• sr71

    Mám na jednom kole vidlici Suntour XCR a poslední dobou se občas stává že vidlice ztvrdne, skoro jako kdyby byla zamknutá, s teplotou to skoro určitě nesouvisí, pak zase (naposledy během čištění kola aniž bych na tom jel) začne pružit. Předpokládám že příčinou bude nějaký problém v pravé noze v té uzavírací patroně. Zatím jsem zkusil sundat kolečko zamykání z pravé korunky a ani tak točení tím ozubeným kolečkem zamykacího do krajních poloh mechanismu nemá vliv na uvolnění.

    Na jakém principu přesně pracuje zamykání těchto vidlic? U některých je v popisu hydraulické zamykání – to funguje principialně jak? A to nehydraulické?

    0 0
    • novas752  

      Nehydraulicke funguje mechnicky – cep na pistnici se otoci a zamkne v drazce a nepusti vidlici do zdvihu. Hydraulicke funguje tak, ze je uprostred patrony deravy pist pripojeny ke spodnim noham ve kterem proteka olej a pri zamknuti se tyto otvory zakryji a olej nepropusti a tim se vidlice zablokuje. Cep se da narazem na zamcenou vidlici ulomit, hydraulicke zase muze selhat tesneni.

      Vidlice je mazana vazelinou coz v techto teplotach, ktere panovaly, velice ovlivnuje funkcnost a z vidlice se stane defacto pevna. Na mazani olejem to jde predelat.

      Treti moznosti je poskozeni futer, ktera ma tahle vidlice jenom plastova. Ale to by se spis zasekla nadobro.

      0 0
    • sr71  

      ok, díky, ještě otázka k tomu zamykání, na jiném kole mám pružinovou RS Tora a ta si myslím že jde zamknout v jakékoli poloze stlačení, to by teda znamenalo že je tam zamykání hydraulické že, protože to mechanické zamykání by teda mělo jít zamknout jen v nějaké určitém zdvihu když čep zajíždí do drážky. Chápu to správně?

      0 0
      • Mereck  

        Myslím, že směšuješ dvě věci.

        Hydraulické zamykání = zamykání prostřednictvím regulace (uzavření) průtoku oleje. Vygoogli si, jak vypadá vnitřek nejaké vidlice s hydr. lockem – ve vrchní části pravé nohy je dobře vidět systém děr/kanálků.

        Mechanické = zamykání pomoci nějakého zubu, zarážky… prostě něco kovového co někam zapadne.

        Ani jeden systém ale nemusí nutně znamenat, že vidlice (ne)jde zamknout i jinde, než při plném roztažení.

        0 0
        • 01carbon  

          Na tom obrázku „to“ zamykání dělá otvor, který je axiální v té bílé části a přivírá se otáčením hřídelky. Velké otvory v tom černém je pouze odlehčení.

          0 0
    • va-bo  

      U tohoto typu vidlice jsem se setkal s následující závadou. Zavírání vidlice (hydraulické) funguje na principu buď červíku ovládaném ozubeným kolečkem se šestihranem, který se zašroubovává nebo vyšroubovává a tlačí na táhlo, nebo přímo vačkou (ovládání lankem) která též pohybuje táhlem. Táhlo je tyčka průměru cca 4 mm a délce asi 120 mm uprostřed tlumící patrony, zpětný pohyb zajišťuje pružinka. Táhlo je v patroně celkem nafest, tudíž když se tam dostane voda nebo jiné nečistoty, může táhlo jít ztuha a to má za následek problém při otevírání vidlice. Zavírat to jde dobře – větší síla. Zdá se, že prostor táhla je dostatečně chráněn proti vniknutí nečistot, ale už jsem se s touto závadou setkal. Jak se tam nečistoty nebo voda dostala, jsem nezjistil. Mechanické zavírání (ozubená tyč v oválném otvoru) je tak jsednoduché, že nemůže nastat problém, nepočítáme-li s mechanickou destrukcí při nárazu na zavřenou vidli.

      0 0
    • sr71  

      a ještě prosím jedna otázka k zamykání: znamená to že hydraulické zamykání je vždy udělané tak že má ochranu proti proti průrazu při jízdě se zamknutou vidlicí? To je někde v té olejové komoře něco jako přetlakový ventil který propustí olej při nárazuvidlice? Pokud jsou i verze hydraulického zamykání které lze „prorazit“ co se tam fyzicky zničí?

      0 0
      • novas752  

        Vždy ne. Většina vidlic nezamyká úplně natvrdo, ale jenom hodně omezí kompresní okruh (zmenší se průřez otvoru nebo síla nutná pro jeho otevření, takže vidlice prostě ztuhne). Což je i jakási přetlaková pojistka – při velké rándě tam tudy olej pod velkým tlakem proteče.

        Některý vidlice jako např. Suntoury zamykají natvrdo a může se poničit buď těsnění na pístku nebo typicky plastové tělo pístku nebo nějaká redukční jehla (pod tim tlakem prasknou, utrhnou se, ohnou se…).

        Tlumící patrona v XCR je nerozebiratelná a v případě poškození se mění kus za kus.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.