Rychlodotazy na komponenty vol.2

632 nepřečtených
  • t29

    Původní debata zde –

    http://www.bike-forum.cz/…odotazy.html

    A dotaz –

    Mám zadní náboj Novatec 712 z roku 2011. Chci na něj koupit tenhle ořech kvůli kompatibilitě s 11s kazetou. Bude to pasovat?

    • puka  

      Dá se nějak oddělat pojistný šroub z ht II klik (slx) bez použití spešl shimano klíče? Chci si tam potom dát šroub na imbus.

      • Vilém  

        Ano, da.

        • puka  

          Jak?/Čím?

          • Vilém  

            Povolis imbusy na klice a do te hvezdice neco vrazis (velkej sroubovak, trojhrannej pilnik…). Ten sroub nebyva vubec dotazenej, pokud to teda nemontovalo nejaky hovaho, ktery nepochopilo jeho smysl.

            • matbiker  

              Delal jsem to kusem plechu opilovanym na max sirku v te hvezdicce a v pohode.

    • Petr L2  

      Nevíte někdo, kde bych koupil řadící lanko cca 2,5m?

    • makimaki  

      Ahoj – mám dotaz: bude fungovat MTB přesmykač Alivio FD-M430 (spodní objímka, horní tah) s klikama Shimano Sora 46–34 a silničníma pákama Shimano 105–9sp? (pro kliky Alivio 44–32 to fungovalo, 22 jsem odebral).

    • scota  

      Je nějaký rozdíl mezi koncovkami řidítek (zátkama) na silničním a mtb kole? Konkrétně:

      https://lizardskins.com/…-deluxe-pair

      • kubad  

        jo v průměru, silniční jsou větší

        • scota  

          Myslel jsem že MTB řidítka mají u koncovek vnější průměr 22,2 mm a vnitřní tedy asi 19 mm. U silničních toto neplatí?

          • novas752  

            To neplati ani u rovnych, kazda roura ma jinou tloustku steny, nektere maji vnitni prumer vetsi jine, napriklad karbonove klidne okolo 17mm. Ale koncovky na to byvaji delane a ta cast uvnitr roury je deformovatelna. Dalsi veci je vnejsi prumer zatky. U nekterych gripu jako napr. Esi kryje jen samotnou trubku, tedy tech 22,2mm. U jinych muze zasahovat az po okraj gripu, coz je okolo 30mm. U silnicnich musi byt vetsi nez prumer riditek aby to pojistilo konec omotavky a zaroven ne moc velke aby to omotavku nepresahlo. Takze nekdy to pasuje, nekdy ne.

          • kubad  

            silniční mají jiný vetší průměr , oužívá se jen omotávka ne gripy, proto MTB koncovka bude v silničních volná

    • exit47  

      Jak moc se zmení geometrii a celkový posed, když bych k rámu na 26" kola dal vidlici na 29" ale do ní dal zase 26" přední kolo.

      • Petr L2  

        Budeš mít předek výš asi o 6 cm, co to znamená si dej dohromady podle geo rámu na kterém ten experiment chceš dělat :-)

        • kubad  

          ale prd, rozdíl ve výšce vidlic mezi 26 a 29" při stejném zdvihu je 30mm

          takže pokud dá 29" vidlici s o 30mm nižším zdvihem tak se nezmění vůbec nic

          • Petr L2  

            Měřil jsem rozdíl mezi středem osy a korunkou Recon 26/100 a Reba 29/100, bral jsem to letmo metrem a vyšel mi rozdíl 6 cm, možná jsem něco proměřil, ale víc než 1 cm to nebude, ale hádat se nechci :-)

            • kubad  

              hádat se nemusíš – měřils blbě, tohle jsou hodnoty které výrobci u vidlic uvádí :D je to 30mm

        • exit47  

          Aha dík. No nejde o experiment, jen jsem koupil bazarový specialized epic a je na něm Marzochi bomber 22 protiká olej přes gufera a na pár místech jsou poškrabané šavle, takže se mi ji moc oživovat nechce, ale viděl jsem na bazarech v Německu že se za fajn ceny zbavujou právě těchhle vidlí na 29" z nových kol, tak mě napadla tahle šílenost.

          • kubad  

            hledej vidle z 650b kol tam už je to mnohem blíž

            • t29  

              +1

              A hodí se změřit výšku stávající vidlice od osy po korunku a podle toho vybírat. Pokud trefí na 650b s nízkou korunkou, tak by rozdíl mohl být zanedbatelný.

    • RADY  

      Ahoj, zdravím Vás.

      Plánuji obměnu přesmykače. Na kole (viz profil) mám v současné době řazení Shimano XT SL-M780, 3/2×10 a kliky Shimano XTR FC-M9020 36z + 26z (které jsou určeny pro 2*11). Jde mi o to, zda si s tím co na kole mám, bude rozumět přesmykač pro řazení 2*11, např. XTR, FD-M9025D6. Systémy 2×10 a 2×11 mají myslím rozdílný tah lanka. Jde mi o to, jestli má někdo z Vás zkušenosti s touto kombinací popř. jak to spolu funguje.

      Díky, hezký den.

    • puka  

      Zdravím,

      Bude 180mm kotouč brzdit lépe než 160, když opominu horší chlazení 160?

      Dá se levé řazení deore m591 (3×10) předělat na 2×10, když si seženu přesmykač na 2×10?

      • ˘Ö˘ Krab  

        AD kotouče: bude, ale ještě záleží na celkové třecí ploše, kdyby to byla nějaká krajka, tak to tak být nemusí (a bude se třeba přehřívat ještě víc).

        • puka  

          Takže u stejného kotouče jiné velikosti bude rozdíl účinku. Jsem z toho trošku jelen, pročítal jsem to a lidi tady míchali jablka s hruškama. :)

          • ˘Ö˘ Krab  

            Bude, větší bude brzdit lépe, má (nevýznamně) větší chladící plochu, ale hlavně vůči náboji delší rameno síly. Proto také ráfkové brzdy vůbec brzdí, byť s relativně malou kontaktní plochou a bez hydraulického posilovače :-).

            • novas752  

              Kontaktní plocha špalíků a destiček je podle mě dost podobná.

              • puka  

                Kontaktní plocha bude asi stejná, protože mám brzdy kls helix 3 (hydr.) – stejné destičky jako do hayes MX-2, což jsou mechanické brzdy. Navíc tvar destiček je špatně opsaná kružnice obdelníku, takže se tím brzdná plocha nezmění jak u obdelníkových.

                Zkusím si sehnat sadu na odvzdušnění, protože přední brzdí až na úrovni gripu. Pokud se to nezlepší, tak redukce a 180mm kotouč a pokud ani to ne, tak nový brzdy, za které se mi nechce utrácet. Zadní brzdí jak má.

                Tipy pro lepší funkčnost jsem zkoušel, ale pomohlo to jen na chvíli. Třeba zmáčknout brzdu bez kotouče.

                • ˘Ö˘ Krab  

                  O velikosti kontaktní plochy jsem nepsal, ta bude samozřejmě stejná. První věc: vyměň destičky za nové. Třeba u brzd Deore M615 je poznávacím znamením výrazného opotřebení destiček právě záběr brzdy až skoro u gripu, až jsem měl také podezření na zavzdušnění, ale po výměně destiček brzdy jako nové.

                  • puka  

                    Na začátku tohoto měsíce jsem se díval na opotřebení a byly v dobrém stavu, ale kotouč byl na tom hůř.

                    • puka  

                      Asi si pořídím něco, na odvzdušnění přední brzdy. Jak jsem zmiňoval, mám brzdy kls helix 3.

                      Pokud to dobře chápu, potřeboval bych kapalinu dot 4 a ty stříkačky. Jednu napojit do páky, druhou do třmenu, tu u třmenu naplnit více než první a začít vytlačovat dokud v té u páky nebude bublina. Několikrát opakovat a mít přitom stlačenou páku nadoraz. Je tak?

                      Návod na tyto brzdy jsem nenašel, ale dal jsem si 1+1 k sobě a takto nějak to vidím.

                      Měla by mi stačit taková sada ? na tyto bazmeky se nic jiného asi nevyrábí. Jen v zahraničí za 15 liber.

                      • puka  

                        ?

                        • puka  

                          Nakonec jsem to odvzdušnil. Stačí jen jedna stříkačka do páčky pro doplnění kapaliny, protože je nejvýš a bubliny jdou do ní. (Snad to někomu usnadní budoucí dotaz.)

      • kubad  

        3×10 i pokud nemá přepinač jde v klidu použít na 2×10 stačí seřídit

        • puka  

          Pořídím 2×10 přesmyk a nějak to zkusím pošmelit. :D

    • Zoidberg  

      Rád bych použil silniční kliky na mém celopevném biku (prasopes, no, ale bikovou dvojplacku na 10 sp. se 46 / (34 nebo 32) neznám). Je mi jasné, že kvůli řetězové lince nemohu použít kliky s integrovanou osou, byť mám domek 68 mm. Použil bych tedy ISIS / ostalink/ čtyřhran kliky. O kolik mm delší osu bych měl zvolit pro konkrétní kliky, používají-li se na silnčce se 108 mm osou? Je třeba 113 mm osa na obou stranách o 2,5 mm delší než osa se 108 mm?

      • ˘Ö˘ Krab  

        Lepší řešit buď (drahými) custom převodníky na MTB kliky – pokud máš nějaké fajnové, silniční kliky se Ti i s dlouhou osou mohou stále potkávat se zadní stavbou (podle toho, co je to za rám). Řetězová linka je jedna věc, Q-faktor druhá. Řešením by měly být trojpřevodníky 9/10sp na trekové kolo, které na spoustu MTB klik jdou dát – stejné BCD (nebo trekový komplet vč. klik). Silniční kliky až jako nouzová volba.

        • Zoidberg  

          Díky. Ty silniční kliky by asi opravdu byly riziko… Zase ale řeším hmotnost celku, takže komplet trekingové kliky ne – nechci ani malou placku. Ideál by byly kliky na bikovou dvojplacku s většími převodníky. SRAM měl dvojplacky 42/28… Něco vymyslím.

          • ˘Ö˘ Krab  

            Deore 48z a klidně kliky na trojpilu s tím, že se vzdálenost dvou instalovaných převodníků doladí podložkami (aby odpovídala 2× něco, kvůli přesmykači 2× něco) a nejmenší si tam vůbec nedáš. Pokud rovnou neseženeš kliky 2× něco s odpovídajícím BCD a nedáš tam v podstatě libovolné velké dva převodníky ze 3× něco – viz odkaz na začátku.

            Na trekovém kole jsem měl snad dva roky demontovaný nejmenší převodník a jezdil jen 48/36 se silniční kazetou a řazením 3×9.

            • Zoidberg  

              No, právě že převodník za 3× na 2× kliky nedáš kvůli odfrézování pro šrouby z „opačné strany“. Hlavičky šroubů pak víc trčí tam, kde na větší placku nabíhá řetěz. Bude to chtít trochu „bastlit“…

              • ˘Ö˘ Krab  

                Tak dej komplet 3×, nech dva velké a demontuj jen nejmenší převodník, když tolik vadí. K tomu přesmykač na 3× a smířit se s jednou volnou polohou.

    • hompmo  

      potřebuju radu…dám na tenhle náboj kazetu 11 – 42 jedenáctiko­lo??díky

      https://www.kupkolo.cz/…-11s_z92096/

      • hompmo  

        jo a ještě mám ted desítkový řětěz…půjde na to jedenáctikolo? či koupit nový?

    • vili  

      Jaká je teď nejproflaklejsi kombinace plastu na 120 mm fulla, 26", ježdění typu Rychlebek? Díky

      • scota  

        Tomahawk a Ardent, nebo Tomahawk a Agressor.

      • Lister  

        Ardent je držák a stojí pár korun.

        • vili  

          asi jo, vidím to na dvakrát ardent 2,2 nebo dopředu 2,4 a dozadu 2,2

          ještě mrknu an ten tomahawk

          • Lister  

            Nevím jestli ve 26 seženeš Ardenta 2,4 v nějaké slušné specifikaci.

          • scota  

            Tomahawk je směs 3C, Ardent jenom dual compound což znamená že drží výrazně méně. Takže moje finální volba bude asi Tomahawk vpředu a Ardent vzadu. Akorát Ardent Exo stojí asi polovinu ceny Tomahawku.

    • klump  

      zdravím, provozuji kolo s 20 let starým STX .. 3×7 …teď bych chtěl dát nové předvody …kazeta a řetěz asi není problém…ale převodníky už neseženu… čili asi potřebuju vyměnit celé kliky. Ty původní jsou samo čtyřhran… můžu to nahradit třeba tímto?

      http://www.bezvakolo.cz/…-175mm-cerne

      Budou desetirychlostní převodníky kompatibilní? Nejsou třeba převodníky blíže k sobě? Řazení měnit nechci…

      Případně prosím doporučte. Nechci do toho investovat moc…na druhou stranu bych nechtěl dávat komponenty výrazně horší, než to staré STX…

      Asi by šlo toto:

      https://www.kupkolo.cz/…2-22_z92263/

      ..ale je to jen Acera …

      Díky

      • Bubaaak  

        https://www.kupkolo.cz/…3-al_z99422/

        Tady je na osmikolečko, to by mělo být stejný jak sedmička, nebo ta acera

        • klump  

          Hm …díky…to jsem ovšem s normálně dlouhýma klikama nikde neviděl skladem…

          Dá se říct, na jaké úrovni jsou tyhle Force komponenty? Srovnání s řadou Shimana..řekněme…

      • Vilém  

        Na ty prvni force by ti mela sedet i delka osy, u STX jsem myslim 113mm mel.

        • klump  

          a ta kompatibilita 10 speed převodníků a stávajícího přesmykače a řazení (levého)?

          • Vilém  

            Kurna, to jsem prehlidl. Tam si nejsem uplne jistej.

            • klump  

              I tak děkuju… není to s těmi veterány snadné :-)

              • Vilém  

                Nj, chtelo by to nejakeho dobraka, ktery by ti premeril roztece prevodniku.

      • ˘Ö˘ Krab  

        STX je pětipacka, že? Tam by mohly jít originál šišaté Biopace :-) – tak ne, STX má BCD 94 mm. :-(

        Jinak samozřejmě MTB kliky na čtyřhran 7sp seženeš i normálně dlouhé 175 mm.

        • Vilém  

          STX na 5ti pacce ma atypicke prevodniky.

          • ˘Ö˘ Krab  

            JJ, a ještě jsou minimálně dvě verze, jak jsem se dočetl.

            • Vilém  

              Presne. Kdysi jsem je jezdil, jak jsem ojezdil stredni pilu, tak jsem musel poridit jiny kliky, protoze pila byla temer nesehnatelna.

              • ˘Ö˘ Krab  

                To leda tak nechat navrtat zakázkově u Gebhardtů, ale za ty peníze asi STX nestojí.

                • Vilém  

                  Ta verze co jsem mel, mela prichycenou malou pili ke stredni. Stredni mela dlouhe packy, ktere byly jeste pozohybane, aby tam byla roztec mezi stredni a malou pilou. To by asi ani ten gebhardt neudelal.

                  • ˘Ö˘ Krab  

                    To by řešil plný prostřední převodník, do kterého by se zkrátka navrtala jen díra pro osu, díry na uchycení k pavouku a další sada děr (úhlově posunutá) pro distanční podložky na přichycení malého převodníku.

                    • Vilém  

                      Jo, tak takto by to asi slo.

                      • klump  

                        Díky, no nechci vymýšlet nějaké složité řešení… jinak jasně…kliky seženeš…jen jsem chtěl něco trochu víc, než Aceru…

                        • ˘Ö˘ Krab  

                          Pak bych to opravdu viděl na komunikaci s Gebhardtovými – úprava středního převodníku je o deseti minutách změny výkresu převodníku v počítači (posun otvorů, prodloužení pacek a vnesení druhých otvorů) a dalších deseti u CNC frézy. A jak se dívám do obrázků, mají v některých hotových převodnících dokonce vsazené závitové inserty , to by Ti kompletaci velmi velmi usnadnilo. Kdyby se do prodloužení pacek vsadily přímo pod normální montážní otvory, tak by se dal malý převodník chytit rovnou nějakými běžnými šrouby s odpovídajícím vypodložením.

                          • klump  

                            Ok..ještě na to kouknu…děkuju všem… a ještě pro jistotu: 10 speed trojpřevodník je s 7 nebo 8 speed nekompatibilní? Mají jinou vzdálenost převodníků nebo tak něco?

                            • ˘Ö˘ Krab  

                              10sp má nejspíš užší zuby na užší řetěz, tedy i převodníky budou blíž k sobě. Hlavně Sh 10sp Dyna-sys směrové řetězy budou koncipovány na jiné náběhy.

                              Fungují spolu víceméně hladce 7–8–9; také bez problémů jsou 9–10 a celkem v pohodě i silniční 10(řetěz, kazeta) –11(kliky, převodníky) – (možná i 9–11, nezkoušel jsem). Ale zase (jeté) řetězy 10 sp chodí i na 8 a 9 sp řazení a 9 sp klikách/převod­nících, takže bude nakonec nejvíc záležet na seřízení.

                          • Singlespeed  

                            Gebhardt ti nic extra neudělá. Prosil jsem ho o převodník na kliky Sugino 4×58 mm a jednoznačně mi napsal, že to neudělá.

    • tonik666  

      realce na zakladajici prispevek.

      oreh pasovat bude a je stejny jako pro 10s bych si dovolil tvrdit. tj. novy nepotrebujes

    • Růža17  

      Ahoj, právě jsem předělal na bezduši ZTR Rapid+Schwalbe RR TLR.+ ventilky Cafee latex, ale nechal jsem tam původní pásku co tam byla nalepená, koupil jsem i pásku no tubeles ale připadala mi v přmém porovnání nachlup stejná a ta původní byla tak pěkně nalepená, nejdřív jsem nemohl nafouknout ale bylo to tím že plášť byl ještě od toho jak byl nový takový neforemný teď jsem to byl projet a vypadá to uplně v pohodě. Mám teď ale špatný pocit z té pásky, může se něco stát když tam mám původní pásku, nebo v čem je ta notubes tak speciální? děkuji :)

      • Vilém  

        Je zluta, tuha, nalepovaci?

        • Růža17  

          Žlutá je, nalepovací je, tuhá, těžko říct, Koupil jsem toto https://www.kupkolo.cz/…afku_z90307/ , a nějak jsem neviděl rozdíl. Mám to na předním kole a zatím vše v pořádku. Akorát mě napadlo když to fouknu třeba na max tlak pláště aby se ta páska neprotrhla. Přemýšlím jestli na zadní nenamotat tu koupenou pásku 2 krát, když jedu po silnici abych to mohl pořádně nafouknout..

          • Růža17  

            Možná to je hloupá úvaha nevím ale nechci mít lepidlo v ráfku :)

            • Vilém  

              Pokud se ti zda stejna, tak se da predpokladat, ze stejna je.

              Jen k tem obavam z protrzeni pasky. Kolik tam tak foukas, ze se bojis tohoto?

              • Růža17  

                Trochu s tím teď laboruju terén tak kolem 2 napředek i míň, ale když mastím s klukama co jedou na silničkách tak jsem s duší foukal klidně 4, prostě to co povoluje maximálně plášť.

                • lidumil  

                  Co povolí plášť je jedna věc, ale důležité je, co povolí ráfek a to bývá mnohdy podstatně míň než plášť.

    • meris  

      Vi někdo co je to za kus plechu na tom předním kole?

      • MD1972  

        doplň, že se jedná o REKOLA po Praze…

      • Vilém  

        Jediny co me napada, ze by se tema dirama prostrcil nejaky zamek.

      • Lister  

        Pokud to chce někdo ukrást, tak se to automaticky sklopí do výpletu.

      • meris  

        Přijde mi divné, jak je to na všech kolech orezlé a nerozumím té přední nábě. Blikačky to má na magnet ve výpletu.

        • Vilém  

          Jak myslis, ze nerozumis predni nabe? Normalni dynamo naba, ne? Nebo myslis to pod matici, asi zabranujici snadne demontazi kola?

          • meris  

            No dynamo nába mě napadla a asi tedy mají ke světlům vnitřní vedení drátů.

    • bipedbones  

      Nevíte, jaká je výška platforem Force BMX Magnesium? Nikde to nemůžu najít.

      Jsou to tyhle.

    • JimboJones  

      Zdravím, určitě to tu někde je, ale nemůžu to najít. Mám brzdy XT (M8000). Aby začaly pořádně brzdit, musím páčku zmáčknout skoro až k řidítkům, se zadní tedy musím jít úplně na řidítka a až teprve to začne brzdit. Tenhle stav byl už při koupi. Teď jsem to zkoušel u kamarádova nového bajku se stejnýma brzdama a má to dost podobné, sice nemusí páčku pačkat skoro až k řidítkům, ale ten chod je opravdu „dlouhý“.

      Budeme to mít oba zavzdušněný anebo je problém jinde? Díky

      • allrose  

        zkus poštelovat páčky,nejsou sjeté desky?,když zapumpuješ,změní se chod?…??

        • JimboJones  

          Desky jsou v pohodě, po zapumpovani je stav stejný. Jak píšu, dělalo to uz jako nový kolo. Napadá mě… změní se chod packy při změně stavu hladiny minerálního oleje?

          • allrose  

            poštelovat páčku,nebo je zavzdušněná

            pokud dosednou desky a ty musíš zamáčknout více jak 1cm..zavzdušněné

            • JimboJones  

              Postelovat packu myslíš imbusem poladit sroub co je přímo na pacce nebo tim kolečkem co je na konci hadicky u expanzky?

              Díky za rady

      • Lister  

        Jestli se brzda po několika zmáčknutích napumpuje tak je zavzdušněná.

        • atty  

          Problém je, že u XT8000 brzd, tohle chování někomu přetrvává i po několikátém odvzdušnění a kvalitním servisu – „pumpování“ XT8000 je tady probíráno poměrně často a někoho pomohla reklamace a výměna za novější výrobní sěrii, někomu ani opakovaná výměna celé brzdy za jinou XT8000. V některých případech prostě XT8000 „pumpují“ a není to jak vyřešit.

    • vpopela  

      Zdravím, měl bych jeden rychlý dotaz.

      Je potřeba při odvzdušňování kotoučovejch brzd formula c1 mít takový ten plast na zablokování destiček? Nebo můžu odvzdušňovat bez sundání kola normálně s kotoučem mezi destičkama?

      Díky.

      • puka  

        Pokud potřebuješ odvzdušnit jen z páky, tak stačí jedna stříkačka do páky a dolů na kotouč se třmenem nesaháš. Ten plast tam je jen aby se ti nezamastil kotouč.

        • Vilém  

          Jeste pred tydnem ses ptal, jak odvzdusnit nejake Tektro a ted tu takto hazis rady do placu?

          K dotazu. Rozperka neni nutna, ale je treba roztahnout desky na max, vrazit mezi ne nejaky klin.

          • vpopela  

            Zkusil jsem mezi desky vrazit pořádný plochý šroubovák a konečně výsledek stojí za to. Díky :).

          • puka  

            Většinou v tomto vláknu se člověk nedočká odpovědi, takže mu to aspoň trochu pomůže. Navíc jsem odvzdušňoval jednou (a úspěšně), takže nevařím z vody. :)

            Podle mě je jedno, jestli to máš rozevřené uplně nebo trochu, pokud to nepotřebuješ seřídit na tipťop.

            • kubad  

              Pleteš se

              to rozevření má vliv na množství kapaliny v systému, brzda muže být přeplněná a bude drhnout, nebo málo kapaliny a při sjetějších deskách nemusí brzdit

              • puka  

                Pokud máš sjetý desky, tak by jsi je měl vyměnit co nejdřív. Tak jako tak ti to pomůže, takže není co řešit.

                Ale jo, chápu tuto myšlenku a nebudu už dráždit. :)

                • kubad  

                  chápeš dobře :D

                  sjeté desky sem nemyslel úplně ale třeba o polovinu, pokud bude v brzdě málo kapaliny prostě to nepobere,

                  zrovna když naplníš brzdy na víc jeté desky, ale ještě OK , při výměně tam nové nemusí vlézt a budeš odpouštět kapalinu.

    • NesmrtelnýKostěj  

      Potřebuju dobrou radu, nejlíp zadarmo:-). Asi jezdí jako čuňas a na stávajících ráfcích se mi objevili sem tam nějaké droboučké prasklinky kolem děr na niple. Hlídám to, ale do budoucna chci vyměnit, bo bych si nerad nabil držku. Stávající ráfek je vysoký 20mm, vyhlídnuté mavic aksium je vysoké 21, bude to fungovat, když nechám stávající dráty a jenom víc utáhnu niple???

      • allrose  

        pokud stávající nejsou na hraně ,tak ano

      • NesmrtelnýKostěj  

        Tak jsem se v tom ještě trochu hrabošil a už mi z toho jde hlava kolem. Má někdo nějaký jiný typ, než jsou zmiňovaná aksia. Jde mi o trvanlivost a tuhost ráfku. Váhu příliš neřeším. Potřebuji 24 děr a rád bych zachoval i špice, čili výšku ráfku kolem 20mm???

    • quoll  

      Na starom kole mam Octalinkove kluky FC-M440 a os BB-ES51 113mm, domcek je 68mm. Mozem ich vymenit za kluky FC-M590 alebo tam bude nejaky problem?

      • Vilém  

        Nebude.

        • quoll  

          Par rokov dozadu som to mal v servise, aby mi prave tie kluky vymenili. A vratili mi to s tym, ze tam z nejakeho dovodu tie FC-M590 nepasuju. Na ten dovod si uz bohuzial nespomeniem :(

          Nebude tam problem napriklad s retazovou linkou, kedze ta povodna os ma len 113mm?

      • puka  

        Jen si dej dobře podložky. obrázek

    • Pessinger  

      Ahoj, jen se zeptám, když odvzdušnuji brzdy Shimano br m 445 sundám u páky ten plastovej kryt a gumový těsnění musím to všechno pak odmastit když to dávám zpět? Mám pocit že jsem to dotáhl dobře ale z té expanzky mi to trochu prolíná

      • Vilém  

        Proste to utri. Odmastenim vicka po montazi nic nezkazis.

        • Pessinger  

          Ok díky, mám pocit že jsem to akurátně doprasil:-) brzda nbrzdí na 10% a ještě k tomu řve, mám na to tři týdny do závodu takže času je dost, pohledam tu nádobku a zkusim to znovu

          • Vilém  

            Pred tvym zakrokem brzdila lip a nervala? S deskama, nebo kotoucem jsi neco delal? Pokud ne, tak to spis vypada jako zamasteny.

            • Pessinger  

              Ona brzdila moc dobře a byla tichá, ale problém byl asi v tom že jsem kolo dal tak třikrát na krovky po cca. hodině poté jsem trošku hýbal ze třmenem a asi jsem to moc dobře nedotáhl/neutáh protože na ostré vyjížďce mi začal cca po( 2300km co mám kolo/do teď bez problémů) cinkat třmen a já stím musel jet asi 40km. Nešlo to pak už vůbec vystredit furt cinkal a mě to neuvěřitelně sralo. Při odvzdušnovani jsem zjistil že se jeden třmen sekl a byl moc vysunutej, jo desky jsem určítě zamastil i kotouč(dvakrát mi prdla stříkačka s olejem Shimano, než jsem zjistil že musím odvzdušnovaci trn povolit torxem...... teď to konečně necinka ale vůbec to nebrzdi, páka se propadává až ke gripu pač mi tím vrškem z nádobky uteklo dost oleje.....Na kole jezdím brzdim víc přední

              • Vilém  

                Tak pokud vis, ze jsi to postrikal olejem, tak se neni cemu divit :)

                Musis to cely odmastit, kotouc i desky, desky muzes jeste vypalit treba nad sporakem, nebo horkovzduskou (nahrivat ze strany plechu), pak jeste znovu odmastit. U organickych desek se muze olej vsaknout do desky a pak je prakticky nemozne dostat ho ven, tam pomuze jen nakup jinych. Po tom odmasteni se nediv, ze to nebude brzdit, chvili si to seda.

                Jo a taky ty desky muzes, mezi odmastovanim a nahrivanim, jemne prejet na smirku.

                • Bubaaak  

                  a pokud jde páka až na grip, doplnil bych olej a znovu odvzdušnil

    • PENE  

      Měli by se při vyplétání mazat niple nebo ne? Když jsem vyplétal kola, tak jsem je nenamazal a teď mi při centrování pár drátu prasklo hned za závitem, protože nešlo s niplem otočit. Mám mosaz niple a obyč černý dratý.

    • Pessinger  

      Ahoj, měnil jsem starou kazetu 11–36 za 11–34 slx a dal i novej řetěz Shimano. Mam 2×10 a po přeřazení na malou placku vepředu a dva tři spodní vzadu je řetěz prověšenej avsak tyhle převody a v reálu nejezdím na ostatních to řadí normálně, má se utáhnout lanko přehazky ?

      • sibicz  

        Utáhnout lanko přehazky ti moc nepomuže, máš prostě dlouhej řetěz.

      • Vilém  

        Zkratit.

        • Pessinger  

          Tak díky kluci to mě vůbec nenapadlo :-/ začnu s jedním článkem, ještě jednou dík

          • Vilém  

            Zadny pokus omyl, pokud mas pevnaka, tak se rid fotem nize.

            • Pessinger  

              Ok dik, beru si to k srdci, je to můj první řetěz a já myslel že se koupí a montuje že ho Shimano dělá na míru

              • lukas aka mitro  

                Zadaval jsi pri nakupovani retezu typ ramu, pocty zubu ozubeni a podobne srandy?:)

                • Pessinger  

                  Já vybíral na ku..kole na 10tkovou kazetu, ale je pravda že tam mám teď o dva zuby méně, pro toho kdo se učí všechno prvně je to těžký a je moc rád za zdejší rady. Ten řetěz klouzal nytovačka klouzala čep klouzal a klasický jsem to dělal na dvakrát kvůli ty kladce, měl jsem to pod :-) byl jsem rád že to napodruhé klaplo ale pak mě vyučila ta délka :-/ a mezi tím jsem si na konec rozešteloval/dosral přesmyk, ale půjde to..... zítra bude hodka času na serservis :-)

                  • pepek  

                    . . . . a to všechno po pěti letech BF?

                    PS: vodítko se dá rozšroubovat

                    • Pessinger  

                      Já jsem začal pořádně servisovat až to druhý kolo co mám od loňska, začal jsem s druhou sadou závodních kol i s novou kazetou, kotouči, a řetězem s údržbou by scooty :-))) už se mi nechce sundávat je to rozdíl váhově skoro kilo a hlavně ta jízda na bezduších je lahoda

    • ubo  

      Ahoj, mám SRAM Red Powerglide 10 (53/39), sjel jsem malej převodník. Musím koupit něco origo od Sramu, nebo cokoliv co má 39 zubů?

      Děkuju

    • Bubaaak  

      Přední náboj, Shimano 6800, nebo 7900? Na CXo pro celoroční ježdění do práce (schody, dlažky, obrubníky, sníh, vody), občas prasení v lesích (kořeny, brody, skůčky)

    • combajnero  

      Ahoj. Mám na kole Shimano Alfine 8sp. Kliky Truvativ Firex.

      Chtěl bych zvýšit rozsah převodů přiděláním druhého převodníku. Stávající převod je 36/20 zubů.

      Někde doma mám převodník 44z. Plánuju k němu druhý kolem 28–30z. Jaký tip koupit? Co dále k tomu třeba?

      řazení, přesmyk a napínák řetězu je mi jasné.

      Díky

      • Vilém  

        Vse co je treba jsi vyjmenoval.

        Jen bacha na to, ze pri pouziti 28–30z prevodniku, budes mimo rozsah primarniho prevodu povoleny vyrobcem, muze se stat, ze nabu budes prilis namahat. Taky nevim jak vyladis retezovou linku. Pri teto kombinaci bys musel dat 44z na pozici stredniho prevodniku a ten 28–30 na pozici maleho.

    • Libores  

      Ahoj, chtěl bych se zeptat na kompatibilitu přesmykače a řazení. Mám nový rám od RB s navářkou na side-swing. Koupil jsem SLX FD-M677, ale až teď jsem zjistil, že to není kompatibilní z řazením SL-780 (byť na stránkách Shimana to vypadá, že by to bungovat mělo). Kolo komplet přehazuju ze starýho RB, takže chci zůstat u 2×10 a měnit co nejmíň dílů. Můžete někdo prosím poradit jaké řazení mi s tím bude fungovat?

      Tohle? https://www.kupkolo.cz/…-3s_z100316/

    • Pessinger  

      Tak už mám všechno v cajku a využil bych znovu tohle geniální vlákno k dotazu, v zimě jsem koupil 29"zadní kolo Fulcrum Red Metal, nasadil jsem ho před týdnem cvrk byl neobvykle tichej a teď po cca.150 km už je normální že ho slyším. Moje otázka je zda je to normální že se cvrk rozcvrkal až po nějaké době:-)

      • Bubaaak  

        je to možný, byl namazaný, olej zatuhl a teď zas povolil

        • Pessinger  

          Ok díky, taky jsem si to myslel, ale nechám si to potvrdit od zkušených bikerů

    • satanus  

      Zdravím. Mám 9 s. Prehazovačku deorko. A od rovnání patky skrze multitool, je upevňovací šroub prehazovačky straně vyžvejkany. Místo Imbusu je tam kuželovitá díra . Takže můj dotaz. Dá se někde sehnat ten šroub třeba ebay? Díky za radu

    • JimboJones  

      Zdárec, mám problém s přehazovačkou. Čistil jsem řetěz, kazetu atd. takže jsem sundal zadní kolo a když jsem ho nasadil zpět, všiml jsem si, že hazka (X.7) je poněkud volná a má vakl. Tak jsem jí dotáhl impusem u patky a zjistil, že vodítko je dost šejdrem (viz foto) a zuby u kladky jsou v podstatě už mimo řetěz na jedný straně. Tak jsem špekukoval čím by to mohlo být, ale na nic jsem nepřišel a patka ohnutá taky není. Pak jsem zjistil, že když šroub povolím a nechám tam ten vakl, tak je to lepší a vše funguje celkem v pohodě, řadí to ok, jen na malým pastorku to dělá trošku bordel, asi jak je to šejdrem.

      Otázka je, zda nevíte čím by to mohlo být, jestli jsem to nemohl udělat při sundávání kola, ale že bych tím ohnul hazku se mi nechce věřit.

      A za druhé jaká by byla lepší alternativa místo hazky X7? Hádám, že stačí koupit přehazovačku a asi i řazení, jinak kliky, kazetu, řetěz, náboj můžu nechat stejný? Mám 1×10 viz Moje bajky, Meta AM.

      Díky

      • Bubaaak  

        Nevim jak u Sramu, ale na shimanu bych řekl, že patku máš ohnutou docela brutálně.

        Dyť spodní kladku máš na nejmenším a vrchni ti jde o tři/čtyři vedle

      • ˘Ö˘ Krab  

        Na základě čeho jsi si tak jistý, že patka není ohnutá? Na fotce se mi nelíbí ta spára mezi dosedací plochou hazky a patkou. Na patce stačí pár desetin milimetru a ono už to na dlouhém ramínku přehazovačky vygeneruje svoje. Přehazovačku úplně demontuj a znovu nasaď, jestli byla povolená, dostala se pod ni špína. Pokud ne, tak je křivá patka nebo přehazovačka, hlasuji pro patku.

      • Vilém  

        Ta patka bude kriva jako prase.

        Nebo je raltr totalne pokroucenej.

      • tonik666  

        Vypada to na pokrouceny saltr. Pokud ano, vyhodit a koupit novy.

        Za posledni tri roky mam uz treti, jak maji brzdu, tak neustale tahani za retez zadni stavbou saltr krouti

        pokrouceni poznas tak ze hazku sundas a podivas se, zda raminko s kladkami jde rovnobezne s dilem, kterym se hazka chyta na patku. pokud nejde, tak je zkrivena

    • JimboJones  

      Tak mě nenapadlo, že by ohnutá patka, tak že to okem nezaznamenám mohla na tolik ovlivnit vodítko hazky :)

      Ta spára je tam kvůli nedotaženému šroubu, kterého jsem si právě všimnul a dotáhnul a následně pak povolil zpět. Takže šroub by měl být dotažený na max a žádnej vakl by tam neměl být? Přišlo mi to jako blbost, aby tam byla mezera, ale pak mě napadlo jestli to není kvůli nějakému vymezení…

      V domácích podmínkách ohnutou patku o pár desetin hádám asi nezjistím :) Zkusím nahodit novou patku, šroub dotáhnout a pokud to nepomůže, tak je hazka v háji a musím koupit novou…?!

      Díky za vaše komentáře.

      • Bubaaak  

        nová rovná patka tě zachránit nemusí, protože z výroby může být dosedací plocha taky křivá, proto i novou patku je dobrý srovnat na konkrétní kolo.

        na kole by vše mělo být dotažený, pokud není, tak se to „vyklá“ a krom toho že se něco rychleji opotřebovává, tak kolo není ani tak přesný.

      • ˘Ö˘ Krab  

        Řešil bych to tak, že bych komplet přehazovačku i patku demontoval, vyčistil, namontoval zpět a zkusil podle výsledné polohy přehazovačky opatrně srovnat. Popř. zajdi do servisu, tam budou mít 100% přípravek na rovnání háku přehazovačky.

        A nedej na bubáky, na kole se nic nevyklá, maximálně tak viklá. :-)

        • Bubaaak  

          Vykla je tvrdší brácha od viklání :((

          to neokecám

        • JimboJones  

          Udělal jsem to tak, sundal jsem hazku, patku, očistil, nasadil, vše dotáhnul, pak jsem teda trochu humpolácky za to vzal a zkusil narovnat. Výsledek se mi zdá o něco lepší, je to sice pořád šejdrem, ale už méně.

          Každopádně řazení jde stále v pohodě, jak nahoru tak dolů, řetěz nepřeskakuje, tak budu jezdit a až se to pos*re, tak začnu zase řešit. Časem stejně jsem chtěl upgradovat, X.7 neměla tak hladkej chod jak jsem zvyklý u SLX nebo XT.

          Díky!

    • vili  

      Prosím o radu. Z bazaru jsem narychlo koupil kliky truvativ firex včetně osy. U pravé kliky je volna podložka(viz foto), v návodu jsem ji nenašel, ale předpokládám tam má být. Domek mám 73 mm takže pod misky jsem nedal žádný podložky. Nejde namontovat aniž by nezůstala vůle jak když je ložisko na maderu. Tak se koukám a misky jsou FSA. Je to spolu vůbec kompatibilní? Diky

    • Zoidberg  

      Foto nevidím. Nicméně, máš-li domek 73 mm, měla by stále být jedna podložka vpravo. Dále, misky na 24 mm osu od FSA jsou téměř zaměnitelné se Shimano HT II, ale jsou trochu „volnější“ – osa do nich lze zasunout snáze. Truvativ gxp kliky lze provozovat se Shimano HT II miskami (a ložisky) s použitím této redukce. Nakolik si bude tato redukce rozumět s velmi podobnými miskami FSA, nevím… Každopádně GXP osa redukci potřebuje, protože u levé kliky je zúžena na ze 24 na 22 mm.

      Edit: Reakce na vili.

      • vili  

        Díky za reakci. Došel jsem ke stejnému závěru, že tam prostě chybí nějaký mezikus na levou misku (což je ta redukce v odkazu), takže jsem se domluvil s prodejcem na vrácení peněz. Každopádně díky za osvětu.

        • Vilém  

          Treba Hope to resil takto. Toto se dalo na osu do prostoru leveho loziska.

        • tonik666  

          truvativ gxp ma v levem lozisku nalisovanu vlozku (sirsi nez lozisko), ke ktere se kliky upinaji, takze pak drzi jen na tom lozisku(levem).

          pokud tam das stred na rovnou 24mm osu, fungovat to samozrejme nebude.

    • Zoidberg  

      Jeden rychlodotaz… Chci provozovat dojíždětlo do práce (bike) s jedním převodníkem vpředu a (Shimano kompatibilní) kazetou 11–30(28) zubů o 9 nebo 10 pastorcích. Rád bych použil silniční přehazovačku s krátkým ramínkem. Jak je to s kompatibilitou 9 a 10 rychlostních silničních přehazovaček s 9 a 10 rychlostním bikovým řazením Shimano? Lze vůbec nějakou použít s 10 rychlostním řazením? Předem díky za odpověď.

      • Vilém  

        10sp horske razeni pouzit nelze. 9sp ano, temer se vsema 8–10sp silnicnima shimano saltrama.

        • Bubaaak  

          Řazení Tiagra jedna 10s na rovný řídítka je, ale nejsem na pc tak odkaz nedám :'(

          • Vilém  

            Jo, varianty pacek pro silnicni saltry existuji, to ano, nejen tiagra. Ja reagoval na ten dotaz o pouziti bikoveho razeni.

            • Bubaaak  

              To pak máš pravdu, zase :)

            • Zoidberg  

              Díky oběma. Tak nějak jsem to čekal, ale chtěl jsem si být jist. Zvolím tedy asi devítku kvůli dostupnosti použitých řazení, přehazovaček… Jde spíše o lowcost řešení.

    • team_daddy  

      Zdarec, někde tady na fóru jsem vytušil a tady bych si rád ověřil:

      Mám pohon 3×8 Acera. Je pravda, že celej předek – kliky, převodníky i přesmykač můžu nechat a jen vyměnit přehazovačku, kazetu, řetěz a pravý řazení na pohon 3×9? Za odpověď předem díky.

      • Bubaaak  

        jo, pravdu máš, pokud zůstaneš u Shimana, přehazovačku ale můžeš nechat

        Takže kazeta, řetěz, řazení

        • team_daddy  

          Počkat, takže přehazovačka nemá žádnej definovanej počet poloh? A tedy udělá tolik, kolik ji potahá lanko? To mě nenapadlo, že to tak je.

          • Bubaaak  

            Polohy definuje řazení, u házky je jen posun lanka, pokud je zachován stejný poměr posun/pohyb, tak můžeš použt jednu házku. Občas je limit krajní poloha, že už házka nedošáhne, ale z 8 na 9 by neměl být problém.

    • sibicz  

      Mam na mestsky silnici plaste 23mm. Kdyz dam 28mm, poznam rozdil v drncani na kostkach?

      • jIrI___  

        Já rozdíl poznal a to dost výrazně. Hlavně kvůli tomu, že 28 mm snese nižší tlak.

    • blaza84  

      Zdarec,

      věděli byste o dvoupřevodní­kových klikách pro uchycení ISIS?

      Hledám, nenacházím …

      Použití All mountain.

      Díky

      • Vilém  

        Muzu se zeptat proc chtit zrovna ISIS? Za sebe to povazuju za slepou cesticku, ktera nastesti zanikla.

        • blaza84  

          Mám málo použité ISIS středové složení. Ale jestli bude problém je sehnat, tak rozšiřuji svůj dotaz na nějaké jiné dvouplackové AM kliky s osou pro domek 68mm :)

          • blaza84  

            Vážně, měli byste prosím tip na nějaké kliky s dvouplackou pro domek 68/73 vhodné pro all mountain? Převodníky sháním menší, např. 36/22. Střed ISIS už neřeším, na to sehnat už snad ani nic nejde, ale nemůžu sehnat vůbec žádné vhodné.

            Rozpočet nevím, uvidíme podle toho, co bude k mání. Ale zase nějaké top kliky za 10 tis to taky být nemusí ;)

            Co třeba tyhle, máte zkušenosti? Jsou tuhé, a vydrží něco? http://www.force.cz/…rne/d-84086/

            • Bubaaak  

              Většina mtb a trekových klik je pro domek 68/73.

              Převodníky se většinou dají měnit

              • blaza84  

                To ano, ale je to investice/starost navíc. Když nebude zbytí, tak to tak udělám, ale zatím zkouším sehnat kliky s vyhovujícími převodníky.

          • blaza84  

            A ještě jedna věc, je možné skombinovat 9sp řetěz s „2×10“ klikami?

    • vili  

      Ardent 2,25 tr exo a ráfky ryde trace trail. Je to jen naprosto blba kombinace ze mi nejdou ani s montpakama nasadit nebo dělám něco blbě. Ráfky mají teda dost nízký patky a mám tam originál pásku od superstaru.

      • allrose  

        Poprvé jsou ztěžka,důležité je ,udžet patky pláště ve středu ráfku

      • scota  

        chce to namazat mýdlovou vodou

        • vili  

          Vidíš to sem asi jediný nezkoušel, nevím proč mě to nenapadalo. Jak sou ty patky tenký tak mám aji strach o ně zapřít montpáku…díky za tip. Doufám, že se to vytahá, protože si nedokážu představit někde na trailu opravovat defekt…

      • vili  

        Takže kdyby to někdo hledal: několik pokusů sám nazout plášt s montpákama naprosté fiasko. Ráfek má jen úzký žlábek a ještě umístěný asymetricky = je nutné začít stranou pláště blíže k žlábku. Potom pokus nazout to ve dvou – fiasko. Vyhozena originál cca 1 mm tlustá páska do ráfku superstar, brutálně namydlený patky a s vypětím všech sil nasazeno. Sundáno, do ráfku nalepena nt páska DT s šířkou jen přes žlábek a s minimální tloušťkou. Nahozeno s vypětím všech sil, ruk a všech montpák. Poslední zaskočený úsek pláště na obou kolech špatně zaskočená/přetočená patka (nepřetočila se) = několikrát vyfouknuto, namazáno, přetočeno a ranou z kompresoru asi na pošesté naskočilo jak má. Závěrem teda maxxis a ráfky ryde už nikdy více, protože ráfky jsou prostě velké a pláště malé (průměrově). 3 hodiny pokusů a teď už se jen modlím aby kolega nepíchl, protože nevím co by s tím někde v lese dělal. Doufám, že se patky výrazně vytahají, ale rukou jak schwalbe to 100% nepůjde sundat nikdy. Mimochodem, ruce sme si umyli a oba jsme už nasazovali pláště milionkrát na různé ráfky od obyč až po karbony za Xtisíc. Kdo nevěří ať se staví, nechám ho to klidně vyzkoušet :-).

        • tonik666  

          tvoje prohlaseni beru s rezervou a doplnuji historku z minuleho tydne pro pobaveni a dokresleni.

          sedeli jsme s kamarady v hospode a jeden dalsi kamard, co stavi nove kolo volal, ze mu nejdou nahodit HR II na DT471, ani montpakami. tak to za pul hodiny donesl do hospody. citil se pak trochu zahanbene, pote co jsme tri po sobe postupne nandali i sundali plast jen rukama bez montpak.

          takze je to spis o grifu a zkusenosti nez ze by to neslo

    • satanus  

      Zdar. Dotaz. Řetěz je vždy uprostřed pastorku. Jenom na nejmenších 3 je nalepeny na přilehlém pastorku. Kazeta je Jeta, hlavně tedy nejmenší 3. Patka je srovnána. Může to být opotřebením kazety? Nebo hazka v hajzlu

    • satanus  

      Srovnána.

      • Vilém  

        A zacalo to znicehonic, nebo se to prubezne zhorsovalo? S kolem jsi jinak nic nedelal? Treba menil lanko a tak.

    • satanus  

      Ne. Jednou za čas. V rámci údržby. Srovnam pátku pomocí homemade rovnačky. A dorovnám podle oka ať jsou obě kladky pod sebou, a natočené souosse s pastorky. Pak kontrola dorazu. A chodu. Vždy ok až teď se to nedaří. Ale jenom 3 spodní. Kdyby se ten rozestup zmenšoval. Ale je ok až najednou skok na posledních 3 malých pastorcích.

      • Vilém  

        Mozna vybehany saltr (netusim co ma za sebou),velka vule horni kladky, spatne uchycene lanko..... Ty posledni moznosti se lisi podle pouzite prehazky, nekde tyto varianty nemuzou nastat.

        To rovnani pomoci tyci taky neni uplne idealni, ale lepsi jak nic, nenasymulujes presne stejne podminky, jako kdyz je upnute kolo (pokud mas klasicke patky).

    • satanus  

      Mám udělaný rovnač na způsob kovysu. Lanko dobře kladky duralové na průmyslových ložiscích. Pořehazovačku rovnou. Vůle v přehazovačky ok. Fakt jsem v pasti.

      • Vilém  

        Rovnac jsem puvodne pochopil tak, ze provovozujes, zde oblibeny zpusob, se dvema zavitovejma tycema.

        EDIT: Ted me trkly ty kladky, co mas vubec za saltr?

    • satanus  

      Deore shadow 9 s. Na přesný model už je pozdě

      • Vilém  

        Zkusil bych klasicke shimano kladky. Tam ma horni kladka stranovou vuli, oproti nejakym kovovym s prumyslem. U tech to vyrobci resi, ze udelaji kladku uzsi, aby si retez nasel cestu sam, mozna je zadrhel tam.

    • PENE  

      Čau, mohl by mi někdo poradit, jestli tyhle ráfky: https://b2b.dema.bike/…l/390338.jpg budou fungovat bez duše?

      • puka  

        Co jsem teď četl, tak by mělo i když jednomu člověku z 5 to prý moc nešlo.

        • PENE  

          Neměl bys odkaz, kde jsi to četl. Mě se právě profil ráfku nezdá na tubeless ready (nebo jak to označují ve WTB TubelessCompa­tibleSystem), tak abych to někde nevyzul. Když jsem to zkoušel na sucho tak jsem to pumpou nenahodil (starý ráfky šli i pumpou), tak budu asi muset zkusit kompresor.

          • puka  

            Vygoogloval jsem si „WTB sx23 tubeless“ a podíval se na první a třetí odkaz

            • PENE  

              Aha, tak na to jsem se už taky díval, zkusím to a uvidím.

    • madcat  

      Proč se aktuální verze dvoupřevodníkových klik SLX nebo XT dělá co tak všude vidím v provedení 26/36? Proč ne 24/38? Já to tak mám na sadě Deore, a přijde mi to tak ve všech směrech lepší – prostě větší celkovej rozsah převodů. 26/36 ten rozsah zbytečně zmenšuje – proč?

      • 3022  

        Protože se rozsah na kazetách čím dál víc zvětšuje?

      • atty  

        Protože „nové“ Side Swing přesmykače na 2×11 oficálně větší rozdíl, než 10 zubů nezvládaj, tak se nový SH dvoupřevodníkový kliky SLX a XT dělaj s rozdílem „jen“ 10 zubů.

        Nicméně není to nic proti ničemu – rozsah kombinace 36/26 × 11–40 (42) je vcelku myslím dostatečne (stejnej rozsah, jako 36/22 × 11–36 na 10spj. Navíc nikde není psáno, že nemůžeš použít starší smyk nebo horní/dolní tah (samozřejmě, pokud to rám umožňuje) a vyměnit malej převodník – ty horní a dolní smyky poberou stále myslím 14 nebo dokonce 16 zubů rozdílu.

      • allrose  

        protože tě tlačí do 1×11 ,11–46 .....ale když chceš dvouplacku tak ji máš :)

        to samé máš ,proč dávají na použitelné kolo mrdkovou vidli,nebo na sportovní enduro,či jiná kola nedostatečné brzdy :)

      • xtonda  

        Na tohle sem taky narazil a celkem mě to zarazilo, dvoupřevodník s rozsahem 14z byly běžné i v 10sp systémech, ale jsou rušeny (z letošní specifikace zmizely třeba SLX kliky FC-M677, čili za rok se dá čekat vykopnutí Deore FC-M627, v v 10sp XT řadě to zatím zůstalo, ale tam zas není varianta 22–36, v 11sp sadách a novém Deore m6000 už sou 2-převodníky striktně jen s rozsahem 10z). Na silnici se vyskytuje i rozdíl 16z, takže pochybuji, že by důvodem byla špatná funkce.

        Napadlo mě, že by mi místo 3-převodníku stačil 2-převodník s rozsahem 14z, po zkušenosti se současným kolem bych bral něco jako 22–36 × 11–42, ale to bez porušení specifikace nejde postavit.

        • kubad  

          9sp měly max. 34z na kazetě

          10sp měly max. 36z na kazetě

          11sp měly max. 42z na kazetě (pro 2×11)

          proto se zmenšují rozdíly na převodnících a 10z rozdílu stačí, bonusem je pak lepší řazení a menší skok – prostě pokrok nezastavíš,

        • atty  

          Postavit se dá ledacos, jde o to, aby to ve výsledku fungovalo :)

          22/42 už je šílenej převod. kde při kadenci 80 rpm jedeš 5.8 km (na 29") a to už je spíš o tom to vybalancovat.

          A co se na cca. 26/42 nedá vyšlápnout, to už stejně (většina lidí) bude tlačit – málokdo má morál, balanci a techniku, že pojede kopec při 60–80 rpm rychlostí cca. 5–6 km/h. Jak opakuji – přidáním 42z kašpárka na 11sp budou kliky 26/36 většině lidem dostačovat, protože i při kombinaci 26/42 jseš na poměru cca. 0.68 a co už nejde vyjet na tomhle, spíše se tlačí.

          Navíc pro toho, kdo tohle opravdu potřebuje a využívá existuje varianta „staršího“ přesmykače s větším rozsahem, kliky dvouplackových řad 7000 a 8000 mají stejnou řetězovou linku jako předchůdci a není důvod, proč by starší smyk tím pádem na nich nefungoval. Nebo koupit kliky 34/24, přijde se o něco málo do rychla, ale do pomala je tam zase ještě větší úleva.

          • xtonda  

            Loni sem koupil kolo s nejlehčím 24/34 a na jaře to nechal předělat na 22/36 (výměna kazety + nejmenší převodník), což pomohlo, ale pořád je tu dost míst, kde musím rvát moc silou. Když je kopec přiměřený a jedu s 22/36 vyhovujícím odporem, gps mi ukazuje kolem 6 km/h a s balancem nemám problém, takže s 22/42 bych měl kolem 5 km/h a to je pořád dost aby mi stálo za to jet i na to abych nespad, tlačení mi přijde demotivující, čili do 22/42 bych šel nebo aspoň 22/40, což už je u Shimana 3×11 plně dle specifikace. Je fakt, že s 22/42 už někdo psal, že ničil ořechy.

            Kombinace 10sp 2-placky a přesmykače s rozsahem 14z a RD-M8000-SGS a 11–42 kazety mě taky napadla, ale je otázka kompatibility, někde zazněl názor, že 11sp kazeta je širší než 10sp a klec přesmykače by vadila při větším vychylování řetězu na 11sp systému. 2-převodník 36–22 byla okrajová záležitost co se objevila v 2015 v 10 sp SLX a Deore a teď to zase z SLX zmizlo a zůstalo jen v Deore a objevilo se v 9sp Alivio a Acera, 32–22 se nedělalo nikdy, takže 22/42 bude vždy ne úplně podle specifikace a 24/42 už je těžší než 22/40.

            Už sem to tu řešil http://www.bike-forum.cz/…2-24-a-11-34

            • atty  

              No pokud potřebuješ něco takhle specifického, tak budíš. Nevím, jak je to se „škrtáním“ klece staršího (10sp) přesmykače při použití 11 sp kazety (kazeta je sice širší, ale při úhlu posouvání řetězu a řetězové linky to u klece převodníku asi budou jen desetiny milimetru) a to by se asi dalo vyladit, pokud nepoužíváš striktně všechny kombinace převodů malá/malá velká/velká. Spíš aby se řetěz dostatečně napínal a nebrousil v některých kombinacích zadní stavbu, ale to by se dělo asi jen v kombinaci 22/11, což se obvykle fakt neřadí.

              Kliky se sice dělaj v nějakém provedení dvoupřevodníků, ale samostatné převodníky jsou k sehnání v různých velikostech, tam bych taky problém neviděl.

              Já mám nejlehčí 26/36 (24z převodník mám v krabici a asi ho nikdy nenamontuju :) ), v okolí hodně táhlé a dlouhé kopce nemám, nicméně při představě, že ten kopec nedám na tomhle převodu „šněčím“ tempem s nohama zamotanejma, tak bych to asi radši objel :) Na pár desítek/stovek metrů dlouhé teréní hupy je i tohle dostatečné a v terénu mne spíš bude limitovat to, že mi kolo bude prokluzovat, než že bych to neušlapal. Jestli máš kolem sebe dlouhý rovný kopce s 10–15% sklonem, pak tenhle požadavek celkem chápu, to zas jo :)

              Pokud budeš mít do lehka 24/42 nebo dokonce 22/42, jseš na poměru 0.58, takže při 60 otáčkách do kopce 4.4 km/h, při 80 otáčkách (víc moc se stejně do kopce asi nedává) je to 5.8km/h – na rovině budiž, v terénu už asi na hranici udržení balance.

            • pajusb  

              Kazeta je stejne siroka… 9,10,11 jsou stejne siroke. Jen mezery mezi ozubenymi koly jsou mensi. Celkova sirka je stejna.

    • DoomHammer  

      Prosím tip na ráfky… bezduše, 32 děr, bez nutnosti použít pásku, na cca 120 kg jezdce, max tlak 5 bar, 29", 19 nebo 21 mm. Na štěrkolet. Nábytek budou force 4 in 1.

      Do cca 3 tis za kus.

    • xtonda  

      Na řazení Shimano SL-M610-IL se mi přestala vracet páčka pro řazení na větší převodník. Je tam někde nějaká pružina co mohla prasknout? Na rozkresu http://si.shimano.com/#… nic takového nevidím, nebo čím by to mohlo být?

    • ciki  

      Možná zatuhlá vazelína s bordelem. Na servisu je to velmi častý jev páčkových řazení.

      • ciki  

        pro xtondu, jsem to blbě zařadil

        • xtonda  

          Díky, kudy nejlíp do toho? Z rozkresu moc nevidím, kde tam ta pružina je. Je tam nějaká záludnost? Nicméně když tu páčku vracím palcem nemám pocit, že by byla tuhá. Pokud by byla špatná ta pružina, dá se sehnat nebo nějak nahradit?

          • xtonda  

            Tak nevím, čím to bylo, sundal sem spodní víčko a hned se to začalo zase vracet, tak sem preventivně do toho nakapal trochu oleje, zase to zadělal a funguje to.

    • jIrI___  

      Po ujetí několika stovek km jsem narazil na zvláštní věc u klik Tiagra 4700. Pořád mě při šlapání něco jakoby lehce kopalo, zkontroloval jsem kde co (hazka, zasukovaný řetěz, křivá kazeta apod.) až jsem došel k tomu, že kliky mají asi 1 mm axiální vůli (prostě v ložiskách lítají doprava doleva). Podle manuálu není pod miskami ložisek žádná podložka, kliky jsou stažené co to jde. Řešení je asi jednoduché (podložka pod levou misku), ale ta vůle mě zaskočila. Setkali jste se s tím už někdo?

      • ˘Ö˘ Krab  

        Ne. Nejdřív bych přeměřil šířku domku v rámu, pak se podíval, jestli nejsou fatálně rozpadlé misky. Nebo jestli při dotahování nezůstává klika kvůli něčemu viset, třeba na tom plastovém zobáku, co je na podložce mezi stahovacími šrouby.

    • Japhy  

      Zdarec, potřebuji se ujistit jaký hlávko a vidlice patří na rám force Bellona. Na jednom webu píšou polointegrované 44 mm, na jiném semi-integrated Tapered. Je tu někdo kdo ví jaká do tohohle rámu patří vidlice?

      http://www.force.cz/…ily/d-81748/

      https://www.cyklonemcik.cz/…-xct-24speed

    • kandik psi zub  

      rychlodotaz: Schwalbe G one uvadi u EVO 1,5palc verze weight limit 70kg. Je to na kolo nebo na celyho jezdce? Protoze to by pak toho moc neprodali neprijde vam? Mam 100+kg

    • APEiRON  

      Cau, jak na tom bude kompatibilita desítkového řetězu shimano společně s rychlospojkou sram? Diky

      • matbiker  

        Uplne normalne. V pohode ti to bude fachat.

      • puka  

        Na desítkový řetěz prý můžeš dát i 9sp spojku sram, kdyby jsi chtěl ušetřit.

        • APEiRON  

          rychlospujku pouziju ze stareho, klestama to rozdelam

          • Bubaaak  

            Pokud dáváš rychlospojku z vytahaného řetězu, pak je i ta rychlospojka vytahaná…

            • tonik666  

              Vždycky jsem si myslel, jak je rychlospojka super věc, ale co jsem si tu přečetl, že řetěz je vytahanější přes spojku, a začal to přes spojku i měřit, tak už tak nadšený nejsem.

              Řetěz je přes spojku vždycky delší. Sice to myslím nevadí, je to jeden ze 110 článků, ale i tak…měnit spojku za běhu jednoho řetězu kvůli ojetí mi přijde jako nesmysl, nekonečná recyklace staré spojky ale taky není vhodná.

              • zdenek  

                Spojku sice nevozím, ale měnil bych ji spolu s řetězem. Jinak se bude rychleji opotřebovávat ozubení.

                Řetězy nýtuji a obvykle v místě nýtu je taky vytahanější. Proto už měřím řetěz právě přes nýtovaný úsek.

    • JudyN15  

      Nevíte někdo, jestli se dá na rám Focus Raven 29" dá dát dozadu kotouč 140mm? Nemám to na dovolené jak změřit a rád bych maželce zase pár gramů sundal (zepředu namísto 180 / 160kotouč a vyhodit redukci a vzadu ze 160 / 140mm).

      Díky za pomoc.

      • puka  

        A proč by jsi to dělal? :)

        Brzdit se jí bude hůř a ještě by se hůř chladil. Brzdy asi nejsou tím nejvhodnějším komponentem na kterém šetřit gramy. Pokud to tam moc chceš, tak tam hoď 160/160.

        Pokud to nemáš jak změřit a ani vyzkoušet, tak z vody vaří celkem špatně.

        • JudyN15  

          Proč bych to dělal? Manželka má 45kg, sjezdové ambice asi 30% oproti mě a vzhledem k tomu, že na 160/160 jsem objezdiĺ celodenní trénink v Koutech na enduro, nedostatečná účinnost, nebo chlazení je mino…

          Ale šlo mi spíš o technickou pomoc, jestli už to tady někdo na tomto rámu neřešil, následky dokážu zhodnotit sám…

          • matbiker  

            Dej tam light ( hooodne derovany) kotouc 160. Ten je lehci nez klasicly 140. A vzhledem k tomu, jake je tam uchyceni brzdy, tak tam tu 140 asi urcite nedostanes

      • tonik666  

        Vypadá to, že by to PM mohlo být na 140mm. Tak nejsnazší je kotouč manotnovat a odzkoušet :)

        • Vilém  

          Podle ceho to tak vypada? Ty pulkulaty podlozky patri k trmeni a packy na trmeni jsou o jejich sirku posunuty. Pokud by tam dal treba shimano, tak by tam pro 160mm kotouc zadny podlozky nebyly.

          Spis me zarazi, nac je ta dira se zavitem a proc je tam ten ctverecek pod jednim sroubem.

          • ˘Ö˘ Krab  

            Díra se závitem pro nějakou redukci na větší kotouč, pro který se musí (logicky) třmen vysunout o kus dopředu? Protože takhle vzadu už by se nedal na větším kotouči u třmenu zašroubovat zadní šroub.

            • Vilém  

              A za co se potom chytne ten druhy sroub? Byl by ve vzduchu, nebo by musel byt atypicky trmen s vetsi rozteci der, pripadne nejaky atypicky adapter.

              • ˘Ö˘ Krab  

                Přesně tak to myslím. Adaptér se chytne do stávající zadní a do přední (teď prázdné) krátkými šrouby, na něj třmen, který bude víc vepředu (oproti stávajícímu).

                • Vilém  

                  Jako, ze by meli atyp adapter? To mi moc nedava smysl, ale mozny je vsechno.

          • tonik666  

            Soudil jsem podle té kostičky pod šroubem. Ale máš pravdu, že tím, že je jen pod jedním šroubem, by to pro shimano nefungovalo, a tím teda ani pro Avid.

            Rozdíl mezi třmeny Shimano a Avid znam.

    • diviš  

      Ahoj,bude prosím fungovat přehazovačka Sram X9 9s. se silničníma pákama Shimano 10s.??

    • diviš  

      Dík.

    • hompmo  

      jde upnout na pevnou osu držák na vozík?

      • tonik666  

        Ne, musis si opatrit specialni osu thule, nebo si ji nechat udelat na soustruhu

    • Japhy  

      Lze na Shimano ořech dát kazetu ze systému Sram GX (konkrétně) Sram XG1150? Je potřeba nějaká redukce nebo to vůbec nejde dohromady? Předem dík za naťuknutí, poněkud se v tom ztrácím.

      • Vilém  

        Nejde.

        • Japhy  

          Nu což, nakombinuju GX řazení a NX kazetu, holt ta stavba pro drahou polovičku nebude taková gramařina. dík za odpověď.

    • PENE  

      Nezkoušel jste někdo vyměnit páčku u brzd sram guide R za páčku RS? Zdá se mi že vypadá kvalitněji a nemusela by se tak snadno ohnout, jak ta plechovka na guide R.

    • lidumil  

      Jaký střed bude potřeba k těmto klikám? tenhle? Původně byl tento

      • tonik666  

        Podle me stred nemusis menit. Jak shimano tak fsa pouzivaji 24mm rovnou osu, takze stredy maji kompatibilni.

        • lidumil  

          No právě že tyhle FSA kliky nemají rovnou osu, u klik ji mají rozšířenou a z Shimano misek nešla prakticky vyndat. Musel jsem použít trochu (hodně) násilí.

          • tonik666  

            To je ale potíž špatných tolerancí ve výrobě.

            Podle popisu mají normální 24mm osu a i fakt, že byly v Shimano miskách, o tom svědčí. Taky jsem měl jedny SLX kliky, které nešly bez násilí do misek narvat.

            • lidumil  

              Jj, už jsem to i měřil a je to 24 mm osa. Jen tam byla silniční ložiska = kratší plastový tubus mezi.

      • puka  

        Měl jsem tyto kliky – FSA Comet z Giantu a dal jsem asi tu nejlevnjší osu od shimana.

    • JudyN15  

      Mám MTB kola Crossride 29", klasický Shimano ořech a mám na nich silniční pláště (Kojak 1,35" – je to sada kol na válce na zimu) a potřebuji na tato kola dát silniční kazetu 11sp 11–36z (má totiž dole lépe poskládané pastorky 11–12–13–15z) :

      https://www.koloshop.cz/…a-11-36.html

      nebo :

      https://www.koloshop.cz/…-kazeta.html

      Narazil jsem na info, že silniční kazety 11sp jsou ale o 1,8mm sirší, než MTB 11sp kazety a tím pádem mi na kola tyto kazety nepůjdou – je to tak?

      Řazení mám 11sp Sram GX a hazku taky…

      Díky!

      • DoomHammer  

        Kdosi kdesi psal, že nějak upravoval ořech, aby mu silniční kazeta šla na klasický 10s ořech. Ale nevím kde to bylo.

        Taky to řeším, plánuju přechod na 11s na štěrkoletu

      • JudyN15  

        OK, ještě tedy jinak – jak zjistím, že mám ořech 10/11sp? Nemáte někdo rozměry?

        A pokud budu mít 11sp MTB ořech – tak 11sp kazeta silniční bude stejně širší a ořech je potřeba stočit o těch 1,8mm?

        Já právě taky nechci MTB kazetu 11–42, protože to má hrozné skoky a na válce a silnici ani 42z nepotřebuju…

        Zapeklité :)

        • Vilém  

          11sp mtb orech je stejnej jak 8–10sp mtb.

          • JudyN15  

            Děkuju, takže jediná možnost je stočit stávající ořech, a až budu někdy na kola chtít dát MTB kazetu, tak si vytočím podložku 1,8mm a bude.

            Díky!

            • Vilém  

              Jo, tak jak pises.

            • tonik666  

              To jsem úplně nepochopil, co chceš stáčet a jaký problém tím chceš řešit.

              Podle rozkresu mi přijde 11sp na silnici a na MTB nekompatibilní, prostě jedna kazeta nepůjde dát na druhý ořech.

              • Vilém  

                Dosedaci plochu orech. Posune se bliz dratum.Otazkou je, zda pak nebude dochazet ke kolizi kazety s telem naby, nebo vypletem. Ale to uz si musi omerit, zda to vyjde.

              • Vilém  

                Jako treba v tomto odkazu. Tak prave zavazelo telo naby a musel je upravit taky.

                • kubad  

                  jednodušší je vzít trochu z kazety – pokud má alu unašeč teda

    • Bubaaak  

      Univerzální bowden, konkrétně alligator L666 (L888)

      Co to je? Má to cenu?

      poskládaný to je jak řadící bowden, jen to má 5mm (takže na to nenarvu řadící koncovky, ale vnější průměr maj stejný jak plech. brzd., takže krom zatěsnění by to asi tolik nevadilo).

      Nejebe se v tom řadící lanko? (bude to řadit jak s klasickým řadícím bowdenem, stavěným jen a přímo na řadící lanka) Přece jen má menší průměr než brzdový.

      Díky

    • Georrge  

      Tyhle kola maji mit podle stranek vyrobce zadni naboj na 12×142, je to tak nebo ne? Maji v tom eshopu jen neuplny popis nebo ta kola nejsou na pevnou osu? Nebo kola z obou odkazu nejsou ta stejna?

      • allrose  

        tak jak je prodávají tak ne,budeš muset vyměnit koncovky/redukce

        • Georrge  

          takže ty náboje jdou předělat? Aspoň něco :) a nevíš kde se dá taková sada koncovek koupit?

          • kubad  

            hlavně bych se těm CB kolům obloukem vyhnul

            • Georrge  

              neříkej mi že se jim to po těch letech pořád kazí :D nebo z jakého důvodu? :)

    • bezdratova.sprcha  

      Mám dotaz, který si nezaslouží vlastní téma.

      Začaly mě zajímat CX rámy a chtěl bych někoho s lepším polem referencí aby mi prozradil, jak jsou na tom CX kola a pevné osy. Je to otázka až hodně drahých rámů, nebo se dají nějaké sehnat v cenové relaci pod 15K?

      • DoomHammer  

        Nevím jak echt CX, ale na jaře bude RB RX s tapered hlavou a pevnou osou.

        • bezdratova.sprcha  

          Bomba. Dobré vědět. Po tom co tam mají teď jsem už nějakou dobu pokukoval. Díky :) Nevíš, jak na tom bude cena?

          Osobně mi jde o to mít silničkový feel na něčem, co může vletět do lehkého terénu. Na silničce mě strašně baví si vyjet, ale pak mě vždycky mrzí vidět všechny ty nádherné šotoliny, po kterých na silničce je potřeba jet maximálně 15kmh.

          • DoomHammer  

            Cenu zatím netuším, ale s panem Heiníkem si ohledně nového RX píšeme. Až budu vědět víc, napíšu.

      • kubad  

        Vzadu 135×10mm RWS stačí, to má každý, a u vidle je to ó penězích

    • embi  

      Na bote Specialized Cliplite 2FO jsem urval jedno boa kolecko. Nevite, kde bych ho sehnal?

    • DonE  

      Ať nezakládám nové vlákno. Vozíte někdo Shimano FC RS500 ? Za tu cenu se mi to líbí. Mmch. do pressfitu to půjde nacpat, předpokládám …

    • bezdratova.sprcha  

      Nechce se mi hledat. Jaky je sentiment ohledne hydraulika vs mechanika na cyklokrosnách? (Brzdy samozrejme)

      • Bubaaak  

        Na mechaniku je větší výběr pák

        Hydraulika líp brzdí

        (obecně)

        • ˘Ö˘ Krab  

          Hydrapáky jsou v reálu celkem hnusné, ale přežít se to dá.

          • Bubaaak  

            Ultegra už se dá, ale nejlepší byla ta tiagra nebo 105? s tím hrozným nadorem :))

            • ˘Ö˘ Krab  

              105, tu jsem měl na mysli (ST-RS405/505 hydraulic). Asi prostředek, jak zabránit zcizení kola.

          • bezdratova.sprcha  

            Jsem ted na mobilu takze schopnosti srovnani mam omezene, ale orientacne vidim ze budou i 2× drazsi.

            Tak jsem si rikal ze pro ucely by asi mohla poslouzit levnejsi mechanika, ale jde mi i o realne zkusenosti a nazory. Vim akorat ze kdyz by nekdo prisel s navrhem poskladat poradny bajk na mechanikach, smali by se mu jeste pristi stredu.

            Bude to prvni kolo se silnicnimi dily co jsem kdy stavel, takze resim porad celkem zakladni veci. :)

            • Bubaaak  

              Co chceš slyšet?

              Hydrauliky líp brzdí, na mechaniky jsou dostupnější komponenty. Konec.

              Chceš ušetřit, dej tam mechanický, ty na tom budeš jezdit a není to tak dlouho, co se vozily cantilevry a ty nebrzdí vůbec. Pak někoho napadla spásná myšlenka a vymyslel mini-V, mechanický kotouče nebrzdí na suchu otolik líp, ale za deště/sněhu už to znát je a když kotouče, tak rovnou hydraulika a ta už brzdí líp i na suchu, líp se dávkuje i z vrchního úchopu.

              Ja na svém mám mini V a jsem šťastný jak blecha, do mechanický kotoučů bych nešel, ale na hydraulickou ultegru by si mě dlouho nepřemlouval. Nemám volný peníze a jezdím mini V a je mi jedno že světoslav, 3022, onuce… mě maj za nooba na lowcostu,

              Ja jsem šťastný.

              • bezdratova.sprcha  

                Vice méně tu „názorovou a zkušenostní“ čast. Když jsem například pořídil z druhe ruky silnici 2×9 a pak v obchodech sháněl devítkové díly, tak jsem docela čuměl že už to nasklaďnují jen okrajově, protože na moderních kolech už to nikdo nepoužívá, kdežto na MTB jsem zvyklý, že to je dostupné vždy a všude.

                • ˘Ö˘ Krab  

                  Na silnici se tolik neničí ani nekazí, není potřeba je po částech vyměňovat. My, staromilci, máme na silničkách 10sp a současný standard je jednoznačně 11sp (10sp už jen na nižších sadách). Nižší počty rychlostí se propadly do hlubin low-costu (kde bys našel třeba i 7sp MTB, a to bylo slávy, když se objevilo).

      • Vilém  

        Sentiment? Cyklokrosny?

        • zdenek  

          Nj, je asi sentimentální. :-)

          • bezdratova.sprcha  

            „Sentiment (franc. z lat. sentimentum, cítění, cit) znamená cit, silné a bezprostřední hnutí mysli, náklonnost nebo odpor, který není závislý na rozumové úvaze“

            • zdenek  

              To je fajn, že tomu cizímu termitu rozumíš. Teď ještě vysvětli celou svou větu:

              „Jaky je sentiment ohledne hydraulika vs mechanika na cyklokrosnách?“

              • bezdratova.sprcha  

                Co je na tom k nepochopeni? Hydraulicke brzdy a mechanicke brzdy na cyklokrosivych kolech. Hydraulika vs mechanika na horskych kolech vim jak na tom je u cx zjistuju ze mechaniky jsou celkem bezne.

                • Vilém  

                  Ta veta je k nepochopeni.

                  • figur  

                    Sprcha je asi finanční analytik… Ti totiž používají slovo sentiment ve smyslu k něčemu se přiklonit. Pak to smysl dává.

                    • Vilém  

                      V tomto smyslu jsem na to slovo nikdy nenarazil, ale kdyz rikas…

                      • bezdratova.sprcha  

                        Casto je rozdil mezi tim co slovo opravdu znamena a tim jak jsou lidi ho nauceni pouzivat.

                        Asi nejvetsim prikladem je slovo sport, kterym jsme nauceni oznacovat vsechny mozne fyzicke aktivity, ale pritom v pravem slova smyslu vubec nejde o fyzickou aktivitu, nybrz o objektivne hodnotitelnou soutez. Proto treba joga neni pravy sport, ale sachy ano.

                • bezdratova.sprcha  

                  Receno zcela polopate, presne jak rika figur, zajimaji me postoje nebo subjektivni dojmy k danym technologiim.

                  Objektivni dojmy jsou univerzalni napric celym odvetvim cyklistiky.

                  Treba pro bikery, kteri se o silnickarinu nezajimaji je takrka nepochopitelne, ze mnozi silnickari kotoucovky odmitaji. Casto to delaji nejen kvuli vaze, ale i kvuli jistemu zdravemu elitismu, coz bych za sentiment rozhodne povazoval.

    • JimboJones  

      Ahoj, dotaz. V současnosti mám přehazku Sram X7 s kazetou PG-1050. Chtěl bych upgradovat na GX 1×11. Půjde mi tam nasadit kazeta Sram XG-1150? Ta vyžaduje XD ořech, ale já tam hádám XD mít nebudu? Nemůžu to nikde najít. Pokud tam tu kazetu nedám, znamená to, že musíš koupit novej náboj, tzn. přeplést zadní kolo? Díky

      • embi  

        Muzes taky koupit Shimano nebo Sun Race kazetu, kdyz nemas prislusny orech

    • creater  

      Přesně, PG1050 je na klasický ořech a XG-1150 je XD ořech, buď přehodit ořech, pokud je na tvuj náboj k dostání, nebo levněji kazeta Shimano nebo Sunrace.

      • JimboJones  

        Takže starší ořech pro SRAM je kompatibilní se Shimanem, paráda. Tzn. můžu koupit hazku GX s kazetou Shimano/Sunrace anebo komplet Shimano XT sadu. To by bylo fajn.

        Mám ještě v plánu pořídit převodník AB oval. Tam jen prehodim odpovídající placku a kliky můžou zůstat, ty se měnit nemusí.

        A diky za rady.

    • combajnero  

      Prosím o váš názor – zkušenosti s brzdama Shimano Alfine

      http://www.mojekolo.cz/…ine-br-s700/

    • kandik psi zub  

      jen pro ujisteni – plati porad ze Shimano10sp kazeta, retez a razeni dyna sys je kompatibilni se SRAM X.0 hazkou 9sp?

      • bezdratova.sprcha  

        Co vim, tak funguje 9sp Sram razeni s 10sp Shimano hazkou a 9sp kazetou, ale musi se upravit ta hazka, aby to bezproblemu prehazovalo.

        Takze co popisujes by jit mohlo, ale ne bezproblemove.

        • kandik psi zub  

          no, ptal jsem se na neco uplne jinyho a z podstaty problemu naprosto nesouvisejiciho, ale diky

          • bezdratova.sprcha  

            Ano, vím že ses ptal na něco jiného, odpověděl jsem na to, na co znám přímou odpověď a mělo by to jít odvodit i obráceně :)

            Samotná přehazovačka sice nemá indexování, avšak je designovaná pro určitou délku tahu.

            9sp přehazování Sram funguje s 10sp přehazovačkou shimano, protože Dynasys hazky mají podobný poměr tah/pohyb jako devítkový SRAM. Výsledky však nejsou vždy uspokojivé, a tak někdo přišel s nápadem dát pod šroub, kde se přichytává lanko, tuším 4 nebo 6 mm podložek (aby tak byla delší páka a změnil se poměr tahu). Celou pointou tohoto je mít možnost použít přehazovačku se stabilizací řetězu na 9 rychlostní kazetě.

            Odpovědí by tedy bylo, že ti to může fungovat, ale taky ti může trošku blbnout, protože ty poměry jsou pouze podobné, nikoli shodné.

            • gersa  

              3022 is back

              • kandik psi zub  

                nejspis. „Odpovědí by tedy bylo, že ti to může fungovat, ale taky ti může trošku blbnout, protože ty poměry jsou pouze podobné, nikoli shodné.“ :D

                no takze je nekdo kdo to tedy realne zkousel? Nebo budu prvni :)

                • bezdratova.sprcha  

                  A co chceš jako slyšet? Ty pomery nejsou shodne, tudiz z matematickeho hlediska nejsou kompatibilni. Takze je to v rukach mechanicke tolerance. Je uplne jedno kolik lidi to zkouselo, nekterym to pujde v pohode, nekterym ztuha, nekterym to bude blbnout.

                  Myslim, ze ta odpoved nemuze byt jasnejsi. Nejasny je pouze vysledek

                  Pokud chces neco vic nastudovat, mrkni sem.

                  http://blog.artscyclery.com/…mpatibility/

                  • kandik psi zub  

                    no, mozna je problem v tom, ze fakt nepotrebuju slyset vic, spis mozna min, v tvym pripade. Prave proto, ze pomery prehazovacek a cable pull razeni nejsou stejny, navic kazdej zdroj si je meri jinak, ergo zjevne ne moc presne, se ptam na konkretni zkusenost. Ne exhibici tveho teoreticna. Odkaz kterej uvadis, a nekolik jinych mam samozrejme za sebou.

                    A nechapu v cem by se mely jednotlivy zkusenosti lisit. Zadani je jasny – shimano 10sp ozubeni, shimano 10ps dyna sys razeni, a Sram 9sp prehazovacka. To bud bude chodit, nebo blbe, nebo vubec, kazdopadne vsem stejne.