• nelvira

    Ahoj. Potřebovala bych poradit při výběru krosového nebo trekového kola. Mám 152 cm (a asi 41 kg). Zatím jsem jezdila na dětském horském kole, ale to není ideální, protože má malá kola a je šíleně těžké, takže jsem mimo terén jak šnek. Líbí se mi Authory, ale dělají jen velikost 17 a menší ne, což moc nechápu. Popravdě se mi ženské rámy vůbec nelíbí a chtěla bych pánské kolo, jenže to asi není technicky moc vhodné, protože při rychlém sesednutí z kola bych se asi dost narazila. Tak jsem zvažovala i Pell's Crono Comp Woman, jenže mi přijdou ty Pellsy docela těžké..Jinak i Crono Comp Lady, které má rám podobnější pánskému, je mi velké (15.5" rám). Tak nevím. Samozřejmě i peníze jsou pro mě limitující, takže čím míň, tím líp, ale zas aby to mělo nějakou zajímavější výbavu. Budu vděčná za každou radu. Díky :)

    0 0
    • felix.org  

      Odpovím jako vždy. Zkus kontaktovat uživatele „scalar“. Je to místní cross guru, tak třeba by zvládl vymyslet něco na 150cm a 40kg :-)

      0 0
    • Jorge 50  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      0 0
    • surlly  

      zkus Trek, výběr velikostí v různých kategoriích je obrovský.tady mají největší nabídku – http://www.kola-visek.cz/

      0 0
    • juli  

      Nečekej, že při tom rozpočtu cca 12 tisíc, bude možnost mít nějak výrazně lehčí kolo, než 13kg. Šance o lehké odlehčení by snad byla, pokud bys oželela odpruženou vidlici.

      Krosových kol s rámy pod 17" bude malý výběr. Být tebou netrval bych na krosu, MTB s plášti bez výrazného vzorku ti udělá podobnou službu.

      0 0
      • Patar  

        Naprostý souhlas , řeším to daleko větším výberem rámů a to již od 12.5'' Na 559 kolech se malá žena bude cítit také mnohem bezpečněji.

        0 0
    • Georrge  

      viděl bych to na něco XS s 29" koly.

      0 0
      • DaSnail  

        jo 8o)

        proti krosu s rovnakou vidlou sice bude hlava tak o 10mm vyššie, ale rozdiel v pohodlí znatelný. takýto posed na tom asi holčina asi nedosiahne, ale pravdepodobne ani nechce ;o)

        kros alebo 29ka s nízkou pevnou vidlou bude mat standover pravdepodobne menší jak 26ka s odpruženou.

        a 26ka s pevnou vidlou je len pre odhodlaných jedincov. ;o)

        0 0
    • Charles2k  

      A proč krosové? Když koupíš horské s užšími plášti, tak to udělá stejnou službu. A rozhodně je pak větší pravděpodobnost, že sedne menší rám.

      Vzpomínám, když jsem v dětství měřil tolik co ty, tak jsem jezdíval na starém silničním Favoritovi s rámem kolem 58cm… :-)

      0 0
    • scalar  

      Takové crossové kolo není problém postavit. Rámy SCUD od MRX se dělají od 15", vidlice určitě vzduchová nový Suntour NCX E-LO 2012, bude to chtít kratší kliky 170 mm (LX s dutou osou). Cenově by to na slušných komponentech (LX, Deore, Sram X-7) vyšlo kolem 14 tis. Hmotnost bez pedálů kolem 11,5 kg.

      Černé kolo na obrázku je tento rám ve velikosti 15", černo- bílé je 17", ale je to podobná sestava.

      0 0
      • Payia  

        Chtelo by to predem vyzkouset, protoze z praxe vim, ze 15ka muze byt pro holku 150cm porad moc velka. Sedlo sice das dolu, ale pak ma riditka nad urovni sedla a s posezem nic neudelas – pak hrozi problemy se zadama a samozrejme se na tom nejezdi moc dobre.

        Resil jsem toto kdysi s partackou v teamu (silnicni ram mela vel. 48 :)), ktera mela taky 150cm a nakonec ji nezbylo, nez jit do cyklokrosky a nechat si postavit ram na miru u RB – delku hlavove trubky vyresili tak, ze horni a spodni ramova trubka spojily jeste pred hlavou, takze ve vysledku byla hlavova trubka dlouha cca 6–8cm a tim sundali predek o cca 5cm dolu. Navic pevna cyklokrosova vidle (nizsi nez crossove a odpruzky) a i tak mela sedlo jen 2cm nad hranou riditek – nastesti diky obloukum silnicnich riditek mas na kole vic poloh uchopu a muzes si ty zada rovnat.

        0 0
        • scalar  

          Jasně, ale Ty to bereš z jiného pohledu – závodní posed. U crossového kola pro holku a běžné ježdění je naopak žádoucí nastavení řidítek v úrovni sedla (spíš naopak je požadavek ještě trochu výš).

          0 0
          • Payia  

            Chtelo by to ujasnit jak moc spotovne hodla jezdit. Pokud to ma byt total turistika ve smyslu kazdych 10 minut zastavuju a fotim + vetsi kopce vyjdu pesky a pokecam pritom s kamaradkou, tak pak je posez celkem putna, ale pokud chce jet relativne v tempu treba hodinu-dve na jeden zatah, pak riditka nad sedlem v zadnem pripade, zada to vydrzi maximalne hodinu a pak nepomuze ani kratka prestavka – slezes, na 5 minut lehnes na zem, srovnas zada, prestane to bolet, tak zas naskocis na kolo a za 5 minut to mas zpatky.

            0 0
            • scalar  

              Naprostá většina lidí, co s nimi jezdím, má řidítka v úrovni sedla, jezdí na celodenní akce ve svižném tempu a problémy se zády nemají. Dnes i na MTB maratonech začíná být posed s řidítky v úrovni sedla dost běžný.

              0 0
            • DaSnail  

              pleteš se a to tak že hodne…

              0 0
            • Georrge  

              heh, a já myslel že to je přesně naopak :) že čím sedíš víc předkloněný, tím je to na záda horší. A aspoň u mě to tak je.

              0 0
              • jIrI___  

                Zase když se na to člověk podívá logicky, tak při vzpřímeném posedu dostávají obratle větší rány od sedla a když sedí člověk víc v předklonu, tak se ty rázové síly rozprostřou. Ale kde je pravda netuším a hádat se o tom nehodlám (zahlédl jsem tu maajkeeho s opačným názorem než mám já :D ).

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ono to je většinou tak, že při moc sportovním posedu trpí horní část zad a krk a to hodně.

                  A když se to přežene a je posed moc narovnaný, tak mohou začít bolet spodní záda.

                  Nic z toho ovšem není obecným pravidlem a každý to má jinak. Nejen dle svojich proporcí, ale i dle toho v jakém stavu má záda, jak je ohebný, atd.

                  Při zcela narovnaném posedu dostává páteř od ran od sedla větší záhul, to tak jistě je. Jenže tohle je jen jeden z vlivů na záda a navíc hrozně moc záleží na to co kdo a jak jezdí. Pokud nějaký turista jezdí převážně asfalt, tak tohle nebývá většinou problém ani pro hodně narovnaný posed.

                  A v terénu zase už hodně lidí vozí fulla, kde tohle také částečně odpadá (jen částečně, full není všespásný).

                  0 0
                  • Georrge  

                    hmm… mě vždy bolel spodek zad, je ale pravda že s nimi mám celkově problém, když něco kopu, zvedám či se jen často ohýbám vždy mě jako první začne bolet spodek zad. Tedy i na kole, a tu mi právě pomohl trochu narovnanější posed. A taky full, záda už nedostávají takový rány a je to poznat. Ale asi jsem v tomhle trochu jinej než ostatní tak proto mi to nesedělo :)

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Každej je jinej a nic neplatí obecně. A hlavně pokud je zdroj problémů se zády už jinde než ze samotného kola (což tak často bývá), tak každému může pomoct něco jiného.

                      0 0
                • maajkee  

                  To není přeci o hádání, to je jen o vyjádření názoru, já ti ten tvůj určitě brát nebudu.

                  0 0
            • maajkee  

              To je pěkná hloupost, já vozím řidítka v úrovni sedla a zvládnu celodenní vyjížďku v pohodě, manželka vozí řidítka ještě víš než sedlo a zvládne se mnou taky klidně týdenní každodenní celodenní ježdění.

              Je to opravdu spíše naopak.

              0 0
              • Payia  

                Zalezi i na geometrii ramu a delce/orientaci predstavce, na typu sedlovky i umisteni sedla. Spousta faktoru, ktere ovlivnujou zada pri jizde. Nicmene plati, ze sportovni posez proste NEJDE nastavit, pokud mas riditka nad sedlem.

                Ma to vyrazny vliv i na vysledny vykon, zkuste si to sami, kdekoliv zkus jet max tempo treba 1km a uvidis sam, ze v navaznosti na co nejlepsi zaber te to bude nutit se predklonit – pak ta nespravna poloha riditek vyrazne namaha i ruce, ramena a svaly ve spodni casti zad a ve vysledku zapojis vic svalu nez pri spravnem posedu, coz se projevi tak, ze to driv neudychas.

                0 0
                • maajkee  

                  Mně třeba víc vyhovuje když se předkloním a ruce mám ohnutý, než abych je měl natažený, to mě pak začnou bolet. Já se zádama vůbec nemám moc problém, spíš mám problém s brněním rukou a tento problém jsme částečně eliminoval právě posedem jaký už delší čas jezdím. Dřív jsme si taky nastavoval řidítka „sportovně“ níž než řidítka, ale ve výsledku jsme byl víc zničenej a nevydržel jsem jet tak dlouho.

                  0 0
            • MlokCZ  

              A jak jsi na tohle prosím tě přišel?

              Zajímavé je, že v mojem okolí vozí spousta lidí řídítka nepatrně výše než sedlo a přitom na tom jezdí i 7h+ vyjížďky…

              Co jsem byl na pár akcích s cestovkou a měl možnost pozorovat desítky kol ostatních účastníků (přes 100 kol to bude určitě), povětšinou turisté jezdící převážně asfalt a cesty s pěkným povrchem, tak řídítka v ± v úrovni sedla nebo mírně výše jsou nejčastěji používaný případ.

              A přitom někteří jezdili velmi slušně (rychlostně) a etap 4h+ bylo více a většina to odjela (pár slabších kousků si to zkrátilo autobusem, ale ne moc). A problémy se zády se ve větším rozhodně nekonaly (občas se konkrétní případ najde, často ale zdrojem není vůbec kolo samotné, ale příčina je úplně jinde).

              Na svojich kolech pro moje ne zrovna standardní proporce jsem se po více než 20 letech ježdění propracoval k sedlu o 1–2cm výše než řídítka (dle kola) a to včetně celopevňáku a bolest zad na kole neznám, loni přitom odjeto 7h+ vyjížděk více.

              Bolest spodní části zad s příliš narovnaného posedu u mě začíná až při dalším zvýšení řídítek o 2cm+ a ještě zkrácení posedu (opět vyzkoušeno).

              Naopak s řídítky výrazně níže než sedlo jsem vždy hrozně trpěl a měl soustavně problémy s bolestí za krkem.

              0 0
              • MlokCZ  

                Napsal jsem to opačně. Řídítka mám o 1–2cm výše než sedlo. A to ještě na fullech vozím vzadu větší sag než vepředu, takže za jízdy jdou řídítka oproti sedlu ještě mírně výše.

                0 0
              • Payia  

                Se podivej sam, jak ma kolo nastavene treba Styby nebo Albero – u stybyho kola podle linek na pozadi vidis krasne, jaky je rozdil mezi polohou sedla a riditek.

                A asi se nikdo nebude hadat, ze Styby to ma z hlediska prenosu energie nastavene spatne.

                0 0
                • maajkee  

                  To si děláš srandu? :) Vždyť to jsou ale silnice a co si budeme povídat, silniční posed není pro tělo zrovna ideální.

                  0 0
                • scalar  

                  Silniční kolo profesionála bude pro všechny ten nejlepší vzor :-)

                  0 0
                  • Payia  

                    No vzdyt se podivej dole, jak to maji ty holky co jezdi cross. Presne jak jsem rikal, Pavla Havlikova ma ten samej system jak tenkrat na miru udelali u RB. Trubky spojeny uz pred hlavou ve snaze dostat riditka co nejniz, ale proste ma tak malou postavu ze ani to uz nestaci.

                    Jdu radsi na svih nez se tu hadat ;)

                    0 0
                    • scalar  

                      V tomto vlákně se ale neřeší cyklokrosové kolo (tady všechny tři holky u nás kola mají :-) ), ale crossové, jinými slovy také trekingové kolo, jsi úplně „mimo mísu“. Já mám na svém kole taky řidítka 10 cm pod úrovní sedla, ale rozhodně to nikomu nenutím.

                      0 0
                • MlokCZ  

                  To myslíš vážně, že to chceš srovnávat s profíky a ještě navíc na silničkách?

                  Většina turistů kdyby měla vozit posed jako profíci, tak se na nějaké ježdění na kole okamžitě vykašlou a budou mít problém po 20 minutách jízdy.

                  Nějaká minoritní rozdíly v efektivnitě mohou být turistům ukradené, tam stejně aby to bylo opravdu co nejefektivnější, tak by si to každý musel nechat změřit (a u každého to vyjde trochu jinak).

                  Osobně jsem žádný rozdíl v efektivitě pro hodně chrtí a méně chrtí posed při dlouhodobém ježdění nedokázal nikdy zaznamenat (to pouze vylučuje nějaký větší rozdíl, drobné rozdíly typu 1% rozeznat nedokážu).

                  A to jsem hodně chrtí posed vozil po mnoho let a mnoho desítek tisíc kilometrů, protože pro moji atypickou postavu to kdysi jinak vůbec nešlo (při kdysi pevných a pak krátkých vidlicích s 63mm zdvihu, bez dostupnosti vlajd s vyšším zdvihem jsem ani s extrémním představcem s 45st. úhlem nedosáhnul ani mírně narovnanější posedu).

                  A pouze jsem měl trvale velké problémy s bolestí za krkem a pak ruce. Ruce taky velký problém, protože jsem na nich měl příliš váhy (takže opět nechápu to větší zaížení rukou při narovnanějším posedu o kterém píšeš výše).

                  A že bych to udržel břichem, to při těch dlouhých vyjížďkách typu 7h+ a tom posedu trvale opravdu nehrozilo a o ruce jsem se opírat musel dost.

                  A jak píšeš výše, tak že ohnutí pomůže při krátkém úseku ve na maximum, tak tohle na svojich kolech také vůbec nevedu.

                  Při větším předklonu mám tak akorát úplně blbě nastavené sedlo (jak předozadně, tak sklon) a šlape se mi mnohem hůře.

                  Když jsem jezdil kdysi chrtí posed, tak jsem nastavení sedla také jezdil výrazně jinak (sedlo výrazně více posunuté dopředu oproti středu a špičku skloněnou více dolů).

                  Důležité je hlavně mít rozumný úhel nohy x trup, což právě do určité míry řeší jiný předozadní posun sedla pro různě chrtí posed.

                  0 0
              • Flegmatik  

                A ty stovky, tisíce (profesionálních) závodníků, co krom závodů taky na kole dlouho trénují, tak co? Co silničáři? Většina lidí, co na kole tráví ročně spousty hodin jen v sedle, tak ty řidítka mají níže. Takhle se na to mohu dívat taky, ne jen pozorováním lidí na zájezdě.

                0 0
                • maajkee  

                  TAdy ale vůbec není řeč o závodníkách, tam je priorita co nejlepší čas a né co největší pohodlí.

                  0 0
                  • pepek  

                    Soudruh už tady přece jednou prohlásil, že na kole jseš buď závodník, nebo hospodský buran. Chceš snad být hospodský buran? Tak radši mlč a uprav si posed (na žiletce, samozřejmě)

                    0 0
                  • Flegmatik  

                    No ale snad uznáš, že na těch kolech tráví o dost více času, než většina běžných lidí. Kdyby jim to tak vadilo, tak si to mohu poštelovat jinak. A všechny ty 24hodinovky a podobné extrémy (vícedenní přejezdy Austrálie atd.) jezdí borci taky tak. Kdyby bylo výhodné ty řidítka mít výše nebo vysoko, tak si to tak nastaví. Prostě tady se asi s vámi neshodnu, každý jezdí něco jiného a má jinou představu o tom, jak na tom kole hnát nebo ne. Pro mě za mně – pokud se někdo chce z kola rozhlížet nebo jezdit hlavně dolů, ten ať má řidítka klidně výše. Pak má ale horší výkony při dlouhém sprintu a ve výjezdech.

                    0 0
                    • maajkee  

                      Ale vždyť ti to říkám, u nich jde o čas. Samozřejmě kdyby si nastavili vzpřímenější posed, tak by se jim jelo pohodlnější, ale obzvlᚍ na silničce by jeli o mnoho pomaleji, tam fakt nejde o pohodlí, ale o čas.

                      0 0
                    • pepek  

                      Potřebovala bych poradit při výběru krosového nebo trekového kola. . . . . . Zatím jsem jezdila na dětském horském kole – nevypadá to, že by soudružka měla v úmyslu jezdit světový pohár MTB

                      0 0
                      • scalar  

                        Asi tak, tady si někdo spletl crossové (tekingové) kolo se závodním cyklokrosovým.

                        0 0
                    • MlokCZ  

                      Na závody to nebude vhodné nikdy (možná leda tak na techničtější bikové závody, které se jedou nižší rychlostí), protože aerodynamika.

                      A trénovat na o moc jiném kole není dost dobře možné, protože se pak zapojují jiné partie a navíc nebudeš na kolo zvyklý a v závodě budeš out.

                      Tedy závodníky (kterým opravdu o něco jde) bych do této debaty vůbec netahal.

                      Pak má ale horší výkony při dlouhém sprintu a ve výjezdech.

                      A tahat sem nějaké sprinty, to už vůbec nechápu.

                      A dlouhé výjezdy nemohu u sebe potvrdit. Vliv u hobíka jako jsem já na výkon v dlouhém výjezdu dle posedu je marginální oproti tomu jak mám v dané sezóně najeto.

                      Loni na Sardinii mi dlouhé kopce jely a to právě s nejvíce narovnaným posedem co jsem kdy jezdil (i když zdaleka nesedím jako v křesle a manželka má stejný posed s řídítky dost pod úrovní sedla). Řekl bych nejlépe co mi to kdy jelo a to i přes to omezení po zdravotních problémech před pár lety.

                      Mám ale teď také 4 roky po sobě největší svůj nájezd kilometrů (a loni největší roční).

                      0 0
                    • scret  

                      ty to mozna posuzujes podle sebe, ja mam na KHS taky sedlo vys nez rodla… a jezdi se mi na tom pohodlne… ale spousta hlavne holek ma na kole uplne jiny posed, prtze maji treba kratke nohy apod.

                      0 0
                • Ruprt2  

                  Taky proto ty tisíce závodníků si vše úskostlivě hlídají, na pohodlí nedbaví trénují často na odlišných kolech a pokud na to náhodou nemají lidi, tak si hlídají všechny své problémy a partie, které dostávají zabrat a vynahrazují jim to jinak.

                  Od alternativních sporů, přes posilovny až k masážím a fyzioterapeutům ;-)

                  O nic nejde, ať se klidně někdo drží za korunku vidlice jestli mu to k něčemu bude, ale je nesmysl napsat, že existuje prakticky jediný možný sportovní posed, a krom cesty do Lídlu, jediný možný.

                  Navíc, když se podíváš na „sportovní posed“ před 10 lety a teď, tak je to dost odlišné.

                  Takže před 10 lety to byli všichni pitomci? :-)

                  0 0
                  • Flegmatik  

                    Před 10 lety byly ty sportovnější posedy ještě mnohem častější, než teď. Ty byly povětšinou všude jen HT s úzkými řidítky. Teď se do toho motá i zadní opružení, široká řidítka (která de facto sníží posed, byť samotná výška řidítek je třeba stejně vysoko nebo i výš, než sedlo), vyšší zdvihy vpředu… Takže to není tak jednoznačné. Každopádně tělo si zvykne a na leccos :)

                    0 0
                • MlokCZ  

                  S profesionálními závodníky vůbec nelze srovnávat. Oni mají věci jako masáže, čas na regeneraci, poctivě protahují a nejsou zkrácení jako spousta běžné populace, nemají už problémy vzniklé ze zaměstnání, třeba z celodenního sezení v kanceláři (nebo naopak třeba z celodenní házení lopatou).

                  A přitom vše podřizují výkonu. A i tak trénují často na trochu odlišných kolech než jezdí závody. Ale i když trénuje někdo na stejném kole, tak to je hlavně z důvodu, aby byl zvyklý na takové kolo a tělo mělo ideálně natrénované na závod.

                  Já beru pozorování ve stejné cílové skupině a netahám do toho zcela odlišnou skupinu.

                  Nebo snad nelvira je profík? Nevím proč se tu tak často objevují rady jako pro profíky nebo aspoň pro chrty jezdící závody někde na bednu v amaterských závodech.

                  Přitom těch turistů je většina a těch závodníků minimum. A kdo patří mezi ty závodníky, tak má dávno najeto spousty kilometrů a dávno ví co potřebuje a neptá se tu.

                  0 0
                  • Flegmatik  

                    S tím mohu souhlasit. Mě se jen nelíbilo, že to bereš tak, že ve tvém okolí. V mém okolí jezdí zase dost lidí s řidítky níže, ale nechci z toho dělat nějaký obecný závěr. Ono i hobíci mají na svých pár ergonomických chyb a když si na to zvyknou, těžko pak přecházejí na něco jiného (typicky úhel nastavení brzdových pák).

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Moje okolí jsou převážně turisti a žádní závodníci, proto se také hodil tento příklad do tohoto vlákna.

                      Kdyby to bylo vlákno, jak řešit závodní posed, tak bych tam nic z toho nepsal.

                      0 0
        • Turbo  

          Mám 165 a 15" a je to akorád, pro 150 bych snad i tu 14". 15" je max!

          0 0
      • Mr.Dawe  

        Ten bílý je líbivý.

        0 0
      • siafu  

        mám 165 cm a rám 16" /jen bajk tedy/ s tím, že by klidně mohl bejt i 15.5", takže rám 15" na 150 cm může být pořád dost resp. mít ještě o 15 cm míň, tak si to moc představit nedovedu

        třeba Pavla Havlíková má 150 cm, vozí rám na míru a kliky má ještě kratší než 170 mm… – tady

        0 0
    • Lenka.05  

      A co nějaký takový rám (vel 14"), je to teda MTB..ostrojení jako takové nehodnotím, ale rám by se malý dal určitě sehnat.

      http://www.giant-bicycles.com/…/9594/50481/

      0 0
      • maajkee  

        To je celkem pěkný a 14" by mohlo vyhovovat.

        0 0
      • Luk02  

        Tenhle Felt se dá sehnat i v 12,5 ale není to cross…na tu 15" bude možná dost na hraně chce to vyzkoušet…

        0 0
      • nelvira  

        Díky za tip. Asi nakonec budu muset do 14" MTB jít. Ale chtěla jsem se zeptat, zda je lepší koupit jen rám a jinak si to osadit sám nebo koupit rovnou celé MTB kolo a změnit jen pláště? Na rám 14" půjdou dát asi maximálně 26" kola, že? A ještě by mě zajímalo, jestli mají kola u MTB jinou konstrukci a jsou třeba těžší než u cross? A škoda, že hodně výrobců MTB neuvadí váhu kola. Já jezdila na dětským Rock Machine a zjistila jsem, že má 16 kilo, docela běs :D Takže si pomůžu asi dnes už čímkoliv…

        0 0
        • maajkee  

          Crossové rámy jsou větší, tudíž všeobecně těžší než MTB rámy. U crossových rámů taky není takový vývoj, není nikterak velká poptávka po ultralehkých rámech.

          MTB za stejné peníze seženeš lehčí než cross.

          Řekl bych že pro osobu s tvojí výškou by byla lepší individuální stavba.

          0 0
          • scalar  

            Proč by měl být crossový rám větší ne MTB? Má zadní stavbu delší o 2 cm, ale to je pár gramů. V běžné cenové kategorii jsou MTB a crossové rámy ze stejného materiálu. Vývoj u hliníkových rámů už moc není a špička je cenově v jiné kategorii.

            Rozdíl v hmotnosti bude u vidlice, bude třeba použít základní vzduchovou, u crosse NCX E-LO lite 2012, u MTB Suntour Raidon, a tady je rozdíl nějakých 350 gr. ve prospěch crosse. Kola budou u crosse malinko těžší (tak desetinka, dvě), naopak pláště podstatně lehčí (crossové s patkou v drátu můžou vážit v páru 850 gr., MTB v podobné cenové relaci, tedy v drátu tak 1200 gr.).

            Cross mi tedy vychází lehčí.

            0 0
            • nelvira  

              Zeptám se asi blbě, ale nemám zkušenosti. Když si koupím MTB, můžu na to pak normálně narvat úplně jinej plášť? Tenčí, lehčí?

              Co myslíte o tomto modelu v dané výbavě? http://www.cykloworld.eu/…vel-2-w-2011

              Jen si to budu muset někde zvážit…

              0 0
            • maajkee  

              Pro stejnou postavu se většinou kupuje crossový rám o něco větší než mtb rám, protože crossový rámy jsou všeobecně kratší při stejných velikostech jako MTB a tolik se u nich nebere v potaz standover.

              MTB rám 14" ze stejného materiálu bude lehčí než Cross 15".

              Nikde jsem ale nepsal, že rozdíl bude nějak velkej, spíš šlo o to vyvrátit že crossový rám bude lehčí než MTB.

              Jak píšeš budou těžší kola (ráfky + dráty), hmotnost ve vidlici bude, to je jasné, ale taky se ty vidlice nedaj srovnat tuhostí a zdvihem, tedy komfortem který uživateli nabídnou.

              A pláště podle mě podstatně lehčí nebudou. Obyč drátový RK 26" se vejde do 600g a crossový 35–622 plášť Conti RK s drátovou patkou měl co jsme vážil cca 500g, takže to není tak velká úspora.

              Hlavně když se člověk zamyslí, tak pro 150cm vysokýho člověka jsou 28" kola fakt obrovský.

              0 0
              • scalar  

                Tady je kratší délka crossového rámu žádoucí, když jsem měl na váze konkréně 19" od Scudu v crossové a MTB verzi, nebyl tamm rozdíl.

                Vím o crossovách pláštích v drátu, co mají cca 400 gr.

                Na 150 cm by byla velké 29er kola, crossová kola nejsou o moc větší než MTB.

                Vidlice – tady je konkrétní požadavek na 40 kg a asfalt a polní cesty, takže řešit u vidlice tuhost a zdvih… spíš bych fakt řešil hmotnost.

                Někde jsem tu dal fotku crosse na 15" rámu, nepřije mi to divné.

                0 0
                • maajkee  

                  Ale ten cross na 15" rámu nebyl určitě pro 150cm člověka.

                  Jinak 26" budou vždycky o 2" menší než 28"kola, to neošulíš a nikde nikdo neřekl že na 26" musíš dát balóny a na 28" musíš dát tenoučký pláště, Pokud chce jezdit polňačky, tak by byly žádoucí alespoň 35 lépe 43 široké pláště na tom crossu. Na MTB by si mohla nasadit třeba FF a rozdíl ve velikosti kol opravdu bude.

                  Nebo by mohla jezdit na MTB s většíma balonama typu RK a pevnou vidlicí, to by pak bylo lehké a na polňačkách dostačující.

                  Ale vím, že ty jsi zarytý crossista, takže asi nemá smysl se o tom bavit :)

                  0 0
                  • scalar  

                    Rozhodně nejsem rarytý crossista, na horském kole toho najezdím podstatně víc, než na crossovém. Ale pokud jsou na něco crossová kola ideální, tak na rozbité okresky a polňačky.

                    MTB s pevnou vidlicí – mimochodem mám tři taková kola, ale ten komfort bude proti crossu s odpruženou vidlicí nižší.

                    0 0
                    • scalar  

                      Rozdíl v poloměru kola mezi MTB pláštěm 2,1" a crossovým 35 mm je cca 1,5 cm.

                      0 0
                      • maajkee  

                        Vždyť říkám, že ale přeci nemusí na mtb dávát balón 2.1, bohatě postačí plášť typu FF.

                        A s tou ideálností je to čistě individuální, pro mě je jízda po lesních cestách a polňačkách na 35/622 crossových pláštích celkem utrpení a do pohodlnosti to má hodně daleko.

                        Ona navíc se svýma 150cm bude ráda když bude muset roztáčet co nejmenší obvod.

                        0 0
                        • scalar  

                          Vyhrábnul jsem fotku kola v 15" na rámu SCUD na postavu kolem 150 cm na úzkých rychlých pláštích, bylo to v podobné cenové relaci jako ten cross výše, ale o kilo těžší.

                          0 0
                          • maajkee  

                            Ta vidle k tomu vůbec neladí :) Jinak předpokládám, že takto je posed nastavený tebou, před prodejem. Pochybuji, že takto by to měla nastavené osoba 150cm.

                            0 0
                            • Payia  

                              No prave, pro 150cm jezdce pujde sedlo jeste o 10cm dolu a bude to posez jak na WC ;)

                              0 0
                              • maajkee  

                                Asi tak, protože takhle ja kto počítám, tak kliky 17cm, 15" rám to je 38cm a sedlova se sedlem na obrázku vypadaj tak na 25cm. To by musela ta 150cm mít 80cm nohy a ještě tak aby byly při tom posedu napnutý. a 80cm dlouhý nihy na 150cm si opravdu nedovedu představit :)

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Problém je v tom, že to počítáš bohužel úplně blbě.

                                  17 + 38 + 25 sice dá 80cm, ovšem to naprosto nesouvisí s tím, že jsou k tomu potřeba 80cm dlouhé nohy. To je s prominutím úplná blbost.

                                  Navíc bych odhadoval sedlovka + sedlo tak na 20cm a víc ne (to ale není to podstatné, to může napsat přesně scalar a nemá cenu se ohledně toho dohadovat).

                                  Mám 84,5cm nohy. A vozím 17,5 + 44 + 30,5 = 92cm. Podle tvojí logiky bych ale měl potřebovat 92cm nohy. 8cm sem, 8cm tam žádná míra co? :-)

                                  A nohu v dolní úvrati zdaleka nemám napnutou.

                                  Klidně to pro 70cm nohy může vyjít to co je na té fotce úplně ok (bude záležet na přesném vysunutí té sedlovky, při 25cm se sedlem by to už těsně na 70cm nohy nevyšlo, při 20cm vysunutí by ani 70cm délka nohou nebyla potřeba).

                                  A o 10cm sedlo dolu by bylo tak na 60cm nohy a to určitě nemá…

                                  0 0
                                  • maajkee  

                                    No vidíš, já mám nohy 85cm, mám kliky 17,5, rám 47,5 a sedlovku vytaženou cca 20cm = 85cm. Nepočítám tam tedy sedlo, to je pravda. To je ale jen tak +3cm max.

                                    Nemyslím si že to počítám uplně blbě, ± by to mělo sedět.

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      Tak zkus matematiku základní školy a představit si trojúhelník, kde jedna přepona je ta tebou měřená vzdálenost (ten součet klika + sedlová trubka + sedlovka + sedlo), jednou odvěsnou délka nohy a druhou chodidlo (i když ne úplně celé).

                                      K tomu ještě přičti, že pár mm má výšku pedál samotný, něco udělají ještě boty…

                                      3cm sedlo asi existovat může, to nemůžu vyloučit, i když jsem takové v životě neviděl. Já mám třeba sedlo téměř celých 6cm (a nezapomeň, že to měříš ve směru sedlové trubky).

                                      Takhle to nevychází nikdy nikomu a to ani omylem, tedy pokud nevozí proklatě nízko sedlo (zastrčit se dá vždy tak aby to vyšlo).

                                      0 0
                                      • maajkee  

                                        OK, máš pravdu, nějaký ten cm navíc tam bude. Bude to ale také záležet na tom jaké propínání nohou komu vyhovuje. Já zřejmě jezdím s nohama poměrně dost pokrčenýma a u mě ten jednoduchej výpočet ± nějakej ten centimetr opravdu vychází.

                                        0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Vozíš dle těch čísel sedlo extra nízko, ale i tak to ještě zdaleka nevychází. Schválně změř ve správném směru to sedlo kolik má reálně.

                                          Na tom jak kdo preferuje nastavení sedla to samozřejmě záležet bude, to souhlas.

                                          Žádný z těch 3 uvedených případů (já, manželka, kamarád) nevozíme ale extra vysoko sedlo, propínání nohy ve spodní úvrati nemá zdaleka nikdo z nás.

                                          Znám hodně lidí, co vozí sedlo výše (pro danou délku nohou, více se blíží proponuté noze při šlapání).

                                          Navíc tu je jeden faktor a to technika šlapání. Pokud někdo prošlapává paty, tak bude dávat sedlo výrazně níže. To ale také blbě šlape.

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            Je to možný, sedlovku budu mít možná třeba 22 nebo 23cm vysunutou a sedlo je opravdu spíš těch 5cm. Takže zase máš pravdu, to jsi chtěl asi slyšet.

                                            Já to vzal prostě za moc jednoduchej konec no.

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Nepotřebuju slyšet, že mám pravdu. Stačí mi, že ti co si tu jako další přečtou, tak nebudou třeba vybírat podle takového výpočtu velikost kola…

                                              0 0
                                              • maajkee  

                                                Já nikde nepíšu, že podle takové výpočtu by měl někdo vybírat velikost kola. Jen jsme psal, že podle mě je 15" mtb na 150cm člověka nebude pravděpodobně ideální.

                                                0 0
                                                • MlokCZ  

                                                  To jsi nepsal, já vím. Ale to neznamená, že by se toho někdo nemohl chytit.

                                                  Jinak k původnímu tématu a 15" rám na 150cm. To ok být nemusí i může, bude záležet na přesných konkrétních proporcích a požadavcích na posed.

                                                  Dokážu si představit obě varianty.

                                                  Pokud nemá na danou výšku delší nohy, tak prvním problémem bude standover. To řeší výrazně snížená horní rámovka, jako tu padla u některých kol. Problém samotné výšky 15" rámu když bude mít sníženou horní rámovku tam nebude.

                                                  A kratší kliky v tomto nijak nepomohou, v tom je ten problém standoveru horší. A snižování středu také není spásné řešení (výrobci to stejně pro malé velikosti běžně nepoužívají), protože to zase zhoršuje problém vysoko položených řídítek.

                                                  Co se týká délky, tak to bude záležet na konkrétním rámu a jejích proporcích, tady můžeme jen hádat. Při výše položených řídítkách to ale vždy snese o trošku delší rám (než při níže položených).

                                                  A co se týká výška řídítke x výška sedla, tak neznáme pořád ani tu délku nohou tazatalky, ale hlavně v tomhle je v podstatě fuk, jestli to bude 15" rám nebo 14" rám nebo dokonce 13" rám. Hlava už kratší těžko bude a ta spíš záleží na konkrétním rámu.

                                                  Kamarádce také třeba pro 162cm vyšla 17" rám úplně přesně akorát a na první pohled dle výšky bych řekl, že ji to bude vysoké i dlouhé. A ono ani jedno, má dlouhé ruce i nohy (má nohy jen o pár cm kratší než já), sedlovku vysunutou poměrně dost a na délku nakonec 9cm představec seděl přesně.

                                                  Já bych se na ten její rám poskládal taky a mám o 20cm více (už by nebyl pro mě ideální, musel bych dát tak 11cm představec, ale vyšlo by to pořád a se 400mm sedlovkou výška taky přesně akorát).

                                                  0 0
                                    • MlokCZ  

                                      A jestli chceš konkrétně, tak rám pro 72cm dlouhé nohy jsem řešil poměrně nedávno. A bez problémů to vyšlo na 16" rám a sedlovka nebyla vůbec vysunutá nějak moc málo.

                                      Chtělo by to aby napsala jak má nohy opravdu dlouhé. Klidně by mohla mít nohy ještě o dost kratší než 70cm, ale také klidně i nepatrně delší.

                                      0 0
                                      • maajkee  

                                        Přijde mi to prostě divný, že já 185cm chlap bych měl vozit jen o 10cm vyšší rám než člověk o 35cm nižší.

                                        0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Já nikde netvrdím jak to vyjde zakladatelce vlákna. To by musela nejdříve napsat délku nohou ať víme jak je v reálu.

                                          Mimochodem manželka je o 3cm menší než ty a vozí sedlo o 3,5–6,5cm výše (to je pro 3–6cm výšku tvojeho sedla).

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            No já vozím sedlo poměrně nízko no. Ale když si ho dám výše, připadá mi že mi jezdí celá prdel ze strany na stranu když šlapu.

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Tak to ho asi máš vysoko ok, pokud se přesýpáš nebo jinak pohybuješ na sedle, tak to je jasná známka toho, že je moc vysoko.

                                              Ale jak píšeš výše, jestli je sedlovka třeba těch 22cm a ne 20cm a sedlo 5cm, tak jsi rázem na 92cm a to je přesně to samé co vozím taky (a délku nohou máme téměř stejnou, 0,5cm už může být i jen chyba měření).

                                              0 0
                                              • maajkee  

                                                Přesně jsem věděl, když jsem napsal ten jednoduchej výpočet, že bude zle :)

                                                0 0
                                                • hony007  

                                                  No když jsi to tak přesně věděl, tak jsi ho neměl psát, ty seš asi nepoučitelný.

                                                  0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Kdyby platilo ± tohle pravidlo, tak by na trhu nebyly větší rámy než 22". 56cm + 18cm kliky + 30cm sedlovka + 4cm sedlo a jsme na 108cm délce nohou.

                                          Přes 100cm se dostává málokdo i při výškách 2m+.

                                          A přitom v reálu nestačí občas ani 23" rám a to nejsou stále ani zdaleka 108cm nohy.

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            Já bych řekl, že na to zkrátka neplatí žádný obecný pravidlo a každej si musí přijít na to svoje pravidlo.

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Tak s tím by souhlasím. Trošku se tomu přiblíží chytřejší kalkulátory typu competetivecyclest, které berou v úvahu všechny proporce včetně poměru délky stehenní a lýtkové části nohy.

                                              Pořád tu zůstavají faktory osobních preferencí typu posedu, ohebnost, co a jak se bude jezdit a další.

                                              0 0
                                    • MlokCZ  

                                      A další konrkténí příklad, který si pamatuju z hlavy.

                                      21,5" rám (55cm) + 175mm kliky (potřeboval by delší, ale to je do výpočtu fuk) + těsně přes 30cm vysunutá 410mm sedlovka + 5,5cm. To máme 108cm.

                                      Dotyčný má ovšem nohy jen 96cm. Pro větší chodidlo ten rozdíl více narůstá.

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        A ten druhý. Manželka 86cm nohy. A střed po horní kraj sedla má 77cm (rovnou jsem to celé změřil najednou) + 17,5cm kliky.

                                        To máme 94,5cm…

                                        0 0
                                        • maajkee  

                                          No jo, asi všichni dost propínáte nohy :)

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            To právě že ani ne. Dokážu odšlapat bez přesýpání ještě se sedlem o 2–3cm výše než vozím (tam už se ale dostávám k propnuté noze v dolní úvrati).

                                            0 0
                                  • nelvira  

                                    Pro upřesnění, délku nohou mám 68 cm. Když jsem zkoušela http://www.pells.cz/…ck/rok-2012/ ve velikosti 15", tak prostě nebylo možný rychle sesednout, nebo se postavit nad rám, ta štangle byla moc vysoko. To stejné u varianty lady http://www.pells.cz/…dy/rok-2012/

                                    Takže 15" rám je pro mě asi fakt vysoko.

                                    Našla jsem ještě něco takového http://www.apache-bike.cz/…_xc26-2308/

                                    co si o tom myslíte?

                                    0 0
                                • scalar  

                                  Kliky jsou 170 mm. Takhle nastavené to bylo asi na focení, už si to nepamatuji. Nicméně k Tvému výpočtu – pokud by byla sedlovka se sedlem 20 cm a rám 15", tak toto nastavení odpovídá délce nohy necelých 66 cm.

                                  0 0
                            • scalar  

                              Vidlice byla toková kvůli ceně – jednu dobu stála velkoobchodně stejně jako XCR a bylo to kolo pro kluka, tak se řešila spíš cena než vzhled. Prostě to nebylo pro pozéra :-)

                              0 0
        • Luk02  

          Taky bych doporučil individuální stavbu nicméně ta cenová hladina je dost limitujicí – ale v tvém případě bude stavba asi nutnost, alespoň to budeš mít vyladěný na svoje míry…

          0 0
      • Dumbíček  

        Asi by se tu měla Nelvira objevit a říct z čeho je ochotna slevit. Třeba pokud by oželela polňačky, tak na silničce by se jí jezdilo mnohem lépe. Poměr váha kola – váha slečny, tam bude úplně jiný a to samé valivý odpor.

        0 0
        • nelvira  

          Polňačky oželit nemůžu, protože chci jezdit hlavně na nich..:) Na nějakých hezkých polňačkách a cyklostezkách. Silniční kolo bych určitě nechtěla, to už raději půjdu do toho horského. Já nevím z čeho slevit, asi z velikosti kola, tak nějak jsem pochopila, že 28" prostě na malé konstrukce narvat nejdou. Každopádně váhu kola bych chtěla mít někde kolem 13 kg, ne o moc víc. Protože jak se tahám s tím svým 16 kilovým, tak to není moc ideál. Taky to má kola 24", takže jsem fakt o kilometr za přítelem..

          0 0
          • maajkee  

            Pokud je přítel galantní, tak by na tebe měl počkat ;)

            Moje manželka má cca 160cm a stavěl jsme jí kolo na 15" rámu, taky jezdí převážně polňačky, lesní cesty, asfalt ale MTB s pláštěma se vhodným vzorkem jede stejně dobře rychle jako cross. Navíc pro její postavu jsou i ty 26" kola podle mě tak maximální velikost.

            0 0
          • Dumbíček  

            Tak v téhle velikosti rámu, musí být i levné horské kolo pod 13Kg. :-))) Silnička by byla pod 9kg a ještě máš pohodlnější úchop, který ti umožňuje víc měnit posed. Ale jasně, když chceš jezdit cyklostezky, tak je horák jasná volba.

            0 0
          • roman 3D  

            mě se zamlouvá to co navrhl Scalar – za slušný peníze a v dobré váze, za předpokladu že by Ti sedla velikost, každopádně to asi s ním konzultovat

            0 0
            • maajkee  

              15" bude podle mě velký.

              0 0
              • scalar  

                Určutě velký nebude, SCUD je v této velikost hodně krátký a u žen se dají předpokládat v poměr k výšce delší nohy, někdy až zírám, ženy lehce nad 170 cm mají nohy dlouhé jako 180 cm vysocí chlapi.

                0 0
                • Payia  

                  Si to porovnej, jak vysoko ma sedlo nad zadnim kolem Havlikova a jak vysoko ho mas na te 15ce, by sla se sedlem jeste o 10cm dolu a to by byl fakt posez na ***** to sam uznas.

                  0 0
        • Payia  

          To je bez debaty, silnice by pro ni byla urcite nejlepsi co se pocitu z jizdy tyce, ale pokud chce obcas do lesa (coz asi chce) tak zbyva trek nebo cyklokros.

          Ono kdyby si to mohla porovnat, tak s velkou pravdepodobnosti zjisti, ze na silnici ji to pojede o tolik lip, ze to ve vysledku bude stat za to ozelet ty polnacky. To byl presne pripad moji pritelkyne, ktera taky chtela trekinga, tak jsem ji nechal oboji vyzkouset na svihu cca 30km a ze silnice byla nadsena, jak hladce to jede a uz u ni zustala.

          0 0
          • pepek  

            To jseš nějak brzo nazpátek ze švihu. Moc tomu teda nedáváš, závodníku.

            0 0
          • Dumbíček  

            Rozumná to žena! :-) Jen manželce to nejede ani na silničce, ale to je jiná story. :-)))

            0 0
    • Neunzikger  

      Kola pro dámy menšího vzrůstu tvoří http://www.terrybicycles.com/ – pro inspiraci.

      Dalo by se postavit něco na MTB rámu – 16“ rám by nemusel být pro Tebe velký, pokud se zvolí některý s kratší geometrií. Pokud by to bylo na kotoučových brzdách, je v MTB rozměru 559 mm největší výběr ráfků i obutí v mnoha dezénech, šířkách, hmotnostech i cenách. Největší je též nabídka vidlic.

      Tak jako lidi 200+ cm potřebují individuální stavbu kola, tak pro pásové velkovýrobce jsi nekonfekční (a tudíž nezahrnuta do cílové skupiny) i ty (Aspoň v Evropě, třeba v Jp bys měla výběr větší). A je třeba individuální stavba na míru.

      Pro převážně silnici existuje i silniční 26“: 571mm x šířka např. http://www.haibike.de/…,detail.html

      Může to být samozřejmě i s rovnými řidítky. V Pze takováto kola staví www.juniorbicycles.com

      Co se týče finančního limitu – tak pokud budeš pořizovat kolo v obdobné cenové hladině jak to Tvé dětské (předpokládám 24“ MTB) – nebude hmotnostně a kvalitativně příliš vzdáleno tomu, co máš. Pokud máš ukončený růst a chtěla si polepšit, tak na trhu to je. S Tvou tělesnou hmotností Ti to kolo vydrží, takže i lehké komponenty budou trvanlivé.

      0 0
      • maajkee  

        16" rám na 150cm??? To je šílenstbví, to by měla sedlo zaražený až do rámu :)

        0 0
        • Neunzikger  

          Ten Haibike Rookie Race 26", na který jsem odkazoval, je 44 rám. A zatím nikomu nepřišel velký. Protože kliky pro ní jsou tak 160 mm, je v nich schovaný 1 cm oproti 170mm klikám. Pokud by byly rámy 14,5“, 15“ a 16“ stejné kvality, tak o té 16“ nepíšu. Ale s tím 16“ rámem může být kvalitativně a hmotnostně jinde než na lowendové 14,5“. Např. Merida na Juliet 14,5“ má chainstay 425 mm, na 0.nine má chainstay 420 mm. Nižší rám není všude menší. Rámy pro 150 cm tělesné výšky by mohly míti i méně než těch 420 mm.

          V širší rodině figury 150 – 155 cm máme. Se sedlovkama se moc nevytahujou.

          0 0
      • kmarek  

        Tak jsem zkusil přeměřit Sintesi 812,co mám pro 160cm kamarádku a 15" by byla asi fakt velká…Sedlová t.střed-střed=38cm,po vrch 45cm,horní t.střed-střed=52,5cm…což je na MTB docela krátké…ale i tak by musela mít 3cm představec a sedlovku(samozřejmě s rovným zámkem)vysunutou asi 6cm(sedlo SLR)…Teda samozřejmě neznám délky nohou ani rukou,ale pro porovnání…

        0 0
    • Patar  

      Mohu poradit , pouze ale e-mailem.

      0 0
    • scret  

      prijde mi stavet crosse na tak malou velikost blbost.. Uz jen z toho hlediska, ze velky kola maj svy limity a prijde mi, ze pri zataceni uz je noha hrozne blizko pred.kolu…

      Stavel bych velice lehke MTB HT, klidne nejakou lehkou vidli atd. Na to pak plaste podle chuti, bud klas.horske anebo nejake 1,7 uzke treba na ty stezky…

      0 0
    • Mark-H14  

      Myslím, že kolo od scalara by bylo NEJ cena/výkon (hmotnost)

      0 0
    • Mark-H14  

      U koupeného kola to bude vždy kompromis, s kterým se buď spokojíš a budeš za manželem ne 1km, ale 0,5km a nebo do něj budeš dále investovat a měnit kola, pláště atd. Scalar ti to vyladí od prvopočátku.

      0 0
      • Turbo  

        Bral bych nějakou stavbu od někoho z fóra, to myslím má nejvíc smysl.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.