Úpravy RS Monarch RT (linearita, zdvih?)

30 nepřečtených
  • boo-beek

    Ahoj, potřeboval bych poradit:

    1. potřeboval bych výrazně lineárnější průběh u Monarchu RT (aktuálně bez DebonAir), máte s tím někdo zkušenost? Pomůže, respektive stačí upgrade na DA? Abych se v terénu dostal aspoň na cca 60–70% sagu, musím foukat na sag někam ke 35%, takže je to strašně houpavý, ale přitom to pořád má při dropech zbytečnou rezervu, kterou bych rád využil.

    Mno, a s tím souvisí…

    2. Hraju si s myšlenkou dodat kolu o kousek větší zdvihy, Reba by snad mohla jít za rozumnej peníz upravit ze 120 na 140mm (prohledávám fóra, kdyby se někomu chtělo to tu popsat, budu rád), na zadku by mi změna z 200×51 na 200×57 měla udělat ze 120mm necelých 135mm. Ale, otázka je – jde upravit tlumič obdobně jako vidlice? Nebo musím vyměnit? Jde samozřejmě o ekonomický aspekt a o případné pořadí aktivit (změna zdvihu – koupě DA upgrade kitu, nebo rovnou 200×57 s DA), navíc, pokud by to znamenalo výměnu tlumiče, tak se na to možná vykašlu. Pár stokorun za nějaké tokeny do toho investuju, pokud to bude vratný, ale kupovat novej tlumič, abych pak zjistil, že to byla blbost, se mi nechce.

    Díky ;)

    0 0
    • Smazaný účet  

      Nepotka se ti ranm pri tom vetsim zdvihu tlumaku?

      Jinak jsi dospel do stadia, kdy bys mel spis uvazovat o novem kole…

      0 0
      • boo-beek  

        Tohle mám dva týdny :D Přešel jsem z HT, ale, když to zjednoduším, čekal jsem víc. Je ale možný že pokud vyřeším tu linearitu tlumiče, tak budu spokojenej se 120mm, takže ten pokus bude naprosto zbytečnej ;) Ale takhle… mám tam 120mm vepředu i vzadu, ale vzadu jsem s to využít tak 80 max, takže je to dost na nic. Jinak, ten rám, když se podívám na konstrukci, tak teoreticky by se tam nic potkávat nemělo, ale jak jsem psal, to je fakt jen takovej nápad, prostě si to vyzkoušet. Podle propočtů a odhadů by se to kolo mělo pak hodně podobat své AM verzi, resp. většina geo parametrů. Ale ofc jistý si nejsem, proto bych to chtěl zkusit touhle méně nákladnou cestou…

        0 0
        • Petulda  

          Jses si jistej, ze kdyz das delsi tlumic, kolo bude polozenejsi? Co konkretne to je za model?

          Jinak po 2 tydnech jezdeni na prvnim fullu bych se do ladeni pruzeni nepoustel. Nejdriv najezdi par set km, aby sis to osahal, dukladne poznal a nacitil a pak spekuluj.

          Podle me ale prodlouzeni tlumice neni spravna cesta.

          0 0
          • boo-beek  

            Nedám delší tlumič, pořád 200, jen vyšší zdvih (51 vs. 57). Takže by se mi akorát zvedl předek, podle odhadů a přibližných výpočtů bych pak měl mít stejný úhel jako u jejich 140mm AM modelu, bb drop by se taky zvedl k podobný hodnotě. Teoreticky by tam šel dát 216 × 63, ale nejsem s to se dopočítat, co by to udělalo s geometrií ani se zdvihem.

            Měl jsem před přechodem z HT pár fullů půjčenejch, tenhle vbyl nakonec za neodolatelnou cenu, ale bohužel zrovna to bylo jedno z kol, které jsem neměl šanci vyzkoušet pořádně v terénu – takhle progresivní zadek jsem fakt nečekal. Jinak je všechno OK, ale větší linearitu řešit musím, resp. chci :) co nejdřív. Ty úvahy nad zdvihem jsou jen taková odbočka :)

            Je to Haibike Q-XC 7 (2016), mělo by to být stejné jako Seet fullseven, ale geometrii pro ročník 2016 jsem nebyl s to nikde najít. Když ale ty kola dám vedle sebe, nevidím rozdíl.

            0 0
            • novas752  

              Nezvedne se ti nic, tlumič má stejnou rozteč ok v roztažené poloze. Rozdíl je cca 6mm ve zdvihu, tedy +2mm ve stejném 30% sagu, což s geometrií neudělá prakticky nic. Celkovej zdvih zadního kola to zvedne± o centimetr, teda pokud se to nikde nepotká.

              Nejprve bych ten tlumič vypustil a koukl dovnitř, jestli tam náhodou nejsou nějaký tokeny, co by se daly vyndat. Změnit zdvih na tlumiči tak jednoduše jako na vidlici nejde, je výhodnější koupit rovnou jinej. A pokud se nemýlim, tak Debon Air neboli větší negativka dělá hlavně citlivější 1. třetinu zdvihu.

              A taky bych být tebou ještě počkal, 2 týdny na novém kole jsou málo, nemáš ho tak zažité a nejspíš tomu ještě nenakládáš tak jak bys mohl = časem imho využiješ zdvihu víc.

              A Rebu bych s 90kg na 140mm asi netrápil. :)

              0 0
              • boo-beek  

                Jasně, plus mínus takhle jsem to myslel s tou roztečí :) Zvedání předku bylo myšleno v návaznosti na případnou úpravu vidlice. Vzádu se to fakt nemá potkat kde, ta stavba je tam ze všech stran dost volná.

                Jinak, toho zdvihu bych rád víc využíval už teď, ale s tím, jak pekelně je progresivní, to prostě nejde. Abych se v terénu dostal k 90%, tak bych v klidu musel být někde okolo 50%, zatím jsem měl nejmíň natlakováno na cca 40% a pořád jsem při dost náročnejch jízdách, ani při tvrdších dropech spíš na zadek nešel přes 80%.

                Zkusím ty tokeny, teď jsem stáhnul servisní manuál a měly by tam být nějaký červený kroužky uvnitř barelu, tak uvidíme.

                0 0
        • nomecz  

          hele Rebu na 140ti na AM fakt nechceš

          co je to za kolo a kolik vážíš ?

          0 0
          • boo-beek  

            Je to Haibike Q-XC 7 (2016), mělo by to být stejné jako Seet fullseven, ale geometrii pro ročník 2016 jsem nebyl s to nikde najít. Když ale ty kola dám vedle sebe, nevidím rozdíl.

            Je pravda, že tuhost Reby na 140mm by asi ideální nebyla – mám 90kg…

            0 0
            • nomecz  

              no tak to bych zůstal na těch 120 ti tuplem :-)

              jinak doporučuju to co novas, mrknout dovnitř jestli tam už není nějakej token a pokud jo, tak ven s něma

              0 0
        • mr.antik  

          ne delší zdvih nebude tak levný, zapracoval bych na tom stávajícím tlumiči – ale bacha, i třeba výměna komory taky není uplně levná (většinou vyjde levnějc koupit/prodat na bazaru a komoru přehodit)

          0 0
          • boo-beek  

            Well, ten pokus holt asi neuskutečním, no. Ale u toho toho upgradu – Debonair kit stojí cca 80EUR, jestli by to měl vyřešit, tak asi není problém. Otázka je, jestli třeba nestačí nějaká změna vnitřního nastavení. Vcelku rád se to naučím sám, servisovat Axona včetně změny zdvihu jsem se taky naučil. Cosi mi říká, že tohle bude náročnější, ale aspoň se zas kousek posunu :)

            0 0
            • novas752  

              A jaký má ten tlumič naladění? Měla by na něm být taková malá modročervená nálepka.

              0 0
              • boo-beek  

                Hm, je tam M v červeném poli, v modrých otevřený zámek – L3, zavřený zámek – 320.

                Najdu k tomu někde vysvětlivky? :)

                0 0
    • boo-beek  

      Tokeny – je to tohle?

      https://www.mbr.co.uk/…shock-324308

      0 0
    • boo-beek  

      Ještě jeden dotaz, nejdřív vypustit, pak vymontovat z rámu? Nebo obráceně?

      0 0
    • boo-beek  

      Mno, tak nic. Ta normální verze (bez DA) má klasické tokeny vevnitř, ne ty gumičky, tokeny tam žádné nejsou, takže v zásadě asi bych potřeboval mid-tune nebo to vyřešit tím DA upgradem. Nebo koupím jiný a tenhle střelím, ale v mým rozměru aktuálně po bazarech nic :(

      0 0
    • boo-beek  

      Tak, nakonec jsem tam dal RT3 Debon Air 200×57. To znamená, že se stejnou geo od středu dozadu mám teď 135mm namísto 120. Celkově vzato změna jen pozitivní. Průběh chodu tlumiče, delší zdvih, atd. Super.

      Vidlici jsem dočasně vyřešil Epiconem TR 140mm. V zásadě chci Aurona, ideálně 35mm, takže to bude znamenat i nový přední kolo (jen boost), na což teď nemám budget, počká to do jara. Znamená to podle mých výpočtů o cca 1,25 stupně položenější hlavu, spolu s úpravami kokpitu (zkrácení, rozšíření) se to kolo chová moc pěkně, fakt jsem s tím spokojenej.

      Další věc je, jak moc fajn je ta vidlice ve srovnání s Rebou. Koupil jsem k tomu Epiconu servisní kit na Rebu, „předělal“ na olej (nechal jsem vazelínu, pořádně to udělám až v zimě, přidal 7,5W do každé nohy, molitany pod stíráky, vyndal elastomer, dal dospod podložky a teflonovou pásku) a ten progres oproti Reba SA 2016 je fakt zásadní. Za roky jsem měl postupně Skareba, F1RST, R7, Reba DA, XC 30 Gold Motion Control, Axon, Reba SA a teď ten Epicon. DualAir Reba byla fajn, ale moc komplikovaná. S Axonem jsem byl spokojenej moc, na poměry XC HT dostával fakt naloženo, ale vždycky super fungoval. Když jsem přecházel z Axona na Rebu SA, bylo to se změnou kola (HT → full, 29 → 27,5) a říkal jsem si, že si na to musím zvyknout, jiná geometrie, full namísto HT, pohrát si s nastavením, atd… Ale pořád mi nějak neseděla, aby byla rozumně citlivá, musela být tak na 30–35% SAG, ale to už byla nepříjemně houpavá, byť využití zdvihu bylo tak akorát, takže jsem pořád laboroval s tlakem v rozdílech 2–4 PSI, nastavit odskok byla pakárna, protože se mi prostě nedařilo trefit to správně na nějaký normální trailový ježdění… No, Epicona jsem po montáži nafouknul na SAG od oka 20%, odskok nastavil podle pocitu v dílně, LS kompresi komplet otevřít. Lanovka nahoru, modrá z Ještědu dolů, malinko upustit na cca 25%, odskok i LSC o jedno cvaknutí utáhnul… a mám nastaveno, funguje tak, jak ta Reba ani po hodinách nastavování nefungovala.

      Jediná pakárna byla, že jsem prostě nenašel nástroj (2 cykloservisy, Bauhaus, Kelly autodíly, Obi), kterým by šla nahoře otevřít vzduchová komora bez škrábanců, takže jsem to nakonec na prasáka vzal sikovkama a samozřejmě to odřel :/

      TL;DR verze: Epicon TR je super vidlice, samozřejmě s přihlédnutím k průměru nohou, není to na enduro.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.