• Smazaný účet

    Nemám dotaz ale nedávno jsem přidal gravel bike na můj profil a dostal jsem otázky proč já jako jezdec který má 198 cm má kliky o délce 165 mm. Mám důvody dva. První důvod je výška pedálů od země v terénu protože krátký kliky jsou výše od země. Také jsem zjistil po delší době používání že mi přestala bolet kolena po delších jízdách a taky jsem zjistil že je určitě jednodušší šlapat rychle 85–100 otáček pedálů. Já osobně jsem nepoznal žádný rozdíl mezi 185 mm a 165 mm ve výkonu. Protože mi to zajímalo tak jsem udělal výzkum a zjistil jsem že délka klik je velice osobní a ten důvod proč výrobci vyrábí co vyrábí je cena a jednoduchost prodeje kol jinak to nemá nic společného s výzkumem. Dokonce je lepší je mít kratší kliky než delší. Delší kliky neznamenají víc páky a větší sílu. Jaký je Váš názor a zkušenosti?

    Tady je článek na bikepacking.com bohužel je to v Angličtině ale google translate to přeloží celkem dobře.

    0 0
    • Tomcat  

      Spíš špatné očekávání …185 mm a 165 mm ve výkonu… …výkon jste Vy, né kliky. Kliky jsou páka, to je takové to z fyziky pro základku. Hlahně oni lidi mají i jinak dlouhé nohy.

      Rozdíl v délce klik pro jízdu nejen v terénu je. Páku pro sprinty, časovku, dráhu, ale třeba i bikros. S 180+ by jste bežel obrazně u některých kol po zemi. Na silnici to problém tak nebude.

      0 0
    • xtonda  

      Jo, s kratšími klikami se noha pohybuje po kratší dráze a při záběru je koleno méně ohnuté, což je lepší.

      Samozřejmě klika je páka a když ji zkrátíš, tak pro stejný výkon buď musíš působit větší silou nebo zvýšit kadenci. A díku tomu, že na kratší klice noha vykonává pohyb po kratší dráze, je přirozenější spíš zvýšit kadenci. A pro stejný výkon s vyšší kadencí můžeš potřebovat lehčí převody, to je možná nevýhoda kratších klik.

      Dostupnost kratších klik se zvyšuje, nicméně drtivá většina kol pro postavy do 170–175 cm má zbytečně dlouhé kliky.

      Článků na tohle téma jsou mraky je spousta pouček pro délku klik – 9,5 % výšky, 20 % výšky rozkroku, 41 % délky tibie.

      1 0
    • nooski  

      Mám 175 cm a vozím 175mm kliky. Kratší kliky mi nevyhovují, ale je to dáno tím, že rád tahám těžší převody.

      0 0
    • kubad  

      Nechápu, ale pokud ti to vyhovuje tak proč ne

      0 2
    • Velomiwookie  

      Pockej az se tu objevi expert na delku klik, Zirecek :)

      0 0
      • zirecek  

        Nejsem expert na délku klik. Jen prezentuji můj názor, dlouhodobou zkušenost nebo jestli chceš, tak jen můj osobní pocit. Mám výšku 202 cm, délku noh 100 cm. Na začátku jsem vozil běžné kliky 175 mm, potom dlouho 180 mm Shimano XT. Nyní už mnoho let 200 mm Gebhardt. Mně tato délka klik vyhovuje, mám možnost větší páky, kolena mne nebolí, naopak se mi zdá, že delší dráha pedálu je přirozenější pro mé tělo. Lépe se mi pocitově točí kruhový pohyb, lépe se na to člověk „soustředí“. A když jdu v krátkém stoupání do stoje, tak záběr a pocit za pedálem je k nezaplacení.

        Avšak vše se vyvíjí, viz silniční cyklistika, poloha sedla vpředu, šlapání více pod sebe, menší tlaky pneu, atd.

        Možná jsem už jen konzerva, že nechápu tyto vědecké výzkumy, že kratší kliky jsou lepší.

        1 0
        • gersa  

          A není to málo Antone Pavloviči?

          1 0
        • xtonda  

          Ke tvé výšce to podle vzorečků co sem tu uvedl není příliš dlouhá klika, odpovídá to přesně 20 % délky nohy. Jasně že ně každému budou vyhovovat kliky výrazně kratší než to co se obecně doporučuje.

          Spíš tedy máš hodně dlouhé nohy, polovina výšky u mužů nebývá obvyklá.

          0 1
          • zirecek  

            Ono je to celkově o proporcích kolo x tělo (muži, ženy, tencí, širocí, krátké nohy, krátké ruce, siloví, frekvenční atd.). Na 26" jsem byl jak vosa na bonboně. MTB 29" už je lepší, ale reálně bych potřeboval tak 32" kola, k tomu adekvátně široká řídítka. Třeba dřívější pravěk s úzkými řídítky. Široká řídítka a možnost konečně pořádně dýchat na kole byl podobný kvalitativní a pocitový skok, jako 29" kola, dlouhé kliky, kotouče, atd.

            Hodně lidí teď četlo nastavení kola Pogačara, takže to zvětšuje wow efekt a „módní“ vlnu krátkých klik. Avšak jak je uvedeno níže, je potřeba být konkrétní, u Pogiho je to spíše snaha frekvenčního šlapání při více časovkářském posedu, šlapat pod sebe, být stále aero, tzn. jít do kratších klik. Určitě to mají spočítané a vyladěná na milimetry, má kolem sebe tým lidí, který se tím zabýval, než to použili standardně na závodě, a možnost mít kolo na „jakékoliv“ přání.

            1 0
    • gersa  

      Měnil jsi po výměně klik i výšku sedla?

      0 0
    • stumpfsr  

      Pogačar začal letošní sezonu taky jezdit kliky 165mm.

      0 0
      • rejdy  

        Taky točí kadenci 95, to je relativně hodně i oproti ostatním profíkům.

        0 0
        • Zdyn  

          Frekvence 95 ot/min je tak pro hobíka. Profi peloton je cca od 100 do 120.

          0 4
          • rejdy  

            Tak to fakt není, jsem kouknul na 10 lidí z MSR a všichni pod 95, půlka začínala osmičkou. Bavím se o průměru, ne spurtu.

            1 0
            • ms82  

              Taky jsem se koukal na MSR na strave, konkretne na Maxima van Gilse. Jel prumerne watty 194 a NP 246. MSR nebude reprezentativni chci rict.

              0 0
              • rejdy  

                Watty neřeším, pouze kadenci.

                0 0
                • ms82  

                  No, kdyz moc neslapou, jedou vetsinu zavodu v Z1 nebo neslapou vubec a na konci sem tam Z5, tak to nebude moc reprezentativni nebude.

                  Ale prumer s vynechanymi nulami stejne asi bude pod 95ot, to jsem tim rozporovat nechtel. Jen bych udelal pruzkum na jinych datech :-)

                  0 0
                  • rejdy  

                    Ten průměr je bez nul a když Philipsen spurtoval na nějakých 105 RPM (na 180 tepech), to samý Pogi včera ve Španělsku, tak bude těžko průměr přes 100. Většina jich je na různých závodech okolo 90 v průměru, někteří jen lehce přes 80. Však si to každý může na Stravě najít…

                    3 0
                    • Melvin  

                      Tady je od Pogiho poslední kopec ze včerejška. Průměr dokonce přes 100. Ale beru, že on patří spíš mezi ty co šlapou víc kadenčně.

                      0 0
                  • Zdyn  

                    Tak taky během závodu v baíku se jede dost často spíše „na pohodu“, takže tam pak frekvence samozřejmě nijak vysoká není.

                    0 0
          • milan.v  

            Nesmysl…

            5 0
          • gersa  

            Hobici točí tak +/- 60

            Když jsi na tom dobře, tak je to tak 90–100 ot/min

            0 0
            • jakub_kencl  

              60 se mi zdá dost málo, max tak do kopce.

              Osobně jsem spíše pomalotočný diesel, ale i tak mám průměry z jízd kolem 75 – 80.

              Po rovině se cítím komfortně při 80 – 85.

              Na valcích nemám problém utočit 105–110, ale už se na to musím pekelně soustředit :-)

              0 0
              • gersa  

                Asi drobně nepřesné vyjádření. Já si pod hobíky představuju všechny, co si jednou za čas vyrazí na svém kole někde po cyklostezce

                0 0
    • jonti  

      Konkrétně:

      Inseam mám 91cm, jsem spíš frekvenční typ a hubenější postavy – míň svalů.

      Na silnici vozím teď 175mm, bez problémů jsem vozil 172,5, ale 170 už nebylo v kopcích to pravé.

      Na MTB vozím 175 mm, je to ok. Měl jsem 170 a bylo to pro použití na MTB špatné – chyběla síla do prudkých stojek. Zkoušel jsem taky 180mm a pocitově to nebylo dobré, nešlo to moc roztočit.

      Výkon jsem neměřil, vě většina případů ho stejně omezují oběhová soustava a plíce. Vozím se pro radost a pocit z jízdy je pro mě důležitý jako rychlost.

      0 0
      • oddie  

        Inseam 92, dlouhodobě 180mm na MTB, mám pocit, že to svádí k tomu točit pomaleji, ale jezdím rekreačně, takže mi to nevadilo. Teď mám jedno kolo s 175 a váhám, jestli to tak nenechat, po ASK kolene by to mohlo být lepší – i když je otázka, co případně ve stojkách, když dojdou převody, tak se zas ta páka hodí. Uvidím. Na trenažéru bylo 175mm super.

        0 0
    • th74  

      Jsou studie, které jasně prokazují, že délka klik nemá vliv na výkon produkovaný cyklistou (výkon = kroutící moment * otáčky). Pak se samozřejmě s kratšími klikami točí větší kadence a s tím lze upravit i převody.

      Zároveň se zdá, že se dlouhodobě délkou klik výrobci klik nezabývali a všichni to tak nějak zjednodušili došli k jednotné délce klik 175 mm plus mínus pár milimetrů. Ona ta délka klik zároveň odpovídá i výšce středu a průměru kol, aby to dohromady kinematicky fungovalo a protože průměr kol se nemění tak tam pasuje i ta jednotná délka klik.

      Akorát lidi nejsou stejně velcí. Pokud se podíváme jak jsou rozdílné velikosti rámů, tak když vezmu délku sedlové trubky na Tarmac SL8 tak nejmenší velikost má 433 mm a největší 545 mm což je změna o 25%. Pokud bych těch 25% aplikoval na délku klik tak budou nejkratší třeba 148 mm a nejdelší 185 mm.

      Větší délka klik způsobuje při šlapání větší rozsah úhlu pohybů kolene a kyčle a pokud má někdo nějaké problémy při šlapání tak moderní bikefiteři většinou doporučí zkrátit délku klik.

      Pokud se někomu šlape dobře s aktuální libovolnou délkou klik tak není potřeba dělat žádnou změnu a to zkrácení mu nejspíš nic nepřinese, pokud neupraví posed víc do agresivnější aero pozice.

      Ten důvod proč vozí Pogačar kratší kliky je, že způsobují menší úhel pohybu kyčle a proto lze nastavit agresivnější víc aero pozici, tj. nic neztrácí na výkonu ale kratší délka klik mu umožňuje být víc aero a to je ten zisk co mu to přináší.

      17 0
      • ms82  

        Skvely souhrn.

        0 0
      • embi  

        Zkraceni klik rozhodne prinese. V terenu se na tom jezdi mnohem mnohem lip. Kratky kliky jsou po poradnych gumach nejlepsi upgrade kola.

        2 2
        • th74  

          Jo, s novým bajkem jsem přešel z 175 mm na 170 mm právě kvůli průchodnosti a menšímu riziku škrtnutí pedálem o terén. Nicméně to se využije pouze při ježdění náročným terénem.

          0 0
    • Elektronik743  

      Tohle je zajímavé téma posledních let…Mám rozkrok 82cm a na silnici jsem x roků k plné spokojenosti vozil kliky 172,5mm. Na dojížděcím crossu mám 175mm a taky ok.

      Teď jsem poskládal 29 ht a v rámci trendu kratších klik jsem zkusil 170mm a popravdě mi to moc nesedí. Na rovné cestě ok, ale jak je třeba zabrat do stoupání, proti větru nebo se převalit přes horší povrch, tak mám pocit svázaných nohou. A to točím kadenci okolo 90.

      Na netu je ohledně toho spousta článku, jak jedině krátké kliky jsou to pravé a že se svou výškou/rozkrokem bych mohl mít i 165mm, ale všechno působí pouze laboratorním dojmem.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.