• Pecuchet

    Proč je účinnější brzdit přední brzdou, přestože je při jízdě větší hmotnost soustředěna na zadní kolo?

    0 0
    • zirecek  

      při jízdě ano, ale při brždění je drtivá hmotnost setrvačností soustředěna na předek. Takže cca 80% bere předek při silnějším brždění…

      0 0
      • Bobo  

        Tuším, že jsme se o tom učili ve škole jako o klopivém momentu. Jen tak pro zajímavost: Matematicky se dá spočítat krom jiného i to, že čím víc vepředu máš těžiště, tím je větší pravděpodobnost, že při tom poletíš přes řídítka jako Sputnik. Není ale nad vlastní zkušenost, nemám pravdu?

        0 0
    • biker007  

      zkus za jizdy napr. i po asfaltu zabrat za zadni brzdu. stane se to ze kolo bude zablokovany ale pojedes dal. pokud zaberes s citem za predni tak se na to predni sice postavis,ale pokud to s predni brzdou trochu umis tak stojis na fleku. pokud ne tak lezis smotanej pod kolem k pobaveni ostanich ;))

      dobre to poznas na hoodne prudkym sotolinovym nebo sutovitym sjezdu kterej je tak dlouhej ze MUSIS brzdit. to je ten pocit kdyz jedes, obe kola zablokovany a von ten bike pod tebou porad zrychluje;)) brzdeni je nejucinejsi tesne pred bodem zablokovani kola. to je o citu v ruce. K nacviku doporucuju napr. sjezd po sjezdovce z Passo San Forca dolu na Passo Tre Croci (nad Cortinou). Uz za 14 dni si to opet vyzkousim.tesim se jak malej Jarda;))

      0 0
      • muff  

        Další moc prima místo,kde to můžeš trénovat je Lagalb – hned úvodní padák od lanovky a pak několk dalších v průběhu sjezdu. Už aby bylo 23.8.

        0 0
    • MartinXC  

      Zatížení není jen statické rozložení váhy, ale dynamické rozložení, dané působením setrvačných hmot. Ty hmoty dostáváš prostřednictvím kontaktních bodů (body: rodla, sedlo, pedály přenášejí hmotnost jezdce, kontakt kol pak celou zátěž) na zem. Ten poměr rozložení reálného zatížení je (př/za kolo) tak cca :

      • při ostrém zrychlení 30/70% (rozjezd)
      • při rovnoměrné jízdě 40/60% až 50/50%
      • při ostrém brždění 80/20% až 100/0% (za předpokladu, že se udržíš za řidítky :-)

      Účinnost při brždění je pak daná dynamickým zatížením (podle směru působení zátěže) a součinitelem tření mezi pláštěm a podložkou každého kola.

      Když je při brždění 80% setrvačné hmoty na předním kole a 20% na zadním, bude brždění vepředu 4× účinnější (teoreticky).

      Ta setrvačná hmota jde dopředu při každém zpomalení, když ji na přední kolo nepřeneseš, tak

      • buď jdeš do stojky a na hlavu
      • nebo ji zmenšíš tím, že brzdíš méně, tedy nevyvineš dostatečné zpomalení a nezastavíš na potřebné dráze

      (prakticky).

      0 0
    • -b-n-x-  

      uz je to tu zase?!

      0 0
    • Lada1  

      nemusis nikam jezdit (ani na kole) aby sis to objasnil. vem kolo za řidítka a jdi. Zabrzdi zadni kolo a pozoruj, uvolni páku, zabrzdi přední kolo a pozoruj. Pri tom zabrzdeni predniho kola uvidis, ze bajk ma tendenci se pres to predni kolo jakoby preklopit a to je ten duvod.

      0 0
    • Volf  

      Protože se bržděním předního kola dosáhne většího zpomalení cca 6,5 m/s2, kdežto u brždění zadním kolem je toto zpomalení téměř poloviční. Zpomalení 6,5 m/s2 je uváděno jako maximální, protože potom již dochází buď ke smyku, nebo k překlopení kola dopředu. Z této uvedené hodnoty vyplývá, že v ideálních podmínkách / rovný suchý asfalt / dojde během sekundy ke spomalení z 36 km /h ( 10 m/s ) na 12,5 km / h ( 3,5 m/s ). Pokud se k brždění použije poue zadní brzda tak ze stejné výchozí rychlosti dojde za 1 sekundu ke zpomalení pouze na 25 km/h ( 7 m/s ). Čili max. zpomalení je dáno okamžikem překlopení přez přední kolo a to je možné částečně ovlivnit polohou jezdce / posed co nejdále dozadu / a delší geometrií rámu. Jinak ty údaje jsem opsal z publikace Heorské kolo od A až Z od Ivo Hrubíška.

      0 0
      • ddd - andy  

        :-)))) tak presne tohle me pri kazdym brzdeni v zavodech probiha hlavou (samozrejme ze beru v potaz danny soucinitel treni daneho povrchu)

        0 0
        • Volf  

          Jo a ještě je dobrý zakalkulovat i rychlost větru.

          0 0
          • Lada1  

            a ta ma jaky vliv na brzdeni predni nebo zadni brzdou ?

            0 0
    • lubos  

      Zadni pri zabrzdeni tahas za sebou, predni tlacis pred sebe. A to klade vetsi odpor. Kdyz budes jezdit dozadu, zas je to naopak.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.