Častý defekt - jak mu zabránit?

77 nepřečtených
  • shark.jd

    Zdravím všechny,

    dnes jsem si vyjel na klasickou vyjížďku kolem Vltavy a znovu jsem píchnul. Nemám kolo ani rok a je to už třetí defekt. Možná je to pro někoho normální, ale já se svým starým kolem (to bylo snad ještě dětské kolo a x let staré) píchnul za 5 let ježdění asi jednou.

    Jak tomu zabránit? Předejdu tomu správným tlakem huštění? Jaký je? Nebo pomohou lepší pláště? Nebo mám jenom takový štěstí? :)

    kolo mám Apache Tanka Tate Disc 2010, kde jsou pláště Schwalbe Smart Sam 26×2,10.

    Předem díky moc za reakce

    0 0
    • Toutou  

      Nemáš kolo ani rok, a už třetí defekt :) jejda… já jich měl šest za poslední dva měsíce :)

      0 0
    • Gronholm  

      Defektí jen jedno kolo nebo střídavě přední/zadní? Podívej se na ráfek, jestli v něm něco není. To samý udělej s pneumatikou.

      0 0
      • shark.jd  

        Střídavě. No nejspíš se s tím budu muset smířit. :) Nebo máte nějakej tip na lepší pláště, které vydrží víc?

        0 0
        • Gronholm  

          Já taky jezdím Smart Sam 2.1 (drát), ale problémy s ním nemám. Odolnější verze jsou u Schwalbe označovaný Snake Skin. Ještě to zkus prohlídnout; s případnejma nákupama bych začal u odolný duše (postupná a levnější eliminace problému :D).

          0 0
          • AleZ80  

            Tady jsou

            0 0
          • MlokCZ  

            Snake skin jsou pouze odolnější boky. A nepíše nic o tom, že by řezal boky. Snake skin verze mu tedy bude zcela k ničemu, bude na ní defektit úplně stejně. Jaké má hledat odolnější varianty jsem psal níže.

            A začít u odolnější duše je k ničemu. Pokud není odolný plášť, tak třeba proti píchnutí trnem odolnější duše nepomůže vůbec. A akorát to bude těžší a nic za to.

            Naopak při odolném plášti klidně může vozit ultralight duše a odolné to bude.

            0 0
    • -Dannyi-  

      Pořídit bezduše :)

      0 0
    • xshreck  

      4 defekty kvůli prodřené duši … za poslední měsíc. Mám light duše, měnil jsem pásku v ráfku. Ale furt se mi to prodírá. Mám to 2× ještě objet elektrikářskou páskou? Nejradši bych duše dal pryč :(

      Jinak normální bodnutí jsem letos měl taky už min. 2 :-) takže 3 píchnutí za rok … to není nic. Bika budu mít teď taky rok a kdybych měl počítat kolikrát už jsem lepil :-) bych se nedopočítal

      0 0
      • scret  

        …tak v dnesni dobe NT systemu nevidim jediny problem jak se zbavit defektu:))

        0 0
      • marrier  

        Máš pásku plast nebo gumu? Někdy se stane, když plastka nesedne dobře do středu ráfku, že se duše řízne o hranu pásky, dobře usadit nebo raději gumu…

        0 0
        • xshreck  

          předtím byla obyčejná jakásik kobercovka od výrobce… pak jsem dal plastovou což je taky nahouby. V ráfku je žlábek takže se ta páska dycky zvedne a řeže gumu. Dal jsem tam elektrikářškou pásku, snad to pude

          0 0
          • kyl  

            Pokud myslíš žlutou plastovou Michelin,tak ta je k hovnu,řeže duše.Momentálně nejlepší páska co jsem kdy měl je Geax mám ji v Mavic 717 a Remerx 7325,v ráfku 17mm sedí od patky k patce,nepro­tlačuje se do dír.

            0 0
    • blisterexist  

      co máš z toho, já letos 2× píchl, dokonce na trenažeru:-D

      0 0
    • Ricci  

      Za posledny rok sa zvysilo mnozstvo skla na zemi :-)

      0 0
    • iron.hide  

      skus bud bezdusaky, alebo ak mas duse, tak za pokus stoji toto:

      http://www.vseprokolo.cz/…25%20FV.html

      ja som si jednu kupil, ale nahodim ju az na jar s vymenou plasta, takze neviem ti potvrdit ze to fakt funguje

      0 0
      • Ricci  

        Stoji to za hovno,osobna skusenost

        0 0
      • Chiron  

        Tahle duše nefunguje… Občas se jí podaří něco zacelit, ale většinou to nefunguje. Problém bude asi v tenké stěně duše a jejím pohybu vůči plášti.

        Buď rovnou bezdušáky a nebo koupit odolnější pláště. Ale podle mě 3 defekty za 1 rok sou úplně v pohodě. I když je fakt, že já loni měl jen dva, z toho jeden od pásky v ráfku…

        0 0
      • MlokCZ  

        To za pokus nestojí.

        0 0
      • whom  

        Fakt nestojí za nic. Jednou zacelila, za měsíc ježdění to ušlo a pak to ucházelo pořád, po demontáži pláště jsem zjistil, že to zelený mlíko napůl vyteklo z duše do pláště. Duše nešla ani zalepit. Ta letěla. Zkus spíš nějaký UST kit.

        0 0
    • MlokCZ  
      1. pořiď výrazně odolnější pláště – u Schwalbe hledej verze

      double defense nebo pouze proti píchnutí HD guard, HD speed guard, případně ty extra odolné ochrany těžkých verzí Marathonů nebo aspoň raceguard (raceguard je nejlehčí ochrana, která nejméně zvyšuje valivý odpor, ale také je z těch ochran nejméně účinná, i když také slušná oproti verzi bez ochrany)

      1. Vyhoď duše a použij bezdušovou sadu na dušové pláště
      2. varianta 1 + 2 dohromady – extra odolné
      3. pořiď UST pláště (na to chce ale vhodný ráfek) + tmel, také extra

      odolné, podobné odolností jako varianta 3

      Já defektil na obyč dušových verzích s dušemi vždy hodně, i přes 10 defektů ročně.

      S variantou 3 jsem už přes 3 roky bez defektu, který bych musel řešit.

      Konkrétně Smart Sam se dělá ve verzi double defense, která je o hodně odolnější než ta obyč. Ten bych ale stejně nekupoval, to raději místo něj RaR double defense.

      0 0
    • Soreno  

      kup si pořádný pláště – bezdušáky jsou pěkná věc ale pokud řešíš cenu tak se podívej kolik stojí – i když najdou se výprodeje ted třeba bontrager

      http://www.koloshop.cz/…5-zadni-tlr/

      http://www.koloshop.cz/…-predni-tlr/

      jinak já jezdím již několik let maxxisi a užitná hodnota vs cena je na velmi dobré úrovni – defekty mám za rok cca 0–2.

      0 0
      • tommyD  

        a tyhle bontrager jsou dobrý ? maj pěknou cenu,tak jestli se vyplatěj?

        0 0
        • Soreno  

          To nevím já nedám dopustit na maxxise jen jsem je tam viděl za tu cenu zkus pohledat test na googlu určo něco najdeš

          0 0
          • tommyD  

            prave sem premejslel o schwable,ze poridim, ale bontrager by nemusieli bejt spatny a za tu cenu

            0 0
            • marios  

              Tydle pláště stojí za … nic, měl jsem je předloni, žvějkají se , utíká vzduch u patek a i s NT jsem je 2× píchnul. Radim nebrat.

              0 0
    • Rubi  

      ja jednou pichl 3* za jednu vyjizku, nekdy to muze byt pouze o (ne)stesti

      0 0
    • jachymk  

      já poslední dobou též skóruju, už jsem vyzul kola z drátových plášťů a duší a jdu do Nobby Niců a notubes. ušetří to váhu a mělo by mě to zbavit defektů a taky peněz :-) myslím si že za častější defekty může štěrk a spousta špíny po zimě rozbytější cesty a silnice…nevím co je na tom pravdy, ale nedávno jsem píchnul přední kolo v podolí na cyklostezce posypaný stěrkem co zbyl po sněhu

      0 0
    • shark.jd  

      A jak teda řešíte defekt? Vyměníte duši na místě za jinou, nebo vozíte nějaké přípravky, které díru zalepí? Díky

      0 0
      • Chiron  

        Tak první defekt mám náhradní duši. Jen vyměním a píchlou vrazím do báglu a zalepím až doma. Když mám pech a píchnu dvakrát, tak vozím klasické lepení ferdus velo.

        0 0
        • Soreno  

          taky tak

          jednou jsem koupil duši s takovou zelenou sračkou uvnitř – prej se zacelí po defektu :-))))))))))) ani prd a ještě mi nešla zalepit přes tu tekutou zelenou sračku.

          0 0
        • lens  

          jj dělam to stejně,no problem.

          0 0
      • scret  

        defekt???… neznam… :))

        0 0
      • marrier  

        Záleží na situaci. Když jsem natěžko a nechci všechno sundavat, tak lepím, přímo na kole, pro případ spěchu v takové situaci, vozím ještě tmel. Ale vyplatí se mít i duši, každý defekt nejde zalepit či zatmelit… Ale nevyměňuju rád, tak taky přemýšlím o No Tube… A tak zrovna doplňující otázka: Které jsou dobré?

        0 0
    • BigKarel2  

      3 defekty za rok mi přijdou úpa f cajk…jinak vyměn pláště a duše za bytelnější, kfyž ti tyhle nevyhovujou…

      0 0
    • lens  

      kup si plaště rubena za cca 150 – 180 kč vydrží několik let a nejdou snad píchnout. mám je na zimakovy a maji najeto asi 13000 km možna i vic. :-)))

      0 0
      • Soreno  

        no a v terénu tě vyloženě podrží :-))))

        0 0
        • lens  

          ano, jsou to těžký ku.vy a v terenu to není žádny zázrak,no je to na zimaka musí vydržet jak silnici tak teren ,ale diskuze je o tom co obout aby nepichl, toto je pouze alternativa z mnoha předešlých a budoucích rad.

          0 0
      • BigKarel2  

        Já měl chvilku něco od Rubeny, prada nějaký socky za pár KČ…Triobit myslim…katastro­fa…pár ostřejších zahnutí na asfaltě, a z pláště se doslova vytrhávali takový žmolky…

        0 0
        • lens  

          vubec netušim co to je za rubeny,ale drží a to je hlavní,jen se člověk nadře než to rozjede :-)))))

          0 0
    • Mr.Duck  

      Ono jak už bylo zmíněno, ty starý pláště měly dost možná běhouny jak kdejakej DH plášť :)

      U mě se třeba defekty docela vyvíjej, nejdřív sem tak ob tejden lepil proraženou duši na zadku ze zmařenýho bunny hopu na obrubník. To už sice neni problém, za to se mi poslední dva defekty povedly na předku, když sem v rychlý pasáži vletěl do menších šutrů a jen to zazvonilo… :(

      Je to vždycky něco za něco, můžeš koupit odolnější plášť, ale bude těžší a pojede trochu pomalejc (jestli to poznáš, to těžko říct). Ale jestli jde o 3 defekty za rok, tak bych si s tim hlavu nelámal :)

      0 0
    • dobytek  

      Zjisti, odkud defekty přicházejí. Jestli od ráfku: objet ho několikrát elektrikářskou páskou. Jestli od země: na vině mohou být sjeté pláště. Může tam být i nějaká nečistota mezi duší a pláštěm.

      0 0
    • daymaker  

      loni jsem koupil silnici, asi 8 defektů za 2 měsíce… byl jsem z toho zoufalý… nakonec to byla taková blbost, jako absolutně nekvalitní páska do ráfku, která se posunovala a bylo to… investice cca 150 kč do kvalitních pásků a je klid… zkoukni to…

      0 0
    • roud  

      BEZDUŠE :O)

      0 0
    • marrier  

      On není defekt jako defekt, pokud se ti to stává pravidelně, musíš to podrobněji analyzovat. Je defekt z vnitřní nebo vnější strany? Není vždycky zhruba na stejném místě (orientuj se podle ventilku)? Označ si plášť křídou podle ventilku a po vyndání duše a nalezení místa defektu podle značky najdi to místo na plášti a dobře ho prohlídni, otoč naruby. Někdy je těleso zabodnuté v materiálu pláště a není vidět na první pohled. Neskřípe se ti duše mezi ráfkem a pláštěm? Říká se tomu „hadí kousnutí“, podle toho to poznáš, vypadá to přesně tak. Pokud se místa a způsob vpichu střídají a není na vině nic v plášti, tak máš prostě jen smůlu. Přemýšlej o UST… :-)

      0 0
      • shark.jd  

        Zatím za všechny defekty mohl nějaký předmět zabodnutý v plášti – vždycky jsem ho našel a z pláště vyndal. Teď jsem se ještě ke kolu nedostal, zejtra to sundám a uvidím, co to bylo zase tentokrát. :D Vzpomínám si, že jsem jednou špatně skočil na zadní kolo, který je samozřejmě teď píchlý. Bylo to od sebe ale asi 10 km, tak si myslím, že to asi nebylo tím. Zítra budu moudřejší, každopádně mě uklidnilo, že to není tak neobvyklý, jak jsem si myslel. =D

        0 0
        • Soreno  

          no tak je to jasný kup odolnější pláště – mě příde že všichni kdo tu řeší defekty maj pláště schwalbe :-oo

          0 0
          • MlokCZ  

            Tím to určitě nebude. Schwalbe jezdím už hodně let a už přes tři roky bez defektu.

            Zrovna u Schwalbe má každý volbu, jestli bude vozit jejich obyč verze, což jsou povětšinou tenké neodolné šlupky nebo sáhne po odolnějších verzích (třeba double defense nebo UST).

            0 0
      • shark.jd  

        Tak jsem to dneska sundal a nečekaně z vnitřku pláště koukala tak 4 mm ven ostrá jehlička. Duši bodla z vnějšku a jak jsem pak kolo chvilku táhnul s prázdnou duší, tak jí prošpikovala skrz na skrz. Dvě díry, paráda. :D No nic, duši jsem přehodil, tak uvidíme. Když to bude nesnesitelně často, tak mrknu na odolnější pláště.

        0 0
    • Edy  

      Ber to prostě jako trening. V F1 výměnu dělají na čas.

      Jinak to je život, jeden rok nepíchneš ani jednou…

      0 0
    • Tehu  

      Vyuziju zneuziju… Co 5 poslednich vyjizdek to 3 prurazy a 1 trn na zadnim kole, takze hodne smutne score :( Jezdil jsem 1,8 tlaky 2mesice na tomhle kole s timto plastem a nic a ted se s tim roztrhl pytel. Dnes jsem teda prifoukl na 2,2 a znova. Plaste mam Specialized Slaughter http://www.specialized.com/…2bliss-ready s rafkama Roval Traverse. Duse tam mam ty Maxxis ultralight. Vyplet se nezda byt nekde v nejakym miste volny… Myslite kdyz by dal nejakou dusi bytelnejsi ze to zabere nebo jeste pridat tlaky, coz je podle me blbost… pac vzdycky jsem jezdil okolo 2bar. Plas by snad nemel byt nejaky blato …

      0 0
      • MlokCZ  

        Rozdíl odolnosti duší není nikterak velký. Už jsem to sem dával několikrát, srovnání odolnosti a valivého odporu různých duší

        http://www.bike-forum.cz/…iky-atd.html#…

        Jediné řešení, které znatelně zvýší odolnost duše je duše vyhodit a přestat používat.

        Proti cvakání duše pomůže zejména:

        • nejezdit jako prase, to je to nejdůležitější
        • vozit dostatečně odolné pláště na daný styl ježdění (úplnou šlupku nevozíš, ale netuším co a jak jezdíš)
        • vozit dostatečně objemné pláště na daný styl ježdění (objem pláště máš také docela slušný)
        • foukat dostatečný tlak na daný styl ježdění (netuším zase co a jak jezdíš, ani kolik vážíš, takže se nedá říct, jestli je ten tlak dost)
        • nevozit duše (samo o sobě není všespásné, při nedodržení předchozích bodů sice necvakneš duši, ale je možné v extrému cvaknout i plášť nebo pak rovnou zničit ráfek)
        0 0
        • Tehu  

          Rafek 24nebo25mm, sirka plaste 60mm asi. Vazim s bagazi asi 90 bez 85. Na plasti je min1,7, spise me zarazi proc takovou dobu nic a ted se s tim roztrhl pytel… Vys nez na 2,2 se mi nechce :( uz tak se mi to zda dost a ze bych zacal zniceho nic jezdit jak prase se mi taky nezda, ted jdu zkusit poprve rychlebske enduro a obavam se defektu :DDD

          Otazkou je, co tak narychlo mohu udelat, abych riziko snizil, vymenil jsem dusi maxxisi ultralight 2,35 pisi 0,6mm stena za maxxis weltera tam pisi 0,9 2,5 a ze je odolny a aji by nemusela byt tak nasponovana… Jeste zvysit trochu tlak? Preci jen tam bude asi mordor…

          Je pravda ale ze ten slaughter ma po obvodu strasne nizkej vzorek no… uz to zacinam svadet na nej :( NN byl preci jen jiny. Asi o tech bezdusich zacnu silne uvazovat :(

          0 0
          • Prazak0  

            Když se duše hodně nabuší, ta mi přijde, že se píchne snáz než při doporučeném tlaku. Takže asi ne podhuštěná a ne zas příliš velký tlak, což pro různé pláště se liší.

            0 0
            • novas752  

              Je to tak, jako když se snažíš propíchnout nebušený nafukovací balónek vs. poloprázdný. U méně nafouklé duše je stěna o něco tlustší a hlavně je i s pláštěm poddajnější a tak má tendenci „obalit“ se okolo ostré hrany/hrotu místo nabodnutí se.

              0 0
    • Zesty  

      držet tlak v duších dle předepsaných norem na plášti, klasický duše žadný light!!!! zkontrolovat pořadně pláště jestli tam nemáš zalomenej trn nejlíp otočit pláště rubem navrch a projet i rukou.

      Pláště s vyšší hustotou vláken na boku zejména proti proražení je to fajn.

      v neposlední řadě trochu toho štěstí…

      0 0
      • rasken  

        Nalejt mliko? :)

        0 0
      • MlokCZ  

        držet tlak v duších dle předepsaných norem na plášti

        Které jsou v některých případech úplně mimo, hlavně pro hodně lehké jezdce při ježdění bez duších se běžně jezdí výrazně pod minimum povolené na plášti. I se 72kg jezdím běžně pod limit plášťů a žádný problém (ovšem splňuju ty body co jsem psal výše, tedy tlak je dostatečný na objem plášťů a styl jízdy). Co u Schwalbe snížili minimum na 26psi, tak už pod minimum nejezdím tolik jako dříve, co bylo minimum 30psi, ale i tak pořád jezdí pod minimum na předním kole.

        klasický duše žadný light!!!!

        A přitom některé light duše jsou minimálně stejně odolné jako jiné těžší a záleží hlavně na konkrétní duši. A v každém případě je rozdíl odolnosti dost malý (znatelně lepší jsou na tom jen extra těžké DH duše a latexky, ale ani ty to nezachrání, když se nesplní ty body co jsem psal výše).

        A jestli jsi reagoval na zakladatele vlákna, tak ten to už za ty 4 roky snad vyřešil.

        0 0
        • Zesty  

          neznám light duši co by vydržela to samý co obyč za 17let co jezdím na biku a dělám servis kol mě žadná nepřesvědčila o jejich kvalitách…

          no a co se týče tlaku v kolech tak zatím sem nepotkal žadnej plášť do jehož rozmezí max a min bych se nevlezl je jasný že podle typu pláště a hlavně povrchu na kterým jezdíš si to dofukuješ nebo upouštíš…

          a i kdyby ten příspěvek byl 100 let starej tak si snad na něho můžu reagovat ne ?? nevím o co ti jde :D

          0 0
          • obda  

            S tou odolností duše chceš říct, že běžně nastává situace, kdy light duši píchneš a normální bys nepíchl?

            0 0
        • Prazak0  

          Užití duše light se asi blíží, když se použije užší duše. Např. na plášť 28 mm mám duši, která uvádí šířku 20 mm. Je to nějaká Rubena, dnes tam obvykle uvádí rozpětí, tam je jen 20 mm, jinak bývá třeba 20–25. Na trenažeru jsem naopak vícekrát plíchl duši, která byla širší, myslím byla od 32 mm šíře. Taky se hůř nasazovala. Ta úzká duše zatím bez defektu, na plášti pro venkovní ježdění taky bez problémů, tj. menší duše, než má být a leta bez problémů.

          Zkoušel jsem i duši Schwalbe, ty jednak mívají širší pásmo užití, tj. ta by měla od výrobce udaných 18–28 mm šíři pláště. Dále má být odolnější proti píchnutí. To první asi platí, ale jak vidno, jde to i u jiných duší. Co se týče odolnosti proti píchnutí, tak Schwalbe jsem píchnul taky, rozdíl jsem nepozoroval.

          0 0
      • Copernicus  

        rukou? auuu! vlastni zkušenost

        0 0
    • Cemik  

      ahoj, řešil jsem to samé, taky už jsem si myslel že mam špatnou karmu anebo prostě jenom štěstí :-) přechod z bontrager 2,20 na schwalbe rapid bob 2.25 a continental duši + paska ritchie za 200 to vsechno vyřešil. jezdim s tim ještě vice a horší bordely a 3 mesice klid… předtím to byly 3 duše za měsíc a dycky jenom zadní… konečně spokojenost :-)

      0 0
    • volyn  

      Ja zdedil po tatovi starsi 26" kolo, z ktereho jsem udelal zimaka. Od prevzeti jsem na kole ujel 1000km a nic se nestalo a pak jsem chytl prvni defekt. Plast byl v pohode, duse byla zaplatovana asi 7× tak jsem to ani nehledal a dusi vyhodil. V terenu jsem tam dal druhou dusi, ktera byla taky tatova. Zase 5× zaplatovana (des bes). Tato mela defekt do tydne, takze jsem zase neresil a vyhodil. Plast byl v pohode. Tou dobou uz jsem mel koupene nove duse. Tak tyden nic, a pak na jedne jizde dva defekty, to uz jsem v terenu resil co se sakra deje. A teprve v ten moment jsem videl,ze byl z boku uriznuta guma pod ventilkem. Jako kdyby nesedl do diry v rafku a tlakem ze strany ho ta ostra hrana rafku prorizla. Pak jsem v kosi ve sklepe vytahl ty stare duse a vsecko stejne prorizle. Tak jsem zacal verglovat s paskou v rafku jestli neni posunuta, ale nebyla. dneska dalsi defekt a ja asi hazu rucnik, tahle sranda me stala uz 350 Kc na dusich za dva tydny. Nic podobneho jsem nevidel a v dire v rafku pro ventilek fakt nevidim zadny cizi objekt, paska tez sedi na dire uplne idealne. Rafek ma asi 12 let a chtel jsem to nechat po zime vymenit, ale a si pujde z domu pristi tyden. Teda pokud servisak neprijde na neco lepsiho.

      0 0
      • novas752  

        To nemusi byt jen rafkem. Pri brzdeni muze po obvodu rafku proklouznout plast a strhnout sebou dusi. Doporucil bych vymenit pasku za novou, nejlepe nejakou se vzorem (aby nebyla hladka) a klidne tam namotat vic vrstev. A taky dukladne ocistit a odmastit patky rafku i plaste.

        Kolik vazis a jaky tlak vozis? Stava se to hlavne u levnejsich rafku a taky plastu. Mala kontaktni plocha s patkou a tvrda neprillnava smes gumy se protoci snadno.

        Duse co vozim v zimaku maj zaplat kazda deset minimalne a jede to bezproblemu. :) Pokud jsou spravne nalepeny jsou ty mista odolnejsi.

        Nebo muzes prejit s novym rafkem rovnou na bezduse. Tam zadna duse neni takze ventilek utrhnes tezko, leda pri nafukovani pumpickou. :)

        0 0
      • puka  

        Píšeš jen o duších, ale nový plášť jsi nezmínil. Asi hledáš problém na špatném místě.

        0 0
      • bezdratova.sprcha  

        To by chtělo foto. Těžko si představit kde přesně pod ventilkem ta džuzna je.

        0 0
        • volyn  

          Plast je v pohode Hutchinson Python, je na nem nakroucene max 2000 km a jen asfalt. Ma porad super vzorek. Rafek je stary opravdu hodne a kroutil se uz kdyz jsem to kolo prebiral a vozim na nem 90kg. Je fakt,ze tata vozil o 10kg mene

          0 0
          • danielh  

            Spis vymenit rafek nebo jemne obrousit tu hranu o kterou se to trha malym pilnikem.

            0 0
          • pepek  

            Buď je tam díra na autoventilek, nebo se protáčí plášť na ráfku (nestává se to po prudkém brždění?)

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.