• meridak29

    helma na kolo ano či ne??já osobně se bez ní cítím jako nahy jako v autě bez pasu.

    • 123J  

      Je to o zvyku, raději s přilbou.

    • Delkim  

      a na co? nesmysl, podstatný je cigáro, v autě si taky pásy nezapínáš

      btw ty jsi slušný TROLL, dneska registrace, prý záchranář a ptáš se na helmu???

      • wanderer  

        Cigáro jako prvek pasivní bezpečnosti?

      • meridak29  

        Prave pro to co delam a spostu tehle lidi uz jsem vezl jinak zajimavy nazor

      • hekynen  

        Klííd, panáček je z Prahe… ;-)

        • Esi  

          To já skoro taky a i tak si tu helmu beru i když jedu jen k rodičům 4 km přes les :-) Možná to bude tím že tátovi jednou helma zachránila život i s helmou těžká otřes mozku, tak že bez hemy by nebylo co řešit.

    • wanderer  

      To je dost individuální. Já se zase s ní cítím jak ve vězení ale do loňska jsem se přilbě vyhýbal a na konci roku jsem trochu štrejchnul o asfalt tak si ji letos už vozím. Stručně bych to charakterizoval jako nutné zlo.

    • Marskatin  

      Záleží na tom, jak ti sluší.

      • Delkim  

        tak hlavní je kolik stojí, to si řekněme na rovinu!!!

        helma pod trojku nemá absolutně smysl, to si dá na hlavu jen největší zoufalec!

    • Big Hamer  

      Krom zavodu ji nikdo nikomu prece nenuti, akorat bych potom takovym lidem pri urazu nezaplatil ani korunu z pojistky.

      • Honza M.2  

        Pokud nejsi debil tak si jí vezmeš, už mě 1 zachránila, a byla to helma GIRO za 2 000 Kč. Bez ní bych na delší vyjížďku vůbec nikam nejel.

      • kyl  

        Myslíš úrazu hlavy?

        • Honza M.2  

          Jop sjel jsem do stráně a hlavou narazil do kmenu stromu, jak jsem letěl napřed. Ona se rozpůlila skoro – roztříštila energii a nakonec to bylo jen pár odřenin

      • ememem1  

        ja cyklistom vobec ne.

    • MartinaBu  

      Cyklisty bez přilby nemám ráda, jednou jsem se v zatáčce na cyklostezce srazila (bohužel moje chyba) s protijedoucím cyklistou.(bez přilby) Letěl podobně jako v groteskach Lauera a Hardiho šipkou obloukem do křoví. Já se omlouvala jak to jen šlo, tři týdny jsem vozila tu velkou milku jako omluvu a nemohla spát jestli je v pořádku. Naštěstí asi po měsíci jsem ho zahlédla živého a zdravého v Tescu. :-)

    • Tomkac  

      Já přilbu vozím jen na XC závody a na FR ježdění…Jinak to na mě nikdo nikdy nedostane!!!

    • Espen  

      S helmou se cítím nesmrtelnej, jako bych byl v zorbovací kouli a nemůže se mi nic stát. Pak mám co dělat, abych se v těch sjezdech nezabil,jak to pouštím. Takže radši bez. To jedu opatrně a z rozumem.

    • MartinM  

      Nevozím, ale občas mě nepadne v nějakých sjezdech co by se mi asi stalo kdyby se něco stalo a celkem z toho jde strach :D

    • Namtos  

      Taky nenosím – před xlety jsem zkoušel a nebylo to ono, těžká a moc to nevětralo. Ale za těch cca 10 let se materiály posunuly o kus dál (jak váhou, tak odvětráním) , tak se už po nějaké poohlížím.

      Hodně se mi líbí v pelotonu helmy od BBB, ale cena moc ne :)

      Máte nějaký tip na hodně otevřenou helmu za ±2000.

      Samozřejmě musím pak osobně vyzkoušet, protože každý výrobce bude mít svůj tvar a každý z nás má jinou šišku :)

      • meridak29  

        Ja sem osobne si koupil helmu od kellys za 1800 kc a naprosta spokojenost lehounka a odvetrava krasne mrkni na to.

    • wego1991  

      Loni zhruba touhle dobou sem si to valil z Ondrejniku a po zimě byl štěrk po zimě zameten, ale pouze na kraj cesty. Pravotociva zatáčka a jaksi sem precenil své brzdy a hlavně rychlost a v tu chvíli sem věděl, že mám dvě možnosti: 1. Co nejvíc se nahnout na pravý bok a hodit mrchu a nebo za 2. držet se na kole co nejdéle a narvat si to do příkopy hluboké asi 3/4 metru za kterou je hned elektrický ohradní pro ovce :) zvolil sem možnost jedna a spadl na pravé rameno a házel kotrmelce po asfaltu dolů z kopce a přitom driftoval helmou o zem… SPDčka mi díky bohu vyply ani nevím jak a poté co sem přestal klouzat, sem si ještě na zemi zanadaval jaký jsem kokot. Vstal jsem a otočil sem se směrem k místě pádu a kolo bylo ode mě vzdálené dobrých 15 – 20m na kopci výše. Podtrženo sečteno – nová endura bunda za 4 litry roztrzena asi na 5ti místech, nové capaky na kolenu a lýtku, lehce potrhane návleky na tretry a helma hezky zbrousena (jezdím ji dodnes). A po fyzické stránce 14 dní bez jedné ruky – narazene rameno. Kdybych tehdy neměl helmu, tak mám o asfalt obrouseno ucho z čehož pro mě vyplývá – helmu vždy. Ostatně jak si na ní zvyknes, tak o ní na palici ani nevíš.

    • Breakpain  

      Nene, pouze bez helmy se nám zajistí „zdravá“ selekce v budoucí populaci ;) …

    • tomxxx  

      Ja bych ji zavedl klidne povinne, kdyz chces na silnici, jedine s helmou. V lese at si jezdi kazdy jak chce. Kamarad se mi zabil a to ho sundalo auto v docela nulove rychlosti, kdyby mel helmu, prezil by to. Chyba to byla ridice, ale na tom nezalezi. Kdyz ma ridic svedomi, tak jsou v haji hned dva zivoty. Jeden je mrtvej a druhej se tim minimalne trapi, nebo jde i sedet. Kdo helmu v provozu nema je podle me debil, at si rika kdo chce co chce.

      • MartinaBu  

        +1

      • jan.pernik  

        Kamarád z úrazovky mi říkal, že všechny cyklisty co k nim přijeli, tak měli helmu. Je pravda, že hlava to jakž takž přežila, ale ten zbytek byl dolámaný o to více :-)

        Naopak těch pár úrazů bez helmy bylo jen lehkých – takže mít helmu je spíše o pocitu falešného bezpečí. Týká se to hlavně horských kol, co jezdí různé sjezdy mezi stromy a pařezy.

        • Carloss  

          protože ty po těžkým pádzu bez přilby už jen hodily do truhly :)

          • jan.pernik  

            No to možná bude tím, že bez té helmy se jezdí tak nějak opatrněji :-) a uražená hlava s helmou …

            Ale musím uznat, že helma má svoje pozitiva. Např. při letní bouřce s kroupami. Fakt jsem byl rád, že ji mám. Od té doby ji sice nevozím, ale před švihem se podívám na předpověď a radary.

            • Esi  

              Ale houby, prostě ty bez helmy vozej ty tmavý sanitky rovnou do chlaďáku, co asi tak zbyde z hlavy když si s ní štrejchneš ve 40km/h o strom ? při první vyjížďce jsem si škrtnul hlavou o plot u obory, bez helmy by to možná dalo na pár stehů, tahle je jen trochu odřená helma z boku

            • raw 4  

              Wtf..zabit se muzes i na rovině a v male rychlosti…:-)…nejlepší skupina jsou cyklisti co si myslí, že šátek chrání stejne dobre jako helma…

        • tomxxx  

          Jo jo, když totiž helmu nemáš a sundá tě auto, tak ti to nerozjebe hlavu a nemáš díky tomu zlomeniny. Je to tak, ta helma ti totiž zláme nohy a páteř, je to svině.

        • tomxxx  

          Kdyby ten můj kamarád helmu měl, tak ti možná tvůj kámoš z úrazovky vyprávěl, jak další dement v helmě přijel se zlomenou nohou, ale teď bych s nim mohl na kolo a tenkrát 15ti letej syn by měl tátu.

        • blaza84  

          Nebo to může být tím, že helmu nosí sportovní bajkeři, kteří si na kole ublíží víc, než tetka, která jede bez helmy do sámošky.

          Částečně souhlasím s poznámkou o pocitu falešného bezpečí. Člověk s přilbou, případně obrněný dalšími chrániči, si dovolí víc (na kole, na lyžích,…)a pak se zvyšuje pasivní bezpečnost na úkor té aktivní. Ale kvůli tomu si ty chrániče přece berem … :)

        • IndyCZ  

          Prd falešný pocit bezpečí. Pokud má přilba vůbec nějaký efekt (přiznávám, může být, ale marginální), tak působí spíše na ty, kteří přilbu běžně nosí, ale v konkrétní situaci ji nemají. Rozhodně si nemyslím že se ti, kteří přilbu nevozí vůbec, chovali obecně bezpečněji.

          Aspoň já osobně, než jsem začal vozit přilbu, jsem jezdil v podstatě stejně, možná i hůř. :-)

          • 3022  

            Ta úvaha o pocitu bezpečí přecejenom má něco do sebe, ale kdyby jsme to braly vážně, tak stejně tak můžeme dospět k tomu, že např. na kole s mizernými brzdami člověk jede opatrněji než na kole s kotoučovkami, tzn. že kotoučovky jsou vlastně nebezpečné :)… no a ono na tom přes veškerou absurditu něco bude… Je to asi stejně jako když se utopí víc lidí kteří umí plavat – ti kteří neumí se prostě drží od hluboké vody dál a nepřeceňují vlastní schopnosti. Jenže jde o to, že problémem samozřejmě není to, že lidé umí plavat, ale to, že přeceňují vlastní schopnosti.

            Před cca. 30 lety byl mimochodem „pocit bezpečí“ celkem důkladně prověřovaným argumentem, když se v USA rozhodovali jestli hlídkovým policistům mají pořídit neprůstřelné vesty. Argumenty byli vpodstatě stejné – policisté s vestami prý budou více riskovat. Studovali to studovali a nakonec byl závěr víceméně ten, že přínosy neprůstřelných vest dalece převyšují negativa. Jenže ty vesty ty policisty prokazatelně chránily před nejběžnějším ohrožením života v těch podmínkách a statistický přínos z praxe pak byl následně jednoznačný…

            • OstravakTu  

              Ty se asi hodne nudis :))

            • hekynen  

              Hele jako, vy holky si to berte jak chcete, ale my chlapy v tom máme naprosto jasno! ;-)

              • matbiker  

                Holky to braly vážně a přes veškerou absurditu na nebezpečnosti kotoučovek něco vážně bude!!!!!

    • Carloss  

      helma je pro posránky!

    • Big Hamer  

      Bez helmy ani ranu, a i kdyz kupuji jen levnejsi varianty uz nekolikrat jsem dekoval ze mam hlavu celou. Ale je to kazdy ho vec.

      • metr-x  

        Špatně zařazeno :-)

        Dal bych cyklistickou přilbu jako povinnou výbavu jezdce bez rozdílu věku, pohlaví, stylu jízdy, jestli je endurospecific, silničář, Xcčkář nebo děda jedoucí si v sobotu ráno pro noviny do trafiky..

        • jan.pernik  

          Je vyrábíš? A proč by ty helmy neměly být povinné i např. v autě?

          Jinak jak se pozná český cyklista v zahraničí? Jediný cyklista v širokém okolí, který má helmu.

          Že by na tom západě to byl samý nevzdělaný polomozek?

          • metr-x  

            Bezpečnostní pásy jsou v autě taky jenom pro případ nehody, tak jako třeba přilba na kole…

            • petrlos  

              ha, rychle, prichazi nehoda, musim se pripoutat.. :)

              ha, letim pres riditka, rychle vytahnout helmu z batuzku.. :)

            • Rubi  

              tak si nekoho posad na misto spolujezdce, par lidi na zadni sedadla, idealne nekoho doprostred, trochu to rozjed a dupni na brzdu, situace bez nehody, jen pak neprejed ty co prolitli ven :D ti 2 vzadu budou mit jen facelift obliceju od prednich operek

              • jan.pernik  

                jako kluk si pamatuju, ze jsme na popojizdeni meli Fiat 600D, kde pasy nebyly, pak jsem s tim i jezdil, jak jsem mel ridicak a ze by bylo potreba delat takove vylomeniny? To ze pojedu o 20km/h vic neznamena, ze tam budu o 20 minut driv, ze se budu nekomu lepit na prdel, taky dobu jizdy nezkrati.

                Silnice neni na zavodeni, ta je urcena, abych se bezpecne dostal z mista A na misto B. Na blbnuti je zavodni okruh. A jestli ma nekdo potrebu adrenalinu a blbnuti, tak at si koupi starou Skoda 120, vyvari si do toho ram, prihodi 3 karburatory a muze autocross nebo rallyecross. Jen bacha kdyz se budete kutalet ,tak se furt drzet volantu a nechytat se toho ramu – cvaka hajzl prsticky.

                • Rubi  

                  Co to je za snuska kecu zase, kdyz tomu nerozumim tak se k tomu nevyjadruju, ne? Zkus si jet po meste nepripoutany 50km/h a predstavit si ze ti pred auto vlitne napr. dite, cyklista, cokoliv, slapnes na brzdu a hadej co to udela. Ridic to chyti volantem a zbytek posadky je na tom hur. Ze kdysi ve fiatu 600D nebyly pasy a jeste vic kdysi se jezdilo na voze za konem je totalne nepodstatne. Kdysi byl taky jiny provoz a mentalita na silnicich.

                  A nikdo netvrdi ze je silnice na zavodeni, o tom zbytku se ani nebudu vyjadrovat, to uz je uplny offtopic.

                  • Esi  

                    To vůbec nemá smysl komentovat, jako spolujezdec který se nemá čeho držet rozbiješ hlavou sklo tak v 15km/h pokud nebudeš připoutanej a vrazíš třeba do zdi

                    • Rubi  

                      prave, staci si zajit na takovy ten simulator, ktery simuluje naraz ve 30km/h do zdi a je to slusna pecka…

                  • jan.pernik  

                    Pokud ti pod kola v 50km/h vlitne decko, tak tvoje brzdna draha je neco mezi 25–30m. To ho bohuzel zabijes.

                    Furt se bavime o tom samem – jet podle stavu vozovky a soucasneho provozu. Proto i kdyz nakrasne jsi v pravu, tak ty vycitky svedomi, ze jsi zabil decko, jenom proto, ze po meste muzes jet 50km/h ti uz nikdo nevezme.

                    A bohuzel furt plati nepsane pravidlo, ze kdo ma nabourany cumak, tak je vinik nehody. A to decko vetsinou srazis cumakem.

                    • Esi  

                      tak to asi těžko, brzdná dráha felice z 60KM/h je 13 metrů bz reakční doby, jen ta černá čára na silnici od gum, testováno před lety při nácviku panického brždění na škole smyku :)

                      • jan.pernik  

                        Se podívej tady:

                        http://auto.okhelp.cz/…na_draha.php

                        pro 50km/h = 39m.

                        Kdybych jezdil 50 po meste, tak mám auto samý křížek.

                        • Rubi  

                          pro 50km/h na suchem povrchu tam vidim 12,3m …

                        • Drobeczech  

                          LOL

                        • RomanH  

                          Takze vlastne brzdis provoz, v obci jedes 40 (nejlepe hned dupnout na brzdu pri prijezdu do obce) a tim slabsi jedince vyprovokujes k predjizdeni :-(

                          Jinak samo souhlas, mas jezdit podle stavu vozovky a konkretni situace, ale na spouste miste v obcich by to melo byt vice nez 50. Podle statistik nemam pocit, ze by drive u 60km/h bylo vice srazenych chodcu. Ano, je o neco vetsi provoz, ale zase auta lepe brzdi a jsou bezpecnejsi.

                          • jan.pernik  

                            ale houby brzdim provoz, je to proste podle stavu vozovky a soucasne dopravni situace.

                            Jinak ano auta jsou bezpecnejsi a s temi brzdami bych tolik nesouhlasil, ale debilu na silnici je podstatne vice.

                            Proto mam v aute kameru, protoze tech myskaru je cim dal vic. Delaji mysky zleva, zprava. Osobne bych se priklanel k tusim k irskemu modelu, kde povinne ruceni neni na auto ale na ridice a ridici do 25 maji nasobnou prirazku.

                            • pepek  

                              tech myskaru je cim dal vic. Delaji mysky zleva, zprava – nenapadlo tě třeba, že ta příčina není v množství myškařů, ale v tobě?

                              • goofy  

                                V tomhle má chlapec pravdu. Myškaři jsou mnohdy ještě v klidu, ale když se mě co druhou jízdu snaží někdo zabít, je už celkem otravné…

                              • jan.pernik  

                                Jako myslíš, že je chyba když po státní jedu 80 protože přede mnou jede náklaďák a nevidím dopředu, abych mohl v klidu a bezpečně předjet a nějaký magor s vytuněným golfem to bere zprava protože doprotivky něco furt jede?

                                • pepek  

                                  Nevím, co se ti stává. Situace, kterou jsi popsal se stane max jednou za dva roky. Pokud tě ale ostatní předjíždějí furt pořád immervere, tak bude chyba v tobě.

                                • gerrard  

                                  Jak to muze brat zprava? Tam snad neni misto. Kde se ti to stalo?

                                  • jan.pernik  

                                    Státní Břeclav-Hodonín. A na D1 přes odstavný pruh předjíždí magoři snad furt.

                                    • gerrard  

                                      Tak to musis jet prostredkem ne? Tam neni siroka krajnice, presne v kterem miste?

                                • Esi  

                                  Pokud tě nepředjíždí zrovna po trávě tak vyhláška říká něco o tom že máš jet vpravo při pravém okraji vozovky, mimo to když ten náklaďák nehodláš předjíždět tak by jsi měl za ním mít takový odstup aby se před tebe mohl někdo bezpečně zařadit a následně předjet ten náklaďák. Tam kde pro tebe není dost místa na bezpečné předjetí to ještě neznamená že tam není dost místa pro silnější vozidlo s vyšším zrychlením, přece jen X3 s 3litrovým motorem Bi Turbo s výkonem cca 330 koní potřebuje na předjetí podstatně méně místa než oktávia 1.9Tdi

                                  • jan.pernik  

                                    Proč předjímáš, že nemám dostatečný rozestup od auta přede mnou. Píšu o tom, že jsou maníci, co to berou zprava, protože jsou borci největší a táákhle velkým pinďourem.

                                    • Esi  

                                      nerozumím tomu jak tě může někdo na normální silnici objíždět zprava, tam obvykle bývá tráva a příkop nebo svodidla

                                      • goofy  

                                        Některé cesty mají krajnice široké jak odstavný pruh. Například některé úseky na staré cestě mezi Vyškovem a Brnem.

                                        • Esi  

                                          tak potom s tím toho moc nenaděláš a není třeba se nad nějakým takovým pacientem rozčilovat, důležité je až to jednou neklapne aby zabil pokud možno jen sebe. Když mě takhle někdo podjede tak si asi zanadávám budu si myslet něco o debilech ale že by mě to stresovalo ?

                                          • goofy  

                                            Zrovna tohle tak nějak přejdu a myslím si o dotyčným své. Spíš mě víc naštve, když odbočuji vlevo, a nějaký boreček se rozhodne mě ještě říznout, ať ho nebrzdím. Nebo klasické vynucovaní přednosti atd. Ale to jsem úplně mimo debatu o přilbách. ;-)

                                • Rubi  

                                  co je to ta „statni“ prosim?

                    • Rubi  

                      Ono to dite ti nemusi vletet hned pred kolo, ale muze byt i kousek dal pred tebou, podstatne je, ze 99% lidi na tu brzdu slapne at je to decko 20m nebo 1m pred autem, ty mozna jeste pridas, nevim.

                      Jinak chapu to spravne, ze si myslis ze dokazes kontrolovat vsechny nepredvidatelne situace a tim padem neni nutne vozit zapnute pasy? Tak to preju hodne stesti :D

                      • jan.pernik  

                        ale jiste ze zacnu brzdit. A chapes to spatne. Samozrejme ze si nemyslim, ze jsem schopen vsechno kontrolovat, jen se o to snazim, asi jako kazdy snad.

                        Pasy zapinam, zatim :-D

                        • raw 4  

                          No a protoze nemuzu vsechno kontrolovat a ovlivnit nosím helmu :-)

                • Tomínos  

                  Ty jsi dobrý blábolista :-)

                • Mr.Duck  

                  Podle mě troll, jinak bys nezapomněl napsat že ty okruhy a rallycross jsou jen pro troglodyty po lobotomii.

              • Breakpain  

                A do toho Ti ty zezadu můžou hezky pocuchat páteř krz náraz do sedadla.

                • gerrard  

                  Jednou jsem to zazil. Celni naraz do sloupu v male rychlosti. Ja pripoutany, borec za mnou ne. Jedna rana do pasu za me a druha za neho. Nic moc.

                • jan.pernik  

                  jj a ani to nemusí být ti vzadu. jednou jsem zastavil, abych mohl objet stojící auto u krajnice a dal přednost protijedoucímu autu a narval to do mne borec zezadu a dle měření policajtů v době nárazu tam bylo něco kolem 30km/h. Nevěnoval se řízení, ale slečně spolujezdkyni. Celý zadek auta na odpis a prda to byla slušná a opěrky hlavy nahlé. Nikomu se naštěstí nic nestalo, škoda na mém autě 70tis.

          • tomxxx  

            Na motorce jí taky musíš mít

          • Esi  

            kecáš, zrovna tak jako na lyžích tak ani na kole v zahraničí moc lidí bez helem nepotkáš, na MTB vůbec, ne na silnici sem tam někdo. Ale povinné bych je vůbec nedával, jen když někdo z kola dorazí na úrazovku s úrazem hlavy a neměl helmu ta bych ho to ošetření nechal zaplatit aby si to pamatoval pro příště

            • jan.pernik  

              Nejezdím MTB a do lesa na kole už vůbec ne – jsou tam stromy, keře a pařezy. Celkově tak nějak adrenalinové sporty nemusím. Co se týká helem v zahraničí – silnice, tak Jižní a severní Francie – bez helem, Holandsko – helmu jen turisti, Skotsko bez helem, Korsika bez helem, jižní Bavorsko – cyklisti bez helem, helmy jen babky na elektrokolech z půjčovny.

              Jinak mít a nemít helmu je velký rozdíl v chování a psychice jezdce. S helmou jezdec ztrácí ostražitost a pouští se do situací, které by normálně vyhodnotil jako nebezpečné a nedělal to. Proto je oproti dřívějšku radikální nárůst úrazů na kolech.

              Co se týká přileb na lyžích a dalších ochranných pomůcek, jako např. páteřák. Tak pak je vidět jak se tito lidé hrnou na černou a pak to nejsou schopni rozumně sjet a člověk jen pak vidí horskou se sáněma, jak podobné týpky sváží. O polomozcích ve „freeride“ ani nemluvě.

              • Mr.Duck  

                A jak vis, ze by se ty lidi na cerny sjezdovky nehrnuli i bez helem a chranicu, to by horska teprv mela co delat!

                Ale nazyvanim lidi, co jezdi freeride polomozky, to je skoda odpovidat.

                • jan.pernik  

                  No je to nebezpecne a navic v rozporu s pravidly: vsude je napsano, ze zakaz jezdeni mimo udrzovane sjezdovky.

                  Je to podle mne podobne inteligentni jako hra na prebihani tesne pred cumakem projizdejiciho au­ta.

                  99% sportovních úrazů je pouze o přecenění vlastních sil a možností a dodáváním si falešné sebedůvěry – mně se nemůže nic stát, já mám helmu/páteřák/…

                  • Carloss  

                    přecenění sil.. pičo to sou kecy jak z TV NOVA..

                  • Mr.Duck  

                    To same ja si myslim o jezdeni po silnici, kde hrajes ruskou ruletu a cekas, kdo te trefi. V lese mas svuj osud v rukou aspon ty sam, z vetsi casti.

                    • jan.pernik  

                      Na silnici? Nevím kudy jezdíš, ale na trojce nepotkáš živáčka. Zato vlese je to samý biker :-)

                  • MichaelSimek  

                    myslis preceneni styl ala „Ja nemam helmu, takze nemam falesny pocit bezpeci, takze se mi nemuze nic stat“?

                  • GrumpySmurf  

                    Nesmysl, uz jen proto, ze vetsina zraneni na lyzich je srazka dvou lyzaru, tj. jeden mozna precenil schopnosti, ale ten druhej je v tom nevinne…

                    A debaty o falesnem pocitu bezpeci sou sice pekny, a nekdy te i kluci od pocitacu ve sve smyslene zprave podporej, ale pravdou je, ze lyzovani se zrychlilo, tedy je nebezpecnejsi, diky zmene v technice, materialu a upravenym sjezdovkam, ne kuli existenci prileb a pateraku…

              • ˘Ö˘ Krab  

                Jak často, v jaké rychlosti, z jakých příčin a s jakými následky jsi za posledních dejme tomu 5 let spadl Ty sám na kole a na lyžích?

                Tvrdíš úplné koniny. Na lyžích už ve střední rychlosti pády na tvrdé upravené sjezdovce celkem bolí, přestože vozím páteřák i přilbu (a s tvrdýma ušima), rád bych si je úplně odpustil – ale trochu pravdy na tvrzení ‚kdo nepadá, jezdí pod své možnosti‘ bude, takže sem-tam spadnu.

                Na silnici bolí pády vždycky, odřeniny nejsou nic příjemného, ceny komponent a rámů nejsou nejlidovější, ať s přilbou nebo bez ní (já osobně vždycky ‚s‘), padat se mi fakt nechce, proto se snažím dělat všechno proto, abych nespadl. Občas se přesto věci sejdou tak, že spadnu, takže proč si přilbou nepřidat pár % pravděpodobnosti, že zranění nebude fatální.

                • jan.pernik  

                  Musím zaklepat ale ani jednou :-) pokud nepočítám pád v nulové rychlosti u garáže, když se mi kousnul kufr. A 2 dny mne pak bolelo zápěstí, jinak nic. Jsme asi tak stejně staří, takže už se z dálky vyhýbáme situacím, kde by se něco mohlo přihodit.

                  S helmou na lyže jsem taky koketoval, ale ne kvuli padu, ale kvuli tomu, že nepromokne. Ale nějak mi ty blembáky nesedí na hlavě.

                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Síla zvyku. Na lyže je přilba do deště opravdu výborná :-), v mrazu vynikající, ale na jaře v teple nic moc. Na lyžích jsem ještě přilbu nerozbil, na kole jednu velmi a další jsem také způsobil nehojící se bebí dřív, než se začala rozpadat sešlostí věkem – a to nebyly žádné vážné pády na kamení nebo stromy, ani ve velké rychlosti. Ono se to nastřádá, u mě není otázka zda, ale kdy.

                    • Esi  

                      asi tak, zatím mi taky žádná helma nevydržela tak douho aby se začala rozpadat, už mám asi pátou a to jezdím jen na XC kole, nic brutálního, ale čas od času se to povede a když je tam zrovna kámen nebo se potkáš se svým kolem tak to ta helma nerada

                  • Esi  

                    No tak vidíš to já jsem taky zhruba stejně starý a v loni v Rakousku mě cca v rychlosti 75km/h(podle Endomonda) sestřelil nějaký rakušák, prostě mě neviděl a trefil mě zprav zezadu (i jak se ta sjezdovka zužuje. první kontakt se sjezdovkou bylo hlavou z boku, potom si nic nepamatuju až to že ležím na sněhu a čumím do země, výsledek trochu otřesnej natlučené koleno rameno, pohmožděná klíční kost. Od místa srážky jsme se váleli po sněhu přes 100m. Nebyla to moje chyba, on jel prostě stejně rychle a periferně mě neviděl, jsem řekl bych velmi zkušený lyžař a po poloprázdné upravené sjezdovce jezdím běžně i rychleji. Prostě náhoda a teď mudruj jak by to asi dopadlo bez helmy a páteřáku, ta sjezdovka byla opravdu umrzlá a tvrdá. Takhle to bylo relativně v pohodě sice mě bolelo 14 dní za krkem a bylo pár modřin, ale lyžoval jsem dál. I když jedeš na lyžím pomal tak jedeš kolem 40km/h tak že kdež by tě takhle nabral v této rychlosti tak ten pád bude probíhat naprosto stejně jen asi nedokloužeš tak daleko.

                    • jan.pernik  

                      No tak do mne takto napral asi tak 4 lety klučina. Ale protože byl malý, tak to chytla lyžáka. Maminku, která začala něco brebtat jsem zjebal na 3 doby – kluk to do mne napral zezadu. To je tak cca 10 let zpět.

                      Od té doby se řídím stejným pravidlem jako v autě i na kole: pravidlo většího nárazníku. Člověk si musí dávat pořád pozor kolem sebe i dozadu protože vždy se může najít nějaký debil s větším nárazníkem, co tě rozšmelcuje.

                      Toto pravidlo mi všípil do hlavy instruktor autoškoly tzn. Cimrmanovou šokovou terapií – řádnými záhlavci. Když jsem dělal C, tak jsem přejel vlečkový přejezd, který byl 20 let zarostlý a zanesený a tolik lepanců, že jsem nezpomalil a pořádně jsem se nerozhlídl, protože vlak má větší nárazník a mohl by náhodou jet, jsem nedostal ani od taty.

                      Je to blbé, ale člověk se musí chovat tak, jako by kolem byl jeden debil vedle druhého a dávat si pořád pozor. Je to stejné jako když Ti skočí děcko pod kola, nebo auto před tebou prudce zabrzdí. Závěr policie je: nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky a provozu a měl jsi předvídat.

                      • Esi  

                        jenže á ho viděl poprvé až když ležel 10m vedle mě a sbíral se ještě hůř než já, nikdy nemůžeš vidět všechny a proto vozím na lyžích helmu a páteřák a na kole helmu

                        • jan.pernik  

                          A nemáš auto, ale jezdíš aspoň haklem.

                          • Esi  

                            proč bych neměl mít auto, já tady nejsem ten kdo tvrdí že se musí jezdit pokud možno krokem aby jsi nemusel používat bezpečnostní prvky, auto mám i s ním dokonce jezdím, jezdím plynule předvídatelně a pokud možno neagresivně (to neznamená že pomalu) prostě ve městě cca 50km/h, mimo obec tak nějak těch 90–100. Prostě rozumně. Používám bezpečnostní pás, poutám se automaticky a auto má airbagy, takové ty běžné, přední – sedadla – okenní

                      • ˘Ö˘ Krab  

                        Když Tě učil podle Cimrmana, tak bys měl vědět, že je to správně: „Debil – blbeček – debil – blbeček – debil – blbeček, akorát tamhle vzadu, to je snad jediná výjimka, sedí dva blbečci vedle sebe.“ Takže jeden debil vedle druhého je výjimka na druhou.

                    • GrumpySmurf  

                      Hlavne helma po snehu pekne klouze, hlava, vlasy a tvar ne tak moc.. V lepsim pripade je to jen smirgl, v horsim ani nedomejslet…

                      Jeste stesti ze ste v padu nesestrelili nekoho dalsiho.

                      To me letos v italii vypla lyze v najezdu do prudsi pasaze a tak jak tomu na umrzlem snehu rano bejva, proklouzal sem ji celou dolu, kde jsem zastavil o rodinku s detma co zrovna najela z vedlejsi sjezdovky a zastavila se pod krizenim… Sice tam nemeli co stat a kdyz uz, tak sledovat co se deje okolo, ale stejne. Nikomu se nic nestalo a rychlost uz fakt byla blizka nule, ale stane se a ani nevis jak. Takovyhle veci se stavaj a jestli lidi maj nebo nemaj prilbu letici teleso proste nezajima.

                      Dalsi pad a zase stejna zalezitost. V oblouku mi pred vazanim praskla vnejsi lyze, prestala drzet stopu, vnitrni jsem se kopl do brady a uz se klouzal.. (nove lyze, titanovej nebo jakej plat a dreveny jadro – vyreklamovano se slovy, ze to jeste nevidel). Hold zase jsem si lehl na bok a letel,,, prvnich 10–20 metru ma clovek porad docela rychlost a kdokoliv kdo jede vedle mirne za tebou na to proste nemusi zareagovat..

                      Do tretice by byl pan co ztratil kontrolu v dojezdu u vleku, chvilku se drzel ale neustal to, takze se do me jeho metracek pekne ze zadu zamotal a zavalil me – Helma dostala obtisk hrany dalsiho cekajiciho a ja skoncil s vykloubenym ramenem a uzil si nejkratsi lyzarskou sezonu za dlouhe roky :(..

                      • Esi  

                        jo taky jsem byl rád a hlavně že to bylo z jeho viny a ne z mojí, a banda co tam byla kolem něj tak mi přivezli lyže, několikrát se přišli zeptat jestli jsem v pořádku nejsem z cukru a ani dostatečně vychytralej abych simuloval nějaké větší zranění a snažil se z něj tahat prachy, v podstatě se mi nic nestalo cca po 14 dnech už jsem byl relativně v pohodě. Samozřejmě jsem byl pojištěný tak že pokud by to bylo obráceně tak by to případně zaplatila pojišťovna.

                        • jan.pernik  

                          Jen tak mimochodem, pojišťovna hradí do výše sjednané v pojistné smlouvě. V občansko právním sporu může ovšem poškozený vysoudit více a tudíž zbytek je pak na tobě.

                          • Esi  

                            to samozřejmě ano, mám většinou odpovědnostní pojistku cca 3 miliony na draví a další 2 miliony na zdraví jakou součást pojištění domácnosti tak že celkem 5 milionů to by snad mohlo většinou stačit, na nějakou tu lomenou ruku nebo nohu, pokud někomu zlomíš páteř tak u to bude asi složitější, tak že jezdím rozumně a bezpečně

                            • GrumpySmurf  

                              Mimo republiku vzdy poradny cestovni pojisteni a tam ty cisla bejvaj vetsi. A doma to pojisteni odpovednosti nak snad taky pobere. Pojisteni odpovednosti co je u pojistek domacnosti bejva vetsinou stejne jen po cr :X..

                          • Esi  

                            Teď jsem na to koukala AXA nabízí pojištění Excelent které má krytí na léčebné výlohy bez omezení a odpovědnost do 25 000 000Kč to už by mělo stačit na skoro všechno, cena 35kč za den tak že není důvod se stresovat

                            • GrumpySmurf  

                              jp, a po temer celej rok maj na nej 50% slevu, coz je asi tech 35kc, protoze ze bych platil min se mi nezda… + pravni asistence, pojisteni zavazadel a podobny blbosti to taky ma..

                              • Esi  

                                já na to koukal hodně zběžně ale i kdyby to bylo za 70kč na den tak těch 5 dní lyžování že 350Kč je pořád hodně v pohodě vzhledem k ceně toho ostatního :)

              • -b-n-x-  

                Presne :-). Ve freeride jsou jenom polomozci a debilove. Navliknou na sebe ty drahe cool hadry, helmy, pateraky a pak jak jedou, tak kolikrat ani neumi objet skalu a musi ji seskocit. A protoze neumi na poradnem tvrdem snehu (ledu) na poradne sjezdovce, tak radeji jezdi v mekkem prasanku, kde i kdyz spadnou, tak je to do mekkeho. Mas pravdu, jsou to vymekli polomozci. Mnohem lepsi jsou borci bez helem, kteri pekne svedomite a ostrazite svihaji elegantni oblouky na poradne sjezdovce :-)

                • jan.pernik  

                  Ano jedou v krasnem prasanku a nevidi co je pod nim a pak dopadaji jako Shumi, jen se o nich nepíše. Stejně tak jezdí v krásném prašánku mezi stromy a občas po vzoru našeho prezidenta je objímají. Jenže jsou mladí a tudíž to není v klidu, ale pěkně během jízdy, aby to bylo šup šup.

                  • -b-n-x-  

                    Ja bych ten freeride uplne zakazal. Kdo vyjede mimo sjezdovku, tak dole odchytit, zabavit, lyze, prkno, nauctovat tucnou pokutu a registrovat. Pokud to udela potreti, tak do basy. To by je ty frikuliny naucilo! Osobne bych se prihlasil jako dobrovolnik, hlidkujici ve volnem terenu, zda-li tam nekdo neprestupuje narizeni.

                    • jan.pernik  

                      Ale v pohode, at tam klidne jezdi, ale byla tu rec o verejnem zdravotnim pojisteni. Tak v pohode, jen pak at nezadaji uhradu zdravotni pece z verejneho zdravotniho pojisteni. O nic jineho nejde.

                      • MirkoCarver  

                        Jen tak na okraj, zákaz lyžování mimo sjezdovky u nás je kvůli ochraně přírody, nikoli lyžařů :-) Docela rád bych Tě potkal na sjezdovce, představa jak kontroluješ situaci za sebou je prostě komická.

                        • Petr L2  

                          Tak asi těžko bude mít 100% přehled, co se mu děje za hlavou, ale zcela to vypustit je také nebezpečné. To se pak každý diví, když najednou radikálně změní směr a vjede pod někoho, kdo se mu díky tomu manévru „najednou“ objeví kousek nad ramenem :-)

                          • goofy  

                            Asi si větší frajer než já, ale docela by mě zajímalo, jak to řešíš. Samozřejmě se vždycky snažím periferně dívat za sebe, ale v praxi to znamená, že stejně nevíš, co se tam vlastně děje a jenom jsi vystresovaný. Bohužel i bohudík pravidla pohybu na sjezdovkách zní jasně, a dokud nebudu na lyžích vozit zpětné zrcátka, tak musím předpokládat, že lidi za mnou si dávají aspoň stejný pozor jak já. Že se tak neděje bohužel vím, a proto se snažím pokud to jde vyhledávat volný terén, kde se cítím bezpečněji.

                        • -b-n-x-  

                          Situaci za sebou kontroluje tak, ze jede normalne pozpatku :-)

                      • Carloss  

                        .

                      • Carloss  

                        a lyžař co si ublíži na sjezdovce péči ze zdravotního pojištění zaslouží?

                        • -b-n-x-  

                          Jenom ten, ktery jel svedomite. Coz se pozna podle toho ze nema helmu :-)

                          • goofy  

                            Tož tak to jsem kompletně v prdeli, protože vozím dokonce i páteřák… :-)

                            • Esi  

                              no moje dcera je na tom ještě hůř, nejen že jezdí na snowboardu, ale k tomu ještě vozí helmu, vestu s chráničem páteře a hrudníku a ještě k tomu kalhoty s chráničema na boky a kostrč, tu už prostě vůbec neošetřovat ale rovnou dorazit, protože s takovým množstvím bezpečnostních prvků musí jezdit mega brutálně :-)

                              • Breakpain  

                                Když to čtu, tak jelikož mám páteřák, MX chrániče na nohy a ruce … samozřejmě i helmu, tak můžu být rád, že mě nezastřelili už na parkingu, kde se do toho soukám…

              • Fredos  

                opravdu perlíš :)

          • tomxxx  

            Že tys ty cyklisty v zahraničí viděl jen na obrázku, na hodně starym obrázku :D

          • raw 4  

            Možná ty jsi v tomhle nevzdelany polomozek…po mem mnou nezavinenem 5 metrovem letu z kola jsem helme hodne děkoval

          • Breakpain  

            Neřeš, že reaguju právě na Tebe ;) …

            Je mi putna, kdo helmu má a kdo ne. Každý svého „zdraví“ strůjcem ;).

            Dám si helmu i když jedu pro rohlíky … lepší potit se pod helmou než pak pod obvazy …

            • gerrard  

              Ja to rikam tak, ze kdo nevi na co je dobra helma, tak ji stejne nepotrebuje, protoze neni co chranit.

        • Jirina  

          Jo povinne, rikas? Vy radikalni socialisti by jste porad neco nekomu prikazovali a zakazovali:) Kdyz Vam teda jde tak o tu bezpecnost, i kdyz nevim, co je komu po tom, zrusil bych naslapy, zavedl ruzne rychlostni omezeni v terenu a v hure sjizdnem useku by mel povinnost cyklista jit pri kole. To bude fer. Ve sterilnim prostredi jiz mnozi ziji, tak jeste to vsudypritomne bezpeci. Juu, to bude krasne na tom svete. Nas tady bude.

          Osobne prilbu vozim asi rok, ale nepravidelne. Reze me do krku, potim se a pak se hure sousdredim na cestu. Fyzicky pri padu pomuze, to jiste. Jinak, jak to tady ctu, ten pad spis privodi nadmirou sebejistoty jezdce :) Ale ne, vazne, to je pravda. Taky nechapu, proc vsichni furt tak padate :-) Ja padam, jen vlivem naslapu. Ale stejne je mam rad. Ten adrenalin, naadhera :-) Skoda jen, ze casem vyprcha, jak si na ne jeste vic zvyknu:) V tesim terenu sice nevyprcha, ale tam budem chodit pri kole, tak je to jedno ;)

          • jan.pernik  

            +1

          • IndyCZ  

            To bude špatně zvolená přilba. Ty kvalitnější bývají skvěle odvětrávány a řezání do krku se dá upravit nastavením poutka, ne?

            • Jirina  

              Myslim, ze ani ne. S poutkama jsem zkousel vsechny mozne varianty, ale po holeni je to vzdycky hrozne a navic mam tam ten vystupek na krku, ktery paskum prekazi :) Potit se hlava bude vzdycky, protoze na necem to drzet musi, ale to bych prezil.

            • JendaH  

              Já si to nějak neumím nastavit, mám moc velký podbradek nebo tak něco. Jediná pohodlná věc, co jsem kdy měl na hlavě, byla EEG čepice :), a s tím se zase blbě otáčí hlava.

    • Cemik  

      Jsem se tak jednou rozparal o zem, vstanu, koukám, v koleně díra na kost, krev a půl oblečení na hadry… no jo hybaj na chirurgii a tam když jsem konečně v klidu a teple sundal čepici… celá od krve a v kebuli díra větší než v koleně :-) helmu dycky a možná jsem si už zvykl na ten průvan v vetracich otvorech a odreny podbradek :-) za me nosit uz jenom kvůli vetvim a stromum, pro ty co nepadají :-)

    • Petr L2  

      V roce 2016 je to myslím debata zcela mimo mísu ne?

    • finnegan.us  

      Za mě helma jasně že jo. Jestli povinně, tak to je do debaty, ale nebránil bych se tomu (možné např. levnější úrazové pojištění apod. – pozitivní motivace). (dneska je helma povinná do 15.)

      Jinak k vlastní helmě, jakou – rozhodně pouze vyrobenou In-mold, a alespoň v cenové kategorii tak od ± 1000, prostě kde je už rozumný poměr „kvalita/cena“. Já používám helmu Alpina.

    • Rubi  

      na silnicnim kole i mtb helmu vozim vzdycky, bez ni bych nevyjel

      ALE

      nevozim je, kdyz jezdim na svem priblizovadle po nasem malomeste, po hlavni silnici tam jezdim jen par metru, pak uz jen bocni ulice a cyklostezka, navic provoz klidny, ale srazit me muze cokoliv o tom zadna, ale to asi i kdyz pujdu pesky po chodniku, je to takovy blby zvyk, ale kdyz neco vyrizuju nebo jdu do obchodu, tak neni kam dat a nejsem fanda chodit v civilu s helmou na palici, hloupe, ale je to tak…

    • -b-n-x-  

      Podle me ma helma jenom nevyhody a za tim jejim rozsirenim je mocny marketing, ktery ovcim zmatl hlavy. Stejne jako se to stalo u pasu a ABS v autech, a u pouzivani lana u lezcu. :-)

      • Chlebovnik  

        Konečně rozumný názor. =)

      • Petr L2  

        Tak to vyprávěj mému příbuznému, který si s poraněnou hlavou z pádu na kole užil skoro púl toku po nemocnicích…

      • goofy  

        Moje řeč. navíc to zbytečně leze do peněz, jelikož jsem poslal už svou čtvrtou helmu do věčných lovišť… :-)

        • -b-n-x-  

          Tak ty jsi proste ta idealni cilovka lidi z marketingu :-) Kdybys jezdil bez helmy, nemel bys ani ty pady, pac bys jezdil „svedomiteji“ :-)

          • goofy  

            Tak tak. A zase jim půjdu vysolit penízky. Chytil jsem se jak ovce… :-)

        • ememem1  

          to inac nechapem jak jazdis, by si sa mal nad sebou zamysliet. ako nic v zlom ale myslim to uplne vazne. to je to iste jak keby si povedal ze uz mi v aute jebli 4 krat airbagy, a uznas, ze to neni v poriadku.

          • goofy  

            Jelikož na kole jezdím v terénu a nemám ho jenom na výstavce, tak se to občas stane.

          • jan.pernik  

            jj, normálnímu člověkovi stačí spadnout 1× aby si dával příště setsakramentský pozor. Mám chuť něco říci o kamnech.

          • Mr.Duck  

            Co nechapes, ja mam taky integralu vzdy jen na sezonu, nez ji prasknu.

            Snad jezdim na kole a ne na houpacim koni, ne?

          • Breakpain  

            Pokud se snažíš zrychlit, tak obecně vzato u toho ty „třísky“ kolem lítat budou ;) …

          • -b-n-x-  

            To je tezko takhle smahem odsoudit. Kdyz jsem delal v autoservisu, tak tam jednou byli nejaci lidi, kteri si stezovali, ze to posledni auto co maji, ma nejakou blbou aerodynamiku. Protoze jim behem posledniho pul roku 3× rozbil sutr predni sklo. A pri minulych autech se jim to stalo tak jednou za deset let. Marne jsme se jim snazili vysvetlit, ze to je proste jenom nahoda. No a stejna nahoda (smula, osud) by mohla byt i kdybys 4× jebnul airbag :-) A stejne to muze byt u Goofyho. Tam je to ovsem trochu jiny pripad, niceni helem je u nektereho typu MTB vlastne normalni vlastnost. Jak rikaji snowboardaci: „Pad je soucast jizdy“ :-)

            • jan.pernik  

              Taky jsem říkal, že šrumec pod košem při doskoku je normální. Jen do doby, než jsem si urval kotník. Od té doby kolektivní sporty raději ne a když tak pijánko, jako společenská akce.

              • Breakpain  

                To je otázka přístupu… Většinou ti praskne nějaká přetížená část, kde máš disbalanci či nějaké nedostatky. Samozřejmě občas má člověk smůlu. Třeba u mě ruplo vždy to, co bylo přetížené, kdybych s tím něco dělal, mohlo to tělo vydržet ;).

                Na druhou stranu v kolektivním sportu většinou neumřeš a zranění se vyléčí… Je škoda jít do hrobu s tělem, které jsi nevyužil ;). Tím neříkám, ať jdeš skákat ze skály atd. … ale nějaké potrhané svaly a vazy v těle jsou a zase tak moc mě to netrápí, užil jsem si kopec srandy a budu mít na co vzpomínat ;) …

      • ememem1  

        uplne suhlasim. s tym lanom je to uz trocha mimo ale inak neni nad free solinko, obzvlast ak to neni o tri -stryti stupne pod tvojim maximom, to potom je iny zazitok. ale uznavam za to neni denne a pre kazdeho.

    • jirkous3  

      Je zajímavé, že když to tady čtu tak jsou všichni zcela jednoznačně pro helmu, ale když vyjedu na kole, jezdí 95 % lidí bez ní.

      • Mr.Duck  

        Protoze tady bude vic lidi, co opravdu jezdi, zejo :) Kdyz vyjedes, asi se pohybujes v mistech, kde se 95% jen vozi.

        Ja teda helmu vzdy, protoze moje mala helma ma na sobe jednorozce, a velka helma je cool, takze v obou pripadech vypadam skvele.

        • goofy  

          Jednorožce? Já chci taky jednorožce! :-)

            • goofy  

              Ha! Tak tu mám taky ve výběru na novou helmu, ale nevěděl jsem, že to je jednorožec. :-)

              • Esi  

                taky koukám po nové přilbě nemáte někdo praktickou zkušenost ? ten systém se mi celkem zamlouvá starou helmou jsem si škrtnul o stromek, není prasklá ale je promáčklá tak bych jí raději vyměnil

                • goofy  

                  Třeba vyzkoušet, jako každou helmu. Jinak tam moc není co zkazit. Mě osobně zatím dvě helmy s MIPSem neseděly.

                  • Esi  

                    budu zkoušet každopádě, to zase bude peklo, mám celkem širokou hlavu tak že jen tak nějaká helma mi není, většinou mě tlačí vpředu z boku :-(

                    • Mr.Duck  

                      Zkus TLD. Nevim, jestli vsechny, ale D3 mi prisla oproti jinym dost kulata.

                      • Esi  

                        potřebuju XC helmu s trochu větší ochranou zátylku ale abych se v tom neuvařil při vyjížďce cca 80 –100km po lese :)

                  • Esi  

                    co jsi nakonec koupil v roce 2012 za helmu, před chvílí jsem zahlédnul tvoje vlákno co někdo vyhrabal z propadliště dějin :-) takových těch 2 –2,5 bych dal :)

      • novas752  

        Kde to jezdíš? Na parkovišti před Kauflandem? :)

        Já v Praze a okolí potkávám asi:

        • 90% s helmou na asfaltu v zimě
        • 70% s helmou na asfaltu v létě – vyjedou příležitostní jez­dci
        • 99% s helmou mimo asfalt
        • Carloss  

          +1

        • jirkous3  

          Zajímavé, Jižní Morava je na tom přesně opačně. Děti s helmou tak 70–80 %, postpuberťáci do 30 let tak 0 %, rodiny na výletech 0 %, silniční cyklisté všeho věku okolo 60 %, bajkeři 20 %. Ostatní mezi 30–50 lety 0 % a nad 50 let tak 15 % s přílbami. Navíc se mi zdá, že dlouhodobě cyklistů s přílbami spíše ubývá. Třeba to bude tím, že je u nás rovina a na stezkách se lidi cítí bezpečně. Podotýkám, že ty poznatky jsou opravdu jen z cyklostezek a silnic třetí třídy.

          • jan.pernik  

            jj, je to tak, Podobáme se Holandsku. Jezdím taky čistě silnice 3–5 cenové skupiny a naprostá pohoda, jazz. Včera 60km a potkal jsem 4 auta. Cesta rovná, bez výmolů, na cestě a do 4m od cesty žádný strom ani pařez, rozhled dobrý, slyšitelnost taky dobrá. 2 auta co musely počkat v zatáčce až uvidí, slušně přibrzdila a počkala až budou mít rozhled, pak mne předjela a bez troubení.

            • Esi  

              to nejezdíš v ČR že ? podle toho že cesta je rovná a bez výmolů a přitom je to silnice 3 třídy :)

            • gerrard  

              Napis kde jezdis, to me zajima.

              • jan.pernik  

                JV od Brna – Prace, Ponětovice, Jiříkovice, Křenovice, Rajhradice, Otmarov, Měnín, Blučina, Žatčany.

                • Mr.Duck  

                  Tak u brna, tam se auta jeste nedostaly ne?

                • gerrard  

                  Tak tama jezdim taky na silnici, ale ze by tam bylo tak prazdno, to se me nezda, ale precpano tam neni to je pravda.

                • pepek  

                  To je ovšem uplně nejvíc nejhnusnější krajina tady v okolí, proto tam asi nikdo nejezdí.

                  • gerrard  

                    Na silnicku po silnici je to tam gut na horaka na pikacu.

                    • pepek  

                      Mi to tam připadá hnusný i autem. Pokud bych měl silničku a bál se o život, tak bych asi jezdil někde mezi Prostějovem, Boskovicemi a Blanskem. Provoz minimální, okolí překrásné. Ale když honíš jen km a AVG, tak je to asi jedno.

                      • gerrard  

                        :) husne aj autem, to kradu ;). Jo v krasu a na Drahanske je to podstatne hezci, ale nez tam dojedes, tak kdyz mas strach z aut, tak si poseres gate.

                        • pepek  

                          bicygel tam dovezeš autem, pojezdíš, vyzobeš hrozinky a jedeš dom

                          • gerrard  

                            Hm tak to me jeste se silnickou nenapadlo, to se me otevrel uplne novy obzor.

                      • TeryPV  

                        Jo jo, drahanská je jedno z nejkrásnějších míst na odpočinek. Občas tam člověk nepotká ani nohu. O nás je prostě krásně :)

                  • jan.pernik  

                    Ty jo, bratranec ze švajcu když byl u nás poprvé, tak se rozplýval nad tou krásnou krajinou. Pole, rovina, sem tam pěkná zvlněnina. Ne jako u nich, samá skála, když louka, tak krpál jak prase. Když jsem bral děti na kolo, tak on zůstal doma, protože na kole neuměl (bylo mu 40), protože prý u nich by na kole se jezdit nedá. Ale je pravda, že zase s kosou to uměl parádně.

                    • Esi  

                      zrovna tak jako se dá jezdit v Krkonoších a Beskydech dá se jezdit i ve Švýcarsku, v okolí Svatého Mořice jsem byl několikrát a je to tam super. Tak že neříkej že něco nejde, vždycky se najde nějaký blbec který neví že to nejde a udělá to :-)

                      • Breakpain  

                        Přímo luxusně … závidím kamarádovi z Krkonoš … tím, že je nucenej tam jezdit od mala to je nebe a dudy ;-) … má šílenou fyzičku :-). Když jsem za ním byl, tak jsem se tam málem poblil a udusil v těch kopcích :-)

                        • Esi  

                          jojo mám chalupu v podkrkonoší a tam je to paráda, to u nás v polabské nížině je to peklo i když i tady se dají najít slušná místa na MTB

                          • Petr L2  

                            Jo jo, já pokud jsem s kolem na horách, tak Bedřichov, nebo Borová Lada, člověk aby se projel, musí šplhat, konfrontace s domorodci je vždy tragická :-)

                      • jan.pernik  

                        To jsem mu říkal taky, ale voni mají trošku jiné priority. To mi říkal, že by mu tata řekl, že jestliže má dost energie na kolo, tak má dost energie ještě na tamtu louku nahoře, tak až ji pokosí a nanosí domů tak se uvidí, co se provede se zbývající energií. Prostě švýcary nejsou jen bankovní úředníci co mají ve 3 odpoledne hovno co na práci a hromadu nevybouřené energie.

                        • Esi  

                          ale jo to mu neberu chápu že když někdo pracuje celý den rukama a venku tak pro něj není asi ideální relax fyzický sport. Já sedím celý den u počítače a tak je pro mě největší odpočinek, kolo , běh nebo fitko protože se snažím abych nevypadal v padesáti na 80. když vidím některé kolegy kteří jsou o deset let mladší než já, zadýchávají se na schodech a nevidí si na něj tak je mi za ně smutno.

                          • jan.pernik  

                            tak ta vana a zadýchání naprosto nesouvisí s tím, jesti sedíš na prdeli nebo jsi celý den někde venku na stavbě nebo na polil

                            • Breakpain  

                              Dělník a kancelářská krysa má překvapivě hodně odlišnou fyzičku ;) …

                              Když jsem dělal „pobíhače“ po budově, celý den jse mse nezastavil, tak jsem sice unavenej byl, ale schody byly gut ;-). Teď dělám krysu … a po pár poschodích už si odfrkávám ;) …

                            • Esi  

                              pokud se budou stravovat stejně tak ta kancelářská krysa na tom bude fyzicky podstatně hůře, za předpokladu že nebude po práci ani jeden z nich sportovat, prostě sezení na prdeli se nedá moc srovnávat se zedníkem stojícím na lešení. Pokud ten dělňas po práci pravidelně zajde na 10 kusů vyhulí u toho 20 cigaret a po návratu z hospody si dá knedlo vepřo zelo a natáhne se k televizi a naproti tomu si ta kancelářská krysa půjde lehce zaběhat na tu hodinku těch 10 kiláků tak je to něco jiného ale nemá to nic společného se zaměstnáním

          • IndyCZ  

            Já bych to nedělil podle věku nebo povrchu, ale podle účelu jízdy. Tady v HO (tipuju, že je to v UH stejné) drtivá většina lidí, co dojíždí (meziměsto) nebo jen pro něco jede (město) přilbu nemá. Na druhou stranu většina cykloturistů a těch, kteří sedí na kole jako na sportovním náčiní, tu přilbu má.

            • abel  

              HO je Hodonín? tam jsem byl před pár týdny služebně a koukal jsem, jak lidi jezděj jak sebevrazi. několik případů, jedou z vedlejší nebo na kruháč a ani se nepodívaj. a auto bezmocně troubí a nic:-/

        • GrumpySmurf  

          Fakt? Zvlast v okoli Prahy je milion popojizdecu mezi vesnicema a do a z prace a ty jezdej teda zasadne bez prileb a pritom jich fakt neni malo… Asi zalezi na case kdy vyrazis..

    • Alibaba  

      Jak už tady zaznělo. V terénu ať si každej rozštípe lebku jak je mu libo. Ať pak ale neotravuje, že chce křísit a převážet vrtulníkem do nemocnice. V silničním provozu by ji měli mít všichni.

      Kupř. já. Za sedmadvacet let, co jezdím na „bajku“ jsem měl akorát dvě vážnější nehody.

      Jednu někdy v roce 97 – bez helmy, kdy mi nedala přednost jedna dáma a sestřelila mě najetím do zadní stavby. V malé rychlosti jsem ani nevěděl jak jsem sletěl z kola. Jen jsem stihl dát ruce před ksicht a po nějakém tom kotrmleci si šlehl temenem o asfalt. Čtrnáct dní jsem pak viděl dvojitě a hlava mě bolela ještě měsíc. Štěstí, že jsem byl vystřelen do volného prostoru, být v cestě nějaké auto, dopadlo by to hůř. Od té doby jí vozím.

      Druhá, cca v roce 2005 – již z helmou, vlastní vinou. Přecenění sil při sjezdu. Dvě zlomená žebra a helma vejpůl. Když to viděl doktor v nemocnici (taky bajker), povídá, že mi zachránila život – věřím mu.

      Každému co jeho jest.

      • jirkous3  

        Já začal helmu používat až po padesátce. Nějak už jsem si v tom věku přestal věřit, zrak se zhoršil, reakce zpomalily, blbců okolo přibylo…

      • Carloss  

        „Ať pak ale neotravuje, že chce křísit a převážet vrtulníkem do nemocnice“ co je ta zas kurva za kecy?? celej život budu státu sypat nemalý prachy za svůj úspěch, tak mám snad právo na pomoc když se někde rozsekám při tom co mě baví a co mám jako obrovskej ventil..

        • jan.pernik  

          Jenže sypeš prachy na věci jako jsou žlučníkové kameny, slepé střevo, rakovina, angína, roztroušená skleróza, rození dětí.

          Ne na úrazy způsobené vlastní debilitou a neopatrností. Na to si pořiď privátní pojištění.

          • Carloss  

            Tak si seď celej život doma a boj se o to abys nahodou od statu nepotřeboval nějakou pomoc.. žádný privátní pojištění nepotřebuju, jen ty blbě kecáš.

          • JendaH  

            Ne na úrazy způsobené vlastní debilitou a neopatrností.

            Jako třeba když někdo jezdí na kole místo toho, aby jezdil na mnohem bezpečnější rotopedu?

            • ememem1  

              som to uz pisal vyssie ze by som to bicyglovanie zakazal a bolo by po probleme aj kokotskych debatach.

        • jirkous3  

          Ono navíc určitě stát vyjde levněji párkrát do roka převézt vrtulníkem zraněného cyklistu než léčba nesportujících vyžraných lidí. O automobilových „závodnících“ ani nemluvě. To bychom mohli říct, že kdo překročí v autě rychlost a vybourá se, nebude mít nárok na sanitku. A cukrovkář vážící 150 kg nedostane inzulín, atd.

          • jan.pernik  

            Ano proto by zdravotní pojištění nemělo být nepovinné nebo minimálně ne jako procento z platu a rozhodně by tam měly být sankce za porušení pravidel. Jako např. vymáhání komplet nákladů na léčbu.

            Když se člověk podívá na pojištění zdravotních výloh v zahraničí, tak tam jsou sporty vyloučeny nad rámec běžné turistické činnosti.

            Tak by to mělo fungovat i pro veřejné pojištění.

            • jirkous3  

              To je ale asi nad rámec této diskuze. Zkus se dát na politiku a prosadit to do nového zákonu o zdravotnictví. Myslím ale, že moc obliby si tím nezískáš, většina lidí ti řekne, že platí dost peněz do zdravotnictví na to, aby se o něj v případě úrazu stát postaral.

              • jan.pernik  

                Dělali jsme systém pro privátní připojištění v UK. Taxikář co mne vozil z letiště do kanclu mi dal slevu, protože byl právě u té pojišťovny pojištěný a zachránili mu život tím, že když měl problém se srdcem, tak si mohl zvolit termín během 14 dnů, šel na operaci a za další týden byl opět v práci. Jeho první kroky vedly do státního, kde ho zapsali do pořadníku a termín měl za 3 roky. Pro něho to znamenalo, ležet doma s tím, že si musí zaplatit na 24 hodin ošetřovatelku. Ve státním tam prostě nejsou kapacity, protože je to totálně zasekané lidma, co si myslí, že stát musí všechno a vždy.

                • Petr L2  

                  Kdo nevytáhnul paty z republiky, má hodně zkreslené představy, jak zdravotnictví u nás v porovnání se světem funguje.

                  Lidi ani netuší, co zdravotnictví stojí a jakou tady za těch pár korun mají péči. To co vidí v telce v seriálech je na hony vzdálené realitě běžného života.

                  Debaty a tom, co komu který felčar zvrzal neberu, stejné story mají i skoro všichni cizinci a často mluví i o zákrocích které si platili a stejně to stálo za vyližkapsu.

                  • Esi  

                    To jo na druhou stranu nechápu proč se VZP tolik brání třeba Protonovému centru v Praze, táta měl před 2 lety rakovinu prostaty počátečním stádiu a jediné co mu nabízeli bylo klasická operace po které budeš mimo normální život když máš kliku tak 2 měsíce a při troše štěstí budeš jen impotentní, nakonec absolvoval léčbu v protonovém centru, 20 × 30 minut návštěva, ani v průběhu léčby žádný problém a je úplně v pohodě, může sportovat jezdit na kole a podobně tak jako před tím, jediná stinná stránka je že ta sranda stála 620 000Kč nakonec dostal z pojišťovny asi 450 000Kč zpátky, ale prasárna je že nejdřív to musíš zaplatit a oni ti to potom po ukončení léčby vrátí (2 měsíce) a to měl štěstí že nebyl u VZP ale u jiné pojišťovny která teda taky neměla smlouvu ale postavila se k tomu alespoň trochu čelem. U VZP by měl smolíka úplně

                    • Rubi  

                      info z oficialnich stranek: „Zákon, který platí od 1.9.2015 zařadil protonovou léčbu mezi hrazené metody léčby a to pro všechny české pacienty bez rozdílu pojišťovny.“

                      ono je to podle me relativne „novinka“, ja se o tom dozvedel az tento tyden v nejakem casopise, ze na to meli reklamu, jinak v poslednich 10 letech deda prodelal 2 rakoviny (kuze a potom konecniku) a nic takoveho mu nenabizeli, vzdycky operace + chemo + ozarky, pokud je ta protonova tak vyrazne jina casove i prubehem,a ma alespon stejnou ucinnost tak teda dost posun

                      • Esi  

                        Takt oje dobrá zpráva že už je to pro všechny, léčba jako taková byla naprosto v pohodě, táta konstatoval že pracovat v Praze tak by se to dalo zvládnout o polední pauzu

                        • gerrard  

                          V Brne na zlutaku se to resi ozarovanim bezne a bezne je to ambulantne.

                          • Esi  

                            ten proton by měl být snad lepší v tom že ten paprsek nejde plně skrz ale jsou schopni ho zastavit těsně za místm ozařování, ale i přesné ozařování je daleko lepší než ta řezničina pokud to teda je vhodné pro dané stadium a typ nádoru

                    • jan.pernik  

                      Je (byl) to nadstandard a ten si proste kazdy, kdyz to chce musi zaplatit. To ze neco jde neznamená, ze je nutne to hradit z verejnych prostredku.

                      Tady by to chtelo, aby napr. vsechny zakroky a vysetreni napr. do 20 000 KC si kazdy hradil ze sveho a verejne pojisteni bylo jen opravdu na velke a narocne veci. O tom ta solidarita je. Neni potreba, abych nekomu pomahal s normalni chripkou, zlomenou nohou … Rakovina, roztrousena skelroza uz jsou veci, kde je solidarita na miste.

                      Ty mensi veci, at si kazdy zaplati cash nebo si sjedna na to pojisteni sam.

                      Ale to tady bohuzel nerozhodnem a jak vidim, tak se ani neshodnem.

                    • Petr L2  

                      Platba předem a následné proplacení pojišťovnou je věc ve světě běžná praxe.

                      • jan.pernik  

                        A i za blbou anginu to neni mala castka :-) Bud mas moznost jit ke smluvnimu lekari – a vystat si cely den frontu nebo zaplatit na drevo a pak si nechat cast proplatit, protoze pojistovna hradi jen do nejake vyse a doktrova taxa je doktorova taxa.

                      • Esi  

                        Ale jo já s tím nemám problém, naštěstí zacházíme s penězma tak že nebyl žádný problém tu částku zaplatit, na druhou stranu je prasárna že po tobě chtějí zaplatit částku která je pro většinu lidí v ČR naprosto likvidační a tím že ti potom vrátí třeba 70%, pokud by rovnou chtěli jen těch 150 000kč tak by ta léčba byla podstatně dostupnější. Ale jak říkám naštěstí to nebyl žádný problém je se poslalo půl mega na dva měsíce do úschovy :-)

                        • jan.pernik  

                          Ale oni Ti nabídli léčbu zdarma, která „pouze“ není tak pohodlná.

                          Je to stejné jako když si necháš udělat sádru plastovou nebo fakt ze sádry.

                          Celkový výsledek je srovnatelný jen pohodlnost je někde jinde.

                          Je to stejné jako kdybych chtěl aby cena staré feldy byla stejná jako cena nového medoura a dozadoval se toho, protoze prdel mame vsichni stejnou.

                          • Esi  

                            No tady bych to teda srovnal spíš s tím jestli ti odoperují laparoskopicky meniskus a nebo ti amputují nohu v kyčli

        • Alibaba  

          Jak píše Honza nahoře. Ventiluj si. Když jsi blbej a nedokážeš udělat krok vstříc, zaplať. Ať už nadstandard při pojištění/výlohy na záchranu anebo životem. Jak je ti libo.

          • Carloss  

            a jak si představuješ že vypadá standard a jak nadstandard? Ježdění/nabourání v autě je taky nadstandard.. můžeš chodit pěšky..

            • Drobeczech  

              LOL

              • Carloss  

                tak mi to vysvětlete.. člověk kterej najede denně 100+ km v autě je dost riziková skupina. Má si taky platit nadstandard? A neplatí si nadstandard vlastně každej kdo má plat/ výdělek vyšší než je průměrnej plat v ČR? Proč by sportovci měli platit víc než ti co na ně nadávaj u desátýho lahváče a s cigárem v držce?

            • jan.pernik  

              Pokud policie zjistí, že jsi jel nepřiměřeně rychle, tzn. jsi porušil předpis, pak bych Tě to nechal celé zaplatit (pokud nemáš připojištění).

              • Carloss  

                A kdyz nekdo boural protoze vlezl do auta unavej, s rymou, zacatecnik, proste kazdej kdo precenil svoje schopnosti tak taky?

              • roura  

                Nepřiměřeně rychle ? Hmm jak určit tu správnou rychlost? Některé lesní sjezdíky by nebyly bezpečné ani pěšky pro člověka co nikdy neseděl na kole, Zatímco profík to přejede bez mrknutí oka.

                • Esi  

                  jojo a až určíš tu správnou rychlost tak vyběhne srnka z lesa, jako mě před měsícem, naštěstí se nezastavila tak že jsem jí jen viděl z blízka, jl jsem takovýh hezkých 50km/h úvozovu cestou po obou stranách statné smrky :-)

      • JendaH  

        Jak už tady zaznělo. V terénu ať si každej rozštípe lebku jak je mu libo. Ať pak ale neotravuje, že chce křísit a převážet vrtulníkem do nemocnice.

        Někdo by zase mohl říct, že z terénu by neodvážel ani cyklisty v helmě, protože je to jejich blbost, že jezdí přes kořeny a rozbijou se. Mají sedět doma, nebo alespoň jezdit jenom po cyklostezkách.

        Stejně tak experti, co by lidem bez helmy neplatili léčbu ze zdravotního pojištění. Mělo by se to rozšířit i na samotné ježdění na kole v terénu, na život ve městě (znečištěné ovzduší), na život mimo město (delší dojezdový čas záchranek, alergie z kvetoucích věcí všude kolem), na horolezce, …?

        Obecně mi přijde, že je to tu plné anecdotal evidence, protože všichni vidí nehody, kdy helma někomu zachránila život, ale nejsou například vidět nehody, ke kterým díky absenci helmy vůbec nedošlo.

        Mně s helmou blbě funguje Active Collision Avoidance Technology:

        • míň otáčím hlavu, takže je menší šance, že si všimnu někoho z boku, kdo se mi chystá nedat přednost
        • víc se mi potí brýle
        • http://www.osel.cz/…-riziku.html (ve zpracování studie byly nalezeny chyby, dávám to sem jako příklad, že tam může být spousta vnějších vlivů, o kterých nic nevíme)

        takže si ji beru jenom když je zvýšené riziko pádu, tj. při náledí.

        • hekynen  

          Není-li co chránit, jest zbytečné to chránit…

          • big byk  

            +1

          • JendaH  

            Děkuji za „kvalitní“ argument, ze kterého ani není poznat, se kterou částí nesouhlasíš.

            • Karlíííík  

              No, já to chápu třeba tak, že poté, co napsal jsi výše, tak reagoval Hekynen ve smyslu ryze slušném a jasném…přeloženo pro Tebe pro snad lepší pochopení .....že když jsi bezmozek, je zbytečné Tvou hlavu chránit. :-)

              Nebo také jinak…když v hlavě nic nemáš, je zbytečný to chránit. :-)

              Proč také, když po pádu se Ti tam v hlavě asi zvíří jen prach. :-)

              Ehm, bez urážky, snad budeš vědět, co je to bezmozek a nebudeš mít zase dotaz :-)

              • JendaH  

                Já jsem pochopil, že mi říká, že jsem bezmozek, ale když nenapsal, jak k tomu došel, tak si z toho nemůžu vzít ponaučení.

        • Karlíííík  

          Riziko pádu není jen když ležíš, či sedíš. A to ještě pokud na Tebe nespadne někdo, či něco. :-D

    • hekynen  

      Aktuálně mám helmu číslo tři, ty předchozí dvě při pádech praskly namísto mé lebky. Minimálně jeden z těch pádů by bez přilby byl smrtelný, když jsem na přilbě viděl tu díru proraženou šutrem v místě spánku, tak se mi neudělalo dobře… Pravda, domlácený jsem byl festovně, v obou případech otřes mozku (o tom druhém pádu si nepamatuji vůbec nic a ani cca 20 minut co bylo před tím a potom; nevím ani, kde jsem spadl, jak a proč) a něco málo zlomeného (1. loket, 2. žebra), ale přežil jsem to ve zdraví a (snad teda) bez následků.

    • Bocka  

      Helmu nevozím jen do hospody a 500m na poštu. Jinak bez ní nevyjedu…

    • xaver  

      když nevozíš helmu, tak voz aspoň černej igelitovej pytel

      na zip.

      • Esi  

        stačí držátko toho zipu jen zvenku :-)

        Známej na motorce jednou trochu šokoval policajty když chtěli vidět povinnou výbavu tak vytáhnul i odnosovej vak na těla s konstatování že štěstí přeje připraveným :-) ale jinak to používal když spal někde pod širákem tak do rozepnutého vlezl ve spacáku aby spacák netáhnul vlhko od země :-)

    • KoudakT  

      Myslím, že každý, kdo takto uvažuje, ji nepotřebuje, protože hlavu stejně nepoužívá :-)

    • Fiend  

      Ja helmu mam, uz jen z toho duvodu, ze vetsinou jezdim sama a v mistech, kde nepotkam zivou dusi takze kdybych sebou nekde triskla a zustala lezet, tak by me ani nikdo nenasel :-D

      • KoudakT  

        Neboj, vlci při jarním tání jsou celkem důkladní. Nazmar bys nepřišla ;-)

      • roura  

        Hlavně když jedu bez helmy, tak jsem hned rozcuchanej a tímpádem neatraktivní pro druhé pohlaví, Helma to pěkně zakreje,

        • Esi  

          no dobře kreje i to že na té hlavě už těch vlasů není tolik co bývalo :-) a nepřipálím si v létě lebku

    • pekoss  

      nevozim, zatim jsem mel vzdycky stesti.. ale planuju ji koupit uz tak 5 let :D

      • Esi  

        takhle jsem vozil v kufru u auta nový rozvodový řemen a následně měnil celý motor :-)

    • Zoidberg  

      Přijde mi to, jako kdyby „turisté“ na E55 řešili dilema „Kondom ano či ne?“ No, každý svého štěstí strůjcem. Jsou momenty, na které jsou opatrnost i „skill“ krátké.

      • Kubajsu  

        Třeba já začátkem roku při rozjezdu z křižovatky „přetrhl“ řetěz. Slušně mě to vyhodilo přes řídítka… Po přistání jsem věděl jenom o naražené holeni, koleni a rameni. Skoro týden jsem se ke kolu nedostal a pak koukám, že je přilba komplet ruplá… Že bych šel až na hlavu mi přitom vůbec nepřišlo.

        • vsudenakole  

          Přetrhl?spíš rozpojil ne?buď neumíš nýtovat nebo neumíš přehazovat.

          • GrumpySmurf  

            a nebo ma paru jak bejk!

          • Kubajsu  

            Proto tam byly ty uvozovky ;-)

            Jetej řetěz na zimáku… Od nýtování cca 1700km, to už jsem rozpojení úplně nečekal…

            • Neťa  

              Každopádně to pro ostatní účastníky provozu musela být slušná zábava ;-)

              • Esi  

                To asi jo, Mě se to povedlo do kopce, vlastní blbostí, jel jsem že sedla a v tahu přehodil, jetej řetěz to nedal a už jsem šel

              • Kubajsu  

                Jo, paní z auta za mnou vyskočila celkem pobledlá a jestli nechci někam odvézt :-)

                Tak jsem poděkoval, sebral řetěz, odkráčel kilometr domů a do práce jel autem… A pak ještě 3 dny zjišťoval co mě kde vlastně bolí :-)

          • MichaelSimek  

            jaky je rozdil u retezu mezi rozpojenim a pretrzenim?

            • Drobeczech  

              Rozpojíš nýt, přetrhneš očko.

              • MichaelSimek  

                a ty opravdu kdyz pri jizde se ti rozpoji nyt tak tomu rikas ze si rozpojil retez a ne pretrhnul?

                • Esi  

                  mimo to bych řekl že tak 95% bude rozpojený nýt, přece jen na přethnutí očka by ten řetěz musel být buď mega jetý a nebo kazový, netuším jak velkou sílu přenese ten řetěz v tahu ale určitě násobně víc než klik vyvineš nohama na pedálech, tak že i to přetržené očko nakonec bude pravděpodobně následek špatného přeřazení s tím že ho prostě střihneš na kazetě

              • Esi  

                a prakticky ten že když je to jako jsem jel já v pedálech do kopce tak jdeš přes řídítka a typ destrukce řetězu není úplně důležitej :-)

      • jan.pernik  

        Tak ano, pokud bych jezdil na kole na D1, tak ne jen přilba, ale i pořádné chrániče.

        Pokud jezdím na okreskách, tak je to spíš srovnaní s vlastní manželkou.

    • VladexAndroid  

      já helmu nepotřebuju, já tam v tý hlavě nic nemám, mě se tam nemá co pokazit :-D

      • Espen  

        To je slovo do pranice :-D. Kdyby se to mělo brát podle tohohle, tak helmu bude potřebovat jen pár lidí :-D.

      • -b-n-x-  

        Helma te ale muze ochranit i pred podrenim usi. Pripadne pred znicenim ucesu.

    • Havran  

      Nechápu, jak může někdo ještě jezdit bez přilby. Snad každej pátej člověk si zažil něco, kdy mu helma buď zachránila nepěkný zranění nebo rovnou život. Myslete trochu na sebe, dřív než bude pozdě!

      • jirkous3  

        Já to zase chápu docela dobře. Na kole jezdím od svých 18 let docela aktivně, cca 3–5000 km za rok a i když je mi přes padesát a pádů jsem zažil nepočítaně, nikdy jsem nepadal na hlavu. Takže by z toho mohlo vyplývat, že helmu není třeba. Bohužel je to omyl protože je nyní nesrovnatelný provoz aut, cyklistů atp. Tudíž se změnilo riziko klasického pádu spíše na riziko srážky a v takovém případě má přílba své velké opodstatnění.

        • smeghead  

          Kluci sorry, ale jste úplně mimo… Nejde o to jak velký riziko pádu je, alo o to, že tam to riziko je vždy… Neumíš si představit co s mozkem, kostma a cévama udělá dobře mířený pád na obrubník… Spousta lidí si neumí představit následky… Smrt je totiž někdy ta lepší varianta..

      • VladexAndroid  

        já jsem sice pár krát spadl, ale vždycky budˇ sem si natloukl loket nebo koleno. hlava byla vždy nejdál v bezpečí. já jezdím pár let s přilbou ale zatím moje dutá halva nebyla nikdy nijak ohrožena. podle mě je právě u hlavy nejmenší pravděpodobnost je do ní něco narazí protože je nejdál od země:-).

        • jirkous3  

          No právě, já mám zkušenost stejnou. Jenže v poslední době mi nějak narůstají „potenciální čelní srážky“ s auty a u takové kolize by to mohla hlava odnést. Takže jsem se k helmě v pozdním věku nakonec dopracoval.

          • danielh  

            Asi tak, pokud jezdit v provozu mezi auty tak helmu jednoznacne ANO, pokud budu jezdit sam po lese nebo proste nekde kde jsem sam bez aut (zadne downhilly nebo nejaky brutus v 50kmh z kopce) proste tak 20–30km speed pohodovka tak helmu neberu nikdy, jen se mi v tom poti hlava. Jezdim na kole od 5–6let a na hlavu sem jeste nesletel, vzdy to odnesly, ruce,nohy (holene, kolena,lokty apod.).

            • 123J  

              Neboj, jednou to přijde.

              • Bombos3  

                Osobně jsem padal asi jenom 3 (z toho mála co jsem najel je to docela vysoké číslo) a z toho 2× normálně klasický pád a jednou srážka s autem pěkně hlavou (helmou) napřed. Nikdy bych nevěřil jak pružné může být zadní okno Fiatu.

                Jinak se statisticky uvádí, že každý druhý pád je na hlavu.

                • 3022  

                  To já jsem během svého ne zrovna krátkého života z kola spadnul několikrát, ale na hlavu nikdy. Jen konstatuju.

            • Machinefeera  

              Né každý umí padat tak aby dopadl jak si to naplánoval. Smekám že ty to dokážeš, pak je jasně že helmu není potřeba. /s

              • 3022  

                No, pokud zase jedete 20 km/h, tak to je 5.6 m/s. I kdyby jste zcela bez varování „zabrzdil“ a letěl, máte to tak 2–3 metry a za cca. 0.5s tam nejspíš ty ruce opravdu automaticky strčíte – je to prostě přirozené. V soudním lékařství, pokud jde např. o zapíchnuté nebo umlácené lidi, pro to mají speciální výraz: „zranění z obrany“. Na tom co píše prostě něco (málo) určitě je.

                Jde ale to, že tady se pořád srovnávají extrémy. Pokud někdo jede na klidnou pomalou projížďku po lesní cestě, není to rozhodně to samé, jako když někdo jede adrenalinový dowhill, nebo MTB „singletrack“.

                • pepek  

                  na klidnou pomalou projížďku po lesní cestě – přesně na takové projížďce jsem spadl: 1 měsíc v nemocnici, další měsíc doma. Kdybych neměl přilbu, tak jsem mrtvý. Tolik k tvým filosofickým úvahám. Uznávám ovšem, že na 20" kole by se mi to nestalo.

                  • 3022  

                    To mě fascinuje, jak může být jaková klidná pomalá projížďka po lesní cestě nebezpečná. Povídejte…

                    • pepek  

                      Ne. Budeš si tady muset exhibovat i nadále sám. Ty to zvládneš.

                • Breakpain  

                  Hele možné je vše – já nikoho nenutím. Ale asi 3 roky zpátky, vidím bábu, jak jede jako šnek po rovince. Blembák připnutý na řidítkách – přišla zatáčka (pozor, spíš jen zvlnění … opravdu nepatrné …), bába odhadem jede cca jako chodec 5–10 km/h, flákla sebou a otevřela si hlavu … doslovně … Toš asi tak. Absolutně nechápu, jak se jí to povedlo …

    • Chlebovnik  

      Nejvíc se směju komentářům typu:

      „Já už X let jezdím bez helmy a ještě nikdy jsem na hlavu nespadl, takže proto helmu nevozim.“

      Jestli to náhodou nebude tím, že ti, kteří po těch X letech na hlavu jednou spadli, už o tom napsat nemůžou. =D

      • jirkous3  

        Co je na tom tak nepochopitelného? Lidi se běžně chovají na základě svých zkušeností, i když to odporuje logice výzkumů a zkušenostem jiných. Například: sednou za volant i když si dají pivko, překračují rychlost i když už cesty lemuje spousta pomníčků, vyspí se s neznámou holkou bez gumy, cestují do zemí kde jsou extrémní skupiny, jezdí jako šílenci na bajcích v neznámém terénu, a našla by se řada dalších příkladů. Taková je prostě lidská povaha, u někoho to platí méně a u někoho více.

        • Chlebovnik  

          Co je na tom tak nepochopitelného?

          Odpověděl sis sám. Já takto se svým životem neriskuji, proto je to pro mne nepochopitelné.

    • -b-n-x-  

      Se divim, ze tu jeste nikdo nedal tohle

      • Tomínos  

        Zrovna včera to jeden klučina odjel závod s přilbou, pak si šel do knajpy na pivko, asi víc pivek a s přilbou na batůžku chtěl dojet domů, nedojel a leží v nemocnici s nakřáplou hlavou. Nějak mi to nesedí k teoriím znalců co se tady vyskytují, které tvrdily, že s přilbou jezdí člověk nebezpečně a po chlastu se ti nemůže nic stát protože jsi gumový.....

    • zderes  

      Protože mám asi krátké vedení, tak vůbec nechápu, jak se někdo může na takovou věc zeptat. A nerozumím tomu, že někdo může ztrácet čas odpověďmi. No a proto, že mi to tady pořád nepochopitelně vyskakuje, tak na stupidní otázku napíšu odpověď, která se nebude líbit možná nikomu. Píšu to s vědomím, že je to trošku drsný, Vím ale o čem píšu, viděl jsem stovky takových případů…

      Když se někdo zabije v autě ze své vědomé vlastní viny- chlast, machrování, riskování, tak je dobře, že umřel, sám, protože už nikoho nezabije.

      Taková nezodpovědnost se nedá omluvit ničím. Ani mladickou nerozvážností.

      Dá se to spojit s jízdou bez přilby: A to tak, že když se zabije borec proto, že si nevzal přilbu tak nejenže zničí svůj život, ale na dlouho vystaví všechny své blízké veliké bolesti. Rodiče, manžel/ka, děti atd. Bolest časem utlumí.

      Pokud se" jen" přizabije, tzn., že např. že si poraní mozek a zůstane odkázán na nejbližší příbuzné, tak zničil život sobě a všem okolo. Na hodně dlouho. Jak k tomu příjdou? To si jeho příbuzní nezaslouží! A na začátku byla machrovina jezdit bez přilby.

      To, jestli pro něj letěl vrtulník, jela sanitka nebo absolvoval dlouhou nebo neustálou léčbu je vcelku jedno, protože ve zkratce všechny tyto složky to mají zaplaceno. Vrtulník platí bohatě ministerstvo zdravotnictví soukromníkům. Pokud to není vrtulník armády( Plzeň) nebo PČR (Praha, Hradec)

      Já naštěstí nemám kolem sebe z řad cyklistů opravdu nikoho, kdo by jel někam bez přilby.

    • jan.pernik  

      Zkusím položit zdánlivě nesouvisející otázku: sluchátka a hudba(nebo cokoliv jiného) na kole ano nebo ne?

      • Lišák  

        Ne.

      • kubad  

        s helmou nebo bez helmy?

      • Chlebovnik  

        Za mě: Mimo civilizaci ano, ve městě ne.

        • Lišák  

          Já si mimo civilizaci raději poslechnu les. Muziku si můžu pustit doma. Les ne. Chápu ovšem, že někdo to může mít nastaveno jinak.

          • goofy  

            +1

          • Tomínos  

            Když vyjíždím z civilizace do kopce občas si sluchátka beru, stejně bych slyšel jen vlastní funění, na trailu už v žádným případě, neslyšel bych kolo :-)

      • VladexAndroid  

        jasně že jo! proč by ne? je přece svoboda!

      • Coural  

        Po Praze ne, na švihy 100+ ano. Když mi po 100km zatroubí za prdelí nějakej vocas, jsem lekavej a líp to snáším tlumené hudbou.

      • -b-n-x-  

        Dneska jsou in repracky na riditkach :-)

        • Kharbon  

          Z toho si nedělej srandu, před časem kolem mě prosvištěla nějaká existence, co měla na nosiči něco připomínající tranzistorák. Dokonce to i hrálo.

          • -b-n-x-  

            Tady v Baltimore bezne potkavam nejake Jamajcany a podobne typky, kteri tim svym kolem dokazi rozeznit celou ulici :-)

      • JendaH  

        Počítá se, že si občas zpívám? :-) (když to není do kopce nebo proti větru, to potom nestačí dech)

    • -b-n-x-  

      Jeste k te helme. Nevim jestli se uz nekdo nezminoval o tom ze muze chranit hlavu pred narazem padajiciho kola po padu pres predni kolo. Me takhle parkrat zachranila v nejakem prudsim sjezdu. Bez ni bych mel nekde ve vlasech jiste hezkou stopu od pinu. A kdyz si vybavim, ze to moje minule kolo vazilo 18kg, padalo tak ze 2 metru a co umi piny udelat na holeni …

      Takhle jsem jenom citil nejake tuknuti kolem do helmy a bylo to ok :-)

    • Delkim  

      http://brno.idnes.cz/…-zpravy.aspx?…

      Cyklistu převezli záchranáři do nemocnice, kde zemřel. „Je velmi pravděpodobné, že by ho od fatálního úrazu hlavy ochránila přilba. Byť není pro dospělé povinná, její nošení jednoznačně doporučujeme,“ dodal mluvčí.

      • Tomínos  

        To je píčovina ne? Lidi se vždycky zmrví jen když přilbu mají! Už to tu znalci vysvětlili, takže si ty demagogický kecy odpusť.

        • pepino  

          Tak tak, nebo Tesařík, lupnul sebou bez helmy a exitus. Tak to spíš byla vražda.

        • -b-n-x-  

          Covece, me to taky prijde divne. Prece by clovek, ktery nema prilbu musel pocitat s tim, ze mu nekdo do cesty otevre dvere. Leda jestli to nebylo tak, ze ji mel a jak uz tam lezel v bezvedomi na te koleji, tak mu ji nekdo slohnul.

        • Delkim  

          co to plácáš? to byla citace z článku, si stěžuj tam ty rozumbrado…

          • Tomínos  

            Zkus si přešlápnout, abys pobral ironii…

            • Delkim  

              aha, jsem nepostřehl, že se téma zvrhlo standardním způsobem jak je to na b-f zvykem :)))

              omlouvám se!

        • jan.pernik  

          No jezdit po Brně je sebevražda sama o sobě. Snad bezpečně bych se tam v provozu cítil jen v T-34 vyzbrojen ostrou municí. Na kole je to snad ještě horší jak Ruská ruleta.

          • Lišák  

            Musíš používat jiné ulice, než když jedeš autem. Pak to je pohoda. Motat se na kole po Kolišti nebude ten nejlepší nápad, i když jméno ulice k tomu svádí ;-)

    • Karlíííík  

      Na kole vždy s helmou !

      Hodně důvodů proč ANO.

      První důvod – Kamaráda sejmula holka v autě, nedal ji přednost jak sjel z kopce…jel byl bez přilby…zlomeniny rukou a po těle neřeším, jen to, že měl velký otok mozku, odřezaly mu kus lebky, aby otok mozku netlačil na kost…přišel o schopnost mluvit, byl jak tříměsiční děcko…rok se dával do pořádku…učil se znova mluvit, chodit. Nikoho z nás půl roku 3/4 roku nepoznával, ani nevěděl co je telefon.

      Druhý důvod – jeli jsme kolem plotu s přítelkyní. Podjelo ji zadní kolo při pomalém projetí bláta s kaluží, když najela na vyjetou kolej, zavrávorala a při pádu narazila hlavou na betonový sloup plotu obory. Nemít přilbu, nebyla by jen otřesená, ale bylo by to na šití a otřes mozku.

      Třetí důvod – mi osobně přilby pomohly ochránit hlavu několikrát...­..jednou, kdy mne auto vytlačilo na chodník a válel jsem se 8 metrů v pádu…nedodržel ON vzdálenost při předjíždění a ťuknul mne.....a pak jeden pád s kolem, kdy letic vzduchem za mnou narazilo mi silně do přilby – nemít ji, určitě bych měl velký bolení. S ní žádná újma.

      Čtvrtý důvod – do švagra na silniččce při dlouhém sjezdu kopce v Beskydech skočila srnka. To, že se dával přes půl roku dohromady ještě OK, to, že ještě rok a půl má problém s páteří a že nevydrží sedět delší film v kině OK…ale nemít přilbu, děti a má sestra nemaj tátu, mnažela.

      .....další příhody mých přátel vypisovat raděj nebudu…jsem ale rád, PŘILBU VŽDY MĚLI.

      Po lese mne občas šmrncne nějaká větev.....přilba se vyplatí.

    • budíček  

      helmu ano…je fakt, že když jsem padal z kola, 3 větší pády za 14 let, tak nikdy jsem se neudeřil do hlavy, zatím, ale bez helmy ani náhodou, tak jako, bych dnes už nevyjel bez kamerky na řídítkách…a pro zajímavost, tu samou helmu mám již 11 let a měnit nehodlám, akorát jsem nedávno měnil řemínek a polstrování a dalších 11 let vydrží

      • IndyCZ  

        Doporučuje se měnit přilbu každých X let, pot je celkem agresivní a jeho dlouhodobé působení údajně může narušovat přilbu zevnitř, což pochopitelně může mít negativní vliv na její funkčnost při nárazu. Bůh ví, jak velký vliv to má doopravdy, ale znám lidi, jejichž pot dokáže zničit kde co :D.

        Ale odhlédnu-li od toho, 11 let je přeci jen dlouhá doba a dnešní přilby jsou úplně jinde ve všech ohledech – odvětrávání, komfort, váha, odpor,.. není to zas tak velká investice a rozdíl je znatelný. Sám jsem to poznal po přechodu z 10 let staré přilby. Ale pokud k ní máte zvláštní vztah.. :-)

        • budíček  

          to není nic než strašení lidí, měnit helmy co pár let, aby se hejbaly kšefty…základ kapitalismu je držet lidi ve strachu a v nejistotě…zkoušel jsem si dnešní helmy, ale buď mi nesedí na lebedě a nebo jsou až moc podezřele lehké, mám poctivou helmu od spešlu, se kterou jsem spokojený, jo a ještě jsem sundal kšilt, který mi vadil v zorném poli

          • -b-n-x-  

            Ach oh. To si jako myslíš, že komunistickému podniku by bylo jedno kolik jejich výrobků se prodá?

            • budíček  

              však si kupuj co 3 roky nové helmy, tvoje věc, tvoje peníze, které druhému dáš do kapsy, já to beru jako zbytečné plýtvání, kupovat neustále nové věci a vyhodit ty, které slouží bez problémů

              • IndyCZ  

                Nikomu nic nevnucuju, jen jsem poukázal na informaci, se kterou jsem se několikrát setkal. Výrobci doporučují výměnu po 3 letech, což taky považuju za přehnané, ale 11 už je dost. Samozřejmě, že výrobci chtějí prodávat a Vám přilba slouží bez problémů, jen poukazuju na to, že v případě, kdy by posloužit skutečně měla, tj. při nehodě/nárazu, nemusí její ochrana být taková, jaká by být měla, resp. jaká byla před 11 lety.

                Orientovat se podle váhy ve smyslu „čím těžší, tím poctivější“ je nesmysl, moderní helmy se vyrábějí pomocí jiných technologií, které umožňují snížení váhy při zachování stejných (ne-li lepších) vlastností.

        • scret  

          v cem jsou prosimte dnesni prilby nekde jinde?:)

          Kdyz srovnam nejaky vyssi kategorie, tak mi to neprijde uplne tak odlisny od helem 11let zpet…

          • MlokCZ  

            Jsou lehci pro stejnou udavanou velikost nastupnickeho modelu. Akorat, ze uz jsem se do stejne velikosti nevesel a musel vzit vetsi, ktera vazila stejne jako ta stara.

            A hlava mne tedy opravdu nevyrostla.

            Takze nakonec se nelisi vubec vcetne stejneho upinaciho mechanismu. Vlastne jeden rozdil tu je, ma jinou barvu…

          • Rockodendronus  

            Výrobci asi 11 let spali. :) Nemám laboratoř, abych to všechno měřil, ale předpokládám, že jsou lehčí, lépe odvětrávané, kladoucí menší odpor, vyrobené pokročilejšími technologiemi.. a to neberu v potaz to, čím si přilba za 11 let projde, degradace materiálu může udělat svoje.. ale jak jsou ty rozdíly velké posoudit nedokážu. Ale určitě tam budou. na GCN dělali porovnání přileb, nějaký dnešní Kask a přilba, se kterou borec závodil před lety.. byl to teda test krajně nevědecký, ale rozdíl v teplotě uvnitř přilby za stejných podmínek tam taky byl.