WTB KOM i23 650B nebo WTB Freq i23 650B

155 nepřečtených
  • MirosPikos

    Zdravím, zakládám toto téma z prostého důvodu. Nemohu se rozhodnout který ráfek k HOPEům pořídit na Spectral AL 6.0 místo CrossRideů vzhledem k mým proporcím.

    Obětovat větší (pokud vůbec) tuhost/výdrž u Freq i23 za 50g a jít do KOM? Nebo mít raději větší osvědčenej držák a doufat, že 50 g nepoznám. Design KOMů se mi líbí sice víc, ale design nejezdí :)

    Moje parametry a potřeby: 186/90kg (v plné lesní 93–95). Nechci jezdit bajkparky s lávkami a dropy. Výjezdy a sjezdy z přírodních kopců (Blanský les, Javornické okruhy, Vysoké Taury…). Přejezdy po hřebenech. Sem tam přeskočit pařez, kámen nebo kmen. Takový pohodový hopsání. Žádný velký dropy. Celodenní výlety. Žádný spěch, pohoda, foťák na zádech. Nejsem gramař. Styl řekl bych spíš čistší (jezdím Remerx 7325 na HT a zatím drží 4. rokem).

    Zkoumal jsem zahraniční diskuze ohledně KOM. Vyloženě jednu negativní zkušenost jsem našel. Bouchnutá pata ráfku, ale to bylo nejspíš nízkým tlakem a podle mě se to mohlo stejně stát i u Freq i23. Jinak tam padaly názory, že KOM pro sportovní/závodní účely a Freq na každodenní užití.

    Tolik asi všechno, co jsem zjistil.

    Anketa: Co byste vybrali v mé situaci Vy?

    7x
    27%
    19x
    73%
    • TJK  

      co jsem je videl nezapleteny ty KOM tak mi prijdou bytelny.. mam je ted na celopevnym 29er .. vaha ± jako ty… pokud jak rikas jsi hodny k zapletum… tak bych vzal ty KOMy… budou urcite OK.. pokud chces jistotu tak vem ty Frequency a mas rezervu…

      kdyz to vezmu osobne.. tak jsem podezrele setrny k rafkum.. mych 90KG na HT+Fullu prezily podviziveny Sun UFO / Olympic / Crest / Crest 650b .. takže si nemyslím že s rozumným terénem a rozumným stylem jízdy bys ty KOMy odrovnal…

    • LRRTM1  

      Samostatně se mi ty KOM taky líbí víc. Ale ten světlejší proužek na FREQ by se moh hodit k tomu Spectralu.

      Jinak 50g bych neřešil. Nekoupil sis karbonovej chrtí bajk. A když už měníš celý kola kvůli odolnosti, tak ať to stojí za to :-D

      A moje zkušenost je taková, že když sis pořídil full, tak se začneš pouštět i do náročnějšího terénu, než si jezdil do teď.

      Takže za mě FREQ.

    • Breakpain  

      Mam KOMy, na karbon HT. Jsou v pohode, uz mam na nich litrik odlitano skoro se 100kg. Jako nove, nerozcentrovane a pritom obcas vezmu diru pekne natvrdo ;).

      Ale neskacu, nedropuju a podobne. Na fullu bych prdel na nejakych 50g a bral Freqency ;)…

    • Pán z Dubu  

      Proč jen 23 mm ráfky na takovýhle stroj? U ibisů rozšiřují více http://www.youtube.com/watch…

      Podívej na Ryde Trace Trail a Enduro http://www.imexpo.cz/index.php…

      • MirosPikos  

        To už bych se pak dostával zase úplně jinam. Neřešil dva různé ráfky ale pouze šířku jednoho samého. Dalších 40 g navíc. Jestli by se tak moc zlepšila tuhost a trakce – toť otázka. Myslím, že na celodenní vyjížďky nahoru/dolů svými silami, bude optimum právě těch 23 mm.

        Ale i tak dík za názor Tobě i všem ostatním.

        • Mr.Dan  

          No ono jde o to, že ty Ryde Trace sice nejsou ještě úplně praxí ozkoušené, nicméně jsou dle parametrů úplně jinde než výše jmenovaný. Proč radši nemít 25mm ráfek lehčí než 23mm těžší (a nebo ještě těžší, pokud uvažuješ Freq.)? Určitě bych bejt tebou volil Ryde Trace Trail, neb mám sám doma zapletený Trace XC a vypadaj opravdu dobře, navíc prej v porovnání s KOMy daleko lepší zpracování.

          • MirosPikos  

            No jo pánové, ale to už jsme zase o tisíc CZK jinde za jeden ráfek :)

          • TJK  

            nevim jak lepe udelat zpracovani ale KOM mi prijde jeko velmi dobre zpracovany rafek… nevim tohle porovnani imaginarnich hodnot je imho pri urcity urovni hloupost…

            • Mr.Dan  

              No to není z mojí hlavy, o špatným zpracování KOMů jsem četl na US fórech, ale je dost možný, že šlo o první sérii, kde to vychytávali, tak nevim. Každopádně co je bohužel pravda, že zatímco u Rydů jimi udávaný hmotnosti sedí, tak u WTB to prej dost lítá, samozřejmě směrem nahoru…

              • TJK  

                bohuzel na vaze jsem je nemel a mam je uz zapletene.. Kubad asi muze rict vzhledem k poctu rafku co mu proslo rukama… ale ke zpracovani dodam ze jsou rozhodne na top urovni…

              • TJK  

                jeste dodam ze obcas tyhle narky chodi od lidi.. co si vezmou odolnejsi XC/AM rafek na enduro a pak se divi ze to houby vydrzi… viz par lokalnich pribehu :-)

                • Mr.Dan  

                  Jasné, všechno na netu se musí brát s rezervou, protože JakeůF běhá po světě mnoho. ;) Jinak Hnoj si na zpracování KOMů taky nestěžoval a prý na nich plete hodně. A já si taky nestěžuju, aspoň ty moje kola nebude mít hned tak někdo. :)

                  • TJK  

                    no myslim ze s WTB cenama zase pribude konkurence pro No Tubes… ja jsem zvedav.. jeste jsem na nich nejel…

                  • scret  

                    neprivolavej ho:))

          • gargamel  

            Mam dotaz ohledne loga na rafku. Je to polepeny, nebo lak (ten zelenej napis)? Zvazuju 29 verzi enduro ci trail. Dik

            • Hnoj  

              Je to samolepka a je šedá a ne zelená :)

              Kdyžtak mam skladem :)

              • gargamel  

                Dobra zprava:). Jake jsou na ne reference? Nebo mas i osobni zkusenost (typ trail, enduro)

                • Hnoj  

                  Zatím zapleteno cca 10 párů kole na ráfcích z tého řady od Ryde, většinou se pletou ty prostřední, Trail.

                  Zpracování ráfku supr, maximální napětí 130kg je tady fajn, gumy se na ně nahazují sami. Za mě dobrý :)

                  Někdo z Agangu na nich jezdí Enduro, má to ode mě s CX Ray a DT 350.

      • tonik666  

        Ty jo, Ryte Trace vypadají pěkně. 29mm na 440g, to bych zkusil. Tak vzhůru něco rozlámat (i když nehrozí, jako Crossmax SX, tak Flow moje zacházení nejspíš ještě pár měsíců/let vydrží :)

    • scret  

      osobne bych asi sel do F i23ky… Je odolnejsi, vazi „jenom“ o 50g min a snese myslim vic…

      Kdyz jsem na ForBikesu videl Kom nazivo, trochu mi prisel jako takovej papirovej… Chtel jsem ho zaplyct taky jako druhej par kol na LV… ale asi si to jeste rozmyslim..

      • TJK  

        nerekl bych… Crest je papirovejsi…

      • kubad  

        mno působí tak, ale snese o 40% vetší napnutí drátů :D tak nevím

        • TJK  

          nevazil jsi ty moje kola? Jo a draty vypadaj dobre!

      • MirosPikos  

        Měl si nejspíš namysli, že váží o 50 g víc. Dík za názor. Už začínám mít pomalu jasno :)

        • scret  

          jo, jasne:)

        • MirosPikos  

          Začínám mít pomalu jasno, hodím si korunou :-D

        • Pán z Dubu  

          Ještě žes napsal, že nejsi gramař. V 5 příspěvcích jsi 4× uvedl 50 resp. 40g (bo jeden byl jen o prachách). Ale neuveds, jaký rozměr pneu plánuješ vozit 584 x ?

          • MirosPikos  

            Nejsem gramař za každou cenu. Když bude rozumný důvod pro to obětovat pár gramů za PODSTATNĚ vyšší tuhost – udělám to. Jenže si tím nejsem vůbec jistý, protože chybí celkově vypovídající zkušenosti a srovnání (KOM vs. Freq).

            Teď mám obutý Mountain King II Protection 2.4 a širší pláště určitě vozit nebudu. Spíš bych malinko ubral. Takže z toho důvodu si nemyslím, že bych potřeboval ráfek široký 25 mm který by navíc přidal další gramy (i25).

            Možná si trochu protiřečím. Ale rozhoduji se mezi dvěma ráfky a další bych do toho nerad tahal, jinak bych se už vůbec nikdy nerozhodl. Kdo zná mou historii nákupu Fulla, tak ví o čem mluvím – kupoval jsem ho skoro 3 roky (napřed to bylo IQ6, pak to vypadalo na IQ575, taky Reign, Radon Slide ED, Trance 27,5, Patriot a nakonec je to Spectral) :)

            • kubad  

              S Kom budou tužší kola,I23 budou trochu odolnější, ale výrobce řadu I23 nahrazuje řadou Kom takže bych se nebál

              • minoza  

                s Kom budu tuhsie kolesa? to sa mi nejako nezda, ked I23 su z toho isteho materialu (WT69). aspon teda podla oficialnej stranky wtb…

                • kubad  

                  možnost většího napnutí drátu u KOM?

                  • 777rada  

                    Mozna. Nezarucuje ale tuhost automaticky. Napeti v dratech podle mereni nema mit vliv na to co tu my nazyvame tuhost pokud to neni volne jak nudle.

                    • kubad  

                      Dovolim si nesouhlasit,

                      • 777rada  

                        Zkusim doma najit to mereni.

                        • kubad  

                          jestli napnu na stejném ráfku / stejné dráty dráty na 90kg nebo na 120kg je poměrně jednoznačně na kole za jizdy poznatelné, tak nechápu kam míříš pokud myslíš různé kombinace tak ano může to být jinak a jen napnutí drátů nemusí být definice tuhosti

                          • 777rada  

                            Jde mi o to že vztah mezi stranovou tuhostí na ráfku a napětím v drátech není rozhodně lineární. Rozdíl mezi 90daN a 120 při stejném křížení a drátech asi poznat půjde, nevím, na 90 daN u kazety jsem jezdit nezkoušel. Možná někdo pozná nějaký rozdíl mezi 120 a 130 ale rozdíl mezi 140 a sebevědomými 160 daN už nepůjde IMHO v podobě laterální flexe na ráfku ani rozumně změřit. Přinejmenším to říká Sheldon a ti matematici z linkovaného výpočtového modelu. KOM může být tuhý ráfek ale tuhá kola s KOMem dělá podle všeho tuhý ráfek v míře daleko větší než extrémně natažený výplet. Zajímavý je i vliv počtu křížení. Podle objektivních měření prostě tvrdý výplet nedělá automaticky tuhá kola. Že se to nebude /nemělo by/ povolovat to je druhá věc.

                            http://sheldonbrown.com/…el/index.htm

                            matematici

                            http://www.dashdotrobot.com/…nd-stresses/

    • Peslezedirou  

      Dívám se zase z druhé strany, podle toho co píšeš jezdíš víkendové XC, brouzdání krajem křížem krážem. Nejezdíš vyložený mordor, ale nechceš zase zbytečně lehký materiál, pro případ kdyby náhodou :-) Z mého pohledu bude 100g na kolech znát, což také není úplně špatné a na celodenním švihu to oceníš, nicméně tě to nebude úplně omezovat směrem dolů (teda pokud se nebavíme o dropech ze dvou metrů, skákání dvojáků atd .) Podle recenzích bych osobně šel do Komů.

    • MirosPikos  

      Pánové děkuji za názory, kterých si cením. Do 14 dnů zveřejním, jak jsem se rozhodl :)

      Světlu vstříc!

    • MirosPikos  

      Tak po roce bohužel musím konstatovat, že velké zklamání. Ani jsem nestačil odjet jedny pláště a ráfek se na zadním kole odporoučel. Více zde:

      http://www.bike-forum.cz/…kly-ve-spoji

    • lumyr  

      taky jeden rafek do sbírky wtb kom i23/27,5 na zadním kole. asi na 3 místech takle upravený. Žádné skoky prasárny, normální ježdění, max má ten rafek odjeto 1500 km. Co s tím?

      • kubad  

        :D

        „Žádné skoky prasárny, normální ježdění“

        je potřeba se těm velkým šutrům vyhnout thle se samo neudělá a musí to být slušné prdy

        • lumyr  

          Je mi divny, že na rafku není žádný šrám. Nízký tlaky taky nejezdim… Netvrdím že to není moje chyba, ale žádný jiný ráfky mi tohle neudělali. Tlak to drží i nový plášť naskočí a hned těsní.

          • scret  

            uplne jednoduse, tohle se ti „samo“ fakt nestane… Nevyhoda KOMu je ta, ze maj fakt tenoucky patky (nekde tu vahu srazit museli) apak staci nekde tuknout a hned mas tohle…

            Sramy tam vetsinou nenajdes, prtze to „chranil“ plast, takze se jen patka ohnula dovnitr…

            • Fredos  

              NO můj vypadá stejně (viz dole) jiný ráfky nic a s KOM i25 jeden padáček s kamením a je ohnutej… tam se tomu kamení dá těžko uhnout a taky proč bych to dělal že.

              To sem měl i celkem nafoukanou gumu, jezdil jsem vepředu o dost méně tlaku a ráfky držely i po opravdových šlupkách..

            • lumyr  

              Ono se to „samo“ celkem děje. Na to co jezdím jsem si mohl klidně koupit nějaký HT, takže mi takle pobouchanej ráfek moc normální nepřijde. Cestou do práce sjíždím pár schodů a zřejmě ty na tom mají asi svůj podíl. Vzhledem k tomu kolik vážím, tam extra nízký tlaky nejezdím. Žádný jiný ráfek mi to nedělá, takže v tohle je u mě KOM zklamání. Na druhou stranu tlaky drží, nový plášť těsnil i bez tmelu, tak mě to zatím v tomhle směru neomezuje, ale po druhý bych do nich už nešel. Ještě je divný, že to dělá jen jedna strana ráfku.

              • scret  

                aha, samo, no dobre no:))

                • lumyr  

                  Nízký tlaky nejezdim, do bike parků nechodím a největší " terén" kolo zažilo, když jsem si projížděl trasu Sudet.. Nikdo okolo s žádným jiným rafkem problémy nemá. Mě to prostě tak geniální ráfek jak se tu tvrdí nepřijde. Když jsem ho vybíral nechal jsem si poradit, ale moc št´astný to hod nebylo.

                  • scret  

                    mohls vzit treba Flow EX, ale zas gramy nahoru:)

                    • lumyr  

                      uvidíne co KOM vydrží, pak ho asi za Flow Ex vyměním.. Zatím je to jen kosmetická vada, Hnoj mi psal, že má stejnej ráfek pobouchanej mnohem víc a není nikde problem. Tak uvidíme

                      • krabica  

                        Mám starší Flowy a jsou držáky, kola se za 5 let nehla, jen lak je trochu jetý od zásahů z boku. Jezdím bezduše, odolnější pláště 2.25 – 2.4 a tlak 25/28 psů na 90kg živé váhy.

                        • tonik666  

                          Starý Flowy jsou super, mám je 2 roky na skákacím pevňáku a drží, ani se nehnou :) Škoda, že už je nedělají, Jsou lehčí než Flow Ex a odolnější než Arch Ex.

                          • TJK  

                            ja se ted jednoho flow a FlowEX zbavuju :-D a vymenim je prekvapive za KOMy :-DDD

                            • kubad  

                              nebuď měkký a dej carbon :D

                              • TJK  

                                depak.. do toho nejdu.. supertlusty rafky nepotrebuju a vzhledem k tomu ze vytopim este raketu za tlumic tak mi ty KOMy prozatim postaci az az :-DD

                    • Nimrod  

                      jako kdyby těch 200 gramů na obou kolech bylo poznat i jinde než na váze…

                      • scret  

                        njn, kazdyho boj… :)

                      • lumyr  

                        :D koukám že teď je tu každej chytrej a z KOMa děláte už snad je ultra light XC ráfek. V době když jsem ho kupoval to tady byl ten nejlepší ráfek na AM/EN.. Váha kol nebyla priorita a těch 200g by mě fakt nervy netrhalo.

                        • Nimrod  

                          však on je (porovnej to se starou klasikou mavicem x317/xc717). i flow ex je podezřele lehký…

                          am/en nejsou definovaný pojmy. pokud se na ně ptáš, musíš dodefinovat to, co si pod tím představuješ ty. pro mnohý je am bez skoků, tak si představ, co je pak pro ně en…

                        • scret  

                          muzes ted kopat kolem sebe, ale vysledek, ze sis blbe vybral, se stejne nezmeni…

                          On KOM vydrzi hoodne, ale je potreba si uvedomit, ze pokud skaces 1,5–2 dropy a obcas ho tuknes, nemuzes se divit, ze se mu krivej patky…

                          Nevim, ale koukam do profilu a vidim Trance, to taky neni uplne pravy enduro kolo, takze evidentne sis vybral blbe i kolo… resp. ses asi rozjezdil a driv nebo pozdeji ti ten material nebude stacit…

                          • lumyr  

                            :) jo vybral jsem si blbě, to je fakt. Ale nevím jak si přišel na to, že skáču 1,5m dropy.. Na to co jezdím by mi klidně stačilo HT..

      • MirosPikos  

        Tohle já třeba vůbec nemám. Myslím, že jezdím fakt čistě. Jediný defekty, který jsou tam, když se občas převalí kamínek a škrábne tu povrchovou úpravu.

        Davide, co si o tom myslíš dle dalších fotek? Mám jim tam napsat, jako tenhle člověk (http://forums.mtbr.com/…-978707.html), kterému vyšly WTB vstříc? Má smysl uvažovat o reklamaci nebo je to ztráta času.

        • kubad  

          už sem ti psal koment k fotce, zatím první indikátor problému bude ztráta tlaku,

        • Hnoj  

          Tak předně bys měl reklamovat, tam kdes koupil… A pokud bude ten tvůj ráfek ve stejném stavu, jako tento, dostaneš na 100% nový. Zrovna u WTB fakt nejsou problémy se reklamacemi… Těch ráfků praskne skutečně jen promile a všechny mi vždy okamžitě vyměnili.

        • Mysee  

          Si mě kurňa znejistěl. A asi budu muset sundat pláště a mrknout na to zevnitř. Mám přední kolo ve stejném místě, stejný problém, ale zatím to vypadá jak popraskaná samolepka, není to až tak do kraje a hranka tam není.

          • MirosPikos  

            Já si toho všiml náhodou, zkoumal jsem stav kola po víkendu [jestli nemám na kole druhý důlek :))) ] a objevil jsem tohle. Ta hranka je asi zásadní. Jestli budeš zkoumat vnitřek, tak si připrav novou pásku ;)

        • scret  

          tohle bych reklamoval! uvidis jaky budes mit uspech, ale urcite bych to zkusil…

        • Vilém  

          Stejne mi prijde, ze jsi to spis nejak blbe trefil sutrem ap. proste jsi tu pravou cast zohnul dovnitr.

          Reklamovat muzes, ale nechtelo by se mi to preplitat. Srovnal bych do puvodni podoby a pak se uvidi.

          • MirosPikos  

            Kdybych to trefil, musel by tam být viditelný nějaký šrám, ale žádný tam není. Srovnat do původní podoby je sice rychlý a mohl bych hned zase jezdit, jenže se mi nechce čekat na to, až se mi někde rozstřelí zadní kolo a já si pak budu slintat do bryndáku :)

            • Vilém  

              Na te fotce v galerii, je nad pravou casti nalepky nejaka jina struktura povrchu. On to nemusel byt sutr, ale treba parez, klacek, ten ti zadny sram neudela. Stejne tak se to nema kam rozlitnout, vyplet to drzi pohromade.

              Ale to je vse muj pohled na vec, ty to vidis jinak, takze budes jednat podle sebe.

              • kubad  

                chce to změřit, jestli je to vyvalené ven, nebo naopak dovnitř, to asi dost napoví

                Pokud dovnitř je to po ráně,

              • MirosPikos  

                Nad pravou částí nálepky byla špína, stačilo kus prostěradla, a není tam nic. Když ho hodně pečlivě zkoumám, fakt tam nic nevidím. Nemám v úmyslu někoho ojebávat. Mě věci obvykle vydrží dlouhou dobu ve vynikajícím stavu. Ráfek je velmi zachovalý, má nepatrné oděrky od kamenů, které se převalily přes plášť a ťukly do ráfku.

                Tohle mi zkrátka přijde při mým způsobu užití jako vada materiálu nebo lépe vada zpracování, která se stát může. Proto jsem to dal do fotek a proto to řeším. Kdybych bouchl ráfek, popraskaly by dráty nebo cokoliv podobného, objednávám nový ráfek a víc neřeším. A pokud se k reklamacím, dle Hnojovo slov, staví WTB velmi vstřícně, nemá smysl v tom hledat nějaké záludnosti.

                Nafotil jsem co šlo, víc nevymyslím. Ten povrch v místě defektu je ve 100% kondici, jak je vidět z fotek. Snad jen ťupka na nálepce, která je těžko rozeznatelná přejetím nehtu a nejde vůbec do vrstvy pod nálepkou (mám-li být pünktlich).

      • Gabbo  

        Uz je to tady – moje komy vypadaj na 3 mistech stejne – priznam se, ze jsem jim dal nazrat a mozna sem mohl mit vetsi tlaky.. To je celkem jedno, priste maximalne zkusim jinej rafek jestli vydrzi vic..

        Ale spis by me zajimalo co by jste mi s tim poradili..Tlak ted stale drzi, patky vypada ze taky.. tak nevim jestli do toho ted nejak vrtat nebo neresit a jezdit.. Mate pripadne nekdo zkusenost jestli to jde trochu vyrovnat zpet?

        • honhav  

          jestli to drzi tlak tak neresit a jezdit… drzi me v podobnym stavu i25 uz rok…

    • MirosPikos  

      Jinak ještě zmínka k NT mlíku, čekal jsem nějaký bordel uvnitř. Ale plášť je hezky potažený vlhkou vrstvou mlíka, nikde žádný ježek a nikde žádná oddělená tekutina. Takže to vypadá, že bych ani nemusel plášť po zimě sundavat a vyndavat nějaký cucky případně tekutinu, jak se nedávno v jednom vlákně psalo. A stačilo by jen dolít mlíko přes ventilek, jak jsem to doposud dělal.

      • scret  

        to proc se hlavne doporucuje sundat plast a dat novy mliko je z toho duvodu, ze pak mas v plasti z tmelu starou hnedou sra.ku, ktera uz moc nefunguje na defekty… Dolitim pres ventilek ji jen naredis:)

        Ja to tak alespon delam, stejne minimalne jednou za rok ty gumy stahuju a bud davam novy nebo jiny…

        • MirosPikos  

          Já tam právě žádnou takovou srandu neměl, proto jsem se nad tím podivoval. Všechno vypadá schopně, což ale nepoznám do tý chvíle, než mi tmel zalepí nějakou díru.

    • MirosPikos  

      Otázka do etéru… poznám jízdními vlastnostmi rozdíl mezi i23 a i25 při stejném tlaku?

      • Lister  

        Těžko říct, 80% lidí by nepoznalo rozdíl i30 vs i17.

        S užším pláštěm, který není úplně průsvitný si IMHO nemáš šanci ničeho všimnout.

        • MirosPikos  

          A s MKII 2.4 Protection? :)

          Ptám se proto, že jsme měl možnost pořídit místo i23 i25, jen bych musel čekat do poloviny srpna.

    • Fredos  

      Trošku si tu pobrečím,

      Dneska mi přišel nový přední výplet s KOM i25, první vyjížďka, první trocha kamení a už je celkem solidně bouchlá patka. S podstatně levnějšíma ráfkama sem neměl problém a dostaly daleko větší šlupky. S tímhle se teď budu pomalu bát vjet opravdu do terénu..:( Škoda že mi bylo řečeno že na AM/EN ježdění perfektní volba. Já si to teď už moc nemyslím..

      • Nimrod  

        není to jen na tebe, ale pokud cítím, že neustále chodím na ráfek, tak přece přifouknu kolo, ne? duše na vás :-) moc nevěřím tomu, že by to byl až takový papír, že při prvním ťuknutí o patku už tohle dělala…?

        • Fredos  

          Měl jsem nafoukáno 1.8bar. Vozil jsem do1.5 baru a vždy v pohodě. Jinej ráfek mi to neudělal bohužel normální jízdou bez nějaké chyby. A v růkách necítím že bych jezdil po ráfku. Na předchozích sem například dopadl ze skoku předním na kořen, to sem už ráfek cítil hodně ale nic se mu nestalo. Nekoupil jsem si výplet za 5k abych kvůli němu musel vpředu foukat přes dva bary. Mám strach abych ho teďka po dvoutýdenní dovolené nemusel nechávat hned přeplétat, protože už vidím jak bude vypadat po pár jezdeckých chybách. Jinak tam zatím mám duši, bezduše jsem ještě nevozil a chci to na KOMu právě zkusit, ale ještě jsem nekoupil pásku a tmel. Ten ráfek by snad ani duši necvaknul když jí hned uhne:D

          • Nimrod  

            chápu tě, je to bláto. ale to, žes šel na ráfek už se jako chyba definovat dá… a kom to holt špatně nese. srovnání ceny kola s tlakem v plášti je celkem úsměvný :-)

            • Fredos  

              Ano to asi usměvné je, prostě jsem zvolit špatně a chtělo to asi něco těžšího, odolnějšího a blbuvzdornějšího. Ale právě při téhle ceně bych doufal že to zkloubí váhu a odolnost. Jinak když jedu po větším kamení tak si myslím že na ráfek to prostě půjde vždycky pokud nemáš nafoukáno na beton. Bych jinak musel levitovat nad terénem. No teď už to řešit nebudu a uvidím co udělá po více km.

              • Nimrod  

                úsměvný mi přišlo to srovnávat, ne se ti vysmívat, žes špatně vybral. ono to skloubit moc nejde…

                patky ničemu moc nevadí, dokud jezdíš duše

                • Fredos  

                  Tak nebylo to myšleno tak že když si připlatím můžu jezdit menší tlaky.

                  Chtěl jsem přejít na bezduše ale než to stihnu patky budou nejspíše kaput..

                  • TJK  

                    to fakt myslis vazne ze jezdis takhle nizky tlaky s dusema?

                    • Fredos  

                      Myslím, cca 1,5/1,9bar . Až zde začínám mít pocit že se to víc lepí k podkladu..

                      EDIT: A s butyl gumou to šlo několikrát pěkně na hranu a nikdy se neprorazila

                    • Nimrod  

                      hrozně záleží nejen na hmotnosti jezdce, ale i na jakym plášti a v jakym terénu. gazzaloddi byla jak šutr i při 1 baru… sám vozím vepředu s mk 2,4" protection kolem 1,5 baru a ještě jsem neprorazil duši (mám ho od ledna). ale tady nejsou beskydy, šutrů nebo jinak rozbitýho terénu je tu pomálu, tak proč ne

                      • TJK  

                        jeste jsem nezazil plast kterej by byl na 1ATM jak beton i na bezdusich :-D

                • TJK  

                  uprime doufam ze t tlak vozi na bezdusich… pokud by tahal 1.5 s dusi tak jezdi po rafku imho vsude :-D

                  • Fredos  

                    Tahám 1,5 s duší… a ráfky držely.

                    • TJK  

                      to se na me nezlob ale pokud nevazis tak 50kg tak tak 1,5 atm s dusi neni jezditelnej tlak abys permanentne nemlatil rafkama o zem… a nezapomel ze sis koupil rafky ktery sou materialove i konstrukce postaveny na minimalni vahu.. sice asi nejsou tak odolny jako jiny rafky ale tezko porovnavat s necim co nevazi uplne stejne… rezume pro me je ze sis ty rafky oddelal sam vedome tim ze jezdis nevhodny tlaky… za to bohuzel rafek fakt nemuze

                      • Fredos  

                        Tak nějak mi ta měkká guma prostě sedí. Že sem si asi vybral špatně jsem zmínil výše. Ono taky musím říct že zdaleka nejezdím tak dlouho jako vy, a je u mě všechno teprve ve fázi objevování.

                        EDIT: A bez duší při stejném tlaku/plášti mlátit nebudu? Vážím 72kg

                      • goofy  

                        No… Já při sjezdech občas 1,5 ve předu mám. Standardně tak 1,7 a vzadu se pohybuji kolem 2,0. No a ráfky naprosto v pohodě. Dokonce ani neprorážím duše…

                    • kubad  

                      Covece 2 roky ráfky v pohodě s pak sem ho na jedné vyjížďce zrušil, asi sem si blbe vybral :)

                      Bud sis prostě blbe vybral, nebo mel smůlu na sutr, nebo blbe nafoukal, nebo netusim kolik nebo.

                      Každopádně za to nemůže ráfek, ten je odolný adekvátně své váhové kategorii

                      • Fredos  

                        Já zatím nemám zkušenosti s tím co jaká váhová kategorie vydrží. Moje chyba, ráfek za to asi doopravdy nemůže. Nicméně sem čekal trošku něco jiného tak sem zklamaný. Ale jak říkám řešit to už nebudu, budu jezdit a s ráfkem ať se stane co se má stát:)

                        • TJK  

                          hele realne je to co vozis za tlaky spis zdravy minimum na bezduse s objemejsim plastem.. pokud rekneme vazis treba kolem tech 70–80 kg… proste to co vozis ted s dusi je hrozne malo a celkem se divim ze se ti i na tom jezdi dobre…

                          • Fredos  

                            Proč by se mi nemělo na tom jezdit dobře? A pořád nerozumím tomu proč bych bez duší při stejném tlaku a plášti neměl jezdit po ráfku? Mě se opravdu zdá že to lépe drží až když klesne tlak pod 1,8. A jelikož sem vepředu neměl problém ani s ráfkem ani s defektem zůstalo to někde u 1.5 baru

                          • Lister  

                            Já bych se zase tak nedivil. Na duších jsem bez potíží jezdil tlaky kolem 20 psi vepředu a nějakých 25 vzadu. Na bezdušich je to o fous min – predekmcca 18 a zadek kolem 23.

                            Jinak když jsem poptával nová kola, tak jsem dostal odpověď, že s Mavicem je to časem jen samý problém. Jak to tak čtu, tak si ještě chvíli ST nechám a budu něco řešit, až je zruším. A pak si pořídím zase Mavic nebo china karbon.

          • scret  

            ja porad nechapu tu logiku majitelu sirokych a ultralehkych rafku, ze se divej, ze ty patky kulovy vydrzej:)

            vzdyt to ma vahu skoro jako drive XC 19mm rafek a kazdej ma pocit, ze to musi vydrzet DH po prazdny gume…

            nechapu!

            • MlokCZ  

              Ono to ale vubec neni tak spatny s tou vydrzi. Na dovolene v Jizerkach jsem stihnul na KOMech parkrat docela zaprasit v sutrech, ze mam uz asi na 4 mistech skrabanec od sutru z boku rafku. Ale vozim dostatecne objemne plaste + dostatecne tlaky na svuj styl jizdy.

              A patky jsou zatim bez naznaku poskozeni.

              • MirosPikos  

                Měl jsem to naprosto stejně. Nejakej škrábanec, ale jinak nic víc. Az na tu reklamaci ve spoji, ale to mohlo být špatně výroby, protoze jsem snad prvni případ.

              • scret  

                to je ono, prtze ty jsi rozumny a vis co od toho ocekavat…

            • Fredos  

              Tak říkám že ty zkušenosti nemám, nevím co váži XC ráfek ani co DH ráfek. Vybral jsem podle toho co jsem se tu dočetl a na AM/EN ježdění to měla být dobrá volba. Odolný, lehký ale dražší. Pod AM/EN si představuju spoustu kamenů/kořenů, nějakej ten dropík do 1,5–2m ale taky spoustu šlapání.

              Příště už bude třeba moje logika jiná..

              • Nimrod  

                od am/en si každý představuje něco jinýho. dvoumetrový drop tu dává mizivý procento lidí, kteří se do jedné z těchto škatulek hrdě registrují. že ale zrovna dropy ničí ráfky skoro nejmíň, pokud je kloudný dopad, je věc jiná. zdaleka nejhorší pro ně je v rychlosti nalítnout do rozbitý pasáže

                • tonik666  

                  A taky záleží jak to kdo měří. Metrový drop na placku už je docela šlupka, a na pevňáku už bych se bál, že při své nešikovnosti něco zničím.

                  A dvoumetrový drop do dopadu je taky výška, už drop kdy mi je drop k hrudníku, když stojím těsně pod odrazem, je taky dost, a dva metry to nejsou.

                  • Nimrod  

                    pokud je dost prostoru tu ránu odtlumit tělem, tak to není moc šlupa ani na celopevnu :-)

                    • tonik666  

                      Není každej Akrigg a navíc kdekdo skáče 60cm a už si myslí, že to je metr.

                      • scret  

                        *1

                      • Nimrod  

                        ale ten druhej odstavec jsi tam dopsal až v editu, ne? odpovídal jsem na metr. máme tady takový přírodní cosi, má to na výšku asi 80 cm. když jsem se vracel z oblíbený lokace na trialu, nebyl problém to klasicky seskočit a rána to nebyla. ale místa na odtlumení rány tělem je tam dost (kdysi jsem to zkoušel na xc celopevnu se sedlem nahoře a to už bylo pochopitelně horší). pokud jde o klasický seskoky příšlapem, tak metr fakt není rána, to až nad 1 1/2 metru to začíná být horší a končil jsem zadkem na zadnim plášti

              • MlokCZ  

                Pri jezdeni s 1,5–2m dropy bych o KOMech ani nezauvazoval.

            • goofy  

              Tak tak… Já už mám ráfky domlácené, že jsou skoro stříbrné a patky drží. Ale jsou to na dnešní pohled těžítka. Komy tady všichni vychvalovali, ale sou na tom tak nějak jak jsem čekal – s papírovými patkami.

    • scota  

      Na testovací kole RB jsem viděl vyrvanej drát na WTB Kom, tak že v ráfku byla díra jak do pekla. Ale nevím kdo s tím jak prasil.

      • MirosPikos  

        A nebo kdo to jak vyplejtal.

        • Fredos  

          Tak štěstí zapracovalo a KOM to má v podstatě za sebou:D Byl jsem se podívat v koutech a při skoro poslední jízdě jsem ho bouchl o pařez. V jedno místě asi na dvaceti centimetrech se vyhnul do strany. Proti rovině řekněme tak centimetr dva. Dva dráty na straně kam je vyhnutej jsou úplně navolno. zbytek bych řekl že se nerozcentroval. Nevíte jak rozumě to srovnat na doježdění? Mám strach že když ho budu nějak páčit tak ho akorát zkřivím jinde.. Díky

          Špatně zařazeno..

          • PENE  

            Takže víkendový rychleby nebo kopřivná nic jo? Tos tomu dal, že jsi to dokázal za týden zničit.

            • Fredos  

              Aji černou sem jezdil bez pádu a předposlední jízdu sem to blbě položil do klopenky a vyletěl sem na druhou stranu do pařezu:D S víkendem počítám to nějak dám dohromady. Nemám véčka:D Akorát zatím moc nevím jak. Zkusil sem to ve sportu a tam na to nechtěl ani šáhnout. Tak sem si koupil centr klíč a zkusím to trošku srovnat a dotáhnout. Na takový blbnutí to chce prostě druhy výplety no..

              • PENE  

                No nevím jestli to půjde, mě nechtěl vycentrovat ani 1cm osmu, že už se to prej nedá. Skusil bych podložit jen ráfek po obvodu , ať to nemusíš rozplétat a přiměřenou silo ho srovnat. Centrováním nevím jestli to srovnáš.

              • TJK  

                ja bych na to slapnul :-D

                • Fredos  

                  centrklíč mám jenom na dotažení drátu. To je jasný že to nesrovnám drátama. Teď sem na to šlapal a podemou se to ani nehne. Mě nenapadá způsob jak na na to pořádně zatlačit..

                  • Tomínos  

                    Jestli dva cm tak se spíš nauč dobře házet. I když to nějak šlapáním a drátama dotáhneš, je to spíš okometrický než funkční a při troše štěští to stejně hned rozkopneš, protože dráty na jedný straně budou napnutý jako hovado a na druhý v podstatě uplně volný.

                    • Fredos  

                      Ono mi nejde o to vycentrovat to do roviny. Ale jen to zprovoznit. Nemám teď hlavně čas to nechávat přeplést.. Nebo znáte tady někoho kdo má v Olomouci nějaký ráfky skladem a přepletl by mi to na počkání či do zítřka?

    • Nikovlas  

      Zvažuju, že bych si pořídil KOM i25, případně uvažuji i o tech Ryde Trace 25.

      Jak tu píšete, že to prd vydrží a že to má měkký patky atd – srovnáváte to s podobně širokými ráfky nebo podobně těžkými ráfky?

      Na svoje XC/Trail ježdění na 29" HT předpokládám nepotřebuju ráfek přes půl kila, takže se nerozhoduju mezi 25mm ráfkem, co má 550g a těmi zmíněnými, ale např. mezi 21mm ráfkem, co má 460g a těmi zmíněnými. Skutečně je ten KOM měkčí než jiné ráfky podobné hmotnosti – např. ZTR Arch EX? Srovnání s Flow, který má 545g mi připadá dost irelevantní.

      Dík.

      • kubad  

        na XC/Trail v klidu

        • Nikovlas  

          Respektive nevím přesně, co je XC/Trail – to co jezdím, jezdím na tom Cube v profilu a Red Metal 3 to zvládaj dobře – jednou jsem něco trochu podělal – procvaknul duši (zrovna jsem měl nahozený duše) 2× skrz a ohnul patku tak, že pak šla srovnat kleštěma. Jinak si neuvědomuju, že bych chodil na ráfek. Od nových kol čekám, že to vydržej taky. A pokud bych si mohl vybrat mezi 21mm a 25mm při podobný váze i pevnosti, raději bych samozřejmě bral ty širší.

          OffTopic: Už jsi měl v ruce ty náboje Hope Pro 4? Posledně jsme tu v hypotetické rovině diskutovali nad jejich novou konstrukcí, tak jestli už máš nějakou praktickou zkušenost…

          • mr.antik  

            podle mě nejde o to jestli XC AM TRAIL nebo ROAD, ale jde o to, jestli jezdíš takové tlaky, gumy, styly a trasy, že ti zvoněj ráfky… to bude kámen úrazu, jinak bych se jich nebál

          • kubad  

            Pár kol už se složilo. zatím bez problémů, jedny mám doma pokud té něco zajímá mužů nafotit, změřit, srovnat.

            Při tom co píšeš bych se KOMu nebál

      • romachain  

        Vozím KOMy i25 už přes rok na Jekyllovi, spousta bikeparků a těžkých trailů a drží.

      • Nikovlas  

        A ty Ryde Trance? Moc recenzí jsem nenašel. Víte o nich někdo něco? Šířka a hmotnost prakticky stejný – navíc maj excentrický díry, takže by výplet mohl být o něco líp namáhaný… patrně o trochu dražší…

        • kubad  

          Ryde rozštípak kamoš hoodně rychle, a o ofsetu ráfku se dá dlouze debatovat, ale aby to mělo smysl potřebuješ ho ca 6mm

          • Nikovlas  

            Smysl to má i 3 mm – dráty sice nejsou napnuty zcela rovnoměrně, ale rovnoměrněji než u standardu. Je to prostě na půl cesty. Ta druhou stranu – ráfek je pak trochu kroucenej (při 6 mm by byl ještě víc) – na kolik je to významné nevím.

            • kubad  

              jedna otázka, kolik s těch kol zapletl?

              smysl to má pokud bude ráfek uprostřed přírub, jinak je to více méně jen markeing

              • Nikovlas  

                Odpověď: 0

                Kolik ty jsi zapletl stejnejch zápletů s různou excentricitou, abys to mohl prakticky porovnat? Protože co se týče teorie, stačí na to jeden semestr mechaniky. Nicméně fakt je, že mě ta odpověď vlastně nezajímá, Šlo mi o zkušenosti s těmi ráfky.

                • kubad  

                  těch Ryde asi 3 sety, Syntace má taky ofset, FRM, BOR taky ofset, dřív se použivali Ritchey rafky taky s ofsetem, ono toho bude za ty roky dost.

                  A dotaz na to kolik stejných ráfků z různým ofsetem chceš jakou odpověď ? těžko jde udělat stejný ráfek s ofsetem a bez

                  • Nikovlas  

                    Můžeš klasickej ráfek zaplést excentricky – sice to kolo bude nahovno, protože ráfek nebude uprostřed zadní stavby, ale budeš moct změřit tuhost a porovnat to s klasikou. A pak tvrdit, že máš praktické srovnání.

                    Pointa je takováto: Pakliže dráty napínáš na maximum (nebo 90% maxima – jak chceš – prostě pokud se držíš limitu drátu, případně ráfku, limitem budou vždy dráty na straně kazety. Je fuk, jak to zapleteš – napětí v těchhle drátech bude stejné. Tím, že budou víc našikmo se radiální složka síly prakticky nezmění (sinus úhlu blízkého pí/2), ale příčná složka síly se zvětší znatelně i při malé změně úhlu (cos úhlu blízkého pí/2). Jelikož vzroste příčná sála na jedné straně výpletu, bude druhá strana výpletu napínána větší silou, aby to kompenzovala (navíc ještě větší silou, aby kompenzovala ostřejší úhel, který svírá s radiálou – tedy kolmicí na osu kola). Celkově je tedy ráfek držen větší radiální i příčnou silou. Pokud bychom přijali předpoklad, že při větším napětí je výplet tužší, pak není moc co řešit. Nicméně jak někdo uvedl v jiném vláknu (a doložil tvrzením poměrně známých lidí z oboru), není to tak úplně pravda. Tuhost drátu závisí na modulu pružnosti a ploše průřezu. A v lineární fázi pracovního diagramu je modul pružnosti konstantní a tudíž je tuhost nezávislá na napětí (pakliže dráty nejsou úplně volné a není tam prostě mechanická vůle). Pak by toto větší napnutí výpletu nemělo vliv na tuhost. Stále ale platí fakt, že tuhost je vyjádřena silou potřebnou k přetvoření. A bavíme li se o příčné tuhosti, je třeba příčné zatížení přepočítat do směru pnutí drátů – a právě díky tupějšímu úhlu mezi dráty a radiálou je síla v drátu potřebná k přenesení příčného zatížení menší – a menší je tudíž i jeho deformace. Navíc – goniometrická funkce přepočtu deformace drátu na příčné vychýlení kola je u tupějšího úhlu opět příznivější (a hle – druhá mocnina goniometrické funkce). Závěr je takový, že přínosem není ani tolik vyšší napětí drátů výpletu, ale jejich rovnoměrnější napnutí a příznivější úhel pro rozklad sil. A ač je to možná zvláštní – goniometrické funkce platí pro libovolný úhel – tedy pro libovolný sklon výpletu – tedy pro libovolnou excentricitu výpletu. Otázkou je mi excentrické zatížení ráfku, ale nepřipadá mi tak výrazné (jen zlomek toho, k čemu dochází při příčné zátěži) a jedná se o prakticky uzavřený průřez…

                    Jo – možná má všechno tohle menší vliv než detaily, jako je upevnění drátů v přírubách náboje a jejich upevnění v ráfku a deformace v těchto místech. Nicméně to ostatní je poměrně jednoduchý mechanismus, jehož funkci lze jen těžko popřít.

                    • kubad  

                      nevím proč bych měl plést ráfek mimo osu? absolutně netuším co bych tím měl zjistit a porovnat a proč,znovu ti opakuji pokud nedostaneš osu otvorů přesně mezi příruby tak ten přínos je zanedbatelný a třeba u nábojů DT swiss 350 je rozdíl vzdálenosti přírub od osy 14mm ( tedy 7mm hozená osa) opravdu věříš že ty 3mm co se dělají na ráfku budou mít extra přínos?

                      ja ti ze své praxe tvrdím že zanedbatelný , větší smysl má to cos napsal na konci , a ještě pomáhá správné vrtání otvorů v ráfku

                      třeba u WTB :

                      4D DRILLING

                      Our spoke holes are drilled at the precise departure angle to align spoke head and nipple with hub flange, eliminating binding and lateral loading while also dispersing the load more evenly over a greater area. This prolongs the wheel’s lifespan and increases stability.

                      • Nikovlas  

                        Co jsem našel nějakej obrázek, tak příruba je na straně kazety 16,2 mm od středu náboje. 3 mm je 18,5%. 6 mm je 37%.

                        • kubad  

                          moc ti nerozumím, ale na obrazku najdeš osu

                          • Nikovlas  

                            Sry – 20 mm – měl jsem špatnej obrázek. 3 mm jsou tedy 15%

                            • kubad  

                              jen to shrnu :D

                              prostě 3mm ofset na ráfku pro mě není kriterium proč si ho vybrat, nebo je jen jedno z posledních kriterii

          • Mr.Dan  

            Nevim jak kámoš a co a jak jezdí, ale XC verzi (v 650b 21mm vnitřní šíře a 320g váha) vozím už dva roky bez jedinýho zaváhání na celopevňáku a že občas dostanou nažrat, navíc bez odpružení to schytaj kola ještě o to víc.

    • maajkee  

      Vozím Frequency i23, prdím na lehce vyšší hmotnost, protože stejně moje momentální fyzička nevyužije potenciál lehkých ráfků, na druhou stranu jsem s nima vymetl kde co a nikde mě nezradily. Dokonce jsme jednou přes klacek vylámal 3 dráty vedle sebe a díky tuhýmu ráfku jsem bez výměny dojel dalších 25km v pohodě domů.

      Kdybych zhubnul 20kilo, najel ročně alespoň 7,8 tisíc a měl fyzičku, tak půjdu klidně do Komů :) Ale co se týče mě, nejsem fajnda těhle papírových ráfků pro hobby humpolácký jezdce, kterých je drtivá většina.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.