• Expedi

    Zdravím.

    Toto vlákno má za účel shromažďovat informace o expediční cyklistice.

    Kam vyrazit, na čem jet, jaké vybavení je potřeba, jak daleko jsme schopni dojet…? Na to všechno se zde můžeme ptát, a hledat odpovědi.

    Vím že podobná vlákna už tu jsou, ale většinou se točí kolem specifických problémů. Tohle vlákno bude obecnější, a minimálně já ho určitě budu využívat, doufám ale že dobře poslouží i ostatním.

    Anketa: Jakou nejdelší cestu jste na kole prožili?

    • Expedi  

      A rovnou téma využiji a zeptám se Vás, jaké máte kolo na dlouhé cestování? Popřípadě jaké byste si vybrali?

      Sám jezdím teprve pár let, mám 29 HT, ale teď právě uvažuji nad koupí nového kola. Chtěl bych něco s ocelovým rámem, velkou nosností a pevnou vidlí. Něco „bezúdržbového“ a vysoce odolného.

      Něco jsem už prošel, a nejvíc mě lákají dvě varianty.

      Buďto populární Author Ronin SL (samuraj bez pána :).

      Anebo gravel od kolosbikes, pro který si můžu sám navolit osazení, barvu a příslušenství. Nosnost má mít až 160 Kg! To je fakt bomba, a za +/- stejnou cenu (záleží na navolených parametrech) jako Ronin. Je sice o dost těžší než Author, ale myslím že bude odolnější.

      Co byste z těchto dvou kol vybrali Vy, a proč?

      • Vilém  

        Kdyz koukam na ten kolos, tak prvni co ve me nebudi duveru v tuto firmu je to, ze pouzivaji ram s trekingovou geo na stavbu neceho, cemu rikaji gravel. Tim vznikne klasicky prasopes, pri pouziti beranu, dlouhy jak tyden pred vyplatou.

        • Expedi  

          Ty berany mi tam taky nesedí, určitě bych bral spíš ty bullhorny.

          A s tím rámem mi to připadá taky podezdřelé. Geometrii sice skoro vůbec nerozumím, ale taky jsem si všiml, že používají na 3 druhy kol stejný rám. Následnou konfigurací komponentů z toho pak vzniká fitness/gravel/ex­pediční kolo.

          Je to tead asi zvláštní, ale nedokážu říct jestli je to špatně. Když si ale představím na co se ty kola používají, tak mi připadá že v prostředích pro která jsou kola určena nebude moc velký rozdíl.

          Všechno je to přece určené na silnici a různé lesní a polní cesty, nebo ne?

          Dovedl bys mi teda poradit na co se v geometrii kola zaměřit když budu vybírat expediční kolo( vélká nosnost/ průjezdnost lehkým terénem ale i jezdivost na silnici, pohodlý)?

    • Alojs01  

      Na cestovani na tezko mam (uz 23let) oceloveho bika 26" s pevnou vidlici s prevody 3×8 a V brzdy.

      Vzhledem k tomu, ze putaky ted uz jezdime max 1× do roka, mi to staci a zadnou obmenu neplanuju.

      Ale pokud, tak to stejny v 29", prevody 2×10 s hydr.brzdama.

      • Expedi  

        S hydra. brzdama nemám zkušenosti. Ale předpokládám, že je místo lanka použita kapalina. Docela bych se v takovém případě bál poruchy. To asi neopravím někde vprostřed divočiny, nebo ano?

        A když už mechanické brzdy, myslíš že jsou véčka lepší než kotouče? Přeci jen u těch Vbrzd je to fakt primitivní páčka, takže na servisování budou asi nejlepší volbou…

        • Alojs01  

          Vecka tam mam proto, ze ten ram nema navarky na kotouce. Jinak vetsinou jezdime v civilizaci, kde neni problem najit nejaky servis.

          Ale od te doby, co mam na jinych kolech shimana, tak jsem zadny servis, krom vymeny desticek, nepotreboval.

          Kazdopadne uz jedine kotoucovky, i mechanicke, i kdyby mely stejny ucinek jako vecka (jako, ze budou lepsi), tak za mokra zabrzdi…:-)

        • Vilém  

          Pokud mas takoveto obavy, tak mechanicke kotouce.

          • Expedi  

            Nejsou snad ty obavy na místě? Jasně, vždy se dá dojet k nějákému servisu, ale je to nepříjemné zdržení a odbočení z cesty. A z kouzelného výletu divočinou se do města kvůli opravě moc nechce…

        • Fran-tic  

          kdo se bojí, nesmí do lesa…expedice je od toho, aby byly problémy. tak se tvoří zážitky! Jeden mudrlant se stavbou „kola, které vydrží vše“ už tu byl a ani nikam nevyrazil. A mě už podobné témata ani nezajímají.

          • Expedi  

            Že bez problémů nejsou zážitky? To je nějáký nesmysl. Problémy mi nevadí, a snad i uznávám, že jsou zpestřením, ale jen pokud je dokážu vyřešit sám nebo s pomocí kamarádů.

            Když si naplánuju týdení výlet, kde je minimum silnice a snažím se jet po turistických stezkách a polňačkách, pak opravdu nepovažuji návštěvu servisu za příjemný zážitek.

            A že bych ani nikam nevyjel určitě nehrozí. Něco už za sebou mám, a baví mě to čím dál víc.

            Místo těch negativních poznámek raději přispěj nějákou zkušeností nebo hezkým zážitkem- třeba o tom, jak jsi se stavoval na výletě v servise.

            • koko0925  

              Jseš tu pár minut a už sekýruješ! Takhle se žádaného nedočkáš. Nicméně vše podstatné už bylo zodpovězeno.

              • Expedi  

                Sekýrovat začal Fran-tic. Pokud se nepletu, tak jsem u ostatních reagoval slušně.

            • Fran-tic  

              pro mě za mě, jezdi si klidně s v-brzdama. až probrzdíš ráfek, tak budeš řešit větší problémy, než s kotoučem :). Jinak výlet na týden pro mě není expedice. Nevidím důvod, proč bych neměl řešit pohodlí a komfort technických vymožeností jako jsou hydrauliky.

              a pokud chceš odkaž na hezký zážitek (aby ses necítil dotčen), tak poslední byl tenhle

              • Expedi  

                Já upřednostňuji mechanické kotoučovky. Protože podle mě se dají oproti hydraulikám snáz opravit, a z toho důvodu uvažuji i o véčkách. Ale souhlasím, že schopnost pořádně brzdit rozhodně nelze opomenout. :D

                Chápu, že pro tebe týdení výlet není expedice, ale já nejsem tak zkušený výletník jako ty. A nevím od kolika Km nebo od kolika dnů se to za expedici označuje. K jak dlouhým výletů se dopracuji ukáže až čas. Zatím za sebou mám max 10 dní a necelých 800Km, takže žádná honička. Možná bych teda spíš než o expedicích měl mluvit o čundrech, ale nevím v čem je přesně rozdíl, nebo kde je přesně ta hranice.

                Díky za odkaz. Už se cítím líp. :)

                • Booker  

                  Mohu přidat zkušenost, že jsem probrzdil ráfek v civilizovaném bikeparku v Rakousku (se sedačkou a synem, tedy asi podobně jako s bagáží u Tebe) – a opravdu na Véčkách s 26¨ ráfkem, bez navářek na kotouče pomoc neseženeš ani v centru BP…:-)

                  • Sgt Pepper  

                    možná právě proto, že to bylo centrum BP? a tedy servis očekává jen super truper hydrokotoučofky?

                    • Booker  

                      Jasně, no…:-) Je to jiné než na cestě do Afriky, souhlas… V Evropě si myslím, že je to v současnosti celkem jedno, jestli V nebo kotouče… Byla to jen reakce, že ne vždy to „nejjednodušší“ znamená „bezproblémová rychlá výměna“ na cestě…:-)

          • Auditor  

            Jsem si na něj taky vzpomněl, nedávno … a řikal si jak dopad, že si to tu musím pohledat.

            Ale mám pocit že měl min. nějaký rádky… :)

            • Fran-tic  

              mě by zajímalo, jestli to kolo dostavěl :) a to bylo taky keců, jak mu někdo v africe hodí oštěp do špic a dojede… :)

              • Vilém  

                Asi jeste jede.

                Taky by mne to zajimalo, jak to dopadlo, musel mit veci jako ti nejvetsi cestovatele na svete, nic normalniho mju nebylo dobre, pritom o tom vedel prd a vse mel jen nacteny.

        • Auditor  

          Mmch, nasi odjeli letosni American Trail Race na kolech s hydraulikama a nejak sem se v pripsevcich nedocet, ze by meli s hydrama problem.

          Stejne tak i vitez, Inidana Schulz (dle fotek v profilu na odkazu) …

          Ale je to na uvazeni kazdyho. Ja byl na dyl jen parkrat, a s hydraulikama problem nemel. Ale nepovazuju se za expedicniho jezdce… Nakonec, co si pod pojmem expedice predstavujes?

          (Neber to zle, jen mne to zajima)

          • Expedi  

            Ptáš se správně. Protože jsem si termín nikdy vyloženě nevyhledal abych přesně zjistil jaký má význám, je to asi vážně jenom moje představa. Ale tak… jednoduše výprava. Podle mě by to měla být výprava na několik dní nebo víc, v mnou neprozkoumané oblasti, a pokud možno tak se vším potřebným vybavením. Objevování krajiny, navštěvování památek atp.. Podle mě do toho třeba nepatří přespávání v hotelech nebo stravování v restouracích, ale to bude asi spíš individuální podle vkusu každého, a hlavně podle samotné cesty. Těžko s sebou vezmeš vše potřebné na měsíční výpravu. Minimálně vodu a jídlo je třeba dokupovat.

            Pokud jde o ty hydrauliky, netvrdím že k požkození dochází častěji než u jiných brzd. Spíš mi jde o možnost spravit si toho co nejvíc sám, bez nutnosti jet do servisu.

            • well  

              Je nová doba, proč se trápit s těžkým kolem a hledat někde u nás samotu v lese na přespání? Nedej bože si vařit. Já mám na cestování karbonový Gravel, minimum věcí, kreditku a největší dobrodružství je jak dopadne ubytování a jestli uschne po vyprání kalhot do rána vložka. Asi bych mohl založit téma na kole na lehko :-). Už po jízdě na kole chci určitý komfort a slušný hotel a dobrá večeře je k nezaplacení ;-) .

              • Expedi  

                Tak věřím, že i tohle je fajn. Ale prostě tomu chybí ten kontakt s přírodou. Navíc duševně/psychicky je to úplně jiná zkušenost. To je pak i kousek chleba opečený nad ohňem vynikající večeře. :)

                Je to prostě jiná kategorie.

                • Kacko  

                  Přesně, třeba jen jízda na podzim v děšti, zimě a když se pak na chvíli ukáže slunce, tak to je lahoda :) Potkat gril po 3 dnech v horách..

                  Nebo v zimě po 15km tlačení sněhem v –20 narazit na normální cestu.. Na to se nezapomíná.

                • well  

                  Kontakt s přírodou máš celý den na kole. No a večer přijde kontakt s teplou sprchou ;-).

              • Rychlej turista  

                No právě – je nová doba. Takže normální člověk má potřebu opět prožívat normální věci. A tou návrat do přírody zcela jistě je. Klidně i na přeukrutné plečce, protože ta v tom nehraje vůbec žádnou roli.

                Taky jsem kdysi jezdil nalehko, jen s kreditkou. Tehdy vlastně kreditky ještě moc nebyly, jen debetní na výběr z bankomatu, ke kterému ale bylo i 30 km. A právě ta nová doba mě zahnala zpět do lesa.

                • Singlespeed  

                  Les je v pohodě, ale bez 4G signálu už je to horší, neboť přírodní expediční cyklista nemůže dávat své dechberoucí zážitky bleskurycle na fejsík :-).

            • SloM  

              Taky nejsem úplně „expediční“ jezdec, ale něco už mám za sebou. Letos Chorvatsko. Myslím, že hydrauliky můžou mít i dost výhod. Po letošní zkušenosti například síla na páku/brzdný výkon. Po těch xyz kilometrech jsem si lehce poškodil nervy (asi jen utlačené od řidítek). A projevovalo a stále projevuje menší silou v prstech. Nebyl jsem schopný levou rukou pořádně zmáčknout ani cykloflašku. A pokud jedeš natěžko, o to víc to oceníš. Pak tu je alternativa s mechnickýma kotoučovkama, ale s těma nemám žádnou zkušenost.

              Za tu dobu, co mám hydrauliky (asi 15 000 km) jsem pouze měnil desky a docentroval třmeny, jinak na ně nebylo potřeba sáhnout. A to si kolo zažilo své… Bahno, voda, prach, pád.

              Hodně podle mě záleží, kam člověk jede a na jak dlouho.

              Moje kolo je 29" HT s odpruženou vidlicí. Nešel bych do pevné na dlouhé trasy, moje ruce to nemají rády. Ale někomu to zas vyhovuje. Stejně je nakonec nejproblematičtější pr*el :-)

              • Expedi  

                Pravda, to výhoda pořádného zabrždění lehkým stiknutím páčky je při tak velké váze na kole velká výhoda… :)

              • Expedi  

                Kdybych věřil, že mi ty brzdy vydrží tolik co tobě, tak bych neváhal. Ale já pořád vidím jak někde spadnu a přervu tu hadičku. :D

                • šlapatko  

                  Zlomil jsem rámy, ohnul vidlice, praskly mi ráfky, dráty, urazil jsem přehazku ale hydro hadice stále nic. Ke štěstí stačí obyčejné brzdy shimano 395 a podobné. Novější modely s keramickými pístky a pákami s různými fičurami mají občas problém.

                  • well  

                    Ono se s naloženým kolem moc dobře neblbne. Na upravené cestě není důvod padat. Největší problém je zadek. To souhlas.

            • Auditor  

              Pak, opet nic ve zlem, si myslim ze dublujes vlakno o bikepackingu … kde je ve vsech trech dost informaci a inspiraci .. ;)

              Nicmene, pri ceste na delsi dobu mimo civilizaci bych bral mechanicky kotoucovky, ale pro „bezne“ vypravy bys nemel mit s hydraulikama problem.

    • lukas aka mitro  

      Hele mam priklad, ktery ti odpovi. Kamos v Praze sedl na kolo a jel na vylet na vychod. Plan byl dojet k oceanu. K Tichemu oceanu. Kdyz projel Polsko, rozhodl se, ze to pujde a pokracoval dal. Jenom nedostal v terminu viza do Ciny, tak preletel do Indie a do Ciny dorazil pozdeji. Pak preletel do Japonska, ktere taky prejel od vrchu dolu. A proto ze toho jeste nemel dost, preletel na jih Jizni ameriky a jede na sever, cilem je asi Kanada.

      A co kolo? Skladany kross od scalara z BF. Alu mrx ram, bezne komponenty. Jenom brzdy jsme dali mechanicke kotoucovky misto hyder. A co se poaralo cestou, to nejak vyresil a opravil. Na kole veze veci, ktere potrebuje na ziti a prespavani.

      Co z toho plyne? Kdyz nemusis resit polarni vybavu, odjedes cokoli na cemkoli…

      • Kacko  

        Přesně tak, hlavní je cíl a vyrazit. Řešení vybavení atp je jen prokrastinace. Čím větší šunka, tim rychleji se seženou díly atp.

        Na fotce kola co zvládly všechno. Kozí stezky atp. Dámské stálo nové 7k u Spešlu, V-brzdy atp. Brutál šunka se správnou barvou, co hravě zvládlo 900km:)

        • ˘Ö˘ Krab  

          Jen tak letem světem, když vidím, že zadní blatník(y) takto vydržel(y) 900 km a na kole(ch) nejsou nosiče, tak to také nebyla žádná hustodémonsky­krutopřísná expedice :-) . Takové dvě voňavky …

          Ale jinak máš pravdu. Cíl a vyrazit, není třeba mít na začátku drahé kolo, to se seskládá až časem, přesto ani potom drahé nevypadá, protože drahé na něm budou jen ty díly, u kterých to výdrž a funkce vyžaduje.

          • Kacko  

            No tak zrovna tohle jsem plánoval tak aby po 2 měsíční známosti úplně neutekla. Takže cca 70% zpevněný porvch, spaní na ubytkách. Ale zařadil jsem třeba i singly a kozí stezky v alpách, 5 dní v kuse nám pršelo, ale prostě kde to bylo nebezpečné, tak kolo vedla. Tady na fotce je to kolo mimochodem po pádu z cca 15metrů, kdy se jí vysmeklo na kozí stezce ve svahu.

            Podstatné je, že jela, bavilo jí to a tak když tohle ukradli, tak se pořídilo trochu lepší kolo. Lepší jak pořád vybírat a nikam pořádně nejet, nebo mít super kolo a jet Praha Drážďany po stezce.

            Stejně pak člověk přijde na to, že podstatné jsou jiné věci jak o trochu lepší brzdy. Např 2 roky zpátky mě nudila silnice a tak jsem dal pár singlů v kopcích nad Janovem se silničkou na 28mm. Kolo toho dost dalo, kde to nešlo jsem vedl. Kdybych to promýšlel a plánoval u pc, tak ani nevyrazím.

            Kamarád jezdí asii na starém hardtailu a naprosto v pohodě.

            Hlavně mít co jíst a pít, umět si zlepšit náladu a nezničit si zadek.

            • ˘Ö˘ Krab  

              Jdeš na to oklikou, hned od začátku zamlčovat, zkreslovat, zatloukat … :-) A neutekla, takže účel světí prostředky.

    • Jakobo  

      Dobre vlakno. Uz parkrat jsem se chystal zalozit neco podobneho, ale narozdil od vedlejsiho vlakna jsem mel na mysli spis expedicni cyklistiku natezko. V tom vedlejsi vlakne jde spis o cestovani nalehko s beznosicovymi brasnami a s vyuzitim beznych kol jako fully, gravely, silnice.

      Tady se ale bude jezdit spis na kole uzpusobenem pro cestovani, dale vareni, nabijeni elektroniky ad, ktere se v tom vedlejsi vlakne neresi, pac proste ta filozofie je tam trochu jina.

      Zkusim sem hodit par postrehu za posledni cyklocundry, popsat sve kolo, vybavu a kde jezdim.

      • Jakobo  

        No tak abych napsal neco blizsiho. Kolo je 26" ocelak, ziskal jsem jej v roce 2013 a byl temer novy, ale na dnesni pomery je to veteran. 1" zavitova vidlice, vepredu kantiky a vzadu U-brzda. Spalky pouzivam Koolstop Eagle. Brzdi dostatecne i v prudkych sjezdech. Predtim jsem jezdival na hlinikovem kole s pevnou.

        Ram je vareny TIGem a neco je letovane. Ocel Tange 2× zeslabovana. Sedlovka ma 26.8 mm. Rodla CrMo take Tange, predstavec Sakae. Nosic predni SA hlinik, zadni momentalne take SA hlinik. Kola jsem si zapletal, prvne RMX Dragon a naby Exage, ted mam rafky RMX Panther, draty DT 2 mm, naby Acera s gumovyma prachovkama, zaplet 3×36. Mam s nema dobre zkusenosti a snadno se servisuji. Jinak kliky na 4hran, ted Alivio 22/32/42, smyk a hazka STX, razeni Alivio 3×8, brzdove paky Sora. Vic nema cenu.

        Brasny (i nosic) podle cesty, na tomto ramu je super, ze ma uchyty na lahev na spodni trubce, mohu pak dat velkou trojuhelnikovou brasnu. Vepredu jsem mel naposledy vodotesne brasny SA, vzadu nejake obyc s objemem 35 l.

        Brasnu na riditka podle cesty.

      • Jakobo  

        Jezdivam i na kratsi 2–3 denni vylety, to mam pak jen batoh a spacak chyceny pod sedlem. Ale to by bylo spis do toho vlakna Bikepacking aneb nalehko.

        Na ty delsi cyklocundry jezdivam posledni roky hlavne po Norsku. Sice to neni uplne nutne, minimalne jednou za 3 dny se da natrefit na obchod, ale pokud jedu na takovou akci natezko tak se nechci stresovat a vezu jidlo minimalne na tyden. Ono uz je to stejne jedno a zase usetrim za vodu, ktera je tam vsude a staci mit jednu mensi lahev (a navic bravam Sawyer 1. generace, co se srubuje na PETku, to pak mohu brat i stojatou vodu). A nikdy neni jiste, jestli nekde v horach nezustanete trcet par dnu kvuli pocasi. Ten Sawyer fakt doporucuju, je levny a zivotnost je prakticky neomezena. Pokud neni chemicky znecistena voda neni treba nic vic.

        Vozim toho asi vic nez nutne potrebuju, ale da to urcity komfort. Ultralight pri techto cundrech neresim. Hodne veci mam armadnich (emal, zakopova plachta pod karimamu, nekdy beru polni lopatku).

        Driv jsem vozil stan, asi bych jej bral znovu nekam vic do civilizace, kempu nebo do nejakeho extremu, jinak ted uz jen plachtu 3×3.5 m. Po kratkem zacviku se da postavit Acko, jehlan, cokoliv. Pokud neprsi nebo nespim na podzim na brehu jezera, kde se srazi vlhkost a behem chvilky je spacak mokry tak nestavim nic. V lete beru jen zdarak od HP. Karimatku mam klasiku, PE nebo EVA, ale kvuli mistu uz pokukuju po samonafukovacce, asi od Thermarest.

        Pac mam stary spacak a jsem neschopny koupit novy tak bravam nejakou deku, do Norska vlnenou, vic na jih staci PES. Ta deka se mne fakt osvedcila a treba i na Korzice, kde v horach byvala k ranu kosa.

        Ohen je sice fajn, ale varim na varicich. Plyn je nejjednodussi a na ty 2–3 tydny v roce nema smysl resit cenu. Pokud se daji koupit kartuse. Posledni roky varim na benalu, nejlip technicky kvuli aditivum. Letos premyslim, ze vezmu neco, co spaluje petrolej, daji se tam pak najit i ruzne podpalovace, ktere se koupi v kazdem obchode.

        Kdysi jsem pri techto cestach mel porad hlad a furt bych zral, ale uz jsem si asi zvykl a nejak moc nejim. Na jidlo mam namichane vlocky s orechy, hrozinky a tak rano na kasi, obed studeny nejake ty susene chleby, trvanlivy salam, na veceri zase spagety, bramborova kase, k tomu tunak, lunchmeat, cornedbeaff, protlak. To si musi kazdy vyzkouset sam. Odjet takovy cundr na energybarech silne nedoporucuju. Naopak osvedcilo se mne susene maso, to je bohate na bilkoviny a doma namichat smes horke cokolady, hrozinek a treba mandli. Nakonec dobre jsou obyc bujony a zajit horkou vodou. Zabere to malo mista, docela zahreje a na chut takhle na ceste super.

        • Kocourek  

          Moc pěkně jsi to tam zakempil. Řešíš tábor i po maskovací stránce? Aby tě třeba někdo neobtěžoval nebo dokonce neokradl nebo tak něco..

          • Stingray  

            Okrast v Norsku u jezera? :-D cim vic si ve Skandinavii na sever, tim vic je to bezpecny a tohodle bych se nebal ani na jihu, pokud jsi mimo velka mesta.

            • Kocourek  

              Nevím jak to funguje v cizině, ale u nás už podobnou zkušenost mám. Byl jsem se projít, a při návratu do kempu jsem načapal nějákého houbaře jak stojí u mě v kempu, a čumí tam na věci. Když jsem na něj zařval, tak zahuhlal cosi o tom, že se jen dívá, a odešel rychle pryč.

              Vím, říká se že češi kradou, ale osobně bych se teda v cizině bezpečněji necítil.

              • Stingray  

                Nejvyssi cas, vytahnout paty z tyhle zapadly prdele a trochu pocestovat po svete a nabrat nejaky vlastni zkusenosti!

                • hekynen  

                  Mě okradli ve Švýcarsku. Mám z toho ohledně Švýcarska dělat nějaké závěry?

                  Naproti tomu jsem dvakrát projel Izrael vč. Palestiny. A neokradli mě. Mám z toho dělat nějaké závěry?

                  Ty zapadlá prdelo..

                  • Stingray  

                    Karma bejku! :-)

                    • hekynen  

                      Jako že jsem si to v tom Švajcu v 93 (?) vybral? :-D

                      No je ale fakt, že se snažím dělat taková opatření, abych riziko krádeže snížil. Něco málo už jsem se narajzoval.. ;-)

                      • Stingray  

                        Okrast te muzou vsude, kdyz budes v blbej cas na blbim miste. Ale bat se kradeze nekde v prirode ve Skandinavii je vtip. V malych mestech ve Swe se ani nezamykaji domy a kdyz prijedou domorodci na nakup, tak nechavaj klicky od Volva normalne v zapalovani. Jo a me teda taky okradli, v Thajsku mi vybrala pokojska penezenku..:-)

                        • Manzak  

                          Ja to jeste zazil tady v Bretani v dobe kdy jsem tu zacinal zit. Krasny casy. Ted uz to tak ale neni a zmenilo se to v par poslednich letech. Zacla se tu objevovat pakaz z celeho sveta, ale bohuzel nejhorsi vliv na to tady asi maji rumuni. Sebedestruktivni pristup skandinavskych statu k migraci muze tuhle jistotu hodne rychle narusit, takze to cos videl pred par lety nekde ve Svedsku v malem meste uz davno nemusi byt pravda.

                  • Kacko  

                    Asi tak:) Je to o lidech.

                    V Itálii mi ukradli dvě kola, na menším zámku, ale museli mít štípačky. Jinak italové super.

                    V Rakousku v restauraci kam jsem přijel na kole začali hosté říkat čísníkovi ať mě natáhne, když jsem zm*d co si jezdí na kole a mluví na ně anglicky(trochu německy umím). Docela si notovali, ale nakonec mě nenatáhl. Jinak rakušané super.

                    V Číně jsme nechali peněženku na fotbálku, po 2h přišla obsluha, že jsme ji tam nechali, nic nechybělo. Ale taky týpek v porsche zastavil v úzké jednosměrce a šel si něco vyřídit asi na 20minut, celou ji ucpal a všechny fakoval. Jinak čínani super.

                    V ČR mě řidiči převážně předjíždí opatrně, ale taky do mě jeden najel po tom co jsem ho podjel abych se dostal na takové to cyklomísto na semaforech. Stál a když jsem zastavil před ním, tak do mě prostě najel. Spadl jsem mu částečně na kapotu. Jinak ČR lidi super.

                    Atp.

      • Jakobo  

        Jeste neco k nabijeni. Ted mam lahvove dynamo, sice kvalitni, ale dynamo v nabe by bylo pochopitelne lepsi. Proc nemam dynamo v nabe, nejak jsem nebyl schopen prekousnout tu dobrou servisovatelnost obyc konusu, je to blby no. Uz mam ale koupene 3 W Shimano Nexus, chystam se jej zaplest do jednoho kola na dojizdeni do prace a vyzkouset.

        Nicmene i to klasice dynamo je pomerne funkcni. Technokratove ted samozrejme zaznou razne dupat a protestovat, ze jedine Son atd. Je mne to putna. A je to alternator, vim.

        Vystup z dynama se usmerni Shottkyho diodama v mustku a vede na 4 NiMH baterky v serii, nejake ty nizkovybijeci. To je rovnou i akupack. Da se koupit uzavrena vodotesna krabicka na 4 tuzkovky, nektere maji i USB vystup. Ty 4 diody se dovnitr vlezou.

        Ted pozor. Tim jak se zacne odebirat proud, pokud se prave nenabiji tak napeti klesne pod nejakou mez, kdy se telefon prestane nabijet. Asi nejaky vnitrni odpor ci co. Je treba step up menic, boost modul, mam nejaky z ebaye DC-DC 0.9–5V 600MA Voltage Step Up Boost Module. Nektere uz maji i USB vystup. Jak si to kdo zapoji je uz na kazdem. Ja mam na vstupu toho modulu USB kablik a ten zastrcim do toho NiMH akupaku. Pokud se nabiji za jizdy neni ten boost modul treba, ale dynamo dava napetove spicky, kdo tomu riozumi vi co, kdo ne at si radeji koupi Busch & Muller za 3 tacy, ten se zapojuje primo na dynamo. Ja sam to nemam jeste uplne vychytane. Ale to reseni nahore je funkcni a zadne poskozeni telefonu nehrozi pokud se nabiji jen z akupaku. Nabijeni NiMH baterek je temer beze ztrat diky tem Shottkyho diodam a zadne dalsi regulaci. Zatim nemam vyresene nejake odpojeni NiMH po nabiti, nevim jestli je to potreba a navic by to dost sezralo samo na sebe.

        • well  

          Jako jsi blázen. Jen mi řekni kolik ta tvá výbava včetně kola váží? Z toho co píšeš odhadují 30kg?

    • lendl  

      Kazdym rokom spacham nejaku taku expediciu, presnejsie sa vyberem na take 2–3 tyzdne, vacsinou smer vychod (Azia, minimalne Balkan). Transfer letecky. Konkretne popisy tu. Ako vidno z fotiek puzivame bezne bajky, ktore jazdime pocas roku, teda kludne hlinik, hydraulicke brzdy, vzduchove vidly, dokonca tlmice. Samozrejme je to trochu loteria, ale vzdy sa modlime aby to vydrzalo. Vybava minimalna, stravovanie z miestnych zdrojov ked sa da, ked sa da tak ubytovanie. Spacak karimatka vzdy, stan zavisi od destinacie.

      • Expedi  

        Pěkný :) Slovensko mě hodně zajimá. Web si určitě pročtu. Na Malou Fatru to mám jen asi 250Km, takže tam, a do okolí občas zavítám.

    • Expedi  

      Nebojte se sem přihodit nějáký report. Rád počtu, a určitě nebudu sám.

      • SloM  

        Přihodím teda report z cesty Olomouc → ostrov Krk (Chorvatsko). Vezmu to chronologicky. Ve výbavě jsem měl 29 HT se spacákem pod sedlem, rámovou brašnu s nářadím, duší a pár drobnostmi. A vepředu na rámu ještě brašna s mobilem, peněženkou a pasem. Zbytek vše v batohu nebo na něm připnuté. Nebylo to zrovna ideální, ale jinak to momentálně nešlo.

        Den 1:

        Původní plán je vyrazit kolem 7 hodiny ranní. Jel jsem v pondělí 1.7., kdy předpověď slibovala 38°C ve stínu. No… plán vzal za své a vyrazil jsem asi ve tři čtvrtě na 9. Čekalo mě asi 130km. Kolem 11 už neskutečné vedro. Odpoledne se ještě stupňovalo a já proklínal nekonečné přejezdy po asfaltu mezi poli. Chybělo asi 30 km a přišla bouřka. Ale jaká… Nejdříve mi nebe dalo znamení, že mi to nedá zadarmo (viz. foto). Po chvíli čekání jsem nasadil pláštěnky a vyrazil do deště. Cyklotrasa vedla po štěrkové cestě, která se změnila v polní. Po vydatném dešti to bylo jedno velké bahenní kluziště a já spadnul z kola. To jsem si uvědomil, že nemá smysl tou cestou pokračovat. Vrátil jsem se a pokračoval po silnici. V dešti, po pádu a s větrem to byl neskutečný boj. Asi 15km před cílem u kamaráda, mě zastihla další silná bouřka, kdy poryvy větru si se mnou hrály jak s hračkou. Po jednom extrémním poryvu jsem se o kousíček vyhnul obrubníku. To už jsem si řekl, že to nestojí za to riziko a volal jsem kamarádovi, jestli by pro mě už nedojel. Nebýt jeho, tak jsem k moři nedojel. Až pak mi říkal, že taková bouřka se objeví maximálně jednou ročně… Byl jsem hodně nalomený to vzdát, ale neudělal jsem to naštěstí.

        A jelikož to neumím napsat krátce, tak musí stačit den 1 :D

        • Expedi  

          A bude pokračování? Nemáš to třeba někde už sepsaný? Dojel jsi tam nakonec? :D Kdyžtak dej odkaz.

          • SloM  

            Popravdě mě nenapadlo to někam sepisovat. Vyprávěl jsem akorát kamarádům u piva a fotek z cesty. Ale když nad tím uvažuju, tak to možná někam sepíšu, ať si mám co číst třeba za 20 let. :-)

            Ano, dojel jsem tam. Hrozně moc zážitků mám. Jel jsem to sám.

            Jel jsem to hlavně pro sebe a splnil jsem si jeden sen. A zároveň si něco pro sebe dokázal a poznal sebe sama. Možná to zní přehnaně, ale za těch pár dní jsem došel k závěru, že člověk zvládne opravdu hodně, když se nevzdává a dělá pro to maximum. A taky, že cizí lidi dokážou být skvělí. Navíc mě doprovázely takové znamení. První bylo to „nasrané nebe“, jak jsem ty mraky pracovně přejmenoval. A pak přišly i další.

            Tohle všechno je důvod, proč se někam takhle vydat. Alespoň pro mě. Teď z toho chvíli budu žít a dávat se dohromady zdravotně a někdy zas vyrazím. Kam? Kdo ví…

          • SloM  

            Nevím jak moc to někoho zajímá, ale dopsal jsem si druhý den. Nebudu to vkládat sem jako text, stejně by to nikdo nečetl.

            Pro zájemce aspoň odkaz. Až dopišu 3. den, tak se rozhodnu jestli ho sem dát. :-)

            https://1drv.ms/…PzMLLpSB-G_g?…

            • Ekscel  

              Zatím super. Pokračuj! Těším se na další dny Tvé cesty. Když vidím tu fotku „never give up“ a v pozadí vedle kola batoh, tak tuším, že se máme ve Tvém cestopise na co těšit. Kdysi jsem jel s batohem na zádech dvoudenní puťák z Těšína do Krakova a zpět někam k Oravské přehradě na bus. To mi stačilo a od té doby už s batohem natěžko nikdy více a bez brašen ani kilometr.

              Piš, piš, piš. A fotkama nešetři.

              • SloM  

                Vidíš a já myslel, že to nikoho nemůže bavit :D Teď nebylo moc času, ale snad ještě neco sepíšu.

                P.S. těch fotek zas moc nemám. Většinu dne jsem prostě šlapal a fotit se mi nechtělo.

                • Kocourek  

                  Taky jsem to přečetl. Lidi se o tyhle věci zajimají, jen si nemysli…

              • SloM  

                Tak nevím jestli to stále někoho zajímá, nicméně konečně je chvíle času a tak vzpomínám na to, jaké to bylo. Pro sebe si to určitě dopíšu. Pokud tady bude zájem, tak to sem ještě doplním.

                DEN 3: DEN 3

                DEN 4: DEN 4

            • Lachy  

              Na Babetě do Gruzie. To je dobrej odvaz.

    • Val  

      co se mi osvedcilo pri cestovani na tezko:

      • pevnej ram – jak se na to povesi brasny tak se to cely zacne kroutit, coz ve sjezdu muze zpusobit hnede skvrny na kalhotach
      • hydry (az na to centrovani pistku v desti)
      • skutecne nepromokave brasny (Ortlieb) – neni nic lepsiho nez mit i po tydnech skoro nepretrziteho deste alespon neco suche
      • sandaly a plastenka
      • sedlo musi bejt vyzkouseny, superpohodlny a prdel na nej otlacena – jinak poznas co je to sjizdet zadkem po struhadle do jodoveho jezirka v pekle
      • nasledovat eurovelo stezky
      • Val  

        Moc drahej. Cestovni kolo by IMHO nemelo byt drazsi nez jeden mesicni plat cestovatele :) Ale ma zajimavy rodla.

        • Sgt Pepper  

          tak nevíš, kolik pan prezentátor bere :-) a taky jestli ho dostal jako sponzorský dar…

        • Manzak  

          Z jakyho duvodu sis vymyslel to pravidlo o jednom platu, je v tom nejaka racionalita nebo je proste pocit?

          • Val  

            vidim to sam na sobe, ze se mi mohem snaz nechava nekde zamknute levne kolo a kdyz si chci cestu uzit, tak nechci bejt porad jenom na kole a hlidat ho, ale podivat se i na zajimavosti okolo, taky kdyz mi pri preprave nekdo neco ohne/urve tak neronim krokodyli slzy

          • Jakobo  

            Ma pravdu predseda. Pokud se bavime skutecne o cestovani presahujici rekneme 3 mesice a hranici ceske kotliny, kde je kazdych 100 metru poulicni osvetleni, v kazde dedine samoska a na rohu stojici strazniik. Vyjimkou by byla skutecna expedice nekde do divociny jako prejezd Kanady, tam bych si vzal to nejlepsi, co si mohu financne dovolit. Pokud bych ale mel cestovat pres par svetadilu, poznavat svet a sam sebe, pak nejaky komercni bike dava vetsi smysl. V takovem pripade citovy vztah k nejakemu specialu by byla velka chyba. Kolo brat pouze jako nastroj k ziskavani zazitku.

            Je potreba si uvedomit, sice vsichni ctete o uspesnych cestach, ale o tech mene uspesnych se uz nedozvite, tech je bohuzel take dost. Mozna stejne jako tech dobrych. Ono tech pripadu, kdy se musis rozhodnout jestli nechat kolo na miste a o nekde dal treba za jinych posminek poridit dalsi a pokracovat v ceste bude na takove ceste dost.

            Vem si treba jen, ze ti to kolo muze nekdo ukrast, to se muze stat i v CR. Stejne tak o kolo muzes prijit na ceste, kolo se ztrati pri preprave na letisti, vlakem, lodi. To se proste stava. Muze se i stat, ze te sejme auto, kolo bude na srot a ty budes rad, ze muzes dal pesky. Zvlast nekde na vychode, kde plati tak mazimalne kolik mas kW.

            A to vubec nezminuji nejaky konflikt, do ktereho se omylem dostanes, prirodni katastrofu jako pozar, zaplavy, kdy jeste rad vezmes za vdek mistem nekde na korbe preplneneho Zilu a kolo ti bude v tu chvili u prdele.

            Dale kompatibilita nekompatibilita a oprava, silne pochybuju, ze nekde v horach Vietnamu ti bude nekdo opravovat Rohloff a roztrhany remen. Letos jsem na severu Norska potkal starsi manzele cestujici z Holandska, oba meli Rohloff a panovi v prevodech neco divne krupalo. Chvili jsme se na to divali, nebyl jsem schopen rict, jestli je to ze stredu nebo z naby. Nevim jak to dopadlo, ale silne pochybuju, ze mu to tam nekdo na farme opravil. Mit obyc 3× neco s retazem tak mu to provizorne opravi kdokoliv trochu znaly s beznym naradim.

            Nekoho cestovani muze prestat bavit, onemocni, bude mit uraz nebo se bude muset z jinych duvodu vratit rychle domu, kolo je pak velka pritez.

            Znovu, pokud se bavime o 3 denni ‚expedici‘ okolo komina jak se tady casto prezentuje, s naslednim postovanim fotek na FB, proste zazitky na cely zivot, tak to pak jo, poradne celopero. Hlavne gopro na tyci a vsechno filmovat.

            V pripade cesty pres 3 kontinenty fakt radeji neco za 20 tacu z Decathlonu a nestresovat se, az kolo budu muset nekde hodit do krovi.

            Ono problem je i blba doprava kola zpet. To uz jsem parkrat zazil, bez krabice by mne kolo do letadla nevzali. Rozhodoval jsem se jestli poskladat nejaky strep a pak jej darovat mistni chudine, nakonec jsem vzal trochu lepsi kolo a za krabici platil 10 eur za den, za 30 dnu 300 eur. Jina moznost nebyla. Shanet den pred odletem krabici mne za tech 300 eur taky nestalo.

            Takze tak. Kazdy si musi rozmyslet o co mu jde, jestli o sportovni vykony, zazitky nebo neco uplne jineho.

    • Lachy  

      https://www.duratec.cz/…edicni-kolo/ Tady je pro zajímavost kolo od DURATECu. Je to ale opravdu hodně peněz. Já jezdil do minulého roku na 26´´kole sestaveného z co dům dal. Letos jsem poprvé vyjel na HT 29´´ a posun k lepšímu je znát. Bohužel je málo času na delší výlety. Mohu vyrazit maximálně na 10dní. Víc práce nedovolí. Letos jsem jel z Ústí n/L na Lipno a trochu motání po Šumavě. Pak přes Mariánské lázně a Karlovy Vary po Ohři domů.

    • Kocourek  

      K čemu je dobrej ten řemeň místo řeťazu?

      • Sgt Pepper  

        Nerezne, netreba mazat, nevytaha se = delsi zivotnost, je zticha

        • kamaro  

          Je třeba převodovka v náboji (problém, není vidět dovnitř co se posralo – nulová servisovatelnost), bezhlučné to taky není (vlastní zkušenost), údržbu to také potřebuje (udržovat správné napnutí, ošetření aby to nepískalo). I ten slavný Rohlhoff nevydrží vše, kamarád byl s přítelkyní na tři roky na cestě (odhadem 30tis km) – jeho Rohlhoff dojížděl na polovině převodů, přítelkyň byl na tom líp, tam nefungovaly asi jenom tři převody.

          Osobně bych se tomu již vyhnul, právě z důvodu že není vidět co se uvnitř děje. Normální odkrytý systém je z tohoto důvodu lepší. Vyžaduje sice nějakou údržbu, ale ve výsledku je to spolehlivější a opravitelné.

        • kamaro  

          Jinak ještě k představenému Duratecu – přední brašny pro lepší rozložení váhy, riditkovou brašnu byc spíše dal na mini nosič nad přední kolo – lépe drží, méně ovlivňuje řízení, nekoliduje s bowdeny.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.