Zkušenosti s převodem na bezdušová kola

101 nepřečtených
  • csevcik

    Ahoj všem,

    jen se podělím o své zkušenosti s použitím bezdušového kitu a trablemi, které jsem s nasazením měl, třeba to pomůže dalším.

    Začal jsem s kitem od Rubeny. Z mého pohledu je na něm nejkvalitnější ventilek. Ostatní komponenty jsou buď nevhodně vybrány, nebo nejsou dostatečně kvalitní.

    Vnitřní oboustranně lepící páska má za úkol fixovat těsnící pásku, která je strašně měkká a proto neuchrání před ostrým okrajem děr na niple a tak při větším tlaku hrozí, že se těsnící páska poškodí. Těsnící černá páska (z gumy, která je použitá na duše) je profilovaná tak, aby vymezila umístění patky pláště na ráfku (aby se patky pláště nedotýkaly a byly od sebe roztažené, což je důležité při nafukování). Profilování je ale nerovnoměrné a nefunguje. Dále je páska různě silná a není rovná, takže na ráfek nedosedne zcela a vznikají místa kudy uniká vzduch. Tmel na vzduchu vulkanizuje pomaleji než Café Latex – proto ho unikne více.

    Po zkušenostech jsem Rubenu opustil a použil pouze ventilky. Dokoupil jsem vnitřní vyztuženou pásku od Café Latex a jejich tmel (spolu s dávkovačem – doporučuji, i když tmel lze nalít do pláště i bez dávkovače).

    Důležitou zkušeností bylo usazení vnitřní pásky. Na předním kole jsem jí jenom „dobře nalepil“ ale po nafouknutí mi to trochu unikalo. Na zadním jsem si dal záležet a lepil jí s velkým tahem, takže jsem ji hodně napínal a pak ještě po utažení ventilku zkontroloval přilepení pásky k ráfku v místě ventilku. Ventilek při dotažení za sebou stáhne kus pásky. Je dobré vymačkat všechny vzduchové bublinky. Druhý pokus byl naprosto bez problémů a natažení pásky bylo klíčové.

    Další oříšek bylo nasazení pláště – při nasazení je důležité dát patky co nejvíc od sebe a zajistit, aby se dostaly co nejvíc k zámku ráfku. Pokud se to podaří, není třeba ani výkonný kompresor, stačí rychle pumpovat. Já si pomohli tím, že jsem si to napumpoval před nalitím tmelu, aby se patky roztáhly.

    Po nalití tmelu jsem kolo nafoukl pouze na ,5 baru a nechal tmel zacelit největší netěsnosti a vždy jsem přifoukl až, když jsem měl jistotu, že vše těsní. (Na kolo jsem dával již ježděné pláště s více defekty – hodně tmelu vystříkalo, takže jsem doplňoval). Nakonec jsem nahustil na 3 bary a drží to zcela bez problémů. Dřív jsem jezdil na 3,5 baru a nyní na 3. V odvalování necítím rozdíl ale odlehčením na obvodu se snadněji zrychluje (uspořil jsem cca 200g na obou kolech).

    Bezdušovkám zdar. Připojte své zkušenosti. Cyril

    • jonti  

      Zajímavá zkušenost, jen škoda že nepíšeš, jaké máš pláště a ráfky, to je pro jednoduchost nasazení zásadní.

      Já osobně teď používám ráfky ZTR Crest 29 a Specialized Roval Control Carbon, pásku a tmel notubes, ventilky různé, je asi skoro jedno které, rozdíl tam nevidím. Pláště vozím Specialized a Schwalbe a Rubena.

      Nasazení většinou jednoduché a bezproblémomé, o něco líp to jde na ZTR ráfcích, nasazení vždy s velkou pumpou, podle volnosti pláště je víc nebo míň nutné ho nasadit na bok ráfku.

    • romanVfr  

      Taky jsem používal rubena kit, tlak nevydržel ani den tak jsem to vyhodil a použil cl pásku. Po nalepení pásků jsem 2dny jezdil ještě na duše aby se pořádně přilepila

      Vepředu mám Geax Aka TNT ten šel nafoukat ihned a za měsíc jsem ještě nedofukoval

      Vzadu jsem zkoušel utěsnit starší Race king ale bída přes bočnice se pořád dělali bublinky kama utěkal vzduch

      Pro info ráfky Remerx Hurry a mlíko NoTubes

    • MirosPikos  

      Díky za dobře popsanou zkušenost. Jen mi to nedá, abych se nezeptal, kolik metráků vážíš? Proč ty děsný tlaky? Myslel jsem že jeden z důvodů pro bezduše je možnost vozit nižší tlaky, aniž by se člověk bál, že štípne duši. Takto vysokými tlaky zabiješ vlastnosti plášťů a mnohdy celého kola.

    • Tina  

      „V odvalování necítím rozdíl“ keďže fúkaš na 3 Bar tak ani nemôžeš ;) Na silnici OK, ale do terénu môžeš fúkať oveľa menej. Pokiaľ nevážiš viac ako 100kg tak nie je dôvod fúkať viac ako 2,5bar. Pokiaľ máš váhu okolo 80kg tak kľudne môžeš upustiť na 2bar. V teréne potom uvidíš ten rozdiel v odvalovaní po rozbitom povrchu a koreňoch a v prudkých výjazdoch ti pomôže lepšia trakcia.

      • p@X  

        Druhá věc je, že na úzkým ráfu pod 2,5 baru, může guma bez zesílených boků řádně plavat…

        • JakubCh  

          Jo, slyšel jsem – a proto jsme si nechal u Hnoje zaplést 21mm ráfky, to by mělo být cajk :). Se vší bagáží vážím lehce pod metrák, tak počítám, že budu bezdušáky 2.25 Rubana Scylla a Kratos foukat tak na 35 psů. Možná zkusím i trošku upustit zkušebně. Plavat ani žvýkat by se to nemělo.

          • TJK  

            se 100kg zivy vahy jezdim vepredu 1,8 a vzadu 2,0 atm … podle me foukas moc

            • JakubCh  

              Díky :) Právě mě zajímalo, na kolik kdo fouká. Doplním – jde o 26ku (pokud to hraje roli)

              • TJK  

                vice mene me zkusenosti jsou takove ze to roli nehraje na 29er vozim to same… ja tedy jezdim sirsi plaste, kolem 57–60mm na 21 a ted 23mm rafku… obecne si ale nedokazu predstavit foukat vic nez 2,5 atm vzadu… to uz by na muj vkus bylo extreme tvrde…

              • p@X  

                On má ty zkušenosti každý trochu jiný, otázka je, jak přesně ukazuje pumpa, návíc přes ventilek zalepenej mlíkem…

                • TJK  

                  tak zalepenj ventilek ti snizi prutok ale neupravi tlak preci.. mam SKS pumpu.. jestli to neco resi to nevim :-)

            • Lister  

              Se 73kg a tlakem vzadu pod 2 bary docela standardně prorážím – váha není vše, docela dost dělá prasácky styl, kterému hovím.

        • jIrI___  

          Tak tak. 85 kg, 19 mm ráfek a šlupkaverze X-K 2,2" i RaR 2,25" na zadním kole pod nějakých 2,3 bar nepříjemně plavou.

          • scret  

            kua, tady kazdej hazi tlaky v barech… Kolik je to kua ale PSI?:)

            • jIrI___  

              Nejsem v Anglii, takže nehodlám používat anglickou nesmyslnou míru :)

              • scret  

                ja jen, ze kazda kloudna pumpa + i udaje na plastich se uvadeji v PSI:)

                jestli se nepletu tak 1bar-1ATM…

            • onuce  

              Mám to naopak. Tlak v barech si dovedu přesně představit, PSI mi nic neřekne. Však je to logické, jeden bar je tlak v němž se běžně pohybujeme, to jest jedna atmosféra. Což zná každý. A jak to pak na horách schází…

              • plzakj  

                Muzes si predstavit 14,5 psa :-P Taky jsou pro mne bary/atm prirozenejsi ale spis pro to, ze nejsem zvyklej na imperialni miry.

                • onuce  

                  Mně nejvíc vyhovuje skutečně ta možnost reálně si konkrétní tlak představit. Příkladně, pokud mám přední kolo nahuštěné na 2,7 bar, tak pokud bych se ocitl ve vesmíru, budu mít hned natlakováno na 3,7 baru. A to budu vědět, aniž bych musel použít manometr.

                  • Mr.Duck  

                    To je super vědět. Já si podle toho třeba nastavuju tlak tak, aby neprekročil ráfkem povolené maximum když skáču větší skok.

            • novas752  

              Libra na ctverecninpalec je hrozne hezka jednotka. :)

              • lukas aka mitro  

                Kdyz se te nekdo zepta kolik kalorii je treba na ohrati lednoho kilogramu vody z 0ºC na 100ºC tak v SI jednotkachto neni problem. Ale kdyz to prefolmujes do imperialbich…kolik kalorii potrebujes na ohrati galonu vody z XºF na b9d varu, tak ho muzes poslat akorat tak do prdele:-))

    • Lister  

      UST ráfek + UST/TLR guma + dílenská pumpa = noproblema

      Předělávat klasické ráfky mne nikdy nenapadlo a nechtěl jsem to zkoušet. TLR ráfky s páskou taky pohoda, ale to už jsme nahazoval kompresorem.

    • DoomHammer  

      FRM 29SL + páska Specialized 2bliss + vetilky Caffé Latex + Contíky ProTection, instalace a nahození bez problémů dílenskou pumpou

    • Lulanecek  

      po podobně neúspěšném pokusu s Rubena Kitem jsem přešel na ghetto způsob: místo pásky Gorilla tape, ventilek ze staré duše, mlíko od Stana. ráfky Giant P-XC2 (19mm), pláště: Rubena Zefyros, Scylla, Kratos, Schwalbe NobbyNic, Maxxis Ikon. Dílenská pumpa. Funguje to bez problémů a tolik to nestojí.

      Rozhodující je, jak sedne plášť na ráfek…

      • jIrI___  

        U té pásky si dej pozor. Časem se mi na ní oddělily jednotlivé vrtvy a tmel samozřejmě začal prochcávat skrz díry pro niple.

    • Dejv94  

      Ráfky ZTR Crest, pláště Schwalbe RaRa Evo/Performance, ventilky AC, mlíko NT, žlutá NT páska. Při nazouvání plášťu zlomeny dvě montpáky (až se bojím až bude problém v lese, abych to sundal), nahodit to šlo i malou pumpičkou. Vozim tlaky 1,5–1,6 bar, vážim do 70 kg.

    • snílek  

      Ahoj, zkoušel někdo na bezduše místo originální těsnící pásky a ventilku použít 24" duši rozřízlou vejpůl?:) Resp. s odřízlou horní půlkou, takže z ní zbyde jen pseudopáska v ráfku s ventilkem.

      Koukal jsem na ceny NT ventilku a pásky a přijde mi to komicky předražený – dvě duše 24" jsou proti tomu za hubičku a teoreticky by to mohlo fungovat obdobně.

      • Vilém  

        Ano, kdysi pred lety jsem toto ghetto reseni, s 24" dusi, pouzival.

        Pasku muzes nahradit jinou paskou, ventilky muzes pouzit ze starych dusi.

        • maajkee  

          jj, nikomu jimýmu bych to samozřejmě nemontoval, ale já osobně jsem sobě naposledy použil vystříhaný ventilky z duší a drží to uplně stejně. Nicméně chce to sehnat duše kde se dají vyšroubovat ventilky, někdy je potřeba při nahazování pláště ventilek vyšroubovat, aby mohl do pláště vniknout větší objem vzduchu naráz a plášť se pak lehce nahodí.

          • antt  

            ty ventilky dáváte normálně až na pásku, tak jak orig. bezdušové nebo pod pásku?

      • maajkee  

        Ceny NT ventilků jsou opravdu nesmyslně předražený :/ ale cenu tvoří poptávka.

        • Japhy  

          Ty jsem jako jediný kupoval origo, dneska bych si je asi taky zbastlil ze starý duše. Jinak klasika ghetto – páska z lepiky.cz, dva proužky starý duše slepený vteřiňákem a vyseknutou dírou pro ventilek, NT ventilky a vepředu aktuálně drátovej NN 29×2.25, vzadu kevlarovej Fast Trak 29×2.1. Naskočilo to na první fuk, ale přední kolo pomalu ušlo. Po dolití dalšího panáka NT mlíka už cajk, 2 měsíce jsem nemusel dofukovat.

      • Chruf  

        Zkusil jsem tento systém letos poprvé a zatím spokojenost. Jen duši jsem použil jednu 24" a jedňu 20". Pláště mam kevlarové Maxxis Ikon. Ráfky DT Swiss X430 převrtané na autoventilek. Na tu menší víc nataženou duši se mi líp nasazoval plášť. Obě varianty jsem nahazoval kompresorem bez problémů napoprvé. Dřív jsem pořád píchal o trny akátu a teď jen jednou za čas dofouknu. Najeto asi 2500 km bez nutnosti lepení a to je za ty prachy super.

    • kyl  

      Jedna nemilá zkušenost po které jsem opět dal duše a jezdím dál.

      Pláště NN 2,4"snake skin,TLR a další pindy okolo,ráfky Remerx extreme jumbo a půl litru nějaké darované modré srágory(tmelu).

      První obutí s duší a asi tejden jsem na tom jezdil.Při vypuštění se z ráfku ozýval praskavej zvuk jak se uvolňovala patka pláště,místama držela fakt fest.

      Takže jsem utěsnil ráfek,dal to dohromady,nalil tmel,navlhčil patku pláště a v práci nahodil kompresorem.Pa­ráda,tlak do rána taky v pohodě,veliká spokojenost.Skoro dva týdny jsem na tom jezdil a ok.Tlak lehce nad 2,5baru.

      V sobotu jsem si cestu zkracoval a v jednom úseku byla polňačka fest rozježděná od traktorů a bahno se začalo lepit na kola a zadní už se nechtělo skoro točit.Vzal jsem klacek a jako obvykle(s dušema) to pobouchal aby blato opadalo.To sice opadalo ale zadní kolo bylo měkčí a měkčí a fůůůůůůů,luft byl vtahu i s tmelem a já mohl začít tlačit domů(3km).

      • Vilém  

        Ono asi ty rafky nebudou asi nejvhodnejsi pro NT reseni.

        • kyl  

          Patka v nich drží fakt moc dobře,aby se mohl sundat plášť,musíš ho kolem dokola odlepit.

          • jecnak  

            To je mozny, ale na TLR rafcich by patka mela drzet i po uplnem vyfouknuti ve zlabcich na boku rafku. To se ocividne nestalo.

      • MirosPikos  

        Kdybys jezdil rychle, nemusel si klackem mlátit do kola :)

    • tomaschek  

      Mně drželo vždy vše i s tlaky kolem 1,5 atm, ale mám pod 70 kg. Momentálně vozím průhlednou 3M pásku se skleněnou výstuhou (metráž) a ventilky American Classic, které myslím jako jediné mají plastovou vnější podložku pod matičkou ventilku tvarovanou podle vršku ráfku. To je důležité pro dobré dotažení ventilku zvenku. Mlíko dávám jedině NoTubes.

      Ale vozil jsem i jiné kombinace – pásky a ventilky od Rubeny, ventilky a pásky NoTubes, pásku Caffe Latex. Vše vždy bez problémů s tlaky 1,5 – 2 atm na ZTR Crest a Olympic. Za pět let a cca 25 tkm ani jeden defekt nebo svlíknutí pláště (Schwalbe RaR, RoR, 1 sezonu Conti X-King Race)

      • Vilém  

        Osobne bych duralovy ventilky neriskoval. Davam ventilky od Caffe, cena neni tak hrozna jako treba NT.

        • Dejv94  

          +1, měl jsem 4 ventilky AC a už 3 z nich už jsou na dvě půlky.

    • FatBoySlim  

      …a kdyz se jako naprostej neznalec bezdusi zeptam. Hlavni vyhodou bezdusi je teda moznost nizsich tlaku (lepsi prilnavost),pac nemuzes zvejknout dusi,pak mozna vaha. Ale pro rizky jako ja kterej s baglem vazi asi metrak to nemam smyslu,pac tlaky dava vyssi z duvodu vahy? Ale kdyz tu slysim to sr*ni kolem toho,vyplati se to? Ja kdyz pichnu ,coz je malo kdy cca 1× za sezonu,tak dam novou dusi,nebo za minutu zalepim,podle toho co mam sebou a trada jede se dal,ale kdyz se mi vypusti bezduse tak to je problem ne?

      • Vilém  

        Ten pomer tlaku je furt stejnej, at vazis kolik chces.

        • FatBoySlim  

          To jiste ale tlak meris na nezatizenem kole,tudis bude rozdil kdyz na kolo posadis cloveka se 60kg a se 100kg jak uz v ovladatelnosti tak moznosti sliknuti plaste. Nedokazu si predstavit ,jhak se pise v jinem vlakne,ze bych jel na 1,3 atm :D

          • Ossis  

            Nemusíš jet nutně na 1.3 atm. Ale bezduše ti dovolí jít o pár psů níž než kolik musíš foukat s dušema, a proto mohou být pohodlnější. Nemluvě o tom, že se pak kola líp odvalují.

      • Rubi  

        to si kazdy vzdycky rika „ja nemam defekty“ ale pak se stane ze defektis 6* za mesic a uz tam davas bezduse :D

      • Mr.Duck  

        Hele srani, ja po nahozeni 3 plastu bez dusi prisel spis k nazoru, ze je vo*er vyndavat a zandavat dusi do plaste. Prijde mi to bez ni skoro jednodussi. Jasny, sou konbinace rafku s plastem, kde to je bez kompresoru solidni orisek, a tam se to urcite s dusi srovnavat neda, ale takovejch je minimum, rek bych. Resp. ja to zazil jednou.

      • rock  

        „*…dam novou dusi,nebo za minutu zalepim…*“

        Za minutu zalepíš, ale před tím strávíš 5 minut sundáváním kola, vytahováním duše a hledáním díry a připravováním lepící sady a poté dalších 5 minut montáží a pumpováním. Ale lepíš minutu, to jo…

        Jinak k defektům s bezdušema: malý díry (takový, se kterýma bys dojel domů a do příštího rána bys měl prázdnou duši) s bezdušema ani nezaznamenáš, ty se nekonají. Větší, při kterých cáká mlíko ven (to je tak od hřebíku) zalepí mlíko během minuty (tentokrát už skutečně během minuty) a ty velký říznutí, kde to mlíko nezachrání – to je vhodná chvíle dát tu náhradní duši a tradá, jede se dál.

        Tlaky ti vysvětlili kolegové Vilém a Ossis. Nezáleží a absolutních číslech, ale ne relativních. S bezdušema si můžeš dovolit -když chceš- menší tlak než s dušema.

        ad „sraní“

        Jo, některý bezdušový pláště jsou tuhý a bez kompresoru si (alespoň napoprvé) neškrtneš. Jo, jsou věci, který se při montáži dají pokazit, dokud nechytneš cvik (já dlouho vozil nedotaženej ventilek a divil jsem se, že to furt nedrží tlak). Ale tohle časem vychytáš. V součtu trávím s bezdušema na letním kole o řád míň času montážemi (a ještě doma v dílně v pohodlí) než na zimáku, kde mám duše a každou chvíli lepím defekt.

    • motacek  

      Zdar,

      dával jsem manželce bezdušový systém do ráfků a vyskytl se problém, že to chčije přes díru pro ventilek. Ráfky jsou UST, ventilky mám už osvědčené, ale bohužel v ráfku je díra pro auto ventilek a ten, co tam dávám je galuskový a ani gumový kužel umístění na spodku ventilku to neutěsní, neboť díra v ráfku je vcelku veliká a do pár hodin to ujde.

      Napadá někoho, jak to vyřešit? Zkoušel jsem použít duši a navléct ji na ventilek, jako přídavné těsnění, ale i tak to chcalo okolo. Vyřeši tento problém lepící páska do ráfku? Popřípadě kolik vrstev atd …

      Dík za rady

      • KAITEN  

        adaptér pro ráfky s otvorem na autoventilek

      • scret  

        co to je za rafky?

        • motacek  

          Mavic crossride fts-x 27,5"

          • scret  

            ty snad nedelaj UST… ma to diry na niple?

            • motacek  

              dnes jsem to měl rozebrané, ale teď jsi mě dostal, protože už nevím. Jediné co vím je, že tam je zevnitř žlutá páska a že mi to chčije okolo ventilku :) . Zatím mě jako řešení napadly tyto bezdušové autoventilky od Joes a nebo právě ta páska. Těžko říct, co bude fungovat lépe a jestli je nějaká jiná alternativa?

      • kadlec  

        kdysi jsem resil to same a redukce mel kolokram

        a nekde je na foru samodomo reseni, ale uz nevim z ceho

        mozna by to zvladnul i o krouzek

      • motacek  

        Tak de mi to konečně povedlo a gumy drží i když nejsou tubeless ready.

        Někde jsem se dočetl, že gumy, které nejsou na bezdušový systém dělané můžou za jízdy prasknout. Nemyslím si ale, že by měly větší tendenci praskat, než ty, co jsou na to dělané.

        Nějaký názor na tuto skutečnost?

        • KAITEN  

          prasknout asi ne ale svliknou je z rafku to spis

        • bezdratova.sprcha  

          Spíš než prasknout si můžou „uprdnout“. Tj. někde se ti patka na moment odchlípne a nárazově ztratíš velké množství vzduchu. V horším případě ztratíš veškerý tlak a ještě v horším případě se plášť vyzuje a ty se (pokud nespadneš) nějaký kousek projedeš jenom po ráfku.

          • motacek  

            Tak doufám, že nic takového nenastane, to bych si neodpustil, je to kolo manželky.

            Nicméně pláště šli nahodit levou zadní, jakoby tam byla duše. Okolo ráfků únik nula. Pouze na bočnicích pláště se tvořilo pár bublinek, které se vytratily, jakmile mlíko zateklo všude.

            • Breakpain  

              Jak ktere … ja uz klasiku zul na zadnim i prednim kole. Od te doby nato kaslu a uz jen TLR…

              Nahodit sly lehce a tlak drzely … pouze nedrzela patka v TLR rafku (pri „agresivni“ jizde).

    • MartinRHC  

      Ahoj. Přiživím se na tomto příspěvku. Rád bych se zeptal, jestli je možné nějak zjistit, jestli je plast bezdušový, když to na něm není napasné. Je to Schwalbe nobby nic ls Evo adix speedgrip. S největší pravděpodobností se jedná o tenhle plášť. Díky za radu. https://www.kupkolo.cz/…sic_z107402/

    • Root123  

      Nevíte někdo dá se koupit na kolo bezdušový autoventilek ? Dal jsem to Remerxů bezdušovou sadu a trošku to utíká okolo galuskových ventilků. Předtím jsem tam měl duše s auto ventilky, tak je tam vlastně větší díra v rávku pro autoventilek. Sice to tmel zacpává, ale myslím, že to není ouplně ono.

    • Root123  

      Díky všem. On je problém hlavně v tom, že remerx mají dvojitý ráfek a ventilek má malý průměr na tu spodní díru a jak ho utahuji, tak se nezapře a promačkává se dírou.

      • TK75  

        Tak a přesně to sem udělal tak, že jsem pod tu gumu na ventilku dal podložku.Ta zmáčkne gumu ale neprojde díru a zapře se

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.