Zmáčknutí kotoučové brzdy při sundaném kole - zkrátil se chod páčky

132 nepřečtených
  • juneau

    Zdravím, tak se mi povedla pěkná blbost. Na mém kole za 15k (prostě nic moc) jsem si dotahoval paprsky v ZADNÍM kole, měl jsem ho položené na sedátku a řidítkách (koly nahoru) a po vycentrování zadního kola mě napadlo sundat přední kolo, abych si mohl očistit PŘEDNÍ kotoučovku od prachu. A když jsem měl kolo sundané, tak jsem ze zvědavosti zmáčkl přední brzdu, jak moc se hýbou destičky (žádná velká síla) … kolo jsem nasadil relativně snadno zpátky (trocha opatrnosti při zasunování kotouče mezi destičky, protože mezi nimi byla jen malá mezerka) a pak mě čekal šok – při roztočení předního kola neustále dře kotouč (po celém obvodu), což nedělal, ale především se asi 4× zkrátil chod páčky brzdy – brzda brzdí jak má, ale veškerý její chod je asi na 2cm. Zmáčknout ji více jde, ale to už je kolo dávno úplně zaseklé a prsty v křeči, jakou musím vyvinout sílu …

    Dvě hodiny jsem to tu prohledával, zkusil mezi destičky zasunout plastový kolíček a páčit je od sebe, ale na chod páčky to vůbec nemělo vliv. Neporadíte mi, co s tím?

    0 0
    • mates555  

      Pravděpodobně zavzdušněno …

      pokud si troufneš … http://www.ivelo.cz/…-servis-kol/?…

      jinak servis …

      0 0
    • martin_bakov  

      me se podarilo to samy ale mam tam asi hodne kapaliny a novy desticky takze se mi tam vzduch nedostal – desticky sem roztahl sroubovakem, nasadil kolo, parkrat zapumpoval pakou a bylo to jako driv.

      Ty jsi bouzel zavzdusneny, hodne stesti na domacim servisu – neni to zas tak slozity, hlavne ta kapalina neco stoji.

      0 0
      • juneau  

        No, to roztahovani tím špičatým kolíčkem nic moc neudělalo (hlavně tím plastem nešlo nijak páčit) … zkusit to šroubovákem a silou … no i tak mi přišlo, že už ty destičky nemají kam uhýbat, že už jsou roztažené na max.

        No, tak tedy odvzdušnění … ach jo.

        0 0
        • JSt  

          pistky mne sly zpet zatlacit vzdycky snadnej, kdyz jsem tlacil primo na ne, ne pres desky – tzn. vyndat desky, zatlacit pistky, vratit desky, nasadit kolo! :-D, parkrat zmacknout paku a uz jen vesele brzdit ;-).

          0 0
    • vsn  

      sundej kolo, pokud protáhnes imbus zkz nazkz trmen tak ho tam dej a pistky zamačkní dycky ti bude vylejzat trochu ten druhej tak to musis udělat vícekrat (hlavne je hlavne at se ti ten pistek nezkřízí – na to bacha… až pistky dostanes na kraj tak nasad desticky a dej tam kolo :) ze promačknes az na gripy se nediv …desticky se takhle posouvaji a pri opotrebování tímhle zpusobem zustává pak stejný odstup od kotouče

      0 0
    • xshreck  

      Kdysi se mi tohle myslím taky stalo, šel jsem s tím aj do servisu a tam na mě čuměli jak na vola… časem se to vyrovnalo :)))

      0 0
      • Ruprt2  

        Všichni pisatelé sklidněte se. Aby se tam mohl dostat vzduch, tak by musel mít venku desky a nebo aspoň jeden pístek zadřený. On to zmáčkl jenom trochu vždyť se mu mezi to i vlezl kotouč, který jen dře. To jako po zabrždění kdy se vám desky dotknou kotouče se vám všem zavzdušní brzdy?

        Přemýšlejte trochu a nepapouškujte blbosti.

        0 0
        • xshreck  

          Kdo říká něco o vzduchu pane? .-)

          Taky se přikláním k tomu že tam má moc kapaliny, která by se měla časem snad vyrovnat. U mě se páka dycky crátila do takového stavu, jako bývala.

          Tak buď zkusit to nebo zatlačit pístky a znova napumpovat, jak js psal :P

          0 0
          • Ruprt2  

            a kde se asi vzala?

            Vznikla samovolně, aby nasrala uživatele? Nebo se rozmnožila dělením?

            sundal kolo zmáčkl páku desky se přiblížili.

            Jaké zavzdušnění, jaká kapalina, jaký servis proboha?

            0 0
            • xshreck  

              Ty seš divnej dneska? :D

              0 0
              • Ruprt2  

                Navíc má delší krok páky. To je projev brzdy, která mám moc kapaliny? To snad spíš naopak ne?

                0 0
                • juneau  

                  Delší krok? Teď nevím, co přesně ten „krok páčky“ tady na fóru znamená, ale zatímco dříve jsem do 100% zabrzdění musel páčku stlačit o cca 7 cm, tak nyní ji stisknu tak o 2 cm a víc nejde (přiměřenou silou).

                  0 0
                  • JakeF  

                    Podle tohodle popisu ti brzda právě začala fungovat jak má ;-).

                    0 0
                    • Ruprt2  

                      To je druhá věc :-)

                      Ale to budou nějaké 486 nebo něco podobného.

                      0 0
                    • juneau  

                      Mohlo by se zdát :) Ale raději bych aby brzda dál plynule zabírala na delším úseku, než po centimetrovém stlačení zabrala a po dvoucentimetrovém úplně zasekla kolo. To by se mi asi při mých oblíbených sjezdech prudkých pěšinek zvěře asi nevyplatilo :)

                      0 0
                      • JakeF  

                        Moje XTčka jdou koncem páky o 2,5cm a to v nich už myslim malinko vzduchu bude. A těch 2,5cm je za studena, mám tam metalický goldfreny, který se ještě přiostří, když se zahřejou.

                        0 0
                  • Ruprt2  

                    aj tobě se zkrátil. To jsem řekl blbě.

                    zkrátil se ti, protože desky vykonávají kratší dráhu. Kotouče se hned dotýkají a brzdí.

                    Prostě sundej kolo vezmi velký plochý šroubovák a opatrně, aby jsi neponičil desky, roztáhni desky od sebe. obě dvě, klidně na max.

                    Napumpuj páku a hotovo, můžeš zamknout vlákno.

                    0 0
                    • juneau  

                      To dává smysl. Ráno vezmu šroubovák a budu páčit. Jen tak orientačně – kolik stojí „noname“ brzdové destičky do shiman? Jsou to podle všeho to M486.

                      0 0
                      • Ruprt2  

                        očekáváš, že je zničíš? :-)

                        dělej to opatrně jenom plochou toho šroubováku ne hranou, jinak je fakt zrušíš

                        desky

                        0 0
                        • juneau  

                          Nikdy jsem to nedělal, takže ta šance tu je :) Pak bych musel šlapat 10km do města, kde by mi to snad daly do kupy :)

                          To „zničení“ znamená co? Rozlomení? Škrábanec?

                          0 0
                          • Ruprt2  

                            pošrkábání až nějaké částečné vydrolení. To se stane jenom pokud do toho vjedeš silou rohem toho šroubováku nebo pokud ti tam nějak debilně ujede.

                            0 0
                            • juneau  

                              To by mělo nějaký zásadní dopad na funkčnost (brzdný efekt)?

                              0 0
                              • Ruprt2  

                                hmm toš zkusím se zamyslet.

                                má nějaký vliv na brždění ztráta brzdného obložení? :-)

                                Asi ne.

                                Dám pryč destičky a ušetřím pár gramů :-)

                                0 0
                                • thesecond96  

                                  To je nápad :)

                                  0 0
                                • juneau  

                                  Ale myslel jsem ten škrábanec :)

                                  0 0
                                  • Ruprt2  

                                    škrábanec zmenší aktivní plochu brzdného obložení. A obložení se může se dále drolit.

                                    0 0
                                  • saddik  

                                    Zas přehnaně bych se toho nebál. Já mám teda pro tenhle případ schovaný jedny starý sjetý desky, ale drobná rýha nevadí.

                                    Teda Tě to za ten rok ještě zajímá..

                                    0 0
                                • Rychlej turista  

                                  Brzdí to furt, jen z toho lítají hliníkové piliny a taky zvuk je jiný.

                                  0 0
                    • juneau  

                      Přesně to ráno pomohlo. Šroubovák, páčení od sebe (dvěma – každým z jiné strany, aby to byl cca rovnoměrný tlak na pístky) … nejdříve měly destičky tendenci se vracet zpět, ale pak zůstaly roztažené. Nasadil jsem kolo, a vše je při staru – kotouč nedře, páčka se pohybuje stejně jako na druhé brzdě, brzdný efekt pocitově stejný jako dříve.

                      Takže velice děkuji za kvalitní rady a jsem opět o něco chytřejší :)

                      0 0
                      • Ruprt2  

                        no vidíš super, tak ať ti to jezdí :-)

                        0 0
                        • maajkee  

                          Nehraj, že mu to přeješ! :)

                          0 0
                          • Ruprt2  

                            mu jo, ale tobě ne.

                            No ještě něco dodělám a jdu na kolo. Ty asi ne co? :-)))))

                            0 0
                            • maajkee  

                              Já tady mám alespoň cyklotrenažer, abych nezahálel :)

                              0 0
                              •  
                                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                0 0
                    • pepino  

                      Moment, před pumpováním ať nasadí kolo:)

                      0 0
                  • thesecond96  

                    7cm? To ti páka chodila skrze řídítka ne?

                    0 0
                    • juneau  

                      Toho bych si všiml :) Neměřil jsem to pravítkem, ale když to vezmu na okraji páčky … na zadní brzdě to určitě pět centimetrů stisku bude.

                      Zatímco předtím šly obě páčky stisknout stejně (nevšiml jsem si žádného rozdílu), tak nyní má přední brzda určitě 2–3× menší pohyb.

                      0 0
                  • DaSnail  

                    7cm snad ani neni technicky možné, ne?

                    0 0
                    • juneau  

                      Tak tak, opravuji včerejší večerní dojmy poctivým ranním empirickým sledováním, je to pohyb páčky tak maximálně o 4 centimetry (když je ok). A železným stiskem by šla ještě víc, ale to už nemá žádný další efekt.

                      0 0
              • maajkee  

                Jak dneska? On je divnej pořád! :D

                PS: Já taky, tak si to ušetři :D

                0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • marapara  

      Buďto to nech tak, ono se ten chod časem zase prodlouží, myslím délka chodu páky. Nebo vraž plochý šroubovák mezi desky a zatlač a desky roztáhni od sebe. Tohle musíš třeba udělat, když měníš desky. Pokud ti pístky nevyjely úplně a nevytekla kapalina, tak je to v pohodě.

      Taky jednou za čas vytáhnu desky ven, zmáčknu páku, aby se vysunuly pístky trochu ven, stříknu TF, abych je trochu promázl, utřu, zatlačím šroubovákem zpět a takhle to udělám třeba několikrát.

      0 0
      • juneau  

        Ano, přesně tohle pomohlo, roztažení plochými šroubováky.

        0 0
    • Jack_DC  

      Tak ted mi spad kámen ze srdce na zítřek mám naplánovanou trasu a udělal jsem přesně to co juneau. Díky vám jsem to dal zas dohromady a můžu v klidu spát :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.