Favorit F1 nebo jiné (mix silnička/trek)

24 nepřečtených
  • Kubouch

    Zdravím,

    jsem majitelem staršího trekového kola, které sice není špatné, akorát je mi malé a je značně opotřebované (osma na zadním kole, zohnutý tác, vyhazující převodovka, vytahaný řetěz, podělaná odpružená přední vidlice, …). Napadlo mě místo pracného restaurování tohoto kola koupit nějakou starší silničku a používat ji místo toho. Byl jsem inspirován tímto článkem: http://www.nakole.cz/…si-kolo.html.

    Použití kola bude následovné: ježdění cca 2×20km do Brna do školy (mimochodem přes dost slušné kopce) a občas vícedenní výlety. Terén povětšinou silnice, případně jemná polňačka. Líbí se mi idea jednoduchého levného stroje, který vydrží a lze snadno opravit, ikdyž zrovna není nablízku žádný servis.

    Díval jsem se internetu po Favoritech a vyrozuměl jsem, že vpodstatě nemá cenu kupovat nic jiného než F1. Narazil jsem na následující nabídky z Aukra/bazaru:

    http://www.cap-prodejna.cz/…lnicni-kolo/

    http://aukro.cz/…8016382.html

    http://www.cyklobazar.cz/…s-vel-58-cm/

    Nejvíc se mi líbí první odkaz – hlavně tím, že má blatníky (což je trochu podezřelé, neboť blatníky jsem nikde u F1 neviděl) a je nejlevnější. Jinak doma bych si asi dal silnější plášť (32 nebo 35–622 pokud by to šlo), nosič dozadu na brašny (s těmi jezdím skoro pořád) a blatníky (pokud by se vešly), případně držák na flašku a pumpičku. Co se týče pláště – na svém treku mám 35–622 s drsnějším vzorkem a jsem schopen s tím jezdit s brašnami i v dost slušném terénu. Jak je na tom např. 28–622? Dá se pro moje účely taky použít? Nevím, jak jsou berany použitelné na delších vícedenních trasách – nikdy jsem s nimi nejel. Taky mě zajímá převodovka – dá se s tím vyjet pořádný kopec (Kdo zná Brno tak např. Mariánské údolí – Líšeň)?

    Existuje jiná podobná varianta než Favorit F1? Jde mi vpodstatě o nízkonákladový mix mezi silničním a trekovým kolem. Celkovou investici bych si představoval tak max. 4 – 5 tisíc.

    • Vilém  

      Ja stale nejak nechapu proc zrovna F1cku? Pulka z toho co se nabizi vubec F1 neni. Navic v techto prestavbach to nema historickou cenu zadnou. A ty uchylny cenu uz nechapu vubec, viz nedavne vlakno o drahove F2.

      Byt na tvem miste tak nekde zkusim sehnat nejakyho slusnejsiho CrMo treka a mas vystarano.

    • standoslav  

      Pro tu potřebu, kterou uvádíš bych spíše navrhoval kolo s rovnými řidítky. Ty 3 veteráni budou možná zajímaví pro nějaké zběratele, i když za méně peněz a hlavně pro někoho, kdo kolu rozumí a ví co s těmito komponenty (přestárlými) podniknout.

    • Otto96  

      F1 má smysl, jako originální veterán, kolo pro radost. I obyčejný Favorit není špatný, jediný problém bych viděl převody. Ty totiž nejsou příliš vhodné do prudších kopců, takže by to chtělo vyměnit talíř, přehazovačku a přesmykač. Oproti vyšším F1 jsou díly mnohem přístupnější, ten rám je sice delší, ale možná by to mohla být výhoda pro brašny. Pneu bych volil šíře 32, na polňačce bez problému, na silnici jedou pěkně. Vzhledem ke kopcovitému terénu alespoň brzdy Special/Centrik. Ne každá nabízená F1 je skutečně F1! Ten 3. vypadá nejlíp, prodává se však již dlouho. Takový neoriginální mix nikdo nechce.

    • Kubouch  

      @Vilém: Nemusí to být nutně F1. Jde mi o to sehnat kvalitní kolo za málo peněz. Proto se ohlížím po starých věcech. O historickou cenu mi nejde – zajímá mě funkčnost. Favorit mi přijde v našich zemích jako logická volba, neboť je jich všude plno a není nouze o náhradní díly. Nicméně na tom netrvám.

      @standoslav: Je pravda, že ty komponenty jsou už letité. U toho třetího kola bych musel kupovat nové ráfky, duše a gumy plus ještě přelakovat rám. Možná by bylo nejlepší koupit nějaký zrenovovaný kus s novými komponenty. Narazil jsem třeba na tohle:

      http://kolakbely.sweb.cz/prodej4.htm

      Tohle kolo taky vypadá hezky, ale vůbec nevím, co to je a jak je to kvalitní:

      http://sport.hyperinzerce.cz/…bidka-praha/#…

      Jinak to kolo z druhého odkazu vypadá taky dost zachovale. Vyměnit řidítka by neměl být takový problém…

      • Vilém  

        Ty odkazy to je silenost, to ma cenu tak 1000,– – 1500,– maximalne a i tak by to musel vzit blazen. Ty ramy byly strasny blato, to nemluvim o klinkovejch klikach, jednostennejch rafcich atd.

        Koukni radsi po nejakem treku, jak jsem psal vyse, nebo nejaka CrMo silnicka.

        Nebo kdybys chtel, tak mi ve sklepe lezi nejaka ocelova silnicka, nebyl na ni ojetej ani jeden retez. Temer vse je netknuty. Je to teda jen 7sp., ale je tak myslim shimano 300exage, slusny naboje, dvoustenny rafky atd. Za 2000,– je tva a garantuju, ze vydrzi mnohem vice nez tyto komunisticke sroty.

        • Vilém  

          Jinak ted koukam, ze jsi Brno a okoli, takze kdybys nahodou mel zajem, tak to mas blizko, ja jsem v blansku, to zminovane kolo mam v rajci. Ty 2000,– nejsou pevny, chci se toho akorat zbavit a ja na tom jezdit nebudu.

          • borda  

            Ty vileme, poslal bys mi prosim nejaky blizsi info k ty silnicce? Velikost predevsim, paky asi na ramu, prevody + nejaka fotka by asi bodla.

            V blansku mi dela kamos, treba bychom to upekli :-)

            Mail v profilu

            Dik!

            • Vilém  

              Omlouvam se, az ted jsem zaregistroval vase reakce, nebyl jsem ted moc u PC.

              Mail jsem napsal zatim jen zakladateli vlakna, v pripade, ze se mu to nebude zamlouvat, tak se ozvu i tobe.

              Foto zatim nemam, nemam kolo u sebe. O vikendu se vsak k nafoceni dostanu.

              • borda  

                Kein Stress :-). Pokud bude volne, napis co to je. Bez fotky se asi obejdu :-)

        • Kubouch  

          Díky za info, ta tvoje nabídka je dost zajímavá. Jestli máš nějaké fotky, určitě bych se podíval. Jakou to má velikost rámu? Mám ale pocit, že mě borda předběhl… :-).

      • standoslav  

        Ty navěšené komponenty a kola složená bez vkusu, to je běs, ti lidi snad to kolo na fotce neviděli. Já mám fava rád, a docela jim rozumím, ale v Tvém případě bych koupil nějaký treking, s acerou/aliviem, s fajn středem; moc to nestojí, uveze tě to, nebudeš se trápit s přestárlými komp. a bude to mít V brzdy. Tedy brzdy a ne žvíkačky, s kterýma se rozbiješ. A hlavne- budeš mít 5r klid.

    • Kubouch  

      Znovu jsem zrevidoval starého treka a došel k závěru, že je na něm spousta použitelných věcí, a tak je škoda kupovat rovnou celé kolo. Jediné, co potřebuje vyměnit je rám s vidlicí a všechna ozubená kolečka, pravděpodobně i s řetězem.

      Napadlo mě koupit pouze rám a přesázet na to komponenty z treka. Chtěl bych z toho vytvořit spíše silničku. Treka si případně můžu půjčit od táty. Teď jde o to, co bude pasovat, a co ne. Jde mi o to, jestli se nějaké komponenty musí shánět přímo k rámu, nebo jestli se dá na jakýkoliv rám dát cokoliv. Moje současné osazení je následovné:

      Přehazovačka, přesmykač a řadicí páčky – Shimano Deore Mega Drive Train

      Kliky – SR Suntour

      Brzdy – Tektro

      Řidítka + sedlovka – Ritchey Prolight

      Při přechodu na silniční rám bude určitě potřeba vyměnit pláště. Pastorky a talíře se musí vyměnit tak jako tak – bude se silničními kompatibilní přehazovačka a přesmykač? Jak je to s kompatibilitou mezi značkami? Mohl bych tam dát např. kazetu Campagnolo? Musí se nějak měnit ráfek, nebo stačí akorát nasadit tenčí plášť? Brzdy by mohly sedět, ne? A nakonec – sedátko a řidítka: bude potřeba měnit sedlovou tyč a tyčku k řidítkům?

      Zde je několik rámů, které jsem objevil:

      http://www.cyklobazar.cz/…ada-radiant/

      http://sport.hyperinzerce.cz/…linsky-kraj/#…

      http://www.cyklobazar.cz/…am-dancelli/

      Ty poslední dva už jsou poměrně drahé. U F1 se mi líbí středové složení Campagnolo, akorát nevím, jestli by na to šly nasadit moje kliky. Taky těžko říct, jestli to je opravdu F1. Samozřejmě bych si ještě musel ověřit, jestli by mi to rozměrově sedělo.

      Díky za případné reakce stejně, jako děkuji za ty minulé.

      • Vilém  

        Co na to rict? Komu neni rady…

        • bochov  

          Ja jsem před 30ti lety ty favority jezdíl byly na svou dobu dobře,když jsem si po dvacetí letech znovu koupíl horaka začal jse znovu uvažovat ,že si nějaké Favo zrestaurují přes zimu ,abych měl co dělat.Kolega mí pujčíl moderní silničku a do měsíce jsem jí kupoval věř mi ta kola patří sve době dnas je to uplně někde jinde takže moje rada je vykašlí se na stare Fava a radějí přišetří a kup novou silničku.

          • Otto96  

            Kamarádovi jsem za 600 postavil městského Favorita a jede stejně dobře jako tátův Trek. Favo nabízí dobré svezení za dobrou cenu. Ovšem je to hlavně o citech, my jsme trochu jiní. Dokud jsem jezdil na novém Authorovi, nebavilo mě moc jezdit na kole. Teprve stará kola ve mě vzbudila zájem o cyklistiku. Nové věci mě neuspokojují.

            • Vilém  

              Nezlob se, ale toto mi spis prijde jako nejaka poza.

              proti starejm kolum nic nemam, mam je rad a libi se mi, ale vzdy je treba to posuzovat v kontextu doby, kdy to vzniklo.

              Ja bych teda obycejny Favo nedoporucil nikomu, leda tak na jezdeni do hospody a pro rohliky.

      • Vilém  

        Tak tedy dobra.To prvni je srot. To druhe mozna F1 je, ale moc se mi to nezda, tvrdi jak to nebylo nikdy upravovane atd.m ale nepotkal jsem tedy F1cku z roku 79, ktera by mela navarky na packy, bowdeny, kosiky. Schvalne se podivej treba na stranky Sterby, jak vypadala F1 v roce 79, vse bylo objimkama, zadny navarky na kosiky atd. Campa osa nevim proc se ti libi. Jednak ma jiny ukos nez treba shimano kliky a hlavne ma jine zavity, coz by ti krapet zkomplikovalo pozdejsi prestavbu. Jak si to predstavujes s tou prestavbou mi taky neni jasny, z toho trka bys pri trose stesti pouzil tak leda saltr a kliky a smyk. Razeni, paky, brzdy, vse bys musel shanet jine.

        Dancelli by bylo pekny, kdyby nebylo nalakovany a hlavne cena mi prijde dost mimo.

        Kdyz uz, tak bych koukl na nejaky CrMo ramy, ktery se daly koupit jeste nedavno za 500,– nove. Alinceb na tom skladal nejaky kolo, ten by jiste nasmeroval kde to bylo.

        • Vilém  

          Nebo treba toto.

          • alinceb  

            Tenhle fortík je celkem fajn – hlavně za ty prachy. Já sem stavěl na tomhle . Bohužel to kolo 3 týdny zpět kámošovi někdo štípnul z garáže…:(

            • Vilém  

              No, to je presne ono, co jsem zminoval vyse, akorat jsem nevedel, kde jsi to bral.

              Jinak ten Fort je dost tezkej, lepsi by byl ro78db, ale furt lepsi, jak nektery ty Fava a podobny sroty, nebo predrazeny ramy, co tu padaji.

    • Kubouch  

      Tak koukám, že koupit nové kolo by vyšlo laciněji, než přestavovat treka. Prozatím to nechám uzrát a budu čekat, jestli na něco nekápnu. Díky všem za reakce – pomohlo mi to trochu se zorientovat.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.