• RosaB.

    Myslíte, že se diskové brzdy prosadí i na silničním kole a za dva tři roky půjde o běžnou záležitost? Uvažuji o koupi http://www.wilier.com/…oad/gts-disc i když vím, že bych za tu cenu koupil kolo u této značky ve vyšší výbavě. Jsem hobík a jde mi především o bezpečnost. Poraďte :-)

    • alinceb  

      Silniční brzdy brzdí sami o sobě velice dobře. Problém je spíš s přenosem brzdné síly na asfalt…

      • Dav...1  

        Silničku nemám. Ale nebude to právě ta výhoda? Předpokládám, že kotoučové brzdy budou lépe dávkovatelné než klasické silniční.

        Teda pokud to jsou hydraulické brzdy.

      • blaf  

        a s brzdenim za mokra na karbonech zkusenost mas? ;)

        • alinceb  

          Osobní nemám, ale co jsem pozoroval při jednom deštivém sjezdu z Edelweissspitze, tak těm kamikaze, co mě předjížděli, to zas tak špatně nebrzdilo…:)

          Je fakt, že do velkých kopců nebo na mokro to asi bude lepší, ale zas je mnohem složitější sehnat kola a tak…

          • McBlacky  

            i hliník ráfek má za mokra jiný/horší nástup.

            Hlavní výhoda silniční kotoučovky je, že to můžeš líp držet na hraně smyku, což na mokru s ráfkovou není šance poznat.

            • Zodiax  

              Blacky, psal, že je hobík a jde mu hlavně o bezpečnost ;) Tak tvůj způsob „života na hraně“ asi nebude pro něj to pravé ořechové ;)

          • DanielPanek  

            Na karbonu se brzdí za mokra blbě. Vlastní zkušenost. České středohoří a sjezd 60 Km/h v dešti… Jdeš na brzdy a prvních tak 10 otáček kola je pouze stěrač až pak se brzdy chytnou… je to problém v krizových situacích. Alpské sjezdy za mokra mohou být hodně nebezpečné na karbonu. Takže kotoučovky mohou být přínosem, ale zase se to chce na ně naučit aby člověk nešel hned do smyku

        • TJK  

          no brzdi to dost… s korkem to ma fakt silu oproti hline…

    • Rychlej turista  

      Je to blbost. Ale pokud udělají kvalitní masáž, tak to bude.

      • ememem1  

        tak ale ty si extrem co aj na mtb kupil kotuce az ked inak uz nemohol :-)

        • Nimrod  

          jaký pak extrém, to by takových extrémů tu musela být kopice a to už pak přece není extrém nýbrž pouze menšina, ne? :-)

    • Vilém  

      Zvlastni, ze ve specifikaci maji normalni silnicni brzdy:)

      Podle fotky to vypada na nejakou semihydraulickou brzdu, to jsem myslel, ze je zalezitost tak 15 let mrtva. To uz radsi mechanicky Avidy.

      • Hrabex1  

        Vypada to, ze tam couha lanko. Co znamena semihydraulicka? Nikdy jsem o tom neslysel

        • alinceb  

          Mechanický přenos síly z páky (lankem), ale třmen je hydraulický…

          • Hrabex1  

            Asi chapu.Takze v trmenu brzdy je krome velkeho pistku i ten maly, co je normalne v pace na riditkach…

    • jecnak  

      Kotouce jsou samozrejme prijemnejsi i na silnici, ale bezpecne zastavis i normalni brzdou. Jak pise vyse Vilem, maji chybu ve specifikacich a nebo spatnou fotku. Ve specifikacich je jmenovana klasicka rafkova silnicni brzda.

    • Hrabex1  

      tezko rict. Podle me to ma smysl jen u hobiku s karkonovyma rafkama

    • Hrabex1  

      predpokladam, ze tohle jste uz cetli:

      http://cestovani.idnes.cz/…na-kolo.aspx?…

      • blaf  

        na to kolo nalozili nejhnusnejsi veci ze silnicniho sveta :)

        • Hrabex1  

          Kdyby mi to nekdo cpal, asi bych to nakonec vzal…

          • blaf  

            ale jo, proc ne, Roubaix funguje, ta sedlovka taky, Di2 je skvely a kotouce jiste brzdi lip, to kolo urcite neni spatny, jen se mi to nelibi, ale je to samozrejme individualni

    • blaf  

      kotouce budou, to je jasny, pocitam, ze za rok, dva, uz toho bude daleko vic, jen top zavodni rakety budou bez kotoucu, je treba si pospisit, aby clovek stihl koupit jeste kolo s rafkovyma brzdama…

    • jecnak  

      Tak abych doplnil mistni kotoucove teoretiky, pridam taky neco z praxe. Mam CX kolo Trek Crockett – viz profil a dvoje kola, z cehoz jsou jedny silnicni. V terenu a v blate jsou vyhody kotoucu neoddiskutovatelne. Na silnici bych hlavni vyhodu videl za mokra v jistejsim nastupu brzdneho ucinku a snadnejsi davkovatelnosti. Bohuzel regulovatelna jizda na hranici smyku se na silnicce za mokra prilis nekona, protoze narozdil od bika je kvuli nizsi kontaktni plose plaste a absenci dezenu velmi mala a nejista hranice mezi smykem a adhezi.

      Abych to shrnul. Nebudes-li vyhledavat jizdu za deste ci mokra v klidu obetuj kotoucovky za lepsi vybavu a nizsi vahu kola.

    • nooski  

      Vyzkoušené mám hydraulické Sram Red na Spešlu Roubaix a moc mě to nenadchlo. Při záběru brzdy cinkaly a dost vřískaly proti ráfkovým. Za sucha i proti karbonu výhody žádné, spíše naopak. Za mokra jsem nevyzkoušel. Co bylo pro mě nepřekousnutelné je tvar pák, který se Sramu opravdu nepovedl, Di2 Shimano v hydraulice se drží mnohem lépe. Jinak na krosku bych si to ještě představil, ale na silnici maximálně na zimáka.

      • bochov  

        Neboj budeš to chtít marketingove agentury nam za chvíli začnou vymývat mozky vzpomen jak to bylo z 29er.

      • orm  

        Shimano uz ma hydraulicke brzdy i pro mechanicke razeni, coz to podle me zase o kousek posune kupredu k masam. Tvar paky neni tak hnusny jako u sramu. Ja uz se na ne tesim. Budu je kupovat na krosku :-).

    • jan.pernik  

      další kurvítko bez reálného užitku.

    • Tina  

      Niečo na tých diskových brzdách asi bude :) Ešte však chýba pár drobností

      • blaf  

        co bude za sadu? Dura nebo Ultegra?

        • Tina  

          Ultegra, Tome. Pre moje potreby funkčne rovnako dobrá ako Dura, ale o polovicu (t.j. o viac ako 10tis Kč) lacnejšia.

          • blaf  

            myslim, ze pro ucely temer kazdyho je postacujici Ultegra, ale to nemeni nic na tom, ze bych chtel Duru :) ale mas pravdu, je pekelne draha, jsem zvedav na vysledek, kdy bude?

            • Tina  

              Rám sa práve vyrába a pravepodobne ho budem mať začiatkom budúceho týždňa. Podľa rámu musím namerať potrebnú dåžku elektro káblov a dúfať, že sú u Langeho skladom. Zapletené kolesa sú práve na ceste ku mne. Takže počítam, že cca 2–3 týždne :/ No a potom sa ešte budú ladiť detaily :)

      • Hroch obojzhivelnyj  

        Jestli je to na zimaka, tak tam bez diry ve vidlici a predni brzdy neni za co chytit predni blatnik.

        ;-)

        • Tina  

          Používam SKS Raceblade a tam diery nie sú potrebné. ;)

          • rasto  

            mno, s temito bys stejne mela mokre nohy – kvuli kratkemu zadnimu blatniku?

            na sks long nedam dopustit, pravda, mam deraty ram.

      • Darius  

        jen pro zajimavost, mechanicka TRP Spyre vazi 163g (trmen+desky, bez sroubu)

    • 159753  

      od příštího roku to budou mít na kolech v prodeji všichni..a řekl bych, že se to prosadí 100%

      • Delkim  

        no jo no, nehledě na výhody/nevýhody tak business je business a pro obchodníka je každý důvod proč vnutit (odůvodnit) nové kolo dobrý…

      • Tina  

        Pokiaľ to neprejde cez UCI a nepovolí sa používanie na závodoch tak budú ráfkové brzdy vždy No.1. Na to sa musia vyriešiť problémy s kompatibilitou, rýchlosť výmeny kolesa + bezpečnosť. Osobne to na najbližšie 2 sezóny nevidím.

        • tomxxx  

          Tak důvod nepovolení od UCI je, aby to v peletonu do sebe nenakouřili. Když jeden má kotouče a druhej ráfkový. S totoučema na to „dupne“ a za nim s ráfkovejma nedobrzdí…

          Jinak sem zvědav, kdy začnou dělat na silničkách a CX pevný osy :D

          • Tina  

            Mýliš sa. To nie je ten hlavný problém. Ale ako som písala, jeden z najväčších problémov je vzájomná kompatibilita kolies. Vezmi si koľko servisných vozidiel je teraz v pelotóne. A koľko by ich muselo byť ak by niekto mal ráfkové brzdy, niekto kotúče od Shimana a niekto kotúče od Sramu a to všetko si vynásob kompatibilitou Shimano/Sram/Cam­pagnolo kaziet. A to nie sú iba kolesá, ale aj napr. brzdové platničky, prípadne hydraulický olej (mineral vs. DOT), …

            A pevné osy v profi pelotóne vôbec nevidím ako alternatívu. Čas výmeny kolesa by sa ohromne predåžil.

            • Ruprt2  

              Jako myslíš, že by jim to odvzdušňovali v průběhu etapy za jízdy jo?

              • Tina  

                Nemyslím v priebehu etapy, ale uváž koľko bicyklov, náhradných kolies a dielov vozia v kamiónoch teraz. K tomu by museli pridať aj minerálny olej alebo DOT + odvzdušňovacie sady a pridať ďalšie náradie. A mechanici budú k súčasnej práci po každej etape ešte musieť pridať kontrolu prípadne odvzdušnenie bàzd na X bicykloch. A to je hodne práce navyše pri toľkých bicykloch.

                • Hroch obojzhivelnyj  

                  To je to posledni, mechanici budou servisovat to co si bude sponzor prat. Cely tym pojede na 1 modelu brzd, tak tech par desek navic se do kamionu vejde.

                • zdenek  

                  Si děláš srandu?

                  Do kamionu se nevejde litr kapaliny a odvzdušňovací sada? :-)

                  Kolikrát do roka odvzdušňuješ brzdy a měníš desky, když si myslíš, že by je měli odvzdušňovat po každé etapě?

                  Jinak píšeš celkem rozumně, ale tenhle příspěvek tomu dal na frak…

                  • Tina  

                    Zdeňku, nesmieš to brať ako servis vlastného kola. Servis kol na etapákoch world tour je úplne iný level. Vezmi si napríklad, že niektorí top jazdci dostávajú niektoré komponenty po každej etape nové. Nechcem tvrdiť, že sa budú musieť všetky bajky po každej etape odvzdušňovať, ale na jednom dvoch bajkoch sa z toho množstva počas etapy problém môže vyskytnúť. A hlavne po nejakých Alpách alebo Pyrenejách na Tour sa kvapalina bude meniť. A možno po nejakej mokrej a bahnitej etape budú musieť meniť aj desky na všetkých bajkoch.

                    Netvrdím, že to bude enormný nárast práce, ale práca pre servisákov to navyše bude a každý ďalší úkon navyše samozrejme zvyšuje pravdepodobnosť ľudskej chyby. A nie je to iba o jednom litri kvapaliny navyše, ale si spočítaj to množstvo rezervných platničiek, kotúčov, hadičiek, a ďalších drobností.

                    • Drobeczech  

                      Tak na tour se nemění komponenty ale rovnou kola. Max když je čas tak se to opraví.

                      • blaf  

                        jakoze maji jezdci na kazdou etapu novy kolo? a na to jsi prisel jak?

                        • Lada,s  

                          http://www.youtube.com/watch…

                          27 kol – jedno hlavní a dvě rezevní

                          18 časovkářských kol

                          Takže ani Sky nemá na každou etapu nové kolo. Samozřejmě že některé komponenty se mění preventivně na každou etapu. Třeba se tam zmínil že Froome měl na každou etapu nové galdy atd…

                      • Člověk a jeho svět  

                        Většinou ani lídrům ne.

                    • zdenek  

                      Zkus to takhle vysvětlit servisákům nějakého profi týmu, protože bez tvé rady to budou dál dělat špatně.

                      Pamatuji si na reportáž z letošní TdF, kde byl rozhovol s mechanikem. Ptali se ho, kolik má na kolech denně práce. Jasně říkal, že se mezi etapami mění jen to, co je poškozené. Takže žádné preventivní výměny poloviny komponent nebo celého kola…

                      • Kubiczech  

                        Pokud si pamatuji, tak tohle říkal mechanik NetAppu. Povídal taky, kolik náhradních dílů mají, a v porovnání s ProTour týmy toho vážně moc neměli.

                • ememem1  

                  co to preboha taras za idiotiny s odvzdusnovanim, vymenou kvapaliny po jedenj etape a nekompatibilitou kolies? si po zurke alebo ti utiekol nejaky ten tvoj chrt?

            • Rychlej turista  

              Teď jsi popsala důvod (nekompatibilita a nutnost řešit nové problémy), proč to zřejmě prosadí – nekonečný ekonomický růst na pár let opět zajištěn :-)

          • McBlacky  

            už jsem to někde viděl – pevný osy.

            jinak u kotoučů je problém, že i při nejlepší vůli to často nevyměníš (ani stejný kolo za stejný kolo) aby to neškrtalo. A z toho by všem jeblo v pelotonu. Navíc i menší pád a ohnutý kotouč a konečná…

            Já to moc reálně pro WT nevidím

            • jecnak  

              Ja aktualne prohazuju dvoje ruzna kola s ruznymi kotouci a bez problemu, ale mam mechaniky. U hydrauliky, kde je mensi vzdalenost mezi deskou a kotoucem, bych to tak dobre nevidel.

              Tipl bych, ze nektere teamy (Spesl) na nektere etapy kotouce nasadi kvuli marketingu.

              • McBlacky  

                mechaniky nevím, testáky co byly v Radotíně docela cinkaly i bez výměny kol (sh hydraulika, sram jsme taky měli na test day, ale to jsem v ruce neměl).

                • Darius  

                  neni mechanika jako mechanikam, dvoupistek Spyre ma stejnou mezeru z obou stran a cinkani se nekona vubec…

                  u klasickych mechanik s 1 deskou pevnou (BB7, CX77), kde se doporucuje minimalni mezera mezi kotoucem a nepohyblivou deskou, tam si treba moje BB7 na bajku obcas cinknou

                  • McBlacky  

                    Spyre jsem v ruce neměl, ale pokud na silnici kotouče, tak jedině hydrauliku. rozdíl v dávkování proti mech – zkušenosti teda jen z bajků – je pro mě osobně tak velký, že mech bych nechtěl

          • jecnak  

            UCI zrejme povoli kotouce pro rok 2016. Tlaky od vyrobcu jsou obrovske.

            Pevne osy se na CX ve statech pouzivaji celkem bezne. Uz je ma i nekolik seriovek.

          • kubad  

            Rafkovka brzdí stejně dobře jak kotouč, v tom problém primárně neni. Na silnici zablokuje s bez problémů. Adheze pneu není nijak extra velká

            • karliner  

              Doprčic, žes to neřekl mým brzdám, že mají brzdit stejně jako kotoučovky, třeba když jsem jel v lijáku a krupobití z Mont Ventoux nebo z Timmelsjochu.

              • blaf  

                je otazkou jestli by ti ty kotouce za toho deste a krupobiti pomohly, jak psal kubad: Adheze pneu není nijak extra velká, tak za mokra bude jeste mensi, brzdy by mozna brzdily, ale ty by ses valel na zemi (mozna, mozna ne ;))

                • karliner  

                  Může být. Jen jsem reagoval na nesmyslné tvrzení, že ráfkové i kotoučové brzdy brzdí stejně dobře. Prostě nebrzdí stejně dobře.

                  • kubad  

                    Jasné prostě kotouče SOU na silnici pecka. Si je tam dej.

                    Já k tomu nemám sebemenší důvod

                    • karliner  

                      Počkej, Rafkovka brzdí stejně dobře jak kotouč versus Jasné prostě kotouče SOU na silnici pecka. Si je tam dej. Já k tomu nemám sebemenší důvod je už trochu rozdíl, ne?

                      • Peslezedirou  

                        Nedokázal jsi vyprovokovat Seržu na štiku, tak to zkoušíš kde se dá, co? :-)

                        • karliner  

                          Ani ne, jen mne zaujalo, že odborník (to jako zcela vážně myšleno) jako kubad dokáže plácnout takovou kravinu a baví mne sledovat, jak to hraje do autu :-)

                      • kubad  

                        jestli máš jinou zkušenost než já, a tou je ta že dokážu bez problémů zablokovat kola na silnici jak klasikou tak kotoučem, tak sem s ním

                        jezdím carbon i hliník, a váhu mám jateční.

                        pokud se chceš jen hádat a slovíčkařit, tak si sašo naser

                        • karliner  

                          OK, beru to tak, že uznáváš, že jsi přestřelil. Necháme to být.

                          • Medunka  

                            uznej, že jsou lidi, co umí kolo ovládat líp něž ty :-)

                            • karliner  

                              Ale o to přeci nejde, to samozřejmě vím. Jen prostě nesouhlasím s tvrzením Kuby, že ráfková brzda brzdí stejně dobře jako kotoučová. Ty jo?

                              • kubad  

                                celou dobu je řeč o silici, abys to nějak nestáčel jinam

                              • Medunka  
                                1. Nemám zkušenost z kotouči na silnici
                                2. Podle mne, pokud máš správnou čtyřku (ráfek, brzdy, špalky,

                                seřízení) a umíš na kole jezdit, tzn. i předvídat a upravit jízdu povětrnostní a technické situaci, tak ano.

                                • karliner  

                                  S bodem 2 bych i souhlasil, s tím, že mluvíme o kratších sjezdech českých rozměrů nebo ideálních povětrnostních podmínkách. Ale zažil jsem situace (na silničce), kdy byly různé kombinace ráfku, brzdy, špalků a seřízení a nebrzdilo to pořádně nikomu (a byly tam vesměs rideři s větším skillem, než mám já..) a s kotoučovkami by byl ve stejných podmínkách jediný problém – jezdecký skill.

                          • Nimrod  

                            „je mi už osmnáct, ačkoli mé iq je nižší“ :-)

                        • DaD  

                          Zablokuješ bez problému se svojí jateční váhou,jak uvádíš,i karbony v dešti?Tak to bych chtěl opravdu vidět.Já mám pod sedmdedát kilo a ani omylem.Při závodě začlo pršet a bylo to doslova peklo!

                          • kubad  

                            skus korkové špalky

                            • tomekusti  

                              tak nevím … Ale ani korkový špalky mě nezastavily, když sem chytil průtrž. Cesta domů byla o zdraví a to sem byl na silnici skoro sám. V závodě si to vůbec neumím představit

                            • DaD  

                              Co asi myslíš,že na karbonech vozím?Obyčejné nebo jaké?Tam se snad ani jiné,než korkové použít nedají…

                              • McBlacky  

                                na některé dají, Xentis dělá úpravu kde to jde + kola na jejich brandovaných ráfcích, jako třeba Solist. Myslím, že jich bude víc, ale z hlavy jen tohle

                              • kubad  

                                co vozíš netuším, ale většina Top výrobců dává žluté Swissstopy nebo si je nechává brandovat

                                a není korek jak korek

                                • DaD  

                                  Vozím originál špalky ke kolům Equinox.Tak doufám,že k tomu dávají to nejlepší pro svoje ráfky.I když cena 89,– kaček na brzdu je dost překvapivá…

                                  • kubad  

                                    Corima stojí cca 250 na brzu

                                    • McBlacky  

                                      zrovna u špalků bych cenu nebral jako ukazatel kvality. si vem jak to je s deskama do kotoučovek

                            • Tina  

                              Na demoday na Eurobiku som skúšala Treka s karbonovými Bontrager kolami a korkovými špalikami a neviem čím to bolo, ale mala som pocit, že nezastavím ani za sucha. Možno preto že boli nové a ešte na nich nikto nejazdil, ale fakt tie brzdy/ráfky/špalíky viac menej iba spomaľovali. O zastavení nemohlo byť ani reči. To moje Vision Metron so žltými špalíkami Swissstop brzdili za sucha neuveriteľne skvele. Problém bol až za mokra :(

                          • jan.pernik  

                            nevím, co tady řešíte. Na zondách to za mokra brzdí 2× líp než za sucha.

                            • Tina  

                              Takže za sucha je to tragédia? :) Inak riešia sa karbonové ráfky ak si si nevšimol ;)

                            • DaD  

                              Tak to ti nezavidím:)

          • treatt  

            Na silničkách se už dělají, Scott, Colnago Hex na V1-R, Focus a jejich Rapid Axle, Parlee, Principia, Felt, Raleigh, Miracle.. ten smích je teda krapet mimo :)

    • ememem1  

      jednoznacne, co som sa na tom trocha previezol tak neni o com. ma to vsetky vyhody kotucov, davkovatelnost za akychkolvek podmienok, vyssi vykon, ak mas nahodou carbon rafky nemusis nic riesit, a hlavne sa to nezasiera ak jazdis aj za mokra po lesnych asflatkach kde obcas prejdu lesne mechanizmy atd. ak mozes nevahaj. a samozrejme ked uz tak hydry.

      • Rychlej turista  

        Tak přemýšlím, k čemu vyšší výkon a v nejbližším okolí je to snad jen vracečka nad Jáchymovem, kde je třeba z maximální rychlosti skoro zastavit. Ale i tady je nejdůležitější včas přesunout těžiště dozadu… A pokud má někdo rychlé kolo s krátkou zadní stavbu, tak účinnost brzd řešit nemusí vůbec :-)

        Na silničce je přibližne 72 věcí důležitějších, než je účinnost brzd :-)

        • Datel Stepní  

          Přesně tak!

          Ale obchod se musí hýbat.

          Takhle si budou lidi dál používat své staré výplety, brzdy kola…

          Když zmasakrujou davy do přechodu na kotouče, nebude o kšeft nouze. O to jde.

          • McBlacky  

            to samé se říkalo u bajků a dneska po véčkách nikdo neštěkne, max někdo na expediční bajk.

            U silnic to nebude tak razantní, ale kdyby někdo postavil za stejný peníze na stejný sadě a stejným výpletem verzi ráfkovou a disc, tak poměr prodeje by byl krutě ve prospěch disc (můj názor).

            • Datel Stepní  

              Výhody kotoučovek se projeví právě na horském kole. Na silničce převládnou jejich nevýhody.

              Ale jen můj (konzervativní) názor :-)

              dodatek – kdyby se dělaly na horské kolo kvalitní rámy a hlavně vidlice na véčka, jistě by si menšinovou klientelu našly.

              • mr.nikdo  

                Nakonec nenasly, protoze vyrobni cena a pote i prodejni cena by byla o hodne vyssi nez u diskovych – seriova vyroba, ze by to vsechno brzo stejne ztratilo smysl.

                • Datel Stepní  

                  Asi ano, doufám, že to tak neskončí u silniček :-)

                  • mr.nikdo  

                    Pravdepodobnost se blizi spis k 1 u: Skonci.

                    A pak nekdo za 10 let prijde s revoluci – rafkove brzdy :-D.

                    Ale vem si, ze se zacinalo s brzdami, ktere tlacily primo na plast. Pak doslo na rafky a porad jsi fyzicky nicil celkem dulezite a drahe komponenty. Ted budes obrzdovat levny a prakticky mene dulezity kotouc – takze se ti nezborti rafek, nemusi prdnout duse kvuli prehrati, markantni prodlouzeni zivotnosti rafku.

                    Ted mi prijde, ze nakonec spis ty kotouce prinesou nejakou dlouhodobejsi usporu penez :).

                    • Datel Stepní  

                      o úsporu peněz tu jde na posledním místě :-)

                    • blaf  

                      jen kdyby to nebylo tak osklivy :( kotouce samy o sobe a k tomu jeste ty dualy…

                      vyhody to ma, to je bez debat, jen mohli/meli vymyslet neco co lip vypada, co, to bohuzel netusim :(

                      • mr.nikdo  

                        Priste budou otocene spice a brzdit budes opacnym tlakem vzduchu do spic :-D.

                        Anebo by mohl byt v podstate nejaky mechanismus, jako maji valce – magnety, diky napajeni elektrikou…

              • ememem1  

                kolkokrat si bol na silnicke v alpach a zazil napr. to ze si vysiel v peknom pocasi hore a nez si dopil pivo zacalo lait alebo snezit? by si potom kotuce asi ocenil. ale ked nechces nikto ti to nevnucuje, stavim sa ale ze za par rokov to bude len na lowendoch.

              • Rygor mortys  

                Sice nejsem totální bajker magor, ale sem tam do lesa zajedu.

                Jezdím s véčkama a nějaký razantní problém s nimi nemám.

                Sic je musím sem tam zrepasovat, ale brzdit na dva prsty jde.

                Kellys rám, rox vidle a pohybové zmatlané dohromady ze sramu a schimana (rád dělám pokusy).

                Na kotooučích se mě nelíbí jedna věc a tou je náchylnost (hlavně ta mechanická) a věčka mě krásně oškrábou bláto z plášťů.

                • McBlacky  

                  tak bud rád. Ale většině bych tento názor nenutil. Mechanická náchylnost max v případě pádu, jinak to je spolehlivé, když si vybereš dobře značku a model tak naprosto.

          • Tina  

            Nepamätám sa, že by tu niekto za posledných pár rokov ohodnotil nejakú novinku alebo nový trend inak ako, že je to iba marketingová masírka a vyťahovanie peňazí od ľudí :)

            Ale taktiež nepozorujem, že by väčšina miestnych bajkerov jazdila stále s klipsňovými pedálmi, pevnou vidlicou, s prevodmi 3×7, na pevných oceľových rámoch, na 26" kolesách, … :)

            • blaf  

              jiste se ale objevila i spousta slepych vetvi, o kterych uz neni slyset, ze? to, ze se spousta veci rozsirila nic neznamena a vubec to nepopira, ze to puvodne byl jen a pouze marketing, ze si to spousta lidi neuvedomuje, to je jen velky vitezstvi marketingu ;)

              • Tina  

                Varíš z vody, alebo blafuješ. Takže chceš predpovedať, že kotúčové brzdy na silničke sú slepá cesta? Alebo, ktoré novinky a trendy čo som spomenula v mojom príspevku na ktorý si reagoval boli slepou cestou alebo iba marketingom?

                • blaf  

                  samozrejme neni v tvem zajmu vyjmenovavat veci co se neujaly, to by sis pod sebou rezala vetev :)

                  ze se kotouce ujmou, o tom nepochybuju, jen si myslim, ze tahle inovace pochazi z marketingoveho oddeleni

                  a myslim, ze na tebe sedi posledni veta co jsem psal ze si to spousta lidi neuvedomuje, to je jen velky vitezstvi marketingu ;)

                  • Tina  

                    Ad tvoja posledná veta. Síce si to môžeš myslieť a ja ti to neberiem, ale je to iba tvoje zbožné prianie, aby to tak bolo. A už vôbec to nedokážeš podložiť nejakým argumentom. Ale dám ti šancu. Skús. :)

                    Mimochodom na čom vlastne jazdíš? Už v minulosti som tu písala, že najviac múdrostí tu vypúšťajú tí, ktorí nemajú žiadny bajk v profile ;) Len prosím ťa nepovedz, že jazdíš na 26" pevnom oceláku bez nášľapov :)

                    • blaf  

                      ty ale vubec nechapes co rikam, ja ty veci kategoricky neodmitam, jen tvrdim, ze spousta tehle „napadu“ pochazi od marketingu

                      ano, nejezdim na prehistorickym kole, ani to netvrdim, to, ze si myslim, ze spousta veci vznikla jen kvuli obchodu a nutnymu vydelavani penez neznamena, ze to nepouzivam…

                      navic, treba u kotoucu na silnicce mi vadi pouze vizualni aspekt, vubec netvrdim, ze kotouce na silnici jsou blbost, ze by rafkovy brzdy brzdily stejne dobre

                      proste jsou veci co se opravdu vymysli, protoze to lidi chteji a neco jim prinesou a jsou i veci, ktere se vymysli, aby se vydelaly penize, je to tak ve veloprumyslu, elektronice, vyvoji sw i vsude jinde…

                      uz chapes?

                      • Tina  

                        Snažíš sa síce pekne, ale stále si mi však nevysvetlil ako to bolo s tvojím vyhlásením: a myslim, ze na tebe sedi posledni veta co jsem psal ze si to spousta lidi neuvedomuje, to je jen velky vitezstvi marketingu

                        A potom by som rada vedela, ktoré veci sa vymysleli (na kolo) iba preto aby vydelali penize, ale nemali žiadny prínos

                        • Rychlej turista  

                          Silniční kotoučovky :-)

                        • blaf  

                          nerozumim co mam vysvetlovat

                          • Tina  

                            Tak ešte raz a pomaly. Prosím vysvetliť túto tvoju vetu: a myslim, ze na tebe sedi posledni veta co jsem psal ze si to spousta lidi neuvedomuje, to je jen velky vitezstvi marketingu ;)

                            • blaf  

                              ze existuji lidi, kteri veri, ze vsechny ty inovace maji pouze technologicky puvod a marketing s tim nema nic spolecneho

                              • jecnak  

                                Predstav si vyvojove oddeleni ve velke firme. Pokud kazdy rok neprijdou s nejakou novou veci ktera o XX% vylepsuje parametr XXX, co asi se s takovym oddelenim stane?

                                • blaf  

                                  bude mit maly zisky, ale to nevadi, protoze to vykompenzujou zisky jinych oddeleni :), vim o cem mluvim, delam v r&d a uz i takovy rok jsme meli

                                  ale vazne, ja nezpochybnuju vyznam inovaci, jen se snazim rict, ze nektery inovace jsou opravdu jen marketing, samozrejme, ze ne vsechny

                        • Hroch obojzhivelnyj  

                          Reseni zavazneho problemu, ktery prakticky neexistoval pred jeho resenim.

                          Konkretne u kotoucu na silnici je to reseni, jak jezdit o 100g lehci karbonova kola pomoci o 150g tezsi ramovky a o 50g brzd. Nebo vic. Vse za cenu +xxx$

                          • Tina  

                            Ako sa to vezme. Silniční klasiky na začiatku roku sú takmer vždy v daždi a v bahne a niekedy aj snehu. Tu je výhoda kotúčových bàzd nespochybniteľná. Ja osobne som tento rok zmokla na silničke viac krát ako za posledné 3 – 4 roky dohromady. Dážď ako taký mi zase až tak nevadí (pokiaľ nie je vonku 5°C) a tréning som zvyčajne dokončila, ale osobne mi vadilo keď som mala problém s mokrými ráfkami zastaviť na križovatke, alebo dobrzdiť do zákruty. Na suchu je to v pohode a brzdný účinok akéhokoľvek ráfku je skvelý. Iným prípadom však sú dlhé Alpské (alebo iné horské) zjazdy plné ostrých zákrut, t.j. dobrzďovania z vysokej rýchlosti. Tu karbonové ráfky dostávajú pekne na frak. Navyše u plášťových verzií hrozí zničenie ráfku vplyvom prehriatia a tlaku duše. V našich končinách takéto problémy nemáme, lebo nemáme také vysoké hory, ale v iných krajinách sa tieto problémy riešia. No a v neposlednom rade silničky sú asi posledným dopravným prostriedkom (a vôbec nie pomalým), ktorý na zastavenie vyžíva brzdnú plochu veľa krát nehorázne drahých ráfkov. A myslím, že to bol práve Bob Štícha, kto už v minulom tisícročí presadzoval silničku na kotúčoch.

                            • Rychlej turista  

                              Zapracuj na technice jízdy a tvé brzdné problémy zmizí :-)

                              Osobně si ale myslím, že nás jen krmíš svými teoriemi, bo kdo nemá techniku, aby to řádně ze sjezdu pustil a jen si lehce v případě potřeby přibrždoval, nemá ani potřebu ukrutně brzdit, bo jede pomalu už z podstaty věci :-)

                              Co ti brání před tou křižovatkou nebo zatáčkou včas lehce přitáhnout páky a ty ráfky dvěma/třemi otáčkami odvodnit?

                              • Tina  

                                To sa ťažko vysvetľuje turistom, ktorí na karbonových ráfkoch v živote nejazdili a myslia si, že s kopca sa rýchlo jazdí iba po rovnej ceste ;)

                            • Hroch obojzhivelnyj  

                              Takze se dostavame k tomu, ze marketing nas presvedcil ze potrebujeme vysoke a $$$$ karbonove rafky, prestoze karbon na ne neni prilis vhodny material.

                              Tim vznikl problem brzdeni a opotrebeni $$$$ kompoentu, ktery se resi pomoci dalsich $$$ kotoucu.

                              Pokud se ohanis alpskymi etapami, tem je prinos vysokych rafku nulovy pri pri rychlostech do kopce, a ve sjezdu je to spis otazka hlavy, dovednosti a plastu.

                              Bouchnuti duse vlivem prehrati rafku- to je fakt nebo mytus (opakovany pri propagaci kotoucu)? Stalo se to nekomu?

                              V galusce bych se moc divil, tam je to oddelene vrstvou tkaniny a stenou. U plastu by duse mozna propalit sla, ovsem nejspis pri takovem stylu jizdy kdy by silnicni kotouce uz byly davno uvarene.

                              Ale na tech jarnich klasikach zas neco je, to zas ne ze ne.

                              • blaf  

                                hezky jsi to sesumiroval :)

                                u plastovych karbonu se to stava(lo), u galusek jsem o tom neslysel/necetl

                              • Tina  

                                Hrochu, o vysokých karbonových ráfkoch v Alpách som nenapísala ani slovo. A písala som, že problém bude hlavne u plášťových karbonových ráfkov a tie profíci nepoužívajú. Ale výrobcovia kolies sa živia hlavne predajom kolies hobíkom, ktorých je mraky. A tí neprehadzujú kolesá na roviny alebo do kopcov. Väčšinou majú jeden pár a v kurze sú 35 – 55mm karbonové ráfky. Len si pozri B-F koľko vlákien je tu v zmysle aké 40–50mm záplety si mám kúpiť. Nie každý je však závodník. Presne takto sa divili niektorí na prezetáciach Shimano, prečo sa top sady ako Dura Ace alebo Record vyrábali aj s 3 prevodníkom. Je to práve pre kategóriu bohatých hobíkov, bez výkonnosti, ktorí však chcú mať top silničku. To sa ťažko vysvetľuje v ČR kde dôchodcovia nemajú toľko peňazí ako dôchodcovia v Holandsku, Nemecku, atď, t.j. silných trhoch kde sa predáva X krát viac ako na maličkom trhu v ČR alebo SR.

                                Prečo sa všetko zvádza na marketing? Veď nikto ti predsa nezazvoní u baráku, že vaše kolo nespåňa súčasné trendy a tak vám ho zabavujeme. Keď nechceme karbonové ráfky, nekúpime si ich, keď nechceme kotúče na silničke, nekúpime si ich. Myslím, že u silničiek nehrozí, že by sa čoskoro nedala kúpiť silnička s ráfkovými brzdami.

                                • blaf  

                                  to snad ani nemyslis vazne, ne? cela Tour a ostatni zavody jsou jedna velka reklama, ktera ti leze az do obyvaku, Dura, karbonovy kola, aero ram, aero helmy…

                                  zkus na chvili sundat ty ruzovy brejle

                                • Hroch obojzhivelnyj  

                                  To prave nechapu, proc vsichni touzi po 30–50mm vysokych karbonech?

                                  Kdyz jsme u toho, myslim ze aero prinos vysokych rafku se spolehlive odrovna aero odporem kotoucu a trmenu. Takze jsi na lehce horsi vaze a lehce hure aero ale za $$$ vic. Pro koho je tohle idealni situace?

                              • Tina  

                                Bouchnuti duse vlivem prehrati rafku- to je fakt nebo mytus (opakovany pri propagaci kotoucu)? Stalo se to nekomu? Stačí použiť gúgl

                                • Hroch obojzhivelnyj  

                                  Vsechno co tam je jsou znicene karbonove rafky- ne bouchnuta duse od rozzhaveneho hliniku. Takze, je bouchnuta duse od brzdeni na hliniku mytus?

                                  • Tina  

                                    OK, Hrochu. Vráťme sa na začiatok. Pozri si ako to začalo. Ja som nikde nepísala o bouchnutych dusich od rozzhaveneho hliniku. Ja som napísala toto:

                                    Iným prípadom však sú dlhé Alpské (alebo iné horské) zjazdy plné ostrých zákrut, t.j. dobrzďovania z vysokej rýchlosti. Tu karbonové ráfky dostávajú pekne na frak. Navyše u plášťových verzií hrozí zničenie ráfku vplyvom prehriatia a tlaku duše. A ty si na to reagoval mýtusom o Bouchnuti duse vlivem prehrati rafku. Ja som ti zase k môjmu príspevku o možnom zničení karbonových ráfkov vplyvom vysokej teploty od brzdenia a tluku duše postla kvantum prípadov, ktoré našiel gúgl.

                                    Čo sa týka tvojho mýtusu tak mám takéto skúsenosti:

                                    1. jeden môj známy bajker mi povedal, že mu už raz od horúceho ráfku

                                    praskla duša (to som nevidela, iba mi to sám povedal)

                                    1. osobne som raz videla ako bajkerovi v cieli pri brzdení roztrhlo ráfik a

                                    bouchla duša aj s plášťom na zadnom kolese. Bolo to na dual slalome v Košiciach a bolo ešte v minulom storočí a kotúče na MTB boli tak rozšírené ako dnes na silničkách. Prispelo k tomu určtite aj to, že ráfik mohol byť už hodne opotrebovaný brzdením a táto jazda bola už iba povestným hřebíkom do rakve. Z ráfku bola vylomená asi 1 štvrtina celého boku ráfku.

                                    • mr.nikdo  

                                      A bouchnuti jsem psal ja vyse.

                                      A potkal jsem jednou takhle pichle kolo na Drtici – byly to, teda zrovna snad keramicke, Mavic?

                                      Zadna zrejma pricina defektu, dokud jsem nezacal nahazovat novou dusi do rafku. Jsem se solidne spalil. A to jsem tam dojel jeste po nejake dobe a pomahal jsem borcovi, ktery ani nevedel, jak dat novou dusi…

                                      • jecnak  

                                        Jestli to bylo tak cca pred 8 lety, tak to jsem byl ja. Sjizdeli jsme s Blackym nejaky prudky sjezd a dobrzdoval jsem to hodne na predni a misty to stavel na predni v zatackach. V kombinaci s ultralight dusi to nebylo moc slozite. Pak se mi jeste odlepila zaplata v dlouhem sjezdu s bagazi. Mytus to fakt neni.

                                        Zas tak slozite bouchnout dusi ani na silnicce neni. Staci vysoka teplota a par set metru prevyseni a mraky vracecek kratce za sebou a jezdec bez zkusenosti, respektive nekdo kdo se boji to pustit v zatacce.

                                        • mr.nikdo  

                                          Takhle dlouho to neni. Tohle bylo 2011? tusim. Posledni rok, co to bylo v lete a ne na jare.

                                          Jinak to byl tusim nejaky slovak, ktery si nedokazal sam tu dusi vymenit – proto jsem ji pomahal menit… A fakt to byl dlouhy sjezd a jeste k tomu po louce.

                                          Jop, myslim si, ze bude hodne zalezet i na dusi. Pokud to bude nejaky castecny zmetek, prdne spis. Staci nejake slabsi misto a tradaaa…

                                  • McBlacky  

                                    Ota na bajku to taky propálil. A nemyslím, že v momentě, kdy se ti to stane u ráfkový už máš hydru uvařenou. Sjezdy kde jsem v Alpách uvařil hydry by mě nejspíš ani nenapadlo zkoušet s ráfkovou brzdou…

                                    na silnici to je jiný, tam je výrazně méně faktorů. Prakticky jen sklon, hrubost asfaltu a počasí

                              • alinceb  

                                Viděl jsem to dvakrát v životě a to během jednoho sjezdu z Edelweissspitze. Kamarádka brzdila celou dobu jen zadní brzdou (pršelo, měla strach a na silničce nikdy nejezdila). Poprvé jí bouchla jen duše, podruhé urvala i bočnici pláště od patky.

                                • mastihuba  

                                  V roce 2004 jsem takto propalenejch dusi videl pet za tri dny. Stacilo se motat v okoli spindlu. Nicmene na silnici je to mozna jiny, protoze ze sv. Jure na makarskou jsem byl na brzdach prakticky furt a propalit se mi to nepovedlo.

                          • ememem1  

                            silne by som odporucal najprv vyskusat a potom posudzovat.

                            • Hroch obojzhivelnyj  

                              Kdyz to rikas… letos jsem byl jedinkrat v situaci kdy bych za ne nejspis byl rad, a to byl dost velky extrem.

                              • ememem1  

                                ttp://www.bike-forum.cz/forum/ko­toucove-brzdy-na-silnicce.html#com­ment2751011

        • ememem1  

          plati to iste co pre mtb. nenavidim ten skripajuci jesenny a jarny bordel na rafikoch, ak jazdis v lesoparku co ja dost cast o lebo tam nejsu auta je tam ale bordel od lesakov tak to plati dvojnasobne a pod. takztie pri beznom dazdi ten cestny maz neni nijaka vyhra atd. atd. atd. a ked je pekne tak napr. niekde vo velkych kopcoch to ma tiez svoje vyhody. ak mas nahodou carbon raky tak to vsetko vynasob troma. sam k tomu dospejes rovnako ako na mtb, prinajhorsom ta prinutia :-)

          • jecnak  

            Zas budme realisti. Resi se tu kolo cca za 35000 a tam proste kotouce zbytecne zvysuji vahu a zhorsuji ostatni vybavu. Pokud by zakladatel chtel primarne jezdit po lesnich asfaltkach, sotoline a nebo za spatneho pocasi, tak proc ne, ale jinak mi to prijde zbytecne. A to mam toho Crocketta na kotoucich.

            • ememem1  

              ok, pri dnesnych cenach mas asi pravdu ale celkom uprimne ja by som to aj pri takomto biku snad aj za nejaku o nieco horsiu vybavu vymenil. uz len to ze mas ram a kolesa na ktore to ide namontovat mi prijde dost vyhodne.

              inak ked si tak spomeniem kolko som pred snad 20 timi rokmi vyhodil za prvu odpruzenu vidlu a kotucovku k tomu..:-)

            • Dumbíček  

              Přesně tak. Přínos kotoučů je u silničky podstatně menší než na bajku. Na silnici šlapeš a nebrzdíš, když už brzdíš, limituje tě přilnavost plášťů, né účinmost brzd. Čas a brzdný výkon který využiješ na bajku je nepoměrně větší, než na silničce.

              Takže kotoučovky na silničku? Pokud si kupuješ nové kolo a chceš je, proč ne. Ale nutnost to není a přínos je diskutabilní.

              • Mig_all  

                Kdo brzdí, prohrává… ;-)

              • standoslav  

                V dobách kdy jsem skládal střípek po střípku, měsíc po měsíci, rok po roku závodní kolo a kdo si tu dobu pamatuje (80sátá léta) jsem si jako poslední koupil Sh. brzdy. Obkecávali jsme to tím, že chci závodit, né brzdit a další problém byl i, že se tehdy těžko scháněly. Ty Shimana mi pak i pomohly, mohl jsem třeba ve sjezdu déle jíst, ti s Centrikama už brzdili, já ještě jedl. Proč to píšu, lepší brzdy jsou přínos, klasické určitě dostatečné, ale pokud se budou prodávat nová kola s kotouči, budou i vidět na závodech. Bastlit, předělávat klasické kolo na kotouče se podle mne nevyplatí.

    • Nimrod  

      snad jsem to nepřehlédl. rád bych si doplnil znalosti. v dešti moc nejezdím, ale moc dobře si pamatuju, jak jsem se jednou coural přes kopec asi dvě hodiny ve slušný bouřce… bylo to tehdá ještě na sjezďáku, brzdy byly magura gustav. byl jsem celkem překvapenej, jak na hovno brzdí ty prochcaný desky a jak dlouho trvá, než se zase chytnou. s ráfkovýma se slušnýma špalkama tohle není moc problém, stačí jednou dvakrát aby projelo kolo, tím se očistil ráfek, a už to brzdí. bylo to deskama nepříliš kompatibilníma s deštěm (byly tam originální od magury, nevím jaký), nebo to je normální standard a všichni tu kecaj? :-) je fakt, že se mi to stalo jen jednou a to jsem jel pochopitelně v dešti víckrát. myslím si, že za to hlavně mohl ten kopec, do kopce člověk moc nebrzdí, tak asi díky tomu tak zmokly… nicméně na silničce člověk taky nemusí hned tak brzdit…

      • kamaro  

        Když už jsme u těch kotoučovek na silnici, kdesi se tu objevil link (matně tuším Novinky 2015) na nový standart Shimana pro upevnění kotoučových brzd právě na silniční kola. Nevíte někdo, jestli už jsou v tomto standartu nějaké komponenty venku?

        Jinak si myslím, že prosazení kotoučových brzd na silnici je otázkou času. Ani né kvůli brzdnému účinku (ten je dostatečný už teď), ale kvůli jisté vyjímečnosti a závisti v okolí.

        Klasické ráfkové brzdy u mě nestíhaly pouze jednou a to ve sjezdu z Passo Giau na Caprice. Zahřály se tak, že spodní část kopce už vadly a brzdná dráha byla o dost delší. Hliníkové ráfky + Campa Veloce s origi špalkama. A to nejsem z nejstatnějších (60kg). Nevím jak by na tom byly kotoučovky, jestli by se stíhaly uchladit.

        • standoslav  

          Už jsem to x krát psal, klasická siln. brzda je vlastně taky „kotoučovka“ i když jiné konstrukce jako na autech/motorkách a má na tom kole jistou výhodu: kotouč je i ráfkem (i když to je vlastně i nevýhoda), má velkou plochu (obvod kola x dejme tomu 7mm ), pak je určitě i dobrá citlivost na brždění a dá se snad i lépe korigovat smyk, prokluz.

        • McBlacky  

          a to zrovna Giau není až tak prudký. Hydry se stihnou uchladit celkem dobře, když jedeš rychle a nebrzdíš opakovaně skoro do nuly. Problém je když jedeš technický sjezd v rychlostech kolem 10–20km/h ve velkém sklonu (20%+) a jedeš to dlouho a jsi neustále na brzdách. To se ti na silnici nestane.

        • Tina  

          Nový štandard je zatiaľ iba dohodnutý, ale komponenty ešte nie sú vyrobené a ani ich nie je na aké rámy ich montovať. Je to zatiaľ iba dohoda o novom štandarde medzi Shimanom a OEM. A oni sa určite aj dohodli, alebo ešte len dohodnú na tom v ktorej sezóne sa to začne spoločne vyrábať. Brzdy bez rámov a rámy bez bàzd sú totiž nanič ;)

    • DaD  

      Já vidím kotoučovky na silničního zimáka jako jasnou volbu.Na ježdění v bordelu,soli,štěr­ku od posypu atd. nic lepšího není.Dávat každou třetí sezónu nové ráfky kvůli probrždění a dvě sady špalků na jednu zimu je naprd.Také ten zvuk,když se brzdí přes bordel a dře se ráfek i špalky je k nezaplacení.Ten mi vadí asi nejvíc.Dále vyndavání hliníkových špon ze špalků a úpravy špalků (seřezávání hran a prořezávání odvodňovacích drážek)mě opravdu nebavilo.Vždycky jsem byl jak prase.Když s kotouči ráfek bouchnu a nebo vytvořím osmu,tak to taky nemusím řešit,když to projde vidlicí.Prostě na zimáka ideál.A kdo si na to jednou zvykne,tak už se mu na klasiku moc nechce.

      Takže jednice na léto bude asi toto:

      • Nimrod  

        jaký jsi používal špalky?

      • ememem1  

        presne tak, v tomto by som videl spolu s tym co pisem vyssie asi ako najvacsiu vyhodu kotucov. momentalne to ma len tu chybu ze kvoli tomu treba prakticky komplet novy bike co sa aktualne nechystam, inak by som ich uz mal.

        • Nimrod  

          a ty jsi vozil jaký špalky? řešit špony v nich a vyřezávat drážky je mimo. a když ne, tak porovnáváš špalky za 30,– spolu s kompletní brzdou za 150,– s kotoučema za xxxx,–… :-/ já neříkám, že kotouče nemaj svoje výhody, ale občas se tu uváděj fakt nesmyslný argumenty

          • blaf  

            +1

          • kubad  

            +1

          • DaD  

            http://www.kupkolo.cz/…-losos_z409/ tohle není špalek za tři pětky a stojí dokonce víc,jak ta tvoje brzda:)Tyhle špalky alespoň něco vydržely a trochu v bordelu brzdily.

            Kotouče dáš dva obyč Force po 250,– a máš na min. pět let klid.Třmeny Sora stojí 1200,– oba.Tak nevím kdo tu uvádí nesmyslné argumenty.Musíš pochopit,že se bavím o zimáku a užitné hodnotě investice a hlavně téměř bez nutnosti se v tom hrabat.

            • Nimrod  

              lososy jsem vozil a vozím a nikdy jsem z nich špony vybírat nemusel. holt je mám teprve pár let, no… :-) ale do soli mám fávo a tam to neřeším, takže nemám zcela přímé srovnání

              • DaD  

                Lososy pár let?Jsou to měkké špalky.Kolik máš na nich najeto?

                Ale jestli jezdíš v zimě na Fávu,tak ten losos uvidí šponu tak možná z rychlíku…

                • Nimrod  

                  dva roky trialu a do dvou tisíc na keramice, pak šly do šuplíku a nasadil jsem je zase až teď. spíš jezdím na červených (ty maj dva roky trialu a kolem 10 tisíc na keramice a furt tam jsou)… nicméně to je mtb, tam je zas víc bahna jak na silnici…

                  na fávu vozím originál, co tam byly, do něho nemá smysl investovat :-)

                  • DaD  

                    No tak trial a poté keramika je někde jinde,než lowend vybržděné ráfky a sračky v zimě.V zimě jdou tak po třech tisících do kytek.S tou keramikou to musí brzdit parádně.Na hladký povrch se jakoby přilepí a jsou to kotvy.

                    Já měl ale ty ráfky vybržděné a hrubé fest a tam mizely před očima.Navíc tady mám dost kopců a proto jsem volil kotoučovky.To kombo Sora,levné kotouče a destičky po pár kačkách se mi zdá jako nejlepší řešení na zimní kilometry.A hlavně to ticho…

                    • Nimrod  

                      teď jsem postavil dojíždědlo, kde mám remerxy galactic, tak uvidím. sůl to ale stejně neochutná, bahno jo. nicméně jsem lecos najezdit i na obyč tektrech a obyč ráfkách a zas tak rychle do kopru to nešlo mi přišlo, ale nevím, už je to dlouho a navíc zase jsem to netrápil v soli

                    • jecnak  

                      A už jsi kotouče přes zimu opravdu vozil? Třeba ta keramika do mokra je dost hrozna – moje zkušenost.

                      • Nimrod  

                        teda já s ní nemám moc problémy… sic už na předku je kotouč, neb jsem musel, ale i tam chvíli byla a ok… s červenýma koolstopama

                        • jecnak  

                          V desti, nez se ojede vrstvicka vody na uhlazene keramice, to zpocatku vubec nebrzdi.

                          • Nimrod  

                            to na žádných ráfkových :-) ale možná je to o něco horší, to už nedokážu posoudit

                            • DaD  

                              Uplně nejlepší je mokrý ráfek,který trochu namrzne!To je kua adrenalin.Dlouhá rovinka bez brzd a pak prudký sjezd…Borec si ťukal v autě na čelo,když jsem ho dojížděl,ale netušil v jaké panice jsem tahal za ty lanovody na klandrech:)

                    • McBlacky  

                      s lososama podobná zkušenost. NA suchu vydrží celkem dlouho, ale něco ostřejšího a delšího nebo sjezdy za mokra a konečná. Šárka na Oetzu obrousila něco mezi třetinou a polovinou špalků a to pršelo jen na poslední sjezd.

                      špony chytaj mi přijde až když je větší zima – pod 5stupnů, pak ta směs tvrdne. Pořád lepší než Shimano špalky, ty sežerou ráfek za zimu – když bys teda jezdil to co jezdíš, nebo bys z nich musel tahat po každým švihu špony.

                      • mr.nikdo  

                        Me spis sezral Shimano rafek Shimano spalky… Za 1 vyjizdku :-/

                      • Hroch obojzhivelnyj  

                        Hale ja mam lososy za 25kkm druhy par, a rozhodne jich ten samy sjezd nesezral tretinu. Sarka ale jela o dost rychleji, me zas asi jeste vic chcalo.

                        • McBlacky  

                          tak ty jezdíš víc roviny. Š má na nich letos tipuju 7 a už jsem do nich vyřezával drážky. Ksyria byly letos nový, takže nejsou nijak hrozný, že by žraly špalky.

                          • blaf  

                            Hroch ale myslel Oetz, ten samy sjezd, kde Sarce zmizela tretina, tak Hrochovi nic… Zrejme Hroch nebrzdi :)

                            • treatt  

                              Když se jede víc z ostra, tak špalky doslova hoří. Vozím jedině lososový kool stopy a aktuálně na jednici ráfky DT, které mají zatím nejlepší brzdnou plochu, co jsem zažil. A po Maratoně, která byla na suchu krom posledního sjezdu, byla určitě třetina pryč. Na Soldenu oddělám půlku..a krom toho i když na Maratoně bylo sucho a špalky byly nové (ráfky v podstatě taky), tak během závodu se účinnost prostě snižovala, jak se na ráfek chytá šmíra. Tak jsem podle místních názorů holt asi lempl a nemám techniku pilotáže, ale prostě mám rád pustit to naplno a do točky zpomalit co nejpozději (a tedy zostra..). Kdybych měl možnost nasadit na jednici kotouče, neváhám ani vteřinu

                              • McBlacky  

                                účel světí prostředky, jezdíš na žiletce nejrychleji z lidí co znám ;)

                                jak jezdí elita nebo pro tour nevím, to aby ti nerostl moc hřebínek :)

                                • treatt  

                                  Hele já to tuším, jak jezdí a vím velice dobře, že bych se za zády i takovýho tragéda, jako byl Andy Šrek, udržel do tý doby, než by si nasadil vestičku a přijel do první točky :)

                                  Když sleduju dnešní styl, co se lítá dolů, mám pocit, že brzdový páky jsou na ozdobu a zpomaluje se jen přítlakem galusek v náklonu :)

                                  • Hroch obojzhivelnyj  

                                    No to je tezky, je to ziskana dovednost jako kazda jina a kdyz se do velkych kopcu dostanu jestli jednou za rok.. Nebo jezdit na sjezdaku jako Sagi.. taky akcelerovat ze zatacek, kdyz jsi rad ze kopec skoncil…

                                    A ja se proste bojim, ani z Kuhtai jsem se nedostal pres kilo, i kdyz taranovat kravu v 95 nebo 105 je ve vysledku asi stejny. A vzdycky si rikam, proc vlastne..

                                    • jecnak  

                                      To je prave ono. Proc vlastne? Pokud nedrzis nejakou dobrou skupinku nebo pozici, je lepsi si z kopce spis odpocinout, srovnat tepy, napit se nez jet na hrane moznosti.

                      • DaD  

                        Určitě je to v chladu mnohem horší.Jak se mezi špalek a ráfek dostane třeba bordel ze štěrku,tak ti při brždění tu šponu z ráfku prostě vyrve.A čím tvrdší je směs špalku tím huře pro ráfek.

                        Já najíždím v zimě km na Křivoklátsku a je to tady dost kopcovitý.Dolů z kopce v zimě je zlo.Nešlapeš,prochlad­neš a ještě rasíš meteriál.Kdyby to šlo,tak radši jen do kopce:)

      • prodi  

        To je dobrá volba, taky o tom uvazuji, ale líbí se mi ještě GT Grade, což by na tankodromy ve str. Čechách bylo ideální:)

        • DaD  

          Taky moc pěkné:)Bohužel ten Synapse má tak vysokou hlavu,že to asi opět skončí u SuperSix,kde zase kotouče nedělají.KUA Drát.

          • Breakpain  

            Jiná značka …

            • DaD  

              Tak to mi neklapne s ohledem na sponzorské závazky.

              • McBlacky  

                se toho synapse neboj. Gorgov ho má na koutoučích s elektrikou a nezdá se že by ho to nějak limitovalo – respektive kudlu na tom jezdí nehoráznou :)

                • DaD  

                  Ono je tam proti trochu víc věcí než jen ta pohodlnější geo s ultra dlouhou hlavou.Určitě to není kvuli omezování výkonnosti,nebo tak něco:)

              • Breakpain  

                Ach tak …

      • Mig_all  

        Jezdit v zimě ve sračkách na silnici fakt nechápu…

        • DaD  

          V profilu máš „občas se projedu“ tak se ani nedivím,že to nechápeš:)

          • Mig_all  

            já se v takovem období radsi „občas projedu“ na biku…

            • orm  

              No a pokud bys mel na biku rafkove brzdy, tak by ti to take nefungovalo. O tom, kde jedes to neni :-).

              • Mig_all  

                He? Mám tam véčka… PS: Můj příspěvek nebyl ani tak o typu brzd jako o podivení zda vůbec jezdit v zimě na silničním kole…

                • DaD  

                  Jezdit do lesa a srágor a denně prát hadry,tak to už mám za sebou.Navíc se tam špatně najíždějí objemy na vytrvalost.Na zimáku s blatníky je téměř jedno jaké je počasí,když má člověk dobré hadry.Nevýhoda je,že tam člověk jede rychleji než na biku a tudíž je i větší kosa.Hlavně tedy v tretrách.Zimní tretry jsou,tedy alespoň pro mě,nutnost.

    • roud  

      Tady je fakt sranda :OD

    • georgio  

      Chystam postavit CX kolo na kotoucovejch brzdach, ma nejaky vyznam mit 160mm kotouc oproti klasickemu 140mm? Nebo naopak ma nejake vetsi nevyhody u CX? Mam moznost sehnad Avid BB7 se 160mm za slusnou cenu, ale nerad bych prehlednul nejake vyrazne negativum :)

      • jecnak  

        160 bych volil u mechaniky, 140 u hydrauliky. BB7 potrebujes v silnicni verzi, ale to asi vis.

      • Darius  

        ja nakonec skoncil u 160 predek, 140 zadek

        • McBlacky  

          to vozím i na závodním HT a nemám pocit, že by to bylo výrazně jiný než 160/160.

      • Mig_all  

        Na jakém rámu? Taky bych si něco chtěl postavit…

        • georgio  

          Ram bude Cube Cross Race Disc… na bike-discount.de jeste sezenes nejake vyprodejove…

    • georgio  

      Ahoj, nevali se prosim doma nekomu prebyvajici adapter pro brzdy Avid na 160mm front/140mm rear kotouc? Neco takoveho

    • pedro89  

      Vezl jsem se několikrát na hydraulickém Shimanu – dávkovatelnost je mnohem jemnější, předvídatelnější než na klasice. Ten brzdný výkon tě dostane. Jiný charakter než na mtb, nedá se to úplně porovnávat. Neznám nikoho, i ze zarputilých silničářů, kdo by se na tom svezl a nebyl z toho naprosto nadšen. Kotouče se budou osazovat stále častěji, to je jisté. Neříkám, že je to nutnost, véčka pro většinu stačí, ale jak se na tom svezeš, tak to prostě chceš.

      • JakeF  

        Ono to podobně bylo s véčkama na MTB… Taky všichni říkali, jak ke kotoučům není důvod, vždyť přece kolo v pohodě zablokujou i s véčkama, takže pro větší výkon už jsou limit pláště… A hele dneska, po véčkách neštěkne pes :).

        • blaf  

          nj, ale u silnice je to pravda ;)

          ale hlavne je to desne hnusny, tezky a neaerodynamicky, neustale se delaj testy v tunelech kvuli kazdymu prdu a pak na to daj kotouce a pridaj xx wattu, no nekup to :)

          • JakeF  

            Tím spíš u silnice oceníš lepší dávkovatelnost… Co se týče aero, jsou nějaký testy? Ne, že by mě to nějak trápilo, ale pochybuju, že by to bylo v „xx“ řádu :). Ono kotouč celkem aero je, třmen je schovanej a zase můžeš mít lepší tvar ráfků…

            • blaf  

              o testech nevim, aero taky neresim, pro me je hlavni duvod proc to nechtit vzhled, fakt se mi to nelibi, xx jsem placnul, ale jelikoz se resi blbosti jako vousy a oholene nohy, tak v tomhle svetle budou kotouce imho vyznamne

              • Breakpain  

                oholený nohy se lépe myjou a na tom nic nezměníš :D

                • blaf  

                  ja ale pisu o vlivu na aerodynamiku a o tom co vsechno se testuje z hlediska aerodynamiky

                  • ememem1  

                    mas link na dake merania ohladne aerodynamiky kotuce kontra klasiky? nerypem, by ma to docela zaujimlao

                  • Breakpain  

                    Ach so :-) … no, blbost to nebude, protoze pro vrcholove sportovce i 0,1s znamena rozdil mezi vitezstvim a prohrou… Kdyz si zenske umyslne kvuli sportu zmensuji prsa … vsechno je znat ve vysledku, jde o to, jak moc Te to bude zrat.

                    Ja si treba nohy holim taky, ale aero neresim … duvod viz vyse, lepe se myji nohy od bordelu :) … Pro kazdeho je dulezity jiny rozhodovaci faktor …

                    Kdyz uz jsem Ti odpovidal, tak jsem to rozvedl, to se nesnamzim o to, abychom se handrkovali ;-)

          • Tina  

            Bavila som sa nedávno z jedným ortodoxným žiletkárom. Bol vždy hodne konzervatívny a aj o Di2 tvrdil, že je to zbytočnosť. Má dlhé roky založený cyklistický klub so základňou niekoľko desiatok aktívnych žiletkárov. Nedávno mi nadšene rozprával ako bol na testovačke Spešlu a jazdil tam na nového diskovom Tarmacu. Ten bol diskovými brzdami tak unesený, že predáva svoje Colnago a ide si stavať diskovú silničku na Di2. ;)

            • zdenek  

              O zbytečnosti DI2 si myslím to samé. Je to jen další věc, která se může pokazit a bude prakticky neopravitelná. Na rozdíl od klasiky.

              Tento týden mi jeden večer cestou z práce začalo stávkovat přední světlo. Druhý den ráno přestal computer ukazovat otáčky. Jakoukoliv elektroniku na kole považuji za riziko…

              • pedro89  

                Tak to je další blud. Je to naprosto spolehlivé. Jel jsi na tom někdy? To by jsi mluvil jinak.

                • look_as1  

                  Neni – mam to na kole a jednu chvili me zlobilo ovladani presmyku – proste najednou mackas tlacitko a nic se nedeje.

                  Pokazde pomohlo rozpojit a znovu zapojit kabel od centralni jednotky k pace.

                  Nastesti, se mi to stalo v zavode jenom jednou v kopci, kterej sel vyjet na velkou. Pak treba Chocerad do Ondrejova, tak jsem to taky dal na velkou. Nastesti mam kompakty a 28 kazetu.

                  Casem to samo prestalo a uz se to neopakovalo.

                  A ted mi rekni, kdy se ti takto nespolehlive bude chovat obycejne razeni?

                  • blaf  

                    tak treba kdyz ti rupne lanko, prestane fungovat paka, kdovico dalsiho, ale to bude teda nefungovat spolehlive, uz to radit nezacne :)

                    jako kazda elektronika, nic neni stoprocentni, ale Di2 je fajn :)

                • look_as1  

                  Jako zase to ma vyhody.

                  Muzes to treba doladit za jizdy – po vymene zadniho kola.

                  Radi to rychle a snadno i v rukavicich apod.

                  Na kole na casovku mas razeni jak u brzd, tak na nastavcich.

            • Člověk a jeho svět  

              To je druhá míza. Celý život jezdí na něčem a najednou zjistí, že ještě není tak starý na změnu :)

    • p@X  

      Bývaly doby, kdy brzdy byly to poslední, co se na silnici i CX řešilo ;)

      • jecnak  

        Vzdyt to ale taky presne vystihuje dost lidi, kteri na kole jezdi malo, ale o to vic resi veci kolem a „nutnost“ nakupu toho ci onoho.

      • McBlacky  

        to byly taky doby kdy se z kopce jelo na jistotu a trhalo se to jen nahoru a na větru ;-)

        • Rychlej turista  

          Jo, to se kanibal Eda usadil na špici, prohrábl rošt a vůbec se nezajímal o to, co se děje za ním. Jen v cíli se ohlídl, kde že to všichni jsou :-D

          • McBlacky  

            takhle idylický to taky nebylo. už v jeho době to měli po většinu etapy v ruce domestici co si nehorázně dávali

        • p@X  

          Imho dost nových problémů přinesla taky doba karbonová…

        • Hroch obojzhivelnyj  

          No to se ale TdF jeste jezdila na festkach :-)

          • McBlacky  

            ale vůbec

          • karliner  

            Myslím, že o Orlovi z Toleda se traduje, že si na Tourmaletu nebo kde dal raději zmrzlinu a počkal na ostatní, než aby jel sám dolů. A ten na festce nejezdil ;-)

    • kamaro  

      Fajné to je. Dozadu ještě jedenáctku Alfine Di2, pohon řemenem a hydraulické Shimano Di2 páky a jsem spokojený. Zjistili jste co to jsou za ty řidítka? Jsou pěkně mělký.

      Sorry. Úplně do blbýho vlákna. Tohle mělo být k tomu fatroadu…

    • kesu  

      Ahoj, oživím téma. Co si myslíte o kombinaci kotoučovek a pevných os na silničce?

      Konkrétně mi jde o Scott Solace 15

      Jako každej rok touhle dobou přemýšlím o silničce a tahle mě zaujala. Sice asi 100× převyšuje to, co na ní hodlám ujet, ale je to pro radost.

      Jde mi o to, jestli by to přes nějakou redukci šlo upnout do trenažeru a popřípadě jestli nemáte nějaké informace o dostupnosti jiných kol (ideálně Mavic)

      • pedro89  

        Existují pevné osy i do trenažéru, takže to tam jde dát v pohodě.

        Otázka, jestli pevné osy mají u těchto kol význam a není to spíš placebo na tuhost, když např. Cannondale to nedává ani na nové FSI.

        Každopádně je to cool (mě se to osobně líbí).

        Kola jsou, celkem širokou nabídku kol včetně Tubeless Ready má DT Swiss.

        • Dumbíček  

          Myslím si, že pevná osa je tam hlavně z důvodu, aby to neškrtalo, né pro zlepšní jízdních vlastností.

          • Tina  

            A ono to bez pevnej osy niekomu škrtá? 140mm rotor? Pevná osa je tam IMHO iba kvôli marketingu.

            • Dumbíček  

              A nebo tak. :-)))

            • Mr.Dan  

              A do toho mi právě nepasuje přístup CDalu a absence pevnejch os u F-Si, když u nich je marketing taky dost zásadní, řekl bych. Ale obsah zřejmě naštěstí furt převažuje nad formou.. BTW abych jen neplácal, byť jsem docela chrt, tak ani na mym pevňáku pevný osy nesházej, kotouč jsem nikdy zvonit neslyšel.

            • jecnak  

              Ani se 160 kotoucema nic neslysim. Podle me jsou pevne osky na silnici i CX hovadina.

              • karliner  

                V Kolíně při ToiToi cupu kotouče doslova příšerně drhly každýmu, kdo je měl. Ale nevím, jestli by v těch podmínkách pevná osa něčemu pomohla :-)

            • Lada,s  

              Zvlášt profíci budou pevnou osu zbožňovat při defektu :-)

      • jecnak  

        Upnout to jde pres redukce.

        Dostupnost je bez problemu – jakekoli 29" mtb (roztece nab jsou stejne) kola se spravnymi osami. Sirka rafku je az na vyjmky stejna jako u sirsich silnicnich rafku. Pripadne si muzes uplest podle chuti.

        • kesu  

          Narovinu, líbí se mi, že je to moderní.. Druhý kandidát je CR1 20.

          Mám vyzkoušenou geometrii CR1 (XL) a ta mi sedí bez problému, na tomhle jsem jel jenom chvilku, myslíš, že je ta CR1 o hodně jiná než to Solace

          Mě připadají ty geometrie skoro stejný až na rozdílnou výšku hlavy. ..

          díky

          m

          • jecnak  

            Tak ta vyska hlavy neni natolik rozdilna a ostatni rozmery odpovidaji zmenene hlave. Jestli jsi jezdil na kole s par podlozkami pod predstavcem, tak na Solace je vyhodis a budes mit stejny posed.

            Jinak my ted s Jitkou cekame na nejnizsi diskove Boony od Treku s tim, ze muj Crockeet bude na prodej. Ve finale ta cyklokroska se silnicnimi plasti je schopna plne nahradit nezavodni silnicku + mame jeste kola do terenu na prohozeni, takze vsechny ty polnacky a hladky singly kolem Prahy se na tom daji krasne projet a uzit si je.

            • kesu  

              Víš jak já to s tím Scottem mám… Jsou kola co se mi líbí víc (Cannondale Synapse), ale finančně je to úplně něco jinýho. Je nějakej podstatnej rozdíl mezi 35 a 28mm pláštěma?

              • jecnak  

                Vim. Podstatnej rozdil je az v terenu. Na silnici je to podle me celkem sumak. Myslim ale, ze na spoustu kotoucovych silnicek pujde dat i dost siroky plast.

                • pedro89  

                  Souhlasím. Pokud jezdíš po asfaltu, tak víc jak 28mm nemá na silničku smysl. Dle mě je ideální 25mm, je pohodlnější než 23mm (rozpoznatelné) a měl by mít lepší valivý odpor (otázka, jestli tohle člověk pozná).

                  35mm bude také znatelně těžší oproti 28mm

                  • tromboonen  

                    Ja to poznal.. napred experimentalne na valich, schvalne jsem postupne prezouval butyl vs. latex duse se stejnymi (nic moc 23 mm plasti) vs. napred latex duse se stejnymi plasti (stejna kadence stejne tepy 3+ minut a o 2 pastorky nize)…

                    pak jsem prezul na 25 mm a navic latexove 300 TPI a zase subjektivni ale relativne meritelnej narust vykonu resp. snizeni odporu.. jasne ze na valcich je to trochuostrejsi (zalezi na tlaku) a power meter nemam, ale i v terenu na zname trase to jelo cca o dva pastorky nize za stejneho usili.. ne uplne presna cisla ale me presvedcily

                    Je tam suosta promennych, ale 25 o dost lepsi nez 23, nejen pohodli ale i valivy odpor, chtelo by to srovnavat 23 a 25 modely stejneho vyrobce a jmena/slozeni, ale to jsem dosud nezvlad, i tak by podle teorie mely byt 25tky lepsi..

                    • JakeF  

                      2 pastorky? :D Tak určitě… Možná pláště s integrovaným motorem :).

                      • karliner  

                        Možná mu trochu fouklo no :-)

                        Taky se ve všem musíš šťourat..

                      • McBlacky  

                        asi tak. i rozdíl pastorku by byl mega

                        • Hroch obojzhivelnyj  

                          Mam uplne stejnou zkusenost, butyl vs latex na valcich udela pri stejnym tlaku min. 2 pastorky.

                          • McBlacky  

                            možná počítám jako jantar, ale vychází mi při kadenci 90 a pile 50z, že rozdíl dvou pastorků (mezi 15 a 17) je 4,49km/h mezi 13 a 15 5,87km/h

                            pro obvod kola 2120mm

                            pokud počítám dobře, tak vám prostě nevěřím

                            • jecnak  

                              Jenze to jsou valce. S realitou na asfaltu to ma pramalo spolecneho co do asbsolutnich cisel/pastorku. Jen proste na valcich je mnohem vic znat kvalitni plast + duse diky stycne plose.

                              • Hroch obojzhivelnyj  

                                podle odkazu nize to po prepoctu na real udela 5–10 W, podle rychlosti.

                                • jecnak  

                                  Vsak ano. Ale jak jsme se onehda bavili, urcite nenameris stejne hodnoty na relativne malem zcela hladkem valci a na silnici. Rozdil tam urcite je ale ne tak markantni. Proto je treba brat Tromboonenovi pocitove hodnoty jak sice realne, ale ve skutecnem pouziti na jizdu po asfaltove silnici mnohem mene znatelne.

                                  A v tomhle kontextu bych si take netroufl tvrdit, ze 23 bude pomalejsi nez 25 ci 28mm jak tu bylo tvrzeno vyse. To obecne mozna plati, ale srovnaval nejaky mizerny 23mm plast se zrejme kvalitnim plastem s 300tpi 25mm a z toho usoudil, ze 25/sirsi je rychlejsi – ma mensi valivy odpor. To mi prijde zcestne. Navic plast nejede ve vakuu, ma urcitou hmotnost, je obut na nejakem rafku a ma urcitou prilnavost a tyhle vlastnosti muzou byt v souctu dulezitejsi nez jen samotny valivy odpor co do jizdni efektivity.

                                  • tromboonen  

                                    Jo samozrejme mate pravdu, mozna mi fouklo, mozna mi kaplo na karbid a mozna to vse bylo castecne placebo, ALE:

                                    Na valcich i pouha vymena butyl duse za latexku pri stejnych srackovych 23 mm plastich (Vittoria Stelvio) byla opravdu o ty dva pastorky = cca triminutove intervaly na stejnem tepu a pri stejnem pocitovem usili = jasne ze to neni super exaktni mereni a jasne ze na tech valcich je to markantnejsi.. ale kdo neveri at to zkusi..

                                    Pak jsem navic prezul z tech 23 Vittorek na 25 Challenge, latex, 300 tpi, na valcich zase nejake zlepseni, celkove venku na stejne 30 km trase (myslim ze zrovna nefoukalo), kterou mam najetou a vim kde jake jezdim prevody to opravdu bylo o jeden pastorek nize, OK, dva asi ne, to jen misty a asi vlivem dalsich faktoru, ale jeden urcite.. plus pohodli a chovani/prilnavost v zatackach a na zvlnenem asfaltu, opravdu markantni rozdil, rek bych skoro vetsi nez udelal super karbon ram vs hlina.. to ze rozmer 25 by mel mit lepsi valivy odpor, respektive lepsi soucet vsech vlastnosti (prilnavost, pohodli, valivy odpor, dokonce i aero pokud je to na sirsim toroidnim rafku) jsem cetl v pojednanich o profi mechosich a tymech, ti to urcite i nejak testovali… nevyhoda je u tech plastu vaha, to jo..

                                    Chtel bych porovnat 23 a 25 mm stejne gumy, treba Conti 4000, a taky treba Conti vs ty Challenge, az nakoupite ty power metry tak by se to dalo celkem i merit..

                                    • jecnak  

                                      Vsak ja ale nepisu, ze nemas pravdu, naopak rikam, ze na valcich jsou kvalitni plaste znat a jsou znat mnohem vic nez na silnici. Ale tezkou z toho automaticky vyvozovat, ze 25mm plast jede lepe nez 23mm plast. Jinak s tebou soulasim.

                                      • tromboonen  

                                        Vsak ja nepsal ze jsi psal ze nemam pravdu.. nehadame se tady ani my dva ani ostatni (vyjimecne), jen davame do placu sve zkusenosti re sirka plastu, dotaz byl na 33 nebo 35 sirku, tam uz podle me roste hmotnost a aero i valivy odpor rychlejc a na silnici to nema cenu..

                                        Rekl bych ze na extremne spatne silnice, kostky az rozbite zbytky asfaltek a stolinu je vhodne max 27 mm (jak uz nazev napovida treba Challenge Parigi Roubaix)… 25 je univerzal, se kterym se da i na dost spatne povrchy (jezdim s tim casto sotku i polnacky na nizsi tlaky a OK) a 23jka je pro vrchare a gramare

                                    • Breakpain  

                                      Na válcích mám stejnou zkušenost, ovšem v reálu jsem nepoznal nic – budu muset vyzkoušet opak. Tedy z latexu na klasickou duši ;) … to snad budu vnímat, anebo zjistím, že vyhazuju peníze :D …

                                      • tromboonen  

                                        Tak kdyz je na valcich rozdil tak markantni, tak v reale tam neco taky musi byt, a kdyby ne, tak mas to placebo :)

                                        • Breakpain  

                                          Mno, na válcích vidím jasně tepy a zařazený převod … co jsem nandal normál duše, mám o pastorek lehčí převod, abych to udržel a i pocitově to jede více „ztuha“. Na silnici jsem to nezaregistroval pocitově a je pravda, že zcela identickou trasu jsem nejel.

                                          Prostě spíš budu tupější na vjemy a do očí mě až praští rozdíl „z lepšího na horší“.

                                          Jel jsem hlinikový rám a top carbon … rozdíl jsem skoro nevnímal (první hlína, pak karbon). Poté, co jsem se vrátil zpět na hlínu, tak teprve potom jsem poznal, jak byl ten karbon příjemnější ;) … asi to mám v krvi :D.

                                          • Amoondre  

                                            takhle to funguje skoro u vseho, hodne markantni je to u audia (sluchatka, repraky…)

                                  • jonti  

                                    Taky docela zasadni je to, ze ten 25 nebo 28 plast foukas o neco min nez ten 23mm, abys mel pocitove stejny tlak.

                                    • tromboonen  

                                      Ja ja, to je to pohodli.. ale ani pri nizsim tlaku to nejede hur, prave naopak (teda pokud uverite mym subjektivnim merenim a pocitum:)

                              • Lada,s  

                                tak na válcích možná jo

                            • Hroch obojzhivelnyj  

                              50/12 a 14., ca o 6km/h. Zkus si to, taky mi to prislo neuveritelny (bohuzel neslo o nahle zlepseni formy). Teda ne ze by to zrovna na nebrzdenych valcich bylo uplne zadouci.

                              BTW, tady se potvrzuje velky rozdil na valcich, jsou tam data latex vs butyl pro 4000s i Schwalbe Ironman.

                    • orm  

                      Podle jaké teorie? Napiš odkaz odkud čerpáš. Díky.

      • DaD  

        Parádní kolo!Pevná osa je určitě plus i na silničce.Já taky vozím na silnici kotouče a musel jsem si na nábách udělat značky,jak mají být upnuté do vidle,jinak mi šrtají.Mám tedy mechaniky a tohle muže být o level jinde.Každopádně bych pevné osa bral všemy deseti.

    • jecnak  

      Máte někdo tipy na vyssi karbon kola na kotoucich. Galusky nebo plaste to je fuk. 11s orech, ve predu moznost 15mm osy.

      • look_as1  

        DT Swiss RC 38 SPLINE ;-)

        • jecnak  

          Vic se mi zamlouvaji Aeolus 5 Disc D3 Tubular kvuli profilu rafku.

          • treatt  

            Ty vypadaji opravdu povedeně, pro smrtelníka tubeless, pro krosaře Tvého ražení budou galdy ještě o kus lehčí..

      • kesu  

        Od příštího roku by měly být Lightweighty na kotouče a pevné osy

      • Pebe  

        a cenová relace?

        FFWD

        • jecnak  

          Kolem 20–25. Zatim spis sonduju, protoze ty seriova kola maji orech na … Tak nejak pocitam, ze po zime pujde do kopru i s pravidelnou udrzbou – rozumi se rozebrat a namazat po kazde narocnejsi jizde v marastu. Mozna to skonci stavbou – cinsky karbon rafky, slusny draty, nova zadni naba a puvodni predni naba ze seriovek.

          • blaf  

            jestli uvazujes o Cine, tak by mozna stalo za uvahu Carbon SLR, slovaci, takze to mas i se zarukou, pletou to na DT 240 nabach, cenou to bylo pod 20tis. (na webu maji vyssi ceny, ale nekolik lidi tu psalo o jine cene), v nabidce teda nemaji kotoucova kola, ale to by jiste slo domluvit

            • jecnak  

              Cim dal vic uvazuju, ze si je zapletu sam. Naradi na to uz mam.

    • jecnak  

      Tak pokracovani kotoucove odysei. Na novem kole Boone 5 mam Shimano RS685. Proti Avid BB5 neskutecny pokrok ve vsem. Za vikend najeto po silnici i v terenu kolem 200km. Nikde nic neskrta, krasny chod a citlivost. Mezi deskou a kotoucem dost mista. Zatim jezdim original desky + 160mm kotouce.

      • kesu  

        Mám na kole tuším 785 a je to fakt dobrý, brzdí to super a hlavně s minimálním úsilím..

    • jecnak  

      Tak pridam cerstvou zkusenost s Shimano RS685 +160mm kotouce + XTR desky s chladicem. Sjezdy na silnici se daji jet mnohem vice na hrane a brzdny ucinek kotoucu se da bez problemu vyuzit pri dobrzdovani do zatacky (predni) a jemne korekce v zatacce (zadni). Sjezd z Glockneru na mokru dolu do Zell am See zcela bez problemu. Po prodlouzenem vikendu v Alpach jsem nezaznamenal ubytek desek.

      • Esi  

        řekl bych že na té silničce musí ty desky vydržet tak alespoň 10 tisíc km pokud tam teda není výrazně méně materiálu než na bikových deskách, silniční jsem nikdy neviděl. přece jen na biku nejvíc žere desky to že jezdíš v bordelu, to na silnici není a tak není důvod aby to nějak moc ubývalo přece jen je to houby váha a rychlost ani na té silničce se nějak extra často nad nějakých 85km/h nedostáváš

        • McBlacky  

          pokud jezdíš kopce tak je samozřejmě taky spálíš dřív. na roviny v čr to vydrží věky

        • jecnak  

          Nektere z prvnich kotoucu od Shimana mely problemy s rozlozenim tepla pri agresivnim brzdeni. Mam teda 160mm kotouce, ale podle me nebude problem ani se 140. Desky s chladicem byly dole pod kopcem horke, ale dala se na chladici udrzet ruka.

          V cem aktualne vidim problem je v tom, ze jak jednou desky nekde necim zasvinis, tak pokud nejezdis ve velkych kopcich, tak je problem je vypalit.

    • Hroch obojzhivelnyj  

      .

      (zas ten zas… prohozenej ctverecek, grr!)

    • LáďaH  

      Měl by někdo aktuální zkušenosti s kotouči a nějaké zhodnocení, zdali se do nich vyplatí jít?

      • Tina  

        A ty si nečítal príspevky v tomto vlákne???

        • LáďaH  

          Četl, ale dlouhodobou zkušenost jsem nenalezl. Jen prvotní dojmy…

          • jecnak  

            Tak jezdil jsem mechaniky a ted pul roku hydrauliky, oboji bez potizi. Na hydrach jsem si jen jednou umastil desky – vyresil to az plynovy horak. Funkcne porad stejne, jak uz jsem psal vyse.

            • fingerstyle  

              Zdarec.Oživil bych tohle téma.Plánuji novou silničku a řeším jednu věc: na ultegře di2 se špalky nebo s mechanikou ale hydro kotouči…Můžete napsat osobní zkušenosti a poradit?

              • DaD  

                Kup DI2 s hydraulikou a máš to nejlepší možné kombo:) Jinak na hydrách chodí i mechanické řazení velmi dobře,ostatně jako jakékoliv Shimano.Je tam tady na začátku taková malá prodleva (cca 2 mm dole na páce) při nástupu hydrauliky,ale to se dá pořešit větší položkou než standartně osazovanými dorazy od Shimana.

              • treatt  

                Imho to záleží, jaké jsou Tvé priority. Masírka a luxusně příjemný chod elektro řazení a lepší váha, nebo pořádně brzdící kolo..

                • jecnak  
                  • hmotnostni rozdil v neprospech kotoucu.
                  • treatt  

                    No, však jsem to psal – na jedné straně lepší váha a luxusně příjemný chod elektro řazení (fingerstyle psal, že Di2 by byla ráfková), nebo proti tomu lepší brzdy..

            • DaD  

              Také máš mezi mechanikami a hydraulikou takový propastný rozdíl? Když sednu z jednice na zimáka s mechanikami tak mi připadá,že to vůbec nebrzdí:(

      • DaD