• x46x

    Ahoj, nanašel jsem zde byť věřím, že to tu někde asi bude. Zajímalo by mě pokud skočím ze svého stařičkého řazení 3×7 (rozsah nevím, nemám teď u sebe ale je to 20 let staré horské kolo superior) na 1×11 (11–42t) které převody mi budou chybět a jestli radši nekoukat po 2×11. Díky

    0 0
    • novas752  

      spočítej si na tom kole zuby na nejmenších a největších převodnících a pastorcích a pak si to porovnej pomocí gears.mtbcros­scountry.com

      S tim, že na jednopřevodníku je snadné převody posunout trochu do těžka nebo do lehka výměnou převodníku za jiný počet zubů.

      0 0
    • Smazaný účet  

      1×11 může na normální turistiku stačit, pokud nevadí větší skoky mezi převody. Pokud je to problém a je potřeba širší rozsah, může stačit i 2×10.

      0 0
      • dedek55  

        Souhlas. Vyzkoušel jsem vše běžné na čem se dnes jezdí , 2×10 je pro mne ideal.

        Ale každý má své…

        0 0
    • oddie  

      A proč nedáš 11–46?

      0 0
    • Premik  

      loni jsem šel do 32×11–46 a rozsah mi nevyhovoval. Přechod na 11–50 pořešil nedostatečné převody do kopce, ale furt tam chybí rychlé převody. A při tak velkém rozsahu už jsou mezi jednotlivými pastorky velké skoky – v terénu nevadí, ale při silničních přesunech je to nepříjemné. O kazetě 11–42 v kombinaci s 1převodníkem bych asi ani neuvažoval. Tento rozsah je ideální v kombinaci s 2převodníkem – se slzou v oku vzpomínám na dříve ježděné 40–28×11–42 (26" full).

      0 0
      • Singlespeed  

        Proč jsi vůbec přecházel na jednoplacku, když ti dvojplacka tak vyhovovala? Nepatříš náhodou k početné skupině obětí B-F?

        0 0
        • Premik  

          Jako oběť B-F si nepřipadám -) Kolo, které se mi líbilo holt mělo 1převodník, ostatně jako většina dnes nabízených. Navíc jsem si to chtěl vyzkoušet..Ale dá se s tím fungovat, zas tak bolestivý kompromis to není, jak to možná vyznělo z mého předešlého příspěvku -) A proč se nepodělit o zkušenosti, když se kolega zeptal..

          0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Pokud 32×46 není dostatečný převod, pak pro tebe jednoplacka vůbec není vhodná. 32z převodník na 11–50 je docela málo.

        0 0
      • mirage  

        Prevonik 32 na 11 zubu vzadu to je malo. Kdyz mas zasek 11, tak vpredu zacinat aspon 34 jeli ne 36

        0 0
        • vasilacer  

          Tak tak

          0 0
        • Premik  

          to se tak zjednodušeně nedá říct, nevíš co jezdím. V terénu mi to bohatě stačí a při silničním přejezdu ten jeden chybějící tvrdší převod oželím – prostě z kopce při rychlosti nad 45km/h svěsím nohy než se srovná profil, ono to většinou moc dlouho netrvá..-) Ale věřím že pro nějakého chrta může být docela traumatizující, ztratit několik drahocených vteřin..-)

          Mnohem důležitější pro mě je, že tam mám rezervu v podobě lehkého převodu.

          0 0
        • Smazaný účet  

          Moc bych to negeralizoval. Pro někoho bude málo i 36/10, ale já jsem třeba s 32/11–50 naprosto spokojený. Na lehký převod vyjedu bez problémů všechno co jezdím, na 32/11 není problém jet chvílku přes 50 km/h. Výměna ořechu a kazety pro získání 10 zubů vzadu pro mě nemá žádný význam. Někdo jiný zas třeba ale potřebuje drtit 44/10. Proto bych nevynášel žádné soudy, co je nebo není málo. Každý ať si jezdí, co mu vyhovuje.

          0 0
          • mirage  

            To 100% at si kazdy jezdi co mu vyhovuje, o tom zadna a kazdy ma jinaci styl jizdy. Nechci vynaset zadne soudy. Jen vim jak jsem mel 32/10 a s nekym jsem se honil, tak to byla hrana, 32/11 bych mu uz nestacil. Jasne , jestli potrebuje clovek vic do kopce, tak to uplne chapu ze ozeli nejaky kilometr pri presunu, protoze vi, ze nejaky zub do lehka mu za chvili pomuze. Toz tak

            0 0
        • Mr.Duck  

          Zalezi na co. V terenu malokdy vyuzijes vic nez 32/11. Kdyz si potrebuju prislapnout na >10m skok, tak je to nekdy na hrane, ale porad se to da. 36 uz je dost na DH kde to hrnes rychlejc, ale i to je casto moc tezky.

          Na polnacky si to dovedu predstavit, ale zas ne kazdej do toho potrebuje dupat kdyz jede 50 :)

          0 0
    • VladaC  

      Přidám link na svůj oblíbený kalkulátor, vyplnil jsem stejné převody jako Bubaaak.

      Jak píše novas752, lze to posunout volbou převodníku. V kalkulátoru klikneš kamkoli na druhý graf, myší chytíš a posouváš převodník a hned vidíš co to dělá.

      Je důležité mít v obou případech navolený odpovídající průměr zadního kola.

      Jestli ti ten který setup bude sedět – (Uvezu to pane Lorenc?) – to ti nikdo neporadí lépe než ty sám. Zjisti co přesně tam máš teď za převody, v jednom nebo druhém kalkulátoru to porovnej s projektovaným novým kolem a uvidíš. Samozřejmě to předpokládá, že máš nějaký názor na to, jak ti pro daný účel vyhovují převody na starém kole.

      0 0
    • x46x  

      Díky

      Vychází mi to takhle: http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

      Pro srovnání jsem ještě přihodil 2×11 (36/26 × 11/42). Srovnávám se Specialized chisel Expert (2018) s jedno i dvoj převodníkem, Zajímavé je, že z mého laického pohledu tam zas takové rozdíly nejsou. Respektive do rychlosti mi moc chybět nebude, spíš nejnižší převod na nějaké větší stoupání. Nicméně oproti starému kolu si polepším v každém případě (což mě celkem překvapilo) – u jednopřevodníku je spektrum prakticky stejné jen je posunuté trochu níž. U dvoupřevodníku je spektrum širší na obě strany jen z toho nedokáži odvodit jak moc je ten rozdíl markantní mezi jednopřevodníkem a dvoj.

      0 0
      • x46x  

        Ještě jsem si počítal že nejvyšší převod bude na dvoj převodníku přibližne o 5% vyšší než na jednopřevodníku – to je asi zanedbatelné ale nejnižší bude na dvojpřevodníku o více než 20% což je rozdíl značný. Na druhou stranu ale oproti původnímu řazení jsou oba nejnižší převody nižší o 11% respektive o 32% a mě nikdy převody nechyběly ale vzhledem k tomu, že to staré kolo je bez odpružení tak jsem se terénu spíš vyhýbal a na žádné velké stoupání na běžných cestách jen tak nenarazíte. No je to věda :D

        0 0
      • novas752  

        Nejtěžší převod je u 1×11 v podstatě stejný jako 3×7 (tam bude rozdíl dost neznatelný). Navíc budeš mít jeden převod lehčí. Když by sis tam dal převodník 36 zubů, budeš mít nejlehčí převod jen trošičku lehčí než teď a dostaneš o necelý jeden převod víc do rychla. Vzhledem k oblibě pomalejšího šlapání by to pro tebe bylo lepší.

        2×11 by ti dalo další dva převody nejlehčí a jeden těžší oproti 1×11 s 34z převodníkem. To co teď jezdíš na prostřední a velký převodník bys s 2×11 jezdil na velký převodník, malý převodník by si používal ještě méně než ho používáš teď. Takže jestli nezačneš jezdit výrazně víc v kopcích než jezdíš teď, 2×11 nepotřebuješ.

        0 0
        • x46x  

          Super, díky za tip ten převod do rychla asi ocením víc vzhledem k tomu, že k prudčím výjezdům se dostanu jen sporadicky (což se ale s novým kolem může kliedně změnit). Asi jsem rozhodnutý pro jednoplacku, stejně k tomu všichni směřují tak musím jít s dobou či snad být dokonce před někým trochu napřed :) Pošetřím i nějakou tu hmnotnost. Placka, přesmykač, páčka, lanko. To může být tak půl kila ne?

          0 0
      • VladaC  

        Záleží kde budeš jezdit a jakým stylem. Já bych s 1×11 nevystačil (ani s větším rozsahem 11–46 nebo 10–42). Bral bych 2×11 nebo Eagle 10–50. Vyhnul bych se Eagle NX. Ale jak píše novas752, jestli nezměníš terén a styl jízdy, tak by ti 1×11 mělo stačit. Převody jsou hodně individuální záležitost a těžko se v tom dá někomu radit. Já jsem nově získané lehké převody velmi ocenil, přestože jsem je předtím vědomě nepostrádal.

        Každopádně ti trochu závidím, přechod ze strašného střepu na moderní kolo (rovnou full, bezduše atd.) jsem taky absolvoval a náramně si ho užil.

        0 0
        • x46x  

          Co je na Eaglu NX špatného? :) Radši bych měnil placku vpředu než kazetu vzadu. Ale tím Eaglem 10–50 bych se dostal na stejné hodnoty (trochu výše posazené) jako u dvojpřevodníku. To by taky stálo za zvážení. Beru jednoplacku a případně vyměním kazetu nebo placku :) Díky

          0 0
          • novas752  

            No jo jenže abys udělal z 1×11 1×12, musíš vyměnit kromě kazety i přehazku a řadící páčku. :)

            NX se dává už i na poměrně drahý kola a přitom to neni zrovna úžasný, přehazka je skoro celá plastová, kazeta je hrozně těžká a hlavně má jen 11–50 zubů, ne 10–50, a ten jeden zub na nejtěžšim převodu je dost velký rozdíl (a docela často se tahle kazeta 1230 objevuje i maskovaná GX přehazovačkou, na první pohled to působí jako GX, v podstatě je to ale NX. A v současnosti 12 rychlostní Shimano funguje o dost líp než to NX.

            0 0
            • x46x  

              To já vím což u nového biku rozhodně nechci půlku věcí vyházet a investovatovat do toho další nemalou částku, v podstatě polovinu ceny toho biku :) Ta placka v předu bude snad dostatečné řešení ale třeba zjistím, že mi to vyhovuje tak jak je to z výroby :)

              0 0
              • novas752  

                Jinými slovy buď si vyber kolo na 1×11 s tim, že ti to bude stačit (a tyhle kola jsou díky rozmachu 1×12 už docela levná), nebo přitlač a hledej rovnou něco s 1×12 Shimano.

                0 0
          • VladaC  

            Nerad bych tady zažehnul flame jednoplacka vs. dvojplacka, NX vs GX a výš, Sram vs. Shimano.

            Za mě NX na novém kole ne, protože:

            • váha (patrně stejná nebo možná i vyšší než 2×11 v podobné ceně)
            • nutnost měnit ořech při případném upgradu, starý ořech neprodejný
            • 11–50 je výrazně menší rozsah než 10–50

            Prošel bych nějaká existující vlákna na tohle téma, neumím vysypat z rukávu odkaz, protože jsem se v nich neúčastnil, ale jistě se to probralo hodně důkladně.

            0 0
    • jirkous3  

      Hlavně zvaž co jezdíš. Pokud těžší terén tak je 1×X nejlepší volbou. Pokud spíše roviny a zpevněný povrch tak raději 2×X. Nejde o rozsah, ten může být stejný, ale o skoky mezi převody. U 2×X druhý převodník vykrývá mezipolohy takže se dostaneš na jemnější odstupňování. V terénu to nemá význam, ale na silnici v protivětru to oceníš.

      0 0
      • x46x  

        No nakonec se mi to rozleželo v hlavě a 2×11 (SLX přesymkač a kazeta, XT přehazka) bude pro mě asi lepší vzhledem k univerzálnímu použití kola :)

        0 0
        • VladaC  

          Myslím že tak neuděláš zásadní chybu. Mám taky cosi jako univerzální kolo a mám to osazené přesně takhle. Kazetu jsem vybral 11–40 kvůli jemnějšímu odstupňování, ale pak se naskytla koupě Sram ořechu, tak jsem zkusil momentálně nevyužitou kazetu 10–42 a taky v pohodě. Ani s hrubším odstupňováním nemám potřebu lovit půlpřevody na druhém převodníku. (Ono jich tam ani moc není, hodně kombinací se překrývá s minimálním rozdílem. Navíc jen kvůli ideálnímu převodu hoblovat do mírného kopce nebo proti větru malou pilu s nejmenšími pastorky? Radši tam peru velkou.) A to jezdím celkem dost nudného asfaltu, kde je na blbnutí s převody čas. Ale proč ne, každý to má jinak.

          Každopádně bych se zrovna s převody příliš netrápil, pokud narazíš na výhodnou nabídku 1×12 10–51 nebo 10–50, klidně to vezmi, myslím že taky nebudeš litovat, má to své výhody. Vybíral bych podle jiných priorit.

          0 0
          • jirkous3  

            Tak to asi nemáš úplně vhodný poměr převodník/kazeta. Mně u fitnessu 3×10 docela dobře vykrývají hluchá místa, už mnohokrát jsem za to byl rád. Viz obrázek.

            0 0
            • Singlespeed  

              Mezpřevody jsou pro drtivou většinu lidí nepoužitelné. Neříkej, že když máš zařazený např. převod 39/17 a potřebuješ trochu lehčí, shodíš vepředu na malý a vzadu odřadíš o dva abys měl 30/14. To je šílenost :-). Drtivá většina cyklistů by cvakla jen jednou na 39/19. Nebo jedeš třeba 50/15, potřebuješ lehčí, tak shodíš vepředu a vzadu cvakneš 3× na 39/12. To je ještě brutálnější. Normální člověk cvakne jednou na 50/17. Ale pokud ti neustálé cvakání vyhovuje, tak proč ne, že ano :-).

              0 0
              • ronda  

                Na dvouhodinové vyjížďce urvu skoro cokoliv, ale při celodenním trápení, při troše kvaltování už člověk loví každou nuanci a cvaká skoro nepřetržitě jak nahybnutej kamioňák :-)

                0 0
                • Singlespeed  

                  Neustálé přeřazování mezi plackami, aby se vykryla hluchá místa, a počítání, kolik odřadit vzadu, aby to pasovalo je neskutečný opruz a fyzicky vyčerpaného cyklistu to vyčerpává navíc ještě psychicky :-).

                  0 0
                  • ronda  

                    Při občasném použití samozřejmě, ale s delší praxí to tam padá intuitivně. V autě taky neřešíš tvar „háčka“, jako první měsíc, že ne :-)

                    0 0
                  • oddie  

                    U 3-placky to není o 2, ale o 1, a počítat nic nemusím, mám to dávno zažité, cvaknout oběma páčkami najednou stejným směrem. Obcas mi ty vaše „argumenty“ připadaj jak ze školky…

                    0 0
                    • Singlespeed  

                      Necucám si údaje z prstu, vycházím přesně z tabulky převodů, kterou uvedl ve svém příspěvku Jirkous3.

                      0 0
                    • Singlespeed  

                      Mně se zase nechce věřit, že když potřebuješ lehčí převod, necvakneš jednou pravou páčkou, ale řadíš komplikovaně oběma. To je přece nesmysl.

                      0 0
                      • ronda  

                        A v čem je jako problém místo jedním palcem nepatrně hnout dvěma ?

                        0 0
                        • Singlespeed  

                          Pro někoho v ničem, samozřejmě. Ať si každý cvaká, jak chce. Ale nikdy jsem to u nikoho neviděl. Pokaždé cyklista cvakl prostě jednou vzadu (např z 50×15 na 50×17) místo aby shodil na malou a cvakl vzadu třikrát až čtyřikrát na 34×11. Ale, jak vidno, existuje spousta lidí, kteří to dělají, což je pozoruhodné :-).

                          0 0
                          • ronda  

                            Nepředstavuj si to zase tak, že na to takový nepřetržitě hraje jak na kostelní varhany – ale když je to potřeba, odcvaká úplně bez problému.

                            0 0
                          • ronda  

                            Za pár minut vyrážím mimo trenažer, bude to pelášivé, tak si to odpoledne zase připomenu :-)

                            0 0
                          • detoxy  

                            Naprostý souhlas s tímto přibližně 3 příspěvky singlespeeda výše. Toto mi nehorázně motalo hlavu, žena to moc nechápe dodnes, a u dětí už se ani nepokouším jim s tím hlavu motat. Navíc to opravdu i psychicky vyčerpává. Ještě jeden důsledek to mělo. Že po odřazení na lehčí i převodníkem se mi znovu zapojí pastorek, který už bych jinak nepoužil. Důsledkem pak je že většinové potřebení se mi rozkládá u 1× dejme tomu na 5 pastorků u 2× na 3 pastorky. Takže pak vyhazuji kazetu s 2 ojetými pastorky, navíc i o to dříve.

                            0 0
                            • ronda  

                              Já vozím 3×9 (nesmrtelná X-9) a ošmachtaný mám téměř všechny pastorky nastejno. Asi záleží, v jak členitém terénu se s tím jezdí.

                              Problém s řazením jsem teda nikdy nepociťoval, natož nějaké psychické vyčerpávání :-)) Ale říká se, že většina Američanů by měla problém s manuálním řazením v autě. Tak to sem už asi taky doléhá :-) Já jsem ještě odchovanej na řazení bez indexace a ve vekém autě si pohrávám s osmi kvaltama v malé a veké řadě, navíc ještě s půlkama. To bylo ze začátku na kebuli, ale taky to přešlo po pár dnech do ruky a už to tam padá samo podle potřeby.

                              0 0
                              • novas752  

                                Auto s tří řadou převodovkou po devíti jsem teda ještě neviděl.

                                0 0
                                • ronda  

                                  ?? 8 ve dvou řadách (4 a 4), půlené. Takhle jsem to tam napsal.

                                  0 0
                                  • novas752  

                                    Ano, 2×4, to má od 3×9 furt dost daleko, že.

                                    0 0
                                    • ronda  

                                      Ale to kvedlání v „H“ je o dost zábavnější, když mezi čtyřkou a pětkou nesmíš zapomínat pokaždé navíc na páčku, jinak chrastíš o jedničku, nebo zdusneš na osmu. Ale je to jen o zvyku. Zato jednoduché tři placky na levé a devět pastorků na pravé, vše v řadě, to je maturita…

                                      0 0
                        • Romancero  

                          já také jezdím jak 2×9 , tak i 3×8 a nemám problém! Mnozí haní tyto systémy kvůli překrytí některých převodů-ale já nopak tohle vítám! Jsou terény (silnice, kdy využiju stejný převod na velký převodník a vzadu větší pastorek a naopak terény , kdy mám vepředu malý převodník a vzadu malý pastorek (pak už využívám převody lehčí a nemusím řadit vepředu)!

                          Stejně tak nemám problém si cvaknout naráz 2× – na malý převodník a menší pastorek.

                          Pro mé ježdění ideální (univerzálnější využití kola-gravelu) a samozřejmě se také lépe -rovnoměrněji opotřebovává kazeta !

                          jak rychle odcházejí malé převodníky (10, 11) u systémů 1 x něco? :-)

                          0 0
                          • Smazaný účet  
                            0 0
                          • novas752  

                            Vzhledem k tomu, že nejtěžší převod jezdíš minimálně, tak 10 a 11z pastorky opotřebované téměř nejsou (pokud máš vhodně zvolený převod a po rovině nejezdíš furt 28–10, že.). Obvykle nejvíc trpí něco okolo pastorků číslo 6–10 (na 12spd kazetě, počítáno od výpletu), což jsou zhruba stejně velké pastorky jako veprostřed 8 a 9spd kazet.

                            0 0
                            • Romancero  

                              takže pokud by ty vaše systémy 1× něco byly uživatelsky přívětivé, určitě by se daly ty nejvíce opotřebované pastorky sehnat samostatně a snadno vyměnit, že? :-)

                              0 0
                              • psbiker  

                                Já jezdím občas 1×1, pastorek klidně vyměním, ale opotřebení po několika letech nepozoruju.

                                0 0
                              • novas752  

                                Na Sramu jde z principu XD ořechu vyměnit prd, u 12spd Shimana je teoreticky možné vyměnit spodních 5 samostatných pastorků (SLX, XT) resp. 4 u XTR.

                                0 0
                      • oddie  

                        No je to úplně neuvěřitelné, dokonce na tak strašně komplikovanou věc, jako cvaknutí dvěma páčkami najednou, musí člověk nejen vystudovat vysokou školu, ale taky složit dvě atestace, na každou páčku zvlášť.

                        0 0
                    • Infidel  

                      Přesně tak, je to uplně v pohodě pocitově a nic se nemusí počítat, ale to asi jednokvaltovi nevysvětlíš.

                      0 0
                      • Singlespeed  

                        Takže ty, když chceš zařadit o stupeň lehčí převod necvakneš pravou páčkou jednou, ale vždy řadíš i mezi převodníky, levou páčkou jednou a pravou minimálně zase jednou nebo vícekrát dle potřeby? Teď nás tady ale solidně vodíš za nos :-).

                        0 0
                        • Forester  

                          +1000 :-) !

                          0 0
                        • Infidel  

                          Na silničce ano, před kopcem shodím jak talíř tak kazetu o jeden stupeň. Jasně že ne vždy, ale v momentě, kdy by byl řetěz už dost zkřížený, kde vidíš problém? Vdyť to snad ani jinak nejde.

                          0 0
                          • novas752  

                            No jo, při změně převodníku je to běžná praxe, pod kopcem shodíš na malou a nad kopcem tam zase pereš velkou a pár převodů dorovnáš vzadu, ale představ si, že by si takhle skákal abys chytal převodový poměry někde mezi = třeba z velká + 5. pastorek řadit trošku těžší převod malá + 7. pastorek, pak zase trošku těžší velká + 6. pastorek, pak zase malá + 8. atd.

                            Navíc na už tak jemně odstupňovaný 11–28z 10 rychlostní kazetě, to mi přijde jako ideální adept na Sram 2×12.

                            0 0
                            • jirkous3  

                              Tak neděláš to tak vždycky, normálně si vystačíš s jedním převodníkem. Ale stačí být už unavený a jet dlouhý úsek proti větru a ten skok 21/24 zubů už je dost. Takže si vypomůžeš mezistupněm na menší placce. Přece na tom vůbec nic není.

                              0 0
                              • Smazaný účet  
                                0 0
                                • jirkous3  

                                  Jesně, to byla reakce na diskuze Infidel/Novas752, byla řeč o silničce. Kazetu 11–28 bys asi na bajku nechtěl.

                                  0 0
                              • novas752  

                                Velmi zřídka jsem to dělával na 26" mtb 3×9 při jízdě po silnici někde na rovinách západně od Prahy a to jen na převodech na rozshraní střední a velké placky. Taková ta zoufalost kdy to vůbec nejede jako kdyby člověk táhl za sebou valník. Aktuálně to neprovozuji ani na silnici s 10spd 11–32z kazetou, natož kdyby to byla 11–28z. Jestli on problém nebude spíš v posedu na rovných řídítkách fitness kola, na beranech se chytneš za páky nebo dole za oblouky a mažeš, na rovných řídítkách s krátkym posedem nezbývá než zoufale lovit záchranu v převodech.

                                A skok 21–24 na silničnim 3×10 řadíš leda tak v kopci okolo 13–16km/h a neni tam žádný převod, kterým by ses trefil dostatečně mezi (cca doprostřed).

                                0 0
                                • jirkous3  

                                  No to máš pravdu, rovnými řídítky to může být. Jenže berany už jsou mi k ničemu, v předklonu s ohnutými zády už nedám ani kilometr. Ona celá ta diskuze je i o věku a výkonnosti. Když mi bylo 23 tak jsem jezdil do Tater s plackami 52/48, pětikolem 13/20 a nikdy mi žádný převod nechyběl.

                                  0 0
                          • Singlespeed  

                            Tady se řeší nikoliv křížení řetězu, ale mezipřevody, to jsi nějak nepochopil :-).

                            0 0
                            • Infidel  

                              Tvl tak zase to chce s rozumem, vždyť je to kolo a ne atomový reaktor :-)

                              0 0
              • jirkous3  

                Myslím, že pravdu mají všichni. Je to o tom co jezdíš a jak zkušený jsi jezdec. Pokud máš každý kilometr zatáčku či kopec, tak určitě nebudeš lupkat mezipolohy pomocí převodníku. Naopak když pojedeš rovinu 20 km podél vody proti větru, a máš už 100 km v nohách, tak to rád uděláš protože toho máš plné zuby. Stejně tak při jízdě v balíku když chceš najít vhodný převod.

                No a pak je to o sladěnosti s kolem. Jak to zde už psalo dost lidí pro zkušeného cyklistu, jsou to automatické pohyby. Ovšem třeba manželce bych nikdy něco takového nevysvětlil.

                0 0
            • novas752  

              Praktikovat tohle si jakš takš umim představit na 11spd nebo 10spd mtb kazetě 10/11–42. Na silniční 11–28 fakt nevim kde bych to lovil, to je daleko jemněji odstupňované než mtb kazety. Silniční kola jsou na to citlivější ale i s 10spd kazetou 11–32z na silničce jedu buď malou nebo velkou a i tam mě celkem štve dorovnání na kazetě asi o 3 převody když jednou za čas měnim převod vepředu před a za kopcem.

              0 0
            • VladaC  

              Já jsem tušil, že ten flame nakonec zažehnu :) Asi jsem latentní jednoplackař. Radši zmizím, než se dopracujeme k tomu, že nejlepší je nechat si 3×7. Jen připomenu původní smysl mého příspěvku: jestli x46× zažije pozitivní kulturní šok při přechodu na nové kolo, což bych mu přál, tak to nebude díky převodům.

              0 0
              • Singlespeed  

                Převody si polepší už při nasazení jednoplacky s 11–42 vzadu. Vždyť aktuálně s 3×7 má rozsah převodů jen 3,43 (nejtěžší 48×14 a nejlehčí 28×28). Po nasazení jednoplacky 11–42 z si okamžitě polepší na 3,81 tedy jakoby mu aktuálně přibyly na kazetě 3 zuby vzadu.

                0 0
                • VladaC  

                  To vím a nijak to nerozporuju. Sám jsem nahoře psal, že jsem při skoku z prastarého kostitřasu na moderní kolo velmi ocenil nově získané lehké převody. Ale to přišlo postupně, okamžitý wow efekt byl úplně z jiných důvodů.

                  0 0
        • zarkow  

          Souhlasím, aktuálně mám 3×9 44/32/22 kazeta 11–34. Pokud bych uvažoval přechod, tak na 2×11 36/26 a kazeta 11–40(42). Velká placka by obsloužila co jezdím nyní na velkou a střední, malá by vycházela na stejno. Ze silnice jsem zvyklý na jemné odstupňování a 1× něco mi z tohoto důvodu moc nesedí.

          0 0
    • Smazaný účet  

      3×7>1×11

      0 0
    • R.A.  

      Já přeše z 3×9 na 1×11 a nic mi nechybí. Jsem naprosto spokojenej a nemusim se prdět s nastavováním přesmykače ;-) Mám 32t placku a 11–50t kazetu.

      Raději si to někde puč a zkus… Spousta lidí na to po přechodu na jednoplacku nadává. Já jsem spokojenej

      0 0
      • Smazaný účet  
        0 0
        • R.A.  

          Nemám výkonnost a kolem Kokořína v lese se pade hodí :)

          0 0
        • novas752  

          Proč? Tam je to jenom o tom kudy a jak jezdíš, pokud využiješ převod 32–50 (což do prudšího stoupání neni problém) tak na tom neni nic špatného.

          0 0
          • Smazaný účet  
            0 0
            • novas752  

              32–11 ano, ale 12spd kazety obvykle mívají 10z nejtěžší, rozdíl je to sakra velký. Převod 32–10 je ještětěžší než 34–11.

              Ať si každej jezdí kdo chce co chce, já teď budu nasazovat 10–51 + 32z ovál na 27,5" kolo a budu za ten nejlehčí převod místy velmi rád, i tak si oproti 2×11 asi o půl převodu pohoršim.

              0 0
    • x46x  

      Po zjištění, že ani Eagle 10–50 mi nedá takový rozsah jako zamýšlené 2×11 tak mi tato volba přišla tak nějak rozumější :)

      0 0
      • Chlebovnik  

        By mě fakt zajímalo, jaká byla ta zamýšlená kombinace 2×11, protože Shimano standard s rozdílem 10 zubů na plackách a s kazetou 11 – 42 má prakticky totožný rozsah jako 10 – 50.

        0 0
        • novas752  

          Pak je taky standart Sram 10–42z + 12z skok na plackách, to má rozsah 630%.

          0 0
          • Chlebovnik  

            V reálu se ale tohle na kola téměř nikdy neosazovalo.

            0 0
            • novas752  

              Já to na kole v sérii mám.

              Ale jinak jsem to moc neviděl no, sram tlačí politiku jedný placky už dlouho a důrazně. Každopádně co do rozsahu je to super.

              0 0
        • x46x  

          Jo je to o chlup ale 26/36 × 11/42 má víc :)

          0 0
    • aymara70  

      Možná to tu už někdy bylo… https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
    • Bubaaak  

      A vůbec, na 1×11/12… To nemůže nikdy fungovat

      Nejde tam prát velkou!

      0 0
      • pepek  

        Přesně! Ta velká prostě není dost velká. (Kde je vlastně Turista? Zase školení na Sibiři?)

        0 0
    • maajkee  

      Každopádně 3×7 je pořád 21 rychlostí! A to je o dost víc než 1×11!

      0 0
      • novas752  

        Ale využitelných je 11–12, zbytek jsou duplicity.

        0 0
        • Nydlak  

          Kvůli těm duplicitám se sjíždí kazeta rovnoměrněji a vydrží násobně déle. Nehledě na cenu kazet.

          Proto jsem aktuálně skončil u 2×9 kde použitý rozsah vs cena vychází nejlépe.

          0 0
          • oddie  

            Já jdu zkusit na další sezónu nahodit 3×10, místo stávajícího 3×9…

            0 0
            • Smazaný účet  
              0 0
              • oddie  

                Mně ani omylem.

                0 0
                • onuce  

                  A z jakého důvodu? Mně 2×10 s rozsahem 625% naprosto dostačuje i se zmrzačeným kolenem.

                  0 0
                  • oddie  

                    Z důvodu toho, že tohle kolo neslouží jen na sólo výlety k cykloohýnku :) Na jiném kole mám 1×10 a na jednom dokonce jen 1×8, a stačí to – na ten účel toho kterého kola.

                    0 0
              • pepek  

                Pokud tam nemáš 22/36 (pro 26"), tak nestačí.

                0 0
                • Smazaný účet  
                  0 0
                  • pepek  

                    Vždyť nepíšu, že je to dobrý pro tebe. Jsou tady i experti, kteří údajně NIKDY nedali malou pilu.

                    0 0
                    • onuce  

                      To jsem byl i já na 3×9 ještě před pěti lety. Často jsem přemýšlel, že malý převodník dám pryč…

                      0 0
                  • novas752  

                    Každý jezdí jinudy a jinak, na 26" kole jsem čas od času stoupal i na 22–32 což je ještě o trochu lehčí převod.

                    Na 27,5" kole celkem často používám i 24–42, to je mnohem lehčí převod.

                    0 0
          • novas752  

            To asi jo. Ale proč na koníčku šetřit co to jde, že.

            0 0
          • bezdratova.sprcha  

            To je pěkná blbost. Abys využíval „duplicity“, musel bys využívat menší převodníky než je ideální a tím bys sjížděl rychleji řetěz a inherentně i kazetu. Jakékoli zvýšení životnosti řetězu i kazety vzejde z využívání větších koleček, tzn. máš k dispozici větší převodník a budeš tak používat větší pastorky na kazetě.

            Ty rozdíly navíc nejsou ani zdaleka tak velké jak si někteří myslí. Moje životnost řetězu se od přechodu na 1× v podstatě nezměnila.

            9sp už není cenově nijak výrazně odlišný od 10sp. Dáš akorát 2–3 stovky víc za kazetu, řetěz koupíš SRAM PC1110. 10sp MTB sady pak mají mnohem lepší řazení kvůli prodlouženému tahu lanka.

            0 0
        • maajkee  

          fakt? :)

          0 0
        • Prazak0  

          Některé převody ani jezdit na trojpřevodníku nejde. Kombinace velká velká asi jde, i když na trojpřevodníku se nedoporučuje. Ale malá malá, tak to by řetězu vůbec neprospívalo. Proti tomu dvoupřevodník, tak mi přijde plně využitelné velká a vzadu celá kazeta. Nakonec umístění velkého převodníku může být zhruba stejné jako u jednopřevodníku, jen ten malý je posunutý směrem k rámu.

          I tak mi přijde, že jednopřevodník toho víc nenabídne. Nemusí se řadit na převodnících, to je tak hlavní výhoda. Dvoupřevodník nabídne těch převodů výrazně více. Sice o malý převodník a zhruba polovinu rozsahu kazety. U silničních závodů tam pořád ty dvoupřevodníky jsou a asi budou i dále. Ano ani 14 pastorků vzadu by to nenahradilo. Trojpřevodník je problematičtější, velký převodník nemůže být proti středu kazety.

          0 0
          • maajkee  

            Jedna z velkých výhod jednoprevodniku je dnes v tom, že levou rukou ovladas jen teleskop. V dobách kdy teleskopky nebyly měla leva ruka využití při řazení.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.