• svářeč

    rád bych se ujistil,jaká geo je pro jaký účel ježdění.

    jedná se o HT rám, bude to samodomo tvorba.

    nejsem žádný matematik ani konstruktér, proto se nějaká ta nápověda hodí.

    hrubé rozměry obšlehnu od biku,na kterém se mi pocitově jezdí fajně.jde mi ale o to,jak se poprat s uhly hlavy a sedlovky.dále potom délka zadní stavby.

    dle mého je to tak, že kolmější uhel hlavy a delší zadní stavba bike zrychluje ,ale hůř se ovládá především ve sjezdu.je to tak?

    ve výsledku bike bude určen na max polňačky,les ,takže žádné prasení ve sjezdu.prostě výletní HT rám 26",vidla pevná carbon.

    nechci tu řešit konstrukci na přesně moje rozměry těla,ale tak nějak všeobecně.při jakých hodnotách se různé rámy chovají.

    výroba bude samozřejmě běh na dlouhou trať.málo času a musím trošku dovybavit dílnu:-)

    0 0
    • Lubin97  

      A to se ti vyplati nebo to mas jako hobby?

      Kdyz projdes forum tak tu nakdes mraky info o delce zadni stavby a myslim ze i uhly, ale drzel bych se standardu viz jine geometrie…good luc­k!

      0 0
      • svářeč  

        bohužel každé vlákno zde se časem stává debatou velice vzdálenou od hlavního tématu:-(

        co se týká ,jestli se to vyplatí…samozřejmě že finančně nevyplatí ani omylem:-D.za rozpočet který to sežere by byl carbon celopéro,nepočítam těch hodin „práce“.ale zbude mi doma vercajk , který užiju i jinak a je to výzva,nemyslíš?

        0 0
        • Smazaný účet  

          Akorát nevím, proč objevovat objevené? Prostě obšlehni geo vysněného prověřeného biku ne?

          0 0
          • svářeč  

            pokud vše obšlehnu,budu se chovat jako číňan.

            abych vyzkoušl,co je pro mě nejlepší geo,budu rok zkoušet desítky kol.

            vždyť tu nežádám o nic složitého zkušené bikery.jen stručně popsat,co přesně za funkci májí na svědomí dva uhly a jeden rozměr trojuhelníku.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Počkej si na Mloka, když chceš řešit teorii :)

              0 0
            • gemini  

              Neber to jako rýpání, ale Ty chceš vařit rám a nemáš tušení, co by mohli ovlivňovat různé úhly rámu co se jízdních vlastností týká? U člověka, který chce vařit rám a je schopen si na to sehnat patřičný „matroš“ bych čekal, že v tomto bude mít jasno…

              0 0
              • svářeč  

                umět sehnat matroš a být srozuměn s problematikou geometrie jsou dvě naprosto odlišné problematiky:-)

                o tuhost rámu strach nemám,ale o jízdních vlastnostech onoho či jiného už tolik nevím.

                možná se ptám na blbém foru a nebo špatně položil dotaz…:-(

                0 0
                • gemini  

                  Tak ještě jednou – čekal bych, že člověk, investuje čas a prostředky do materiálu a všeho potřebného ke stavbě rámů, má už i patřičné teoretické znalosti o tom, jak vlastně takový rám postavit. Každopádně Ti fandím, ať se dílo povede.

                  0 0
                  • svářeč  

                    teoretické znalosti opravdu nemám.stejně tak i ve svém oboru,kdy nedokážu spočítat a vyprojektovat ocelovku nebo dálniční most,ale vyrobit to umím:-).(tím nemyslím jen to svařit)

                    asi bude nejjednodušší prostě chytit rámovku co budu mít po ruce,postavit podle ní přípravek a sestavit rám(jen dodám,že nebude trubkový ,ale taková směsice příhradových nosníků:-) )

                    0 0
    • Rychlej turista  

      Delší zadní stavba kolo zpomaluje, ale kolo je zase stabilnější. Aspoň u silničky to tak je.

      0 0
      • JSt  

        ono to bude tak nejak obecne bych rekl. ;-)

        0 0
      • MlokCZ  

        To platí obecně. U biku budou ale důležitější další vlivy:

        • delší zadní stavba je vhodnější do výjezdů zejména pro jezdce,kteří potřebují sedlo hodně vzadu vůči středu (tedy dané jak výškoujezdce, tak délkou stehenních kostí)
        • delší zadní stavba jde hůře na zadní
        • delší zadní stavba zhoršuje ovladatelnost

        Použil bych nejkratší zadní stavbu co umožní konstrukce (dostatek místa mezi pláštěm a rámem, mezi pláštěm a přesmykem) a co bude pro daného jezdce ještě rozumné do výjezdů (aby se to moc nezvedalo na zadní).

        A musí si to zjistit pro svoje proporce a posed, obecně ideální rozměry rámu neexistují.

        0 0
    • kOmE  

      Uhel hlavy urcuje jak se ovlada rizeni, vetsinou plati ze cim lepsi to je z kopce ,tim horsi do kopce, zase pro manevrovani z z kopce v malych rychlostech je zase lepsi neco jineho. Delsi zadni stavba kolo uklidni, ale zase se trochu zhorsi ovladatelnost. Sedlovej uhel bych nechal jako z XC pevnakam jen s korekci aby ti to sedlo.

      0 0
    • Lubin97  

      A co hmotnost? Ta te nezere? Nebo mas k dispozici zeslabovanou konstrukci?

      Rekl bych to jinak, pokud teda nechces byt jako cinan, musis zacit experimentovat ;)

      S hlavovym uhlem bych moc neexperimentoval, stupne jsou plus minus znamy ale zkusit to muzes a zadni stavba? Co vymyslet stavitelnou?

      Ja mam klasiku HT a je 435 asi jako vetsina ramu, pak jsou nektery kratsi ale je dulezity zvazit co budes uprednostnovat…

      Zkusenejsi ti povi vic, jsem jen teoretik :)

      0 0
      • Vilém  

        Klasika u 26" HT je 425mm.

        0 0
        • MlokCZ  

          Souhlas, asi nejčastější. Dnes už bývá více větší rozptyl a i u 26" se vidí zadní stavba v rozmezí 420–440mm. Ty výrazně delší zadní stavby používají někteří výrobci pro větší velikosti rámů.

          0 0
      • MlokCZ  

        S hlavovým úhlem bych naopak experimentoval a vyzkoušel, co sedí. Před lety býval hlavový úhel u HTček většinou 71st. To už dnes neplatí a je k mání daleko větší rozmezí a vidí se v extrémech až k 68st. (pro XC HT).

        Pro pevnou vidlici musí započítat, že nebude sag, takže hlavový úhel může být o cca 1st. větší než pro odpruženou.

        0 0
    • Lubin97  

      A co hmotnost? Ta te nezere? Nebo mas k dispozici zeslabovanou konstrukci?

      Rekl bych to jinak, pokud teda nechces byt jako cinan, musis zacit experimentovat ;)

      S hlavovym uhlem bych moc neexperimentoval, stupne jsou plus minus znamy ale zkusit to muzes a zadni stavba? Co vymyslet stavitelnou?

      Ja mam klasiku HT a je 435 asi jako vetsina ramu, pak jsou nektery kratsi ale je dulezity zvazit co budes uprednostnovat…

      Zkusenejsi ti povi vic, jsem jen teoretik :)

      0 0
    • MlokCZ  

      Úhel sedlovky navrhni takový, aby pro tvoje proporce při správném předozadním nastavení sedla vyšlo sedlo ± do středu ližin se sedlovkou s offsetem (nebo bez offsetu) který preferuješ. Tohle je dané tím, jak máš dlouhé stehenní kosti.

      Hlavový úhel zvol takový jaký vyhovuje. Pro stabilnější méně točivé kolo můžeš použít o něco menší hlavový (klidně pod 70st.). Pro hravé točivé, ale méně stabilní kolo použij větší hlavový (klidně 71st. nebo případně s pevnou i ještě o něco více dle preferencí).

      0 0
      • svářeč  

        díky,takhle nějak jsem to potřeboval:-)

        nechci s tím zase moc laborovat a zkoušet,co a jak by bylo nejlepší.bylo by mnoho řezání,sváření a stále dokola.

        uhel sedlovky bych zvolil stejný,jak mi sedí na mém HT.

        ta délka zadní stavby…mno,někdo tu poznamenal stavitelnou a to vůbec není špatný nápad.není to nijak složité to do rámu zakomponovat.

        s uhlem hlavy by to teoreticky také šlo(snad už i něco vymyšleno je).v uvahu je jak vidle pevná,tak třeba i německé kilo.spíš ale pevnice.

        oměřím se,namaluju a případně tě ještě poprosím o konzultaci:-)

        co se týká hmotnosti,ehmm, nebude to žádné peříčko.ten deficit doženu zbytkem v karbonu a to celkově vše:-D,dostanu se tak na krásných 13kg:-D

        0 0
        • MlokCZ  

          Testování udělej na existujících kolech. Jen si projeď pár kol s různou geometrií abys měl jasno předem.

          0 0
          • svářeč  

            asi jsem nejakej divnej,ale vetsina rámu mi tak nejak vyhovuje:-D

            jen mam radsi delsi posed a kratší zadní trojuhelník.

            na zkoušku bych tu měl

            Trek,jen ve 20–21"-to už je na mě moc.takže nemá smysl testovat.

            MRX v 17"-ten je zase krátkej ,celkově prcek.

            Spyder 19"-ideál,jen hlavový bych zmenšil do terénu.somodomo nebude zrovna teréňák,takže o Spydera bych se odpíchl.

            pak asi testovacího authora bych sehnal.toď vše.

            0 0
            • MlokCZ  

              Na skupinové vyjížďce si na chvíli s kamarádem vyměnit kolo…

              Na testování je nejlepší, když se daná dvě kola liší jen málo, abys dokázal identifikovat co bylo důvodem jiných vlastností.

              0 0
              • svářeč  

                na skupinovou vyjížďku mi chybí ta skupina:-D

                ale něco vymyslím, vyzkouším.

                moc díky za příspěvky.

                0 0
    • Neunzikger  

      Založení vlákna mi přijde trochu předčasné. Zatím nevíš co, nevíš jak, nemáš čím, ale materiál možná bude…

      0 0
      • svářeč  

        asi je důležité vědět,co mám hodit do programu ,než nakoupím matroš;-).

        vím čím,vím z čeho,vím jak.jen ujasnit si pár věcí bylo třeba:-)

        po tom co se někteří vyjádřili je to pro mě mnohem jasnější.

        ty jsi k tomu samozřejmě nebyl nijak nápomocen.

        0 0
    • Nikovlas  

      Chtěl jsem založit vlákno ohledně vlivu geometrie na jízdní vlastnosti, ale našel jsem tohle – po přečtení úvodu jsem si říkal, že je to přesně, co hledám. Po přečtení první poloviny odpovědí jsem si ale uvědomil, že jsem jen na B-F – samé „dobré rady“, které neřeší problém, na zopakování jasné otázky další vlna „dobrých rad“. A pak, když někdo založí duplicitní vlákno, tak ho všichni zjebou, že má hledat v historii :-D

      Díky těm, co se pokusili opravdu zodpovědět dotaz… a díky všem, kteří to nezasírali „dobrejma radama“.

      0 0
      • mr.antik  

        Tak záleží, co se myslí tou geometrií. Její úlohou, je pro konkrétního člověka pospojovat šlapací střed, řidítka a sedlo tak, aby „to vyšlo“ dle postavy s požadovanou délkou představce a offestu sedlovky.

        Pak zbývájí dvě věci – délka zadní stavby a hlavový úhel, což je asi to, čím se myslí „geometrie“ nebo se pletu?

        0 0
        • Nikovlas  

          Jojo – šlo mi o délku zadní stavby, úhel hlavovky, možná teoretický úhel sedlovky (ale to má vliv defacto jen na pozici sedla, ne?) – ne to, že autor vlastně nic z toho znát nepotřebuje, protože vlastně neví, co chce, a měl by raději začít zjišťovat něco úplně jiného…

          0 0
    • mr.antik  

      Tu délku zadní stavby můžeš měřit od středu klasicky, ale to má vypovídací hodnotu pro sjezd/trial a případně od středu sedla, když to potřebuješ porovnat pro výjezdy.

      Ještě jsem zapomněl výšku středu na terénem, hlavně u fullů důležitý ukazatel.

      0 0
    • vasek80  

      Hodím to sem, jakej rozdíl bude na 29" rámu kterej má úhel hlavovky 71,5 a délku zadní stavby 435mm pokud bude jinej rám se stejným úhlem hlavovky a zadní stavba bude 445mm.

      Beru že první je rám vhodnější na XC ač není až tak extra točivej (geo rámu Stumjumpera) a druhej rám by mohl být stabilnější spíše někam k maratonu.

      A poslední rám má 70 st. hlavovku ale stavbu už 450mm

      Dokážete někdo popsat uvedené rámy a jak se budou chovat?

      0 0
      • JakeF  

        445mm už je dávno překonaná hodnota, 450mm je nesmysl.

        Začínal bych uvažovat u těch 440mm, to je podle mě na maratony rozumná hodnota. Osobně mi už začíná na XC ježdění i těch 435mm připadat dost, laickým pohledem mi přijde, že na těch 430mm by to ještě mělo jít zkrátit relativně v pohodě.

        0 0
        • vasek80  

          Problém je, že pod 445mm se za rozumný peníze rám sehnat nedá. Celkem mě překvapuje u kolika značek v cenách nad 30k je 445mm a více.

          0 0
          • JakeF  

            Mě taky… Bohužel je to tak, že na 445mm jim stačí udělat rovnou sedlovou trubku a tak je to nejjednodušší řešení.

            Až tak do široka to nesleduju, co mě z hlavy napadaj rozumný 29ky, tak ze sportovních Canyon, Spešl už víš a na 2014 už se konečně probudil Trek. Nebo pak z trailovějších kol Agang a samozřejmě SingleBe.

            0 0
            • vasek80  

              Canyon AL SLX se 70st. a 434mm za cca 37 byl první plán, jenže až tak se mi nezamlouvá osazení a hmotnost 12kg za ty prachy mi přijde celkem dost a samotnej rám se koupit nedá.

              Uvažuji nad stavbou, nějaká zajímavá nabídka by byla, jenže vše jsou rámy od 445mm až po 450.

              Jak je to ještě s tím úhlem hlavovky a rozvorem. To až takovej problém není? Vše od 70 – 71,5. Hlavní kritérium je tedy jen délka zadní stavby?

              Já se svezl zatím na 29" jen krátce a to na Demě Ferrara 9,0 a na jejich stránkách ani neuvádí délku zadní stavby. Žádné testování absolvovat nebudu. Prostě bych něco vybral a na to si zvyknul. Předpokládám, že ten Canyon by byla sázka na jistotu, jen za tu cenu a hmotnost se mi do něj nechce.

              0 0
              • vasek80  

                Chtěl jsem ještě dodat, že lehounce přez 40 už bych mohl mít přez jednoho kluka z jednoho klubu karbon s obdobným osazením se 445mm s původní cenou 52. Proto mi ten Canyon nepřijde zajímavej, jen ta hodnota délky zadní stavvy.

                0 0
                • JakeF  

                  To už je pak na zvážení, zase brát o třídu horší kolo jen kvůli zadní stavbě asi smysl nemá, zvlášť pokud hodláš jezdit spíš míň náročný věci a nebudeš skákat přes každej kořen a každou louži projíždět v manuálu :). Prostě to bude víc tank a míň hravý kolo.

                  0 0
              • JakeF  

                Hmotnost 12kg za 37 na hlíně si myslím není až taková tragédie… Na kolik se dá dostat stavbou, aniž by to bylo na úkor funkce?

                Hlavovka mi přijde, že je spíš o zvyku a tohle rozmezí jsou víceméně standardní hodnoty.

                Demu tu kdysi mám pocit psala Tina, jakou má zadní stavbu, číslo si nepamatuju, asi by to šlo najít nebo se jí zeptat.

                Ono je to pak otázka, na jaký to chceš používání. Pokud jako crossový kolo, tak stavba na rámu crossový geometrie nemusí být špatná volba. Pokud to chceš na ježdění v terénu, tak už by to chtělo na geo koukat, ale v týhle ceně bude sériovka o kompromisech, to je jasný.

                0 0
                • vasek80  

                  Dost pročítám a to vlákno jsem včera náhodou našel a ta Demma měla 445mm.

                  Stavbou se můžu dostat na cca stejnou váhu a ušetřit 10k. Osobně mi stačí sada Deore v kombinaci s SLX včetně brzd a klik a tady je úspora oproti Canyonu největší (za cenu nepatrně vyšší hmotnosti) a bylo by to na rámu 445mm a 71.5 st. Canyon má výhodu oproti stavbě obě pevné osy a detaily jako vnitřkem vedená lanka, PS mount úchyt a image značky oproti nálepkovému číňanovi, naopak nevýhodu vidím v mnou už nechtěných elixirech a těžší vidli a kolech oproti stavbě.

                  Já to kolo asi až tak extra točivé nepotřebuju. XC si odjedu jeden závod v roce a pak takové ty 50km po okolí něco jako okolo Plzně a plzeňské KPŽ což bych chtěl příští rok odjet + ty místní sranda hnojáky.

                  Proč chci 29" zejména každej chválí pohodlí na kořenech a pokud bych měl jednu vlastnost vypíchnout tak je to ono.

                  Dokážeš ještě vzpomenout na 26" Authora? Pokud by jsi dokázal porovnat jakej rozdíl bude na lesním trailíku a XC mezi 26" Tractionem a 29" kolem se stavbou 445mm?

                  Já si to ještě budu muset raději ještě někde půjčit.

                  0 0
                  • JakeF  

                    U 26" jsem rozdíly geo moc nepozoroval, když neberu Amuleta, což byl hodně extrém. Ale pamatuju si, když jsem jezdil Treka 8500 a zkoušel tehdy ještě Gary Fisher Superfly 29 se 445mm zadní stavbou a celkově dost stabilní geo. Na několik let mi to tehdy 29ky celkem znechutilo, byť to bylo o 2 třídy lepší kolo, v terénu to prostě byla nuda. Jako jo, zvyknul bych si, reálnej rozdíl v rychlosti proti obratný geo by asi byl zanedbatelnej, ale v terénu mě to nebavilo, byl to trošku autopilot :).

                    Jinak teď poslední dobou jsem snad už nic se 445mm ani nezkoušel, se 440mm Giantem a Cannondale jsem jezdil i dost těžký věci a nelimitovalo mě to, ale SJ HT je prostě zábavnější.

                    Ono je to celý především o pocitu, reálnej rozdíl vidím především v tom, když potřebuješ dostat kolo na zadní (čistej bunny hop, dropy, ježdění po zadním, projíždění terénnich vln v manuálu, atp.), tam pak každej milimetr navíc vadí.

                    0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.