• jecnak

    Pro nekoho detail, ale alespon pro zajimavost: http://weightweenies.starbike.com/…e82003rl.jpg

    0 0
    • Daník  

      Trochu tam postrádám u některých pláš?ů rozměry. Zajímavý je menší odpor Schwalbe Racing Ralph 2,25 než 2,1 – to podporuje některé zdejší teorie, že užší pláš? neznamená menší valivý odpor.Při stejném tlaku.Nebo má 2,25ka jiný vzorek?

      0 0
      • ddd - andy  

        nebo mela ta dvajednicka jinou smes? :-)

        0 0
      • ravo  

        Ty teorie vycházejí z fyziky a kupodivu jsou správné. Šíře penumatiky nemá na valivý odpor vliv. Záleží na směsi a vzorku. A samozřejmě na povrchu, po kterém se pneumatika odvaluje, takže valivý odpor je různý, jiný na asfaltu, jiný na šotolině, jiný na sněhu…

        0 0
        • BH  

          podle teorie je valiyy odpor soucinem sily pusobici na kolo (zatizeni) a soucinitele valivaho odporu. ten zavisi zejména na povrchu vozovky a tlaku vzduchu v pneumatice.valivy odpor je vlastne sila , ktera pusobi proti otaceni kola.rekl bych tedy ze se vyjadruje v N a nikoli W

          0 0
          • ravo  

            Nevím, co je N ani co je W. Ale věta „podle teorie je valivy odpor soucinem sily pusobici na kolo (zatizeni) a soucinitele valiveho odporu.“ se mi nějak nezdá. To mi zní jako bys napsal součet=sčítanec+sou­čet

            Nicméně stále je možné, že jsme všichni vedle, nebo? ze zadání původního příspěvku není 100% jisté, zdali šlo o „pláš?“ nebo „plast“…

            0 0
          • ravo  

            Valivý odpor je druh tření, které vzniká mezi tělesem kruhového průřezu při jeho valivém pohybu a podložkou.

            Velikost valivého odporu Ft má velikost:

            Ft = ? . Fn / R

            kde ? (ksí) je rameno valivého odporu, Fn je kolmá tlaková síla mezi tělesy (např. tíha tělesa), R je poloměr průřezu tělesa

            Valivý odpor je pro stejnou přítlačnou sílu Fn o hodně menší než smykové tření.

            Rameno valivého odporu je fyzikální veličina, která udává poměr velikosti valivého odporu a kolmé tlakové síly mezi tělesy (podložkou a kolem) při jednotkovém poloměru kola.

            Hodnoty ramena valivého odporu závisí na konkrétní dvojici látek těles, mezi kterými je valivý odpor.


            To prosím není z mojí hlavy:-)

            0 0
            • Lister  

              Kdyby bylo tak bys určitě věděl co je N a co je W, ale to bys měl vědět stejně pokud máš za sebou alespoň 6 ročníků základní školy( tedy samozřejmě úspěšně) Taky bys pak pochopil, že součintilet valivého odporu neznamená, že k tomu přičtěš valivý odpor, ale pokud se nepletu tak je to konstanta, která udává jak moc daný matroš klade při válení odpor( můžu se plést fysika ze základky je už hodně daleko).

              0 0
              • ravo  

                Kdyubys četl pozorně všechny moje příspěvky, tak bys už věděl, že z fyziky jsem měl vždy poctivou čtyřku:-)))

                Přesto si myslím, že u valivého odporu žádná konstanta není.

                0 0
              • ravo  

                Ale součinitel smýkového tření je zřejmě důležitý pro výpočet ramene valivého odporu.

                No nic, hlavně že se pouštím do debat o něčem, čemu vůbec nerozumím:-)))

                Ale už jsem si alespoň vzpomenul je N a co W.

                0 0
                • Lister  

                  Kouknul jsem do tvého profilu a zjistil jsem že ty máš tu fysiku za sebou mnohem dýl, takže se to omlouvá :-). Teď sem naskočí někdo kdo tomu fakt rozumí a můžem se pakovat a? navypadáme jak totální paka :-)

                  0 0
                  • ravo  

                    Ale na jednom bychom se mohli shodnout a to je to, že šíře pláště na valivý odpor nemá vliv.

                    0 0
                    • Lister  

                      U mě jo. Já si kupuju uzký sliky a široký zubačky :-)

                      0 0
                    • rock  

                      Nejsem si tak úplně jistý. Pokud to úplně zestručním, tak valivý odpor je násobek „součinitele valivého odporu“ a „normálové síly“ (pro naše účely vypočítané z hmotnosti vozidla – biku), tj. T=fí.N. „Součinitel valivého odporu“ je závislý na materiálu vozovky, na deformaci kola a na rychlosti jeho valení. A jsme u jádra věci, úzká žiletka se bude deformavat jiným způsobem než balon, takže se tato odchylka projeví na fí a tím pádem na samotném valivém odporu … nevím ovšem, jak moc se tento rozdíl promítne do výsledku a jestli to bude znatelné … taktně jsem opominul to, že vzorec vychází z tvaru ideálního kola, což je pravda možná u silničky, ale ne u MTB, tady hraje roli ještě vzorek …

                      0 0
                • BH  

                  nekomlikuj si to, soucinitel smykove treni je uplne jineho,nesouvisi s valivym odporem, ten sice take ma vazbu na povrch vozovky, ovsem ma vliv na adhezi, tedy schonost kola prenaset sily (brzdne, tazne…)

                  0 0
            • BH  

              tak ja nevim kde jis to vycetl, sice mas pravdu ze to zavisi na urcitem momentu (tedy sila pusobici na rameni), ale to se tyka hystereze materialu plaste, tj ze radialni reakce vozovky je predsunuta pred svislou osu kola, tim tedy vznika moment, ktery pusobi proti otaceni kola a tak dal. ja to znam z automobilu,a le ono se to da aplikovat i na jizdni kolo. ale fakt ti tam chybi ten soucinitel valiveho oporu, bez toho ten vzorec ztraci smysl. jeste bych podotkl, ze soucititel valiveho odporu take zavisi na rychlosti pohybu kola, ovsem az od 80 km/hod u osov. automobilu(u jiz­dniho kola nevim) ten soucinitel neni konstatni a lisi se podle povrchu, napr. asfalt je 0,0,1–0,02,hluboky pisek je 0,15–0,3. No a ted to podstatne proc ruzne typy plastu maji ruzny valivy odpor:zavisi na ta tvaru dezenu. z dutin, ktre se castecne a nebo uplne uzaviraji ve stykove plose pneumatiky s vozovkou se vytlacuje vzduch. Pri odvalovani se behoun odtrhuje od vozovky, coz zpusobuje pridavne deformace pneumatiky a tim zvyseny odpor valeni. Soucinitel valiveho odporu (u automibilu klesa s opotrebenim pneumatiky. uplne ojety, tedy hladky plast ma 0,5 fi.

              0 0
              • Lister  

                Tak už je to tady. Já jsem tušil, že se do nás pustí někdo s drsnější fyzikou. Prosím o překlad do češtiny s obrázky :-)

                0 0
                • ravo  

                  To se dalo čekat. Ale jestli jsi charakter, tak si budeš stát za svým tak jako já. Bez ohledu na to, jestli BH má nebo nemá pravdu:-)

                  0 0
              • Smazaný účet  

                To je žůžo, číst si jasné odborné vysvětlení. Eště k tomu W/N: Oni měřili výkon, který je potřeba k udržení konstantní rychlosti 20 km/h. Prostě asi nechali otáčet kolo na nějaký podložce (možná nějakym běžícím pásu nebo válcích, nevím jaké zařízení se k tomu používá) a měřili jakej příkon jde do stroje, tzn. čím větší odpor, tím větší výkon musel stroj podat aby se kolo otáčelo.

                0 0
                • BH  

                  mas pravdu tak to je, nemerili primo valivy odpor,to je sila tedy (N), ale praci-nutnou pro prekonani valiveho odporu (W)

                  0 0
    • Mamutt  

      Byl by někdo té ochoty a přeložil mi tu barbarštinu? Vládnu jen englištinou a frenštinou… :-(

      0 0
      • cabbage  

        taky mam problem, pochopil sem co je ten horni graf ale ten dole? mozna tření??? no tak, to tu neni zadnej nemcinar?

        0 0
        •  

          prvni test provadeli s konstatni rychlosti 20 km/h, pláš? byl zatížen 50 Kg a natlakován na 2,5 baru nene je to odolnost proti prorazeni Pisi tam ze to testovali padem nejakyho predmetu(sáňky?? :)) který vážil 10 k na pneumatiku o tlaku 3 bary číslo udává výšku pádu v centimetrech, vyšší je lepší

          0 0
      •  

        huh tak sem se snazil co to slo, zde je vysledek:

        začátek sem vyhechal, nedával mi nějak smysl

        navštívili jsme proto laboratoře firmy Bohle a tam provedli příslušné

        měření

        Zobrazené hodnoty pro valivý odpor (ve wattech) jsme naměřili při

        konst. rychlosti 20 km/h a pneumatika byla přitom zatížena 50 kg a

        natlakována na 2,5 baru

        Výsledky měření nejsou ale v poměru 1:1 pláště se liší dotykovou, přenášecí plochou

        Také měkkčí běhoun zvyšuje valivý odpor hlavně skrz

        vytvarování(přiz­působení) pláš?ů samotných terénu

        Pro měření odolnosti proti proražení jsme simulovali nájezdem na kámen(zde si nejsem vůbcec jistý) jeden 10 kg težký vozík(sáně??) padal na pneumatiku o tlaku 3 bary Výsledky měření ukazují výšku pádu v centimetrech. 4ím vyšší je, tím lepší je ochrana v praxi

        žlutej pruh je testováno v čísle 9/2002 zelenej – porovnání s Eclipse-Systémem

        0 0
        • rock  

          Vozík – pravděpodobně mají na mysli závaží jezdící v nějakých kolejničkách ve svislém směru …

          0 0
    • McBlacky  

      nejlíp z toho vychází ten Nokian nbx lite… jezdíte ho někdo?

      0 0
      • McBlacky  

        tak nic jen jsem se prekouknul mezi light a dh, zdálo se mi divný že by byl tak lehkej a zároven tak odolnej :-)

        0 0
        • cabbage  

          cio je to ten schvalbe RR edge? to je zajimavej plast.

          0 0
        • enjoy  

          me se ale ten nokian stejne nejvic libi.asi bych ho zkusil,pokud to na akcebike budou schopny dodat.asi mi preskoci a vezmu jednu za litr.no co,jednou za zivot:-)

          0 0
          • McBlacky  

            já ti rozumím, nokian, hezky to zní, ale víc na tom asi nebude :-)

            0 0
            • enjoy  

              ja vim,ja vim:-) ale rad bych taky jednou lehky plaste se slusnym vzorkem.ale vlastne ani nevim kolik vazi:-))

              0 0
              • McBlacky  

                lehkej se slušným vzorkem snad neexistuje, co já vim tak z tech "nej"lehčích co jsem viděl, fast fred, kharisma a twister supersonic nic moc drapáky :-) a hned to jde do pizzi, zbuzeruj je na koloshopu a třeba ti konečně pošlou ty RR co už máš půl roku objednaný :-)

                0 0
                • enjoy  

                  jo kdyby koloshop:-),bikestore je to:-)

                  0 0
                • Mamutt  

                  Kenda Klimax se tváří, že nějaký ten vzorek má. 310–330g, ale v reálu je to spíše 1.75

                  0 0
                  • jecnak  

                    A cena je kolem 1400kc/ks. To neni moc hezky cislo.

                    0 0
                    • McBlacky  

                      vzhledem k tomu kolik to asi vydrží to je spíš pěkně hnusný číslo :-)

                      0 0
                  • McBlacky  

                    já viděl jen kharismu, klimax nee, kouknu na to jakej to je vzorek. pro mě jsou tyhle pláště stejně off. mě stačí váha do 550gr, hlavně aby se mi na tom dobře jezdilo :-)

                    0 0
            • Pá-dlista1  

              Si na Nokiany nejak vyrazne stezovat nemuzu.

              0 0
    • jihra  

      Proč to řešit tak složitě. Když použiju „zdravý selský rozum“, tak je jasné, že čím „hrbatější“ pláš?, tím větší valivý odpor, čím širší pláš?, tím větší valivý odpor, čím méně nafoukaný pláš?, tím větší valivý odpor.

      0 0
      • jecnak  

        Mrkni se na tu tabulku jeste jednou a zjistis, ze to co tvrdis neni pravda.

        0 0
        • jihra  

          Tak si obuj na kolo třeba slick 1" nebo slick 2,1", nafoukej je na stejny tlak a projeď se na tom. Uvidíš, že na tom 1" se ti pojede líp. Jde tu totiž o to, že pláš? se vždy nějak deformuja a proto se ti na širším plášti pojede hůř co se týká valivého odporu. Valivý odpor by byl stejný jedině v případě, pokud by byl pláš? tvrdý jako kámen a nedeformoval by se a jel by po rovném tvrdém podladu. To je praxe.

          0 0
          • jecnak  

            Neni pravda. Sam to mam overeno. RR X Rubena Higlander. Na druhou stranu rozdil tam je, ale ne ve valivem odporu, ale v odpichu celeho kola, protoze se pri slapani ze sedla ztraci vic energie v propruzovani plastu. Na druhou stranu stejna vlastnost ma na svedomi pohodli. Osobne stejne vic verim takovemu prehledu nez vlastnimu presvedceni.

            0 0
      • McBlacky  

        právě že tady selský rozum nestačí… a rada pro všechny co chtěj nejlepší pláš? na xc -uritě si nekupujte racing ralfa, a? mám alespon nějakou výhodu na závodech :-)

        0 0
        • Lister  

          RR si 100% kopím, ale bát se mě nemusíš.

          1. závody nejezdím
          2. i kdybych jezdil tak dojedu čtyřistapadesá­týpátý z čtyřistapade­sátičtyř. :-)
          0 0
          • pos3k  

            Odzadu ci od zacatku ? :-) Hmm jsem hledal co si koupim za plaste a koukam ze uz mam favorita :-)

            0 0
            • Lister  

              Ono je to jedno, když to přepočítáš a vezmeš to odpředu tak ti vyleze DNF a když od zadu tak DNS :-)

              0 0
          • McBlacky  

            jestli ti nejde primárně o váhu jdi do 2,25 budeš to mít pohodlnější a ve sjezdu jistější. Musím se dotázat Beedy jakej je rozdíl mezi 2,1 a 2,25 on je jedinej koho znám kdo vozí oba rozměry a nasazuje dle profilu závodu -alchymista :-)

            0 0
            • enjoy  

              no a zrovna jsem se te chtel zeptat jestli mam vzit 2,1 nebo 2,25:-)

              0 0
        • Meesha  

          Ja sem ted koupil RR 2,1 v lightu, ale zabavil mi je Jezisek… :-( Sem na ne zvedavej.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.