Výměna kol u silničního kola Favorit

54 nepřečtených
  • lukasholek

    Ahoj, nedávno jsem našel na půdě poklad – silniční kolo favorit. Okamžitě mě nadchly jeho křivky. Jelikož mám jen horské kolo a vždy jsem toužil po silničním, tak jsem se rozhodl, že si Favorita zrestauruji. Minulý rok jsem si zrenovoval rám a teď jsou na řadě kola. Jelikož kolo stálo několik let, tak jsou ráfky a dráty v nepoužitelném stavu a konečně se dostávám k problému. Nejraději bych koupil, za rozumnou cenu, už zapletená kola, které by šly do rámu Favorita. Máte s tím někdo zkušenost? Nemohl byste mi někdo něco doporučit.

    Předem děkuji za odpověď :)

    • Otto96  

      http://www.cyklovybava.cz/…30-a-635:94/ Neměl by to být problém. Pokud chceš použít šroubovací vícekolečko, musí mít ráfek klasický závit. Jediný problém by mohl nastat, kdyby byly náboje šírší než původní. Kolika kolečko to je, případně z jakého roku je kolo?

      • lukasholek  

        Tak je to 4 kolečko. Rok výroby je něco mezi rokem 1968–1978. Ještě jsem narazil na problém s pláštěm na ty kola. Na starých galuskách je napsán rozměr 127×1 1/4 (32–630). Tyto rozměry ale nemůžu nikde najít (myšleno v ČR).

        • Vilém  

          Na galuskach to asi nebylo.

          630mm rafky dela remerx, plaste rubena. 622ky by tam asi nesly, nepobralo by to asi nastaveni brzd.

          • zbartos  

            Jezdím na Favoritu z roku 1972 (brzdy tam mám ale novější http://bicykly.sweb.cz/bazars/06.JPG koupené v roce 1988) a mám tam 622 pláště, takže předpokádám, že i 622 ráfky. A brzdové gumičky lze na ráfek 622 nastavit bez problémů.

            • Vilém  

              Ono taky zalezi, zda ten ram byl delanej na 622 nebo 630mm.

              Idealne vzit 622 kolo a zkusit, treba se do rozsahu nastaveni brzd vejde.

              • zbartos  

                To jsme právě chtěl svým předchozím příspěvkem sdělit. Přešel jsem totiž během času z původních ráfků 630 na 622. Na té fotce brzd Favorit speciál je pěkně vidět jak moc se v nich dají brzové botky posunovat ve svislém směru.

    • prochyz  

      Zdravím,mám na prodej jedny kola z favorita i s kazetou(7)

      • lukasholek  

        Jsou ty kola nová? Kdyžtak bych poprosil foto na email lukasholek@seznam.cz.

        • Janes  

          Pokud si chceš na Fávu alespoň trochu zajezdit, tak potřebuješ ráfky i pláště (Sprint) o rozměru 630 mm !

          • zbartos  

            Mám pocit, že jsem před lety rozměr ráfku/plášťů měnil z 630 na 622 a žádnou změnu k horšímu jsem při jízdě nepozoroval…

            • Janes  

              Rozměr 630 fungoval tehdy jako ta sportovnější varianta a říkalo se tomu tehdy pologalusky :-). Netvrdím, že se dneska na to nic lepšího nesežene.Pro mě byl tehdy velký rozdíl mít pláště 27× 1,1/4 (a nižší ráfky) nebo 28×1,3/4 s ráfky standart. Jinak Sprinty jsou dál běžně k sehnání. http://plaste.heureka.cz/…specifikace/#…

              • Vilém  

                Ty obycejny rubena nejdou na moc foukat a do roka, maximalne dvou, jsou zterely a zraly na vyhozeni.

              • zbartos  

                Koukal jsem na ten odkaz a zdá se mi ten plášť 32–630 (Rubena V18 Sprint) zbytečně široký (nehledě na nosnost 72 kg a hmotnost 580 g). Já jezdím na 23–622 nebo 25–622.

    • Ada_CZ  

      Ahoj,

      nechci zakládat nové téma, ale prosím o pomoc.

      Dokáže mi někdo z hlavy sdělit délku špice na ráfek sprint 630 mm 27"x1 1/4 při použití menšího náboje favorit vizte foto http://www.cybe-cykloservis.cz/…_favorit.jpg

      Díky, Ada

      • standoslav  

        305 mm

        • Ada_CZ  

          Podobně mi to vyšlo v kalkulátoru, díky moc.. Koukám, že ne zrovna rozšířený rozměr:( 304mm nestačí?

          • standoslav  

            Já to vypočítat neumím, ale toto si pamatuji, jsou to vlastně nejdelší špice co se kdysi naplétaly (když nebyly 29 ky).

    • dmw  

      Ahoj,

      chtěl bych dopřát svému Favoritu nové ráfky, popř. celá zapletená kola 630 (622 nemohu). Sháním ale ráfky dvoustěnné – ideálně takovéto:

      http://www.amazon.com/…p/B004YJ2GX2?…

      Bohužel, doprava z Amazonu vysoko převyšuje kupní cenu :-(

      Nemáte někdo tip, či radu?

      Děkuji, Majk

      • Vilém  

        Myslim, ze remerx by mohl nejake, dvoustenne 630mm rafky, delat.

    • kapo111  

      Dej tam 622, je větší výběr ráfků i dezénů plášťů. 630 byly označovány jako sprint a bylo tam málo místa u blatníků.

      • dmw  

        Rád bych, ale mám brzdové špalíky v nejnižší poloze.

        • Marskatin  

          pouvažuj ještě nad tím vyměnit brzdy nebo adaptovat je tak, abys mohl jezdit 622. V konečném důsledku to možná bude levnější a komfortnější s ohledem na výběr ráfků a plášťů.

          Buď delší brzdy, nebo udělat nezikus.Přední sá dá řešit i i celkem elegantně.

          Tak nějak jak je na obrázku jsem to viděl řešeno na přední vidlici.

          Zespoda se zasunulo do vidlice, zachytilo šroubem. dolní otvor pro brzdu. Měl to myslím z nerezu, kousek nad tím byla nerezová miska hlavového složení, nebypadalo to zase tak zle.

          Vzadu to jistě taky pořešit jde.

          Možná je to lepší řešení než na dnešní dobu atypické ráfky, minimální výběr plášťů.

          • dmw  

            Hmmm, to je zajímavá finta!

            Samozřejmě vím, že s rozměrem 622 bych neměl takové starosti, ale nenapadalo mě, jak se popasovat s mezní polohou špalíků na mých brzdách Favorit Special.

            Díky za tip!

            • Marskatin  

              oproti čelistem s delším ramínkem to má tu výhodu, že to lépe brzdí. Čím delší ramínka, tím gumovější brzda.

    • JardaDC  

      Ahoj! Včera jsem koupil vysněného favorita. Chtěl bych ho zrenovovat a potřebuju poradit ohledně ráfků, pláštů, případně duší, protože jsem někde četl, že postaru se galusky lepily nějak na ráfek a duše byla všitá do pláště. Na plášti je 25–622. Na ráfku vůbec nic. I když jsou kola vycentrovaná, tak bočnice mají sem tam ťukanec…nejlepší by bylo sehnat nějaké pevné, rovnou vypletené celé kolo dopředu i dozadu. Máte někdo nějaké konkrétní typy?

      • tromboonen  

        Další oběť komunistického názvosloví… galusky vs. pláště, najdi si to na googlu (případně tubular vs. clincher)… jestli nemáš nějakej extra špek, tak na něm galusky nebudou..

      • platypus  

        Základ jsou dvoustěnné ráfky a 2mm nerez špice, náboj buďto ořech+kazeta nebo šroubovací x-kolečko. V prvním případě se vozí rychloupínáky, tam musí přehazku držet nějaký bazmek, v druhém případě stačí přehazku a zadní kolo upnout maticí popř.motýlkama.

        • Vilém  

          Hak pro prehazku je chycen sroubem k patce ramu, take drzi i po sundani kola. Lepsi tuzexova fava mela patky kovane s integrovanym ha­kem.

          • platypus  

            Jo, řešení bude asi víc, fantazii se meze nekladou. Já bych to musel nafotit, nedokážu to přesně popsat, dělal mi to pán co servisuje kola.

          • platypus  

            Jsem si vzpomněl… Tehdy jsem přecházel ze sedmikola na kazetu, přehazku jsme nechali, bylo potřeba ji uchytit, tak šroubek skrz hák a z druhé strany matka, která výřezy zapadla do koncovek zadní vidlice.

      • bochov  

        To jsi teda udělal kup stoleti.Radějí si někde vyzkoušej kapitalisticke silniční kolo.

    • doubeq  

      Zdar, taky přidám dotaz … tahle kola budou na favo ok? koupil jsme poměrně mladý kus, někdy z 80–90 let? 5 kolečko a úplně vše origo :)

      Pláště ok 28–622

      Ráfky a dráty jsou poměrně v čoudu a rád bych na tom i jezdil ne se na to jen díval, jsem metráček ;) takže tyhle by vzaly rychle za své na českých, pro siličky nepřátelských silnicích…

      Díky

      Přední:

      http://www.cyklovybava.cz/…redni:14190/

      Zadní:

      http://www.cyklovybava.cz/…zadni:14187/

      • jan.pernik  

        České silnice jsou OK. Ale otázka je, co je v těch nábojích. Zda je to na průmyslovým ložiskách, nebo jen věnečky…

        • Vilém  

          Za ty penize to bude na 99% na konusech.

        • doubeq  

          Já se bojim aut tak jezdím mimo veklý provoz ;) … na silnici mám vpředu klasiku konus + kuličky a je to ok, náboje Campa mirage, taky už trochu retro :D

          A kolo bude na vejlety s příteklyní kolem Perníkova, abych nemusel dělat ostudu s citibajkem, přece jen z rezatýho oceláka s bedýnkou od zeleniny na nosiči co mám do práce do práce jde hrůza :D a na zbytku kol mám spd, takže s tretrama by mě nestíhala už vůbec…

    • Deedee from Mars  

      Čau, taky jeden začátečnickej dotaz :-)

      Mám starší ocelový kolo (min. 20 let), složený z kde čeho a ráda bych tomu dala nějakou formu..

      Dotaz je – jak vybrat správný zadní kolo? Ráda bych celý nový zapletený kolo, co navíc nebude na vícekolečko, ale na normální kazetu, ať to trochu vypadá. Jak poznám, jaký kolo si mám koupit a jakou kazetu, aby se mi to všecko vešlo do rámu? Teď je tam totálně sjetý 6kolečko.

      Děkuju moc.

      • Pán z Dubu  

        Odnes to do servisu např. http://www.cyklobares.cz – ať se podívají komplexně, co vše by bylo třeba pořešit (velikost rámu, vhodné převody, ergonomické komponenty…) a na kolik to přijde. Jestli to má smysl – pak nechť k sobě vše štymuje, ať to má kýženou formu.

      • Vilém  

        To je vesteni, co po nas chces.

        Alespon foto by napovedelo. Asi te soucasne nemine vymena razeni a asi prehazky. Aby tato uprava nakonec neprevysovala celkovou hodnotu kola.

      • Val  

        s nejvetsi pravdepodobnosti bys kvuli kazete musela roztahnout zadni vidlici, moje doporuceni zustat u sroubovaciho vicekolecka, stejne z toho zavodaka neudelas – to si radsi kup neco novejsiho. Pokud je rozmer rafku treba 622 (700C) (mrkni co je napsanyho na plasti) neni problem sehnat funkcni a levny zapleteny kolo pro tenhle system, nebo si ho nechat zaplest…

      • jan.pernik  

        Vyčistit, promazat, dotahnout vule. Koupit nove slušné pláště (Michelin Pro Race 4, Continental …), pojezdit a pak koupit kolo. Ze starého favoriťáckého rámu se nic slušného neudělá – kroutí se to jak had. Navíc to má na nové sady úzkou zadní stavbu.

    • standoslav  

      Doporučuji norm.z.kolo , šroubovací 6ti kolo, pojezdit a pokud Tě to chytne koupit si něco modernějšího. Lít peníze do Fava je nesmysl.

    • Frajeris  

      Ahoj v 15ti letech jsem poznal lásku ka favoritu (1992) a na předním kole mi chybí drát ( bez kterého jsem letos najezdil 2000km) a na zadním asi tři. Letos bych už chtěl jezdit na sadě shimano tourney a chtěl bych k tomu nová zapletená kola ale všude takových čísel že si s tím nevím rady. Má to 5ti kolečko a sada tourney 7 tak budu doufat že se mi to do zadní stavby nacpe

      https://www.sbazar.cz/…ilnicni-kola

      Seděli by tam tyhle??

      • learita  

        Tyto budou mít nejspíše rozteč zadního náboje 135mm, Favorit měl 126mm. Ten rozdíl by se do zadní stavby dal nacpat, ovšem tento nový náboj je na kazetu a napadá mě, že by to chtělo zjistit kolik pastorku na tento náboj patří.

        Každopádně i kdyby ten náboj byl na 11speed, dá se použít podložka a pak dáš kazetu např 8speed. Záleží kolik umí sada Tourney kterou plánuješ.

        • Vilém  

          Silnicni kola nebudou mit roztec 135mm.

          • learita  

            Aha, asi mám zlé info. Kolik to tedy je?

            • Vilém  

              Silnicni kola maji 130mm.

              Az v posledni dobe u gravelu s kotoucema byva 135mm, coz ale nebude pripad tech z cyklobazaru.

            • mykovec  

              Starší silniční rámy dělané na max 7mi kolečko měly zadní stavbu v šířce 126mm. Ten rozměr mají silniční náby pro šroubovací vícekolečko a také silniční kazetové pro 7mi kolo. Od 8mi kola, je šířka pro zástavbu u silniček 130mm. U MTB bylo 7mi kolo myslím v šířce 130mm a od 8mi kola to je 135mm. Mám staršího Šírera s šířkou zadku 126mm a používám tam nábu Deore přestavěnou ze 135 na 126mm. V pohodě tam lze dát 10kolo.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.