Výběr kola na silnice a lesní cesty

17 nepřečtených
  • pepas

    Před časem jsem od známého koupil staré horské kolo. Kupoval jsem ho s tím, že to je na zkoušku. Ježdění mě baví a tak se chci poohlédnout po něčem lepším. Co mě ale štve. Nemá to stojánek a žádný prostor kam co připnout nebo uložit (všude je něco a zejména odpružení zadní vydlice a hodně mohutné trubky). Takže duši a pumpičku nemám kam dát a už jsem ho 3× táhl domů i mnoho hodin. A je těžký. Na střechu auta bych ho nezvedl ani náhodou. Taky mi nevyhovují převody. Chtěl bych těžší. Při delší cestě se přistihnu, že se musím přitahovat zádama dopředu abych nesklouzával ze sedla dozadu, ikdyž sedlo mám hodně nakloněný dopředu – asi je mi kolo malé. Myslím si ale, že těch cca 1000 Kč se na rozkoukání vyplatilo. I na něm dělám 60 km výlety, ale jen tak abych byl schopen ho dotáhnout domů.

    U nás jsou jen silnice a lesní cesty. Žádné kopce. Než se dostanu na cyklostezku, tak to mám cca 7 km po kamenitých cestách.

    A jaké mám představy: blatníky, stojánek, úložný prostor pro pití, základní výbavu (pumpička, duše, základní klíče). Na současném kole jsem schopen rychle přejet na cestě i klacky do cca 10 cm. To na tom novém nepředpokládám, ale aby to vydrželo díry na cestách a hodně kamenité cesty.

    Měřím 178 cm.

    Zjistil jsem, že při trasách okolo 50 km je důležité pohodlí, které teď absolutně nemám, ale v obchodě to nezjistím. Za jakékoliv připomínky, postřehy a rady budu rád. Jakou velikost kola, kol, šířku gum?

    Do obchodu si chci dojít, ale nejdřív chci nabrat trochu postřehů. Značku jsem zatím neřešil. Cenu tak do 22 000, ale pokud zjistím, že když se trochu připlatí, tak tam bude rapidní rozdíl, tak to zvážím.

    0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Blatníky, stojánek, držák na láhev/láhve (pod který se dá uchytit pumpička), podsedlová brašna na náhradní duši – to jsou jen doplňky, které dáš na téměř každé kolo. O samotném kole to moc nevypovídá. Pro začátek zjisti, jak velké kolo vlastně potřebuješ či hledáš, co na něm chceš výhledově jezdit.

      Kup si předně dobré cyklokraťasy s vložkou a batůžek na záda (duše, pumpička, svačina, mapa), obojí použiješ určitě i na novém kole. Sedlo srovnej a zkus vytáhnout sedlovku o kousek výš, ale tak, abys nohy nepropínal při šlapání. A jako vždy – změř se na www.competitivecyclist.com :-)

      0 0
      • pepas  

        Děkuji za reakci. Sedlo mám teď tak, že když nehejbu pánví, tak mám nohu akorát napnutou, když je šlapka dole.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          ' … to neděláš dobře, Václave, to se ti jednou vymstí …"

          1. při tomto způsobu nastavování by měla být noha tak akorát napnutá,

          když stojíš na pedálu patou. Při normálním šlapání by měla zůstávat povolenější i v této dolní úvrati (chodidlo na pedálu není vodorovně, pata je většinou trochu zvednutá)

          1. když si stoupneš na pedál normálně (± středem chodila), tak bys při

          poloze klik vodorovně (noha nejvíce vepředu) měl mít sedlo předozadně tak, aby svislice z přední plochy kolena/čéšky procházela osou pedálu.

          0 0
          • tromboonen  

            a kdyz uz tohle vsechno vyladis, tak pak jeste vysku a hlavne delku riditek (delkou myslena delka predstavce, resp. vzdalenost mezi sedlem a riditky) ..

            priznam se, ze jsem nikde neobjevil nejakou blbovzdornou fintu jak tohle overit u horskejch respektive krosovejch/tre­kovejch ramu s rovnyma riditkama.. vypocitana geometrie je super, ale u silnicky jeste jednim posedem a pohledem overis

            (pri spraven vyskove a predozadne nastavenem sedle (podle Kraba vyse) musis pri uchopu za spodni cast beran videt predni nabu schovanou pod horni pricnou casti beran).. je to jednoduche, ale funguje to stopro, nedavno jsem se tam diky novemu ramu konecne dostal..

            Existuje nejaka takova selska poucka na horske/trek geometrie a riditka? Uz na tom moc nejezdim, ale zajima me to..

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              To se budeš muset zeptat nějakého cyklisty. Já nic, já jsem tady jen na návštěvě za neodbornou veřejnost. Mohu posloužit pouze několikaletou zkušeností z vlastní cyklodomácnosti čítající mimo mne i manželku a dva syny (dcera má jiné zájmy).

              Podle mě to se schováním náby zdaleka nefunguje vždycky, protože velmi velmi záleží na schopnosti ‚předklonit se‘ (asi tomu říkají rotace v pánvi) a délce rukou. Při velkém předklonu a dlouhých rukách vychází buď natažený posed (na rámu podle výšky postavy – obecné doporučující tabulky) nebo řídítka velmi nízko (na rámu podle délky trupu a ostatních segmentů; competitivecy­cling), ani v jednom případě se zpravidla s ideálním zákrytem nesejdeš.

              Poučku se zákrytem řadím osobně do podobné kategorie jako mnou poskytnuté rady výše, tedy většinou neublíží, pro orientační nastavení je dostačující. U postav mimo průměr nefunguje spolehlivě, resp. existují i lepší nastavení.

              První silničku jsem si koupil tak, aby přesně kopírovala posed na treku 21", který jsem měl tou dobou celkem doladěný do očekávaného výkonu a dlouhodobého jízdního pohodlí. Ale už tam jsem měl drop 120 mm a na trek ne úplně typický představec 130 mm. [Poloha řídítek mi podle pozdějšího měření odpovídá zhruba úchopu za páky na silničce pro cc French fit.]

              Druhý silniční rám mám znatelně jiný a menší, při nákupu mi na něj přenesli přesně posed z předešlého. Postupně jsem si po milimetrech doladil podle pocitu výšku řídítek (dolů), offset sedlovky (ještě ve vývoji), předozadně sedlo (dopředu) … až jsem jednoho dne svěřil mou maličkost kalkulátoru a zjistil, že to, co jsem tak pracně nastavil, sedí na milimetr přesně s cc Comp fit.

              Takže bych tomuto kalkulátoru věřil i u MTB s tím, že předozadně sedlo bych stejně bral podle silnice, ostatně výška vysunutí také odpovídá dolní části rozsahu u silnice. Treking bych pro použití mimo těžší terén (kam je určen) nastavil také podle silnice (asi spíš French fit), jen místo pák poslouží k delšímu úchopu rohy. Výška řídítek je věcí individuální dispozice. Ufff.

              0 0
              • tromboonen  

                Jasne, je to alchymie, jen podle toho pokoukani na nabu to nestaci… ale ja se spis ptal, jestli existuje nejake takove old school pravidlo na jine nez silnicni kola (teda riditka), u rovnejch tezko zalehnes do dropu..

                MTB jsem jezdil vice uz pomerne davno, tenkrat jsem ram vybral pytlikovou metodou (1–3 cm pod pytlikem kdyz stojis na zemi obkrocmo nad horni ramovkou), pravda klasika geometrie, dneska uz je to nekde jinde, i kdyz kdyz tohle kolo padlo za vlast tak nove vyslo nejak podobne, ale je fakt, ze na tom jsem uz moc nejezdil a myslim, ze pro dlouhych vyjizdkach by to nebylo ono..

                Superiod Disc 920 cca 2009 myslim, 19tka tusim, a vzhledem k tomu, ze ted uz ze silnicky vim ze moje nohy me hazi na vyssi ram, asi tam bude stejnej problem, jsem moc natazenej a predklonenej, jak mam kratky trup a ruce.. fit calc jsem si na MTB nedelal, fakt na tom uz nejezdim, jen me zajimalo, jestli je nejake takove selske pravidlo.. nastavit to podle silnicky zni zajimave – tam kdyz si s tim pohrajkes tam to mas vystelovany dobre, akorat ta riditka jsou natolik jina, ze se to neda uplatnit.. krome rohu nemas jinou alternativu, kdybych to nastavil podle horni casti beranu, bude to pani radova (na silnicce prece kdyz se chytnes horku riditek, tak je to „koncim, mam dost, od tedka se kocham“, pokud to samozrejme neni ve 20 % stojce..) potreboval bych nastavit nejakej bod podobnej tomu kdyz jedes na pakach nebo tesne za nimi, ale ta rovna riditka jsou tak jina ze to podle me nejde jen tak odvodit, proto jsem chtel nejakou poucku..

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Sedni si na kolo, zavři oči a bez nějakého spekulování ruce rychle polož na řídítka. Pokud spadneš, znamená to, že jsi je minul a něco je špatně :-)

                  0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Njn, ale to bude tím, že u nás bylo zvykem používat takový rám, jaký zrovna byl k mání, bez ohledu na velikost – nikomu nepřišlo divné být natažený na skřipci Favorit vel. 58, jen samotný fakt valstnictví už byla frajeřina.

                  A teď se zase asfaltují prokleté cyklostezky místo opravy silnic, takže biky republice vládnou. Odhadem 90% biků nikdy neokusí to, k čemu bylo stvořeno, slouží jako náhrada nadměrečných Favoritů. Jejich majitelé by si tedy klidně mohli nastavovat fit podle silničního kola, tak, jako to mám třeba já na trekingu.

                  Ano, na biku oproti silničce to bude vždycky trochu ‚paní radová‘, ale má to své důvody, které ovšem na asfaltu a podobných površích, kde není potřeba použít střední dívčí školu ovládání kola, beze zbytku zanikají. Určitě bych případnou ‚radovou‘ na biku řešil přednostně snížením řídítek při zachování krátkého posedu, manévrovatelnost zůstane v záloze a můžeš si chrtit dle libosti.

                  0 0
                  • tromboonen  

                    No ja mam spis opacny problem nez pani radovou na tom biku, je to jaksi delsi (a asi i nizsi) vepredu nez by melo byt, protoze jsem pomerne natazenej a kdybych na tom jezdil dele tak me boli zapesti a dlane (coz odhaduju na prilisnou vahu na rukou ve srovnani s prdeli).. takze by to chtelo asi zkratit a nahoru.. ale mam tam vsechny podlozky, takze jedine kratsi predstavec s vyssim uhlem..

                    To s tema zavrenyma ocima je zajimave, to by mohla byt zabava, ale vzhledem k tomu, ze na silnicce jsem skoro kazdy den a na biku trikrat za rok bych asi poslwepu hledal berany, takze vypovidaci hodnota nic moc :)

                    0 0
          • micinka  

            Jenom dodam, ze metoda KOPS (Knee over pedal spindle) je o neco spolehlivejsi a ucinejsi jako naboj v ose riditek. Jsou jine a ucinejsi, nicmene pokud uz tuto, tak ji intepretovat spravne a to stred kolena v ose pedalu, nikoliv ceska v ose pedalu, coz je o nejaky centak vice v predu. Proto mnozi jezdi se sedlem o 1cm vzadu. Krome toho, ze KOPS nema zadne vedecke opodstatneni.

            Andy Pruitt, propagator metody sam pise, ze pouziva jako vychozi bod cesku, nicmene vuci hrane kliky, nikoliv ose pedalu. Jako duvod uvadi, ze stred/osa kolena se hure odhaduje.

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Vědecký základ netřeba hledat, stačí logika věci. Tj. pro účinný přenos síly v přední úvrati by měly kosti (holeň) směřovat nejvýše svisle dolů, ale lépe kousek dozadu, nikoliv vpřed. To s hranou pedálu je lepší, ale chudáci jezdci na širokých platformách :-), připadali by si všichni jako na TT.

              Jinak nemá podle mě KOPS se zákrytem náboje nic moc společného.

              0 0
              • micinka  

                Myslel jsem tim, ze u obou to nekomu vyhovuje a na nekoho to vubec neplati diky rozdilnym telesnym proporcim.

                0 0
              • micinka  

                Cilem KOPS urcite neni mit vodorovne holeni kosti, ale pozicovat koleni kloub behem prenosu nejvetsi sily, to jest na 3 hodinach, nad osu pedalu.

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Vyjádřil jsi to lépe a přesněji.

                  0 0
                  • micinka  

                    Jenze problem je ten, ze KOPS je mytus a zacina se vzdy timto, a potom se odrazi na celkove posedu, coz muze negativne ovlivnit vse. Melo by to byt naopak, KOPS by mel byt az naposled, v ramci ladeni, kontroly.

                    0 0
                    • tromboonen  

                      No ja nevim, ale to predozadni nastaveni sedla mi proipada dost dulezity, na silnicce ladim a ladim, zacnu KOPS a pak zkousim milimetry sem a tam a podle toho jake svaly me boli po 40 minutach na valcich.. ale ze bych to delal az naposled, respektive nastavil sedlo podle toho, jak potrebuju mit natazeny trup mi pripada spatne..

                      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.