• pjv

    No mozna to tu uz bylo ale chtel jsem se zeptat na takovou drobnost.Jak je to z carbonovejma komponentama (riditka,sedlov­ka).V zime z chem.posipem a mrazem tak kolem –15.Nemam totis zimaka a jezdim furt zima nezima ,blato neblato.Jo a obcas styl sjezdu but to vyjde nebo ne :-)(zatim to vychazi az na nekdy).Tak ze horsi zachazeni.No a koketuji z myslenkou koupit prave riditka a sedlovku z carbonu ale nevim nevim tak jestli mate nekdo nejaky zkusenosti dej te vedet.Nechce se mi vyhodit 5 litru a pak krup krup.Diky za info a rady

    0 0
    • Rychlej turista  

      Zatím mi z karbonu prasklo pouze sedlo Thoork. Jinak mám ještě jeden rám, 4 vidlice, 3 sedlovky, 1 řídítka a zadní kolo.

      0 0
    • McBlacky  

      nakonec to praskne taky. Zrovna v neděli jsem viděl silničn,í nikdy nepadlou vidli od Carbotech, po 2,5 letech cca 25000km praskla.

      co se týče poškození od posypových materiálů. Lak to zničí stejně jako na jiném materiálu, hlouběji by to jít nemělo. Pokud bych měl jedno kolo, tak bych zatím vzhledem k ceně co carbona na celoroční ježdění nešel. na sezoní ježdění je ale super.

      0 0
    • capo  

      Asi to bude hodně OT – já ke karbonu taky neměl takovou důvěru, člověk prostě neví co má čekat. Po tom co ale hraju už asi 4–5 let s kompozitovejma hokejkama lední hokej, a vidím co s tím sám dělám a jak mi do toho sekají jiní, tak jsem všechny obavy setřásl. Samozřejmě bych nešel do něčeho nevyzkoušeného či podezřele levného, ale jinak bych to nehrotil.

      Jsou případy, kdy dojde k prasknutí, ale to se týká i slitin hliníku…

      Názor laika, na kole mám z karbonu jen vidlici na silnici a rohy na mtb ;)

      0 0
      • beeker  

        Mezi karbonem, ze kterého jsou hokejky a ze kterého rámy bude trochu rozdíl…

        0 0
        • kubad  

          proc? to by me zajimalo v cem by mel byt rozdil :-)

          0 0
          • beeker  

            Já jen že u těch hokejek to není jenom karbon, ale je to smíchané ještě s něčím – proč by to byl taky kompozit? :-)

            Ale to je jedno, každopádně hokejky těch nárazů vydrží opravdu dost(sám hokej hraju)…

            0 0
    • Trainman  

      Jen tak pro zajímavost, kdybys měl tu možnost podívat se do dílny Duratecu, tak tam najdeš spooostu mrazáků. Proč? Karbon si zachovává vlastnosti právě v teplotách pod bodem mrazu.

      0 0
      • McBlacky  

        což je ale zajímavý že Iditarod se jezdí na oceláčích, hlínách a titanech a carbon nikde. Proč je otázka, která mě docela dává zabrat

        0 0
        • Greyhound  

          Nemůže to spíš než s vlastnostmi materiálu jako takového souviset s tím, že na Iditarod se tipuju vozí rámy řekněme expedičního charakteru (tj. kde je priorita spolehlivost a nosnost, nikoliv váha) a ty se z karbonu nevyrábí, protože váha není až tak důležitá a karbon ti v případě problémů jen tak někdo neopraví? Ocelák ti provizorně svaří kde kdo. Možná je taky karbon náchylnější na proražení než takto stavěnej rám z jiných materiálů…

          0 0
          • juli  

            Můj názor je že problém je někde jinde.

            Rámy na tenhle závod vyžadují specifickou zadní stavbu pro průchod extra široké pneumatiky. Nastavit svařovací přípravky pro pár kousků rámů není takový problém, jako vyrobit novou formu pro kompozitový rám.

            0 0
          • McBlacky  

            jasný ale třeba řidítka nedo sedlovka? hlavně třeba u řidítek to od nich dle reportu od J Kopky dost promrzá, karbon by to měl eliminovat ne?

            0 0
            • Greyhound  

              Hmmm, tak u řidítek a sedlovky pro to opravdu nemám vysvětlení. Snad jedině konzervativnost jezdců kdy stejně jako já prostě víc věří poctivý kovový trubce než kusu „umělý hmoty“ ;-)

              0 0
              • Rychlej turista  

                Já myslím, že tohle tam vůbec neřeší. Vždyť ani ten borec, co byl dlouho druhý, nebyl vůbec cyklista. To je především závod o přežití v extrémních podmínkách, cyklistika v tom hraje až druhořadou roli.

                0 0
        • Vilém  

          Zatim jsem nepotkal karbonovej ram, do ktereho by vlezly treba 3" gumy, sly tam pridelat nosice, dat siroka stredova osa atd.

          0 0
      • Dew-spec  

        Možná zkoušejí, co se s tím materiálem za extrémních teplot děje (jestli vystavení nízkým/vysokým teplotám nezpůsobí trvalou degradaci toho materiálu/dílu), ale nezkoušel bych to v tu chvíli zatěžovat.

        Podle mého názoru karbonové díly v mrazu křehnou, v teple „tajou“. Karbonová vlákna sama o sobě možná teplotně stálá jsou, ale jde o ten pojivový materiál…

        0 0
        • Vilém  

          Prave, spis bych rekl, ze v tom skladuji nejake pojivo. Proste spousta materialu, treba leku, nebo v praci pouzivam ruzne elektrochemicke senzory, se zvysenou teplotou rychleji starne, nebo degraduje. Tak se to skladuje v chladu.

          0 0
        • juli  

          Nespekulujte kluci :-) Pracuje se s „prepregem“ což je předem nasycená tkanina pryskyřici. Za pokojové teploty by začala tuhnout, proto se skladuje v chladu.

          0 0
          • Dew-spec  

            To zní logicky :) Jen jsem se snažil vyvrátit to, že když mají v Duratecu mrazáky, neznamená to, že se na karbonu dá jezdit v –15 :)

            Níže jsi psal, že životnost kompozitu je vyšší než u kovů. Platí to ve srovnání s titanovýma slitinama? Někde jsem totiž viděl graf, ve kterém titan vycházel z tohohle podledu nejlépe…

            0 0
            • Greyhound  

              Co jsem četl tak titan má únavovou hranici což znamená, že do určité hranice snese zatížení neomezeně dlouho. Koroze či oxidace nehrozí takže teoreticky je při běžném použití dobře zkonstruovaný a vyrobený titanový rám nesmrtelný. V praxi ale samozřejmě praská všechno takže osobně bych řekl, že třeba oproti karbonu je výhoda titanu spíš než v pomalejším fyzickém stárnutí v pomalejším optickém stárnutí díky absenci laku a pak taky v morálním :-)

              0 0
        • pepek  

          S takovou se za pár let nesvezeš ani v letadle. Dyť nahoře je kosa, tak tam ty křídla musí upadnout!

          0 0
      • mountaineer  

        V mrazákach se skladuje uhlíkový prepreg,ale ne kvůli uhlíku(vláknům)a nějakýmu zachování vlastností pod bodem mrazu nebo jak si to myslel.Je to kvuli pryskyřici která se teplem vytvrzuje -při pokojový teplotě je použitelná životnost materiálů měsíc,při skladování v – 20 C rok a půl.

        0 0
    • cukerko  

      no ja som videl videa ako skusali hlinik a karbon vo zveraku a buchali po tom este kladivom a karbon bol JEDNOZNACNYM vitazom, bol som prekvapeny ako rychlo hlinik skoncil… dlhodobej zivotnosti karbonu ale neviem ci by som veril, nemozem sa vyjadrit

      0 0
      • juli  

        Únavová křivka, tedy životnost je u karbonu mnohem příznivější, než u kovů. Dlouhodobá životnost rámů je teda jasně ve prospěch kompozitu.

        Bohužel u těchto materiálů nemusí být porucha vlákna hned patrná na povrchu, jako u kovů, ale může zůstat skrytá ve vnitřní struktuře materiálu. Nezbývá, než věřit referencím, nebo zůstat u tradičního kovu.

        0 0
        • roud  

          Karbon má skoro nulovou únavovou křivku ;o]

          0 0
          • juli  

            Skoro ;-) pokud se jedná o samostatné vlákno. Ale vlákno je spojeno pryskyřicí, která v dlouhodobém horizontu mění své vlastnosti. Hodně teda záleží na tom, jaký materiál výrobce použije.

            0 0
            • McBlacky  

              dost výrobců dává na Carbon 3–5 nebo doživotní /5?/ let záruku. Takže bych byl v klidu.

              0 0
              • juli  

                jj, 5 roků není pro kompozit u přirozeného stárnutí žádná doba. Stejně to dřív rozštípeš.

                0 0
                • McBlacky  

                  no to doufám, že nerozštípu. je to miláček. už mám na něm dva závody a brutalita

                  0 0
                  • Greyhound  

                    Tak to doufám, že VIPrahlo zítra bude třetí a tu brutalitu uvidím na vlastní oči.

                    0 0
                    • McBlacky  

                      to rozhodně. Jsme si se Šárkou řekli, že letos budeme jezdit už jen pooozink. :)

                      0 0
      • soc  

        Ono to jen vypadalo, že byl karbon jednoznačným vítězem… realita m§že být jiná. To, že se karbonová trubka vrátí do svého původního tvaru ještě nemusí znamenat, že je v pořádku. A naopak, i zdeformovaná hliníková trubka ještě může hodně vydržet.

        0 0
    • Consuelo  

      Pod označením „carbon“ se může skrývat leccos. Jak ukazují studie, tak podstatná část velo-karbonovýho materiálu je spíš „skelné vlákno“ s „x“ variantami příměsí. Vzpomínám na mistra stavitele Kovaříka, když mi při opravě ukazoval, z čeho jsou vyrobeny tzv. „top rámy“. Raději se neptat a jezdit.

      Ale i tak: hliník, „karbon“ nebo ocel a jejich technologie je dnes snad i v té Číně nebo zanedlouho Severní Koreji tak dokonale zvládnutá, že se není čeho bát. A stejně: do 5 let „potuní“ svoje kolo většina lidí tak, že jde vlastně o nový stroj včetně rámu a vidlice.

      0 0
      • Dew-spec  

        Ještě nedávno se tvrdilo, že hořčíkové slitiny umějí pořádně svařovat jen rusové (díky svému kosmickému průmyslu). Mluvit o dokonalém zvládnutí technologie při produkci karbonových dílů a svařování duralových a titanových slitin bych byl zvláště v případě Asie opatrný. Podle mě není celosvětově moc firem, které to OPRAVDU umí…

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.