• Kachna123bike

    Zdravím, mám takový asi blbý dotaz..

    Nedávno jsem byla v servise seřídit přehazovačku a bylo mi řečeno, že jsem včas nevyměnila řetěz a tudíž kazeta je také navyměnu.. Kolo mám od března a najezdila jsem na něm asi 3000 km.. Problém je v tom, že mi v servise řekli cenu nové kazety a převodníku okolo 8000 tic. Jelikož se jedná o sadu SRAM engle gx 1×12.. Doma mám nový řetěz ale bylo mi řečeno že ten už nemá cenu dávat a když už tak mám dojed sezónu na tom starém. Nemáte prosím někdo s tím zkušenosti? 8 tic. se mi zdá moc a že by kazeta nevydržela déle..

    Děkuji za případné odpověďi

    0 0
    • Smazaný účet  

      Ano, řetěz se musí měnit včas, kazeta stojí 4, převodník pod litr…

      0 0
    • Markony  

      Přesně jak je psáno výše tak to je výhody 1×12, typ-nul bych že jsou ojeté spodní pastorky .

      0 0
    • Tydlii  

      Cena je nesmysl, nicméně vyměnit kazetu musíš. Vytahaný řetěz vymačkal zuby kazety a nový nevytahaný řetěz už tam nesedne (bude přeskakovat pastorky = střílet). Převodník tam můžeš možná nechat, vyfoť sem jeho stav… maximálně bude chvíli do zajetí řetězu hlučnej. Řetězy na 1×12 se musí měnit při vytažení o 0,5% .

      kup si tohle: https://www.kupkolo.cz/…7170_z97412/

      → podle průběžných měření vyměň řetěz včas, sama. měrka se ti zaplatí po první výměně, protože ušetříš za servis :)

      kazeta: https://www.kupkolo.cz/…12s_z102552/

      → vyměnit jí je práce na 5 mint tak si za to nenech naúčtovat nesmyslný peníze :)

      převodník: https://www.kupkolo.cz/…ged_z104564/?…

      → podle mě ale asi fakt nebude třeba měnit

      0 0
      • Kachna123bike  

        Díky za odpověď. Posílám fotky. Ten převodník se mi zdá ještě v pohodě. Možná bych zkusila ten nový řetěz a když tak pak nová kazeta, když bude třeba..

        A děkuji za dobré tipy

        0 0
        • Hrabex1  

          kdyz bych menil kazetu za 4, urcite bych vymenil i prevodnik za litr

          0 0
        • Tydlii  

          Jo, ten řetěz zkus, když to nepůjde tak rozcvaknout spojku je to nejmenší . Ten převodník bych nechal, vypadá úplně Ok. Já byl schopnej ho dojezdit ze z těch zubu skoro nic nezbylo, jediný na co to mělo vliv byla hlučnost ke konci. Ale nejsem mechanik, tak třeba ti tu někdo ospravedlni i výměnu toho prevodniku.

          0 0
          • Kachna123bike  

            Dík za radu.. Zkusím tedy ten řetěz dát nový.. A převodník se mi zdá taky v pohodě. Tak uvidím

            0 0
            • yorg  

              S novým řetězem to může cca 100–200 km střílet a pak se to ustálí a přestane to. Tento nový řetěz pak dojet klidně i s překročením protažení a třeba až po skončení sezóny pak s novým řetězem vyměnit kazetu. U převodníku zvážit podle vzhledu jestli to je třeba.

              Výsledkem by mělo být po výměně kazety mávnutí rukou nad tím, že to stalo peníze a pořádnou měrkou pravidelné měření řetězu.

              0 0
              • Prazak0  

                Ano, i trochu sjetá kazeta by mohla být použitelná, pokud si sedne po odjetí uvedených kilometrů. Řetěz to chce pravidelně měřit. Já bych to měřil jak měrkou, tak šuplérou. U té je důležité změřit nový řetěz, jestli má 132.0 nebo 132.2 nebo dokonce více. Prodloužit by se měl o 0.6 mm, tj. z 132.2 na 132.8 a nebo z 132.0 na 132.6 mm,

                Jsou lidi, kteří jezdí několik řetězů, když je nový, tak po určitém protažení ho sundají a nasadí další nový, takto celkem tři. Potom zas nasadí první řetěz, ten dojezdí na prodloužení, kdy by se mělo měnit a vymění, takto i zbylé dva řetězy. Pak nasadí znovu první řetěz, jezdí už na vytahaném řetězu, zničí kazetu a převodník, ale odjezdí tak všechny tři řetězy. Dokud to nestřílí, tak jezdí, takto celkový nájezd na řetězech je velký. Pak vymění vše, tj. kazetu i převodník.

                1 0
                • Tydlii  

                  Aby to dávalo smysl u drahý kazety, tak to chce spis 5 řetězů… Počítáno s najezdem 3000km/řetěz ti kazeta vydrží 15 000km, se třema jen 9–10tis… Jestli to vyjde nevím, teprve točím 2. řetěz v 1.kole (ze tří kol), ale četl ze by to mělo fungovat…

                  Edit – jo a proč 5 a ne 3? → na těch 10 tis to doklepeš i při včasný výměně standardním způsobem, co jsem tak pochopil, tak aby to mělo smysl tak je potřeba těch řetězu točit víc

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Asi ano, já nedokážu odhadnout životnost řetězu. Jestli ty 3 tis. km jsou standarní životnost, kdy to kazetu moc neničí, asi jako nový řetěz, nebo jestli to je celkový nájezd, kdy se jede na prodloužený řetěz a kazeta se pak vyhodí. Já s tím zkušenost nemám, jen okrajově, při nové kazetě dám nový řetěz a ten sundaný dojezdím později, měním ale standardně, snažím se to hlídat. U devítkového řazení jsou řetězy levnější, takže tolik šetřit nemá smysl.

                    0 0
                    • Tydlii  

                      Hele teprve s kazetou za 6k jsem se rozhodl to takhle zkusit, s GX jsem měnil po sjetí, s desítkovou shimano jsem neměnil vůbec protože se to nevyplatilo xDD (Řetěz 600, kazeta 800 a na jeden řetěz dala přes 5000km, tak to fakt smysl nedávalo ho měnit (10s řetěz vydržel 1000km))

                      Nájezd je individuální, podle použití. Já jezdím hodně v bordelu a dávám tomu na prdel na závodech, takže očekávám životnost řetězu okolo 2200km. Zbytek dojetí do smrti v 3. Kole .

                      Podmínka aby to dávalo smysl je X01 řetěz který takhle vydrží, GX mi vydržel pod 800km, tam bych musel mít řetězu 15 a točit je po 400km :D

                      0 0
                      • Prazak0  

                        Ano, má smysl šetřit, kde je kazeta nebo i řetězy hodně drahé. Taky je jasné, že na závodech nebo když se jezdí v prachu, v blátě ap., tak řetěz tolik nevydrží. U těch jednopřevodníkových systémů je asi problém v tom celkově malém převodníku. Ten myslím řetěz a následně i pastorky ničí víc, než když někdo jezdí většinu doby na větší převodníky.

                        0 0
                        • Tydlii  

                          Myslis převodník vepredu ? To si nemyslím. Klasicky 3×10 kliky byly tuším 24/32/40 – teď jezdím 36z, což je nejblíž velkýmu, i když vezmu ze normální je vozit 32/34z, tak furt to odpovídá prostřednímu prevodniku z trojtacu.

                          Jestli myslíš hoblovani malých pastorku v zadu, tak to potom záleží na použití → do placatý krajiny je to nevhodný, to si řekněme na rovinu… Při mým průměrným profilu na mtb 2500+vm/100km sjizdim kazetu rovnoměrně.

                          0 0
                          • Prazak0  

                            Tak já to bral spíš pro krosová nebo silniční kola, kde ty převníky u krosu třeba 48–36–26 a nebo silniční převody 50/34. Což jsem si na jednom kole různě upravoval, nyní tam mám 46/36, předtím 50/36 a nebo i 50/39. Takže z mého pohledu je převodník 36 malý, i když na jednom kole ho mám jako prostřední. Tam ale ten malý co má 26 normálně vůbec nedávám, původně i druhé krosové kolo mělo trojpřevodník, ale vyměnil jsem za silniční kompakt, kde jsem zvětšil malý převodník.

                            0 0
                            • ˘Ö˘ Krab  

                              Zase? Tady je řeč o MTB. Krom toho jsou jednoplacky NW, račte pane nahlédnout kdekoliv v obchodě. Takže zuby nemají náběhy pro řazení a jsou daleko robustnější. Tedy opotřebení, oproti klasickému převodníku je při stejném nájezdu menší. Jestli bych šel kvůli něčemu do 1× xxx na MTB, tak právě kvůli tomu, moje spotřeba velkých převodníků XT na 2×10 mi přijde neúměrná.

                              Také se divím udávaným nájezdům na MTB řetěz, to snad musejí jezdit jen za pěkného počasí po rovné cyklostezce…

                              0 0
                          • oddie  

                            24–32–42, a potom kvůli 29" 22–30–40. Já mám 22–32–42 a nejvíc sice asi bude najeto na prostředním, ale 32/11 tam fakt nedávám, v tom bude ten rozdíl hlavně. Na prostřední jezdím od 3. pastorku, tzn. 15z.

                            0 0
                  • jonti  

                    smysl u draheho kola to nedava nikdy, jestli nechces dojizdet kazetu uplne do mrtva, klidne kazdy retez 6000.

                    Navic ta kazeta se stejne trochu opotrebuje i s nesjetym retezem.

                    0 0
                • tom xtr  

                  Jen k těm mírám řetězu – doporučuju ten nový fakt změřit: teď zrovna mi nový XX1 černý ukázal necelých 131,6 (zřejmě širší rolny).

                  Jinak ad výdrž eagle kazety: mi vydržela 3 řetězy (1 řetěz jsem teda dost přetáhl) – odpovídalo to nájezdu něco přes 9000km, řetězy byly 1×GX (vydržel něco přes 1000), ostatní XX1. Pak s dalším novým řetězem to začlo střílet – dal jsem teda novou kazetu a po cca 400km jsem zkusil znovu vyměnit tu starou: „téměř“ nestřílela resp. na vyjížďky určitě použitelná, mám ji na dvojkách kolech. Tzn. ani tu starou kazetu bych po výměně neodepisoval – ještě něco může zvládnout, každopádně počítám, že na ni protočím znovu ty jeté řetězy.

                  Převodník je pořád původní a bez problémů.

                  0 0
                  • Romancero  

                    Tak na převodníku řetěz " nestřílí" , ale žiletkáři asi vědí- prostě nový řetěz už na jetém převodníku dobře nesedí- opotřebované zuby nepřenášejí sílu rovnoměrně a jsou i větší ztráty- lze to cítit v nášlapu a měrku ani nepotřebujete. Píšu obecně „žiletkáři“ , protože přece jen máme citlivější nohy a jsme k těmto záležitostem vnímavějši. 

                    0 0
        • MartinRHC  

          Já jsem nedávno měnil řetěz na kazetu(shimano), která vypadala podstatně hůř než ta tvoje a i když jsem tomu moc nevěřil, nestřílelo to a řadilo v pohodě. Převodníku by nemělo být vůbec nic. Jak tady píšou, zkus vyměnit řetěz a uvidíš.

          0 0
        • Prazak0  

          Převodník mi sjetý nepřipadá, pokud je na zubech černá barva, tak těžko tam je materiál pryč. Kazetu vzadu posoudit z fotky nedokážu, zcela určitě bych zkusil nasadit nový řetěz, pokud to nebude střílet, tak bych jezdil dál.

          Hlavně bych se ale vyhnul tomu cykloservisu. Bohužel, všude chtějí hlavně vydělat, mnohdy ale stylem, že člověku sdělí, že je třeba něco vyměnit. Výměna je nutná leda k tomu, aby oni měli obrat. I ta cena mi přijde dosti vysoko. Výměna kazety je dosti snadná záležitost, vyměnit kliky zas taky taková věda není, zcela určitě se vyplatí naučit se tyto věci si dělat sám. A pro případ kdy bude nutná návštěva cykloservisu bych si asi našel opravdu jiný.

          0 0
      • Alojs01  

        Cena nesmysl neni… nemuzes srovnavat ceny dilu v servisech a na KK… a prace take neni uplne zadara, ze…

        Ale samozrejme, kdyz si nekdo zvladne servisovat kolo sam, usetri vyrazne.

        0 0
        • mirorek2  

          klidně ti za trojku vyměním kazetu i v neděli

          0 0
        • xtonda  

          Jako že eshop nakupuje dráž než plebs po kusech na eshopech? Jestli jo, tak sou to pitomci. A chtít 3 litry za výměnu kazety, řetězu a převodníku je teda masakr.

          0 0
          • kubad  

            bohužel existují ofiko doporučené ceny, že to po e-shopech seženeš levněji je naštěstí věc jiná

            GX Eagle kazeta:Maloobchodní cena s DPH 6380 kč / 238 eur

            0 0
            • Markony  

              Souhlas znám jedno co si nechal měnit řetěz a za práci dal cca 600Kč .

              0 0
    • Smazaný účet  

      Jsi cílová skupina výrobců a prodejcu. 1×12 je z jejich pohledu pro hobiky idealni system :).

      0 0
    • zdenek  

      Pokud nevážíš metrák :-) , tak 3000 km by neměl být problém. Já bych ten nový řetěz zkusil. Stejně ho budeš muset koupit. Je na rychlospojku, takže se dá případně snadno vrátit starý a dojezdit ho.

      0 0
      • Kachna123bike  

        Asi máte pravdu.. Za to nic nedám, když zkusím ten nový řetěz.. Na tom starém to ještě jde ale už hobluji kazetu..

        Dík za odpověď

        0 0
      • Alojs01  

        3tis km na gx retezu i na drobnou vahu je fakt moc…

        Vazim 63, jezdim na pohodu a pres 2tis jsem se nedostal. A dalsich tisic kilometru na zniceni kazety i prevodniku bohuzel bohate staci…

        0 0
        • zdenek  

          Tak to jsem netušil, že je na tom Sram tak zle. Já mám na XT řetězu najeto 3200 km a prodloužení proti novému je neměřitelné. Až mne to překvapilo. Starší řetězy před 1×12 tolik nevydržely…

          0 0
          • MlokCZ  

            To je zase jen o tom, že se tu snažíte srovnávat nájezdy na řetěz mezi různými jezdci, což je úplně k ničemu.

            V extrémech se stává, že na stejný typ řetězu jsou ty mezní hodnoty klidně až 10× rozdílné. Tedy extrém jezdce, který najede nejméně je vs extrém jezdce, který najede nejvíce.

            Takže tvrdit něco podle svého nájezdu, že to má platit pro někoho jiného nemá vůbec žádný smysl.

            Mně třeba Sram 11s řetězy (které na tom nejsou lépe než 12s) vydrží 5tis. km a to pro včasnou výměnu, kde nový nestřílí ani náznakem. Stejně tak i jen v mojem okolí jsou tací, co na stejný řetěz nedají ani celé 2tis. km a to si myslím, že ani jedno nebude ještě úplný extrém a budou případy, kdy někdo dá ještě daleko méně nebo někdo o trochu více.

            Když nemá ani údaj, kolik ten řetěz měl při změření v servisu, tak to může v jejím případě být zcela jakkoliv. Tzn. nový klidně sedne zcela bez problémů bez náznaku střílení a servis chtěl jen zbytečně měnit kazetu (časté v servisech).

            Nebo to může střílet trochu chvíli a sednout si a klidně i může být kazeta opravdu v háji a nový řetěz nesednout.

            V každém případě, jak už bylo řečeno, nový řetěz vyzkoušet a dát tomu aspoň tak 100km šanci dle toho jako moc to bude nebo nebude střílat a případně na jakých pastorkách.

            1 0
    • TichyA  

      Zkus nahodit novej řetěz a jestli bude opravdu střílet, tak můžeš zkusit nechat kazetu vybrousit. Mně střílela polovina kazety a po vybroušení se to zdá být v pořádku. Radši jsem pořídil novou, ale jestli bude fungovat ta stará, tak měnit nebudu.

      0 0
    • FOSA  

      Ještě nemusíš kupovat kazetu GX, tedy snad neříkám kravinu, ale určitě lze sehnat levnější variantu okolo 2000,–. Myslím, že rozdíl asi nepoznáš. Takže teoreticky jsi někde na 3000,– včetně převodníku? Výměna je relativně snadný úkon, mrkni na YT zda najdeš video návod a jestli si an to troufneš sama :-)

      Já už se servisem spálil, a tak se snažím si vše dělat sám, ať můžu nadávat jen sám na sebe. Ale není servis jako servis samozřejmě…akorát tam nemůžu s každou kravinou. S vyšším nájezdem to chce se i něco naučit.

      0 0
      • Pijer  

        Myslím, že nic „levnějšího“ 12sp. na XD ořech než kazeta GX není.

        0 0
        • Kachna123bike  

          Asi máte pravdu..

          0 0
        • FOSA  

          Aha, moje nevědomost…na stranu druhou „sada GX“ ještě nemusí znamenat XD ořech a kazetu této řady? Nekombinují ale výrobci právě hazku gx s levnějšími typy kazet, aby na oko kolo mělo slušné osazení?

          Ty jo, každopádně pokud je to tak, tak je to dobré vědět, zlatá kazeta za 1700 na klasiku. Tedy na mé účely :-))

          0 0
        • xtonda  

          Existuje Sunrace https://www.bikesport.cz/…k_4000069161

          která je asi o třetinu levnější. Otázka je životnost, má největší dva pastorky z Al slitiny, či li je otázka, jestli se ti i přes nižší cenu vyplatí.

          0 0
          • Pijer  

            Vida, to jsem nevěděl. Každopádně Sunrace už si na kolo dobrovolně asi nedám.

            0 0
      • Kachna123bike  

        Taky už mě to napadlo, že by jiná kazeta byla lepší varianta.. I když by zase bylo třeba vyměnit ořechy.. Tak ve finále by to asi přišlo na stejnou cenu.. Samozřejmě když budu počítat bez pomoci servisu, že jsi vše zkusím udělat sama.. Taky nemám úplně dobré zkušenosti v servisu.. Většímu chcou co nejvíce vydělat, což je právě jejich práce. Cena přes 8 k. mi ale přišla šílená.

        0 0
        • adam1  

          Vyměňovat ten řetěz nejprve jak radí výše(Myslím že to bude ok) a pokud bude střílet tak řešit novou kazetou nebo hodit ten starý řetěz a do mrtva dojezdi .

          0 0
    • Jan D.  

      Sorry za trolling, ale ještě se nabízí downgrade na řazení 2×9. K němu stojí kazeta Tak 3 až 4 stovky a celou sadu tady na fóru určitě do 4 tisíc seženeš:D

      0 0
      • gersa  

        Aby měla kam dát přesmykač a vedení lanka :)

        A pokud má XD ořech, tak bude muset ještě měnit ořech

        0 0
        • Alojs01  

          Oba prevodniky NW a prehazovat rucne…:-))

          0 0
          • Jan D.  

            Za osmičku může koupit na bazaru celého horáka a staré kolo prodat:)

            0 0
            • Kachna123bike  

              Jj, taky si myslím že za osmičku můžu mít úplně jiné věci.. To už je jak servis na auto

              0 0
              • adam1  

                Mtb je takové auto někdo mercedes někdo dačku :))

                Jestli jsi trochu zručná tak za zimních večerů si projeď trubku je tam toho plno ohledně servisu ,kup si stojan z Lidlu a směle do toho – nic na tom není :)

                0 0
      • iggi  

        Keď už meniť orech tak rovno na shimano – micro spline, tí majú lacnejšie kazety :D,

        Naps SLX https://www.kupkolo.cz/…100_z107264/

        0 0
    • jonti  

      Dalsi vec co bych udelal je koupil s novym retezem vetsi prevodnik, idealne 36 zubu. Nebudes tolik jezdit nejmensi pastorky a vydrzi to vic.

      Za me idealni postup je nejdriv koupit retez (a nytovacku a kleste na rychlospojky at to nemusis nosit do servisu).

      Pokud to ani po 100km neprestane strilet, tak koupit i novou kazetu (a pripadne naradi na vymenu)

      Pokud prevodnik nechodi dobre a je to hlucne, tak i novy prevodnik, nejvetsi jaky uvezes i za cenu, ze jednou za par jizd bude chybet nejlehci prevod.

      0 0
      • Kachna123bike  

        Zkusím tedy tento postup.. Dík za radu. Pro mě dost užitečná.. Když to nepůjde s novým řetězem, tak už koupím i novou kazetu. Přes to vlak nejede..

        0 0
      • mirorek2  

        to neva, že nevyjedeš kopec, hlavně že ti vydrží kazeta

        třeba by stačilo poradit: příště měň mnohem dřív řetěz za 500 nebo 1100 Kč a nemusíš vyhazovat kazetu za 4t

        0 0
        • Kachna123bike  

          No nevím.. V servise mi stejně řekli, že je to i vcelku jedno.. Když za rok ujedu 4000 – 5000 a po každých 1000 km budu měnit řetěz, tak mi to přijde celkové jak nová kazeta za 4000 k..

          0 0
          • Velomiwookie  

            stoji 600 a a vydrzet by mohl neco malo pres 1000, takze se to vyplati :)

            0 0
          • oddie  

            Tak pro módu se musí trpět :) Kdo nechce ten beznadějně zastaralý a out přesmykač, holt si to pořádně zaplatí…

            0 0
          • MlokCZ  

            Jenže to hlavně musíš vyzkoušet. Klidně může vydržet i ty 3tis. co máš teď a kazeta je ok. Těch 1000km se sice stát také může, ale za mě tomu dávám tak 5% pravděpodobnost a více než 2tis. km dávám tak 85% pravděpodobnost.

            0 0
        • Kachna123bike  

          Každopádně určitě už řetěz budu měnit dříve.. Někdy ale mám i 800 km na deset jízd :-) to znamená třeba každý měsíc měnit řetěz :-)

          0 0
          • jonti  

            Taky je moznost mit treba 4 retezy a menit je 1–2–3–4 kazdych 500km a najet na nich dohromady na kazete treba 12–20000km. Ke konci to uz radi i doseda na pastorky hur, ale treba pres zimu bych to neresil vubec.

            0 0
    • Kachna123bike  

      Díky všem za pomoc a rady. Zkusím první ten nový řetěz a pak uvidím.. A dám vědět..

      Ať se daří

      0 0
    • Romancero  

      zkus si najít nějakýho kámoše nebo servisáka, který se ti o kolo bude starat.

      A třeba hlídat právě to opotřebení řetězu kvůli včasné výměně. Řešíš problém spojený s klasickou „výhodou“ pohonů 1×12…Pokrok není zadarmo :-)

      0 0
      • Prazak0  

        Tak řazení na jeden převodník má své výhody, ale i nevýhody. Pro nějaký typ závodů se to může hodit. Já nejvíc jezdím po silnici, na polní nebo lesní cesty mi ale bohatě vyhovují ty silniční převody. A na silnici pro závody se jednopřevodník neujal, tam je stále dvoupřevodník a myslím, že dlouho bude. Myslím, že i s devítkovým řazením na kazetě na tom nejsem hůře než mít 1×12. Navíc dost toho vyjíždím na velký převodník, pokud bych ho trochu zmenšil, tak bych na něj vyjel asi vše, co obvykle jezdím. Ale ta malá placka tam je a umožní jet i jinde, kde jsou stoupání kolem 10%. Řekl bych, že dosti věcí je prostě marketing. Firmy chtějí prodávat. Původně byl právě ten trojpřevodník nová věc s nástupem horských kol. Klasika byl dvojpřevodník, který byl na silničních závodech a vlastně i na závodech v CX. Když jsem viděl v Decathlonu na jejich silniční kola s trojpřevodníky, tak tam by se mi přehazovalo dost nešikovně. Často přehazovat na převodníku. Daleko lépe mi vyhovuje větší pastorky vzadu a převodník měnit jen občas.

        1 0
        • Romancero  

          tak je fakt, že jednopřevodník x něco je pohodlnější na ovládání-to uznávám. Ale stále zůstávám u 3×8 a 2× 9 – hlavně kvůli životnosti a lepšímu využití převodů. Závody už nejezdím a dal jsme si také jasné hranice, co se nejlehčího převodu týká (32×36 a 22 × 30) -jinak bych dopadl jako mnozí zde, kteří kvůli lehčímu převodu pořizují řazení na 10, 11, 12 kazetu…

          1 0
          • Prazak0  

            Ano, já bych taky vystačil mít tam 3×7 nebo 2×9 případně i 2×8. Životnost řetězů je lepší a hlavně jsou levné. I když co jsem koukal, tak ty dvanáctkové řetězy nejsou zas tak superdrahé, ale ta cena co si za výměnu řekli mi přijde nestydatá.

            1 0
            • Vilém  

              S tou zivotnosti bych si teda tak jisty nebyl.

              0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Vy dva jste se hledali…

              0 0
              • krabica  

                :-)

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  No a nemám pravdu? Ve vláknu o 1×12 MTB jako kafemlejnek pořád dokola, že 2×8 a 3×9 byly lepší a víc vydržely a já to mám na silničce a na trekovém kole takhle, blablablablabla.

                  To uživatelce fakt moc pomůže. Podle mě by pomohlo koupit si s kolem vždycky rovnou 3 řetězy s rychlospojkami, pro pohodlí rozpojovací kleště, při každém zašpinění řetěz sundat, vyčistit, namazat, uložit do pořadníku a nasadit další. Možná také zvážit o 2z větší převodník, ale to podle toho, jak často a na jak dlouho řadí největší pastorek kazety. Nebo ať týden zkusí na to při jízdě myslet a prostě ho neřadit, jestli těch pár kopců utáhne nebo ne, jestli takto lehký převod potřebuje, na to, co jezdí.

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Tak chápu, že dávat 8 tisíc po odjetí 3 tis. km se jí dávat nechce. Jistě, tam je asi hlavně otázka zlodějského servisu, možná byl na výměnu jen řetěz a ne pastorky a převodník. Já nikomu neradím, že si to má nechat předělat na 2×9 nebo 2×10. Protože pro ni ta výměna je určitý finanční problém.

                    Když jsem váhal u nového kola mezi dvěma nabízenými modely, tak samozřejmě když někde vidím 1× něco, tak mě to odrazuje. Samozřejmě tento typ řazení má svoje výhody, ale z mého pohledu je přínos malý a převažují nevýhody. Nejvíc jezdím po silnici, co jedu jinde – polní, lesní cesta, cyklostezka, tak tam všude mi stačí silniční převody. A na silnici se dává 2× něco, nevím co mívají závodníci nyní, bývalo 2×11, jestli se už rozšířilo 2×12. Ty dva převodníky se jeví nejvýhodnější. Pokud bych bydlel a jezdil někde, kde je samá rovina a kopce jen malé, tak si umím představit ten dvojpřevodník sundat.

                    Jinak byl jsem to právě já, kdo tu zmínil jako možnost na jednu kazetu točit tři řetězy. Někdo jiný mě opravil, že by bylo lepší těch řetězů mít rovnou 5. A klidně jezdit až za jejich životnost, dokud to funguje a pak měnit i kazetu.

                    1 0
                  • Romancero  

                    Tak je snad fajn sdělit isvoje zkušnosti, aby bylo vidět jak jde vývoj " kupředu". Evidentní snad je, źe konsumismus zasáhl i cyklistiku. Nejen v servisu na auta ti nebudou opravovat synchron v převodovce, ale vyměni ti převodovku celou, že? A proto tvrdím , že třeba fellicie je mnohem více ekologická než ty dnešní moderní auta. O bilěm zboží a elektronice nemluvě.

                    Považuji tento trend za nedobrý apokud vím, už seto začíná řešit i na úrovní EU- eliminace kurvítek a prodloužení záruky funkčnosti

                    1 0
                    • mirorek2  

                      ano, felecie je taky etalon bezpečnosti třeba… vždy je více pohledů

                      kdo jezdí v terénu, nic jiného než 1× nechce, nepadá a hlavně nemlátí totiž řetěz :-)

                      0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Je zvláštní, že Tiagru 3×9 se naučili obsluhovat a pak i samostatně používat mí synové ještě před desátým rokem věku. Do kopce malou, ve vlnkách prostřední, z kopce a po rovině v háku velkou. Nutilo je to přemýšlet a vnímat sklony, vítr a vlastní výkon. Navíc u nich byla asi nejvíc vidět výhodnost velkých překrytí. Pokud jeli sami, tak měli velkou v podstatě jen na klesání, většinu toho objeli na prostřední.

          Je to jen a pouze o seřízení a o zvyku, pro jezdce s trochou citu a malým absolutním výkonem dobrá volba. Do kopcovité krajiny vynikající.

          1 0
          • Prazak0  

            Pokud bych měl jezdit někde opravdu velké kopce, tak bych asi tam dal taky trojpřevodník. Možná ne silniční, co má nejmenší 30z, ale nějaký, co má nejmenší 24z ap. U silničního převodníku, kde to je 50–39–30 zásadní problém nevidím. Leda v tom, že tady opravdu by asi velké křížení vhodné nebylo. Včera jsem zkusil jezdit velká velká, jak jsi psal a asi to budu využívat více. Problém u kol v Decathlonu, co to měly byl v kazetě vzadu. Byla silniční, končila 25z a pro mě by 39/25 byl na větší kopce bylo moc těžké. Nevadilo by mi dávat nejmenší placku pro nějakých 10%, ale mít ji pro 5% a vzadu naopak pastorek menší, aby to nebylo moc lehké, to by mi z hlediska plynulosti řazení nevyhovovalo. Někomu to vyhovovat může, buď kdo je výkonnější, nebo naopak je zas slabší jezdec než já, oba budou řadit plynuleji. Navíc ani pro řetěz není dobré tam mít třeba 30/20, je lepší mít 36/24 nebo 34/23.

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Takže opět exkurze do 21. století: vždycky se dá koupit kolo s kompaktními převodníky. Když ne, tak se dají kliky vyměnit, na levném kole relativně levně. Dražší modely mívají možnost výběru. U čtyřpacek je rozteč BCD stejná pro všechna osazení, tedy 39–52, 36–52 i 34–50. Ale je většinou výhodnější koupit minimálně jeté kliky ze druhé ruky.

              Kazeta 25 je takový standard, ale VŠECHNY přehazovačky s krátkým ramínkem z posledních cca deseti let poberou i běžně dostupnou kazetu 28z. Na některých rámech vezme bez velkého přemlouvání 6800 i 30z. U některých sad je těch 30z přímo udáváno některými zdroji jako maximum. A pak je tu ještě alternativa GS verze. Nemluvím už vůbec o nových sadách, držím se klasiky do 2×11.

              K Shimano 10sp silniční (mimo 4700) lze v řádu stovek koupit MTB 9sp přehazovačku a pak používat bez potíží kazetu až do 34z. Tedy nejlehčí převod 1:1 aka 34×34.

              S převody na současných silničkách prostě není problém ani náznakem, každý si vybere podle své výkonnosti a profilů tras. (Syn jezdí normálně 52–39×11–25, ale na Kanáry si nechal vyměnit kliky za kompakty 50–34 a necítí se kvůli tomu méněcenný. Měnil jsem kliky, protože jsem je měl a navíc ty jeho byly pětipacky BCD 130.)

              Mj. je převod 36×30 cca totéž, jako 34×28, dokonce nepatrně lehčí. Tedy ani ty kompakty už nejsou nezbytnou podmínkou.

              K trojtácu se jako optimální ukázala kazeta 14–25, kdyby utáhli něco menšího, nepotřebovali by trojtác. Teoretický převod 30×20 se použil v kopci na krátkou chvíli, určitě schůdnější, než řadit na přesmykači, zvláště pro děti. A třeba jen na 30 m jízdy. Je potřeba brát v potaz i rychlost změny převodu a následné řazení, aby šlo vše plynule a neztrácela se rychlost (nebo se dokonce dle podmínek zvýšila). Navíc hledět na spotřebu řetězů jaksi postrádá smysl. Vytahají je už jen nerovnoměrným šlapáním a špatným řazením, než se to naučí. Ani Ty si určitě nekupuješ řetěz za 1200 a kazetu za 4000, tak proč pořád skuhráš. Babiš Ti dal rouškovné, na řetěz máš.

              Teorii máš zmáknutou, ale převody jsou tam proto, aby sloužily. A krátkodobě je povolena jakákoliv funkční kombinace, pokud je účelná. Že jsi teprve teď objevil „španěla“ je toho důkazem.

              0 0
    • Vrašťa  

      Na GX 1*11 jsem řetěz nevyměnil včas a na spodních to střílelo, ale jen asi na dvou pastorcích, tak jsem jezdil lehčí převod a po chvíli si to sedlo. Napodruhé to samo, pozdě vyměnil, ale pak si to zase sedlo. Nicméně jsem pak už měnil i tu kazetu.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.