Kotouče vs. ráfk. brzdy na současné Tour de France

Přidat foto

(vloženo 14.9.20)

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
cioran-m
cioran-m

dnes 10:56

miťo: No, ono je trochu otázka, zda u těch Pinarell to není trochu z nouze ctnost. Já mám pocit, že ty jejich rámy – ač pevné a s velmi dobrou aerodynamikou nejsou nějak lehké – asi budou vážit kolem kila, možná i víc? Nevím, nechce se mi to dlouze hledat. Oni to prostě dělají takhle a třeba tady https://granfondo-cycling.com/…2020-review/ pišou, že s čelistmi to má celé 7,11 kilo.

Takže dát na to ještě (také podle Fausta tak trochu zbytečně) kotouče…

Reagovat
miťo
miťo

23.9.20 20:45

Cio taky mám radost že první dvě místa jsou na Tour pro klasiku. Hele už jen výměna kola je snažší. Mimochodem Ineos je má taky a ti jsou celkem pověstní sledováním novinek v technologiích :-)

Reagovat
cioran-m
cioran-m

22.9.20 09:57

blacky? (Pokud ne, omlouvám se, někdo jinej, ale rovněž dost seriozní kolega). Ne v tomto vlákně, dřive. A nebyla řeč konkrétně o Pgačarovi (to tu Tour ještě nevyhrál) a Rogličovi, ale o tom, že kotouče krz dozírunk a lepší brzdnej účinek dávají ve sjezdech jasnou výhodu.

Aniž bych zpochybňoval ubedené vlastnosti kotoučových brzd, nemám (stran zkevmé výhody ve sjezdu) na věc zcela stejný názor.

Reagovat
wilda81
wilda81

22.9.20 07:28

cioran-m: Kdo tu psal, že rafkove brzdy omezují Roglice nebo Pogacara ve sjezdech?

Reagovat
cioran-m
cioran-m

21.9.20 23:15

Tak – dnes po Tour může nás, tradicionalisty, docela těšit, že ač mnohé týmy na výběr stran brzd vůbec neměly (třeba ty s koly Specialized), pak z těch ostatních mnozí jezdci dali přednost čelistím. Každopádně přinejmenším ti dva vůbec nejlepši. A že by je tato skutečnost třeba ve sjezdech nějak omezovala, jsem si opravdu povšimnout nedokázal. :)

Reagovat
Jano86
Jano86

20.9.20 07:18

Metrova riaditka je bomba a jednoprevodnik tak isto

Reagovat
-b-n-x-
-b-n-x-

18.9.20 22:22

Nakolenakole: nojo, pro někoho debilní doba :-)

Reagovat
Nakolenakole
Nakolenakole

18.9.20 19:33

Bmx kotoučovky jsou stejná debilita jako jednopřevodníky průmyslové ložiska v nábojích,metrové řídítka atd.

Reagovat
Nakolenakole
Nakolenakole

18.9.20 19:29

Čili ty jsi obrovský přínos.

Reagovat
-b-n-x-
-b-n-x-

17.9.20 15:10

Zajimava debata :-)

Ja bych teda jako necyklista vubec nemel prispivat do diskuze. Ale jen bych se vyjadril ke dvema vecem

  1. vetsi slozitost kotoucovek – me tedy prijdou principialne slozitejsi normalni rafkove brzdy. Zvlaste ve srovnani s hydraulikami. Samozrejme na matros je asi kladen vetsi narok u kotoucu, ale celkove mi kotouce vychazeji principialne jednoduseji. A to nebudu zminovat servis. Ten je u kotoucovek sice jednou za uhersky rok mozna vetsi, ale pri beznem pouzivani uplny prd. Ted jezdivam do prace na starem zimaku s veckama (mtb), a tam me zrovna nedavno pomerne natrapilo pouhe vyndani a nandavani kola (ale ten problem zase u silnicky neni).
  2. Ze casem prestanou byt rafkove brzdy dostupne – no, tak to je otazka jestli to nastane. A i kdyby ano, tak porad bude existovat nejaky bazar, a vubec prodeje historickych veci. Neda se nic delat. Rafkove brzdy i na silnicce ceka proste stejna budoucnost jako napriklad film u fotaku. Je to zalezitost jen fajnsmekru :-)
Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 14:36

Díky za pokec Chili.

Reagovat
Chili
Chili

17.9.20 14:35

Geometrie u gravelu je různá. Koukni na Stigmatu nebo Hakka. A pak porovnej třeba s Liteville. Každé je jiné. Takže zase se to nedá všechno hodit do jednoho pytle a říct gravel je dlouhej. Tvrdý rám chápu jako nepohodlný. Tuhý může jet lépe vpřed díky absenci nežádoucího kroucení.

Miťo, už v této diskuzi nebudu pokračovat. Nevidím v ní přínos. Spíš ti doporučím otestovat i jiná kola, než ty co vlastníš.

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 14:27

Chili: samozřejmě že silnička za 10 tisíc pojede hůř než gravel za 100 tisíc, pokud jsi to myslel takhle (?). Srovnavám kola ve stejné cenové kategorii.

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 14:24

Chili: respektive CX je krátké na horní rámovce, ale je tam obecně výš střed, gravel má delší horní rámovku a delší zadní vidli. Čest výjimkám, třeba to někdo vaří (peče) jinak, ale na 99% to tak je.

PS: Pro jednoho veterána bylo před lety Specialized Roubaix měkké, měl myslím Tarmaca a liboval si, jak jde za pedálem ten tvrdý rám.

Reagovat
Chili
Chili

17.9.20 14:23

To že má gravel delší zadní stavbu neznamená automaticky, že hůř jede.

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 14:20

Chili: beru to tak, že gravel bude mít vždy jinou geometrii a ta se promítá do chování kola napříč výrobci. Tak krátké jako silnička to nemůže být.

Reagovat
Chili
Chili

17.9.20 14:17

Miťo: Tak to muže být u tebe a u Giantu, To neznamená že to je u všech CX nebo gravel. To je to samé jako ty kotouče. Vztahuješ to na to co máš a zkušenost na svých kolech a bereš to jako etalon toho jaké jsou ta ostatní kola.

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 14:12

Chili: ano tak to dělám. Pro mě TCX a dva páry kol je ideální volba na dovolenou. Ale…ta kroska prostě nejde za pedálem jako silnička (TCX versus TCR).

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 14:10

Cave, éééh, to se mi ulevilo, že moje TCX je cyklokroska a ne gravel :D

Reagovat
Chili
Chili

17.9.20 14:10

Jsou cyklisté, co mají gravela a dva páry kol. Jeden na silnici a druhý na gravel.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

17.9.20 14:07

Na rozbité silnice stačí CX na 32mm gumách. Ta na rozdíl od gravelu jede :)

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 14:03

Chilli: gravel si představuji s pláštěma nad 33mm. Ty mají větší odpor než silniční obutí. Byla to reakce na budoucnost gravelů na rozbitých silnicích. Že jet na tom segment je dřina.

Reagovat
Chili
Chili

17.9.20 14:00

Miťo: Proč by segmety na gravelu bolely na silnici ne?

Reagovat
Chili
Chili

17.9.20 13:58

Cio: To s tím AX jsem nepochopil…

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 13:56

Cio, vybavil se mi ten pád G. Thomase na Tour. Ale rám dostal náraz ze směru, kde se to při vývoji neočekává. Ten obrázek se mi vryl do paměti.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

17.9.20 13:50

Chili: Jinak, mluvíme-li se o kolech pro Tour, jasně, pak je to limitem UCI dané. A je možné postavit univerzální, víceméně už aero kolo s pevným rámem o hmotnosti tesně pod tisíc, jjak to právě dělá Pinarello a aniž by se muselo kolo nějakými extra komponenty odlehčovat; s čelistěmi na limit klidně dosáhne.

Pak zůstává nadále jistá výhoda právě v té pevnosti a aerodynamice.

Akorát teda, kdyby to kolo konkrétně v tomto případě nebylo tak škaredý… :)

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 13:50

TK75: souhlas, třeba RB už to pochopilo a (škoda že) RR vyřadilo z nabídky.

Ale jezdit segmenty na Stravě na gravelu, to zabolí :D

Reagovat
cioran-m
cioran-m

17.9.20 13:44

TK75: Ano, bohužel to tak vypadá…

Jinak nic proti gravelům, dává-li jim už někdo před kroskama přednost.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

17.9.20 13:41

Chili: Nedá mi to :)

Urgestalt rám (na čelisťově brzdy) je považován s jeho, tuším, 820 gramy dnes za lehký? Vzhledem k tomu, že již v roce 2012 vážily stejně pevné (a možná i pevnější) rámy srovnatelné velikosti 760 nebo i 670 gramů?

Tak , ano, AX rám váží dnes myslím sedm a půl kila, zde je to samozřejmě jako lehké ještě akceptovatelné…

Reagovat
TK75
TK75

17.9.20 13:40

Nakonec má možná ten gravel větší budoucnost než čistokrevná silnička.Provoz na silnici je větší a ty vedlejší jsou rozbité.

Reagovat
Chili
Chili

17.9.20 13:37

Cio: Asi jsem to špatně pochopil. Omlouvám se. Hmotnost hluboko pod 7 je už ale tak nějak mimo k tomuto vláknu co vzniklo. Myslel jsem že se bavíme o Kolech na TDF včetně jejich limitu. Emonda s kotouči je na hranici limitu. Jaký má smysl dát jezdci lehčí kolo s ráfkovými brzdami a dovažovat je na limit. A to rozdíl v hmotnosti ráfků je zanedbatelný.

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 13:30

Chilli: velký vliv má hmotnost jezdce. Na přehřívání ráfku (i disku). Nicméně styl jízdy hobíků je jiná liga než u profíků, kde mají pro sebe celou silnici. Karbonová kola mě lákají, ale aby měla smysl, tak jedině galdy a na těch trénovat nechci. Plášťová verze je prostě těžší a zisk na jízdních vlastnostech už není takový.

Reagovat
Chili
Chili

17.9.20 13:25

Miťo: Technika sjezdu není jediný faktor. Měl jsem to štěstí že jsem měl půjčené kolo lightweight i s jejich koly. Na kolech byl v místě brzdné plochy vlepen čip na měření teploty a přes aplikaci se do telefonu který byl na řidítkách ukazovala aktuální teplota. Byl jsem překvapen jaké hodnoty to ukazovalo. Takže to že někdo zničí kola teplem, které vzniká při brzdění nemusí automaticky znamenat, že neumí brzdit. Když to situace vyžaduje tak prostě brzdíš a teplotu neřešíš. Samozřejmě kotouče mají taky svoje teplotní limity, ale není to pro ně konečná. Ochladí se a jedeš dál… Můžeš namítat, že teda hliníkové ráfky jsou lepší, protože těm to nevadí. Ale kdo okusí karbonová kola, tak se těžko vrátí k hliníkovým.

Pikaču: Musím s tebou částečně souhlasit. Většina, neříkám všichni, ale tech nejznámějších italských značek jak bylo zmíněno, je hmotnost druhořadá. Přitom i lehký rám může mít excelentní parametry. Hodně mě překvalil Lightweight a AX-Lightness. Podotýkám, že to je vlastní zkušenost.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

17.9.20 13:23

A co tomu vlastně brání :D 142×12 už máme. Od toho je ke 148×12 jen krok a vpředu boost 110×12 jako prd :D

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 13:09

12mm Boost Road :D

Reagovat
wilda81
wilda81

17.9.20 13:06

Silniční konzervy: zvykejte si. Časem vám začnou měnit velikost ráfků, o 4 mm zvětší náboje atd.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

17.9.20 13:04

Chilli: Já nic takového neřekl, nebo ano?

Ostatně ta hmotnost se může brát jen jako celeek (ve vztahu ke všem kolům) nebo jen v rámci nějaké kategorie (třeba ten gravel, pak, mluvíme-li o „kolech s beranama“ ocelová, titanová, karbonová silnička apod.

Ale mluvím-li o docela lehkém kole jaksi – obecně, představuji si tím silničku : ocelovou kolem osmi, titanovou či hliníkovou výrazně pod osm, karbonovou hodně pod sedm kilo, to nepopírám… :)

Reagovat
Chili
Chili

17.9.20 12:51

Cio: Proč si myslíš že gravel těžký?

Reagovat
cioran-m
cioran-m

17.9.20 12:42

Nebylo by to špatné, kdyby lidé zjistili, kteréže vlastně to kolo opravdu jede a může být i lehké a pěkné… :)

Reagovat
bara2
bara2

17.9.20 12:32

cioran-m: „tady naprostá převaha lidí, co převážne (někteří výhradně) jezdí na MTB nebo teď tech gravelech.“

Ty gravely jsou jen přechod k normálním kolům :-))

Reagovat
cioran-m
cioran-m

17.9.20 11:12

miťo: Já bych řek, že tady na bf jsou názory dost ovlivněné tím, že je tady naprostá převaha lidí, co převážne (někteří výhradně) jezdí na MTB nebo teď tech gravelech.

Takže jim ty disky jednak na pohled ani krz hmotnost tolik nevadí a jednak s nimi mají i vlastní zkušenosti z horských kol, kde je jejich volba jasná.

A snad jen poznámka: na horském kole jsem osobně jezdil už v rove 90, ale protože preferuju silničky a v těch snešních MTB bajkách se už moc nevyznám, moc se do nich nepletu. Je fajn, kdyby to tady bylo i naopak – čloběk by se měl vyjadřovat k věcem, kterym sám teochu rozumí a má s nimi zkušenosti.

Pak ok. Osobně preferuju z několika důvodů (dobré) čelisťové brzdy (a v kombinaci s vhodným ráfkem, resp koly), ale nevím a nebudu se přít o to, zda je to lepší nebo ne.

Reagovat
TK75
TK75

17.9.20 10:53

Pikaču: Italská postava? Mafiáni jsou vždy ve filmech tlustý :-)

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 10:39

Zirecek: od tebe jakožto cykloteroristy, co rozbíjí kamionům zpětná zrcátka to sedí :D

Kucí kupte si co chcete, je demokracie. Hlavně, ať vás jízda baví a brzdy brzdí. Už se těším odpo na kolo!

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 10:36

Naopak, kdo si může dovolit probrzdit karbonová kola ve skutečnosti není socka :D

A nebo zapracovat na technice sjezdu? Kola by vydržela déle.

Hele kašli na to. Mám rád jednoduché věci. To je vše. Každý ať si koupí, co chce. Kolo si kompletně servisuji sám a vyhovuje mi to.

Jo a na vlastní uši jsem slyšel chrastit Ultegra hydro dualy. Tvl to nechceš :-)

Reagovat
zirecek
zirecek

17.9.20 10:34

Všichni tady dokážou v klidu sdělit svůj názor, je to v podstatě půl na půl. Jenom Míťo to tady hrotí do krajnosti, zesměšňuje, ironizuje, kastuje, tváří se jako moderátor diskuze. Dlouhodobě říká, že se nemá trolit, přičemž část jeho příspěvku je trolení.

Reagovat
Pikaču
Pikaču

17.9.20 10:14

teda míto co tebe žere?

delas tu obhajobu jako by ti nekdo bral penize z kapsy. navic tu s barou argumentujete ze jsme ovce ktery kupujeme drazsi kotouce a tezssi. no a co. nejsem socka abych tohle bral jako argument. stejne to bylo kdyz se u aut srovnavala automaticka prevodovka (tezsi, drazsi, auto vic zere…) oproti manualni. no a co. kdyz clovek vi co pozaduje.

tebe asi chapu, na kole najedes 40 000 km a to by bylo moc kotoucu do tveho rozpoctu.

ale chapes ze tu nekdo ma karbonova kola ktera spali pri jednom sjezdu. srovna kamarad koupil nove kolo na reynoldsech (kola az 40 tisic) a obe kola propalena po 500 km. takze reklamace, srani a bez kola.

argument pro rafkove brzdy je ze jsou vic aero a lepsi rotacni vaha a obecne nizsi hmotnost (obzvlast pro roglice). nic vic pro ne nehovori. kdo akceptuje tento argument a chce lepsi brzdni efekt zvoli kotouce (treba ja ktery vazim 90 kg). pro tebe to budou ovce, kotouce budou cinkat, servisovatelnost neni spartanska, drahe a tezke…

Reagovat
miťo
miťo

17.9.20 09:58

Chudák Fausto Pinarello, teď to tu schytá. Co on může vědět o kolech? Takový amatér proti přesile megamysli bajkfóra nemá šanci.

Reagovat
Pikaču
Pikaču

17.9.20 09:56

tak zrovna Pinarello ma drzet hubu kdyz neumí udelat lehký rám. ostatní udelají rám 600–800 gr a muzou si kotouce dovolit. Pinarello s kotoucema vazí jako MTB :))) (s nadsázkou).

a zrovna názor itala je k nicemu. taky bych machroval takhle kdybych mel italskou postavu.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

17.9.20 09:41

Názory jsou různé; třeba Fausto Pinarello říká (v intereview v recentním italským „Cyclist“), že kotouče jsou dobré pro horská kola, ne na silničku.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

17.9.20 09:36

Možná by to někoho zajímalo…

https://www.cyclingnews.com/…r-de-france/

Reagovat
TK75
TK75

17.9.20 07:07

Nic není černobílé, ideální je mít na výběr.Tyhle hádky se přece nedají vyhrát, každý preferuje něco jiného a je třeba jeho názor tolerovat.Já doufám, že se v cyklistice bude dál vyrábět co nejširší spektrum dílů.

Reagovat
gersa
gersa

16.9.20 20:28

Marťas: Ne, trochu jsem to překopal

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 20:18

Žire, nepamatuješ si, kdo nadšeně propagoval, stavěl a jezdil na devětadvacítce? Psal se rok 2006. Nejsem nepřítel novinek, přijímám je, když v nich vidím přínos. Je to prosté. Nejsem ovce, používám a vybírám si, co se mi hodí. Myslel jsem, že ani ty nejsi jeden z davu…

Hele a auto není na dvacet let? Přemýšlím, kde udělali inženýři v Opelu chybu :D

Reagovat
zirecek
zirecek

16.9.20 20:11

miťo: Ty jsi vážně případ. Nejdřív tady kastuješ lidí a určuješ, kdo má právo přispívat dle odbornosti. A pak tady mlátíš prázdnou slámu a hledáš nesmyslné příklady… Dneska taky nekupuješ auto, pračku na 20 let. Já jsem za většinu novinek v MTB rád, více si užívám samotnou jízdu na kole.

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 19:58

Gersa: ty nemáš Campu?

Reagovat
gersa
gersa

16.9.20 18:32

Chlapci bavím se. Mám 2 kola, aktuálně Dura Ace páky + čelisti JULY 20 F + kola Corima a Ultegra hydry na zimáku. Na obou kolech nemám problémy s brzděním, dávkováním..... údržbou. Když bych si měl vybrat na kterém kole se pojedu projet s ohledem na brzdy, tak mi to bude upřímně jedno

Reagovat
šlapatko
šlapatko

16.9.20 18:11

Spousta nových věcí, v cyklistice nových standardů se vyrábí jen aby byly. Spousta novinek ani nefunguje, ale hlavně že jsou trendy.

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 17:56

Pokrok nejen v silniční cyklistice mě hrozně baví sledovat. Třeba opratě (řadící bowdeny). Pryč s nima! Ale ony se pak trhají lanka v pákách. Nevadí! Kupte si elektrické řazení. Středové osy. Zlatej BSA čtyřhran. Tam mi osa vydržela nejdéle. Octalink dvě sezóny, Sram GPX byl rezavej po jediném CX. Teď na silničce pressfit čtyři sezóny. Lidi tu nadávaj, jak pressfit vrže. Ale je to pokrok ne? ;-)

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 17:49

Zirecek: a pro koho je pak ryzí kategorie singlespeed? ;-) Lidi nemaj ani na přehazovačku :D

Reagovat
zirecek
zirecek

16.9.20 17:47

Miťo: Ty máš neustálou potřebu něco podsouvat a hloupě to schovávat za rádoby vtipnou ironii. Avšak znáš mě příliš málo. Spíše namítnu, že kotoučovky rovná se hydrauliky, :-). Mechaniky jsou polovičaté řešení pro socky, jak do sám použil termit.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

16.9.20 17:36

Stačilo, díky.

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 17:35

BB7 Road jsem koupil jako náhradu za Spyre při reklamaci předního třmenu. Těšil jsem se na skvělé brzdy, jako mám na bajku (BB7MTB). Prd a vořech. Malý odskok, slabý účinek. Jediná výhoda proti Spyre je menší odpor na páce. Hned jak to bylo možné, nasadil jsem zpět Spyre. Zirecek jistě namítne, že neumím seřídit brzdy :D

Cave, stačilo?

Reagovat
Cavendish
Cavendish

16.9.20 17:04

Hoši, když už něco plácnete, tak to aspoň objasněte :)

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 16:56

Zapomeň na BB7 Road.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

16.9.20 16:50

Když tu už řešíme kotoučové brzdy. Jaké mechanické kotoučovky brzdí dobře a fungují s Shimano pákami? Předpokládám že BB7 Road, ale co Spyre? Pár lidi si stěžovalo na chod. Co nějaká Tektra?

Reagovat
zirecek
zirecek

16.9.20 16:33

morrows: „Nedá se to srovnat s nástupem 29“ kol, což byl opravdu posun k lepšímu."

To teda rychle zapomínáš, :-). Úpěnlivé kvičení staromilců na 29 slyším ještě teď. Vlna nevole byla ještě větší než u drobnosti, jakým jsou brzdy na silničce. Těch důvodů, proč je 29 špatně bylo nespočet. Ten kdo koupil 29ku, tak věděl své, ostatní většinou jen blbě pindali. Stejné to bude i se silničními kotoučema, za čas bude taky názor, že je to posun k lepšímu, jak už nyní většina píše zde.

Reagovat
Jirra
Jirra

16.9.20 15:22

Kdyby chudák Svorada věděl co tím svým komentářem o kotoučích způsobí, tak by raději mlčel :-)

Reagovat
Jan_UL
Jan_UL

16.9.20 15:11

Já teda chápu ten boj staromilců o ráfkové brzdy a taky chápu, že za určitých okolností mohou být i ráfkové lepší, ale co jsem jezdil na levnějších i drahých ráfkových Dura-Ace, tak nikdy to nemělo tak jemné dávkování brzdné síly, jako hydraulické kotoučové. Ráfkové buď nebrzdí, nebo brzdí dost přísně a mezitím nic moc. Jinak jako lehčí váze mně kotoučové po zajetí vůbec necinkají a jediná údržba spočívá v občasném očištění a výměně destiček. Kromě váhy tak mají podle mě kotoučové více výhod než ráfkové a rozhodně nárůst jejich prodejů není způsoben pouze marketingovou masírkou výrobců kol. Kdo chce zůstat na ráfkových, ať klidně zůstane, ale šance, že se ráfkové vrátí zpět jako mainstream je iluzorní…

Reagovat
midlander
midlander

16.9.20 14:36

báro, já se hydraulik taky bál, tak jsem jezdil mechanický kotouče. jediný servis byl, že jsem občas sešteloval vzdálenost desek od kotouče – cvak cvak rukou. co do obtížnosti na míle vzdálené seřizování špalíků na ráfku. s novým kolem jsem přešel na hydrauliky, říkal jsem si jak to bude složitý, a ono není. odvzdušnění je celkem logická a jednoduchá věc. co jsem je namontoval a odvzdušnil, nemusel jsem na ně šahat.

takže mám za sebou cantilever, véčka, mechanické kotouče a nyní hydrauliky – jen hydraulické ráfkové jsem nezkoušel. obojí kotoučovky jsou co do servisu nejjednodušší, protože prakticky žádný není.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

16.9.20 14:27

Gravel hipster :D

Reagovat
bara2
bara2

16.9.20 14:27

morrows: „Klasika se bude dělat jen pro low-end…“

Mi se to začíná jevit jinak. Se v oboru teprv orientuju, ale začínám si připadat jak v dobách před čtyřiceti lety, kdy jsme museli pro kšíry na koně do zahraničí. Když se koukám na různé cizojazyčné weby, tak tam bych si vybrala věcí, co hrdlo ráčí ve všech cenových kategoriích, až po zlatej luxusí. To akorát tady nám furt někdo namlouvá, co si přejem a že nám chce jen vyhovět. Pilinovejma špekáčkama počínaje a mizerným sortimentem třeba u kol zdaleka nekonče.

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 14:24

Já mám CX na až 42mm :D

Reagovat
Cavendish
Cavendish

16.9.20 14:20

Klasická 28mm a to mě osobně stačí. Na 32mm pneu mám doma CX

Reagovat
wilda81
wilda81

16.9.20 14:18

Je to kryptofašistickej buržoazní škvár!

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 14:18

Cave ale hydro verze pojme 32mm pneu. Hm?

Reagovat
Cavendish
Cavendish

16.9.20 14:17

Taky bych vzal klasiku. Už jen kvůli těm ohavným hydro pákám :D

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 14:13

Koukal jsem na nabídku Giantu. Neváhal bych ani chvilku a opět zvolil klasiku. Jo disková verze má navíc nesadové kliky :-/

Super je, že slespoň někteří výrobci dávají na výběr.

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 14:06

morrows: hezky napsáno, 1+

Reagovat
bara2
bara2

16.9.20 14:05

Já se teda taky připojím do debaty. Kotoučové brzdy nechcu a nepotřebuju. Na moje ježdění stačí bohatě brzdy ráfkové :-) Dle mého názoru je na kotoučích zbytečně moc součástek, o hydraulikách ani nemluvím, to považuju za naprostý úlet, který nejspíš musí řešit nějaké nedostatky těch mechanických…

Protože si kola servisuju sama, tak preferuji jednoduchost.

Pokud někdo jezdí tak, že mu slušné ráfkové brzdy nestačí, tak mu nezbývá nic jiného, než si pořídit zařízení, které mu službu poskytne, byť třeba za víc peněz a složitější, s tím se nedá nic dělat.

Nemám obavu, že by ráfkové brzdy vymizely. Nevymizí, tak jak nevymizí čtyřhran, šesti či osmi kolečko… Prostě jednoduché věci, které poskytují službu, tady zůstanou.

Reagovat
morrows
morrows

16.9.20 14:03

Tak se to pěkně rozjelo a zase se samozřejmě nic nevyřeší, ale ostatně taky není co řešit. Nejvíc mi vadí, že je spotřebitel v podstatě donucen k přechodu na kotouče, i když nechce, protože klasika se prostě bude dělat jen lowend. Někomu jde o brzdný účinek, jinému o estetiku, dalšímu zase o provozní náklady a údržbu nebo o nízkou váhu kola.

Jsou trochu legrační podrážděné reakce majitelů silničních kotoučovek, aby si ospravedlnili fakt, že si koupili dražší, těžší a z mého subjektivního pohledu i ošklivější kolo.

Srovnávat silnici a MTB jsou jablka a hrušky, 90 procentům lidí na BF by ráfkové brzdy jistě více než stačily, ale zase by nešli s dobou. Nedá se to srovnat s nástupem 29" kol, což byl opravdu posun k lepšímu. Ani mezi širokou veřejností hobíků nejsou kotouče vnímány jako jednoznačný přínos. (stačí použít Google) Chtěl bych se dožít toho, až někdo za 20 let opráší čelisťové brzdy jako novinku, aby lidi vyházeli starý věci a zase se nakupovalo a vyrábělo.

Silniční kotouče nemusím hejtovat, jelikož si zákazníky najdou, stejně jako bude dál dost těch, kteří to na kole prostě nechtějí

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 10:53

Zire, karbonové ráfky jsem nezkoušel, nehodnotím je. Jen jsem zdůraznil, že brzdím gumou o dural, protože tahle kombinace nedělá problémy, jako korek/karbon :-) Tedy že hodnotím ráfkové brzdy na duralových ráfcích. Chápeme se?

Reagovat
Cavendish
Cavendish

16.9.20 10:53

Dneska musím vyměnit zadní špalíky na Cantilever brzdách na své CX :( Vydrželi jen 1500km…ach jo :(

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 10:48

Mechanika je poddruh kotoučovek s menší účinností. Beru. Ale problémy jako seřídit druhý pár kol pro možnost výměny, zvuky, to zůstává.

Tvůj názor beru, nevěděl jsem, že jezdíš na žiletce chlape. Všechno dobrý?

Reagovat
zirecek
zirecek

16.9.20 10:48

Míťo: Pane vedoucí, prosím, prosím, splňuji vaši termitologii „uživatelích kol se silničním obutí“, když jsem na několika silničkách s různými brzdami jel a mnoho jich viděl a diskutoval o nich, ale žádnou nevlastním a by tudíž je mi diskuze zapovězena?

Jelikož si nezkoušel karbonové ráfky, tak by jsi o nich raději neměl nijak diskutovat. Předpokládám, že u nich budeš podobný agresivní staromilec jako u silničních brzd. Ale karbonové ráfky jsou boží i na MTB.

Reagovat
Chili
Chili

16.9.20 10:41

miťo: To jako kdybych řekl, že by ses neměl vyjadřovat ke kotoučovým brzdám všeobecně, ale pouze k mechanickým, protože hydrauliku nemáš, protože jí nevidím v tvém profilu a proto nemáš praktické zkušenosti.

Netrpím žádným BF syndromem. Nepřispívám moc do diskuzí. Ale svůj názor mám, který jsem si ověřil v praxi.

A znova opakuji, že když zrovna nemám kola v profilu, neznamená že je nevlastním. I to Hot Chili jsem tam dal kvůli pobídce.

Cio: Být ironický nevede ke konstruktivní debatě. Je jasné že brzdy jsou různě kvalitní a to se odráží na ceně.

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 10:40

Dolomiti: krásně napsáno

Cioran-m: a safra! Silnička, kroska, koza, bajk, zimák…ale elektrokolo mi chybí! Není potřeba mít e-silničku a e-bike? Ten bajk pak e-HT a e-FS? Mám co dohánět.

Ohledně peněz. Na všechno je třeba selský rozum. Zjistil jsem, že mi 105tka od Shimana bohatě stačí a že Ultegra je jen odlehčená 105tka. Výjimku mám jen v klikách, Dura Ace kvůli délce 180mm ;-) Karbonové ráfky jsem ještě nezkoušel, nějak necítím důvod.

Reagovat
dolomiti
dolomiti

16.9.20 10:34

Tady to krásně jede ;-) Otevřel jsem si víno :-) Ale k věci, mám obojí. Na Emondě ráfkový a na Domane kotouče. Pravda je, že polní, lesní cesta nebo rozflákaná stezka s ráfkovejma není proti kotoučům nic moc. Na druhou stranu, na čistou silnici raději sahnu po Emondě. Jenže to co vyhovuje mě nemusí vyhovovat stovce dalších.

Reagovat
cioran-m
cioran-m

16.9.20 10:28

miťo: Tak vidíš, a je to: nemáš peníze. Ani na kotouče (a jistě ani třeba na elektrokolo). :))

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 10:19

Zire, jde mi jen o to, aby clověk měl komplexní informace od zastánců obou systémů, nic víc. Nechme diskuzi na uživatelích kol se silničním obutí.

Nemusíš ze mě dělat socku chlape ;-) Jo a seřizovat kolo náhodou umím :D

Reagovat
zirecek
zirecek

16.9.20 10:07

Miťo: Chronickou opozici máš Ty. Já na tebe nijak nereagoval, ty jsi měl potřebu se do mě navážet a srážet povýšeně druhého z důvodu vlastnictví určitého typu kola. To že nemáš peníze na pořádné kotouče nebo si je neumíš vhodně zvolit a seřídit, je tvá volba. Stejně jako kecy, že jsou kotoučovky moc ostré. Je to úplně stejné jako v začátcích kotoučů na MTB. Místo aby jsi toleroval názor druhých, tak furt hledáš střelivo, že kotouče na silnici jsou obecně špatné a nechceš vnímat, že je to o celém systému.

Dle diskuze ke Krakonošovi ohledně přilnavosti gum to vypadá, že na biku s kotoučema nemůžeme vůbec jezdit, protože na nezpevněném povrchu máme přilnavost mnohem horší než tenká guma na asfaltu.

Časem budou silniční kotoučovky levné, funkční, spolehlivé a budou skoro všude, ale dle tebe nesmím tento názor říci, protože nevlastním silniční kolo.

Reagovat
ferlikster
ferlikster

16.9.20 09:52

O váhu mi nejde, se svými 91kg nejsem vrchařská blecha, spíš mi jde o brzdový systém které mou váhu z kteréhokoliv sjezdu spolehlivě zastaví (ikdyž se třeba do Alp dostanu jednou-dvakrát do roka).

Cinkání kotoučů – mimo spurt (kdy se pravda ozývá štrejchání) není slyšet nic.

Brzdný výkon a dávkování je úplně luxusní, na starším kole mám ráfkové brzdy a je to fakt propastný rozdíl.

Údržba – po 10kkm je to teda kompletně bezúdržbový systém, při nasazování kola nezaznamenávám problém – naopak do ráfkové brzdy musím pneumatiku trochu přemlouvat.

A nakonec, jak tu už tuším Chili zmínil, radši budu častěji měnit destičky než probržděný karbon kola.

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 09:50

Midlander: to se mi u ráfkové brzdy nestává :D

Reagovat
midlander
midlander

16.9.20 09:49

nj, některý věci mi nesmí na kolo, třeba CL či konusové náby :-)

ale aspoň jsi mi připomněl, že jsem chtěl najít manuál k hy/rd, nějak mi změkla zadní brzda.

Reagovat
Chili
Chili

16.9.20 09:48

Na CL podložka není problém…

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 09:41

Midlander: no vidíš, mně konkrétně se líp dávkuje brzdná síla na ráfkovejch brzdách. Připominám, že mám na mysli silniční kolo, ne horské. Navíc klasika brzdí hezky potichu.

Setinový podložky dáš u šestidíry, u CL asi ne :-/

Hele v poho, neřídím se masírkou trhu, dělám si vlastní názor dle zkušeností.

Zirecek zkušenosti nemá, tam to bude chronická opozice proti mně.

Reagovat
Chili
Chili

16.9.20 09:40

Miťo:

Moje praktické zkušenosti a kola, která jsem vlastnil a některé ještě vlastním.

Cube Agree + Ultegra

Morati SC1,2 + Ultegra i Zero Gravity

BMC Race Machine 01 + Sram Red 22+ Gravitas + Sram Rival HDR

Morati SC1,3 + Sram Red TDF edice (Ještě mám)

Canyon Ultimate CF Disc + Sram Red22

Santa Cruz Stigmata 2 + Sram Rival + Sram Red 22+ Sram Force AXS + Hope RX4 (Ještě mám)

Reagovat
midlander
midlander

16.9.20 09:35

Já teda nevim, miťo, asi mám na to málo zkušeností, ale dávkování kotoučů mi vždycky přišlo o třídu lepší než ráfkových brzd. Možná ta výměna kol, pokud má někdo různý náby, tak ty desetinky na kotoučích můžou činit problém, ale to se dá řešit podložkama, jinak nevím jaké počty má na mysli. Hmotnost taky beru. Ale údržba, seřizování, spolehlivost a životnost mi přijde u kotoučů vždy lepší. Zatím tu třeba nezaznělo centrování kol. U novýho kola jsem třeba 2× dotahoval výplet, celkem už to lítalo, no ale co, mám kotouče, nějaká desetinka je mi putna, dokud mě to neklepe do zadku… ;-) Naklepnutej ráfek na výletě = ráfkovou brzdu vyřadit.

A praskání ráfku u niplů kvůli kotoučům? To slyším poprvé, nicméně věřím že nějaký závodní ultralehký matroš tím trpět může.

Reagovat
miťo
miťo

16.9.20 09:30

Zirecek: konstruktivní diskuze na teoretické bázi.

https://youtu.be/p_UF_QyPu0o

Cavendish: no jasně a když začne před startem pršet, musíš rozlepit obálku s nápisem „déšt“ a vyndat desky a začít měnit. Ale běda, jak si při tom zmáčkneš brzdovou páku :D

Reagovat
zirecek
zirecek

16.9.20 09:27

Cavendish, Míťo: Můžete mi sdělit hranici pro diskutující? Když vozím občas tenké gumy, mohu vstupovat do diskuze ke gravelům? Dle vašeho názoru asi nemohu diskutovat u MTB 26. Možná bych neměl ani přispívat do bezdušovek. Asi bych si měl zamknout vlákno Tour de France. Možná bych ani neměl rozklikávat fotky s fullama…

Místo vnímání konstruktivní diskuze, její ponechání a plynutí, trollíte a děláte z toho bramboračku.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

16.9.20 09:25

Nedokážu si představit, že mám doma 5 párů kotoučů a desek a vybírám to podle toho, kam zrovna jedu :D

Reagovat