• gemini

    Zdravím. Doteď jsem sedlal celoodpruženýho Epica, s kolem víceméně spokojenost, ale co jsem začal dávat přednost silničce, jsou moje vyjížďky v podstatě jen projížďky po zpevněných lesních cestách, cyklostezkách a v ne příliš náročných terénech. Pontenciál kola prakticky nevyužívám. Navíc, marná sláva – zmlsán lehkostí jízdy na silničce, je Epic ( byť teda všichni tvrdí, jaký je to chrtí full ), těžká, líná, houpající se mrcha.

    Snad bych si nechal i jen silničku, ale manželka jezdí MTB, navíc máme malou dcerku, takže se do budoucna počítá s Chariotem a ten si nedovedu zapojenej za silničkou dost dobře představit. Takže po delším uvažování jsem se rozhodl, že fulla pustím do světa a pořídím HT. A tady je právě moje dileme – vrátit se zpět k 26HT" nebo jít do 29HT"? Můj favorit ve výběru je nečekaně ( viz profil ) Specialized Stumpjumper Comp 29, ale rád si nechám poradit i jinou alternativu? PS: GF mě designem absolutně neoslovuje…

    • gemini  

      Ještě bych doplnil:

      • mé míry, 195cm/115 kg
      • cena ± 45 000 Kč
      • miche  

        S tvou výškou a na to co píšeš jdi do 29er. Sám teď lítám na 29er Giantovi a jsem nadšenej, vesměs platí vše co se tu o 29er psalo (myšleno teda HT verze, fullů jezdí přece jen méně), na první vyjížďku jsem to přehnal a dal skoro 4atmosféry do plášťů, ale na 3 atmosféry už jsem měl pocit jak na softailu :-)) Jako full to není, toho naštěstí mám taky (i když jen 26" :-(, ale když se chce člověk svižně profičet přesně jak píšeš, nemá to chybu (pokud se teda všechno sejde a ne jak u toho mýho obříka, Avid Juicy3 nejsou zrovna super brzdy a na vině bude i rám a vibruje to, škoda … snad se to zlepší výměnou destiček … nebo brzd ..)

        • Smazaný účet  

          Ikdyž se to netýká kola,tak co „všichni“ máte proti Juicům 3? Já je mám teď nově – 203/180 a nemyslím si,že by brzdily nějak špatně.A po přechodu z mechanik už vůbec.

          • miche  

            Však píšu, že na vině bude i rám … Jinak co jsem si prohlížel letošní model teamovýho 29er SUPa, tak ten je taky parádní a myslím velmi dobře vybavenej, GF 2010 mě tak jako geminiho vůbec neoslovil. Velmi podobnej tomu Spešlu co má gemini v hledáčku je i SCOTT Scale 29er 2010.

          • StuntJ  

            souhlas! :o)

    • janoT  

      Správné rozhodnutí! U mně byl postup HT26=>HT29=>F­ull26=>HT29 (titan). Pro tebe ideální stroj

      • marapara  

        :))). Já 29tku rozhodně neplánuji, nelíbí se mi moc velká kola a horší manévrovatelnost v terénu. Nicméně, mám HT i fulla 26tku a do terénu se mi s HT už fakt moc nechce, když jedu stejnou trasu na fullu :).

        • janoT  

          na HT se ti do terénu nechce – na 26-tce se ti ani nedivím! Jinak mám tu zkušenost, že po delším ježdění na 29-tce (na nanoraptorech!) jsem tu samou trasu jel na 26-fullu a v první rychlé zákrutě jsem jel do smyku na obou kolech. Na rychlé maratony jedině 29er.

          • jonti  

            Nebylo to tim, ze jsi jel na FS rychleji?

            • miche  

              I přes to že mám taky jen 29er HT, tak musím potvrdit, jede to, z kopce jsem byl až šokovanej jak to jede, parádní jsou na tom hlavně krkolomný technický sjezdíky, je to mazel a mít tak možnost pořídit fulla 29er na 130mm (Niner), tak su tak šťastnej :-)))))))))

            • janoT  

              ne! Zkoušel jsem to opakovaně, ta 29-ka prostě drží v náklonu podstatně lépe. (Asi jsem to špatně zařadil)

              • Gorgov  

                Ano to drží, ostatně je to logický. Jí zatim ten limit hledám.(ještě sem si na tom neustlal:)

              • fousek  

                Proc by mela 29" lip drzet v naklonu? ma niz teziste nebo co?

                • petrun  

                  Větší styčná plocha. Jezdím SUP 29-er a když jednou za měsíc jedu domů kde mám Apache Shaman 26-er, v první zatáčce cítím že musím ubrat abych to nehodil na bok. 29-er umožňuje rychlejší průjez i větší náklon v zatáčce.

                  • Nimrod  

                    omluv mou pomalost, ale větší styčná plocha mezi čím?

                    • petrun  

                      Plášť/zem. Na 29-er to klopím skoro jak na silničce. Když to samé zkusím na Shamanovi, ustřeluje jak prase.

                      • DaSnail  

                        máš rovnaké plášte?

                        • petrun  

                          No skoro bych řekl že na 29 mám (drátový Nanoraptor) horší než na 26 (kevlarové Michelin Dry se silicou). Přesto na 29 projíždím zatáčky rychleji a bezpečněji. Svojí roli asi má i větší gyroskopický efekt který kolo zklidňuje a stabilizuje.

                          • DaSnail  

                            nano29 vozím aj ja, nijak extrémne to nehrotím, ale vo väčšom náklone moc velkú istotu ani necítim.

                      • Nimrod  

                        tomu se mi nechce právě že věřit, že by těch 6cm na průměr kola udělalo tolik. nemám zkušenosti s 29", ale 24" versus 26" znám víc než dobře a nikdy jsem žádný rozdíl nepoznal

                        • DaSnail  

                          napr nano 2.1 som vozil aj v 26 aj v 29. záber má 29 lepší.

                          s tým náklonom som si neni úplne istý, ale nano 29 budem vpredu meniť za niečo iné. a nano 26 som vpredu nevozil.

                          • Nimrod  

                            ještě to ovlivňuje šířka ráfku a tlak. a samozdřejmě geometrie rámu. nevím, jestli se dobereme nějaké kloudné teorie

                            • DaSnail  

                              tak teoreticky pri rovnakom vzorku a šírke plášťa, rovnakom tlaku, zmesi a šírke ráfku by na tom mala byť pri rovnakom náklone lepšie 29 kvôli väčšej styčnej ploche.

                              v praxi tú 29ku musíš do niektorých zákrut nakloniť viac jak 26ku…

                      • fousek  

                        Nechci ti kazit dojmy z jizdy, ale silnicni plaste maj cca stejnej prumer jako 2.35 bajkovy plaste. Takze pokud si na 26" dam treba 2.7 plaste tak to bude mit stejnou plochu jako 29" a je to ne? Moje zkusenost zatim je, ze moc nezalezi na prumeru kol, ale spis na smesi, vzorku a nahusteni pneumatik.

                  • Nimrod  

                    jinak je taky rozdíl něco cítit (bát se) a položit to… občas je mezi tím dost velká mezera, než to fakt ustřelí

                  • nox159  

                    jen pridam svoji nebvyznamnou teoriji :)

                    na 29 sem nejel ale když se nad tím zamyslíš tak pro prujezd stejnou zatačkou se na 26 nemusis tak naklanet jak na 29 takže třeba 29 muzes naklonit vice, ale zatacku s ni projedeš stejne jak s 26 v mensím naklonu.

                • Peslezedirou  

                  29 mám krátce, ale do zatáčky se položíš víc než na 26tce. 29 tě k tomu nutí, protože aby jsi měl stejnej poloměr jako na 26tce která má kratší rozvor, tak to prostě víc fikneš. Chce to vyzkoušet, nevím jestli to dokážu správně popsat.

                  • Nimrod  

                    jenže o to tu nejde. jde o to, jestli víc v zatáčce podrží větší kola než menší

                    • petrun  

                      On se na tom ale podílí i ten větší setrvačníkový efekt. Při průjezdu stejné zatáčky, je 26 subjektivně méně stabilní a více nervozní.

                      • Nimrod  

                        jenže takovýchto pocitů se mi na 26" nedostává :-)

                        • petrun  

                          Logicky, když jí jezdíš. Dokud jsem jezdil 26-er, také jsem byl spokojen. Po 2 letech na 29-er, zjišťuji že již není cesty zpět. Je to droga. Po občasném víkendu v Písku na 26-er jsem vždy zklamán a těším se zpět do Brna na 29-er. Pokud ti 29-er sedne, 26-er pro tebe přestanou existovat.

                          • Nimrod  

                            jezdím spíš 24", ale to je jedno. ale furt tu nepadla jediná věc, která by mi přesvědčila, proč by teoreticky měly 29" podržet víc v zatáčce. větší styčná plocha je dle mého blbost. teoreticky asi je, ale je to tak nepatrné procento, že to stejně nepůjde poznat. právě ale že tu padla věc, že je třeba se víc naklonit, protože je to přece jen neohrabanější, ale to nedokazuje, že to líp podrží. jde o to, kdy to ustřelí v obou případech a podle mě to bude ± stejně. ale ještě jednou píšu, že jsem nikdy na 29". na druhou stranu je to asi jedno, protože tohle by spíš chtělo laboratorní měření, než nějaké subjektivní domněnky, protože to pak stejně ovlivňuje krom pozorovatele samotného i geometrie kola

                            • maajkee  

                              jak jsi napsal, nikdy jsi na tom nejel, nemůžeš posoudit, veř, že ač je to rozdíl 3" tak jsou jízdní vlastnosti dost jiný.

                              • Nimrod  

                                že budou jiné je jasné, ale v tomhle případě si to nemyslím. bohůžel asi nikde není něco, co by mi dokázalo přesvědčit (například to měření)

                                • maajkee  

                                  bohůžel asi nikde není něco, co by mi dokázalo přesvědčit

                                  ale je, spousta lidí má 29ku, zkus a uvidíš ;) na to nepotřebuješ měření.

                                  • Nimrod  

                                    jenže furt je tu ten problém, že to může dělat geometrie kola, ne samotné větší kolo. to je ten problém, co nedokáže nikdo z nás eliminovat. a pak to může být jen subjektivní pocit. krom toho zkusit není tak snadné, chtělo by to dvě kola, stejné pláště, stejný tlak, stejnou šířku ráfků a tak měsíc na to dostat kola do ruky… a pak stejně vyvodím jen subjektivní názor, který může být zkreslený geometrií kola

                                    • maajkee  

                                      moc to hrotíš :)

                                      Rozdíl 29 vs 26 je tak velkej, že nějaký pláště a geometrie jsou v tom zanedbatelný ;) to už jsou jen malý detaily.

                                      • Nimrod  

                                        pokud jde o techniku a reklamní kecy, jsem dost nedůvěřivý, takže proto to takhle vypadá… na druhou stranu mi stačí se zamilovat do něčeho a negativa přehlížím :-)

                            • petrun  

                              Abych někoho o něčem přesvědčoval, to opravdu nemám zapotřebí.

                              Laboratorní měření je sice zajímavá věc ale pro spoustu lidí jsou jejich vlastní subjektivní pocity důležitější než strohá data. Vybírám to na čem se cítím dobře a ne to co má lepší technická data. To je naprosto stejné jako lampové zesilovače. Podle měření mají příšerné zkreslení a ubohou účinnost. Zvukově je to ale pro mé uši nirvána. Někdy jsou měření k ničemu.

                              • Nimrod  

                                tak jasný, jenomže tu byl vznesen názor, který jsem chtěl objektivně vysvětlit, nic víc. o ničem mi přesvědčovat nemusíš, já mám palici stejně tvrdou, takže by to nikam moc nevedlo :-) že měření není vždycky to pravé je u zvuku i obrazu pravda… sám, když jsem měl čas ještě fotit, bych nikdy nevybral ten nejostřejší objektiv, protože mám o moc raději měkké fotky… a tam jde jen a jen o subjektivní cítění a všechny měření jsou k ničemu, protože každý objektiv jinak kreslí a má jiný bokeh…

                                takže bych to uzavřel, budem oba jezdit na čem chceme a já jednou, až se zklidním, možná také okusím 29" a nedám na ně dopustit :-)

                                • petrun  

                                  To je přesně ono. Některé věci se prostě nedají vysvětlit, musí se vyzkoušet na vlastní kůži. Já jezdil 26-er téměř od té doby kdy se u nás objevily. Proto mohu porovnávat. Je to ale mé subjektivní srovnání. To že se mi líbí víc 29-er? Někdo jiný to může vidět jinak. To je úplně normální.

                              • JSt  

                                co je v testu, je proste dane. to si pamatuj ;-). speedmax ma treba podle testu vetsi valivy odpor nez cokoliv od schwalbe. jestli mas nejaky jiny pocit, je ciste subjektivni a navic spatny :-P.

                                • Nimrod  

                                  samozřejmě jsou i vyjímky… ale třebas když v testu vyjde, že drát 2 – 1,5 – 2 se utrhne v zužení a 2 – 1,8 – 2 u hlavičky, tak na tom něco bude. když tu byl test brzd a někdo povídal, že za mokra něco brzdilo lépe jak za sucha, tak tam byla také nejspíš někde chyba. samozřejmě čim víc laboratorních testů, tím lépe, chyba se může vloudit kamkoli, třeba i měření odporů pláštů. také ty testy nemusí být úplně čisté, to je také všem jasné

                                  • maajkee  

                                    samozřejmě čim víc laboratorních testů, tím lépe

                                    hehe :) pojďme radši jezdit a sdělovat si zkušenosti a dojmy :)

                                    • Nimrod  

                                      já vím, že to trošku přeháním, když mi to nedalo :-)

                                      • jonti  

                                        To je ta sama prakticky nepouzitelna teorie, jako ze sirsi plast ma nizsi valivy odpor. Valivy odpor sice pri stejnem tlaku nizsi ma, ale vsichni vozi uzsi plast vic nafoukany a nakonec i s nizsim odporem.

                                    • MaPa  

                                      Každý jezdí jinak – jiným stylem, vybírá si jinou stopu, má jiný požadavky na geometrii a jiný náhled na další priority na kole (hmotnosti, prostupnost, odolnost…) Tohle všechno vnáší do pokecu o kolech strašnou spoustu „chyb“, proto „čím víc testů tím lépe“. Užitečné je pak nad testy kecat zda se s měřením slučuješ, jestli není chyba už v samotné metodice měření, ale jen „si sdělovat zkušenosti a dojmy“ málokdy přinese kloudný výsledek jak je třeba na B-F dobře vidět…

                                • DaSnail  

                                  keby tam neboli smajlíky, dalo by sa s tým súhlasiť. robíš si z toho prdel, ale napr mne to jeden den frčí parádne, a druhý deň na tom istom biku tak nejak ani ovno. keby som medzitým zmenil gumy za účelom testovania, tak by výsledky mohli byť hodne skreslené. asi som neni dosť citovo založený… ;o)

                      • fousek  

                        Covece me prijde ze cim lehci kola tim se mi zataci lip a myslim ze nejsem uplne ojedinely pripad

                        • McBlacky  

                          to pozoruju taky, ale spí jde o okamžitou změnu směru a přetlačení menší síly. Jak jsem pochopil u 29 se vyzdvihuje kontinuální průjezd zatáčkou. Na začátku položíš oblouk a držíš. Ne že kličkuješ a měníš rychle směr – taky je 26 na lehkých kolech super

                          • MaPa  

                            jo. komu nejde o to něco jen projet, ale stopu si užít ten 29ky moc neobdivuje.

                    • petrun  

                      On se na tom ale podílí i ten větší setrvačníkový efekt. Při průjezdu stejné zatáčky, je 26 subjektivně méně stabilní a více nervozní.

                      • Volf  

                        A co teprve až přijde HT 31 " to bude teprve to správné poježdění:-) a nebo přímo vysoké kolo, tam musí být styčná plocha velká jako prase a hlavně to kolo musí být tak klidné, že nic klidnějšího už nemůže být ani ve snu…

                        • janoT  

                          už mi tam chybí pouze zmínka o Čembě :) !

                          • Volf  

                            Tu si tam musíš dopsat ty čemboune sám :-)))) Byla to pouze reakce na naprosto scestné rady. Nechápu jak může nkdo tvrdit, že nějaké kolo je leší rpero někoho o kom nevím jak jezdí, co jezdí a kde jezdí. To za prvé. Za druhé. Už jsem zažil spoustu marketingových keců, které mě měly přesvědčit o tom, že inteligentní odpružení, vysoké zdvihy, enduro kola, trail biky a podobně jsou tou jedinou možnou volbou pro skvělé bikování. No a kde to dneska všechno je. Jak jsou spokojeni ti co na základě této masírky nakoupili ? 29 je neohrabaný mastodont a aby si někdo nemysl. Mám díky letitému přátelství s majitelem společnosti, která dováží některé kultovní značky biků do ČR možnost jezdit i na bicích, které bych si kvůli jejich ceně nemohl nikdy koupit a vím,. že 29 bych si nikdy nekoupil, protože je to prostě kolo, které mně nedává to co od kola očekávám. A sedět někde ne nad koly, ale mezi koly je prostě opruz.

                            • maajkee  

                              29 je neohrabaný mastodont

                              Mastodont to sice je :) ale s tím neohrabaný já teda nesouhlasím, jediný co mě u 29ky chybí je akcelerace, ale co se týče jízdy v terénu o neohrabanosti se nedá mluvit.

                              • Volf  

                                Je to prostě věcí názoru a já pouze reagoval na to, jak se zde prezentují 29 jako kola pro lepší bikovou budoucnost. Neberu nikomu jeho spokojenost s 29, ale také neberu rady o tom, jak je to nasprosto ideální pro všechny. O tom to bylo. Jezdil jsem i na Ninneru a stejně mě těch 29 palců nijak neoslovilo. Prostě neohrabaný mastodont, ale možná že moje a jejich ježdění je diametrálně odlišné.

                                • maajkee  

                                  jj, taky nevidím, že 29 je jasná volba a že to je lepší kolo, proto jsem taky zase pořídil 26ku :) ale fulla a jsem teď rozhodně spokojenější. Nicméně kdo umí jezdit, bude umět jezdit i na 29ce a ta mu nabídne o trochu víc pohodlí na úkor akcelerace.

                            • janoT  

                              //Nechápu jak může nkdo tvrdit, že nějaké kolo je leší rpero někoho o kom nevím jak jezdí, co jezdí a kde jezdí. To za prvé. //

                              Když vidíš v textu 29´´ nebo ČEMBA tak se ti zatemní před očima! přeči si zakádající příspěvek: =sou moje vyjížďky v podstatě jen projížďky po zpevněných lesních cestách, cyklostezkách a v ne příliš náročných terénech. Pontenciál kola prakticky nevyužívám=

                              Dále: =mé míry, 195cm/115 kg= -při těchto mírách bude na 26´´ jako mastodont

                              • Volf  

                                Tak si ho užij. A možná si pořiď Meridu :-)

                              • Volf  
                                Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                            • Peslezedirou  

                              29tka je marketingový produkt o tom žádná. Ale musím říc, že se maketingu podařilo stvořit celkem funkční koncept.

          • marapara  

            Roky jsem jezdil na HTčku v terénu a rozhodně mi to nevadilo. Sjel jsem téměř vše jako teď na fullu, i když o něco pomaleji. Na fullu je to ale mnohem pohodlnější a nějaké větve, skalky, dropíky mi nedělají problémy.

            V zimě jsem jezdil po rozjebaných a zamrzlých cestách, spousta dřeva, větví natahaných na ně, na fullu jsem to projel a přejel jako v malém tanku. Na HT bych to musel přenášet. Pochybuju, že by tohle řešila 29tka HT :).

            Příště si na fulla obuj lepší pláště a ne sliky a v zatáčkách tě podrží :). Taky mi loni párkrát podjel, dokonce i přední kolo, ale bylo to díky plášťům (Maxiss Crossmark). Teď mám vepředu NN a nemám problém s adhezí.

      • miche  

        Já počkám na 29er fulla, ale zdvih alespoň 120–130mm, 100mm je málo na pohodový ježdění :-)) Mám teď 100mm foxku na 29er a sneslo by to víc teda :-)

    • lukas aka mitro  

      nechci syckovat, ale az ti nejaky hovado silnici znechuti, rad se este projedes do lesa…

    • Peslezedirou  

      29ka kterou sis vybral od spešla je fakt krásná. Ale jestli máš možnost tak si nějakou půjč a pořádně vyzkoušej, aby jsi nebyl zklamaný. Si nemyslím, že 29ka sedne všem lidem. Kromě výhod, které slyšíš má samozřejmě i nevýhody. Chce to testnout :-)

      • janoT  

        Obětuj 120km do Vizovic a můžeš testovat. Problém je ale v tom, že to chce chvíli jezdit, než 29-ku dostaneš do ruky. Při tvé výšce ale stejně není co řešit -jediná volba 29er.

      • miche  

        Spešl v carbonu, mlask

      • sorak  

        souhlas, 29" je dobrá volba..

        jen bych doplnil – nedá se jen říct že 29tka nesedne všem, rozšířil bych to na „ne každá 29tka sedne všem“.. sám vlastním Mrázka 29", Supa 29" a zkoušel jsem Garyho 29" full a karbonový HT Superfly.. a ten full od Garyho mi fakt nesedl, zbytek v poho.. úplně nejlepší je samozřejmě můj Mrázek, ale Superfly 29" to bylo taky pohodové ježděníčko, jen jsem byl a) zklamanej z Fox F29 – mám Rebu Race 29" a čekal jsem o třídu lepší vidli, když s cenou o třídu výš, ale funkce byla naprosto stejná! b) byl jsem hodně nervózní z každého kamínku který ťukl do karbonu.. furt jsem čekal kterej projde skrz, bylo to jak bubnovat na plechovku od piva.. :D

    • zichis  

      ste šici vedle. Dyž je vochotnej smířit se s drncáním, ale chce aby mu to jelo po feldštráse s minimální námahou, má si von rajtovat cyklokrosku, hihihi :)

      • gemini  

        O cyklokrosce jsem chvíli taky uvažoval, ale občas při svých vyjížďkách narazím na místa, kde bych ji narozdíl od MTB nesl na zádech ( byť to k cyklokrosu patří…)

        Zatím to vidím na toho Spešla – momentálně zjišťuju, kde by se dala nějaká 29 testnout – zkušenost s ní zatím nemám.

        • McBlacky  

          v květnu bude ve ski a bike centru Radotín testovací víkend 21. – 23. 5. 2010 . možná by šel zajistit 29" do testu. Z Brna to ale nemáš úplně blízko :/

          • gemini  

            To je pravda celkem z ruky. Každopádně jsem volal do Ultrasportu na možnost otestování Ninera a prý není problém.

            Začínám trošičku uvažovat o stavbě právě na jejich rámu…

            • alo  

              ano, prosim, jake modely maji jako testak?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.