Užší pláště na můj Gravel

25 nepřečtených
  • Airen

    Ahoj,

    po delším výběru kola jsem si pořídil gravel Author Aura X5 2019.

    Ráfky: MAVIC Allroad Disc CL UST zapletená kola 20 děr

    Pláště: VITTORIA Terreno Dry kevlar 700 × 38c (40mm)

    Už teď je mi celkem jasné, že budu do budoucna uvažovat o užších pláštích. Jelikož jsem se o kola jako taková začal zajímat až poměrně nedávno, tak se snažím pročítat nejrůznější fóra na této stránce, ale i tak v mnoha věcech zatím poměrně tápu. Chtěl bych se tedy zeptat, nevíte jaké nejužší pláště by šlo na tato konkrétní kola namontovat? To je spíš ze zvědavosti, nebudu chtít nějaké úplné žiletky, říkal jsem si, že třeba 30 cm by mohlo být rozumné. Poznám na asfaltu slušný rozdíl mezi 40 a 30 mm? Nebo bych měl jít ještě níže? Má na gravel vůbec smysl dávat tak úzké pláště? Má to nějakou nevýhodu oproti čistokrevné silničce.

    Já vím, že možná teď mnozí z vás namítnou, že jsem si měl pořídit čistokrevnou silničku, na druhou stranu jsem rád za vyšší průchodnost plášťů, protože občas bych si chtěl třeba s kamarádem zajet do nějakého menšího terénu a mít možnost jet po polňačce, šotolině apod.

    Poslední otázkou pak je, jestli v mém případě dává větší smysl občas pláště vyměnit dle potřeby, nebo mít přímo dvě sady kol (ale co jsem koukal, tak kvalitnější kola jsou poměrně drahá a už takto jsem do kola a výbavy investoval na moje poměry slušný peněžní výdaj, takže dvěma sadám kol bych se chtěl alespoň prozatím vyhnout).

    Všem děkuji za podnětné odpovědi.

    0 0
    • iceduck  

      Užší pláště = menší průměr kola, tak ti možná budou chybět na silnici těžší prevody.

      Rozdíl (za mě) určitě poznáš snížením komfortu, kolo bude tvrdší a minimálně pocitem bo asi budeš dávat něco bez vzorku.

      Osobně jsem zkoušel mít sundavaci setup na bike a je to poměrně pruda, pokazde kdyz chci jet na silnici prehazovat plaste. Aktuálně maji tvoje kola 1890g, takze sehnat neco obdobneho (pouziteho)urcite nebude tak drahe

      Asi bych doporucoval 28, at je tam ten skok vetsi.

      0 0
      • Airen  

        Děkuji ta rychlou odpověd,

        s nižším komfortem bych samozřejmě musel počítat, spíš mi šlo, jestli poznám rozdíl na tom pozitivním spektru ve smyslu rychlosti při stejné námaze. Něco ve smyslu, jestli třeba při změně z těch 40 na tebou navrhovaných 28 na asfaltu při stejné námaze mi to pojede o 2 km/h rychleji nebo něco takového (jestli jsou třeba ty 2 km/h reálné nebo spíš méně/více) :)

        A pak bych se teda zeptal ještě na to jak je myšleno, že mi budou chybět těžší převody? Jakože i při zařazení na nejtěžší převod vzadu i v předu nebude dostačující? Jestli je to myšleno takto, tak to si opravdu nedovedu představit, jelikož ten nejtěžší převod na mém kole mi příjde opravdu těžký a použitelný pro opravdu prudké kopce dolů, jinak po rovině jedu většinou tak možná na sedmém z těch jedenácti vzadu. Je taky pravda, že zatím jsem se málokdy dostal na cestu kde bych si mohl jet svým tempem, protože buď jedu s někým, takže musím jet nějakým kompromisem a nebo jedu po stezce kde je milion bruslařů. Na delší úsek po normální silnici plánuju vyrazit příští týden.

        Děkuji

        0 0
        • iceduck  

          28 ma mensi obvod nez 40, takze pri stejne frekvenci pojedes pomaleji. I proto se na gravel dava 48/32 a ne silnicni 50/34 aby to zhruba odpovidalo. Ale jak pises, pokud jen z velkeho kopce, tak pro tebe asi bez vetsiho dopadu.

          Hodne udela smes plastu, najdi si tady prispevky od MlokCZ, ma to dobre popsano. Ale dobrou volbou muzes hodne usetrit na hmotnosti plaste a to se take projevi.. (ale ja jezdim chrtit, sekundy jsou dulezite :)

          Snizeni komfortu bude (pokud si jezdil bike) pomerne vyrazne, ale je to o zvyku.

          0 0
          • Airen  

            Znovu děkuji za trpělivost a rychlou odezvu, očekával jsem tu spíše hejty na to, že podobných příspěvků je tu milion. Ale já vždycky rád vedu diskuzi, mám mnoho doplňujících dotazů, které tu buď nejsou nebo bych se k nim dobíral hodiny pročítání :)

            Jinak já na tom gravelu právě zmíněncýh 50/34 mám, tak možná proto jezdím po rovině na té cca sedmičce. Celkově je to kolo podle mě poměrně silnice-friendly, protože tam mám shimano 105 (což jestli jsem pochopil je právě silniční řada), na modelu z letošního roku už je shimano GRX (ale pouze 400 – nevím jak to je se srovnáním se 105 co se úrovně řady týče, jen myslím, že 400 je vstupní řada). To mě taky přivádí k dotazu jaký je vůbec rozdíl mezi řadami pro silnice a právě těma GRX na gravely. Jakože jaký je tam praktický rozdíl, hádám, že by to mohlo být něco třeba s tím, že to GRX je více odolné proti otřesům? Nevím, to je jen čistě střelba z mé hlavy :)

            Já právě na kole jezdil naposledy řekněme 10 let zpátky na levném treku (i když ani nevím jestli kolo za 6 tisíc jde vůbec nazývat nějakou kategorií) a to byly spíše jen cesty v létě k rybníku nebo k babičce (třeba 20 km apod.). Takže pro mě je to teď úplně nový svět, ale jak říkám, téměř každý den se učím něco nového, baví mě číst články a baví mě na kole jezdit, momentálně jezdím každý druhý den, ale pouze na nějaké krátké rekreační vyjížďky, tak už se těším až si zkusím něco delšího. Nové pláště určitě ještě nějakou chvíli počkají, ale mám takový pocit, že do budoucna to bude jedna z mých priorit, takže proto se radši přeptávám už teď, abych to pak třeba nehonil na poslední chvíli a abych měl nějaké podněty, které mi třeba pomůžou v rozhodování.

            0 0
            • iceduck  

              Grx je odvozeno od silnice. Pokud si pamatuji jsou tam změny v ofsetu presmykace, úprava hazky na mtb kazety.. Na webu to najdeš.

              400=Sora, 600=105, 800=ultegra

              Tím ze mas 105, tak se posunes na kazete víc dolu, takže pro tebe je to OK.

              Pláště bych řešil až později (až něco najedes). Slušný (1ks) tě tak jako tak vyjde na 1000 (+). Jde i o to kolik najedeš, ať je pak sjedes dřív než se rozpadnou ;)

              0 0
        • RUSH  

          Myslím, že změnou plášťů na užší rychlejší nebudeš.Alespoň ne hned a ne na českých okreskách.

          0 0
          • Airen  

            Takže na české okresky + 10 km stezek než se vymotám z Brna si myslíš, že ty 40 jsou ideál a né přílišná zátěž?

            0 0
            • Smazaný účet  

              Já mám CX a na silnicích kolem Brna jezdím s 28 mm. Nejlépe mít dvoje kola. To si každý musí vyzkoušet. Momentálně vládne balónová masírka.

              0 0
              • Airen  

                Balónová masírka = tendence větší šířky plášťů? Já jsem opravdu nováček, takže mi tento žargon nic neříká a musím jen odhadovat :)

                Ano, do budoucna se mi taky líbí nápad dvou párů kol. Na kolik myslíš, že by mě takový pár kol + plášťů vyšel (řekněme ve srovnatelné kvalitě toho co mám teď. Třeba 5000?

                0 0
                • iceduck  

                  Jojo, široké pláště s nízkým vzorkem, aneb návrat ke kolum našich dědů.

                  Kola co mas teď sou za cca 8 + kazeta, kotouč, plast :)

                  Takže bych to viděl tak na 10–11. Ale cyklobazar a budeš na 2/3.

                  0 0
                • robb  

                  28–33 budou o poznání „tvrdší“ v terénu než 40 mm. Ale zase záleží do jak těžkého terénu s tím vyrážíš. Co jsem koukal na ty tvoje pláště, tak to zase takové drapáky nejsou aby tě to nějak moc brzdilo na silnici. Ale když tam dáš nějaké úplně hladké na silnici, tak to pojede o malinko svižněji (ale nečekej zrychlení o 5–10 km/h).

                  Levnější je prohazovat pláště, sice je s tím práce. Ale zase celý den tím nezabiješ.

                  0 0
                  • Airen  

                    No k tomu se váže ještě další dotaz, jsem fakt hrozný amatér, ale myslím, že moje pláště jsou bez duše. Jde tak lehce prohazovat i tyto? Hádám, že je s tím větší práce a nevím jak moc vadí pořád dávat o čistit ten tmel (čím se vůbec tmel čistí jestli se můžu zeptat?)

                    0 0
                    • robb  

                      No jestli jsou tubeless, tak už je to větší pakárna. To už by bylo nejlepší dojezdit ty co máš a pak koupit nové.

                      0 0
                • TK75  

                  https://www.renehersecycles.com/…-are-slower/#…

                  Přečti si o šířce pláště tenhle článek, já osobně bych nechal 40 mm s co nejmenším vzorkem a bez duše

                  0 0
                  • Airen  

                    Děkuji, články mám rád, jdu na něj :)

                    0 0
                  • mlevora  

                    nak se mi nechce verit, ze neni skoro rozdil mezi 26mm a 54mm

                    0 0
                    • Airen  

                      Taky jsem to celé pročetl a i když argumenty se zdají být podložené důkladným testovaním, tak mi to taky přijde mírně podezřelé. Můj názor, je takový, že ten rozdíl nemusí být tak velký za jaký ho většina lidí považuje, ale že by tam opravdu nebyl rozdíl téměř žádný se mi taky věřit úplně nechce (i když by mi to mnohé usnadnilo! :D )

                      0 0
                • Smazaný účet  

                  Ale jen na BF, ve skutečnosti gravelisty nepotkávám, ale klasické žiletkáře ano.

                  0 0
    • Fazzy  

      Důležitější než šířka bude absence dezénu. Hlavně v tom, že to nehučí :) Při mých amatérských pokusech mezi Hutschi black mamba CX 35 mm a Conti GP5000 32 mm, jsem na průměrce zrychlil o cca 1–2 km/h. Samozřejmě záleží po čem se jede atd atd. Neudělá to zázraky, ale jak říkám, už to, že to nevibruje a nehučí, člověka minimálně pocitově zrychlí :)

      0 0
      • Airen  

        Ok děkuji, pokud budu jezdit sám, tak mě asi ani ty 2 km/h úplně nevytrhnou, jde spíš o to abych příliš nebrzdil kolegu co má silničku no…přinejhorším to můžeme zkusit a buď pojede trochu pomaleji nebo si budu jezdívat sám :)

        0 0
      • Jezevec70  

        Tak zrovna Mamby nijak zázračně nejedou. :-) To by mohl být rozdíl i větší.

        0 0
    • stumpfsr  

      Za mě jedině dvoje zapletené páry kol, mám cyklokrosku a na ní vozím stejné pláště jak ty (Vittoria Terreno Dry 40mm), na druhých kolech mám Continental UltraSport 25, rozdíl na asfaltu neskutečný, ale zase na rozbitější cestě balony jedou mnohem rychleji a pohodlněji. Vše jezdím bezduš.

      Druhé kola, pokud pohledáš na bazaru, nějaké nové/sundané z kola seženeš za cca 4k( pokud se držíme úrovně tvých aktuálních kol) plaste kazeta a kotouce tak dalsi 2k.

      Za mě se ale investice vyplati, kola mas prohozene za 2min, a budeš mít naladěno přesně na danou vyjížďku.

      0 0
      • Airen  

        Ahoj děkuji, vypadalo to, že ta diskuze k něčemu takovému směřuje a tys to sepsal pěkně do jednoho postu s vlastní zkušeností i odhadem ceny, což je velmi nápomocné :)

        0 0
    • jardalee  

      vzhledem k tomu ze i top plaste se dneska delaji v 32c (32mm) tak bych proste vzal tech 32mm treba gp 5000 muzes je vzit i jako bezduse a podle me mas nejlepsi kompromis rychlost a pohodli,aha on uz to nekdo psal :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.