Výměna patrony v Epiconu RL-R 26

25 nepřečtených
  • ufoncz

    Na kolo pro dceru (asi 37 kg) jsem chtěl pořídit nějakou vidlici, co bude i při její hmotnosti pěkně zobat a současně to nebude úplný těžítko. Padla mi do oka tahle bazarovka za 2000 Kč, ale podle všeho je tam stejná patrona jako v aktuálním Raidonu či XCR 34. Pokud by se potvrdilo, že s touto patronou to nikdy citlivá vidlice nebude, tak bych se rád zeptal, jestli tam ta patrona jde měnit? (třeba za patronu ze současnýho Epixona XC/TR, resp. Axona – což je ověřený a při troše péče krásně citlivý řešení)

    0 0
    • Vilém  

      Ono spis pujde o vymenu negativni pruziny.

      0 0
    • Hadato  

      Ta patrona by vyměnit měla jít. Nevěřím, že by Suntour dělal dva druhy závitů v korunce vidlice pro Epicon/Epixon. Ze zkušenosti se Santourkama (Axon Werx, Epicon RLD 2008, Raidon 2015), mi přišla nejcitlivější asi RLD patrona, ale ta už asi nepůjde sehnat. Ta patrona z Axona už má regulaci komprese a i při nejnižší hodnotě komprese mi přijde o něco méně citlivá. Ta patrona z Raidona byla ještě o něco méně citlivá, ale rozdíl nebyl tak velký (teď ale srovnávám zajetou z Axona a novou patronu v Raidonu po modifikaci – viz poznámka).

      Pro lepší citlivost bude ještě potřeba poladit tvrdost negativní pružiny v levé noze, jak píšou níže – to by měla být investice kolem 100 Kč, tím bych začal. Pro tak malou váhu jsou ty původní strašně tvrdé a tedy bude začátek zdvihu hodně tupý.

      Shrnuto: Nevím, zda má smysl měnit tu patronu, přeci jenom je to docela investice. Pořešil bych tu negativní pružinu a zkusil výsledek. Pokud to nebude ke spokojenosti, zkusil bych potom řešit dál.

      Poznámka: Ještě pozor na tu patronu z Raidona, nedá rozdělat, takže by se mohlo stát, že si natáhne olej zvenku (po předělání na olejové mazání). Já to vyřešil nalepením ještě jednoho gufera zvenku na patronu. Už to tak jezdí rok a funguje to naprosto bez problémů.

      0 0
      • ufoncz  

        Diky moc!

        0 0
        • Hadato  

          Ty průměry závitů jsem neměřil, asi bych ještě počkal, jestli to někdo ověří (já se momentálně ke změření bohužel nedostanu).

          0 0
    • va-bo  

      Neměla by ta negativka pro zvýšení citlivosti být právě „tvrdší“ ? Ta přece táhne vidlici „dovnitř“. Když je negativka vzduchová (dualair), tak se právě pro zvýšení citlivosti na začátku zdvihu fouká na vyšší tlaky. Je to tak?

      0 0
      • novas752  

        Ano, ale když je tuhá příliš, musíš o to víc přetlakovat pozitivku aby bez zatížení přetlačila pružinu až na doraz zdvihu, a to ovlivní odtrh a citlivost víc.

        0 0
        • va-bo  

          Přetlačit negativku až na doraz zdvihu (asi myšleno plný zdvih) nepotřebuje. Zvlášť když je to pro dítě. Stejně to musí nastavit na SAG aspoň 25 – 30 %, aby to žehlilo při nízký váze jezdce. A v tom mu pomůže právě silná negativka. Dovolím si ocitovat manuál RS. Je to pro Dualair, ale pro pružinu to platí taky:

          Krok 2 – Nastavení negativního tlaku vzduchu.

          Negativní tlak vzduchu ovlivňuje množství síly potřebné k zahájení zdvihu odpružení. Negativní tlak vzduchu působí proti síle pozitivní vzduchové komory. Vyšší negativní tlak vzduchu vede k nastavení, které je aktivnější, zejména při malém vstupním impulzu. Nižší negativní tlak vzduchu má za následek nastavení pružiny, která nereaguje na zatížení od hmotností jezdce nebo malých hrbolů. Začněte s tlakem rovným pozitivnímu tlaku a snižujte nebo zvyšujte podle potřeby. Více negativního tlaku = aktivnější počáteční kompresní zdvih.

          0 0
          • va-bo  

            Negativku bych asi vůbec neřešil. Spíš bych se bál, aby nebyl přetlumený odskok při nízký váze jezdce. K tomu asi směřoval původní dotaz. Pokud by tomu tak bylo, tak patrony Suntour se rozdělat nedají, aby se to mohlo poštelovat, nebo dát řidší olej.

            0 0
          • Hadato  

            Nesouhlas. Nedá se srovnávat vzduchová negativka s tou pružinovou. Vzduchová má efekt v celém zdvihu, pružina pak na začátku zdvihu. Při větším tlaku v negativní komoře bude výsledná síla větší při stejném stlačení, to ano, ale bude pořád větší i při propružení vidlice (v celém zdvihu). U pružiny tomu tak není. Tvrdší negativka sice vyvine větší sílu ze začátku zdvihu (při stejném stlačení), ale k rovnovážnému stavu (vyrovnání sil negativní a pozitivní pružiny) dojde třeba 10 mm od začátku jejího stlačování. Při SAGu ca. 20 mm tedy bude pružina volná a již nebude mít vliv na celkový průběh (Na rozdíl od vzduchové negativky, která při větším tlaku vyvine větší sílu v jakékoli vzdálenosti. Zvýšení tlaku vzduchu tedy spíše odpovídá přidáním další pružiny).

            Při dobře zvolené tvrdosti negativní pružiny bude efekt snížení tuhosti pozitivní vzduchové pružiny bude patrný třeba i kolem 30–35 mm, a tedy se projeví i při normální jízdě po nezpevněném povrchu (štěrk, kostky, atd). Díky tomuto efektu půjde vidlice více do zdvihu v jejím začátku a bude se jevit pohodlnější. Odtrh sice bude stejný, ale vratná síla bude menší při stejné výchylce. Řekl bych, že to je paralela k přefoukané vidlici (odtrh je stejný, ale vratná síla je větší).

            Pro lehkého jezdce nebude ta tvrdá negativní pružina opravdu nic moc (mám srovnání Epicona 2008 s Axonem. Sice jsou stejné negativky, ale k dosažení stejného SAGuu je potřeba foukat v Epiconu zhruba o 30 % více (díky menšímu průměru pístku). Výsledkem je větší stlačení negativek v Epiconu, a tedy ovlivnění větší části zdvihu – v charakteristice pružení je to poznat).

            Souhlas ale s níže psaným. Pro malou váhu by ta patrona mohla být přetlumená, což při nemožnosti se do patrony dostat je to problém. Před předělávkou Raidona na olejové mazání mi ta vidlice přišla přetlumená i při nejrychlejším nastavení odskoku i pro 55 kg jezdce. Po předělání na olej (a tedy zmenšení odtrhů ve vidlici) jsem teď tak někde v první třetině až polovině možné regulace.

            0 0
            • va-bo  

              Funkce vzduchové negativky výše popsaná se patrně týká Soloair, nikoliv Dualair, kde jsou obě komory na sobě nezávislé. Ale to na věci nic nemění v tom, že silnější negativní pružina napomáhá odtrhu pružení na začátku zdvihu. To znamená větší citlivost na malé podněty. A o to asi jde. Proto bych možná rozmýšlel použití SR Suntour. Ale je to věc peněz.

              0 0
              • Vilém  

                Nj, ale kdyz vidlici bude pouzivat 37kg vazici osoba, tak bude foukat umerne nizsi tlak a s originalni negativkou pri takovemto tlaku ani nevyjede na plny zdvih. Tzn, aby vyjela na plny zdvih, tak musi dat negativku slabsi.

                0 0
                • ufoncz  

                  Inzerent toho Epicona stejně neodpovídá, takže jak je o příspěvek výše naznačeno, může se to klidně změnit na jakou vidlici pro 37kg holku, aby byla pěkně citlivá?

                  Jde opravdu spíš o ty drobnější nerovnosti, aby to mělo smysl na delší vyjížďce lesem občas po nějakých kamenitých cestách či kořenech oproti pevné karbonové vidlici. Holka asi nebude nikdy jezdit věci, co by vyžadovaly většinu byť jen 100mm zdvihu a jelikož se závodama jsme taky skončili, je hmotnost komponent až sekundárním kritériem.

                  0 0
                  • pepek  

                    Starou Manitou Marvel (pouze pružina +0 – 0,3baru tlaku) někde na Ebay a dát slabší pružinu. Chodí přímo luxusně

                    0 0
                • kyl  

                  Tak si to na pístnici o dírku pošoupne..

                  0 0
                  • Hadato  

                    To sice ano, ale pak mu je vliv negativní pružiny naprosto k ničemu – už při SAGu nebude mít žádný vliv na chod vidlice (pružina bude v SAGu volná). To už tam rovnou nemusí ta pružina být a ještě ušetří pár gramů.

                    0 0
              • hrota  

                No, ale při velmi nízkém tlaku ti tu vidlici ta pružina zatáhne do zdvihu…

                edit: viz kolega nahoře…

                0 0
              • tompca  

                Zrovna si s tím taky „hraju“.

                Děti ( dvojčata) holka 29kg modré kolo, vidlice Epicon 2008 s negativní pružinou, kluk 27 kg zelené kolo, vidlice XCR negativní pružinu jsem zatím vyndal. Obě vidlice mají nastavený tlak okolo 30psi, SAG je u obou cca. 20 mm, zdvih 100mm. Je vidět, že XCR bez pružiny vyjede celá, Epicon jen na 80 mm. Epicon má nesrovnatelně lepší odtrh, je i citlivější, ale nejde tolik do zdvihu jako XCR ( takže pružina půjde zpět).

                0 0
                • Hadato  

                  Jak funguje to XCR bez negativní pružiny, která zároveň funguje jako doraz? Nebouchá ta vidlice při zpětném návratu?

                  Jinak Epicon 2008 je super – po zajetí má hodně malý odtrh. Navíc díky větším tlakům a stejným negativním pružinám jako u novějších modelů byl i vhodnější pro nízké váhy.

                  0 0
                  • tompca  

                    Bouchá, to je druhý důvod vrátit negativní pružinu a taky XCR je těžší , třeba do jara narazím na bazaru na ještě jednoho Epicona.

                    0 0
              • Hadato  

                Pořád nechápu, proč by se to mělo týkat jenom Soloair. Rozdíl je akorát v tom, že není ekvivalentní tlak v negativní a pozitivní komoře, jinak bude funkce stejná.

                Ano, silnější pružina napomáhá jít vidlici do zdvihu, ale pro těch 37 kg nebude prakticky stlačena (vidlice nebude mít plný zdvih, jak se tady píše), a tedy napomáhání do zdvihu (EDIT: z rovnovážného stavu) bude jenom v prvních několika milimetrech, jak jsem psal výše.

                Jinak si celkově nemyslím, že by Epicon byl špatný na tuning (změna negativky je otázka 15 minut a asi 100 Kč). Odtrh má pěkný a díky jednoduché konstrukci tam není co pokazit. Nějaké Soloair/Dualair řešení má pak výhodu v jednodušším nastavení negativky, ale za je tam více těsnění a odtrh a náchylnost na poruchy se díky tomu zvětšuje. Asi nejlepší by byla nějaká pružinová vidlice, kde odpadá tření vzduchového pístku – třeba Fox Vanilla, ale zde je výběr docela omezen a navíc by se musela měnit pružina. Asi největší žehlička, co jsem zkusil na XC, byla Manitou Axel, ale tím výčet pozitiv končí.

                0 0
                • kyl  

                  Na Epiconu máš nastavený zdvih 100mm,foukáš málo pro lehkého člověka a aby vidlice pěkně chodila,bude mít zdvih třeba jen 80mm,protože negativka tím nafoukáním nepůjde dostatečně stlačit.Takže na pístnici nastavíš zdvih 120mm a při stejném nafoukání budeš mít těch požadovaných 100mm

                  0 0
                  • Hadato  

                    To ano, tím zachováš zdvih, ale po nepatrném stlačení vidlice už bude pružina volná a tedy nebude mít vliv na chování vidlice – viz výše.

                    0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.