• engineer

    Ahojte, pred dvomi rokmi som sa opäť vrátil k bicyklovaniu a kúpil som si Focus Raven Elite 2017. Myslel som si, že mi vydrží niekoľko rokov, ale vzhľadom na to, že ma cyklistika chytila viac ako som si predstavoval a začalo ma to viac ťahať do terénu a (zatiaľ nenáročných) zjazdov tak mi napadla kacírska myšlienka vymeniť svoje karbónové HT-čko za alu-full. Ideálne riešenie by bolo karbon-full. Na testovačke som si vyskúšal Stumpjumper ST Comp Carbon 27.5 a bol som nadšený. Ale obávam sa, že na podobný bike financie nebudú :)

    Bude to môj prvý celoodpružený bike, preto by som vás chcel poprosiť o rady a tipy. Môj rozpočet je cca 60 000 CZK. Jazdiť budem aj cyklochodníky, presun po asfalte, ale chcem sa viac upriamiť na nespevnený terén a nejaké zjazdy. Preto preferujem Full – XC – 29". Modelov bude asi dosť, preto by som privítal nejaké overené/osvedčené tipy. Vďaka.

    • jonti  

      Karbonovy full ti oproti hliniku prinese jen o neco lepsi hmotnost za vyrazne vyssi cenu, v teto cene bych sel do Giant Anthem 29er v hliniku, je to super kolo i do tezsiho terenu. Nebo do Trek Top Fuel, ale tam se asi nevejdes cenove.

      Taky bych se podival na nemecke znacky – Cube, Canyon, Radon, ale tam ted nemam moc prehled.

    • Dave13  

      YT mělo akci Jeffsy Cf za 64000 možná ji ještě zopakují. Cf ti hlavně přinese jinou tuhost váha neni až tak markantní

      • jeniiiik  

        :-D :-D :-D :-D

        • Dave13  

          Jakože když bude mít hliníkový rám 2,5kg ta v cf bude o kg lehčí? 

          • jeniiiik  

            Ne, borec shání xc nebo něco na pomezí xc a trailu a tady se zase doporučuje kladivo na čarodějnice…

            • Pikaču  

              Hahahhahaja.

            • Dave13  

              xc je disciplína a jeffsy trail kolo, zmiňuje se o tom že chce jezdit i sjezdy

              • krabica  

                Myslím, že jako vždy dochází k neporozumění co je těmi sjezdy myšleno, někdo si představí DH a ani ho nenapadne, že pro někoho je sjezd kopec dolů v terénu, který se jezdí i na XC… :-)

                • jeniiiik  

                  …nebo spíš který jde sjet i na trekingove kole. Ono totiž takové zdejší pojetí xc je spíš cykloturistika. Jefsy je prostě podle mě minimálně o kategorii dal než by borec potřeboval.

                  Každopádně si myslím, že pokud se na něčem nevrze a sám od sebe nezjistí co a jak, tak je blbe mu doporučovat jak athema který byl zmíněny výše a nebo jefsy.

                  • theedge  

                    Myslím si že lidí co si koupili první full s nízkými zdvihy do 120mm ( protože se samozřejmě báli že to nepojede ) a pak ho po roce měnili na vyšší zdvihy je tu mraky :-)

                    • jeniiiik  

                      Stejně jako tu je mraky těch co ,,lítají" Superflow a SpS na reignech a podobných kolech.

                      • theedge  

                        Treba proto ze kdyz jedes na Rychleby tak nejezdis jenom SF. Ale to te asi nenapadlo ze ? :-)

                        • krabica  

                          I na SuperFlow ocení vyšší zdvihy, bez toho by nešly některé úseky pěkně napálit… :-)

                        • jeniiiik  

                          Jistě že ne. Ale věř že jsem tam hooodne často a vím kde potkávám nejvíc lidí. Respektive teď už ani ne, protože SF si sjedu tak jednou za víkend.

                      • Dave13  

                        Mám YT Capra a nechapu proc bych na nem nemohl jet SF? Jezdim na nem enduro, jezdim na nem po asfaltu, nalitam na nem 80km po lesich, jezdim na nem vsechno protoze me to kolo baví. To ze ma nekdo hammera neznamena ze bude jezdit jenom po lese, to ze ma nekdo ferrari neznamena ze bude jezdit jenom po okruhu.

                        • TheJD  

                          Ale je nanejvys jasne, ze kdyz s tim Ferrari vyjede mimo asfalt, tak ho velmi brzy zrusi, nebo zavazne poskodi. Stejne tak Hummer bude na asfaltu neporovnatelne horsi, nez Ferrari.

                          • Dave13  

                            Jasně, to by jsi musel mít 5 aut, nebo 5 kol pokud chceš do každých podmínek to 100%, nebo jezdit na tom co tě baví a neřešit že jsi mohl být na asfaltu o 10s rychlejší kdyby jsi měl jiné kolo

                        • mirorek2  

                          no tak tos přehnal, od teď na SF nepojedeš a basta

                      • mirorek2  

                        to přijde s věkem, neboj

                        • jeniiiik  

                          Jak to myslíš? :-)

                          • mirorek2  

                            Mám fula i ht plusko, po celém dnu s pevňákem na rychlebkách jsem rozbitý jak cyp. Na fulu víceméně pohodka :-)

                            před deseti lety jsem taky lítal vše na pevňáku a nebolelo mě nic

                            • jeniiiik  

                              Já teď spíš zdvihy zmenšuju a začíná mě to bavit víc a víc…

                              • theedge  

                                To je nekonečná a nesmyslná debata – jeden má rád holky a jinej vdolky a co chce jeden nemusí chtít druhej. Každej za tím ježděním hledná něco jinýho a jezdí kvůli jiným pocitům.

                                Nicméně já za sebe jsem zastánce vyššího zdvihu, ale já nejsem klasický chrt – hltač kilometrů a je mi celkem fuk za jak dlouho na ten kopec vyjedu.

                                • mirorek2  

                                  přesně tak, ať si každý jezdí co ho baví a na čem ho to baví

                                • jeniiiik  

                                  Jasný…spis jde o to kde pak jezdíš. Já bych potenciál endura využil, ale prostě mi přijde nesmysl se jebat na těžkém nejezdicim enduru s podkopnutou vidlici, když ho vyuziju v reálu na tak 25% vyjizdky a zbytek jde v pohodě objet na trailbajku nebo na xc. To že se teď každému sjezdu říká enduro a nandavaji se na hlavu velké brejle a chrániče je další věc. ;)

                              • Nutribird  

                                No jo, ale ty máš k tomu kolu kopu techniky a zkušeností.

                  • novas752  

                    Když byl nadšený ze Stumpjumpera tak si Jeffsy klidně zařadit do výběru může. Jestli tíhne do terénu, pořádný kolo mu dodá daleko víc jistoty než xc hardtail. Já jsem po přechodu na Jeffsy nebo obecně těžší trailbike/allmou­ntain/miniendu­ro začal jezdit dolu úplně jinak.

                    Chce to hlavně dobře zvážit a vyzkoušet. Je zbytečný kupovat za rok další „těžší kolo“ stejné jako koupit na komára bazuku a trápit se na tom do kopců a tak.

    • boo-beek  

      Otázkou je velikost, každopádně…

      Je to 10k přes „cca,“ ale na tom kole není vůbec nic špatně, skvěle vyvážený osazení, teleskop je podle mě na takový kolo volitelná vec: http://www.giantbrno.cz/…ed-29er-2016.

      Případně http://www.giantbrno.cz/…-X-29er-2017, nižší osazení, ale taky vyvážený bez výtky.

      Tohle jsou kola, kde není takovéto „a časem ještě upgraduješ brzdy a bude to super…“ :)

      • jonti  

        Odkazujes jeste na stary model, ten mam doma. Je to super kolo na delsi vylety, ale ten novy je v tezkem terenu o dost lepsi.

        Chce to vyzkouset.

      • kodyz  

        Já bych ty ceny u Giantu nebral tak vážně. Já jsem kupoval na jaře 2018 toto https://www.giant-bicycles.com/cz/anthem-29-2 a odvezl ho z obchodu za 55tis.

        • snas89  

          Posles mi do zpravy odkaz na obchod?

          To byla dobra cena. Standard na gianty je 10% a vic ne protoze maj malou marzi napr oproti speslu.

    • mr.garisson  

      U fulla se hliníku neboj. Taky je potřeba zdůraznit, že i karbon není vždy karbon. Např. Specialized má téměř u všech karbonových modelů hliníkovou zadní stavbu. To také platí i u ostatních značek. Dávej si hlavně při koupi pozor na tuhost zadní stavby. Např. na Cube AMS se zadní stavba kroutí jak žvýkačka. Určitě běž do prověřené konstrukce, co se týká karbonu.

      U hliníku je to jednodušší, ale je dobré si zase dát pozor na celkovou konstrukci, řešení odpružení a osazení komponenty. Hledej kola, kde je dobrý základ: Vidlice, tlumič. To dělá full fullem a současně s geometrií to má zásadní vliv na celkový jízdní projev. Pro inspiraci, já jezdím na Meridě 96.

      • novas752  

        Za 60 je novy karbonovy full stejne nesmysl.

        • krabica  

          Pokud by netrval na 29, tak bych to udělal takhle: koupil bych z výprodeje rám Intense Recluse(L nebo XL popřípadě Spider) za 900€, k tomu třeba ten RS Monarch z bazaru za 4500Kč, nějakou vidlu třeba na R2 bike jsem viděl RS Revelation RC SA 150 za 460€. To je celkem 40000 Kč. Vzal bych třeba tu SLX sadu z bazaru za 4100 Kč, brzdy třeba Deore za 2400 Kč, za 5500 Kč sedlovku OneUP a za 8000 Kč sehnal kola a bižuterii. Sice by to dalo práci a vše nebude nové, ale bylo by z toho fajn AM kolo 150/140mm.

          • boo-beek  

            Na bike discount teď byl Pike Debon Air za cca 420,– → 27,5"

            • krabica  

              Teď je všude tolik slev, že kdyby to člověk nastudoval, tak kolo v pohoho postaví…

        • Lubka6  

          Kámoš na jaře kupoval Hei Hei Trail, tu základní oranžovou, ve výprodeji za 55k. 140/140 trailbike celokarbon na Foxu a SLX. Nová, žádná testovačka. Chce to počkat tak na březen a nechají se koupit zázraky

      • zdenek  

        Je to s tím AMS opravdu tak špatný i u aktuálního modelu?

        Docela o něm uvažuji. Je to totiž jedno z mála kol v této kategorii s 2-převodníkem…

    • tomas.nov8  

      Stevens Jura nevypadá špatně za tu cenu třeba.

      • mr.garisson  

        Hezký kolo i osazení. Akorát ta hmotnost mi přijde vysoká. Je to v téhle cenovce běžné? Např 96 ve stejné cenovce váží o více než 2 kg méně.

    • Nutribird  

      No pokud si budeš nechávat i to HT, zvážil bych kategorii trail full. Minimálně se na tom svést. Ono když tě to jednou chytne, může být rychle málo zdvihu. Sedl bych si i na Giant trance a další ve stejné kategorii. Někdo to musel nakousnout.

      • Lubka6  

        Nechtel jsem to psát první. Na nezávodní pojetí XCé bych si pořídil trailbike a hodil na něj rychlejší pláště. Pojede to dobře a jako bonus to bude pohodlnější a v záloze bude zdvih, když to začne víc drncat

      • Pain  

        Přesně moje situace :-))

      • novas752  

        Pravda

    • TheJD  

      Za 70 k bys poridil od Canyonu bud Lux, nebo Neuron. Obe kola maji karbonovy ram. Lux je XC, zatimco Neuron je takovy trailovy univerzal, ktery bude mit bliz k XC nez enduru, ale zdvihove je prave mezi nimi se 130/130. Lux je 110/100.

      Nebo hlinikovy Neuron, ktery je do 60 k, ale ma jeste stary ram a horsi vybavu.

    • theedge  

      Musíš líp specifikovat co chceš jezdit. Nazval jsi to že hledáš XC fulla – ve zdejší komunitě XC znamená závodní, tvrdý a vysoce efektivní kolo se zdvihy cca 100/100 se kterým není z kopce moc zábavy – např. Specialized Epic, Cannondale Scalpel, Canyon Lux, Cube AMS … nevím jestli přesně toto hledáš.

      XC znamná závodní disciplínu, není to univezální kolo na ježdění " křížem krážem krajinou". Na tokové univerzální ježdění jsou dneska Trailová a All-Mountain kola. Tebou zmiňovaný Stumpjumper je kategorie Trailového kola.

      Z těchto univerzálních fullů jsou zde velmi oblíbená kola jako Canyon Neuron, YT Jeffsy, Radon Slide Trail, Cube Stereo

      • engineer  

        OK, rozumiem. Skratkou „XC“ som mal na mysli bike, s ktorým by som (ako som už spomínal) jazdil po asfaltových (spevnených) chodníkoch, nespevnených (kde nebudem vyhrkaný ako osika vďaka zadnému odpruženiu), tak aj zjazdy. Súčasný karbónový HT 29" bike je strela po rovinkách a do kopca, ale v teréne (ktorý som nepredpokladal, že budem jazdiť, keď som ho kupoval) to už komfortné nie je. Aby som to teda zhrnul – ak moje podmienky splní Trailový bike, tak nebudem protestovať.

        P.S.: vyšším zdvihom (nad 120 mm) sa nebránim.

        • TheJD  

          Je otazka, jak ty sjezdy, o kterych mluvis, vypadaji. Kazdopadne trailovym kolem mensim zdvihem (120, 130) chybu neudelas. Navic pak budes mit vybornou predstavu o tom, jestli takove kolo vyhovuje, nebo by bylo lepsi kolo s mensim, ci vyssim zdvihem.

          • engineer  

            Nie som profík, ani nič podobné. Preto nevyberám DH. Tento druh jazdy s veľkou pravdepodobnosťou nebudem nikdy praktizovať. Chcem mať iba komfort a tiež si užiť radosť z jazdy (a tým nemyslím 50 km/h po rovine).

            Prikláňam sa teda k trailovému bicyklu so zdvihom 120 – 130 mm.

            • TheJD  

              Nemluvim o DH kole, ale jsou dost velke rozdily mezi xc koly, trailovymi koly s nizkym zdvihem, s velkym zdvihem a endury.

              • engineer  

                To mi je jasné, ale až takto do detailov to nemám naštudované, že keď sa zmení uhol o toľko stupňov je to už iná kategória biku apod. V tomto si nechám poradiť/vysve­tliť veci.

                • TheJD  

                  Proto se ptam na to, jake sjezdy mas na mysli.

                  • engineer  

                    Možno niečo takéto: http://www.bikepark.sk/…park/traily/

                    A potom samozrejme nejaké kratšie zjazdy na cyklotrasách tzn. cez les, zvažnicu apod. Neviem čo presne potrebuješ počuť.

                    • TheJD  

                      V Malino Brdo jsem nebyl, ale predpokladam, ze tam se da vyuzit i sjezdak. Kazdopadne kdyz posilas toto, tak bych urcite neuvazoval o xc fullu. Trailovy full toto zvladne, ale urcite neni moc vhodny na pravidelne jezdeni v bikeparcich.

    • engineer  

      Nie som úplne zaťažený na XC, kľudne by mohol byť trail, ak bude mať rozumnú geometriu – tzn. dlhšie presuny po asfalte budú, v rámci možností, komfortné a rýchle :)

      A len pre info: ten HT si nenechávam, pokladnička mi takýto luxus nedovolí.

      • TheJD  

        Z tohoto pohledu by byl urcite suprovy ten novy Neuron, ale je to uz 70 k, coz je vic nez tvuj limit. Zase je to karbon., je tam teleskopicka sedlovka a na tom kole neni nic, co by bylo treba menit, jedine vylepsovat (odlehcovat).

        Co se tyce jizdy po asfaltu, tak tam hraji hlavni roli plaste, u kterych je jasne, ze cim lepsi to bude na asfaltu, tim horsi to bude v terenu.

        • jonti  

          Kdyz to nechces hrotit ani po asfaltu, teda nejake velmi caste velmi dlouhe jizdy, ani v terenu, tak ti stejne dobre poslouzi rozumny XC full 100mm i rozumny trail 120–130mm. Casto je posed velmi podobny.

          Cim novejsi model tim vic bych se orientoval na XC fully, ktere maji uz dost „trailovou“ geometrii a byl bych opatrny u trailovych kol, ktere casto nejsou uz moc jezdive.

          • TheJD  

            Zrovna Lux ma hodne konzervativni hlavovy uhel, se 110 vidli jen 69.5°. Na druhou stranu Neuron CF ma sedlovy uhel o 0.5° kolmejsi. Myslim, ze na nezavodni pouziti bude Neuron lepsi volba, ale ani Lux se samozrejme zdaleka neztrati.

          • engineer  

            V tom prípade by som sa asi prikláňal k trailovému biku – zdvih naviac sa vždy môže zísť. Osobne ma viac bavia zjazdy ako ťahanie do kopca :)

            • TheJD  

              Jenze na tomto je vtipne, ze cim mas lepsi kolo na jizdu s kopce, tim kratsi dobu jizdou s kopce stravis a naopak vic casu budes jezdit do kopce.

              • engineer  

                Hm, to máš pravdu. Vždy je to niečo za niečo.

                • Nutribird  

                  Ale je to super a pokud pojedeš opravdu z kopce tak jak se má. Bude tě to bolet stejně nebo i víc než do kopce. Pokud natrefiš na správné lidi zjistíš, že cyklistika může znamenat úplně něco jiného než co jsi doposud znal.

              • Breakpain  

                Mam okruh, 45 min cca. Z tohoje sjezd 6:30 min … A stejne to jezdim dokola a dokola ;)… Do kopce to beru jako „dan“.

                • boo-beek  

                  To chápu, mám nějaké trasy, kde z půldenního výletu je ta nejzábavnější pasáž dolu jen na pár minut… Ale od té doby, co jsem se přestěhoval 5 minut od lanovky na Ještěd, jsem to jel jen jednou :D

                  • Breakpain  

                    Tos ale s tim je bohuzel ted utrum, ne? BP zrusen…

                    • File12  

                      Jelikož by se tam mělo jet ještě enduro tak to asi tak horký nebude. Je otázka, zda bude mezi tim jezdit lano a nebo jestli pojede o závod, pokud ne, kašlu na něj, tolik výjezdů a kor o trénink by mě zabilo :D

                    • edems  

                      What?

                      • Breakpain  

                        Mno, nový majitel údajně prezentoval tvrzení, že poslední sezóna BP je 2018, pak už jen rozvoj lyží a enduro / trail tras či něco takového …

                        • boo-beek  

                          Tak, nový majitel bude chtít hlavně vydělávat, takže provozovat aspoň nějakou lanovku i v létě a budovat marketingovej potenciál Ještědu. Takže do nějaký míry se určitě přizpůsobí poptávce.

                          Jinak já kluky z BP neznám, vrátil jsem se do Liberce po 15 letech, takže – i když bych rád – osobní rovinu to pro mě nemá. A nehledě na to, co bude, já se potřebuju hlavně dostat 1–5* denně nahoru, pak chci hlavně těžký traily, který už si ale umím najít sám, ani nevím, jestli se tam smí jezdit, ale nikoho na kole tam moc nepotkávám :) A s dětmi to beru přes Pláně k Šámalům, kde se těžko něco změní ;)

                          • Breakpain  

                            Mno, co vím, z důvodu ekonomiky to právě moc nevydělávalo. Dotyčnej majitel zavedl jako jeden z mála poplatky i za parking, takže to plno lidí nakrklo. Mno a upřímně, nejvíc vytížený to je na začátku sezóny, kdy ostatní parky ještě nemají otevřeno. Potom už Ještěd ztrácí na kráse…

    • boo-beek  

      Jinak, k tomu XC vs trailbike… když jsem se přestěhoval pod Ještěd, jezdil jsem po okolí asi měsíc (tak 3–5× týdně) na hardtailu. Předtím jsem jezdil ve Středohoří, vyjížďka na odpoledne 40, celodenní 70–90 (málokdy). Okolo Liberce to sice šlo, hřebeny Jizerek po asfaltu, štěrku, šotolině i lesem fajn, na Ještědu jsem sjel v podstatě všechny standardní / legální trasy (s výjimkou sjezdu pod lanovkou), ale místy to bylo fakt nepříjemný. Pak jsem objevil pár delších tratí z Ještědu, kde se dost stoupá a pekelně jezdí dolů, některý z nich nešlo kolo ani tlačit a musel jsem ho nosit v jedný ruce a druhou se přidržovat stromů. Tak jsem koupil fulla – o geometrii jsem toho moc nevěděl, jen mi přišlo „standardních“ 100mm málo, takže jsem našel kolo 120/120, fajn osazený (za ty prachy skvěle), pár desítek minut vyzkoušel, v zásadě fajn… chvíli jsem na něm jezdil, průběžně něco předělával, trochu mě štvala vidle, atd. A hlavně jsem zjistil, že pořád nedám to, co bych chtěl, zcela nafoukaně, limitovanej kolem. Pak jsem zjistil, že Haibike má v podstatě na stejným rámu i kolo, který označuje jako AM (moje bylo označený jako XC), mj. zadní stavba umožňuje použití tlumiče 200×51 i 200×57. Tak jsem vyměnil tlumič, pak vidlici, koupil teleskop, lepší kola, širší pláště + TL, širší řidítka, kratší představec, výsledek je 135/140mm, o cca. 1,5 stupně položenější hlava, jistější řízení, větší jistota obecně, celé je to mnohem lepší, i když do kopce je to oproti HT strašně pomalý :) Ale je strašně přijemný toulat se hodiny po kopcích a nemuset moc řešit, kudy si můžu dovolit jet dolů. Dopředu dám ještě pevnější 150mm vidli a budu asi blízko limitům toho rámu, takže uvidíme, jestli se mi naskytne nějakej zajímavější. Ale v zásadě jsem se z XC HT dostal na AM full během dvou měsíců a stálo to dost peněz navíc, takže jestli shledáváš nějaké styčné body s tímhle příběhem, tak se fakt zkus podívat spíš po nějakém trailbiku nebo AM.

      Mimochodem, kolo, který jsem měl půjčený na víkend na test a fakt mě bavilo (akorát jsme se nedohodli na ceně), byla Merida one-twenty 9 (měl jsem ji v nějakým setupu s 130mm Manitou Mattoc, vzadu 120mm čehosi od Lišky, ceníkovka asi 45, mimo 2.35 plášťů v 19mm ráfku bylo rozumně seskládaný).

      • theedge  

        Jak pises : takovato prestavba co jsi absolvoval je financne daleko narocnejsi nez rovnou koupit trail – AM bike. Navic z toho muze vzniknout peknej kockopes.

        • krabica  

          Záleží na rámu, třeba Intense Spider lze přestavět na Recluse výměnou tlumiče a horního linku. Získáš tak z XC/Trail kola AM. Mimochodem, ještě stále se dají koupit ty rámy za 900€.

        • boo-beek  

          Hele, jak se to vezme. Obecně, když se podívám na většinu biků, tak jich vidím opravdu málo sestavených tak, abych nic neměnil. Pohon, nebo aspoň řazení, kazetu, řidítka a představec, pláště, brzdy, atd. Tyhle prachy bych asi dřív nebo později investoval do jakéhokoliv kola… Ale je pravda, že za tím je plno práce, kterou dělám z nadšení. Kdybych ji měl přepočítat na peníze, bylo by to zase dost navíc. A naprosto uznávám, že tohle jde zřídka (podle propočtů by ten rám měl zvládnout i 216mm, ale nedokážu se dopočítat, co by to udělalo s výškou šlapáku a následně s úhly), u některých rámů náhodou (můj případ), u některých záměrem (třeba FRAMR / SLAMR). Takže, v principu přestavba XC na AM vůbec nemusí být možná a, i když je, tak to něco stojí. Takže je jednodušší mít jasno před nákupem :)

    • theedge  

      No musíš si uvědomit že zázračný kolo který jede super po asfaltu a zároveň si s ním zařádíš na trailech v bikeparku moc neexistuje.

      Nicméně pokud si chceš užít „zjazdy“ v bikeparku Malino Brdo tak bych se vyšších zdvihů rozhodně nebál a díval se minimálně na trailové kolo. Vzhledem k požadavku na jízdy po silnici se díval na výbavu s uzamykatelným tlumičem. Jízdu po silnici ti nejvíc budou ovlivňovat použité pláště a to jestli mám zamčený tlumič.

      Musíš si uvědomit jestli chceš víc silnici nebo traily v bikeparku.

    • Tomkac  

      kup Giant Trance… teď je v akci na spoke.cz za 60 Trance 1.5GE nebo zkus i jejich novou 29… jestli chceš kolo na všechno tak tohle je asi nejlepší kandidát… Každopádně nejde udělat úplný kompromis a jezdit na jednom kole jak všechny tratě v Malinu tak xc přejezdy… Vždycky bude trpět buď kolo, nebo ty.. Musíš se rozhodnout jestli tě to táhne víc na XC, DH, EN, TR a podle toho si koupit kolo a využívat ho…

      • krabica  

        Nebo nakonec skončí u více kol… :-D

      • novas752  

        Presne tak. S ohledem na bikeparky bych bral neco aspon 140mm a vic, spis i 160. A na asfaltovy vyjizdky lehkym terenem si nechat hardtail.

    • Chlebovnik  

      Ctrl+F „Trance 29“ – Phrase not found

      WTF?

      https://www.giant-bicycles.com/…ce-29-2-2019

      • File12  

        To mě taky napadlo. Jít to Giantu tak Anthem opravdu jen na závodní XC a Maraton. Na nezávodění bude Trance 29 lepší volba v každý situaci. To je pro mě opravdu trailbike.

        U Giantu je to docela hezky rozškatulkovaný.

        Anthem – závodní XC, Maraton

        Trance 29 – Trailbike

        Trance – All Mountain

        Reign – enduro

        Samozřejmě se to prolíná trocho do obou kategorií pod i nad.

        Jak už bylo doporučeno. Testuj testuj, aby si za rok zas neřešil že 140/140 by byl ideál.

        • McBlacky  

          Aby se dalo jet kopce potřebuješ pořádný pláště (víc než geo) a ty pak nejedou na rovině a do kopce. O zdvihu to až tak není. Dneska je toho hodně dá napálit z kopce i na dobře obutý 100/100, naopak 140/140 na něčem jako racing ralf bude marný jak nahoru tak dolů.

    • engineer  

      Dva bajky určite nepotrebujem alebo inak povedané, nemám na to čas ani financie. XC teda na základe vašich rád vyraďujem a vyberám trailbike so stredným zdvihom.

      Bikepark som uviedol ako príklad na užitie si jazdy. Nie je mojim cieľom ho jazdiť 3× do týždňa. Riešim teda kompromisný bike, ktorý by zvládol aj poľné cesty, aj zjazdy. Momentálne mám spomínaný Focus, na ktorý som dostal zaujímavú zľavu. Predpokladám, že by som dokázal dostať zľavu aj na ďalší bike. Máte niekto skúsenosti s trailovými bajkmi od tejto značky?

      • theedge  

        Dívej se na 29 fully se zdvihy 130–140 ( vidle klidně 150 ) – je jich hromada.

        Canyon Neuron 2019, YT Jeffsy, Radon Slide Trail, GT Sensor, Ghost SL AMR …

        Vidlice aby měla alespoň 34mm vnitřní nohy, teleskopickou sedlovku, zadní tlumič se zamykáním, slušný brzdy, převody a řazení dle libosti …

        • File12  

          Přesně tak. S tím, že zase budou malý rozdíly. Neuron CF2019 pojede líp do kopce jak Jeffsy, ta zase dolu. Mě se hodně líbí ještě Transition Smugler, 120/140, položenější úhel a 36 vidle vpředu. Ale cenově je na tom hůř než němci.

          • Dejv0  

            Smugglera s 36 můžu doporučit, je to prostě skvělý, ale ne pro každýho, člověk musí srovnat v hlavě co chce a neřešit průměry. :))

            • TheJD  

              Nemyslim si, ze by byl Smuggler vhodny pro cloveka, ktery do ted jezdil jen na HT a ma minimalni zkusenosti s jezdenim, na ktere je Smuggler vhodny.

              • Dejv0  

                Ale já ho doporučuju Filému, zakladateli vlákna by mě nikdy nenapadlo se o něm jen zmínit nebo kde dedukuješ moje doporučení nezkušenému?

                • TheJD  

                  Reagujes na prispevky, kde se navrhuji kola pro engineera.

                  • Dejv0  

                    File12:„Mě se hodně líbí ještě Transition Smugler“… Tak já nevim hele, ani jsem nic nad tím nečetl.

        • McBlacky  

          Sensor a SL AMR jsou přesně příklad kol, který mě osobně na delší pojezd přijdou za trest, na zbytku jsem nejel (dole navrhovaný smuggler je taky kotva).

          Ono je důležité srovnání. Když máš doma jedno kolo, musíš na něm ujet všechno, jediný střet s realitou je, když jedeš v partě a vlaješ na chvostu. Což může být jen tím, že ostatní mají kolo s víc jezdivou geo a obutý na rychlejší xc pláště.

          Osobně střídám celkem vyladěnýho Trance 140/140 s hodně vyladěným Top Fuelem 100/100 a to je jak sednout z traktoru do formule, rozdíl je větší než mezi Top fuelem a silničkou. A to se Trance považuje za jezdivej trail bike.

          • File12  

            To jsem ale zase u toho že buď to pojede z kopce nebo do kopce. Buď najdeš kompromis mezi tím a smíříš se nebo oželíš jedno či druhé. Proto jsem navrhoval původně Trance 29. Neměl by být důvod, proč by do kopce neměl jet trochu slušně. Nebo fakt ten Canyon Neuron. CF Trochu přes rozpočet ale taky by to nemuselo být špatný na obě strany

            • novas752  

              Přesně. Jeffsy jede taky celkem slušně. Já mám 27,5 což je ještě trochu větší teréňák než 29 a i s otevřenym tlumičem se kopce daj vyjet bezproblému.

              • TheJD  

                Kopec vyjedes bez problemu i na superenduru 180/180. Jeffsy spada skoro mezi enduro kola a tu 27.5 bych mezi ne s klidem zaradil. Mezi Neuronem CF a Jeffsy 29 bude dost rozdil v jezdivosti.

                • File12  

                  Jeffsy je položenější a z kopce dolu bude lepší určitě. Ale dej na něj Forekastery, co jsou na Neuronu CF a nemyslím si, že by do kopce tak ztrácela. Když dám na svojí Capru Forekastery, přivřu tlumení a dám do trail polohy tak taky pojede úplně jinak nahoru. Bylo to psáno vícekrát. Pláště udělaj víc jak zdvihy a geo.

                  • TheJD  

                    Jenze ono to neni jen o jezdeni do kopce. Plaste udelaji vic, nez geo nebo zdvih (drzime se v kategorii 100–180 zdvih), ale jen co se tyce toho, jak kolo jede. Jina vec je, jak se kolo bude chovat na jednoduchem trailu, ktery neni moc z kopce. Neco jako Jedovnice, SpS nebo nejaka pesinka v lese. Tam te ty plaste sice zrychli, ale privrene tlumeni atd. ti vyrazne zhorsi funkci odpruzeni. Navic na takovych trailech je moc zdvihu na obtiz a jizda na enduru v Jedovnici neni zadna velka zabava. Na takove traily jsou nejlepsi nizkozdvihe fully. Ja si v Jedovnici letos pujcil Hei Hei 120/100 s plasti ardent + ikon a byla to parada. Kolo letelo, plaste drzely dostatecne a zaroven to nebylo jako na HT, kde by me kopal zadek. Navic si clovek muze snaze hrat s tim kolem, protoze pujde do vzduchu lip, nez tezka endura.

                    • File12  

                      Souhlasim. Takže jsme u toho co jsem doporučoval hned napoprvé Trance 29 nebo Neuron CF 2019 :)

                      Enduro jsem nikde moc nezmiňoval dokud se tu nezačlo zmiňovat že takhle mělo postupný vývoj dost lidí.

                      Pokud se ale vrátím na začátek a dotaz tazatele, platí můj první řádek.

                      • TheJD  

                        Ten Trance bych mu nedoporucoval. Myslim, ze to je moc dolekopcom kolo, akorat ma male zdvihy. Videl bych ho tak na urovni Jeffsy 29 nebo Smugglera. Ale mozna to tak neni, chtelo by to projet.

                        • File12  

                          Asi to chce vyzkoušet, Trance obecně se bere jako jezdivější trail/am kolo.

                          Trochu koukám co dnes berou jako Trailbike https://enduro-mtb.com/…you-can-buy/

                          Tam jsou samý kladiva a Trance je mezi nimi jako nejjezdivější, takže když by se mu dali do testu podobní konkurenti,

                          tak by určitě nestrádal.

                          • TheJD  

                            To je sice test trail biku, ale vic nez polovina z nich bych zaradil spis mezi endura, i kdyz ty znacky treba maji i „full on“ enduro. (treba Trek, kde je Remedy velice schopne kolo, ale jejich zavodni enduro je Slash)

                            Kdyz si trail kategorii rozkatulkujeme na jezdiva kola a AM, tak osobne Trance 27.5 i 29, stejne jako Jeffsy 29, radim do AM kategorie, zatimco treba Neuron a Stumpjumper ST do jezdive kategorie.

                        • novas752  

                          Na Trancovi 27,5" jsem jel a je to mene dolekopcem kolo nez Jeffsy 27,5".

                          • Pain  

                            Z čeho tak usuzuješ ?

                            • novas752  

                              Opakovani matka moudrosti?

                              Dobra, na Trancovi 27,5" (Vel. L, model 2 LTD 2017) jsem jel a na Jeffsy 27,5" jezdim furt (vel. L, Flip Chip v poloze High). Oboji bylo na podobnym obuti, Trance jel znatelne lepe do kopce (narozdil od moji Jeffsy ma tlumic s propedalem) ale Jeffsy mi prisla z kopce proste stabilnejsi, jistejsi, trochu vetsi tank proste. Treba pri sjezdu volnou suti z kamene a listi byl Trance takovy nervozni, Jeffsy tim proplouvala mnohem klidneji. A pak taky v klopenkach se na muj vkus Trance choval trochu zbrkle.

                              Nevylucuju ze to je tim ze na Trancovi jsem ujel 20km a na Jeffsy v te dobe asi 1800 a Trance nebyl nastelovanej 100% na me ale jen na velmi podobnou postavu i styl. Ale proste mi to tak prislo

                        • jeniiiik  

                          Smugler má sice malý zdvih, ale jinak je to solidní kladivo. Ten chce už zkušenějšího pilota. ;)

                          • TheJD  

                            Ano a myslim si, ze Trance 29 na tom nebude vyrazne jinak. Takove kladivo sice nebude, ale taky od toho nebude daleko.

          • novas752  

            S jednim kolem nemáš na výběr. Buď uděláš z xc bajku v těžkym terénu šrot a nebo holt pojedeš na trailbiku o 2km/h pomaleji.

            • McBlacky  

              spíš ujedeš 100km a druhej den můžeš znova, nebo dáš 60–70 a druhe den už nikam nejedeš.

              nemám úplně pocit, že bys z moderního xc fulla udělal v terénu šrot. Mám ted na mysli zejména Epic, Top Fuel a Anthem. Dokud ho nepošleš do stromu nebo šutrů, nechá si to líbit dost, ale chce to víc skill, než to pustit na AM/EN mašině a v hodně velkým mordoru to logicky je pomalejší.

              • 01carbon  

                Nebo to tam posle na ht – mladej ;)

                • McBlacky  

                  Tak Whistler na TT jezdi strelci na HT… a zo uz je celkem level , myslim tu hard line, i chicken okolo na ht neni zadara

                  • TheJD  

                    Tak zrovna ta tezka lajna neni neco, kde bys potreboval zdvihy, i kdyz celopero ti tam urcite trochu pomuze s utlumenim tech narazu.

                    • McBlacky  

                      me by to ani nenapadlo na xc ht. moc nechapu jak to jde s xc geo vubec dat.

                      • TheJD  

                        Ja to nejel, ale rekl bych, ze to tam je hlavne o tezisti nez cemkoliv jinem. Mozek nepocitam. :D Rozhodne tam nepotrebujes zdvih, ktery tam muze byt naopak na obtiz.

                        Dneska se vsude resi geo, ale nemyslim si, ze by ti na pomalou techniku pomohla. Naopak ta moderni long, low, slack bude prave na tuto pomalou techniku naobtiz, stejne jako na switchbacky a dalsi veci.

                        • McBlacky  

                          Ta střední část po poklopeným šutru je hodně o úhlu vidle tam zjistíš rozdíl mezi 65 a 70 hlavou rychle :)

              • MichaelSimek  

                Ten rozdil zdaleka neni takovej. Na endurku se porad da naslapat hromadu km jeden den za druhym.

                • TheJD  

                  Da, ale pokud na te trase nebudou dobre sjezdiky, tak kdo by se tak drel.

                  • MichaelSimek  

                    Tak jasne, ja si vetsinou vzdy neco na trase najdu :) Jen me slo o to ze to zase takova drina v porovnani s xc neni, pokud clovek nejede s rychlejsima lidma

                    • TheJD  

                      Ja myslim, ze je to velky rozdil. Na jare si to overim na vlastni kuzi na novem biku. :)

                      • MichaelSimek  

                        Ja XC i EN mam a jezdim na EN s lidma co jezdi na XC, jezdim XC zavody obcas na EN obcas na XC, a XC strava segmenty taky obcas na EN zkusim. Nejakou tu predstavu mam. Kolik tak bude rozdil v rolling resistance u EN plaste vs XC plaste na MTB trase, pak muzes odecist o kolik malo budes rychlejsi na EN plasti ve sjezdu/zatackach/at­p. A ten rozdil bude nakonec jednotky %. Pro nezavodnika jestli pojedes 3 hodiny nebo 3 hodiny a 10 minut asi moc neznamena. (To vse plati pokud aspon trosku vykonnosti tam je, pokud neni zadna tak tech „20W“ (vymyslene cislo) rozdil muze delat 30% :)

        • engineer  

          Len tak zo zaujímavosti, čo hovoríte na niečo takéto?

          https://www.focus-bikes.com/…jam-6-9-nine

          • novas752  

            Proč ne, vypadá zajímavě. Akorát hlava je pod docela velkym úhlem a je to jednočep – chtělo by to vyzkoušet na vlastní kůži.

            A na pláštích co tam jsou bych XC vyjížďku jet fakt nechtěl :) Mám ho vepředu a zrovna brutálně to nejede. Ale zase v terénu supr.

            • engineer  

              Priznám sa, že sa v tom už strácam. Nemám skúsenosti s Trialovou kategóriou a tak to aj vyzerá :) Každopádne, plášte sa dajú vymeniť. A čo sa týka zadného tlmiča tak okrem zdvihu by som si mal na čo ešte dávať pozor?

              • Dave13  

                Mimo zdvih ktery se tady resi, res geo kola. Pritelkyne mela canyon nerve (hlava 69,5) pak se svezla na kole o vyssim zdvihu ale hlavne jine geo a jeli jsme pro noveho giant trance (hlava tusim 67) a tyhle 2,5 stupne na hlave dela v terenu z toho kola uplne jine kolo nez nerve. Oba mame na kole HR 2,4 a litame vyjizdky do 80km bez problemu. Vyjedu s tim 15km kouty nahoru po asfaltu s plnou polni a integralkou na hlave pri zavodech takze nemam pocit ze by me to ze je kolo enduro nejak omezovalo. Je to jen na tobe co od kola chces, ale kazdy si asi musi projit tim procesem ht, full 100mm, enduro jako ja, dneska mam k enduru jeste sjezdaka a je mi fajn 

                • TheJD  

                  Rozhodne je rozdil mezi starym Nervem a Trancem, ale taky je rozdil mezi obutim na tom starem Nervu (origo tam davali Mountain King 2.2 myslim) a HR 2.4. oboji udela sve a tim padem se posunes je o jednu, ale rovnou o dve tridy vic do sjezdova. A netvrd mi, ze to kolo jede do kopce lip, nez ten Nerve.

                  To, ze vyjedes Kouty po asfaltu nahoru je super, ale to vyjedou i jini na endurech. Urcite jsi tam ale potkal nekoho na silnicce, ktery kolem tebe cestou nahoru jen profrcel.

                  Dnes jde u geo hlavne o to, ze u kol s nizsim zdvihem se deje to stejne, co u endur. Tedy pokladani hlavoveho uhlu a celkove natahovani kola. Ovsem u techto kol zustava efektivita slapani, takze ve vysledku je kolo diky geometrii vyrazne schopnejsi v terenu a ve sjezdech, ale v jizde do kopce a v rychlosti ztraci minimalne, pokud vubec. Kdyz na takove kolo das plaste typu HR2, tak se jeho schopnosti v terenu posunou jeste dal, ale uz to nedava smysl, vzhledem k urceni kola.

                  • Dave13  

                    Ja mam enduro capru, trance ma pritelkyne a hr jsme tam dali my, i s origo jezdivejsimi plasti to bylo sto a jedno v terenu a netvrdim ze jede do kopce lip, ale ze to neresim jak jede do kopce, vyjedu ho proste pomaleji, proto mu pisu ze si musi sam uvedomit co chce preferovat

                    • TheJD  

                      Rozumim.

                      Ja mam aktualne Metu AM a predtim jsem mel Strive (jeste stary bez shapeshifteru). Kdyz porovnam to, jak ty kola jedou, tak se stejnymi plasti, kdy na Mete jsou DHF 2.5 WT a DHR2 2.4 WT, zatimco na Strivu DHF 2.3 a DHR2 2.3, takze ten Strive jel znatelne lip. Oboji je pomale, ale je tam rozdil. Vsechny plaste dvousmes. Ted mam na Mete nove Micheliny Wild Enduro a s tema to je jeste pomalejsi, ale zase jsou odolnejsi a drzi peckove.

                      • theedge  

                        Já myslím že furt donekonečna řešit jestli něco jede o malinko líp než to druhý je úplně zbytečný. časo je to placebo a nějaký subjektivní pocit. Vždyť trailbiky nejsou kola na závody a na honění vteřin. To že na jednom vyjedeš na kopec o 5s později je přece úplně jedno.

                        Všichni ví že na enduro Maxxisech to není nejrychlejší a stejně je tam všichni vozí, protož je na nich zábava a dobře drží.

                        Ať si koupí co se mu líbí. Myslím si že s žádným z moderních trailbiků výraznou chybu neudělá.

                        • Dave13  

                          Přesně

                        • TheJD  

                          Souhlas. Osobne se mi ze zde zminenych kol pro nej libi nejvic Trance 29 a Neuron CF. Nejvetsi rozdil v tom, jak dobre to pojede, udelaji plaste.

                        • McBlacky  

                          Jenze ono to je spis tak ze rozdil je i 30–50% casu xc raketa proti solidne obutymu trailu moderni geo

                          • theedge  

                            Tady se ale nikdo o XC rakete nebavi. Vedou se tu debaty trailbike vs. jinej trailbike.

                            A i tak tech 30–50% se mi jevi jako nesmysl. Vsak kdyz bude chtit tak i ten trailbike si muze obout do XC gum a kdyz zamce tlumic tak bude rozdil malej. Na XC raketu zdvihy nepridas, ale trailbike si do XC naladit muzes. Zvlast kdyz nechces zavodit tak je trailbike daleko univerzalnejsi varianta.

                          • MichaelSimek  

                            To ani nahodou. Kdyby tomu tak bylo tak bych po presedlani na XC mel vyhravat vsechny ty xc/maraton zavody co jsem kdy na endurku objel. Realne bych se ale posunul jen o par mist.

                            • McBlacky  

                              největší rozdíl je ve vyšších výkonech, přestože rolling resistance je stejná.

                              Vyber si hodinový okruh s převýšením 500+ a zkus to jet na obou kolech úplně na krev. Všude kde si cheš lehce přišlápnout a něco vyletět, tak na xc jedeš a na trailu couváš. To samé akcelerace ze zatáček atd. Prudký kopce nad 15% jsou kapitola sama o sobě, tak se na AM/EN lámeš jak debil a nejedeš nikam.

                              Plus teda na reálném závodě samozřejmě ti ještě naloží ti vepředu protože spolupracují.

                              • MichaelSimek  

                                Vsak to je to co pisu, an spici kde se jede furt hrana a kazda sekunda se pocita tak tam ty jednotky % hraji roli velikou. Ale pro nas jelita ten rozdil takovej zdaleka neni i kdyz kdyz to bude kopcovitej lehkej teren, tak to samozrejme bude o neco vetsi rozdil nez kdyz to bude trat pro horska kola :)

                              • theedge  

                                „Vyber si hodinový okruh s převýšením 500+ a zkus to jet na obou kolech úplně na krev“ … no to je přesně to co typ lidí s enuro koly nedělá a nepotřebují dělat. To je čistě chrťáckej XC pohled a ty nedokážeš pochopit že existuje i jinej pohled.

                                • novas752  

                                  Hele ale zase hodinovej okruh s 500m převýšenim neni pro trénovanýho nic extra, to i na Enduru objedeš s prstem v nose. I kdyby 40 minut nahoru, 15 dolu a 5 minut odpočívka na vyhlídce. :)

                                  • theedge  

                                    jo to jo – to si nerozumíme. Jezdím 45km okruhy s 1500m převýšení. jen píšu to že to nemusím jezdit „na krev“ abych zjistil jestli mne náhodou o pár minut nebrzdí moje kolo – to je ten pohled XC elasťáka. Každej kdo má typ kola jako těžší trailbike – AM – EN kolo tak ví proč ho má a ví že ty přednosti toho kola jsou jinde než trošku ušetřenýho času při jízdě na krev.

                                • McBlacky  

                                  to bylo pro srovnání. Trailový kolo už pár let mám a jezdím všechno možný od BP po Alpy za svý a na 2019 mi přide Slash, takže mi věř, že to vidím z obou konců.

                                  Celá diskuze je o tom, že buď máš kolo kde je kompromis dolů, nebo nahoru. Čím víc zdvihu, poklopenější hlava a sedlovka a hrubší pláště tím víc to nejede když musíš šlapat za svý.

                                  Proto se poslední dva roky rychle tvoří kategorií biků s nižších zdvihem a agresivní geo, neboť na to přechází lidé co už umí jezdit a nepotřebují tolik zdvihu a ocení, že taky někam dojedou.

                                  .

                                  Předtím byla EN móda pořídit si první kolo pořádný kladivo, hlavně at to má zdvih, což končilo tlačením nahoru a rozstřelem o strom, skálu v následným sjezdu při pokusu dát KOM ;)

                                  • Dave13  

                                    A ti co neumí jezdit tak mají endura

                                    • McBlacky  

                                      ne všichni :)

                                      naopak lidi co závodí špičku v EN jsou fakt střelci. Startovat s vědomím, že se rozstřelím a jen si můžu přát ať to není moc…

                                  • theedge  

                                    Jenomže od té doby se razantně změnili i ty endura a trailbiky – sedlový úhel 75,5 – 76° a velký pokrok udělali samotné tlumiče kde se o nějakém locku dá mluvit až u posledních generací. To co ty píšeš že se endura musí do kopce tlačit už dávno není pravda.

                                    Pak už se debata pořád točí o použitých pláštích, ale tak jak si na XC 100/100 fulla můžu obout enduro gumy, tak si můžu na EN kolo obout jezdivé gumy.

                                    A to že vyšší zdihy jsou pro lidi co neumí jezdit je taky zavádějící. Protože když vyjedeš do Alp a jedeš tam dolů 1000 a víc metrů převýšení po turistických chodnících plných šutrů ( žádnej vymetenej umělej flow trail ), tak jsi z toho prostě rozbitej a zdvihy k pohodlí potřebuješ.

                                    • File12  

                                      Vzdycky je to kompromis. Kdyz vemu co mi ted pozere a odpusti 29” 160mm tak je to neskutecny.

                                      Skoro by se dalo rict ze to az tak nebavi. To kolo si zaslouzi narvat tam plnej a nepremejslet a tam se ti odvedci to ze je to kladivo. Ja i na enduro zavodech mam pud sebezachovy. Takze tam kde se to na jestedu dalo palit 60+ tak ja brzdil. Radsi dojedu v kuse a muzu fungovat. Jestli budu 100 nebo 125 je mi jedno. Katdej necht jezdi a koupi kolo co chce. To ze vyuziju potencial kola jen na 50% neznamena ze je to spatna volba.

                                    • McBlacky  

                                      mě přijde, že tu diskuzi vedeš ve smyslu, že máš pocit, že mě musíš poučit o tom, kde je dneska trail nebo en kolo. To nemusíš. Málokdo u nás má najeto s tolika různými lidmi na trail a en kolech jako já, přes stovku za rok určitě. Jen to pozoruju v reálu a vidím jak lidi jedou/nejedou na konkrétním kole vzhledem k možné fyzičce.

                                      Přijde mi pak zavádějící někomu jako univerzál doporučovat kola 140+ zdvihu, kde pokud se neinvestuje šestimístná částka dostaneš 14+ kilo kovadlinu se kterou se akorát vytrápíš.

                                      Když máš srovnání třeba na konkrétním velkém a prudkém kopci jak se ti jel na 100; 120; 140; 160 zdvihovém kole odpovídající kategorie, je to taky zajímavá zkušenost. Pro mě co hraničně vyjedu na xc fullu často na trailu a 2,4–2,5" hrubých pláštích nedám, prostě to je nereálný to vylámat – převody stejný.

                                      Kola různých kategorií mají omezené použití a to je výrazně užší, než se snaží namluvit marketing. Promo ve smyslu "konečně univerzální bike co jede všude´ to jsou akorát kecy.

                                      • theedge  

                                        Ale to jsme se dostali někam jinam – tady tazateli a zakladateli vlákna byl jako univerzální kolo doporučen trailbike na zdvizích 130–140. Dle jeho slov si s tím chce užít i traily v bikeparku. Zdvih 140+ jak ty píšeš mu tu nikdo nedoporučil – pouze pár lidí psalo že na tyto vyšší zdvihy pak přešlo.

                                        • engineer  

                                          Presne tak. Pôvodne som chcel XC so zdvihom 100–120 mm, ale na základe tejto bohatej diskusie som sa rozhodol, že pre moje jazdy bude lepší trailový bike so zdvihmi 120–14 mm. Samozrejme v kombinácii s vhodnou geometriou, ako aj hmotnosťou.

                                          Modely zatiaľ vyberám. Favoritov tu potom pridám na „schválenie“ :)

                                    • krabica  

                                      Na pořádné EN ráfky XC pláště nedáš a opačně taky ne, teda nasadit lze, ale funkce bude na hovno, takže zbývá i výměna zápletů… Stejně na XC potřebuješ jiné užší a lehčí záplety, na EN odolnější a širší, tím i těžší. Mám doma dvoje záplety na karbonu v cca stejné ceně, XC 25mm váží cca 1430g, EN 30mm 1750g, už to rozhoduje, že to kolo pojede jinak…

                                      • embi  

                                        Tyvole chudák Nino je úplně mimo, vozí na XC 30mm široký ráfky. Na tom ta guma nemůže fungovat!

                                        • gemini  

                                          30 mm vnitřní šířky? Já dnes na tento ráfek koupil 2,4 gumu, protože 2,25 guma měla krajní fugury na můj vkus hodně ke středu. Pokud teda Nino jezdí 30 mm ráfek a tomu adekvátní gumu, pak teda dvojnásob klobouk dolů před tím, co na kole zajíždí…

                                          • theedge  

                                            no tak pokud tam má 30mm ráfek, tak to zcela určitě má z důvodu že se mu na tom líp jede …

                                        • krabica  

                                          Jenže on má pláště udělané pro něj na míru, takové neseženeš…

                                    • jeniiiik  

                                      Hehehe…Liberec enduro mi přišel spíše jako závod v tlačeni kola než jako závody na kolech. Tak proc to vsichni v pohode nevyjeli když ty endura jedou?

                                      • MichaelSimek  

                                        protoze se jim nechce slapat a kdyby meli jiny kolo tak by se na tom nic nezmenilo

                                        já to všechno slapal (jako pedaloval :D) :)

                                        • jeniiiik  

                                          Já taky a kdybych nepokračoval druhý den na běhání do Českého ráje a den předtím neběžel 25km v Krkonoších tak bych se vybodnul i na tu jednu lanovku. Byl jsem v Liberci poprvé tak me ty kopce fakt bavily… ;)

                                  • MichaelSimek  

                                    „že taky někam dojedou“ … ten rozdil opravdu neni takovej ze by clovek nekam kvuli tomu nedojel :)

                                    • McBlacky  

                                      je a není. Když se mrknu dost let zpátky, tak ujet 100km za den bylo normál ve větší partě i v kopcích, do toho se vybíraly ty nejlepší sjezdy, na hraně 100–120 zdvihových kol. Pak se začalo jezdit na 130–150 a zkracovaly se švihy a dneska se jede za den 40–50km na moderních trail/En kolech.

                                      Nebo ve známých lokalitách typu Rychleby TT se nahoru vydrápeš méněkrát ;)

                                      • MichaelSimek  

                                        rekl bych ze za tim budou 2 jine duvody, a) lide jsou proste linejsi a bavi je min slapat b) jezdi se tezsi veci nebo se „sessionuje“ nejaka sekce takze na prejezdy zustane mene casu

                                        ja byl v rychlebach na xc ht a na en 160 a jestli ten vyjezd byl o minutu nebo 2 delsi bych ani nepoznal, fakt to takovej rozdil neni pokud nejedes mega hranu a tech x wattu tam proste uz nevyskrabes

                                        • jeniiiik  

                                          Je tam sakra rozdíl, byl jsem tam s bandou která je na tom fyzicky podobně jako já. Oni na endurech, respektive trailbajky ale stump, já na xc ht, celkem základním s těžkýma kolama. No a nahoře jsem byl vždycky daleko dřív a méně unavený a to jsem jel bidu a v průběhu stoupání několikrát čekal. Zase samo stačit jim dolů se sedlem nahoře dalo víc zabrat. A XC celopero o moc pomalejší nebude.

                                          • jonti  

                                            XC celopero s teleskopem, hlavou 68 a gumami typu Nobby Nic nebo Ardent je v Rychlebach uz velmi schopne. Rozdil nastane, kdyz pojedes nejake vic rozbite traily, nebo to budes posilat na hulvata do tezkeho terenu. Soucasny Stump 29 je uz hodne tezke a hodne terenni kolo co treba ja na limit nedostanu, neni to jezdivy trail bike.

                                            • jeniiiik  

                                              Starší stump, 2016. Pořád jezdivy a celkem schopný.

                                              S tím xc souhlas.

                                          • MichaelSimek  

                                            Nedokazu posoudit, neznam tebe ani tve kolegy ani jejich kola. Ale jak jsem tu uz prakrat psal, na EN i na XC toho mam najeto tuny a jezdim s lidmi na XC i na EN. Rozdíl tam je, ale nikdy jsem nezaznamenal takovy aby kvuli EN kolu clovek neujel to co by ujel na XC a naopak. A kdyz vemu kompletni trasu a ne jen kopec nahoru tak dost casto clovek na sjezdu ci i technictejsim prejezdu na EN ziska natolik ze to co ztratil v kopci hraje jeste mensi roli.

                                            U dvou extremu to bude znat hodne, oba jsem uz jmenoval, bud hrana ala Blacky kdy proste uz tech x wattu navic vymacknout nejde takze clovek ztrati kontakt a uz ho tezko dotahuje (zavody) nebo je clovek natolik nevykonny ze tech x wattu je znacna cast celkovych wattu a proste to je znat hodne.

                                            • TheJD  

                                              Ja uz mam vymyslenou trasu, na ktere si ten rozdil zmerim na sobe na jare. :) Jsem docela zvedavy.

                                              • McBlacky  

                                                Až mi přijde Slash, tak zkusím okruh Trek night XC v Hostíku 2. Tam mám dost průkazných pokusů na XC v palbě, tak mi bude stačit se vytrápit jednou :) Trance mám doma vyleštěný a chci ho prodávat, to už tam nepojedu ted v zime prasit.

                                                • TheJD  

                                                  Ja taky cekam na kolo, ale na XC full. Kazdopadne myslim, ze lepsi, nez se porovnavat se starymi vysledky na Strave, bude dat si stejny usek dva dny po sobe na dvou ruznych kolech. Eliminujes tim rozdilnou kondici, vyjezdenost i podminky.

                                          • novas752  

                                            A oni by zase mohli být daleko dřív a méně unavení dole.

                                            Lehčí rychlejší kolo motivuje k tomu jet do kopce rychleji a být z toho méně unavený (hlava je svině). Těžší extra pohodlný kolo zase motivuje jet do kopce kochačku. A taky do toho vstupují převody.

                                      • theedge  

                                        Hele to zní jako pláč zahořklého stárnoucího chrta :-D

                                        • jeniiiik  

                                          Ale má pravdu, naše vyjizdky po trailech okolo meste se taky smrskly na deset km po cyklostezce, něco na trailech a na pivo. Bejvavalo kdy jsme se ,,jebali" po turistických chodnících na hřebenech okolo Kralicaku a najali tam 60–70km… Přenášeli kola atd.

                                          • theedge  

                                            No a co vám brání v tom to tak dělat ?

                                            • jeniiiik  

                                              Reaguju na Blackyho. Prostě to tak je, bejvavaly dlouhé vyjizdky, teď jsem rád když někoho dostanu na pade na ,,na Podhradí" (Opava-Podhradí a zpět).

                                          • MichaelSimek  

                                            a myslis ze je to kolem nebo lenosti? uz z popisu to zni jako popis lenosti :)

                                            • novas752  

                                              Je to z lenosti. Já jezdim na trailbiku furt to samý co dřív na 26" xc ht. Někdy 30, někdy až ke stovce, podle chuti, podle času.

                                              • MichaelSimek  

                                                Mám to podobně. Lokální trasy jezdím kratší protože to tahám po tom nejtezším. Ale „vejlety“ jsou poradne dlouhy prestoze ten teren jezdim o rady tezsi nez pred lety.

                                        • McBlacky  

                                          mi dáváš…

                                          nepřijdu se teda ani jedno – zatím. Aktuálně mě baví to tak nějak střídat. Silnička, endurko, sem tam bedna na xc/xcm závodě…

              • theedge  

                konkrétní model ti tu nikdo za tebe nevybere – dáme ti maximálně návrhy. Vybrat si už musíš sám :-)

                Pláště bych zas tak neřešil. Pokud budeš vybírat kolo podle osazených plášťů tak se z toho zblázníš. Je to nejsnáze vyměnitelná věc. Pláště si pak stejně budeš muset pořídit dle svých potřeb.

                Tan Focus nevypadá zle ale vzhledem k tomu že v ceníkových cenách stojí stejně jako Neuron CF 8, tak bych bral raději ten i když má o něco menší zdvihy.

                Chvíli počkej – teď v lednu budou představeny nové YT Jeffsy 29, které určitě budou hodně zajímavé.

                https://www.yt-industries.com/…Category/509

                https://www.canyon.com/…-cf-8-0.html

                https://www.radon-bikes.de/…ail-80-2019/

              • palo7  

                nenech se doblbnout, 29 se zdvihem 140mm je pro amatéra a navíc začátečníka v terénu nevyužitelný kolo. Už se zdvihy 120mm musíš mít sakra koule aby jsi ho aspoň trochu využil. Počkej jak oschnou silnice a vyraz na zkoušku, na pár km aspoň v okolí obchodu ti kolo půjčí snad všude

                • engineer  

                  By si sa čudoval, u nás v Žiline, ťa jeden obchod, ktorý predáva značku CTM nechá sa previesť po parkovisku 20×4 m. To je maximu čo sa dá fyzicky vyskúšať.

                  Btw.: nevyužiteľné na začiatku určite bude, ale ide o to, že nechcem bike predávať o 2 roky ako teraz.

                • mischel  

                  Palo: Nejsu zadny velky rider, ale 120 mm je plne vyuzitelnych na 29 kolech. Tohle co rikas je pekna blbost.

                  Podle me je na bezne jezdeni, obcasnou navstevu bike parku tak akorat 120mm.

                  Ja teda sel opacnym smerem ze 120 na 100, ale to bylo o zmene preferencich a mit dve kola se mi nechtelo.

                  • palo7  

                    Jestli ti spíše nechybí technika jízdy ;-)

                    • TheJD  

                      Pro zacatecnika je takove kolo plne vyuzitelne a umozni mu rychleji se posunout do jezdeni obtiznejsich sjezdu, protoze kolo ho vic podrzi a vic toho odpusti. Samozrejme se na takovem kole tak rychle nenauci vyssi pilotaz, protoze to kolo to v nevelkych rychlostech nevyzaduje a odpusti.

                      • palo7  

                        Máš pravdu, ale je to to co člověk chce? Zadání je cyklostezky, asfalt a občas nějaký lehčí sjezd. Tohle splní bez problémů každá 29 i 27,5 s cca 120mm zdvihu úplně v klidu.

                        • TheJD  

                          Na to, co jsi prave napsal, je lepsi ten jeho Raven, nez jakykoliv full. Jsi mimo.

                          A ano, trailovy full je to, co zakladatel vlakna zjevne chce, kdyz poptava full na nezavodni vyuziti. Ty tu pises nesmysly typu, ze 140 mm full zacatecnik nevyuzije a 120 mm full leda s velkymi obtizemi.

                          • palo7  

                            To zadání psal cca takto zakladatel a proto píšu že mimo je 140 a více zdvihu

                            • engineer  

                              Spýtam sa: aký veľký rozdiel a v čom presne je medzi XC a trailovým bikom?

                              • novas752  

                                Zdvih, geometrie (polozenejsi hlava na trailbiku, delsi ram lro kratsi predstavec, riditka trochu vyse), trochu jine kompknenty (byvaj lepsi brzdy, tezsi plaste, odolnejsi kola, vetsi prumer nohou vidlice a odpruzeni je naladene pohodlneji.

                              • TheJD  

                                XC biky jsou optimalizovane predevsim na vykon s tim, ze moderni XCO se posouva do narocnejsich trati a s tim se meni i geometrie. Trailove biky jsou univerzalni. Odpruzeni nebude tak progresivni a bude mit vetsi zdvih, geometrie bude vzprimenejsi (v sedle) a obecne se da rici, ze trailove kolo bude delsi, mit polozenejsi hlavovy uhel, sirsi riditka, kratsi predstavec a pomalejsi, odolnejsi a lepe drzici plaste.

                                • palo7  

                                  Není podle nových značení ještě mezi tím další rádoby kategorie, Maratonské biky?

                                  • novas752  

                                    Ono je to s tema skatulkama tezky, kazda firma to dela trochj jinak.

                                  • TheJD  

                                    Kdyz se podivas, na cem se jezdi treba Cape Epic, tak zjistis, ze se jezdi na zavodnich XC kolech s odolnejsimi plasti.

                            • TheJD  

                              Souhlasim, ze takove kolo pro zakladatele vlakna nejspis nebude uplne to, co by chtel, ale ty jsi toto nepsal. Psal jsi obecne.

                              • palo7  

                                Blbě jsem se asi vyjádřil, ale od začátku to bylo myšleno konkrétně k tomuto vláknu a to přímo k zakladateli.

                                Obecně je to spíše naopak, čím větší amatér a lama, tím více zdvihu potřebuje ;-). Aspoň tak to to funguje u mne v terénu jak na motorce, tak na kole :-D

                • theedge  

                  Co to povídáš ? … podle sebe soudím tebe ? :-) Jsem naprostý amatér a 29 na 120mm jsem po roce prodal a šel do vyšších zdvihů. Záleží jenom na tom kde a co chceš jezdit – takový kolo samozřejmě není na „silnice“. A to že ty se hodně bojíš ještě neznamená že je takovej i ten druhej.

                  • palo7  

                    Píše že bude jezdit i po silnici, nakonec bikepark bude možná více než silnice ;-)

                • novas752  

                  To jsem mu říkal hned na začátku. :)

                • Dave13  

                  Jj, a az se vyjezdis tak si koupis za pul roku zdvih 140 a pak 160 a zjistis ze jsi na tom prodelal gate. Uz vidim jak letis v bikeparku se 120 zdvih a 70 hlavou. Je to presne naopak, cim vic bude kolo enduro, nebo trail tim prijemneji se na nem z kopce pojede, lítám celou sezonu v bikeparku hlavně kouty na dh ale nemel bych koule na to to tam pustit na 120 zdvih a 70 hlava

                  • palo7  

                    Chce jedno univerzální kolo, což 29 se zdvihy 160 teda zrovna není

                    • Dave13  

                      Proto opakuji, ze musi sam vedet co od toho kola chce. Ja mam enduro a je to po me univerzal, to znamena, ze na nem muzu jezdit vsechno co chci a jezdim. Tvrdit ale ze nejaky zdvih a geometrie neni pro zacatecnika je blbost. Pokud chci zacit jezdit enduro, tak si koupim enduro i jako zacatecnik, pokud chci zacit dh tak si koupim dh i jako zacatecnik. Musi proste vedet co chce.

                      • palo7  

                        Píše někde že chce jezdit enduro nebo DH?

                        • File12  

                          Tak hodně lidí ten vývoj mělo, že je to chytlo a kupovali vyšší zdvih než 120 a položenější geo. Třeba ta jeffsy zvládne jak ty vyjížďky, tak lehký enduro když ho to chytne a pokud ho to chytne víc, dá dopředu 160mm vidlici a bude vysmátej. Pokud ne, dá jezdivější pláště, otočí kameny do vzpřímenější polohy a nebude mít extra pocit, že by ho to omezovalo v rychlosti. Pokud nepojede s rakeťákama co maj XC 100m Full.

                          Třeba u tý Jeffsy to všichni v testech nechávaj na e13 pláštích a ty opravdu nejedou a maj 63m šiříku, takže to pohled na schopnosti do kopce hrozně zkreslí.

                    • theedge  

                      Tady mu ale nikdo 29 enduro na 160 nedoporucuje. Celou dobu se bavime o traibiku 130–140.

                      • palo7  

                        Tak si přečti na co reagují: za půl roku zjistíš ze 140mm je málo a že potřebuješ 160mm

          • TheJD  

            Nevypada spatne, ale vzhledem k osazenym plastum a brzdam bych tipoval, ze i kinematika bude spis na jizdu dolekopcom. Taky je otazka, za kolik ho muzes mit.

    • embi  

      https://www.bike-discount.de/…l-9.0-799313

      Hezka vybava bez nejakych vetsich kompromisu.

      Pripadne tady karbon, s horsim osazenim a vetsimi zdvihy.

      https://www.bike-discount.de/…l-8.0-799472

      • TheJD  

        Radsi bych pridal 5 k na novy Neuron CF. Ten Radon ma oproti nemu jedine vyrazne plus v dobre teleskopce.

        • embi  

          No Rhytm vidlici bych nechtel. Taky ma o dost tezsi zaplety. Ale je to na polemizovani:)

          • TheJD  

            Ta Rhythm vidle ma uplne stejne vnitrnosti jako Performance s GRIP3 patronou, rozdil je v jinych vnejsich nohach, ktere jsou z levnejsiho materialu, takze je vidlice o nejakych 100–200 g tezsi.

            Kola jsou tezsi o necelych 100 g, ale zase jsou to DT. Ne, ze bych neveril RaceFace, ale netusim, co maji za naby nebo vyplet.

            • embi  

              Na tom Radonovi neni Performance…

              // Sorry je. Postnul jsem spatny kolo. https://www.bike-discount.de/…-10.0-713706

              • TheJD  

                I tak nevidim duvod se hnat za FIT4 patronou. Obzvlast pro cloveka, ktery doted nejezdil zadnou topovou vidli.Ano, bude lehci ta vidle, ale jinak

                Kazdopadne ten Radon by urcite nebyla spatna volba. Osazene je to hezky a geometrie vypada velmi dobre.

          • wilda81  

            Tak začni polemizovat kolik jsi na Rhythm vidlici najel a co je na ní špatně.

          • novas752  

            A to proc?

    • DJRabbitcz  

      Zdarec, jsem na tom úplně stejně jako ty, přecházím z HT biku na Fulla a už pomalu půl roku vybírám kolo. Můj finalista se zjevoval v podání Canyon neuron CF 8, ale nakonec jdu vyší řady Neuron CF 9. Ten už je bez kompromisů pro mě top.

    • engineer  

      Tak dostal som nejaké tipy na tieto bajky, čo hovoríte na to?

      https://rockmachine.sk/…silver-black

      https://www.canyon.com/…-cf-8-0.html

      https://www.merida.sk/…twenty-800-1

      A nový Ghost s pružinou (má s ňou niekto skúsenosti?)

      https://www.mtbiker.sk/…el-2019.html

      Prípadne jazdený:

      https://www.mtbiker.sk/…l-bonus.html

      Je toho fakt strašne veľa. To je tak na pol roka vyberania, ako to tu niekto písal :)

      • theedge  

        Za mne Neuron. Rock Machine má jen 32mm nohy na vidlici – což na 29 kolech při zdvihu 140mm neni dobrý.

        Merida se mi nelíbí. Ghost – pružinu musíš vědět proč ji chceš, má svoje specifika.

      • palo7  

        když už +x něco, tak 1×12 ale plnotučný, tedy kazeta 10–50, tím se ti zúží výběr.

        Bral bych Meridu, pěkně osazená, dobrá cena a myslím že by třeba ještě něco dalšího slevili (aspoň taková je má zkušenost v Cyklopointu)

      • mr.garisson  

        Za mě Merida. Slušné osazení a s tou cenou se dá vždycky něco udělat. Třeba Ti vyjdou vstříc ne cenou, ale dostaneš nějaký matroš k tomu (kazeta, řetězy…)

        • engineer  

          Len pre zaujímavosť – s tým Rock Machine sa viem dostať pod 50 000 CZK, takže cena je zaujímavá

          • palo7  

            Tak pod 50 dobrý, ale raději se zeptej kolik vyjde s lepšíma brzdama (aspoň SLX včetně kotoučů) a kazetou a řetězem aspoň GX 10–50. Pak to srovnej a uvidíš jak to vyjde

            • tomas.nov8  

              Lepšíma brzdama – SLX? Tyhle 520 jsou 4 pístky a keramický. Připadá mi, že brzděj přibližně stejně jako sériový SLX, z toho co jsem zatim najel. A řetěz bych vůbec neřešil… Ono za tu cenu bych asi neřešil nic, pokud to může mít pod 50 tis. Jen prostě dát vidlici s 32mm nohama na trailbike je kravina.

              • engineer  

                Je to škoda, ale hľadám ďalej. Resp. musím si spraviť lepšiu analýzu modelov a potom by som vám posunul nejaké tipy na kritiku. Toto som dostal tipy (ponuky) od známych.

                • palo7  

                  ta Merida je dobrá, jestli bys dostal cenu, tak nic moc lepšího nenajdeš

                  • engineer  

                    Práveže skúsenosti s obchodom, kde predávajú Meridy mám dosť zlé – vyjednávať sa nedá (a ešte k tomu tento model je v zľave, tak to asi dvojnásobne neplatí) a zároveň nevymieňajú ani komponenty (ak by som chcel vymeniť za vyššiu radu).

                    Otázkou je ešte ako by mi sadla geometria.

                    • mr.garisson  

                      Meridu jsem bral u mojekolo.cz a dá se s klukama dohodnout. V cyklopointu mi kolo za 100 litrů prostě nechtěli prodat. :D

                    • palo7  

                      V Brně byla dobrá domluva jak v cyklopointu v Krpoli, tak v mojekolo.

                  • theedge  

                    Podívej se na tu geometrii 29 modelu → Hlava 69, sedlovka v Mku 450 pri Reach 431, Chainstay 445. Vysoké a krátké kolo s XC kolmým hlavovým úhlem a dlouhou zadní stavbou.

            • engineer  

              V súvislosti s pohonom mi napadla jedna vec a to, že či chcieť 1×12 alebo 2×11 (ten mám v súčasnosti a som s ním spokojný). Pretože nebudem jazdiť vyslovene iba z kopca, ale budú tam aj vychádzky po asfalte (cca 50–60 km). Čítal som o GX Eagle a vyzerá super, akurát, že na dlhých jazdách (s vyššou priemernou rýchlosťou) sa tá extrémne drahá kazeta rýchlo opotrebuje. Váš názor?

          • theedge  

            Ještě jednou tě upozorním že Rock Machine má na 29 vidlici na 140mm zdvihu pouze 32mm vnitřní nohy … já bych do toho nešel, protože se to fakt bude kroutit.

            https://www.sram.com/…/sektor-rl-0

            • engineer  

              OK, beriem na vedomie a máš pravdu, to by nebola dobrá kombinácia.

              • theedge  

                škoda že tam nedali Revelation … to už by pak bylo celekm zajímavý kolo. Kdo by chtěl tak by si potunil brzdy, ale ta vidlice tam je problém.

      • jonti  

        Meridu nebo Canyon.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.