Fulisti - jak často jdete pedálem na zem?

45 nepřečtených
  • chodec

    Další teoretická – po mém nedávném definitivním přechodu na fulla jsem si častěji než na HT škrtnul pedálem.

    Na full kolech různých značek a typů, co jsem porůznu v posledních 2 sezónách zkoušel a půjčoval si je, jsem to zaznamenal také, ale přičítal ne zrovna ideálně nastavenému tlumení a tak, ale stane se mi to sem tam i teď, když mám myslím kolo již nastavené k obrazu svému.

    Nic katastrofického, ale je to prostě častěji než na HT. Je to vlastně logické, střed je sice výš, ale jednak je tu SAG a jednak kolo chodí do zvihu daleko více a častěji (od toho je full, že).

    Zajímaly by mě Vaše vlastní postřehy z téhle oblasti – zda tohle časem ustane a je to jen o o mé kopitóznosti po přechodu z HT a tom naučit se trochu jinak jezdit (např. počítat s dynamikou pružení kola a prostě nešlapat, když vidím, že padám na bouli) nebo je to prostě běžné – jaké máte zkušenosti v tomhle směru z přechodu HT-FULL.

    Dík

    • kubad  

      asi 4 za 5 let :-) ale mám polofulla

      • chodec  

        no ono také záleží kudy a jak jezdíš ;-) Občas jsem si dokázal při přejíždění muld štrejchnout i na HT. Beru to tak, že teď při průjezdu stejného terénu mi přišlo, že to je o fous častěji. Možná je to jen tím, že díky pružení si dovolím jet trochu rychleji a šlapat v místech, kde jsem dříve jen stál a držel sedlo stehny.

        Jde mi spíš o dojmy z relativní změny při přechodu než o absolutní číslo – třeba manželka si neškrtla nikdy ani když jezdila stejné trasy co já ;-)

    • coffield  

      Vinou pružení fullu jsem zatím neškrtnul. Většinou je to spíše při přejezdu většího kořenu, kdy už sedím v sedle a pedál zrovna prochází dolní pozicí při šlapání. Nebo když kolo lehce sklouzne bokem. Vše uvedené se může stát i na HT.

      Na fullu se naučíš jezdit rychle. Zkus přesednout na chvíli na HT a uvidíš, že se ti změnila technika jízdy tak, že už na HT vlastně ani nedovedeš jezdit :-)))

      • chodec  

        Vina pružení to není, je jasné, že je to jen v místech, kde je nějaká vyvýšenina, ale o kořeny/muldy nevezmu, dokud to zároveň hodně nehoupne a ještě do toho nešlapu. Je jasné, že je to moje chyba, jen mě zajímalo, zda je to při přechodu běžné (zda i další při přechodu na houpavé kolo zaznamenali víc takových situací než před ním), nebo jsem jen větší kopito než ostatní ;-)

        • chodec  

          fuj – kopyto co neumí psát :-( pardon

        • coffield  

          Tak to nikdy lepší nebude. Ten kořen, který přejíždíš, může být vždycky víc kluzký, než jsi čekal ap. A jak říkám, tohle může udělat i HT. Full se ale (podle mne) rychleji „dostane zpět do pohody“.

          A samozřejmě teoreticky jsou určité situace, kdy se může dostat do zhupu, takže křesne pravděpodobněji než HT, zvlášťě u většího zdvihu a u určité geometrie. Normálně ale má střed trošku výše a se sagem a zdvihem už se počítá.

          • MlokCZ  

            Ten střed ale není o tolik výše. Třeba HT mívá střed cca o 4cm níže než moje Stereo. A na 70–80% zdvihu se dá jít hrozně snadno a v tu chvíli jsem se středm mnohem níže než u HT.

            • coffield  

              U kola s reálnými 160mm (nebo kolika to tvé Stereo disponuje) už bych se až tolik nedivil.

              Ale mám pocit, že aby full šel pedálem o zem nebo něco, co z ní vyčnívá, se musí buď:

              • jet třeba mezi mnoha kameny do kopce, v němž se člověk musí soustředit, aby nesestoupil a neustále také šlapat
              • Při hodně nešikovném zhupu (doskoku), kdy najednou propruží jak vidlice, tak zadní stavba.

              Jinak je to stejné pro fulla i pro HT. A to ty kameny samozřejmě také…

              • MlokCZ  

                Reálných má 150mm. Ale i na AMS 125ce, která má reálných 126mm (takže odpovídá i teoretickým) není problém škrtnou.

                Ono hodně záleží na průběhu zadní stavby a jak 125ka, tak Stereo při mojem nastavení chodí běžně do zdvihu hodně, není problém klidně na rovince přes trošku větší kořeny (které se ještě dají jet v sedě s plynulým šlapáním) jít na nějakých 70–80% zdvihu (jak jsem psal výše). A ono když je to kořenový úsek, tak se velmi často stává, že současně přejíždí jeden kořen zadní kolo a jiný přední, takže jde do zdvihu vidlici i zadní stavba současně.

                A v tu chvíli je střed poměrně nízko i na AMS 125ce.

                Když jde stavba na doraz (a k tomu ještě i vidlice trochu do zvdihu, což je pravděpodobné, když je cesta souvisle s překážkami) a přitom i vidlice do zdvihu, tak je už pedál ve spodní poloze jen 2–4cm nad zemí, rezerva je tedy vlastně hodně malá. Sice v tom příkladu samozřejmě ještě nepůjdu ani zdaleka na doraz, takže to už bude větší rezerva, třeba 4–6cm, což už právě může být klidně zase výška kořenu, který je právě mezi předním a zadním kolem (a ani tenhle třetí nemusí být zrovna kolmo na směr jízdy, jen rovnoběžně s jízdou nebo v jiném úhlu pouze v místě pedálu). A většinou se to stane tak, že nejprve jsou ty např. kořeny o něco nižší, tak si člověk v klidu sviští v sedě a plynule šlape a najednou je jich pár o malinko větších a ještě se třeba nezvednu ze sedla. Teď už si na takové věci dávám pozor a nestává se mi to, ale ze začátku na fullu občas ano.

                U HT jsou dva rozdíly, rezerva pedálu od země nikdy neklesne pod nějakých cca 8–10cm (v závislosti na geoemitrii a vidlici), což je oproti fullu pořád docela rozdíl. A pak na HT bych nikdy v tom popisovaném příkladu nejel v sedle a šlapal, to už by prostě nešlo.

                A pak jak píšeš ve výjezdu, tam se to také může stát. Tam aspoň u mě se přidá ještě jeden faktor a to že v tom prudkém výjezdu mám sníženou vidlici na 100mm, což zajistí že i vidlice je poměrně ve zdvihu i když v takovém výjezdu už moc nedochází k současnému většímu zhoupnutí zadního kola (po přejezdu většího šutru) a současného většího propružení vidlice (to bych v pomalé rychlosti ve výjezdu nedal).

                A jak jsem si teď škrtnul na Stereu nedávno, tak to bylo právě na zhupu, který je svou povahou jedna ze situací, kdy jdu blízko dorazu (kromě skoku jediná situace, kdy se blízko dorazu dostanu) a současně vidlice do zdvihu také a škrtnul jsem si ve chvíli výjezdu z něj (tedy když jsem ještě byl hodně ve zdvihu a současně přední kolo bylo za výjezdem hupu, zadní ještě ve výjezdu z hupu, takže v tu chvíli byla hrana hupu výše než a střed měl k zemi blíže). A škrtnul jsem si (velmi decentně) přímo o zem aniž by tam byly nějaké šutry nebo kořeny). V téhle situaci je samozřejmě bezproblémové prostě nešlapat tu jednu sekundu průjezdu hupu. Já tam šlapal proto, že ten hup jsem už jel na 125ce už možná 100× a postupem času jsem si vyměřil, že se tam ještě vejdu i se šlapáním. Na Stereu teď už vím, že jsem na tom v takové situaci o 1–2cm hůře a musím dávat větší pozor.

    • mastihuba  

      taky jsem si to musel začít hlídat :)

    • pitos  

      Přesně jak jsi napsal,naučit se trochu jinak jezdit,počítat s projevy pružení a časem to ustane nebo se to stane jen vyjímečně.

    • JMT  

      Na dopadech reju prevodnikem v zemi :-P

    • chico*  

      myslim,ze se da rychle naucit techika tak, aby ses toho skrtani vyvaroval. Zrovna u meho fullu se toho napsalo dost o nizko polozenem stredu, ale nepocituju to nijak dramaticky, uz dokazu odhadnout mista, kde neslapat. Vetsi skrtani full bohate vynahradi jinde :)

    • cat  

      U vysokozdvihych fullu to doslova zavisi na sagu. kdyz foukam pres 150 PSI tak problem nemam. Jinak je to o zvyku.

    • MlokCZ  

      Úplně ze začátku ježdění na fullu jsem si občas škrtnul. Je třeba si na to dávat větší pozor než na HT. Určitě záleží i jak má dané kolo vysoko střed, jsou tam rozdíli dost velké. U těch spíše položených středů většinou už jen samotný sag vyrovná výšku středu s HT, takže je jasné, že když to někdy jde více do zdvihu a současně šlapeš, tak máš o mnoho větší šanci vzít pedálem o zem.

      A pak je tu ještě jeden faktor, že na fullu se dá i na relativně dost rozbité cestě (s kořeny nebo kameny) stále jet v sedle a plynule šlapat a opět hrozí snadnější škrtnutí pedálem o něco. Na HT bys v sedě šlapat už ani nemohl, takže je tu tenhle další rozdíl mimo výšku středu.

      Sem tam jsou situace kdy vim, že nemám šlapat, že bych pravděpodobně škrtnul pedálem, tak nešlapu. Už jsem docela dlouho o nic pedálem neškrtnul, až teď při prvním testování Sterea. V konkrétním místě kde vim, že je to s pedálem o zem přesně na hraně (na AMS 125ce), ale pořád ke škrtnutí nedojde jsem si tentokrát škrtnul. Pak jsem to přeměřil a střed mám o 1cm výše na Stereu a do zdvihu chodí stejně (tím myslím, že na obou kolech v tom místě skončím cca na 90% zdvihu). No a to při reálných 152mm zdvihu na Stereo i přes ten 1cm výše středu vyjde o více než 1cm níže střed.

      Na Stereo budu muset tedy odhad posunout o malinko a dávat si malinko větší pozor.

      Střed výše bych ale rozhodně nechtěl, přeci jen už i takhle je to kolo dost vysoké a čím těžiště níže, tím jsem radši.

      • chodec  

        Tak jsem se teď koukal a na Blur LT mám ještě přes cenťák na výšku středu navíc proti Stereu, tak mám dojem, že nejspíš pěkně prasím :-( když štrejchám i s tím.

        Asi se budu utěšovat tou hypotézou z odstavce 2 ;-)

        Vyšší střed už má v téhle kategorii snad jen RM ESTX (ten má ještě o nějakejch půl cenťáku až cenťák navíc) a to se o něm říká, že má člověk pocit že jede na štaflích ;-) takže na střed se asi vymlouvat nemůžu.

        • chodec  

          orientačně vik tomu středu – viz Stereo

          • MlokCZ  

            U Sterea přesně 5mm nad spojnicí os nábojů (pro osu středu).

        • chodec  

          Orientačně viz k tomu středu – BLT

          • chodec  

            Chyba – tady je BLT

            • MlokCZ  

              Tak to ten model z Linkage pro Blura LT kecá, tam je střed přesně na spojnici. Buď je to blbě zadané v tom modelu nebo se to změnilo (ten model je pro 05 ročník).

              Takže to vypadá přesně naopak, u Bluru LT tak 1cm nad spojnicí a tedy máš o 5mm výše střed než na Stereo.

              Takže vlastně prasíš ještě více, než jsem myslel v tom příspěvku níže :-)

        • chodec  

          Orientačně viz k tomu středu – RM ESTX

          • MlokCZ  

            Tak ten Marin cca jako ten RM. U toho Marinu je to relativně hodně vysoko, když vezmem v úvahu, že má 120mm zdvihu.

            Zneužil jsem Listerovo fotku jeho kola, tak doufám, že se nebude zlobit.

        • MlokCZ  

          On ale Cube trošku kecá. Stereo i AMS 125ka mají v geometrii uvedenou stejnou výšku středu a přitom Stereo ho má ve skutečnosti o 11mm výše (na obou kolech mám stejné pláště a měřeno od země). Podle modelu z Linkage, který je přesný minimálně pro Stereo, když jsem si ho sám udělal :-) Tak podle toho modelu má Stereo střed o 5mm výše než Blur LT. Ale i tak na tom budu v tomhle ohledu na Stereo nepatrně hůře, protože Stereo jde díky jinému průběhu snáze do zdvihu + o malinko vyšší zdvih. Takže stejnak prasíš více než já :-)

          Hodně vysoko střed v téhle kategorii (nebo o pár mm nižší kategorii) má Marin.

          • chodec  

            Jsi si s tou výškou u BLT jistej?, já co si jen tak matně vzpomínám, měl v tom Linkage nějakej divnej model s relativně nízkou vidlicí (tuším 120 nebo 130 zdvih), která tak celé kolo včetně středu snižovala. Teď co jsem sem dával je vše s FOXama 140, což oba jezdíme, takže by ta reálná výška BLT měla být o nějakých 5mm až cenťák na středu výš oproti tomu modelu BLT z Linkage jak si jej pamatuji (teď na novém poči už Lincage nemám, abych se kouknul s jakou vidlí model pracuje (výška korunka – osa).

            • MlokCZ  

              Z toho obrázku, co jsi hodil je to určitě realitě nejblíže a bude tedy jak už píšu výše u tebe o těch cca 5mm výše.

              A ještě jaké tam máš pláště? Třeba vozíš nějaké hrozně podvyživené a pak ti to snižuje střed od země :-)

              • chodec  

                Nobi Nic 2,25 – ne že by byly moc nabobtnalé, ale anorektické to také není ;-). Jezdím je pravda celkem měkké.

                Ale zase abych to nedramatizoval. Nereju každé šlápnutí. Ale zatímco na HT jsem si za sezónu štrejchnul párkrát, teď ze začátku na Fullu je to tak ob vyjíďku či ob dvě nějaký kontakt. Ještě nikdy to neznamenalo nějakou komplikaci, obvykle jen ucejtim, že mě něco škrtlo o botu/pedál co byl dole.

                • MlokCZ  

                  Pláště jsou téměř výškou téměř totožné, já tam mám Albert/SS také 2,25, tím to tedy nebude.

                  Viděl bych to na pár vyjížděk a už škrtat nebudeš.

    • BB  

      ahoj, vzpomínáš na společnou testovačku ? Jinak k tomu škrtání. Máš pravdu BLT je na to specialista navzdory tomu, že je vysoká koza. Před tím dvě Palomina a nikdy jsem si nevšiml, že bych nějak škrtal pedálama, na BLT dost často. Je to díky dvoum věcem. Jednak VPP opravdu funguje a strašně ochotně jde do zdvihu. Druhá věc je, že vozím tlumič dost malo nafoukaný. Teď v zimě jsem škrtal pořád, až jsem si změřil SAG a skoro dva cm. Je potřeba trochu víc foukat. V létě vozím 180 PSI, teď 210 PSI. Tlumič v zimě při vyšším tlaku ožil a přestal jsem škrtat. Jinak už jsem to nemohl vydržet a objednal nové kolo – IBIS Mojo SL.

      • bam  

        No ja mam stred vys nez na HT. Taky je to VPP a se skrtanim problemy nikdy nebyly. Spis bych asi byl radsi kdyz by stred byl o neco niz..

      • chodec  

        Jasně že vzpomínám, ještě jednou díky moc. Také to byla poslední kapka ve prospěch BLT, který mi od 22.12. říká pane ;-)

        Jak chutnalo vínko ;-) Kluci z 03probiku z tebe nebudou mít radost s tím Mojem ;-).

        Každopádně nemám pocit, že by to byl nejak extra specifický problém BLT. Na Spěšlu FSR, Idrivu nebo Canyonu jsem to při zkoušení zaznamenal také prakticky ve stejné míře (mohu-li soudit z těch pár jízd, co jsem na nich jel), viz úvodní pšíspěvek. Jak se tady píše, tak spíš začínám mít pocit, že je to o tom, že to kolo člověka hecuje k tomu, aby jel rychleji a šlapal i v místech, kde na HT byl rád, že stojí v pedálech.

        Každopádně až budeš mít Mojo, tak napiš, sjedu se moc rád podívat (pokud to půjde) a rozšířit si obzory. Jsem moc zvědavej, jak ten jejich DW link bude chodit. Zatím si dělám představu jen z nákresu uložení a vzájemné pozice těch čepů ve srovnání se Santou.

        • BB  

          Vínko bezvadný. Že příjdu o Probike mě strašně mrzí, protože Franta se během těch dvou let stal mým kámošem a jako mechanik je výborný. Mojo mi bude stavět a servisovat Dlouhán, takže kavalita zůstane. S DW linkem mám zatím vlastní zkušenost pouze na parkovišti, zdá se to dost podobné VPP, možná o kapku méně citlivější. Podle MBA je DW link inertní vůči šlapání, vůbec se nepohupuje, tak tam budu mít tlumič od DT Swiss, který nemá žádnou „inteligenci“, takže bude zase o něco citlivější, než FOX RP23, se kterou jsem to testoval. Jinak obrovské dilema, zda jít do M nebo L. Podle všech kritériích bych měl mít L, ale zase jsem se rozhodl jednou mít menší kolo. Takže bude M a dám tam set back sedlovku Thomson, která prodlouží posed o 16 mm, čímž se dostanu na stejnou délku jako u BLT velikosti L. Trochu se bojím, že se to bude ve výjezdu zvedat. Určitě ti dám vědět, až to bude postavené.

          • chodec  

            Aha, takže 9395 ;-) Už mají otevřenou tu prodejnu na Zahraďáku ? Každopádně vedle probiku je to v Praze asi jedna z mála opravdu jistých voleb kvality servisu. V práci dělám s klukem, co zná kluky z Finské, co se teď štípli a rozjíždějí tu 9593 a co jsem viděl kola co dělají, tak to byly také samé úžasné kousky, RMka, Maveriky, Kleiny, prostě libové věci. Ty Ibisy myslím do téhle kategorie pěkně zapadnou.

    • Tomcat  

      A tak často jako s pevným

      • mr.antik  

        Pedálem o zem? To jde? O kořen nebo kámen ano, ale to nebyla chyba fulu ale moje :-)

        • MlokCZ  

          Ano jde, viz co popisuju výše na tom hupu (musí to být specifická situace, kdy jde kolo téměř ke 100% zdvihu a ještě povrch je členitý tak, že zrovna v místě středu je vyvýšený oproti místu kde jsou právě kola). Samozřejmě také moje chyba, že jsem neměl odhad pro nové kolo.

    • heretik  

      Zajímavý, mám přesně opačné zkušenosti. Teď jsem 2 měsíce jezdil na fullu a bez problémů, a potom jsem začátkem ledna poprvé vytáhnul ht (reklamace, nový rám) a dvakrát jsem se málem rozštípal na asfaltu, kde jsem hrubě štrejchnul pedálem v zatáčce…

      • MlokCZ  

        Tak ale štrejchnout v zatáčce, to už jsi musel šlapat tedy při slušném náklanu. A tam je to možné, že to může být opačně, protože na sagu můžeš mít na fullu stále nepatrně výše střed než na HT a v zatáčce na asfaltu full nemá důvod jít do zdvihu (takže v tomto specifickém případě může mít full střed výše).

    • mar_tin1  

      rovnako ako na ht, takže v podstate nikdy okrem situácií, keď pri prejazde prekážky zle odhadnem šlapanie (ale to isté platí aj pre ht). osobne nemám pocit, že má na to odpruženie vplyv.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.