Vliv teplot na pružení (tlumič, vidlice)

47 nepřečtených
  • xshreck

    čaute, všimli jste si někdo jestli má nějaký vliv teplota ( tím myslím např ježdění stejné trasy v –10 a v +10) na pružení? (vidlice, tlumiče…). Pořád nějak nemůžu nastavit na vidli takový tlak, aby mi to vyhovovalo. Buď je moc tvrdá, nebo pak zase naopak moc měkká. Foukám to většinou doma v teple, pak vyjedu ven chvílu jedu a je to takové jiné.

    0 0
    • kubad  

      Samo teplota dost meni vlastnosti. Na zimu foukam o neco vic. Pak taky tesneni stiraky a olej je v zime tuzsi a to zhorsuje chod.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Opravdu je ti 21?

      Kdyby jsi měl alspoň elementární znalosti fyziky tak tohle zbytečné téma nezaložíš.

      Vygoogli si něco o teplotní roztažnosti, dík.

      0 0
      • xshreck  

        Netuším jak na tom jsou oleje atd :-) třeba to mají nějak pošetřené, materiály která změní své vlastnosti s teplotou tak, aby jejich funkčnost zůstala stále stejná .-) vliv to mít bude, ale jak velký?

        0 0
        • Smazaný účet  

          vykasli se na vlastnosti oleju a koukni se na stavovou rovnici idelaniho plynu…a teplotu dosazuj v kelvinech…

          0 0
      • zzd426  

        +1

        0 0
      • Mr.Duck  

        Vidis a me to treba docela zajima, a teplotni roztaznost i zmena viskozity v tlumeni je me celkem jasna :)

        0 0
    • cerňoch2  

      :D To snad, dospělej člověk, nemůže myslet vážně.

      0 0
    • BigKarel2  

      jasně…má, a de to poznat dost…třeba XCRka v zimě nepružila vůbec :D

      0 0
      • Babec  

        Tak to nebude zimou :D, na pružinovku by to nemělo mít vliv.

        Ikdyž, možná ztuhlo těsnění co? :)

        0 0
        • BigKarel2  

          A čim by to asi jinym mělo bejt?…jasně že to bylo tou zimou…

          0 0
        • Chiron  

          Měl sem ještě horší XCM, v zimě byla tuhá jak šutr. A když už se dostala do zdvihu, tak o nějakém odskoku nemohla být řeč, vracela se hrozně pomalu. Celý problém byl ve vazelíně, ta v zimě dost ztuhne, už tak od +10° měnila celkem dost vlastnosti, okolo nuly to už byla skoro pevná vidle…

          0 0
        • zzd426  

          nejsem si zcela jist, ale pokud má pružení pružina+elastomer tak je to tím že elastomer v zimě značně ztuhne

          0 0
          • Comp4X  

            mám taky XCM, takže kdybych ten elastomer dal v zimě pryč, bylo by to lepší? nebo raději nezkoušet?

            0 0
    • Smazaný účet  

      co sem vozil vidle suntour tak ty v zimě ztuhnou jako kdybys měl pevnou, marzocchy jsou na tom líp.

      0 0
    • pustipav  

      Kdesi jsem slysel (cetl?), ze jednim z nekolika duvodu, proc jsou vidle na sjezd pruzinovy je taky to, ze behem stlaceni se ten vzduch zahriva a pak ta vidle meni charakteristiku – mate s tim nekdo nejakou zkusenost? Nejak se mi to nechce uplne zdat – dyt se taky rozpina tak zas chladne, a navic, ze by se to zahrivalo na tolik, aby to slo poznat – ale vazne netusim :)

      0 0
      • kaktusjack  

        Někde se to tu kdysi řešilo a praktické zkušenosti byly, pokud se nepletu, že se znatelně zahřívalo tlumení, pružení ne. U vzduchového tlumiče se od tlumení zahřála vzduchová patrona a to potom změnilo charakteristiku.

        0 0
    • Tomcat  

      Na to že ti je 21 docela dobrý, že poznáváš v praxi látku fyziky pro zš. :P. Zajímavý že materiál s teplotou pracuje co ? ;) Ale třeba pokud navážu na jiné vlákno seš třeba dobrej v matice.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Kdo je dobrej v matematice, tak mu není cizí ani fyzika ani chemie. Spíš bych si tipl, že hezky zpívá nebo maluje :-)

        0 0
        • Atilla  

          A to jsi vzal kde?

          0 0
          • Rychlej turista  

            Dost často to tak je. Umělci často bývají v praktickém životě nepoužitelní.

            0 0
            • Atilla  

              Znám i opačné případy.

              0 0
            • ememem1  

              to mas sice pravdu ale vzhladom na svoje prijmy sa na to mozu povacsine zvysoka ******.

              jedneho takeho poznam, isiel som s nim jeho mercedese a zacala mu blikat kontrolka, tak hned isiel volat servis nech okamzite poslu servisne resp. nahradne vozidlo (ma volaku taku sluzbu zaplatenu). hovorim mu ser na to a dolej do ostrekovaca vodu a ideme dalej bez pipania.

              tolko co stoji to jeho auto + sluzby k tomu (o ostatnom sa ani nebavim) ja v zivote nezarobim aj ked uplne zle mi tiez neni. tak niekedy rozmyslam na co je mi a mojej rodine moja praktickost a pouzitelnost. a to uz radsej vobec nehorim o tom co za kokotiny to za nenormalne prachy predava, ja bych to nechcel ani do hajzla.

              0 0
      • xshreck  

        Ve fyzice jsem blbej nebyl ani náhodou .-)

        A kdes došel na matiku?:D

        Jen mě to zajímá jaké s tím tady lidi mají zkušenosti, jeden řekl že fouká v zimě víc, já foukám zase strašně málo.

        Jeden řeken že se mu odpory snižují, druhý zase že má vidlu jak pevnou :-)

        0 0
    • MlokCZ  

      Foukám dva různé tlaky. Na chladnou část roku (teploty pod 10st.) roku foukám o necelých 10% navíc (např. na tlumiči při 140psi přifukuju na 150psi). Těch 10psi navíc foukám při pokojové teplotě (kdyby se foukalo venku, tak není třeba foukat něco navíc).

      A přifukuju a zase upouštím jen dvakrát do roka, tedy neřeším nějaká málé krátkodobé výkyvy (tím myslím, když je třeba 12st. nějaký teplý den v zimě).

      A znát je to dost. Rozdíl teplot 30st. udělá cca 10% rozdílu tlaku.

      0 0
      • xshreck  

        u mě je ta fyzika koukám naopak…

        0 0
        • Smazaný účet  

          A co kdyz se v te vidlici neroztahuje jenom vzduch?

          0 0
          • xshreck  

            napadli mě tu že se mám naučit fyziku … a u každého to funguje jinak :-)

            S vlivem teploty se mění skoro každý materiál…

            0 0
            • Atilla  

              Já to mám taky naopak. Na MZ Z1 jak rok 05, tak 07 – pružina, vzduch v zimě upouštím a zvyšuji rychlost odskoku. Jezdím dost často pod –10 a tam je to opravdu znát. Pak se oteplí nad +5 a jdu hooodně do zdvihu, takže zase foukám a tlumím odskok.

              0 0
              • pold  

                Taky tak. U vidlicí / tlumičů s kompresním útlumem totiž systém vcelku logicky v zimě tuhne.

                0 0
              • pold  

                Taky tak. U vidlicí / tlumičů s kompresním útlumem totiž systém vcelku logicky v zimě tuhne.

                0 0
    • radek.n1  

      Dá se spočítat, jaký je rozdíl v tlaku, když to nafoukáš v bytě při 20° a pak vyjedeš do –10° :).

      Rozdíl v teplotě:

      5°C – 1,7%

      10°C – 3,5%

      15°C – 5,4%

      20°C – 7,3%

      25°C – 9,3%

      30°C – 11,4%

      35°C – 13,6%

      Jako základní teplotu beru 20°C. Když se tedy venku sníží teplota o 30 stupňu na –10, je potřeba vidlici a tlumič přifouknout + 11,4%.

      Asi bych to moc nehrotil a stejně jako MlokCZ na zimu přifukoval o 10%. Ty hodnoty jsem sem hodil spíš pro představu, jak moc(málo) se to liší.

      0 0
      • Mr.Duck  

        To neni zas tak malo, asi bych si moh zkusit naladit sag venku ted na zimu, mozna bych nemusel davat spacer do komory tlumice :)

        0 0
    • Venda  

      Jak to funguje když se rozjede a tlumiče (vzduch v tlumičích) začne pracovat? Ohřeje se a zvýší tlak. Co má tedy na tlak vzduchu větší vliv? Pokles venkovní teploty o 20 stupňů nebo ostřejší či klidnější vyjížďka?

      0 0
      • Tomínos  

        Osobně bych řekl, že pokud nepojedeš hodně v těžkým terénu docela rychle aby si tlumič fakt máknul, bude se to stačit docela dost dobře chladit.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Mi teda staci nejaky delsi rozbity sjezdit a uz citim, jak tlumak zacina hrat…stejne tak hreje tlumeni ve vidlici…mereni teplot jsem neprovadel…

          0 0
          • Tomínos  

            I při mínus deseti?

            0 0
          • Baba-Ji  

            hrat muze, ale poznas i rozdil v chodu tlumice?

            0 0
            • MlokCZ  

              Jak u kterého. U některého jsem to poznal hodně, u některé téměř vůbec.

              Jak píšu níže, tak když je venkovní teplota vyšší (tedy hlavně v létě, obzvlášť když jsou opravdu vedra), tak se zahřívání za jízdy projeví více.

              0 0
      • MlokCZ  

        To se bude hodně lišit dle konkrétní situace:

        • u různých tlumičů dle velikosti komory a dalších parametrů jezahřívání vzduchu v komoře za jízdy různé (třeba u 190/51mm RP23s malou komorou jsem to v delších náročnějších sjezdech už vnímaldocela dost, u 216/63mm s velkou komorou to nevnímám téměř vůbec)
        • záleží na okolní teplotě, v chladu dochází k menšímu nárstuteploty jízdou, jak se to lépe chladí
        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.