Zkušenosti s E-biky - pohony Bosch, Shimano, Yamaha...

291 nepřečtených
  • 3bike

    Zkušenosti s E-biky? Zajímají mě pohony Bosch-Performance CX, Shimano Steps 8000 a Yamaha jak ta u Haibike tak u Giantu…Reálné dojezdy a zkušenosti z provozu, výkon v kopcích, plynulost, přechod v 25 km/h, životnost řetezu a převodníků atd…užitečné rady a zkušenosti…

    • FJR  

      Proč ne Spešl, funguje super

      • Atilla  

        Měl jsem na den turbolevo fsr a řekl bych, že takový scott co jsem měl v podobném zdvihu jel lépe.

        • FJR  

          Najel jsem na Levu 1500km převážně v Jizerkách na Singlu. Chvíli trvalo než jsem si zvykl na tu váhu, to byl jediný problém s kterým jsem se pral. Motor a tlumení funguje skvěle. S jiným kolem bohužel nemám srovnání. Po sezoně KO řetěz, přední desky a prasklý plastový kryt motoru. Gumy vydrží ještě cca 500km.

    • pichlan  

      Zkušenost z e-biky mám – předjíždí mně důchodci v Posluchovským kopci,když mi chrstá pot do očí a já na ně nemůžu ani plivnout protože lapám po dechu…

    • Coural  

      Reálný dojezd minulý rok 333km, letos 297km (asi slabší baterka)

      Provoz bez problémů, řetěz vydrží 7–8 000km

      Výkon v kopcích stojí za prd. Jsem starý, pohodlný a vyžraný.

      Plynulost je základ, při prudkém nástupu alá Contador bych se rozpadl.

      Přechod pro chodce přejedu i ve vyšší rychlosti než je oněch 25km/h.

      Převodníky vydrží 50– 70 000km.

      A abych nezapomněl, na kole mám 2 elektromotory, model Di2.

      • va-bo  

        To má bejt jako vtipný ???

      • pichlan  

        Nejspíš taháš na gatoru přívěsný vozík s bateriemi?!

        • va-bo  

          Ne ne, jezdí na silničce a dělá si srandu z eček. Je mladej, tak se mu to směje…

        • exxonvaldez  

          Touha po ,,E,, a po tom být in, vede často k šílenství

      •  jarek1  

        pán jedl vtipnou kaši…-počkej si chlape ještě dvacet let…

        • Trepifajxl  

          tak nevím nic o tom, že by Vráťa Kubeš (+ mnoho dalších veteránů) potřeboval mopéda

          • hobojan  

            já zase nevím, proč se zmiňuješ o Vráťovi v souvislosti s e-koly. Když ještě žil, e-kola se snad ještě ani neprodávaly. On by by si ho určitě nepořídil. Ani já jsem vloni o něm neuvažoval a letos po určitých zdravotních problémech už ho mám.

            Mimochodem s Vráťou jsem se něco nazávodil, i na bedně jsem s ním byl, ale to už je dávno.

            Nechápu, proč sem někdo píše svoje názory, které se vůbec netýkají dotazu. Ostatní se s chutí přidají, tak bohužel činím i já. Tak to trochu napravím se svými zkušenostmi s e-kolem i když tazatel se ptá na Bosch Performance CX.

            Nejsem bajker, ale silničář a tak jsem si pořídil corosové e-kolo Apache Matto. Tento typ je v nabídce buď s motorem Bafang , nebo Bosch Active Line+. Zvolil jsem Bafang kvůli převodům. Od června najeto 3900km, nejdelší jízda 151 km, převýšení 1240m, Ø 25.5 km/h, Ø TF 125. Většinou na 1 stupeň přípomoci, na pátý vůbec. Baterie po dojezdu 10%.

            Řetěz KMC X10e má něco přes polovinu životnosti. Pláště jsem vyměnil za „letní“ Schwalbe Maraton. Kolo zatím bez jediného problému.

            • Trepifajxl  

              přemejšlej, tady pichlanovi je 53 let a dle jarka bude za 20 let potřebovat elektorkolo

              čili zmiňuji jednoho z mnoha borců. co v těch letech elektrokolo fakt nepotřebovali, souvislost to má

              to že každý dědek potřebuje elektorkolo je prostě kravina

              •  jarek1  

                no, musím (slušně) zareagovat: přece jenom třiasedmdesát, obě kolena po TEP, za život najeto tak 1/4 mega, letos dojíždím 7kkm tak snad je tu trochu rozdíl – ale už prosím nepokračujte v diskusi…

    • va-bo  

      Jedna moje známá (66 let) má Haibike s motorem Yamaha, baterie 500, převody 1×11 SRAM 11–42. Podle ní dojezd v hornatém terénu kolem 120 km. Na zkušebním úseku 2 km se stoupáním 7 – 8 % já se ploužím 10 –12 km/hod. ona s nejvyšší podporou 25 km/hod. Na rovině po asfaltu, když se za mne pověsí do háku, tak jede klidně přes 30 km/hod. už bez podpory. Zkoušeli jsme to jenom na 5 km. Já bych stejně víc nevydržel. Životnost nevím, má to první sezonu.

      • Bobin2  

        120km v terenu v horach nerealne i na nejnizsi podporu asistence s 500Wh baterkou. A uz urcite ne 25km/h. Predpokladam, ze tady pisete o asfaltu.

        • va-bo  

          Jezdí z 90% ECO, cestou domů z kopce bez podpory. Cestu Solnice – chata Kukačka Deštné a zpět na jedno nabití dá 3× , to je cca 120 km.

        • Petr L2  

          Táta na Bafangu najede na jedno nabití cca 80km ( co á za baterku si už nepamatuji, podívám se ) ale je fakt, že z kopce a po rovině jezdí za svoje a má elektriku vypnutou

      •  jarek1  

        zřejmě dobrej oddíl, já lemra mám jistotu Boschka cx- 500Wh. na Cube 2015 95 km nastoupáno 1300 m, můj příspěvek bývá tak průměr 120W,

    • 3bike  

      jsem zvědav jestli přijde nějaký smysluplný příspěvek a ne ty nesmysly od odpůrců elektrokol…nepište o tom, když Vás to nezajímá a nerozumíte tomu…Vás se opravdu nikdo neptá, ptám se lidí co s tím mají osobní zkušenost…

    • bessinka  

      Zdar máme v rodině Yamahu pw a Bosch Performance CX oba 500 wh baterie.Reálný dojezd je cca.50 km nastoupaných 1000 m.

      Na Yamaha pw mám najeto 8000 km bez problémů.Pokud to chceš odblokovat,tak jedině dvojpřevodník.Jinak budeš hoblovat pořád malý kolečko.Těch 120 km jak píše kolega možná podél Labe ,tam ale nepotřebuju ebajk a nebo musí mít paní ukrutnou formu a odšlape to za tu baterku.Dojezdy reálně odpovídají kalkulačce dojezdů na stránkách Bosch.

      • va-bo  

        Známá jezdí v okolí RK, což není úplně rovina, ale asi hodně šetří baterku, takže na EKO pořád. Reálný dojezd je dost individuální záležitost, jako spotřeba u auta. Taky si myslím, že 120 km je opravdu maximum. Když dá Velkou Deštnou přes Jelenku, tak to bude o dost míň. Ale formu teda docela má.

    • bessinka  

      Nejplynulejší projev šlapání a přechod přes 25 km má Yamaha.Shimano Steps 8000 nic moc.

      • palo7  

        Je to zkušenost s novým softwarem u Stepsu? To co píšeš se psalo u prvních testů, od loňska vyhrává Steps všechny testy .....

        • bessinka  

          Bohužel nevím. Bylo to kolo Merida zapůjčené od kamaráda. Letošní model kupovaný v září.

        • natureman42  

          které testy? Můžeš nějaké nalinkovat?

          • palo7  

            Z časopisů … něco bylo i na netu, ale to kde na co narazím a počtu

        • kesu  

          Loňskej soft byl fakt bídnej a cuknutí při záběru minimálně rušivý. Poslední update to zásadně zlepšil, ale pořád horší než Bosch nebo Brose

    • 3bike  

      Jo osobně jsem jezdil na testování většinou Bosch Performance CX a jezdilo se mi na tom opravdu dobře, Shimano Steps 8000, loni na podzim a tam byl přechod v 25 km/h velmi nepříjemný jedno šlápnutí to pomohlo a podruhé ne… s Yamahou, Brose ani Bafangem zkušenosti nemám…chystají se další výrobci jako Panasonic a nějací další z Číny..+ náš Comp

    • pozemstan  

      Mám jednorázovou (ale celkem náročnou) zkušenost s Bosch-Performance CX na KTM Macina Race 273 (z půjčovny) – vyjížděl jsem s tím kopec přes 20km s převýšením přes 1500m. Protože jsem očekával, že kapacita nevydrží, jel jsem spodek kopce bez asistence. Pak jsem nějakou dobu jel na nejmenší asistenci a poslední třetinu na druhou nejmenší. Dolů pak bez asistence.

      Na baterce (na které hlavně dost záleží dojezd a na vlastní váze taky) zbylo asi 1,5 z 5 teček indikátoru nabití – byla tam s kapacitou 500Wh. Já jsem tehdy vážil něco přes 90kg + nějaká výbava (netáhl jsem toho nějak extra moc – oblečení a jedna flaška s pitím), kondice tehdy nicmoc.

      Někteří souputníci měli nějaký starší model (nevím přesně specifikaci), kapacita baterky 400Wh, jeli o něco pomaleji a dopadli ± podobně, jen jedna váhově lehčí kolegyně měla zbytek v baterce asi 2,5 z 5 a jeden váhově těžší kolega musel poslední 2km kopce tlačit.

      Pomáhá to zhruba tolik, kolik do toho člověk sám dává – na nejnižší úroveň asistence už to při vyšší rychlosti jak 15km/h skoro nepomůže. Na té druhé nejnižší se to chytá o něco víc – tam ta rovnost asistence=vlastní příspěvek platí asi nejvíc. Pak jsou tam i nějaké nejvyšší úrovně, které jsem zkoušel jen krátce těsně před dojezdem na hotel, když už jsem viděl, že mi to bude stačit – ty zaberou fakt fest bez ohledu na vlastní „příspěvek“, ale výdrž bude hodně tragická. Přechod na omezovači jsem vzhledem k profilu trasy bohužel skoro nezažil, možná jen těsně na tom konci, ale už si to nepamatuju.

      • 3bike  

        no 20 km do kopce a 1500 m převýšení…to není zrovna moc standart…i v Alpách je to z údolí na kopec maximálně kolem 1000 m spíš míň a u nás i v horách je to daleko menší…

        myslím, že při běžném ježdění bude baterie stačit kolem 50–70 km v terénu..

        maximální výpomoc asistence je obvykle kolem 300%

        • Trepifajxl  

          standart to rozhodně není, ale standard ano, v Alpách máš převýšení i přes 2000 metrů a 1500 docela běžně

          • 3bike  

            Jezdím do Alp (do Rakouska) už roky lyžovat a obvykle je údolí kolem 800–1000 m a vršky maximálně kolem 2000 – Amadé – např. Schladming, Flachau, Saalbach, Leogang, Zell Am See, Hochkonig, největší převýšení asi v HochZilleratl 600–2200 ale tam to na kolo zrovna nebude…nahoře…tam jsou skály…

            • dolomiti  

              Bozen (200) – Karerpass (1.750) silnice nebo pro MTB Brixen (500) – Brixnerhütte (2.200) atd. atd. :-D

              • Trepifajxl  

                nebo z Bolzana passo Pennes, taky přes 2000 výškových, je jich hromada

                • dolomiti  

                  To nevim co je :-D

                  • Trepifajxl  

                    určitě víš, německy Penserjoch, z Bolzana se jede na Sarentino nádherným údolím plným tunelů, po pár kilometrech jsi vysoko, pod tebou skála a dole potok, samé tunely a po okolí hrady, pak tě to vyplivne v Sarentinu, dál se to docela narovná a od Pennes silnice opouští údolí a zase strmě stoupá do průsmyku, který má 2322 mnm, čili výškových je to cca 2100, na druhou stranu pak krátkej rychlej sjezd do Vipitena

                    • dolomiti  

                      Penserjoch jo ;-) Tyhle italský názvy… :-D

                      • Trepifajxl  

                        ale uznej, že ty italské názvy jsou o mnoho malebnější a z hlediska pohledu cyklisty i patřičnější

                        passo Pennes vz. Penserjoch

                        passo Stelvio vz. Stilferjoch

                        passo Giovo vz. Jaufenpass

                        passo Rombo vz. Timmelsjoch

                        atd., atd., atd.italština je krásná

                        tak jako tak, obtíž mopédistů v těchto slovutných stoupáních je, že když jim dojde šťáva je šmytec

                    • 3bike  

                      no většina Čechů jezdí hlavně v Itálii ty nejextrémější sedla a výškové rozdíly :-)…otázka je vůbec jestli to není to co píšete jen po silnici…(obzvlášt ty průsmyky)

                      Myslím, že většinu kilometrů odjezdím po Českých luzích a hájích, takže 20 km kopce a převýšení větší než 1000 m u nás zrovna nehrozí…

                      • dolomiti  

                        Tak psal jsi o Alpách ;-) To co Trepi popsal je všechno silnice. Já ti dal jeden příklad na MTB. Nemá smysl tady vypisovat mapu :-)

        • pozemstan  

          ano a ne – hodně záleží na tom, kolik ten člověk váží – něco jiného je nějaký 60kg puberťák anebo 110kg bývalý sportovec, který se přestal hlídat – už jen na tom uděláš klidně dvojnásobný rozdíl v dojezdu čistě do kopce

          v terénu (jakože hlína, písek, atd.) je spotřeba taky vyšší a další věc je ta, že ten výškový rozdíl se dá nastoupat i běžně u nás – na tom elektrokolu to svádí všechno vyjet a výškové metry rychle přibývají (jenom samozřejmě ne v jednom zátahu) – já jsem měl dojezd ± těch 50km (když do kilometráže počítám i sjezd, aby byla bilance vyrovnaná + zbyla nějaká rezerva), ale byla to silnice – v terénu a kdyby na tom seděl někdo s vyšší vahou by to mohlo klidně padnout i dost pod těch 50km dojezdu

          na větší dojezd se používají baterie s vyššími kapacitami – třeba 800Wh atd.

          • kesu  

            Mně vychází v terénu asi tak nějak 40–50km a kolem 1200–1400 výškových na 500Wh baterku a Bosch. Ale je to jiná jízda než na klasickým kole a nejde to úplně porovnávat. Vyjedeš si co chceš a stojky jsou opravdu zábava.

            S dětskou sedačkou je limit cca 1000m. Dlouhý stráně to dalo s malou rezervou, ale celý na největší dopomoc.

            Každopádně dojezd je z mého pohledu problém, půlku vyjížďky přemýšlím, kde budu nabíjet. A ty pohledy v hospodách (a to za to připojení dávám vždycky velmi slušný spropitný) jsou někdy zábavný..

            Jsem zvědav na 700Wh baterii a stejně přemýšlím, že udělám 250Wh extender.

            Stávající Ekola jsou na začátku vývoje a má to před sebou ještě dlouhou cestu. Každopádně ale ta 1kWh baterie by to posunula hodně daleko.

            • pozemstan  

              jen pro orientaci kolik ± vážíš?

              jinak jedna z možností zvýšení dojezdu je vozit v baťohu druhou baterku

              •  jarek1  

                3 kila a 15000 Kc, to nedává smysl.

                • pozemstan  

                  Dělá to někdy přesně ten rozdíl mezi „v nejlepším přestat“ a „v pohodě dojet“ – jde o to, nakolik si to ceníš.

                  A ta baterka se ti neztratí – o to déle (z pohledu omezení nabíjecích cyklů) ti vydrží ta hlavní, když je budeš střídat. Takže vlastně jakoby dopředu kupuješ novou baterku, kterou bys časem stejně kupoval.

                  Sám s tím zkušenost nemám, ale když jsem jel na ten kopec, tak jeden z nás měl nějaké svoje celopéro Lapierre (typ bohužel nevím) a měl právě v báglu druhou baterku. Jezdil na plnou asistenci kolem nás nahoru a dolů a fotil.

                  • bessinka  

                    Potvrzuji že druhá baterka je fajn.Jezdíš bez limitu a stresu že nedojedeš. Když si vezmeš že školáci nosí školní tašky 6 kilo tak co jsou pro sportovce 3 kg v kvalitním baťůžku.A cena? Když máš na opici ,musíš mít i na banány.

              • kesu  

                S věcma cca 100 a vážně jsem se nijak neomezoval.

    • marko250  

      Shimano Steps E 8000 poslední firmware(je to jedno),500Wh baterka,bez blokace rychlosti,27.5" kola, předek 2.6"+zadek 2.8",převody 36/11–46,váha jezdce90kg+batoh a výstroj.Tři režimy Eco/Trail/Boost s tím že přejezd jedu eco,v terénu do kopců trail,mega „zuby“ kde to člověk pomalu ani nevyleze pěšky pár sekund boost.Běžně ve svižném tempu rovina 30–35km/hod,do kopců 17–30km/hod a dolů co to jde vydrží baterka 40–60km dle převýšení.Po cyklostezce kolem řeky klidně 150km v klidu do 25km/hod.Další extrém Kouty nad Desnou z parkoviště kolem kotvy po červené,pak vlevo po modré sjezdovce až nahoru k rozhledně 2.9km,ale 600m výškových na Boost 3× nahoru a dolů eco, jedna baterka a konec,dal jsem to 6× za den s dvěma baterkama,dva utržené řetězy,jeden ohlý převodník a jedna roztržená hazka.

      Pohon je zatím bezporuchový přez 3000km,ale pozor si dejte na přehrávání firmware přez BT!!!!!!Vždy si zapněte GPS v mobilu než začnete,dost to pomůže s přerušováním přenosu,kdy se klidně vymaže hlavní jednotka a kolo zůstane KO.

      • Petr L2  

        verze firmware moc jedno není, všichni neustále dolaďují a rozdíl je často hodně markantní. Pozná se to především v chování při rozjezdu a okolo rychlostního limitu…

        • marko250  

          Začínal jsem s firmware 4.02 v únoru 2018 a dnes jsem snad na osmém s číslem 4.6,jezdím dost opakovaně stejné traily a mohu jen potvrdit jednu změnu a to nástup přípomoci při prvním šlápnutí do pedálu.Ve verzi 4.02 byla agresivnější tak o 15% než v další verzi,ale pak už v žádné verzi nic změněno nebylo,jsou to spíš aktualizace nových produktů jako kompaktibilita s novým typem baterie(její jednotky).Co se týká zlomu v 25km/hod,čili aktivace a deaktivace pohonu při různé zátěži,tak nemohu sloužit,protože to mám odblokované,není nic horšího ,než najíždět na skok a vypne přípomoc.Ale samozřejmě vím o úpravách tohoto přechodu,mě by víc pomohlo,kdyby toto přepínaní bylo přípomoc a klasické kolo bez odporu motoru.Musely by se vypínat cívky,nebo mechanicky celý pohon,ať tam nevzniká ten znatelný odpor bez energie.Zažil jsem utržený senzor a do kopce se s tím jet bez pomoci moc nedá.

          • Petr L2  

            U Brose, když motor nejede, tak jsem měl pocit, že tam ten motor vůbec není.

            • kesu  

              Taky mi přišlo Brose v tomhle směru lepší než Shimano nebo Bosch..

    • JardaH1  

      Já jezdím v tomto roce na Focus Raven s pohonem Fazua, předtím jsem měl Bosch performance CX. Fazua v kombinaci s Focusem je pro sportovněji založené jezdce, nebo pro ty, kteří mají přijatelnou kondici. Můj rekord na jednu baterii, ta má 250Wh, je 155 km při nastoupání 1150 metrů. Podotýkám, že to kolo má 15 kilo a kromě opravdu velkého stoupání nemusím zapínat dopomoc. Vážím 86 kg, je mi 72 let.

      • michomin  

        Skvělá poznámka: když se jede s vypnutým motorem, tak se dojede hóódně daleko. To by jeden neřek'.

        • hobojan  

          Tak pak ale, pokud jede někdo na e-kole bez motoru, tak je snad taky cyklista.(viz poznámka od Trepifajxla). Když jede někdo na normálním kole z kopce bez šlapání, tak je taky cyklista a taky se jen veze.

          Všechna ta kritika na e-cyklisty pramení z toho, že to e-kolo vypadá jako kolo. Když tě předjede moped, tak to každý bere jako normální, ale když tě předjede e-cyklista, tak to cyklistovi vadí, vzláště do kopce. A to předjetí na rozdíl od mopedu chvíli trvá.

          Jenou jsem jel na silničce do mírného stoupání a a viděl před sebou dva cyklisty. Zabral jsem a při předjíždění zjistil, že mají e-kola. Pak přišlo větší stoupání, tak jsem si přehodil a jel volněji, no a za chvíli mě s úsměvem předjeli, patrně na největší přípomoc. Musím přiznat, že se mě to nelíbilo. Ale porovnávat e-kolo s mopedem?

          • natureman42  

            "Všechna ta kritika na e-cyklisty pramení z toho, že to e-kolo vypadá jako kolo. " – asi už zaznělo, ale jako prodejce elektrokol to vidím dnes a denně a tak bych doplnil :

            Elektrokola si bohužel víc než kdy jindy kupujou zhusta lidi, který by na normální kolo nevlezli, nemaj návyky a kolikrát i elementární slušnost klasických sportovních cyklistů a podle toho pak ta inerakce s nima mnohdy vypadá …

            Ano, i klasičtí cyklisti jsou kolikrát prasata, ale přijde mi, že výskyt hovad je u elektrokolařů tak nějak vyšší, což v kombinaci s elektropřípomocí (která jim dává pocit jisté nadřazenosti na klasikou) vytváří podobně nebezpečný mix, jaký nezřídka vidíme na silnicích u majitelů SUV, potažmo silných aut obecně..

            a ted vážně – jednou si elektrický celopéro koupím nejspíš taky, ale v tuhle chvíli mě vadí jeho mastodontní váha a ten pocit, že ty kopce mám tak nějak zadarmo… (a je uplně jedno, jestli jedu zrovna na Yamaze, Boschi nebo Shimanu – ozkoušené mám všechno a čas o času je využívám)

            • pozemstan  

              zeptám se tě, když seš ten „prodejce elektrokol“ – jak je to s dobíjením za jízdy – existuje v tomto směru nějaká nabídka nebo vyrábí se vůbec ještě něco? Vím že dřív se to dělalo u normálních 500W motorů do předního kola a lehkým zmáčnutím brzdy se brzdilo motorem (a dalo se u toho samozřejmě ještě třeba z kopce přišlapávat).

              Zajímala by mne ale kategorie výkon asitak 100W, kapacita 20–50Wh a možnost to dobíjet bržděním a šlapáním z kopce

              ne že bych to chtěl koupit, ale prostě mne to zajímá

              • Pán z Dubu  

                Rekuperovat principielně může jen to, co je roztáčeno – tedy motory v nábách, středový nikoli.

              • marko250  

                BMW udělalo rekuperaci na takovém pseudo horském kole,ale účinnost je jen pár procent do 5%.Co mám prolezlé motorky na elektřinu, tak tam jsem zaznamenal max 30% a je to udělané tak,že plyn má i záporný směr otáčení,čili dojíždíš do zatáčky tak je v nule a pokud chceš přibrzdit a rekuperovat motorem,tak jej točíš opačně než při akceleraci.Jde zase jen o prachy,musí se přizpůsobit jednotka ,motor,přibude kabeláž díky proudům co při tom vznikají a samozřejmě to nesmí být blokování kola ,ale postupný náběh s možností dávkování.A to je prostě komplikace,další je použití a samotná příležitost k rekuperaci.Ten podíl brždění vůči akceleraci bude vždy v nepoměru.

                • pozemstan  

                  jj, vysoké proudy a rázy brzdného odporu při náběhu – vím o tom omezení – právě proto se ptám na nižší výkon (něco mezi normálním motorem v předním náboji a dynamem v předním náboji)

                  ohledně příležitostí k rekuperaci – v kopcovitém terénu lze rekuperovat po celý kopec dolů a případně kdyby byl mírný i s přišlapáváním

                  akcelerace pak třeba jenom v případě akutní potřeby – např. u zařazeného nejlehčího převodu (nebo jiná odrbávka) – asi by se to dalo nějak vyvážit

                • Petr L2  

                  To už se řešilo mnohokrát, rekuperace u kol zatím nemá smysl, zápory převyšují výhody a účinnost je minimální.

                  • pozemstan  

                    Jeden můj známý rekuperaci má. A na tom jeho elektrokole najede celkem dost km a má s tím už dost zkušeností.

                    Má motor v předním kole, výkon 500W, víc nevím, doplněné to má na běžné kolo dodatečně. Baterky má nějaké lepší, co snesou větší nabíjecí proudy, jsou umístěné v kapsách v rámu, má tam celkovou kapacitu asi 800–1000Wh.

                    Dobíjení probíhá když jemně zmáčkne brzdu. V okolí jsou poměrně dlouhé a prudké kopce, takže nevadí, že účinnost dobíjení je malá – jednak jde o to, že z kopce prostě brzdí motorem (což už samo o sobě je docela fajn věc pro pohodu při cestě z kopce) a jednak dobije alepoň něco – furt lepší než nic.

                    Je mu asi necelých 70 let a přešel na to před pár lety z babety. Není nijak bohatý (spíše naopak), takže kdyby mu nějak často odcházely baterky nebo by tam byl jiný podobný zádrhel, vrátil by se k babetě – ale jezdí na tom fakt už několik let, takže asi mu to funguje a v jeho případě zjevně zápory nepřevyšují výhody…

                  • pozemstan  

                    ještě by mne zajímalo, kdes vzal tu malou účinnost

                    dokonce i na tom mém Kentoya Salamander (které rekuperaci asi moc neřeší) k rekuperaci dochází – motor se stále točí i na volnoběh a stále trochu brzdí a zjevně i dává proud – sjel jsem samospádem kopec – převýšení asi 250m a přibyla mi na indikátoru nabití jedna čárka ze 4.

                    Pokud by tam byly lepší baterky a povolilo by to vyšší nabíjecí proudy, určitě by to dobilo i víc.

                    Neříkám, že bych ten kopec zase na to vyjel zpátky – to ani nejde, to by bylo perpeum mobile – ale nějakých 30% by to možná zvládlo.

                    • Petr L2  

                      Hele já to nepočítal, pamatuji si to z nějaké prezentace systémů, třeba doba pokročila :-)

          • pozemstan  

            Docela by mne zajímalo, jak by se tu někteří dívali na obdobu KERS z F1, kdyby se zavedla na kolech. Dobíjelo by se to šlapáním z kopce a bržděním před křižovatkami – no a pomohlo by to pak v kritickém místě do kopce nebo při rozjezdu za křižovatkou/za­táčkou.

            Tohle by bylo víceméně čistě „za svoje“ (aby to nebylo moc těžké, mělo by to jen malou kapacitu) a dávalo by to přitom na frak běžnému kolu…

    • Trepifajxl  

      mě hrozně baví jak na jednu stranu mopédisti dělaj, že jsou cyklisti, ale zároveň jak jsou namydlení, když jim dojde pohon :-))))))

      • roman II  

        á tady někdo dostal kopřivku :-)

        • Trepifajxl  

          to ne, neosypal jsem se, baví mě to, z humoru se obvykle neosypeš, tedy pokud není od Trošky…

          • pozemstan  

            popravdě tohle trochu troškou zavání…

            někdo má prostě třeba už svůj věk nebo se nenarodil s dostatkem talentu či vůle k trénování a přesto chce (ještě) zažít ty stejné pocity jako ostatní na čistém kole – tomuhle se dá smát opravdu jedině troškovskou optikou

            • Trepifajxl  

              jistě, mnohokrát jsem tu zmínil, že ať si každý dělá co chce a jezdí na čem chce, třeba na koze nebo na čertovi, to je každého věc, ale moje věc je zase dělat si z toho prdel, když se mi to cpe pod nos co by cyklistika

              a ty řeči o nemocných a nemohoucích si nech na koledu, je jich totiž asi tolik, co obézních od nemoci… ne většina tlustých to má z přežrání a většina mopédistu z lenosti

            • dolomiti  

              To je možná ten problém ;-)

              • pozemstan  

                jj, všiml jsem si, že jedině tu narážku na vlastní „humor“ á-la kaměňák 4 raději přešel mlčením :-D

                • dolomiti  

                  Měl jsem na mysli spíš tohle:

                  „… se nenarodil s dostatkem talentu či vůle k trénování a přesto chce (ještě) zažít ty stejné pocity jako ostatní…“

                  • pozemstan  

                    já vím ;-) ale nedalo mi to

                    není to můj případ, ale nemám s nimi problém, dokonce ani když mne v kopci předjedou – spíše mne to motivuje k tomu, abych za nimi sám zabral – já jim to přeju, bez ironie

                    • dolomiti  

                      Tak to ti nebude určitě vadit, až ti někde kvůli nim tu jízdu do kopce zakážou :-D

                      • pozemstan  

                        možností je fůra, já su přizpůsobivý když se něco omezí

                        …a taky vím, že vlastním přispěním nic tak velkého nezměním – takže v tomhle su klidný – beru věci jak přichází

                        • dolomiti  

                          Né omezí, ale zakáže, z jedný vody načisto pro všechny. Přesně tak, jak se to už děje ;-)

                          • pozemstan  

                            asi mi něco uniká … o čem mluvíš?

                            jakože úplně zakázat jízdu na kole po silnici?

                            • pozemstan  

                              Tak mne napadá, že kdyby se zakázala jízda na kole po silnici – tak by byl namístě přesně opačný odrb než co se teď používá s elektrokolama – normální kolo by se deklarovalo jako motorka (kdyžtak by se tam přidal nějaký srandamotor, který nikdo nemusí používat), homologovaly by se nějaké lehké „helmy na motorku“ atd.

                              Ale zakázat kola na silnici by asi neprošlo, když tam můžou dvojstupy lidí, člověk s károu, koně, atd. To by bylo snadno napadnutelné u soudu takový diskriminační zá­kaz.

                              • xtonda  

                                Ale ten zákaz už máš teď, zatím jen na silnicích kde podél vede cyklostezka.

                                • pozemstan  

                                  když jedeš rychle, tak se to údajně toleruje, že jedeš po silnici a ne po cyklostezce – výkonnostní cyklistika

                                  asi by se ale blbě prokazovalo, že ta cyklostezka je skutečně podél – třeba chceš odbočit ze silnice tam, kde se z cyklostezky odbočit nedá nebo prostě jedeš pro věc, která ti vypadla za jízdy z auta – takže pro tebe to souběžně není – na tom bych trval, nenechal se odradit žádnýma kecama a výhrůžkama a hnal to klidně do správního řízení

                                  my jsme měli nějakou dobu na silnici z Blanska do Rájce značku zákaz vjezdu kol – asi proto, že „podél“ je chodník a pak cyklostezka, ale ten zákaz kupodivu zmizel (naštěstí už dávno předtím, než jsem začal pořádně jezdit)

                                  • pozemstan  

                                    Tak malý update – pořádně jsem si prostudoval zákon a my máte to štěstí, že naše stezky v okolí BK jsou „Stezka pro chodce a cyklisty“ no a ta povinnost použít při jízdě na kole něco jiného než silnici je daná tímhle:

                                    (1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.

                                    …no a tam se „Stezka pro chodce a cyklisty“ nezmiňuje – zákon tedy hovoří jasně, mám štěstí, můžu v klidu jezdit po silnici :-)

                                    • xtonda  

                                      Ano, já si to vykládám taky tak, nicméně policie to vykládá tak, že se to vztahuje i na stezku pro chodce a cyklisty

                                      http://www.cyklistikakrnov.com/…tezkach.html

                                      Takže hodně štěstí ve správní řízení a případně u správního soudu :-)

                                      • pozemstan  

                                        zákon hovoří jasně

                                        navíc ty pojmy „stezka pro cyklisty“, „stezka pro chodce a cyklisty“ se všude otrocky oba vyjmenovávají a zrovna tady se napíše jenom jeden z nich

                                        a protože u zákona neexistuje žádné „to tam zapomněli dát“ – tak ty se prostě hájíš tím, že to tam není vyjmenované záměrně, tedy je duchem toho zákona ochránit chodce před rychlými cyklisty

                                        • to se nedá prohrát :-)
                                    • Vilém  

                                      Ne nadarmo byl v blansku na porici, az do rajecka, zakaz vjezdu cyklistu, aby je donutil jet po soubezne cyklostezce. Bohuzel tam vsak znacky dlouho nevydrzely :( Ale to bylo asi v dobach, kdy jeste kolo neznals, tak 2–3 roky zpet.

                                      • pozemstan  

                                        Pamatuju si to – jezdil jsem tama autem a divil jsem se tomu i tak.

                                        Pikantní je, že ze začátku od Blanska je asi půlkilometru čistě chodník, takže cyklisti měli jedinou alternativu jet po chodníku. :-)

                                        Ale ta cyklostezka je tam před Ráječkem hrozná – když jedu v noci, tak mne oslňují auta, protože je to o dost níž než silnice a auta svítí přímo do očí. Chodí tam dost chodců roztažených přes celou šířku. Jezdím tam jedině pokud už jenom v klidu dojíždím nebo se nedá očekávat, že tam někdo bude. Raději jedu kolikrát přes Dolní Lhotu anebo prostě zůstanu na hlavní silnici (jsou tam nějaké Strava segmenty).

                                        • Vilém  

                                          Ve smeru od Blanska ta znacka zacinala myslim u Pyroteku, nebo u Univy. Tu druhou cast muzes jet po nevyasfaltovane strane a auta te tolik neoslni.

                                          • pozemstan  

                                            No právě – u Pyroteku – a tam je pak ještě minimálně půl km jenom čistě chodník (právě proto jsem se tehdy divil).

                                            Jinak teď se tomu tam většinou vyhnu přes Dolní nebo Horní Lhotu – je to jistější

                            • dolomiti  

                              Nemyslím silnici ;-) Jak už jsem psal, tak první problém je tohle:

                              „… se nenarodil s dostatkem talentu či vůle k trénování a přesto chce (ještě) zažít ty stejné pocity jako ostatní…“

                              a hned za ním je druhý problém:

                              https://www.suedtirolnews.it/…aemmt-werden

                              No a první vlaštovky už přiletěly :-D

                              • pozemstan  

                                Zakázat terén mi ažtak nevadí (já moc v terénu nejezdím – i kvůli složitému dohadování se s čoklama a jejich majitelama – už samotná jejich existence je takový jakýsi zákaz) a hlavně i tak by nějaká vymahatelnost byla nulová – tady u nás kousek za domem se jezdí po lese načerno buggy a motokros a nikdo to neřeší (a to je dost slyšet).

            • scoty  

              To je určitě v pořádku že e-kolo umožňuje starším a méně výkonným lidem jezdit dál, ALE problém nastává v tom, že se e-kola stále více svým výkonem i vizáží podobají terénním motorkám. Výsledkem by mohl být zákaz platný i pro ty, kteří ještě mohou jezdit do terénu vlastní silou…

              • roman II  

                „Výsledkem by mohl být zákaz“ tyhle prognózy jsem už před mnoha lety četl o čemby že brzo nebude kde jezdit, historie se opakuje :-)

                • dolomiti  

                  To nejsou jen prognozy, ale v Alpách začínající realita ;-)

                  • rorschach  

                    Kdyby začínající! V létě jsme byli v Lungau – Mauterndorf a tam na 90% lesních cest a trailů, před pár roky krásně jezditelných, zákaz všeho co má v názvu „RAD“. Pokud chtěl člověk někam dojet tak musel použít zku.venou cyklostezku podél silnice. Dle informací lokálů vše z toho důvodu, že se tam rakvili éčkaři. Oni se tam teda rakví v hojném počtu i na silnici, ale tam stačí sanitka, do lesa musí LAKATOŠ..

              • palo7  

                Znám a jezdím občas oboje, ale ebike má k terénní motorce dost daleko ;-)

                  • pozemstan  

                    jde to i takto

                    • scoty  

                      Silnice, cyklostezka a polňačky jsou každému šumák, ale kola podobná tomu výše už v lesích kolem Brna vídám. A tam je tlak více zájmových skupin…

                      • pozemstan  

                        Bydlím kousek dál na sever – Spešov – a po lesích tu jezdí normální silné terénní motorky (na spalovací motor) a pak ještě dvojmístné bugginy (a to nepočítám lesní vrahy, ti mají taky fůru terénních aut a dávají o sobě hlasitě vědět i když zrovna nestřílí) – terénní elektrokolo už se v tom ztratí (ať už legálně nebo ne)…

                  • xtonda  

                    Ale to sou vesměs elektrické MX motorky, anglické slovíčko bike se používá jak pro kola, tak pro motorky, to nelze zaměňovat za legální elektrokola.

                    Aktuálně se pracuje se třemi kategoriemi

                    • elektrokola – <= 250 W, <= 25 km/h, pouze dopomoc (ne plyn), to je postaveno na roveň kola a smí tam co kolo
                    • motokola (vozidlo kategorie L1e-A) – <= 1000 W, <= 25 km/h
                    • mopedy (vozidlo kategorie L1e-B) – <= 4000 W, <= 45 km/h

                    Nemám problém ani s jednou z nich, pokud to má pro danou kategorií potřebná osvědčení a majitelé s tím nejezdí kde nemají.

                    • psbiker  
                      • ono i těch 250W není jistých, reálně to prý na režim boost dává mnohem víc ~1kW
                      • dobastlený motor taky může mít až 1kW a pořád je to v kategorii bez registrace
                      • máte k těm kategoriím nějaký odkaz?
                      • xtonda  
                        • To že výrobci těch 250W takto ojebávají je už věc kontroly a represe.
                        • To je bordel v českých zákonech, respektive vyhlášce 341/2014 Příloha 12 – C – 8 – c, tedy pokud se bavíme o tomto. Tam je na konci věta Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo. Tedy to platí je pro vyhlášku o technické způsobilosti, tedy motokolo se považuje za elektrokolo jen ohledem technické způsobilosti, jak je to ale pokud jde o to kde kdo může jezdit? Prostě je v tom bordel.
                        • např. tyto články https://prahounakole.cz/…o-nebo-neni/ http://www.ebike.cz/…a-na-startu/

                        Celkově mi přijde, že je v tom bordel, rozhodně by to mohlo být jasnější a jednoznačnější.

                      • l.bily  

                        ale netreba si plest pojem dopomoc, elektro kolo je myslene tak ze dopomaha ze nejede same. jak ked chcem aby mi dalo maximum coz je 665 w tak zhruba tolko musim vyvinut aj ja a myslis ze to viem jak dlho udrzat? samozrejme ze je to myslene do kopca lebo po robine ta zas pri 25km/hod odpoji, a do vecsieho kopca by 250w bolo malo, takze to neni az take ruzove jak si plno ludi mysli ze je to motorka sedne a zrazu ho jedna kw bude vozit po kopcoch cely den bez slapana. Na to su prave elektoromotrky

                        • psbiker  

                          Max. přípomoc je u těch novějších kol 300%, takže by stačilo méně. Každopádně těch 250W nemůže stačit na 25 km/h v 10% stoupání, pokud e-bajker nejede aspoň 450W za svoje :)

                          • kejda  

                            No a pokud pojede výrazně pomaleji, třeba 15 km/h? Mně to přišlo, když jsem to měl půjčené na víkend, byl to Trek a prakticky jsem jel pořád na režim e-mtb, což byl jakýsi automat :), že když jedu stojku okolo 18–20% rychlostí řekněme 10 km/h, tak to bylo velmi pohodlné a pokud bych zpomalil, ještě pohodlnější. Touto rychlostí jsem ten kopec vyjel prakticky bez námahy.

                            • psbiker  

                              Z nižší rychlostí úměrně menší výkon, záleží taky na hmotnosti, ale těch 250W je podle mě pro svižnou pohodlnou jízdu do kopce tak směšně málo, že to výrobci nějak šidí, bohužel jakékoliv podrobnosti se nedají najít.

                              • atty  

                                Tak jde o to, co to je svižná a pohodlná jízda do kopce. Slušnej hobík, co má něco naježděno, má hodinový FTP právě kolem 250W, nadupanci na úrovni úspěšných amatérů až skoro profíků maj 350–400W. Nepřipadá mi, že tihle lidé jezdí zrovna pomalu. Samozřejmě e-bajk má jinou váhu, ale i přes to.

                                Jde o to, jestli ta „svižná a pohodlná jízda do kopce“, znamená vyletět 15% kopec průměrkou 20km/h, zatímco hobík za své se tam bude „trápit“ průměrem 10 km/h a pojede kopec komplet v červených číslech ANP.

                                • psbiker  

                                  tak nějak, jet jako profijezdec, ale moc se nezapotit :) (to kolo má kolem 25kg a e-bajker taky nebude mít 65kg, takže výkon je potřeba)

                                • kejda  

                                  …hobík za své se tam bude „trápit“ průměrem 10 km/h a pojede kopec komplet v červených číslech ANP

                                  bavíme se o 15% kopci trailová stezka, sem tam šutr, žádný asfalt?

                                  Tak to padám z kategorie „hobík“ někam mezi „začínám“ :)

                                  • atty  

                                    Tak to jsem hodil na srovnání asi nějaký „normální“ rovný kopec, v terénu ty průměry mohou být samozřejmě ještě daleko nižší. Jen jsem chtěl prostě zdůraznit, že držet výkon 250W za své, už je u většiny lidí na hranici ANP a podle toho to kolo taky tak jede – není to prostě úplně málo a jízda bude vcelku svižná (samozřejmě podle terénu). 250W prostě není úplně málo, pokud se přidá „vlastních“ dalších 100–300W, je to vcelku dost a navíc je známo, že těch 250W není peak, ale že ty elektromotory dávaj prostě víc (za určitých provozních podmínek a nastavení). Je tu samozřejmě váha navíc, která s tím bude taky nějak pracovat.

                                    Podle mne jde spíš o logiku, kterou lidi po elektrokolech chtějí – zda jet v podstatě stejně rychle, jako za vlastní, jen s daleko menší námahou, nebo jet 2×-3× rychleji (třeba v tom prudkým kopci), než by šlo za vlastní.

                                    • psbiker  

                                      Co tak pozoruji, e-rideři chcou jet pořád 25km/h, bez ohledu na podmínky. Na to těch 250W bohužel nestačí, ale je třeba kolem 800W pro 100kg hmotnost soupravy v 10%. Ale není všem dnům konec, ten 250W motorek je schopný ve vhodné konfiguraci baterie-řídící jednotka dát až 980W :)

                                      • atty  

                                        To pak samozřejmě ano – pokud to někdo chce kosit 25 km/h i tam, kde bude odpadávat profík při 15 km/h, tam je asi potřeba těch watíků více.

              • AV  

                Je e-kolo motorové nebo nemotorové vozidlo? Osvědčení o znalosti dopravních předpisů by nebylo „na škodu“.

              • marko250  

                Ale v přírodě je zakázáno jezdit i vlastní silou,jen a pouze offiko traily k tomu schválené.Na tom E-bike nic nemění.

      • michomin  

        Pravdu díš, o kousek výše píše bessinka o tom, že druhá baterka v batohu je dobrá, protože pak e-cyklista nezažívá stres, že mu dojde šťáva.

        • Trepifajxl  

          ba že… to by jinak musel mopédista šlapat za své a mohlo by se mu, chudákovi, nedej bože orosit čelo!

          a námaha se dnes přece nenosí, dnes je „in“ mít všechno bezbolestně rovnou u držky, tak jaképak zpátečnictví s nějakým šlapáním…

          jen ty baterie, ach ouvej, to je potíž!

          • bessinka  

            Do padesáti let jsem si taky myslel že jsem nesmrtelný.

            • Trepifajxl  

              a kolik myslíš že mi je? akorát se sebou celou dobu něco dělám, takže řeším jen běžné neduhy a problémy typu že desítku běhám o 5 minut pomaleji než mám osobák a že už to není stejné jako dřív, ale vůbec nic mi nebrání sportovat a závodit ve své kategorii (ostatně jako naprostá většina) a i kdybych nemohl tak nepolezu na mopéda jak nějakej puchejř a když polezu, tak o tom nebudu diskutovat s cyklisty

              • palo7  

                Zbytečně to hrotíš. Název vlákna je jasný, tak na co sem lézt, když tě to nezajímá? Diskuze o mobilech, televizích atd. ti nevadí?

                • Trepifajxl  

                  nehrotím, jen se bavím

                  hele, mopédi mě nezajímaj, takže nelezu na moto-forum, pokud však s těma prdlavkama lezou mezi cyklisty, budu si z nich dělat srandu a tady speciálně mě prostě ohromně baví jak maj hlavu v pejru z toho, že musej šlapat, když jim dojde šťáva :-)

                  ne, já nejsem ten co leze tam kam nemá

                  • bessinka  

                    No prostě Trepifajxl.

                  • va-bo  

                    A kolik Ti teda je ?

                  • palo7  

                    nechce se mně to hledal, ale píšeš tyhle srance i do vláken kde se řeší auto? Protože jestli ne, tak jsi pokrytec :-)

                    • Trepifajxl  

                      nepíšu, protože v diskusích o autech ze sebe řidič nedělá cyklistu, víme?

                      • pozemstan  

                        Oni ale na těch e-kolech jsou cyklisti, nemusí ze sebe nic dělat – zákon hovoří jasně.

                        Anebo ty se cítíš být nad zákon? To by leccos vysvětlovalo ;-)

                        • Trepifajxl  

                          já se s tebou o tom nebudu dohadovat

                          • pozemstan  

                            Dobře děláš – je to pro tebe předem prohrané.

                            Tobě prostě chybí ta exkluzivita pár vyvolených – a to tě frustruje, že teď si každý nýmand za pár korun může koupit větší rychlost na místech, kam se dřív tímto způsobem mohli odvážit jen opravdu zdatní cyklisti se špičkovým vybavením nebo jenom oni to tam projeli jako vítr.

                            Ale časy se mění a tahle exkluzivita už prostě neplatí a neudržíš ji ani tady na fóru. Dinosauři budou muset uvolnit kus místa savcům a existovat vedle sebe.

                            Já jako bývalý savec se stávám dinosaurem, dokud to ještě jde – ber to pozitivně – buď rád za to, že se ty kola prodávají za rozumnou cenu ještě pořád i bez motorů ;-)

                            • Trepifajxl  

                              ano, jistě, to kolečko je hranaté

                              • pozemstan  

                                btw jak se díváš na elektricky ovládané přehazování? to je OK nebo je to taky už podvod?

                                a co světla – můžou být na baterku anebo musí být jedině na dynamo = ‚za svoje‘?

                                • Trepifajxl  

                                  ty to máš v hlavě hodně pomotané, viď?

                                  • pozemstan  

                                    že bych tě nachytal při nekonzistenci? – že ty máš plné kolo různých baterek? Zdeňku Troško :-D

                                    • Trepifajxl  

                                      no jestli nevidíš rozdíl v motoru a elektronickém řazení pak potěš pán bůh…

                                      • pozemstan  

                                        no vida, trefa :-)

                                        a když ti to elektronické zařízení oproti mechanickému ušetří nějaké watty – řekněme 3W světlo a semtam pár W přehazovačka, tak když se bez toho obejdu a budu jezdit potmě a řadit POCTIVĚ ručně, tak si můžu jako kompenzaci proti těmhle podvodníkům dát 4W motůrek? Anebo si přidat pár sekund na segmentu?

                                        • Trepifajxl  

                                          klíčové slovo jest: pohon vlastní silou

                                          pokud stroj, poháněný vlastní silou nějak optimalizuješ, například lépe řešíš aerodynamiku, tření apod., tak optimalizuješ stroj poháněný vlastní silou

                                          pokud k tomu přiděláš motor, máš mopéda a diskuse je na jiném hřišti

                                          nemám nic proti vývoji jízdních kol, dokud to bude jízdní kolo

                                          nemám nic ani proti vývoji mopédů, pro mě za mě si to udělejte na jaderný pohon nebo tomu přidělejte křídla, jen tomu neříkejte jízdní kolo

                                          díky

                                          • pozemstan  

                                            A kde se tvoje „klíčové slovo“ vzalo? :-)

                                            Ale budiž, takže když jedeš z kopce nebo tě vcucává vzduchový vír za náklaďákem případně ti fouká do zad vítr, tak se vlastní silou nepohybuješ (na tom se shodneme) a „pohon“ to je – takže na čem to pak jedeš? :-)

                                            Když si vlastní silou naakumuluješ energii do baterky a pak ji využiješ k pohonu – je to tedy také OK. Moc se to neliší od toho, že se třeba cestou šetříš a pak zabereš jenom v jednom krátkém úseku.

                                            No a přehazovačka je samozřejmě integrální součástí pohonu (její servo nebo co tam je prostě musíš počítat) – to je jakobys dal malý motorek do pedálů – a ten by třeba jenom kompenzoval tření v ložisku pedálů – k přímému pohonu by to nesloužilo, ale v cajku by to rozhodně nebylo. Když čistě, tak čistě, to si zapamatuj – docela mne hřeje, že su teď tímpádem opravdovější cyklista než leckteří „matadoři“ :-)

                                            • Trepifajxl  

                                              jo, jo, elektronika v řazení je jak motor v mopédu

                                              • pozemstan  

                                                v tom řazení jsou dva servomotorky – není to jenom elektronika, ale i klasická silová elektrika

                                                tos nevěděl, co? :-)

                                                • Trepifajxl  

                                                  jo, jo, roztáčejí kliky jak u mopédu, samozřejmě

                                                  • pozemstan  

                                                    energii, kterou bys věnoval jejich ovládání prstama a mozkem, takto ušetříš – a to v situaci, kdy se jí nejvíc nedostává – v kopcích – je to výhoda, poskytnutá díky síle tvé baterky

                                                    však se podívej, kolik má kapacitu TVOJE BATERKA :-D

                                                    jo a nějak ses „zapomněl“ vyjádřit k tomu vlastnímu pohonu – vítr, gravitace, akumulace vlastního pohonu do nějakého KERS atd. ;-)

                                                    to naopak MY pravověrní (kam ty ale bohužel nepatříš ;-) ) to máme jednoduché – kromě povinné výbavy (blikačky) na kole žádná elektrika – a je to prosté

                                                  • Vilém  

                                                    Mas doma sklenenou kouli?Ze bych sestavil,hodila by se. Co si letmo vybavuju jeho kolo, tak tam ma mechaniku.

                                                  • Trepifajxl  

                                                    a tvrdil jsem někdy že mám elektroniku? jako gramař samozřejmě nemám a ani jsem tady o elektronickém řazení nepsal

                                                    to až ten mimozemský expert tu tvrdí, že pohon od mopédu je stejná podpora jako elektronika v řazení

                                                    vlastně je to úplně největší blbost, která tu historicky zazněla (a to jsme v prostoru, kde už zaznělo nějakých blbostí)

                                                  • pozemstan  

                                                    Takhle přesně jaks to napsal „že pohon od mopédu je stejná podpora jako elektronika v řazení“ to tvrdíš ty, ne já – takže „historické prvenství“ máš ty ;-)

                                                    už třeba jenom proto, že slovo moped jsem zatím nepoužil a nepíšu o elektronice, ale o elektrice – tzn. o servomotorku

                                                    já tvrdím, že principiálně je to mezi mi elektrickými asistencemi (přímý pohon, řazení) stejné, rozdíl je samozřejmě ve výkonu (a to řádový), ale princip je stejný, ušetří ti to nějaké tvoje watty

                                                    a když ti servomotorek ušetří nějaké tvoje watty při řazení (pohyb ruky, přemýšlení, rozhození z rytmu – a je jedno, že je to málo – důležité je, že se to dá vyčíslit nějakou hodnotou ve wattech), tak je to s ušetřenými watty totéž, jako kdyby ti ty stejné watty ušetřil při přímém pohonu (to vyjde nastejno) – jinými slovy není to čisté

                                                  • Trepifajxl  

                                                    no já sice nevím, kde já tvrdím to, kvůli čemu si z tebe dělám legraci, ale budiž, pravděpodobně jsem také zastáncem mopedů

                                                    ale ano, nějaký vliv to mít bude, ale nejen řazení, ale i tlak v galuskách, takže každé kolo je moped

                                                    vliv mají také fáze měsíce

                                                    a mávnutí křídel vlašťovky má deterministický vliv na oceán

                                                  • pozemstan  

                                                    tlak v galuskách a fáze měsíce ti nevozí na kole baterku, ze které se dá určit, kolik Wh ti darovala… – z tohohle se prostě nevykroutíš, můžeš trollit jak chceš

                                                    …a mohl bys už konečně říct, jak je to s tím pohonem vlastní silou? Troško ;-)

                                                  • pozemstan  

                                                    nemám skleněnou kouli a nejspíše je ten můj výstřel mimo, ale to už je teď jedno – důležité je, že vím, jak se na to dívá – měří dvojím metrem a nemá v cajku definice – viz. ten jeho výkřik do tmy o pohonu vlastní silou – a s tímhle máslem na hlavě tu trollí borce, co si v klidu povídají o elektrokolech

                                                    …a kdo si hraje nezlobí – borec tu blekotá se mnou a nechává na pokoji ty druhé, co se baví věcně, což také není k zahození :-)

                                                  • Trepifajxl  

                                                    prosím tě, šetři mě trochu, já už si dnes několikrát po přečtení tvých reakcí poprskal monitor

                                                  • pozemstan  

                                                    vykrucovat se a zahrávat do autu – to by ti šlo – ale stále ti tam leží to máslo na hlavě – nevíš, co všechno se počítá nebo nepočítá do elektrické asistence a co vlastně dělá kolo kolem – takže to tvoje trollení tu postrádá základní pointu – kritizuješ, ale sám nevíš jak je to správně – tohle už ti nikdo neodpáře, já si tě budu podle toho pamatovat

                                                    a mám takový dojem, že máš doma nějaké tajné elektrokolo a po nocích, když se nikdo nedívá, resp. dívá se jenom Garmin a tajný účet na Stravě, tak na něm jezdíš jak utržený ze řetězu…

                                                  • Vilém  

                                                    Tvl, co to tu blabolis? Jedinej kdo mu tu zacal neco podsouvat o elektrickym razeni jsi byl ty a obratem si vyvestil, ze to ma.na kole a vozi baterku.

                                                  • pozemstan  

                                                    začal on – dal jsem normální dotaz a hérečka odpověděla „ty to máš v hlavě hodně pomotané, viď?“

                                                    přitom předtím blábolil cosi o nějakých mopedech a hranatých kolečkách, takže zjevně se něco pomotalo v hlavě jemu

                                                    z mého pohledu tím skončila seriózní diskuze a nastává „neseriózní diskuze“ – co s takovým dělat jiného?

                                                    a proč se do toho pleteš? :-)

                                                  • Trepifajxl  

                                                    že to máš v hlavě pomotané jsem napsal poté, cos tu začal tvrdit, že elektrika v řazení je stejná dopomoc jako motor + ještě jakési bláboly o světle, ostatně kdokoli může dohledat v dskusi v 11:02 a před tím v 10:09

                                                    máš pravdu, seriózní diskuse to není a že jsem s tebou chvilku diskutoval za to se omlouvám, stačilo napřed kliknout do profilu a bylo by jasno, že tohle na diskusi fakt nebude

                                                  • pozemstan  

                                                    elektrika jako elektrika, když bude počet wattů stejný – je celkem jedno, kde to na kole pomáhá, když to něco dělá místo „vlastní síly“ – to je elementární fyzika – to nevěděls?

                                                    pomotané to můžeš mít ty, když si myslíš, že watty na ruce jsou jiné než watty na noze nebo v hlavě, ale problém je, že ty si to možná nemyslíš – ty bys jenom rád chtěl, aby to tak bylo podle nějakých tvých romanticko-naivních představ o cyklistice a teď začínáš tušit, že to tak možná není – proto se uchyluješ k různému přehánění, zahrávání do autu, překrucování apod.

                                                    …no, to je tvůj boj – akorát teď už před těmi „mopedisty“ nevypadáš tak čistě jak bys chtěl ;-)

                                                  • michomin  

                                                    Pozemšťane, máš velký dar zasírat vlákna. Navíc nejspíš vidíš velké zalíbení ve svých příspěvcích, takže jim dáváš přespřílišnou­ délku.

                                                    Vyser se na to, zaměř se na racionalitu a věcnost.

                                                  • pozemstan  

                                                    tak věcně jde o to, že jsem si s tím nezačal – pláčeš na špatném hrobě – tady je vlákno o elektrokolech a kdo tady neustále otravuje, když mu o elektrokola vůbec nejde?

                                                    na toho uživatele se zaměř, ne na mne…

                                                  • BB  

                                                    prostě musíš mít poslední slovo, ať to stojí, co to stojí. Ale piš, občas se nad těmi konstrukcemi dá pobavit.

                                                  • Grifter  

                                                    jen se nedej, pekne si trepimopeda vodis

                                                  • dolomiti  

                                                    Investujete fantazii do ztracenýho případu

                                                    :-D

                                                  • futurama  

                                                    +10 000 , chudák diskutér pak ztrácí soudnost, protože na druhé straně je absolut alien a začne dělat/psát z ničeho perpetum mobile

                                                  • Trepifajxl  

                                                    jo, jo, na tohle + pár těch fotek v profilu jsem dodatečně narazil a hned bylo jasný, že zde už má smysl jen ironie a dělat si legraci

                      • palo7  

                        vidíš a já myslel, že ti co zde na fóru diskutují o autech, ze sebe cyklisty dělají ;-)

                        • Trepifajxl  

                          ale ne když jedou v autech

                          nebo mi ukaž cyklistu, který když jede v autě tak tvrdí, že jede na kole, rád bych ho viděl

                          ti šašci na mopédech tvrdí, že jezdí na kole

              • marko250  

                Óóóó Bože :„Mohl bys nám nevědomým nalajnovat ,jak máme žít,prosím?!“

                E-kolo není kolo?Aha a jak se teda toto kolo s el. přípomocí má jmenovat ,abys měl klid v duši?! Ty jsi jen blbeček co neumí zvládnout psychicky novou technologii,při­nášející nové zážitky,ale proč?Protože šlapeš padesát let stejně?!To má být důvod,to je ten jediný smysl života?!

                BF je jedna velká směsice názorů,které né vždy souvisí s bikováním,ale aspoň jednotlivé názvy témat naznačují o čem se má diskutovat,jelikoš si to zakladatel takto původně přál.

      • Bafoon  

        E-bajkeri si založí vlákno pro sdílení zkušeností – proč to tady zasiras když tě to nezajímá?

        • kesu  

          Musí prostě u každý diskuze na tohle téma spustit ten svůj názorovej průjem…

    • JFtryall  

      Ja jsem delal test se Shimano Steps zde:

      http://www.elektromobilne.cz/…h-podminkach

      • pozemstan  

        Pěkný test, ale mám přesto dotaz – vytáhl jsem si dva údaje, které zmiňuješ:

        • jako celek jsem se pohyboval na úrovni 460–470W
        • Vlastní výkon jsem zvolil kompenzační, konkrétní průměrné watty ve stoupání byly od 182 do 186W

        tím myslíš vlastní výkon jakože koliks do toho dal ty svou silou? to by pak vycházelo, že asistence dodala skoro 300W a to mi nesedí s eco-modem – můžeš to nějak uvést na pravou míru, jestli jsem to blbě pochopil nebo jak to je?

        • JFtryall  

          Ano Eco vychazi skoro 300W protoze to odpovida i celkovemu casu kdy byl motor v chodu. Kolem 90 minut a 504Wh baterka. Jet 22 v kopci a na 20kg kole potrebuje vykony dost vysoke.

          • pozemstan  

            Chápu, že ta jízda si tolik Wattů žádala – ale zkoušel jsem dohledat něco o tom motoru a uvádí se maximální výkon 250W – to mi právě není úplně jasné. Kolik by pak měl výkon při maximální podpoře?

            • JFtryall  

              Vykon na eco urcite neni 250W u Stepsu- pokud zabira naplno, pri tech 185W od jezdce uz jede motor naplno. Na Boost to bude v maximalni spicce pres 1000W, obcas mi to vychazelo ze spis 1500W, pri simulaci spurtu do kopce.

    • jIrI___  

      Začátečnická otázka. Už mám svoje roky a tak je na moji cykloturistiku éčko jasná volba. Chtěl bych horské kolo, na které bych případně naodil užší pláště. Rozpočet mám 50 tis Kč, v té ceně se dá sehnat snad jen Bafang. Po pravdě na Bafang čtu rozporuplné informace, někteří ho pochvalují, jiní jsou z něj zklamaní. Bývají u těch elektromotorů nějaké výrazné meziroční inovace nebo nemusím mít strach se dívat i po výprodejích rok, dva starých skladovek? Hodně mě zaujalo i toto kolo , ale co si myslet o motoru Max Drive?

      • DoomHammer  

        Rozpočet pade? I ty rokšílte…

      • palo7  

        Za 50 by se snad dala i Yamahu, Shimano. Pripadne jestli chces setrit, tak třeba na Axit je Leader fox za 31

      • kalimero  

        I Ty, Brute? ;-)

      • Petr L2  

        Bafang je jeden z největších výrobců elektropohonů a dělá to už hodně dlouho, díky tomu jsou v provozu a někde ještě i ke koupi skvosty, které v porovnání s dnešní produkcí moc parády neudělají a proto, že prodá takřka každému jsou namontované i v neuvěřitelných šrotech, jinak aktuální produkce je vpoho. Inovace jsou i více než meziroční a to u většiny výrobců, během roku opravují fuckupy, na další sezónu vyšlou inovované verze, do toho se plynule piluje SW, takže je to trochu nepřehledné s tím je třeba počítat

      • krabica  

        :-D Co budeš říkat za 20 let…

      • marko250  

        A opačně by to nešlo,stálo by to méně?Nebo hledat rok jeté v solidním stavu.

        https://www.youtube.com/watch?…

      • PetrAT  

        Kolo mi připomíná Crussis

        Manželka má Crussise s Bafangem

        Zatím má nejeté do 1000 km. Kolo funguje bez problémů

        Bydlíme pod horama, takže běžně najede výškově 1000 m .

        Výlety kolem 50 km

        Obava s výdrží baterie se nepotvrdila

        Předpokládám, že to kolo pro MTF bude ošizené na brzdách a vidlici. Také nemá teleskopickou sedlovku, což sice vypadá jako zbytečnost, ale není to špatná věc už jen pro usnadnění nastupování.

        Zvaž kde budeš jezdit a případně si připlať za lepší

        Výhoda Bafanguje je, že nemusíš platit „čip“ na zvýšení rychlosti. Limit si nastaviš v menu.

        • roman II  

          to s tím nastavením rychlosti v menu jsi neměl zmiňovat, Trepifajxl si bude myslet že je to e-moped :-)

          • Trepifajxl  

            tak jo, jste na těch mopédech cyklisté, šlapete stejně, UCI je dost pozadu, když kontroluje zda někdo nemá v rámu schovaný motor

            • kesu  

              Jistě, jenom bych přidal pohár konstruktérů a pak ohodnotil přínos teamového lékaře, aby to bylo fér.

            • pepek  

              Co má společnýho UCI s kolem pro nějakýho hobíka?

              • roman II  

                stárnoucí pardál se snaží z posledních sil jet závodní mód stůj co stůj

                • Trepifajxl  

                  vysadili prášky?

                  • rorschach  

                    Trepi: tady je jedna věta napsaná výše: „Také nemá teleskopickou sedlovku, což sice vypadá jako zbytečnost, ale není to špatná věc už jen pro usnadnění nastupování.“

                    A k tomu bych jen dodal upravenou větu filmového klasika: Nechápu proč se s nimi bavíš o cyklistice:DDD

                    • Trepifajxl  

                      ale on má recht, protože já sem přišel zámerně trollit mopedisty

                      tak on zas na oplátku nasírá mě

                      potud je to všechno korektní

                      • rorschach  

                        na to abys trolil máš příliš praktických zkušeností i teoretických znalostí. Trolením bych nazval žvanění a obhajování zjevného a praxí prokázaného nesmyslu jako např. pozemšťanova rekuperace. Ale pokud tě to baví, tak pardon:)

                        Všichni sypou Ghislaine, i Focodel:))

                        • pozemstan  

                          Nevím jak praktické, ale teoretické znalosti moc nemá… UCI, kterou se tak ohání, definuje u nehendikepovaných cyklistů pohon jako čistě krouživý pohyb nohama přenášený na kola bez elektrické asistence přes řetěz.

                          To je dost rozdíl oproti jeho blábolu „vlastní silou“ – kdyby stačilo to definovat jenom vlastními silami, tak by se děly věci (nějaká rekuperace, resp. ukládání vlastní energie samozřejmě také).

                          Další věc ja ta, že UCI zakazuje všechny formy mechanické a elektronické asistence, ale dává výjimku pro elektronické řazení. Je to zjevná nekonzistence a soudný člověk si musí uvědomit, že tohle rozhodně čisté není. Ale tlak výrobců na UCI byl asi dostatečně velký, takže tahle výjimka tam prostě je. To ale neznamená, že je správně – zvlášť když se za tohle zařízení dá mnohem snáz schovat i jiný mechanický doping.

                          To už mi rozhodně přijde čistší startovat s prázdnou baterkou a cestou si tam narekuperovat co hrdlo ráčí a pak to klidně využívat – než startovat s (nabitou) baterkou, která má sloužit k řazení. A samozřejmě úplně nejčistší je nemít tam prostě vůbec žádnou elektriku (jak UCI definuje těsně předtím než udělí jednu spornou výjimku)

                          • Petr L2  

                            No to je slušný blábol :-)

                            • Trepifajxl  

                              to víš, ty internety…

                            • pozemstan  

                              to jsou pravidla UCI, já jsem si je nevymyslel

                              • Petr L2  

                                Ten poslední odstave určitě UCI nevyplodila, to je i na ně dost uletěný :-)

                                • pozemstan  

                                  „To už mi rozhodně přijde čistší startovat s prázdnou baterkou a cestou si tam narekuperovat co hrdlo ráčí a pak to klidně využívat – než startovat s (nabitou) baterkou, která má sloužit k řazení.“

                                  …takže je ti trnem v oku tahle jediná věta posledního odstavce? navíc vytržená z kontextu, protože ta poslední to uvádí na pravou míru a předtím se také mluvilo o tom, že za baterku na přehazování se lépe schová nějaký mechanický doping – ta věta vyjadřuje můj soukromý názor, na který mám celkem právo a je docela legitimní, má to hlavu a patu, držím se ho konzistentně, mám to podpořené argumenty – na rozdíl od ostatních tady – rozhodně to není žádný blábol

                                  ale napsat kvůli tomu, že celý můj dlouhý příspěvek je „blábol“ (když většina je skoro doslovný přepis pravidel UCI a malý zbytek je můj legitimní názor) – to je asi tady taková móda – překřičet toho druhého, když se to někomu nelíbí… :-(

                                  ještě napíšu jednu věc – pokud jde o míru technického dopingu – to, co má v sobě baterka na přehazování, by bohatě stačilo, aby to udělalo rozdíl ve výsledku, pokud by se to vhodnou nenápadnou úpravou přesměrovalo na skrytý motor – jde o situace kdy v kopci před cílem někdo nastoupí a ujede – minuta bohatě stačí… při výkonu 50W (což klidně udělá ten rozdíl) to je kapacita 1Wh – to je nic… netuším, kolik tyhle baterky v sobě mají, ale asi to nebude řádově mimo

                                  • Vilém  

                                    Tak ono by bylo dobry pochopit, ze razeni nema s pohybem vpred a s pohonem kola pranic spolecneho.

                                    To bys potom mohl povazovat za mechanickou dopomoc i vratnou pruzinu v saltru nebo smyku, ktera ti pomaha radit jednim smerem a podle tve logiky by mel clovek radit vlastni silou obema smery.

                                    • Trepifajxl  

                                      to jsem se mu snažil vysvětlit, jenže je to zbytečný, protože to je regulérní magor, koukni na jeho jiné příspěvky a založené diskuse

                                      • Trepifajxl  

                                        ps.: nicméně za korektní považuji systém kdy by jízdní kolo mělo rekuperátor energie, která by byla následně využitelná jako dopomoc, např. elektormagnetické přibržďování ve sjezdu a následně energetický potenciál pro výjezd (vhodné třeba pro ty, co se stejně bojí sjíždět a brzdí jak připosraní)

                                        samozřejmě nebylo by to povolené na závody, ale za mě takto vybavené kolo bych nepovažoval za mopéda, ale za specifickou verzi jízdního kola

                                        • roman II  

                                          naštěstí je úplně fuk co ty si myslíš

                                          • Trepifajxl  

                                            Romane, zlaťíčko, já se bavím s Vilémem, možná si to nepostřehl, ale je to tak

                                        • pozemstan  

                                          no, ale něco takového přece píšu i já – startuješ s prázdnou baterkou (nebo s baterkou s malou maximální kapacitou) a máš v ní pak jenom to, co si cestou narekuperuješ, to je z mého pohledu celkem čisté (i když úplně bez elektriky je to samozřejmě čistší)

                                          závody samozřejmě ne s ostatními, ale mezi sebou klidně

                                          • rorschach  

                                            baterku nabíjet rekuperací obzvlášť na kole je ultra kok.tina. Spousta nab/vyb cyklů navíc = rychlá degradace baterie, kromě olova teda, ale to byste nikdo vozit nechtěli. I u aut se toto řeší velkejma kondenzátorama = další cajky na kole navíc.

                                            • Trepifajxl  

                                              tak dalo by se, sice s nízkou účinností, tedy za vysokých ztrát, ale dovedu si to představit, specificky pro někoho, kdo stejně brzdí z kopce jak posranej, ten by si zabrzdil elektromagnetem a něco by získal, neboli ztráty tam, kde to tolik nevadí

                                              asi jako potenciál přečerpávacích vodních nádrží

                                              samozřejmě hovadina by byla nabíjet si baterii šlapáním po rovině

                                              • rorschach  

                                                všechno se dá, ale nabíjení baterky je ztrátové samo o sobě i při jednorázovém nabití, natož takovýhle šmrdlání po troškách. Proto ten kondík!

                                            • pozemstan  

                                              jak jsem psal – znám člověka, který tu rekuperaci reálně několik let na kole využívá (má tušímže Lithium-polymerové aku), takže to jde a rozhodně to neleze do peněz – on jich zrovna moc nemá

                                              takže to není žádná ko.tina a už vůbec ne ultra…

                                      • pozemstan  

                                        nevím, proč mne tu urážíš – zvlášť když jsi sám úplně vedle – tělo je jedna velká soustava a když ulehčíš tělu při nějaké nesouvisející činnosti, zbude mu víc energie na šlapání – tos nevěděl? a u té přehazovačky se nabízí jednoduché vyčíslení té asistence – kapacita její baterky

                                        podle všeho to ale vypadá, že si myslíš, že když někdo bude mít na kole navíc i šlapání rukama, tak bude podávat dvojnásobný výkon…

                                        kdo je tu asi pak (regulérní) magor?

                                    • pozemstan  

                                      pokud ti řazení odebírá nějaký výkon tvého těla (což odebírá), tak ti ten výkon pak chybí i pro pohyb vpřed – tělo je jedna velká soustava – zkus si šlapat na trenažéru a u toho třeba zvedat činku – uvidíš, že ti klesne výkon šlapání

                                      výkon potřebný na řazení je sice řádově velmi malý, ale přesto je možné ho vyčíslit – právě kapacitou baterky, která pohání servo, které to udělá za tebe – pokud ta baterka má alespoň 1Wh, tak vezeš baterku, která ti prostě trošičku pomáhá (potenciálně až 1Wh) i se šlapáním (i když nepřímo), to je bez debaty

                                      pokud bys tohle striktní ohlížení se jen na přímý pohon hnal ad absurdum – mohl bys použít třeba asistovanou plicní ventilaci – dýchání není přímý pohon, takže by to u UCI dle tvého výkladu prošlo, ušetřil bys nemalé Wh na plicních svalech a ještě bys měl velmi dobré okysličení

                                      pružinu musíš nejdřív zmáčknout, takže do toho vložíš tolik síly, kolik ti ona pak vrátí, to není nic proti ničemu, ale kdybys tu pružinu měl nějak třeba na noze (tedy u pohonu), tak už by to bylo proti pravidlům UCI, protože by ti to pomáhalo třeba stabilizovat cyklus šlapání nebo tak něco

                                      • Coural  

                                        Na začátku jsem jako jeden z mála poctivě vypsal odpovědi na všechny otázky. Mám samozřejmě kolo s elektrikou, jinak bych sem nic nepsal. Kromě jednoho člověka, který mě pobavil tím, že nepochopil o čem píšu, mě ostatní napadli, že si z nich dělám legraci. A já nevím proč. Je to proto, že mám silniční kolo? Nebo špatný typ pohonu? Nebo moc levný a ostatní jsou snobi? Tolik bych si chtěl povídat s ostatními ebikery o tom, kam mě baterka vytáhla. Ty, asi jako jediný, na to máš správný pohled, baterka jako baterka, tak mi určitě poradíš, jak zapadnout. A mohl bys do okruhu ebikerů zahrnout i lidi se světlem. Mají baterku a díky tomu mohou jezdit ve tmě rychleji. Já mám i vyhřívané fusekle a tak můžu jezdit déle a díky ohřátým nohám i rychleji, na to bys měl taky pamatovat. Nakonec se ukáže, že jsme vlastně všichni ebikeři, jen o tom nevíme a celá diskuze je zbytečná.

                                        • pozemstan  

                                          však jo, i ty světla tam víceméně počítám (když nemáš dynamo), kardiaci jsou s kardiostimu­látorem, atd. :-) ona i navigace ti leccos ušetří, protože namáhat mozkové závity při normální navigaci je energeticky náročné (to píšu bez ironie, mozek fakt hodně sežere)

                                          ta hranice se poměrně dost slívá a je čím dál méně ostrá – zatím se dá jakž takž vidět, ale sporné případy přibývají a zrovna ta přehazovačka je podle mne jeden z prvních opravdu sporných – vyžádaná především tlakem výrobců

                                          jak zapadnout ti neporadím, ale rozhodně se není za co stydět, protože ten pocit nahoře (byť dosaženo s nějakou tou asistencí) ti nikdo nevezme – furt lepší než tam jet autobusem nebo na motorce

                                      • rorschach  

                                        kterou tu rolnu v přehazce bys chtěl jaku tu hnací, horní nebo spodní?

                                        jako že by to tlačilo řetěz na pastorky?

                                        • Trepifajxl  

                                          :-), dovedeš si představit ten namotanej šaltr zhruba po 3 vteřinách provozu?

                                          i když z jiných diskusí chápu, že autor odvážné myšlenky prostě nejezdí na kole, nanejvejš ho používá na sušení zpocených hadrů

                                          • pozemstan  

                                            hm, zato ty spíš s kolem v posteli… :-/

                                            kdo je mamka a kdo taťka?

                                            • Trepifajxl  

                                              • pozemstan  

                                                moje kolo sem netahej, to v posteli nespává, jezdím na něm do práce

                                                jde o to tvoje, co si tam doma leštíš – jo, už vidím tu protáhlou škvíru v sedátku, takže tvoje kolo je mamka a ty budeš asi teda taťka… jak že jí říkáš?

                                                • Trepifajxl  

                                                  já sice nevím co je to tvé „sedátko“ (sic!), ale jestli myslíš otvor v sedle, tak jeho význam bych ti neozřejmil, na to nemáš, bohužel, mentální potenciál

                                                  tak pá, pá, debílku, já mizím na trénink

                                                  • pozemstan  

                                                    „trénink“ jo? ;-)

                                                    a dáváte si pusu, když se po dlouhé době zase vidíte?

                                                  • Trepifajxl  

                                                    ano, trénink

                                                    správně to píšeš s otazníkem, chápu, že netušíš oč jde, ovšem stále platí již jednou vyřčené – nemohu ozřejmit význam toho slova tam, kde chybí mentální potenciál, bohužel

                                                    ps.: nelíbám se s tréninkem, líbám se se ženami, což je ovšem jen další neznámá do mimozemšťanovy rovnice…

                                                  • pozemstan  

                                                    Když je tvoje kolo „mamka“, tak se líbáš se ženami, to dá rozum :-)

                                                    A neříkáš „mamce“ náhodou Madonna nebo tak nějak? ;-)

                                                    A co máš ještě za libůstky?

                                                  • Trepifajxl  

                                                    nepochopil bys, blbečku, pá, pá

                                                    pá, pá

                                                  • pozemstan  

                                                    já vím, to totiž málokdo pochopí ;-)

                                                    a co, musí mamka povinně hubnout? hlídáš jí váhu, brousíš jí lak?

                                                    …no, teď se zase bavím já nad jedním chudáčkem úchylným, který má ten svůj omezený svět a žárlivě štěká, když mu ho někdo narušuje svým elektrokolem nebo jinými skutečnostmi, které se mu nehodí do krámu… ;-)

                                                    hleď si své mamky a nezlob

                                                  • rorschach  

                                                    Hele pozemšťane, né že bych ti někdy fandil, ale tak nějak relativně na slušno jsi tady víc než dva týdny mlel to svoje. Bohužel posledních pár tvých komentů proměnilo veškerou tvou pravdu v lež! Takže adieu…

                                                  • pozemstan  

                                                    on si začal, to je celé – nenechám si jenom tak od někoho bezdůvodně nadávat jako ostatní, kteří mu to tolerují – má co chtěl

                                                    jinými slovy na hrubý pytel hrubá záplata

                                        • pozemstan  

                                          možnás to nepochopil, já nikde netvrdím, že se to přímo podílí na pohonu – já tvrdím, že to ušetří energii rukou a tím to umožní dát víc energie do nohou – takže to pomůže nepřímo

                                          ani nikde netvrdím, že je to nějak moc – je to zanedbatelné množství – tady jde spíše o princip – to je to, co říkám

                                          a poslední věc, kterou tvrdím – že když je tam baterka (svou kapacitou reálně celkem použitelná k výhodě přímo v pohonu), tak může nějaký podvodník v pelotonu mít nějakou vychytávku – že má třeba v kapse nějaký kousek kovu, někam ho nenápadně přiloží, z něčeho neškodného se stane elektromotor (napájený z té baterky) a pak tu část před cílem zahodí, třeba s bidonem a je to… elektromotor se dá schovat leckde – klidně může být rotor integrovaný do ráfku a stator do zadní vidlice po přiložení nějakého dílu, atd. Byly motorky integrované v zadní kazetě – nebyly vidět ani po jejím rozebrání, atd. Prostě je to backdoor jak prase.

                                      • rorschach  

                                        Kolik zhruba přehození si myslíš, že se projeví na oslabení těch nohou? stačí řádově, jen abych věděl jak velkou si tady ze všech děláš prdel?

                                        • pozemstan  

                                          přesně tolik, kolik vybije tu baterku do mrtě – a je úplně jedno, jestli je to reálné nebo ne – jak říkám, jde o princip – máš nějakou konkrétní potenciálně využitelnou kapacitu baterky a to je to číslo o kterém se celou dobu bavím

                                        • dolomiti  

                                          3022 x :-D

                                          • pozemstan  

                                            1Wh – musím se pochválit, celou dobu jsem to číslo střílel od boku a teď jsem si dohledal, že třeba baterka pro SRAM eTap má skoro přesně tuhle kapacitu

                                            • Trepifajxl  

                                              takže watthodina jakožto jednotka elektrické kapacity… v tom případě je farad jednotka blbosti

                                              no tady je opravdu hodně důkladně vymalováno

                                              • pozemstan  

                                                Ne elektrické, ale energetické. Jsi hodně zoufalý, když podsouváním nevyřčeného hledáš, kde nechal tesař díru. ;-)

                                                Myslel jsem, že máš nějaké znalosti, jak tady leckdo tvrdil, ale vypadá to, že jsi úplná lama dokonce i v „domovské“ cyklistice. :-D

                                                Začínám mít dokonce dojem, že ani nebudeš mít moc velkou výkonnost a že bych dokonce i já začátečník po necelém půlroku ježdění ti mohl ujet o parník. Pokud jezdíš tak jak se tu prezentuješ, tak to bude brnkačka. ;-)

                                                • Trepifajxl  

                                                  takže teď zas pro změnu watthodina jakožto jednotka tzv. „energetické kapacity“, čím dál lépe, takhle nebavil ani Jarda Štercl, ba ani svého času zde číslovka či Venkovan, vždycky se nakonec najde ještě větší hňup, který to všechno přetrumfne

                                                  • pozemstan  

                                                    ne „pro změnu“, ale celou dobu

                                                    „kapacita baterie“ je běžně používaný termín a slovo „energetická“ používám k bližšímu určení – pokud není z kontextu zřejmé – většině lidí to stačí k tomu, aby pochopili, co tím myslím

                                                    ve většině tvých příspěvků se mne zde snažíš stále různými vulgarizmy (teď jenom „hňup“) napadat, přitom nemáš důvod (protože nemáš pravdu) a dokonce i kdybys měl pravdu, tak by to nebyl důvod

                                                    takže počítej, že budu u tebe vždycky dělat totéž – vypadá to asi na nějakou duševní chorobu, když někdo šmirgluje lak na kole, aby bylo o něco lehčí (a dává pak kolu ženské jméno) – a tohle ti budu průběžně připomínat

                                                    další možnost je, že se stáhnu a budu tvoje příspěvky prostě jenom označovat jako závadné – to ještě promyslím, nevím, jak to tu funguje

                                          • Trepifajxl  

                                            číslovka, pobavils, taky už mě napadlo, že tenhle mamlas je nějaká číslovkova reinkarnace :-)

                        • Trepifajxl  

                          baví :-)

                          dozvěděl jsem se díky tomu například, že „výkony a watty jsou nahoru“

                          nebo co ten z Marsu tady předvádí v zoufalé snaze argumentovat

                          tyhle internety a sítě… (sic!) to je tedy věc

                          • Grifter  

                            to mi povidej, vznikne thread o elektrokolech, a nejakej zapsklej trepimoped tam prijde vysirat, mozne jen na tech internetech, napr. v hospode by hned dostal pres hubu a byl by klid

                            • Trepifajxl  

                              jak to chodí po hospodách Trepifajxl neví neb tam nechodí, Grifter s tím bude mít evidentně lepší zkušenost

            • kejda  

              UCI by spíš mělo kontrolovat ty feťáky, než přípomoc. Je jich tam jak hoven…

              • pozemstan  

                oni ten mechanický doping zase tak moc nekontrolují…

                https://www.ceskatelevize.cz/…velmi-tezko/

                • kejda  

                  oni moc nekontrolují asi žádný…

                  • pozemstan  

                    už to tak bude – je v tom politika a prachy sponzorů, nemůžou si teď dovolit nějaký velký skandál

              • Trepifajxl  

                ach jo, já si myslel, že tyhle totální píčoviny píší v různých těch diskusích pod sportovními články jen lidé co na kole nikdy neseděli a ví o celé cyklistice úplné hovno…

                a ty přitom evidentně na kole jezdíš

                víš ty rozumbrado, že cyklistika je dnes nejkontrolovanější sport a že cyklista profík se už v podstatě nemůže už ani uprdnout? víš o tom, že daleko víc, řádově víc se dopuje třeba v golfu?

                víš prd, viď?

                • pozemstan  

                  uprdnout možná ne, ale astma projde…

                • kejda  

                  Tak diskuze na téma doping (ať už povolený, na hraně nebo zakázaný) v cyklistice je stejně úsměvná jako věřit bafuňářům ve fotbale, že se nepodvádí…myslím, že v obou sportech toho bylo prokázáno poměrně dost, a výkony a watty se neustále zvyšují…JCVD by jako Univerzální voják kurva záviděl…

                  • Trepifajxl  

                    „výkony a watty se neustále zvyšují“

                    ty máš fakt dost, promiň

                    (a toho druhého imbecila vůbec nemá smysl komentovat)

                    • kejda  

                      Nemusíš se omlouvat. Můj názor to nijak nezmění. Sypou jak o život, bohužel fakt.

                    • kejda  

                      Ale jestli opravdu věříš, že se ve vrcholové cyklistice nedopuje, tak bude lepší tě v tom bludu nechat.

                      • Trepifajxl  

                        jo, jo, ty výkone a watte, to víš že jo

                        •  jarek1  

                          Hoši od Dalskabát a od Spešova, ještě den u budete u tématu VÁNOČNÍ CUKROVÍ.

                          Skoro bych se raděj rychle podíval na porovnání e- motorků a nemusel se prokousávat vašimi megamyšlenkami…a teď, koukám, se připletl ještě další znalec,…,

                          • Trepifajxl  

                            Dalskabáty jsou, jak známo, hříšná ves, takže vydrž, brzy budeme i u toho cukroví

                            zatím jsme u výkonů a wattů

                            a u dalších velmi originálních myšlenek, sice se nedozvíš jak je to s porovnáním e-motorků, ale zato se dozvíš, že elektronická řazení jsou vlastně mechanický doping

                      • pozemstan  

                        on moc dobře ví jak to je nebo to brzo zjistí (mně už z principu věřit nebude, ale předpokládám, že někdo z pelotonu ho utře jak malého fagana)

                        jenom to teď nechce přiznat, asi by tu ztratil tvář neboco, image – místo toho vede neustále ty silácké řeči – no uvidíme, jak dlouho vydrží zapírat nos mezi očima

                    • pozemstan  

                      Tím myslíš Jiřího Siváka z pražské Sparty? říkáš, že si v tom článku vymýšlí?

                  • pozemstan  

                    je to tak, už jen ten prostý fakt, že přes všechna deklarovaná omezení dopingu stále rostou lidské výkony (dosahované rychlosti a časy) a stále rostou i silové výkony (watty – ať už normálním nebo mechanickým dopingem) – to o něčem svědčí – já tvůj výrok chápu v tomto doufám správném kontextu

                    že tu někdo „diskutuje“ stylem Zdeněk Troška a že do vlákna o elektrokolech „přináší“ nesmyslné bláboly o mopedech apod. je především jeho vizitka a také vizitka zakladatele vlákna – protože off-topic je možné (a žádoucí) blokovat

                    • kejda  

                      Tak nějak jsem to myslel ve zkratce.

                      Stran tvého druhého odstavce, pořád jsem nepochopil, proč e-kolu říká „mopéd“. Asi to má být vtipný, nicméně to neustále opakování jednoho slova už tak vtipné není.

                      Sám jsem elektriku zkoušel, a byla to zábava, nicméně zatím se na e-kolo necítím. 3×-4× do roka si ho půjčit na víkend za dvojku a zablbnout si smysl má. A vůbec mi nevadí lidí, co na nich jezdí, a považuji je za cyklisty, akorát trochu rychlejší. Zapšklé výkřiky nešťastníka asi trh s e-biky neohtozí…:))

                      • pozemstan  

                        vnímám to dost podobně, jen teď jsem se za poslední půlrok natolik zlepšil na normálním kole v kopcích, že elektrokolo fasuje doprovod – abysme se nezdržovali – beru to čistě pragmaticky a ne emočně, jako tady ta trapná uřvaná hérečka… :-)

                • pozemstan  

                  http://www.pelotonsport.cz/…y-astmatika/

                  víš prd, viď, rozumbrado?

        • kesu  

          V mým okolí jezdí rok nějaká Alza s bafangem (v zadním náboji) a jezdí to docela slušně. Respektive výkon to má, kapacita baterie asi odpovídá, záběr je míň plynulej než u Bosche. Je to ale takový spíš do města jako dopravní prostředek, do terénu je Bosch (a ostatní) vhodnější. Fakt ale je, že cenovej rozdíl je velkej no…

        • pozemstan  

          Kolik manželka ± váží i s vybavením? Kvůli dojezdu v kopcích celkem podstatná informace.

          A kolik je kapacita baterky ve Wh? Nebo alespoň v Ah a na kolik je to voltů?

          • PetrAT  

            Info o váze samozřejmě podléhá utajení :-) , takže ± 85 kg

            Baterie 630 Ah

            Motor „středový“ Bafang

            Po vyjížďce 50km a výškových 1000m zůstatek baterie 30–45% podle využití asistence (rychlostní limit 25kmh)

        • jIrI___  

          Tak zrovna ta vidlice a brzdy jsou věci, na kterých je ošizené snad každé éčko v této ceně. Výměna brzd bude otázkou času (jetá Deorka v ceně několika stovek brzdí pro mé potřeby dostatečně), u vidlice je už ta cena výrazně vyšší, ale taky to je časem jednoduše vyměnitelná věc :). O teleskopu jsem ani neuvažoval, ten je pro můj styl použití naprosto zbytečný. Díky za tip na Crussis, o téhle značce jsem vůbec nevěděl.

          • va-bo  

            Jo, taky půjdu do ečka. Proč? Protože jsem línej.

            • Trepifajxl  

              na to foto mám jedinou reakci: borec na kole

              ovšem bacha tady s takovými fotkami, helmu máte na baťohu a tak očekávám vlnu kritických připomínek

              • Japhy  

                Mně to vůbec nevadí, každý kuřák, alkáč nebo bezhelmáč mi vylepšuje šance na obstojně vysoký důchod.

                • va-bo  

                  Do kopce jedu tak pomalu, že helma potřeba není. Jedině že bych se skácel do škarpy při úplné ztrátě vědomí.

                  • PetrAT  

                    Jediný důvod použití jsou střelci kteří letí dolů .

                    Kolikrát si nechám raději i zapnutou blikačku

                  • Trepifajxl  

                    tak třeba v Alpách se běžně v horách do kopce helma za veder nevozí, jednou jsem tady dal fotku dcery při stoupání na Stelvio, tehdy tam bylo přes 40 stupňů, helmu měla na řidítkách a přesně – leda se skácet do škarpy při úplné ztrátě svědomí, nicméně chytrejch komentářů jak hazarduje se zdravím tu bylo, že by obsáhly co Jiráskovo Temno

                    ps.: ale to je jedno, ta fotka je fakt super

                  • psbiker  

                    právě na to je helma určená, pro skácení se v malé rychlosti :)

                    • Trepifajxl  

                      no jo, ale není pak už bezpečnější neožrat si cestou v občerstvovně hubu jak to prase a když, tak nejeti pak kolmo? :-)

                      • psbiker  

                        Ti co jezdí po občerstvovnách bez přílby pak kazí ty statistiky :)

                    • kejda  

                      páteřák

    • bessinka  

      Vlákno už je dávno o ničem. Slušně řečeno.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.