Výměna oleje -- brzdy Shimano SLX

47 nepřečtených
  • xebece

    Zdar,

    jaký postup doporučujete při výměně oleje?

    1a) Nejprve úplně vypustit starou kapalinu, pak nalít novou. Nevýhoda: čekal bych, že se tam může dostat více bublin…

    1b) Upouštět starou a průběžně dolívat novou. Nevýhoda: budou se promíchávat a navíc nevím jak poznám, kdy už tam žádná stará nezbývá (pokud teda nebude nějaká plná černoty a svinstva).

    A ještě, doporučujete spíše:

    2a) dolívat do expanzky a upouštět spodem, nebo

    2b) pořídit stříkačku a hadičku (kde? v akvaristice??) a tlačit to tam spodem?

    0 0
    • Patar  

      Tlačit spodem. Medium musí vytláčet vzduch.

      0 0
    • maxtor  

      Mám stejnou zkušenost jako Patar. Jinak má plnící a odvzdušňovací sada se skládá z plastové hadičky, co jde nasadit na odvzdušňovací ventil na třmenu (měl jsem ho v sadě u brzdy Shimano XTR) a injekční stříkačla (původně v ní byla náplň do toneru tiskárny).

      Postup: nasaju tekutinu do stříkačky, nasadím hadici, dotlačím kapalinu až ke konci hadice, nasadím na mírně povolený odvdušňovací ventil třmene a velice pomalu tlačím do brzdy. Musíš dávat pozor na to, abys to tam nepouštěl s bublinama. Dělat to tak dlouho, dokud není plná expanzka. Kddyž se ti to povede, už nemusíš nic odvzdušňovat.

      0 0
      • Vilém  

        No ja nevim, ale rek bych, ze Patar popisuje neco jineho nez ty.

        0 0
        • maxtor  

          Jo pravda:)

          Takže bych to první vypustil. Nejjednodušší cesta je, pokud se dá třmen i s hadicí odmontovat od kola (prostě tak, aby expanzka byla nejjniž položené místo setu a olej do ní mohl stékat. Pak stačí otevřít expanzku, vysát do injekční stříkačkou olej, zvednout třmen, povolit ventil, čekat tak dlouho, než se opět naplní expanzka, utáhnout ventil, vysát olej a opakovat tak dlouho, dokud nebude všechen olej ve stříkačce.

          BTW, proč chceš měnit olej?

          0 0
          • Vilém  

            Prave si nejsem uplne jist jak to Patar myslel. Kdyz jsem toto delal, tak jsem proste protlacoval olej tak dlouho, dokud nesel uplne cistej. Zadny vypousteni a nasledny napousteni jsem neprovadel. Mozna je to tak spatne, ale zadny problem to nedelalo.

            0 0
            • maxtor  

              Aha, já vždycky vypouštím a pak napouštím. Když máš takovou zkušenost, tak to bude určitě v pohodě. U toho mého postupu mě teoreticky napadá výhoda, že spotřebuješ méň oleje. Podotýkám ale, že jsem nikdy olej neměnil. Tuhle práci jsem dělal vžcycky jen když jsem u koupených a naplněných brzd zkracoval hadice.

              0 0
              • Vilém  

                Ohledne spotreby oleje mas samozrejme pravdu. Na toho jsem nikdy prilis nehledel, kdyz mam doma litr LHM, tak me par ml spotrebovanych navic netrapi:)

                0 0
                • maxtor  

                  Tak to je potom jiná liga:) Když jsem měl své první XTR2003, které mám dodnes, tak jsem si oleje vážil víc jak slivovice, a to už je co říct:)

                  0 0
        • kamilk  

          No ja bych řekl, že oba popisujou to samé. Ale odvzdušňovat to jde spodem i horem. Popisujou to na iVelo a i v technické dokumentaci ze Shimana. Nakonec v dobách, kdy se ještě auta dělaly user-friendly se odvzdušňovaly brzdy taky spodem a nebyl problém.

          Ale souhlasím, že horem to vypadá jako lepší, když by měl vzduch v kapalině běžně stoupat nahoru. Ale zase s tím může být více bordelu, pokud to člověk přelije.

          0 0
      • xebece  

        A doporučuješ teda nejdříve zcela vypustit tu starou kapalinu? A pak začít tlačit novou?

        Jináč, kde seženu vhodnou hadičku? Pro stříkačku bych běžel do lékárny, ale hadičku nevím? Něco z akvaristiky? Kupovat předraženou sadu se mi nechce…

        0 0
        • Vilém  

          Jen drobna odbocka, proc ji chces menit?

          0 0
          • xebece  

            Nějak to začlo zlobit, viz můj dotaz zde:

            http://www.bike-forum.cz/…-sjezdu.html

            Vozím ji tam už tři roky a projel jsem za tu dobu i dost deště a bláta… Ale jestli máš ještě jiný nápad, jak se popasovat s tím problémem, tak sem sním. :)

            0 0
            • maxtor  

              A mažeš pístky? To, co popisuješ v tom dredu spíš vypadá na to, že máš zatuhlé pístky. Ještě než budeš měnit, bych ti doporučoval vytáhnout kolo z rámu, vytáhnout desky, namazat pístky (klidně tím brzdovým olejem nebo nejlépe teflonovým olejem) párkrát zmáčknout páku (aby pístky povyjely), opět namazat, vrátit do původní polohy, párkrát zopakovat, a složit dohromady. Mělo by to pomoct.

              Moc mi není jasné, jak by ten tvůj problém mohl souviset s olejem.

              0 0
              • maxtor  

                Aha, teď jsem si pořádně přečetl to, cos tam napsal. To je ti moje rada k ničemu…

                0 0
              • xebece  

                Jasně, mažu. Vyndám kolo, vyčistím hadrem, prostříknu silikonem, chvíli s nima cvičím dovnitř a ven. Dělám to při každé výměně destiček a někdy i mezi výměnama…

                Mám na to dokonce takovej trik, do škvíry pro kotouč strčím podélně menší klíč a napříč pak nějakej velkej (na těch starších fotkách jsem ještě pužíval imbus), aby se do něj jeden pístek zapřel a mohl jsem hezky vypumpovat ten druhej, pak to prohodím. Nechoděj symetricky, tak takhle to jde líp).

                0 0
                • mr.nikdo  

                  A kotouce jsi jeste neohl s timto trikem?

                  Ja jen, ze jsme takhle uz ohli par inbusu, pri rozchazeni pistku pri vyjizdce…

                  0 0
                • Ricci  

                  to nepovazujem zrovna za stastne riesenie s tym kotucom…

                  0 0
            • Patar  

              Jednu stříkačku používám na odsátí veškerého oleje spodem, protože ve třmenu a jeho blízkosti je nečistot v oleji více. Æistou stříkačkou potom spodem plním.Všemu předchází otevření expanzky po její nivelizaci na řídítkách.

              0 0
              • soc  

                Takze podtlakem vlastne vypustis, kdyz je prazdno, tak opet zespod tlakem plnis, dokud se nenaplni i expanzka?

                Nekdy zkusim, dik.

                0 0
        • maxtor  

          Na to vypustění jsem ti už odpověděl. Nad tou hadičkou jsem právě přemýšlel, ale nic mne nenapadá. Je to normální průhledná plastová hadička. Padne jak na třmen, tak na tu stříkačku. V té akvaristice by být mohla… Stříkačka by ti 20 ml měla stačit.

          Znovu se ale ptám, proč chceš měnit olej? Jestli je to kvůli tomu, že to přece píšou v manuálu, tak se na to vykašli!

          0 0
          • Ricci  

            jj, pasuje tam hadicka z akvaristiky

            0 0
            • maxtor  

              Tak to je pohoda:) Tím pádem skutečně nevidím jediný důvod kupovat odvzdušňovací sadu, která je pomalu dražší než samotná brzda…

              0 0
              • Vilém  

                U shimana to opravdu nema smysl utracet za cokoli jineho.

                0 0
                • petrun  

                  Nálevka na odvzdušnění stojí pouze 80,– Kč a je docela praktická.

                  0 0
              • Ricci  

                u Shimana potrebujes len hadicku a mineralny olej,to je vsetko…

                0 0
              • xebece  

                Tak stříkačku 20ml mám z lékárny za 3Kč. Předpokládám, že hadička taky nebude velká drahota:).

                0 0
        • petrun  

          Hadička – Bauhaus 10kč/metr

          0 0
    • Arty22  

      Zdravím, mám takový blbý dotaz, jak nejrychleji naplnit brzdu ?, mám shimano deore, před zimou jsem brzdu sundaval z kola, protože sem si potřeboval něco odměřit na školní projekt, takže sem olej vypustil

      teď jsem jí dal z5 na kolo a zkoušel naplnit, dole sem dal stříkačku s hadičkou a nahoru doplňoval olej, mačkáním brzdy sem několikrát opakoval až dokud hladina přestala klesat ..

      pak sem se snažil odvzdušnit jako už několikrát, dole tlačit olej do třmenu a nahoře odebírat, ale problém je vtom, že nevylízaj žádný bublinky, ale brzda zůstává měkká až nadoraz k řidítkům, pístky se ani nehnou

      měl by někdo tip co změnit ? nejsem si teda teď jistej, jestli přece jen brzda není pořádně naplněná a nebo se musím mít větší trpělivost u odvzdušňování

      0 0
      • petrun  

        Vyhoď destičky a roztáhni pístky nadoraz. Pístky musíš natvrdo znehybnit spacerem nebo stejně silným kusem dřeva. Páku na páce povolit co nejdál od gripu.

        0 0
        • Arty22  

          pístky tak mám, sice sem tam nechal desky a použil spacer mezi ně, ten širší doma nemám, páku zkusím povolit, ale že by to mělo takový vliv ? to nvm teda

          0 0
          • petrun  

            Desky nemusí mít správnou tloušťku. Spacer má přesný rozměr aby se té kapaliny doplnilo přesně tolik kolik má. Hodně kapaliny může při tropických teplotách a biku ponechaném na slunci zablokovat kotouč (už jsem to zažil 2×). Málo kapaliny = snadnější zavzdušnění.

            0 0
      • Fredos  

        Takže naplníš spodem brzdu do nádobky, zavřeš dole ventil a domáčkneš k řidítkům bez odporu(pohybu pístku)?

        0 0
        • Arty22  

          j asi tak, páka zůstane měkká, asi budu muset mít větší trpělivost s odvzdušněním… ale vždy když jsem to dělal (jen odvzdušnění) tak to byla práce na 5 minut, teď se tomu nějak nechce.. a už ani nevychází žádné bublinky

          0 0
          • wladeq  

            Znova vem stříkačku s minerálkou, natlač to do třmenu, z vrchu odsávej (4 ruce), nebo to nech vychcat do hadru (2 ruce)…při tom plnění klepej do šlauchu, ať se odlepí bublinky…všechno pozavírej, běž jezdit. Z vrchu to nenaplníš, zůstane tam miliarda bublinek, proto páka nic nedělá ;-)

            0 0
      • tomxxx  

        Doplňuje se zespoda nahoru…

        Víc než tisíc slov: video

        Jinak já ještě vyndavám desky a dávám tam spacer, jednak to roztáhne písty na správnou vzdálenost a pak si nezasereš desky, když ti kapalina náhodou ukápne, pokud ho nemáš, stačí tam nechat desky a něco mezi ně narvat, aby byly pístky roztáhnuténa max. Nepíšeš jaké deore máš, pokud nějaké staré, tak místo nádobky se nahoře odmontuje víčko, kde je expanzka a kapalinu postupně odsáváš a naposledy ji necháš plnou (celkme se do brzd vejde asi 25 ml, přesně jsem to nikdy nezkoumal a záleží na délce hadice).

        S tou pákou má petrun pravdu, ale jen to odvzdušnění krapet vylepší, pokud si to neudělal a nebrzdilo to, děláš špatně něco jiného.

        Tento postup v podstatě funguje na všechny brzdy s expanzkou.

        0 0
        • tomxxx  

          Ještě mě napadá, když budeš chtít ten spacer, tak zajdi do nějakého servisu, dávaj je ke každejm novejm brzdám, takže jich budou mít kopec a nějakej ti daj/prodaj za pár kaček…

          0 0
          • petrun  

            On se dá v pohodě i vyrobit z kousku tvrdého dřeva. Na Avidy jsem měl bukovej špalíček 2,5×1×4cm s dírou na šroub a udělal tu samou službu co ten jejich červenej klínek.

            0 0
            • tomxxx  

              nebo tak, otázka jak moc je šikovnej, jestli chce, klidně mu ten klínek proměřim…

              0 0
              • Gabbo  

                10mm, da se tam vrazit 10ka imbus.. ale kazdopadne spacer je pohodlnejsi, da se zafixovat sroubem/zavlackou..

                0 0
        • Arty22  

          prvně jsem to plnil zespodu, až pak sem zkoušel seshora, protože my to pořád nešlo odvzdušnit, žádná změna

          párkrát jsem už brzdu odvzdušňoval, postup stejný jak na tom videu, takže proto my je teď divné, že ikdyž po nějaké době už nevybublávají bublinky, tak páka zůstává měkká, absolutně bez odezvy (když jsem jen odvzdušňoval tak to vždy trvalo max 5 minut)

          o výkendu budu zas doma, tak to zkusím znovu, vyrobím ten spacer a zajdu si pro tu nálevku k shimano brzdám, ať to furt nemusím po troškách odebírat stříkačkou nahoře z expanzky, to je asi ta nejotravnější část

          Snad už to půjde, nálevka by měla vše urychlit, Díky

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.