Co zmenit, aby nebolela krcni pater?

88 nepřečtených
  • misu

    Potrebovala bych poradit ohledne posedu na silnicce.

    Mam stareho Sirera, velikost M. Merim 174 cm, mam spis kratsi nohy – inseam 80 cm.

    Kdyz na kole chvilku jedu, strasne me boli krcni pater. Stitek na helme nemam. Prikladam fotku posedu, jestli to pomuze.

    Jinak pri jizde mam pocit, ze blbe dosahnu na brzdy a jsem hodne natazena, ale nevim, zda je to u silnicky normalni.

    Neporadil by mi nekdo, co upravit?

    Dik.

    0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Jak dlouho trvá ta chvilka?

      Jaký tam máš představec, nestačil by otočit do pozitivu?

      Vyfoť ještě celé kolo bez sebe, ať si uděláme lepší představu o vzájemné pozici sedla, středu a řídítek.

      0 0
    • platypus  

      První bych zkusil jít se sedlem dolů, klidně dva cenťáky, kdyby se to nezlepšilo ještě bych vyměnil představec o cenťák kratší.

      0 0
      • Hartmut  

        +1, i kdyz ta fotka muze klamat, ale zkus takove to klasicke nastaveni, patou na pedal v poloze klika svisle k zemi, podle te fotky bych rek, ze to budes mit prilis natesno, tzn. noha uplne propnuta, ne-li ze na ten pedal bez pohybu v kycli vubec nedosahnes.

        0 0
    • Bruca  

      Úplně blbý dotaz, ale…neofouklo tě? :-)

      Me stačí chvíle studeného průvanu na spoceny krk a žádá a končím. Dneska jsem to do práce neodhadl a jel s odhalenym krkem a teď mě slušně bolí za krkem. Takže zítra zase „tunylek“ na krk..

      Myslím to tak, že ne vždycky za všechno může kolo ;-)

      0 0
      • misu  

        Myslim, ze neofouklo :-) Je to podobna bolest, jako kdyz dlouho koukam do obrazovky notebooku misto na monitor, ktery mam ve vysce oci.

        0 0
    • tromboonen  

      Zkus zkontrolovat nastavení posedu, třeba podle tohoto:

      https://www.youtube.com/watch?…

      Jestli je to cca v pořádku, tak pak podrobnější info včetně nastavení beranů a pák na nich: https://blog.bikefit.com/…oad-bicycle/

      Osobně mám radši kompakt oblouky, kde horní část oblouků je v rovině s pákami a celý je to vodorovně, tohle „dolů a pak nahoru“ láme zápěstí a teoreticky můžeš nějak kroutit ramenama a tím ovlivňovat ten krk.

      0 0
    • Hunt  

      Mě to přijde krátký. Když jsem měl krákej rám, tak mě celkem dost bolely záda a celý to nesedělo.

      0 0
    • MilanT  

      Mě tedy přijde podle fotky že to kolo je na Tebe krátký. Je to možná optický klam, ale zkusil bych aspoň sedlo posunout dozadu, zdá se mi že tam ještě ta možnost je.

      0 0
      • tromboonen  

        Sedlem se dýlka posedu nespravuje, to zkurví šlapání… ale zas na druhou stranu jako malá zkouška jak se bude krk tvářit na delší posed by to zkusit mohla, na nohy to bude naprd, ale tech 5–10 km to vydrzí a ukáže se, jestli to na ten krk pomůže… nejlepší by bylo předstírat že je v Emérice a změřit se

        0 0
    • misu  

      Jo, meli jste pravdu. Sedlo jsem snizila a rekla bych, ze dokonce vic nez o 2 cm. Riditka jsem otocila vic nahoru a rozdil v jizde je obrovsky. Mam lepsi rovnovahu, vic si dovolim a citim se bezpecneji. Bolest krku se trochu zlepsila a spis se presunula niz mezi lopatky do svalu – tyhle svaly mam ochable, takze mi to prijde ok. Mate to take tak nebo svaly na zadech necitite pri jizde vubec?

      Ram by snad nemel byt maly, kdyz je to M a ja mam 174 cm.

      Je pravda, ze na tech fotkach to kolo mensi fakt vypada, ale mozna proto, ze nejsem uplne subtilni :-)

      Jeste otazka ohledne sirky riditek. Mam ramena 38 cm siroka. Riditka jsou 44 cm (mereno mezi palcem a ukazovakem, kdyz je drzim). Je to hodne velky rozdil? Kolo jsem kdysi kupovala v bazaru na zkousku, tak jsem to tehdy moc neresila.

      Diky vsem za tipy!

      0 0
      • nomecz  

        No uprime tech riditek bych se asi zbavil, ten tvar je na dnesni pomery uz hodne divokej. Az budes kupovat nove vezmi uzsi

        0 0
      • tromboonen  

        Rodla střed střed by měla bejt asi tak stejně jako střed stred ramenní klouby, takže když se chytíš smetáku tak změřit vzdálenost mezi kostma u ramen a mezi zápěstíma aby byla stejná, prostě ani o kousek je neroztahovat, i 2 cm jsou poznat, teda pokud nepotřebuješ prodloužit posed, to je naopak fajn…

        A snižování sedla bez zkoumání úhlu nohou to smrdí, sice to může změnit „pocit,“ ale poloha sedla (vejška i předozadní) se vztahuje výhradně je středu, žádný dohánění jinejch problémů ne… viz ty odkazy co jsem posílal.

        0 0
        • atty  

          +1 snižování a posouvání sedla v rámci „doladění“ délky a výšky posedu – aneb – nebudou Tě bolet třeba záda, ale rychle začnou třeba kolena a to se pak řeší obvkyle déle a hůře.

          Chápu, že na vyzkoušení na pár jízd to není problém, nicméně dlouhodobě to jezdit nemůžeš. Naopak správnou výšku a předozadní pozici sedla je potřeba celkem poctivě a optimálně vyřešit, s výškou, vzdáleností, sklonem řídítek se dá vždy něco trochu dělat a zkoušet, co je optimální (pokud není rám úplně mimo optimální rozměry).Taky je ze začátku těžký odlišit, zda záda bolí díky nesprávnému posedu směrem k řídítkům, nebo jsou prostě jen ochablé svaly středu, ramen, rukou a proto něco bolí, jelikož tělo na to není zvyklé (držet byť i biomechanicky správně danou) pozici.

          Nastavil bych dobře výšku a předozad sedla a pak postupně zkoušel při vyjížďkách trochu měnit co se dá – můžeš obrátit představec do plusu (pokud má nějaký klasický sklon ± 5–10 stupňů), pokud mš rezervu na vidlici a podložky, tak zkoušet různě řídítka výš/níž, případně posun pák nahoru/dolu, hodně dělaj i kvalitní „tlumící“ omotávky a zamyslel bych se nad tou šířkou řídítek – těch 44cm na velkejch obloukách mi připadá od pohledu moc – zkusil bych asi užší 42 nebo 40cm kompakty (jak si šířku změříš tím třeba smetákem :) )

          0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Že kolo vypadá malé není problém. Také mám malé kolo, záměrně. Někde v prodejně si zkus sednout na kolo s kompaktními řídítky s malým a krátkým obloukem, to je teprve rozdíl, když jsou páky o nějaké 2 cm blíž a vodorovně. Ta řídítka, co na kole máš, jsou dobrá pro nastavení posedu s minimálním dropem oproti sedlu. Jenže Ty tam máš teď rozdíl nějakých odhadem 8 cm, možná víc, takže spodní úchop asi dlouho nevydržíš a dopředu do (hlubokých) oblouků dosáhneš tak-tak. Už jen proto bys měla mít kompaktní řídítka.

        A rám spíš s nějakou delší hlavovou trubkou, asi podobně dlouhý nebo možná dokonce i kratší. Ale to je na křišťálovou kouli nebo pečlivé přeměření.

        Jak máš teď vysoko sedlo (měřeno šlapací střed-vrchol sedla po ose trubky) a jak daleko ho máš za šlapacím středem? Jak daleko je nejbližší bod řídítek (vedle představce) od špičky sedla? Jak hluboko pod plochou sedla máš vrchní bod rovné části řídítek? A jak hluboko máš páky?

        Ono je možné, že se Ti posed zdá lepší, protože jsi zmenšila drop na řídítka a snížením posunula sedlo o kousek dopředu, takže zkrátila i dosah na ně. Ale vylepšovat délku manipulací se sedlem není (kvůli optimalizaci šlapání) dobré a trvalé řešení, vlastně to vůbec není řešení.

        0 0
      • Pán z Dubu  

        Bolest šíje může způsobovat útisk úponů šíjových svalů zádržným mechanismem helmy. To vyloučíš/potvrdíš jízdou bez helmy.

        „Mezilopatkové“ svaly jsou rozepjaté mezi lopatkou a páteří, slouží k pohybu lopatky vůči páteři. Pokud jsou zatíženy tonickou fcí ke vzdorování gravitace, je to chybná mezisvalová koordinace a generuje to bolest. Obdobně když v sedě u PC neleží ramena na hrudníku, ale jsou přizvednuta zavěšením za krční páteř a lebku.

        Hlava a trup by při šlapání neměly zatěžovat úchop, ale opírat se přes zpevněnou páteř o pedály a sedlo. Vyvážení sedu kromě polohy úchopu silně ovlivňují i minimální změny sklonu sedla. Při šlapání na optimálním povrchu natoč ruce z horního úchopu na řidítkách dlaněmi k sobě a opírej se o malíkovou hranu – pomůže to vnímat zatížení úchopu. Sleduj TdF a nakoukej, jak uměj sedět a šlapat na kole Ti nejlepší.

        0 0
    • misu  

      Tak jsem se pokusila upravit nejprve sedlo:

      1. aby byla noha skoro propnuta, kdyz se zapru patou a klika je rovnobezne se sedlovkou,

      vychazi to asi na 69 cm (osa – horni okraj sedla), sedlovka je vysunuta asi 17 cm.

      2. zkousela jsem jeste tu predozadni polohu sedla podle testu s oluvkem – oluvko bylo pres 2 cm pred osou pedalu. Takze jsem musela sedlo hodne posunout dozadu, abych se oluvkem dostala na osu pedalu. Prikladam aktualni fotku sedla, je to jeste v norme? Mela bych radeji jit o centak vys a sedlo dat malicko dopredu?

      Posilam jeste fotku celeho kola a posedu. Ty riditka jsem dala schvalne hodne nahoru, jeste si s tim budu hrat dal, ted resim hlavne to sedlo.

      0 0
      • tromboonen  

        Poznámka: zásadně zkoušej/dělej jenom jednu změnu, pak ji vyzkoušej (víc než 5 km, spíš minimálně 20)… a zamysli se nad tím co to udělalo, většinou to druhej den někde ucítíš, když posuneš sedlo nahoru, přitom dozadu a ještě si pohraješ s rodlama, tak netušíš, co pomohlo a co uškodilo…

        Step 1 nastavit podle těch základních pouček viz video co jsem posílal.

        Step 2–10 hrát si s maličkostma, ale vždycky jen jedna změna, sedlo o 5–10 mm atd, ne sedlo nahoru a zaroven dozadu, natoz tak zaroven zmena vepredu, to pak nevis co se deje…

        Step 3 porad bych rek ze pomuze se zmerit a zjistit jestli nahodou neni velikost ramu uplne mimo, navod viz silnicni sekce

        0 0
        • misu  

          Tak jsem se zkusila zmerit na competitivecy­clist.com a vyslo mi toto pro competitive fit, ktery byl asi nejblize memu kolu (hodnoty v zavorce jsou moje kolo):

          Top tube length: 50.2 – 50.6 (55)

          Seat tube range CC: 51.8 – 52.3 (48.5 )

          Seat tube range CT: 53.4 – 53.9 (50)

          Stem length: 10.2 – 10.8 (9.5)

          BB Saddle: 67.7 – 69.7 (69)

          Saddle Handlebar: 48.1 – 48.7 (51)

          Saddle Setback: 5 – 5.4 (6)

          Dava v tomto pripade smysl snizit sedlo o centak a poridit kratsi predstavec? Mimochodem je ten kalkulator opravdu presny nebo tam nekomu vysly nesmysly?

          0 0
          • jardalee  

            No podle me to kolo je přesně na tebe ,to ze te bolí za krkem je normální ,protože nějak nevím jak jinak udělat aero posed bez toho aby mel člověk ohnutou hlavu nahoru ,proste vetsina silnicaru to ruzne procvicuje a posiluje aby ty svaly tu hlavu udrzeli treba nekolik hodin bez vyrazne bolesti , https://youtu.be/0MoVptJ1Edw ,predstavec bych moc nezkracoval ,protoze se ti muze hodne zhorsit ovladatelnost kola ,kteta je uz tam celkem mizerna kvuli uzkym riditkam ,proto se vetsinou na silnicku naopak favaj dlouhy predstavce v kombinaci s mensim a pevnějším ramem ,samozrejme možnost je mít úplně vzprimenej posed kde budeš mít hlavu rovne ale to je celkem zbytečný se trápit na silničce a lepší si pořídit trekkinga :)

            0 0
            • t29  

              Pokud je rám o 4,5 cm delší než doporučený fit, tak to kolo určitě není přesně na ni. To je rozdíl tak M proti XL

              0 0
              • jardalee  

                Ten kalkulátor je k ničemu a z fotek to kolo sedí velice dobře ,spis ma hodně pohodlnej posed ,a myslím si ze tech 55cm není virtuální délka TT ale spis délka te horní rámové trubky

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Tuhle skálopevnou jistotu, že bych z fotky poznal, jestli kolo sedí, bych chtěl mít také. Ale myslet, minimálně v tomto případě, znamená ho*** vědět.

                  0 0
                  • jardalee  

                    No 90% lidi neumí změřit správně geometrii rámu a ze by ram M mel TT 55cm moc reálné nevypadá edit: tak nakonec to možný je :) ale stejně moderní S rámy a to dokonce endurance maj 523–530mm takže 50cm bude asi blbost

                    0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      M-ko bude cca 540–550 mm TTh, podle výrobce a doby vzniku. Moderní S rámy jsou jedna věc, ten na fotkách má ale celkem klasickou (čtvercovou závodní) geometrii a hlavně nízkou hlavu.

                      Koneckonců se není potřeba až tak moc přesnou geometrií rámu zabývat, podstatné je nastavení posedu. Pokud bylo měření tělních proporcí alespoň přibližně správné, tak jí kalkulátor (ale pro CompFit) doporučuje hodně krátký rám, to by odpovídalo spíš delším nohám a krátkému trupu. Na její hodnoty 174 cm/inseam 80 cm je TTh 50 dost extrém (ale ne nemožný), naopak by jí měl, podle mých zkušeností, vycházet rám spíš delší, odhadem cca 520–545 mm. Podle nízko navrženého sedla a ne úplně vepředu to vypadá, že má dlouhá stehna a kratší holeně.

                      Potíž je v tom, že se misu orientuje na CompFit, ale to jen proto, že se tomu její stávající (a ne zcela vhodné) nastavení nejvíc podobá. Jenže CompFit je výhodné nastavení pro jezdce s dlouhými končetinami a dlouhány, což ani jedno není, měla by se, podle fotek a kusých výsledků měření, pohybovat spíš kolem Eddy a snad až někde směrem k FrenchFitu. Ambicióznímu CompFitu se podobá i její drop řídítek, ale v kombinaci s příliš dalekým dosahem na ně je to smrtící kombinace. Buď jedno, nebo druhé.

                      Podle všeho vypadá, že má sedlo momentálně víceméně správně (přesto přeměřit – přijde mi moc nízko). Řídítka blíž k sobě dostane, víc nahoru už ne. Na (v malých rychlostech) vratký pocit z krátkého představce se zvyknout dá, na příliš dlouhý nastavený posed s nevhodně velkým dropem nikoliv.

                      0 0
                      • jardalee  

                        no podle me je pointa proste v tom ze posed na kole je neprirozenej a pokud na neho clovek neni zvyklej tak ho proste neco vzdycky boli :) zvlast pokud proste nechce mit posed jak „kdyz sere na hajzlu“ tak logicky jak se predkloni tak musi hlavu zaklonit aby videl pred sebe no a u silnicky je to jeste horsi :) proto taky nekdo vymyslel endurance kde se to tomu hajzlovskymu posedu blizi :D ono to proste po delsi jizde tak nejak boli kazdyho ale casem si zvykne :)

                        0 0
                        • ˘Ö˘ Krab  

                          Není pravda. Kdo alespoň trochu jezdí, tak ho nic takhle systematicky nebolí.

                          0 0
                          • jardalee  

                            ja souhlasim i nesouhlasim :) pravidelni jezdeni proste muze ulevit nekterym bolestem tim ze si telo zvykne ,ale zase obcas vzniknou ruzny unavovy bolesti,proste vidim to na vrcholovych sportovcich ,vseobecne je dobry sporty kombinovat ,pokud uz nekdo jezdi poloprofi tak urcite aspon posilka ,masaze,plavani a stejne i pres veskerou peci konci hromada lidi kvuli zadum a problemum s pateri vseobecne ,a silnicni kolo je proste to nejhorsi co muze byt :) ale zase ty karbonovy endurance na 32mm plastich to je dobra volba a da se rict skoro idealni cestovni kolo ,kdybych nemel strach ze me ho nekdo behem obeda ukradne tak si ho asi taky koupim :D

                            0 0
                        • platypus  

                          Mně ten hajzlovskej posed vadil ve sjezdech, šel jsem se sedlem dolů, s rodlama na minimum jenom ta kónická podložka a ještě jsem vyhodil 11 představec a dal devítku, chtělo by to o číslo menší rám, teď už to vím a je to jiný kolo, prostě metoda pokus -omyl,zatím to vyhovuje, ohebnej teda moc nejsem, aerodynamiku neřeším a radši si přišlápnu :-)

                          0 0
          • t29  

            Kalkulátoru se dá věřit, pokud se člověk správně změří a pokud nenarostl jako úplný atyp.

            Sedlo snad o 0,5 cm dolů a taky o 0,5 cm dopředu. Ale i když to uděláš, pořád bude potřeba zkrátit vzdálenost mezi sedlem a řidítky o další 2 cm aby to odpovídalo vypočtenému nastavení. Můžeš zkusit 7,5 cm představec, ale podepíše se to na (ne)jistotě řízení.

            0 0
            • kubad  

              může dát řídítka s měnším předsazením – Reach

              tam se dá 10–15mm ušetřit taky

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                JJ, kratší představec, kompakt řídítka a sedlo 0,5 cm dopředu (a možná paradoxně zpátky mírně nahoru) … by mohly stačit k eliminaci nepřiměřeného dosahu na řídítka. Ale nevyřeší to podle mého příliš nízko položená řídítka.

                0 0
    • Espen  

      Mě ten posez přijde OK. Dal bych akorát compakt řídítka https://www.kupkolo.cz/…mpact_z3385/.

      Spíš bych tu bolest za krkem přikládal nezvyku + přilba. Sice přilba má 300g,ale pokud jí máš na hlavě jednou týdně, je znát.

      Pak ještě může být sedlo špičkou nepatrně dolů a visíš na rukách a bolí mezi lopatkama.

      0 0
      • platypus  

        Přesně tak, ta poslední věta, jak jsi moc na rukách začnou brnět prsty, bolet zápěstí atd. vozím špičku o zoubek nahoru, s tou přilbou Jezdil jsem s přilbou i bez přilby tři hodiny třeba a bylo to stejný za krkem bolelo furt, spíš ten představec, vozil jsem dokonce sedmičkovej a za krkem nebolelo.

        0 0
        • Espen  

          Samozřejmě netvrdím, že je to přilbou, chraň bůh. Jen, že k tomu trochu může pomoct. Třeba byla zvyklá jezdit na kole předtím víc vzpřímeně a teď sedí jinak.

          A ještě přidám jednu svou zkušenost :

          Když jedu na kole sám 4–5 hodin, jedu své tempo, nikdy mě nic nebolí a je jedno jestli bike nebo silnice.

          Ale jak jedu s přítelkyní, stačí mi 2 hodiny a jsem rozbitej jak cikánský hračky. To strašně pomalý tempo, při kterém sedím rozkydlej na sedle, nohy otáčejí klikama jen vlastní vahou a já nemusím vůbec zpevnit tělo, nijak zabrat nic. To mě dokáže rozbít i na dva dny.

          Já bych Míše zkusil i poradit, ať zkusí prostě přidat. Do kopce i po rovině a uvidí. Jestli se třeba jen na kole vozí, může něco bolet, protože tělo prostě není zpevněný.

          0 0
          • maajkee  

            Já bych ještě dodal, že s přibývajícím věkem prostě člověka něco víc a víc bolí :)

            Když mi bylo 20, sednul jsem na favorita, na záda 10kg krosnu a tradá 70 kiláčků pod stan a na nějakou bolest čehokoliv jsem si ani nevzpomněl. Teď ve 36 letech mě začínaj bolet z kola i záda, hlavně ruce, mám problém s karpálama a všechno člověk musí daleko víc řešit. Gripy, sedlo, geometrii, sklon sedla atd. aby pak další dny po vyjížďce člověk netrpěl. Je to alchymie a to ještě nejsem zas tak moc starej, tímhle tempem si v 50ti na kole už nezajezdím :)

            0 0
            • atty  

              +1 mohu potvrdit ve svých 45 :)

              Na druhou stranu – dnes je vše právě po milimetrech řešitelné (když pominu celej rám), dají se sehnat představce, řídítka, kliky, sedla… po 5 až 10mm rozdílu takřka neomezeně, všechno je seřiditelné skoro do bezvědomí, zatímco před mnoha lety ten výběr a možnosti i technická funkčnost nebyla obvykle nic moc (zvlášť u favoritu).

              S přibývajícím věkem je prostě člověk víc háklivej na jakékoliv změny, musí mít vše dokonale vyladěné a nastavené k optimu a hlavně tělo dává znát daleko víc, že je něco jen trochu špatně…bolí to víc a podstatně déle :)

              0 0
            • Espen  

              Jak říkáš. Je mi taky 35 a prsty na levé ruce někdy musím rozhýbávat celý švih, jindy v pohodě. Někdy mě bolí kolena, pořád něco.

              Ještě bych dodal, že silnička je silnička, ne kanclářský křeslo. Prostě není pohodlná jako HT nebo nějaký kross.

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Jakou si ji uděláš, takovou ji máš. Krom toho záleží, jak na tom sedíš, jak šlapeš, jak máš vybrané sedlo a jak jsi vystihl oblečení.

                0 0
                • Espen  

                  Přesně. Chvíli to holt trvá než to člověk vyladí, zvykne si.

                  0 0
      • tromboonen  

        FSA Vero mám taky rád, ještě větší zkrácení posedu (reach o kouselk menší) a hlavně 15 mm nahoru maj tyhle

        Havíc maj placatej hořek, takže se super drží, trochu dražší než Vera, ale když je potřeba zmenšit drop a víc podložek nejde, tak je to řešení.

        0 0
    • mr.antik  

      Zkus jet většinu trasy tak, že budeš držet řidítka co nejblí k tělu (tj. ne uplně na pákách), podle mě by to sneslo kratší posed (lze změnit kratším představecem nebo jiným tvarem beranů).

      Jinak to bude asi nezvyk a chce to cvičit.

      A ještě jak se píše výše – jestli není sedlo moc sklopené dolů, na rovinkách by to pak způsobilo větší zatížení rukou.

      0 0
    • misu  

      Jeste jednou jsem premerila ten ram, tentokrat s vodovahou a sekla jsem se o centak, takze 54 cm :-)

      Zajimave je, ze na kalkulatoru pedalforce.com mi to vyhodi Top tube length kolem 53–54 (podle toho, jak zadam sedlo nad riditkama). Na pedalforce chteji ale trosku jine parametry (konkretne tam maji vnitrni stranu stehna od rozkroku)

      Jinak ja nemam problem s tim, ze to nebude uplne pohodlne, ale bolest krku jsem mela po par km, kdyz jsem drzela paky a to mi prijde proste blbost. Ted po uprave posedu je to tedy vyrazne lepsi, ale stejne porad ruce tlacim tak o 2 cm zpet na riditkach – proste je to na me asi trochu dlouhe.

      Merila jsem ta riditka a reach vypada na 10–11 cm a drop na 15 cm. Snazila jsem se to merit poctive od stredu trubek. Poradite pro me vhodna riditka, pro sirku ramen 38 nebo alespon 40? Ten odkaz na kupkolo.cz mel jen 42,44 velikos­t. Diky!

      0 0
      • tromboonen  

        Chceš rodla stejné šířky (střed střed) jako máš od sebe ramenní KLOUBY (ty dva výstupky nahoře), ne jako celková šířka ramen, to jenom dál prodlužuje posed… při držení za páky bys měla mít paže rozvoběžné, ani o cm nebo dva rozbíhající se. Ty Spešlí rodla myslím v 38 jsou a navíc ti pomůže těch 15 mm nahoru i malinko menší reach a drop než Very.

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        O kousek výš odkaz na Specialized Hover Expert – mají i 38 i 40 cm.

        0 0
        • tromboonen  

          Mají i 36 (jakože je vyráběj, v tom konkrétním shopu možná ne), určitě bych nebral širší, než od kosti ke kosti/paže rovnoběžně.

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Dlabej na poučky, vzpomeň na Chrise Hornera.

            Měl bych mít asi 46 cm, ale jezdím 43 a ještě raději mám menší na druhém kole (tuším jen 42), ale je to jen o zvyku a hlavně nastavení zbytku posedu.

            Zase na MTB jsem vyměnil 720 mm za tuším 780, představcem doladěné na identický dosah, zase je to o zvyku. A to jsem na trekovém před tím měl nějaké 640 mm.

            0 0
            • tromboonen  

              Jasně, já to myslel tak, že každopádně ne širší než kloub-kloub, zvlášť ne pro ženskou co řeší délku posedu a velikost dropu…

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                To už je lepší. Hlavně na jakýchkoliv kompaktech se správně nasazenými pákami se jí srovnají zápěstí, takže celkové zatížení paží i páteře se výrazně změní ve všech úchopech.

                Užší řídítka mají tu výhodu, že dá mnohem víc práce propadnutí se mezi lopatky, a to i při propnutých loktech.

                0 0
            • misu  

              A na stabilitu to nema nejak vliv?

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Má. V hodně malých rychlostech. Ale stejně máš teď úchop (páky) nastavený tak, že moc horší už to být nemůže. Navíc, při normálních silničních rychlostech (25+) se takové věci neřeší, kolo se ovládá víc náklonem. Stabilitu řeší gyroskopický efekt otáčejících se kol.

                Jak jsem psal dříve, i na extrémně krátký představec se dá na silnici bez problémů zvyknout, na příliš dlouhý posed se zvyknout nedá.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Vše co jsi tu psal bylo rozumné.

                  Ale ta věta „Stabilitu řeší gyroskopický efekt otáčejících se kol.“.

                  Gyroskopický efekt kol neudrží téměř nic a stabilitu z 95% řeší setrvačnost celé soustavy jezdec kolo a samotný gyroskopický efekt otáčejících se kol je proti tomu zanedbatelný.

                  Stačí se trochu projet na válcích (kde je pouze ten gyroskopický efekt) a můžeš jet klidně 40km/h a stabilita není veškerá žádná. V reálu (kde je právě ta setrvačnost celé soustavy jezdec/kolo) je to i ve 20km/h mnohem stabilnější než na válcích ve 40km/h.

                  0 0
                  • tromboonen  

                    No na válcích stabilita je, jinak by ses na nich neudrzel, ze jo… a dela ji jen ten gyroskop… to, ze obcas jezdis zprava doleva nebo i vyletis z valcu je nerovnomernosti slapani a kroucenim se :)

                    Na silnicce mam aktualne 70 mm predstavce na obou kolech, navic v pozitivu a nejakou nemotornost necitim ani v malych rychlostech, ale oba ramy jsou spise s delsim rozvorem a klidnejsi projevem.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Tak jistě, že aspoň trošku stability ten gyroskop přinese (jak píšeš, jinak by na válcích nešlo jezdit vůbec), ale proti vlivu setrvačnosti celé soustavy jezdec + kolo je to opravdu minimálně.

                      Ale stačí přejít k trošku obtížnějším kouskům typu jízda bez držení v ne tak velké rychlosti. I v reálu je to pro malé rychlosti obtížnější, ale až opravdu pro extra malé rychlosti. Nad 15km/h v reálu není vůbec co řešit, na válcích jsem měl problémy i v daleko vyšší rychlosti (ze začátku jsem to nedával vůbec bez držení jak ten gyroskopický efekt pomůže jen málo). A věci typu jízda bez držení pod 10km/h (v reálu zvládnu) jsem na válcích raději ani nikdy nezkoušel.

                      0 0
                      • ˘Ö˘ Krab  

                        Mám trochu zkreslený pohled, na válcích nejezdím, nepotřebuji to k životu (neříkám, že by mi to technicky neprospělo), ale stačí se podívat na úplně malé silniční blechy (9–10 let), ty v náklonu nic jiného nestabilizuje, protože setrvačnost celku při zatáčení ve skutečnosti pracuje většinu času proti cyklistovi. A že mají ti malí odvahu to do zatáčky klopit i na mokru …

                        Takže je rozdíl jestli se řeší jízda rovně nebo do zatáčky. Na válcích jedeš rovně, v reálu je to pořád nějaká zatáčka nebo vyhýbání hrbům.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Setrvačnost tě stabilizuje ve všech situacích, včetně zatáčení. V zatáčce se jen vyrovná setrvačná síla s gravitací (dané náklonem). Z toho pak vyjde nějaká výsledná síla působící ve směru jízdy jak potřebuješ a která tě pořád stabilizuje.

                          Bez setrvačné síly bys v náklonu v zatáčce okamžitě ležel na zemi…

                          Vliv setrvačnost (daná dopřednou rychlostí celé soustavy kolo + jezdec) vs gyroskop bude u lehkých jezdců mírně jiná jak se bude měnit poměr hmotností samotných kol vs celé soustavy, ale pořád bude vliv setrvačnosti zcela dominantní vliv i u dětí.

                          Na obvodu kola je obvodová rychlost totožná s dopřednou rychlostí soustavy. Takže i kdybych si zapřeháněl a vzal hmotnost plášť + případná duše + ráfky + dráty na obvodu (což ani tak není), tak vliv setrvačnosti vzniklé rotací kol (gyroskopický efekt) bude mít vliv přesně v poměru hmotností té rotační hmoty vs hmotnost celé soustavy.

                          Takže i u dětí to bude třeba 4kg vs 50kg, takže ani ne desetinový vliv gyroskopu kol vs setrvačnost celé soustavy za dopřednou rychlost.

                          0 0
                          • tromboonen  

                            To máš asi pravdu, v zatáčkách, ale při jízdě rovně Tě drží jen a jen ten gyroskop. efekt. Na válcích žádnou sertvačnost nemáš, kromě té těch kol, a když fakt makáš na 50/11, tak to drží jak mašina na kolejích, vpodstatě vybočit se dá jen hrubým zásahem do řízení… vratký je to právě jen v té malé rychlosti, kde ten gyroskop nefunguje dost, ale to je jedno, z hlediska délky představce není důležitý, co funguje víc.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Kdyby tě držel při jízdě rovně jen gyroskopický efekt, tak třeba na bruslích nepůjde vůbec jezdit (hmotnost rotačních částí naprosto minimální, gyroskopický efekt v podstatě žádný). A právě proto, že setrvačnost soustavy je to hlavní co pomáhá držet rovnováhu, tak to jde i na bruslích dobře.

                              Na válcích není žádná setrvačnost daná dopřednou rychlostí soustavy a je jen ten gyroskopický efekt, to je jasné.

                              Ten již větší vliv gyroskopu pro velké rychlosti na válcích je tam proto, že narůstá s druhou mocninou rychlosti. Takže třeba pro 70km/h už bude 12× větší než pro 20km/h. Tedy pro opravdu velké rychlosti je už i vliv toho gyroskopu hodně významný.

                              V malých rychlostech typu do 20km/h kde je hodně málo význmaný v reálu nemáš problém jet bez držení, protože setrvačnost soustavy…

                              0 0
                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Velmi zjednodušeně: setrvačnost celé soustavy žene soustavu po tečně z oblouku ven v rovině silnice. Pro zatáčení cyklisty je spíš nepřítelem, není-li dobře zkrocena. Gyroskopický efekt, tj. setrvačnost nakloněných rotujících kol, které se brání vychýlení na jakoukoliv stranu, tj. v oblouku stabilizují, je spíš cyklistovým přítelem.

                            Takže popis sil sice správný, i proporčně, nevzal jsi však IMHO dostatečně v úvahu směr jejich působení (a tím i výsledný efekt na celek) v zatáčce jeté v náklonu.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Setrvačná síla má směr v tečně oblouku po kterém jedeš. Jenže právě přidej gravitaci v náklonu (a část složky síly, která působí směrem do středu zatáčky), tu si dokresli a pak udělej výslednici všech sil. Bude působit ve směru jízdy po oblouku.

                              Při správném náklonu také prostě pokračuješ po oblouku zatáčení a kolo nikam nepřemlouváš, právě proto, že v tom směru působí výslednice všech sil.

                              A právě ta výslednice sil zase pomáhá držet rovnováhu a to pro jízdu v daném směru, tedy i do zatáčky. Ono kdyby to tak nebylo, tak nebudeš pokračovat v zatáčení ve stejném oblouku, ale buď bys nezatáčel nebo někam spadnul.

                              Do toho hodně vstoupí ta rychlost, jak už jsem psal v reakci výše. I ten gyroskopický efekt se pak výzamně navyšuje pro velké rychlosti jak roste s druhou mocninou rychlosti. Takže třeba ve sjezdu bude i ten gyroskopický efekt v zatáčkách už poměrně znát (pokud to není nějaká extra prudká, kde musíš hodně zpomalit).

                              0 0
      • Pán z Dubu  

        TTh kolem 54 cm je pro Tvou tělesnou výšku rozumnější délka. Než rovnou zkusmo pořizovat řidítka, je levnější (po známých se dají i půjčit, bazarové koupit) a podstatně méně pracné ladit polohu úchopu představci různých délek a sklonů. Šířka řidítek spíš řeší aerodynamiku, než že by to měl být zdroj bolesti.

        0 0
        • tromboonen  

          To nemáš tak úplně pravdu, když potřebuješ zkrátit posed, tak každý 2 cm šířky na rodlech jsou znát, a jestli má jako ženská 42 nebo 43 tak na tom sedí jak malý děcko na Enduru s 70 cm rodlama… Sám jsem teď měnil rodla za užší kvůli cca 3 cm a rozdíl je znát, jak v šířce, tak v těch 15 mm nahoru, ale já mám extrémně krátké ruce a proto spíš větší drop, který mi aktuálně přestal vyhovovat…

          0 0
          • mr.antik  

            Že bych konečně udal svoje úzký karbon rodla? Střed-střed 40cm

            0 0
            • tromboonen  

              Já už mám ty „vlaštovky“ potřeboval jsem nejen zúžit, ale i zkrátit a zvednout… bral bych i Spešlácký karbonový, co maj to zvednutí 25 mm, ale ty zas maj obr oblouky, takže bych si pomoh jenom v horním úchopu… jo a zbavuju se Bontrager Racelite tuším 43 střed střed, hliník s gelovejma polštářema :)

              0 0
              • mr.antik  

                myslel jsem tady pro paní/slečnu… jinak si je nechám, kdyby třeba přítelkyně zkoušela silničku

                0 0
          • Pán z Dubu  

            Já ta rodla přemotávat nebudu. Ale třeba už padnou do ruky nějaká 3. či 4.

            0 0
    • misu  

      Muzu jeste dotaz? Ma smysl koupit tato riditka? https://www.cyklobazar.cz/…pp-sl-carbon

      Nebo mam vzit radeji ta nova od Specialized? Dik.

      0 0
      • tromboonen  

        Zaprvý to bude velmi pravděpodobně fejk (cena a inzerát), za truhý to má jinak tvarovaný oblouky a myslím i poměrně velký reach a drop (šlo by to dohledat, ale pro skutečný ZIPPy, ne pro čínu). Maj tvar podobný tvým stávajícícm (dolů, páka, nahoru), což je možná jeden z důvodů Tvých bolestí.

        Chceš kompaktní tvar plus co nejmenší reach i drop, viz tvar a parametry tech Speslu nebo FSA Vera. Spesl Hover maji oproti Vera jeste vyhodu zvednutí posedu o 15 mm a ploche horni trubky, fakt dobre se drzi, sel bych do nich nebo do Very.

        0 0
        • misu  

          Diky za objasneni, vezmu ty spesly.

          0 0
        • misu  

          Kdybys mi jeste doporucil vhodny predstavec, tak by to bylo super.

          0 0
          • tromboonen  

            To mas jedno, predstavce jsou plus minus vsechny stejne, kdyz si nehrajes na gramy nebo krouceni ve sprintu… vezmi neco hlinikoveho co se ti zalibi barvou, klidne na bazaru, jestli chces ten posed zkratit, tak dylku 90 nebo i 70 mm.

            0 0
    • madik  

      Na bolest krční páteře, ramen atp je hodně důležitá podpora zápěstí. Je to hezky vysvětleno na tomhle videu.

      https://www.youtube.com/watch?…

      Na vyzkoušení stačí natočit řidítka trochu nahoru, když se to osvědčí můžou se pak řadičky povolit a zvednout.

      A další věc je nutnost se trochu rozjezdit na kole, oproti MTB je posed více položený a větší váha je na rukách. Trochu únavy krční páteře a zad s jízdou na kole souvisí, ale pokud je posed dobře nastavený mělo by se to časem zlepšit. Prostě se člověk vyjezdí.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.