• výletník

    Ahoj, o víkendu jsem testoval nové kolo. Všechno super, jediné co mně překvapilo nemile je šíleně malá účinnost brzd. Je to moje první silniční kolo, tak nevím, jestli je to normální, nebo je chyba v brzdách. Při jízdě z kopce je zastavení kola na nějakou rozumnou vzdálenost nemožné. Osazení je Ultegra.

    Díky za reakce.

    • kubad  

      no chce to vzít pořádně za páky, pak to i brzdí, a kvalitnější

      špalky taky pomůžou

    • Zdenda CUBE  

      Ještě bych doporučil, pokud je to nové, tak něčím odmastit brzdné plochy na ráfcích a nebát se za ty brzdy vzít. Pokud jsi zvyklý brzdit jedním prstíkem na hydrách, tak to tady nebude fungovat :-), chce to jak bíše David, větší sílu na páky …

    • MlokCZ  

      Silniční kolo oproti biku s pořádnými plášti a hydrami prostě vůbec nebrzdí.

      Jsou tam sice rozdíly mezi brzdami a jak píše kubad, tak jsou nějaké možnosti jak to zlepšit.

      Nikdy se to ale nepřiblíží dobře brzdícímu biku. Výkonnější brzdy by na silničce stejně limitovaly uzoučké pláště + navíc i posed a geometrie silničky, proto se nic o hodně účinnějšího nepoužívá. A když vezmeš za páku celou rukou (ne jedním prstem jak už uvedl Zdenda Cube), tak není problém se přiblížit limitu plášťů.

      Na biku jsem schopný zastavit na několikanásobně kratší vzdálenosti. Něco ve smyslu brzdná dráha ze 40km/h hodně pod 10m si na silničce můžu nechat jenom zdát.

      Jednou jsem zažil v praxi v prudkém sjezdu na lehce rozbitém asfaltu přímé srovnání dobře brzdící bike x silnička z větší rychlosti (kolem 60km/h) při snaze obou jezdců zastavit co nejdříve. Já zastavil na hodně krátké vzdálenosti (přesnou vzdálenost netuším) a kamarád na silničce zastavil někde hodně daleko (několik desítek metrů).

      Na silničce prostě je třeba přizpůsobit jízdu tomu jak to brzdí. Tím, kde se silnička používá s tím není žádný problém.

      • ememem  

        . A když vezmeš za páku celou rukou (ne jedním prstem jak už uvedl Zdenda Cube), tak není problém se přiblížit limitu plášťů. – to je mozne ale docela ta obdivujem ze dokazes obzvlast vo vysokych rychlotiach alebo na horsom povrchu pripadne v zakrutach brzdit takymto stylom. ja pokial pouzijem iny uchop jak „iba ukazovak na paku“ tak absolutne nemam istotu v uchope a ovladani riadenia.

        • MlokCZ  

          Tak mám slabé ruce, takže na silničce při potřebě trošku více brzdit, tak jsem brzdil vždy celou rukou.

          A za horní úchop třeba opravdu ostřeji přibrzdit (ostřeji v rámci silničky) už mi nikdy moc ani nešlo.

          Tím ale vůbec netvrdím, že mám jistotu při takovém brždění v úchopu a v ovládání.

          V zatáčce bych nikdy takhle ostře na brzdu nešel, tam to nehrozí vůbec. A hodně rozbitý úsek (asfaltový) je pak vůbec na silničce problém.

          Tohle jsou další důvody, proč mám už definitivně i na asfalt celopevňáka. Nejen to pohodlí, ale brždění, jistota úchop právě v kritičtějších situacích, stabilita.

          • MlokCZ  

            Nebo situace jedeš ve sjezdu 60+ a přijde na jinak pěkném povrchu větší jáma, co nestíháš objet.

            I na silničce se dá lecos skočit, ale opět ta jistota na celopevňáku je úplně někde jinde.

            A když už náhodou sem tam něco přehlédneš, tak to opět není taková m…a jako na silničce.

            Ale i přes tyhle všechny vlastnosti, tak jsem nikdy s tím na silničce problém neměl (na silničkách jsem toho nenajel zase tak málo, tak 30tis. km+ určitě a měl jsem kdysi jen silničku a pak hodně let souběžně s bikem), i když mi to někdy prudilo.

            Jen při střídání s bikem vždy prvních pár sekund po vyjetí a hned si zvykneš, že je to prostě silnička.

            Je ale pravda, že dokud jsem neměl pořádný bike + slušné hydry, tak ten rozdíl tak velký nebyl oproti biku (třeba kdysi oproti cantíkům) a tedy dříve mi ani tak nevadil.

    • DoomHammer  

      na silničce se nebrzdí, na silničce se jezdí :-)

      viz Mlok – prostě musíš předvídat a jet tak, abys byl schopen kloudně zastavit

      • Rychlej turista  

        Mě rozbila tato Mlokova věta: „Na silničce prostě je třeba přizpůsobit jízdu tomu jak to brzdí.“ :-D

        • DoomHammer  

          a komu se to nelíbí, může si pořídit Avid BB7 Road a rozbít si s nima úsměv a ničit pláště :-)

    • výletník  

      OK, díky za informace. Prostě to vezmu jako vlastnost a naučím se s tím jezdit. V prvním sjezdu jsem byl ale pěkně vyklepanej, z biku a koutočových brzd jsem byl zvyklej na jinou reakci :)

    • mr.antik  

      To si ještě může trošku sednout. Zadek musíš dostat celkem v pohodě do smyku na hladkým asfaltu. Větší účinnost už stejně nemá smysl, to bys zas musel doplňovat nějakým ABS :-))

      • bagr84  

        Z horniho uchopu kolo do smyku jen tak nedam a z oblouku zas tak casto nedobrzduju :)

        Proste to nebrzdi, na to si musis zvyknout :))

        • frdrx  

          Ne, myslím, že bys měl být schopen dostat kolo do smyku i z horního úchopu. Jestli nejsi, máš něco špatně.

        • ememem  

          ale no tak chlapi, suhlasim s tym ze hydra to neni aj ze po tom co som vlani po x rokoch sadol na silnicku tak som mal tie iste pocity ako vyletnik ale imho kopa ludi a to vcitane tych co hodne jazdia na silnickach ma vzhladom k brzdeniu uplne nevyhovojuco nastavene paky. kazdy si to predovsetkym priposobi uchopu zhora a to ze potom pri brzdeni pri ochope ze barany treba vselijako posuvat a vykrucat ruku do nie moc vyhovujucich poloh uz neriesi pricom si myslim ze sa to obzvlast tyka shimano pak ktore obzvlast na ergo riaditkach su imho dost daleko aj pre cloveka s velkou rukou. ja som s tym laboroaval hodne dlho, vymenil som ergo rajdy za shallow drop klasiky, dal do pak tie distancne podlozky (mam sice dost hrube a silne ale kratke prsty), posuval paky hore dole po milimetri a teraz je to povedal bych ok a je to dost radovy rozdiel oproti „standartnej“ montazi a vobec uz nemam pocit ze to brzdi zle.

        • Breakpain  

          To ano, ale musíš vzít hodně i za přední brzdu, ale nepřehnat to.

          Já jsem byl také docela v šoku, když jsem přesedlal, ale bylo to také o tom, že jsem se přední brzdy bál …

          Zadek z horního úchopu do smyku lze dostat, z oblouků až moc často :-/ …

          Ale hlavní činitel vidím v přední brzdě – musí se za ni prostě dost vzít a pak to brzdí jinak, já se hodně mírnil, abych si nehodil plaváčka … Ale přidávám pomalu a zatím ok ;). Nicméně od aut se už držím dál, málem jsem se jednomu pánovi podíval do kufru …

          A co tu někdo zmiňoval skákání přes díry – paradoxně se mi s tím skáče lépe, než s bikem, až na dopady ;)

      • anthropoid  

        Proč dávat zadní kolo do smyku a ničit pláště navíc to kolo je pak neovladatelné .Základ je naučit se brzdit přední brzdou. Přední zastavíš o dost ryhleji než zadní.

        Někde je to i posané ,ale kde to už nevim…

        Asi O. Vojtěchovský

      • DaD  

        Jasně,že si to sedne.Pak to bude brzdit o level jinak.Je ještě možné použít přilnavější směs brzdových botek,ale zas to rychleji mizí.Shimano je má tvrdší a dokážou se do nich pěkně zasekat špony z ráfku a je to potom docela opruz to z nich dostávat.Koolstop tohle třeba nedělá.Já velmi vážně uvažuju o silničním zimáku na kotoučích.To jak dostávají špalky a ráfky zahulit v marastu mě docela deptá.Hlavně ten zvuk při brždění,jak se to tam dře!!Je to hnus,velebnosti…

        • jecnak  

          Pridreny pistky a skrtajici kotouce te nedeptaji?

          • DaD  

            S tím jsem měl problém pouze na brzdách Hayes nine.Naštěstí je to už hooodně dlouho.Pokud se o kotoučovky dovedeš postarat,tak jsou na beton nejlepší volbou.

            • jecnak  

              No prave, musis se o ne starat. Pri jezdeni v zime a v soli ti vetsinou ani to nepomuze.

              • DaD  

                Postarat jsem myslel jen vycentrovat třmen a občas vyčistit pístky od bordelu,když se dobře nevrací.Proti ráfkovým brzdám v bordelu je to o mnoho méně práce a navíc to brzdí.

                • Pedro RB  

                  Souhlas. Zatím vozím kotoučovky na zimáku první zimu, takže včerejší vyjížďka první tipycky zimní. Ale zatím naprostá spokojenost. Sůl se samozřejmě projeví až později.

              • R-A-D-I-U-S  

                Pístky stačí 1–2× za rok pořešit, stejně nějakou údržbu člověk dělá že jo…

                MOžná by to řešili bubnový brzdy ;-)

        • HonzaP9  

          Ohledně dostávání špon z ráfku z brzdových špalíků … Teď zrovna řeším přesně tenhle problém, po jedné jízdě v dešti mám brzdy plné bordelu. Má to vůbec cenu se ty špony snažit dostat ven nebo se na to mám rovnou vybodnout a dát nové špalky? Brzdy mám FSA Gossamer a ráfky jsou staré galuskové Mavic Monthlery Pro a těch pár desítek km s pískem v brzdách je na nich dost vidět :-(

          • mrozu  

            Jakože dávat nové špalky po každé jízdě v dešti? Proč ne, když na to máš :) Vyčištění bordelu je práce na 10 minut a špalky slouží bezproblémů dál. Moje zadní origo Shimano 105 špalky mají najeto 13000 km, přední myslím v klidu dají 20k.

            • HonzaP9  

              No to jsem zrovna nemyslel :-)

              Ono to nebyla první jízda v dešti, spíš jsem asi měl ty smůlu, že jsem přibrzdil zrovna v nějaký blátivější kaluži a tím pádem se ten největší bordel pěkně zadřel do špalíků. No nic, zatím jsem je přehodil a večer u pivka to z toho zkusím vydloubat…

    • Ludwajs  

      Ahoj,

      Mám na vás docela důležitý dotaz. Koupil jsem manželce silniční kolo a teď jsme byli párkrát na vyjížďce a zjistili jsme docela velký problém. Žena říká, že ji kolo skoro nebrzdí a jde asi o to, že nemá dostatečnou sílu na zmáčknutí páky. Koukal jsem na kolo a má velmi obyčejné špalky nějaké ty force za pár kaček tvrdá směs. Jinak zbytek osazení ultegra. Poraďte jak zlepšit brzdivost? Určitě výměna špalků, ale za jaké přikláněl bych se k nějakým velmi měkkým co by brzdili silně už při lehkém zmáčknutí. Jinak když kolo zkusím já tak zabrzdím. Jde prostě o sílu zmačknutí páky. Jak udělat třeba aby brzdili ještě lehčeji. Děkuji za odpovědi a omlouvám se za znovu otevření vlákna.

      1. jaké špalky koupit aby to dobře brzdilo?
      2. jak ulehčit brzdění ženě?
      • Člověk a jeho svět  

        Ad 1) třeba Swiss Stop

        Ad 2) posilovna :)

      • nooski  

        Trojbarevné BBB brzdí fajn. Nastavit na brzdách co nejmenší předpětí pružiny. Dle typu páky nastavit vzdálenost páky od řidítek případně vybrat vhodný tvar oblouků. Různé úpravy brzdné plochy ráfků můžou taky dělat divy a mezi jednotlivými modely jsou obří rozdíly.

      • Zdenda CUBE  

        Jestliže tam máš jak píšeš Ultegra brzdy, doporučil bych špalky Dura Ace. Ty Swiss Stop sice o malilinko lépe brzdí, ale o to dříve sežerou ráfky. A chce to poladit a seřídit krok i předpětí čelistí. U Shimano brzd si většina závoďáků stěžuje na to, že jsou naopak moc ostré, tak to chce jen seřídit a zvyknout si na to …

        • blaf  

          nevim jak ve srovnani s SwissStopama, ale zrovna shimano spalky jsou vyhlaseny zranim rafku

    • Člověk a jeho svět  

      Na silnici se nebrzdí, jen zpomaluje či zastavuje :)

      • bochov  

        Také jsem měl pocit jak jsem si před rokem koupil silničku,že to ve srovnaní s bikem nebrzdí ted jsem si již na to zvykl chce to více předvídat a potom to jde hlavně když jedeš z kopce po hlavní tak si dej pozor na pitomce v autech,kteří maj na haku,že přijíždějí s vedlejši mam brzdy sch105 a na bajku avidy.

    • Ludwajs  

      Děkuju všem za dobré rady. Koupili jsme brzdové botky BBB tříbarevné a ještě jsem ženě nastavil přepětí na pákách. A super brzdí to jak čert. Žena říkala, že to brzdí až agresivně. Ty špalky co byly původně na brzdách jsou shimano r50t2 a naprosto nebrzdily.

      • DaD  

        Špalky jsou alfa a omega.Předpětí pružin na brzdý účinek nemá žádný vliv a brzdu i s maximálním předpětím stiskne i malé dítě.Chleba se láme,až když se špalky opřou do ráfku:)

    • Adam Buchal  

      Mám dotaz ohledně klasa brzd na silnici… Na netu se píše o lepší účinnosti brzd u nových sad 4700, 5800, 6800 – v čem lepší brzdný účinek nové sady spočívá, v brzdové čelisti nebo v páce ? Mám páky 105 5800 a k tomu čelisti Bontrager dual pivot ( http://road.cc/…%20brake.jpg ) a zvažuji na novou sezonu nákup nových čelistí buď 105 nebo Ultegra – pomohl bych si tím nějak, nebo zbytečná investice ?

      (ps: vedle frčí diskuze o kotoučích – rád bych, ale celé kolo zatím kupovat nehodlám :o))

      • nooski  

        Nove celisti od 105 nahoru maji snad cep navic a brzdi podle mych zkusenosti fakt paradne.

        • Adam Buchal  

          Takže vyšší účinek spočívá přímo v čelistech a ne páce ? Protože ty Bont jsou taky dual pivot… Viděl jsem že ultegry jsou sehenat za docela slušné peníze..

          • Honzis  

            záleží jestli opravdu potřebuješ vyšší účinek – jestli ti původní slouží a dobře, tak bych neměnil a dal max nové špalky, které udělají také hodně! Vyšší účinek je zajisté v čelistech, nějaká obyč Tektra bývala dost zoufalá, stejně tak původní nepřepákované čelisti.

            • Adam Buchal  

              No když se nad tím zamýšlím, tak tyto brzdí docela dobře, ale chce to lepší gumky. První byly bontrager, ty brzdily výborně, pak jsem dal ty často zmiňované BBB a to je nic moc. Za čista brzdí výborně, ale hned zasviní ráfek a pak už bída. V plánu jsou určitě nějaké kool stopy nebo swiss stop. Otázku jsem pokládal ve víře, jestli bych nezískal ještě větší účinek ( místy by se hodil ).

    • MI.KU  

      Tady nějaký starší test.

      https://www.wheelbuilder.com/…rakeTest.pdf

      Ty nové Ultegry 6800 brzdí moc fajn a to tam mám zatím ty origo špalky – půjdou SwissStopy

      Oproti staré 105 to jsou kotvy.

      Ze začátku jsem si musel zvykat – jízda jen s jednou rukou za levou páku z vrchu a pribrzdení dvěma prsty z této polohy mě katapultovalo na riditka – teď si dávám víc pozor ale ten nárůst je oproti starým sadam velmi znatelný.

    • plzakj  

      Jeden asi hloupej dotaz, ale radsi se zeptam: budou celisti ultegry 6600 nebo novejsi fungovat s pakama tiagra 4600? Je to jen o lanku ne?

      • MI.KU  

        No fungovat samozrejmne nějak budou – ale nechci kecat je tam myslím jiné přepákování tahu lanka.

        • plzakj  

          Jo, uz jsem neco pohledal na zahranicnich forech. Od 6700 (generace s vnitrnim vedenim radiciho lanka) ma brzdove lanko jinak resene. Na druhou stranu 6600 pry nebyly nic moc, tak to asi nema cenu resit :-) Ojezdim tiagru a pak vymenim celou sadu :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse