Univerzální kolo, když né šterkolet.

29 nepřečtených
  • Svobodník čekatel

    Zdravím,

    na léto si chci udělat radost a pořídit nové kolo. Normálně bych asi šáhnul po gravelbiku, ale berany mne nebaví, zkoušel jsem je jednu sezónu a dám přednost hravosti před rychlostí.Cyklis­tiku beru spíš jako relax, o víkendu a když je čas. Roční nájezd jsem měl 5k km z toho hlavně trasa z Hradce do Olomouce k bábi na pozdní oběd (převážně lesní cesty a asfaltové cyklostezky).

    Požadavky na kolo mám 45K limit, carbon, XC-HT, 29 s geometrií, u které nebude sedlovka vypadat jako komín. Měřím 195cm a mám dlouhé nohy. Odježděno mám na CRR RB 21, otcův tank.

    Co se týče vidlice, nebál bych se ani pevné. Na testovačce jsem si projel Orbeu Almu s pevnou vidlou a líbila se mi ta svižnost, neskutečná raketa. S rebou bylo kolo mnohem pohodlnější, ale asi je mi jedno ,jestli si koupím s pevnou nebo odpruženou vidlí, nechám to náhodě.

    Mezi favority se dostaly:

    1) Exceed CF SL 6.0 Pro

    Tady se bojím právě té sedlovky, možná oslovit někoho ze zdejší komunity s exceedem v XL a požádat o fotky.

    2) Bazar scott S cenou nejspíš nehne.

    3) Bazar lector Tady ovšem už finance jsou přesně na limitu.

    4) Počkat si na Dekáč RR 900 Ten bych ovšem musel nechat přelakovat, ten nápis a žluté prvky mi nedají spát.

    5) Quint prototype Viděl jsem ho na PragBikes, nádhera, dobře se na něm sedí, ale vyšší cena za „ruční“ práci.

    Mátě někdo nějáké návrhy, který by tak poměr cena/výkon byl ideální? (Mimo decathlon)

    (Geo Cube mi nesedla, zkoušel jsem jich několik, původně jsem chtěl stavbu, ale buď jsem na něm byl jak na hajzlíku nebo mi byl velký)

    • Alojs01  

      Taky nemam rad v terenu berany, tak jsem si postavil na jezdeni do prace toto a jsem s tim max spokojenej

      • Svobodník čekatel  

        No přesně, já si němi připadal strašně neobratný.

          • Svobodník čekatel  

            To vypadá zajimavě, sekci fitness kolo jsem ani nehledal :D

            • MlokCZ  

              U fitness je potřeba si uvědomit několik věcí:

              • geometrie: hlavový úhel 72,5° + k tomu rozvor ne o moc delší než silnička + krátká zadní stavba + úzké pláště → je to pak extrémně nestabilní jako silnička v kombinaci s rovnými řídítky širšími než berany
              • nedáš tam nikdy objemné pláště: jedna věc ohledně menšího pohodlí je pevná vidlice, ale když k ní můžeš na biku dát objemné pláště a rozumně nafoukat, tak to ještě i s pohodlím jde i mimo asfalt

              Dle toho co píšeš bych zkusil bike s pevnou vidlicí. Klídně koupit celek s odpruženou, pevnou prodat a dát nějakou slušnou karbonku. Nebo případně rovnou stavba.

              Já třeba teď když jsem znovu dával pevnou (na celopevňáku jsem jezdil hodně, jen jsem teď chvíli měl na HTčku odpruženou), která je o malý chlup kratší než odpružená se započteným sagem a dostanu se tak na hlavový úhel 71° (odpružená v sagu byla 70,5°), tak jsem ještě cíleně dával pevnou jen se 42mm offsetem (odpružené 29" mají většinou 46mm nebo i případně 51mm, já mám všechny s 46mm), aby to bylo více stabilní a méně točivé/nestabilní.

              Ježdění s rovnými řídítky na tom fitness v okdazu, to by pro mě bylo naprosté peklo s tou geometrií. U silničky nebo gravelu s berany a ne tak krátkým představcem, tam to k tomu patří. Ale na rovných řídítkách je to dost divné.

              Každý má priority samozřejmě jinde a může mu vyhovovat něco jiného. Jen si to chce uvědomit, že oproti té Orbee s pevnou to bude chováním úplně jiné (směrem do supertočivosti a nestability).

              • Svobodník čekatel  

                Ten fitness je až moc velká slátanina. Nejspíš skočím se ještě podívat na výprodeje Mondrakera. Jinak neboleli tě třeba lokty po dlouhé jízdě na celopevňákovi?

                • MlokCZ  

                  Hrozně záleží co se jede za trasu. Já jsem byl vždy spíše na pohodlí a mám citlivé ruce, snadno mi začnou brnět v terénu (pokud je opravdu extrémně hodně pořádného terénu, tak se mi vyjímečně stane i na fullu). Přesto na celopevňáku odjeto 20tis. km+ a zase jsem se k němu vrátil.

                  Já ale mám k tomu vždy i fulla a když se jede opravdu více terénu, tak jedu na fullu.

                  Na celopevňáku jezdím zejména jezdivé trasy s různým povrchem. Typická trasa je např. jezdivý přejezd Brd (třeba Zadní Třebáň → Plzeň přes Míšov). Lesní malé asfaltky, šotolina a v malé míře i opravdu terén.

                  Sem tam nějaký opravdu terén si klidně dám i s pevnou. Základem je, že ho nesmí být na trase moc a pak mi taková vložka baví. Takový příklad co jsem jel už dostkrát na celopevňáku je v Jizerkách ze Smrku směrem na Stog Izersky. Cca 1km po šutrech a už docela slušných (turisty co neumí jezdit vůbec v terénu tam vidím vždy celé tlačit). A dal sem to tam na celopevňáku i bez šlápnutí (což je pro moji techniku super výkon, protože se mi tam jednou stalo, že jsem si tam šlápnul na zem i na fullu).

                  Ve výjezdech není problém í delší úsek opravdu v terénu, vyjedu toho na celopevňáku i více než na fullu (pár pro mě teréních výjezdů, které jsem vyjel jen párkrát v životě, tak mám některé, co jsem vyjel na celopevňáku a nevyjel na fullu).

                  A zpět k té otázce. Asi nejhorší jsou pro mě rychlé trochu rozbité sjezdy, které ještě vůbec nejsou terén. V takovém sjezdu s odpruženou ani nezaregistruješ, že je to rozbité a jedeš na pohodu. S pevnou si musíš dávat velký pozor, abys do něčeho nevletěl v té rychlosti a ruce trpí.

                  Tam mi někdy moje citlivé ruce začnou brnět. Hodně záleží jak se daný den cítím a jak dobře sjezd zvládnu. Tím myslím jak moc uvolněně se držím řídítek. S odpruženou se tohle vůbec neřeší.

                  Typický příklad je teba sjezd na Míšov od Padrťských rybníků. Kdysi před mnoha lety tam byl asfalt a teď je to tam samá díra. Horší typ povrchu než kdyby to byla rovnou šotolina nebo jiný přírodní. Jede se tam kolem 50km/h.

                  A pak je potřeba s pevnou hlídat brždění. Přední brzda často nemůže plně brzdit jako s odpruženou, protože přední kolo ztrácí kontakt i na už trochu rozbité cestě. A tedy musíš se daleko více rozmýšlet, jestli to pustíš nebo ne oproti odpružené, protože pak nemáš takovou možnost ostřeji zpomalit jak se zhorší povrch.

                  Samotné lokty mě nebolí nikdy. Buď mám problém s tím brněním rukou nebo po jízdě mám unavené více tricáky než s odpruženou.

                  A pokud vyjímečně něco přehlédnu a vletím do toho (stalo se mi jen 2×), tak to odneslo vždy zápěstí (ale nic vážného).

              • roman 3D  

                Mám fitnesku a 40mm pláště s rezervou, ach ty teorie, :-)

                • MlokCZ  

                  Tedy přesně co jsem psal, nejdou tam objemné pláště…

                  • Alojs01  

                    Tak na mtb taky nejdou plaste z fatbike…

                    Na asfaltove cyklostezky a lesni cesty je myslim plast o objemu 40–42 dostatecne objemny.

                    • MlokCZ  

                      Lesní cesty píše převážně, ne výhradně. A sám nastřelil výběr biků a dokonce s odpruženou vidlicí (i když píše, že by pevnou snesl).

                      Rychlé bikové objemné pláště nebudou na tom s valivým odporem o nic hůře, jen budou mírně těžší. Tedy na jezdivý bike s tím, že s tím lze rozumně i sem tam do opravdu terénu je to super, nevýhody v podstatě žádné.

                      Pokud dá pevnou vidlici, tak bych o ničem užším než 2,25" neuvažoval. Už ta pevná ho omezí dost při tom občasném terénu.

                      Fatbike pláště je příměř dost mimo, protože ty jsou už o hodně pomalejší a tedy jednoznačně nevhodné pro zadání. A u těch nárůst hmotnosti je obrovský. Třeba G-one allround má v 40mm šířce 460g a ve 2,25" má 630g. 170g navíc za ten objemný ještě není nic extrémního. Ale pláště mezi 1–2kg, kde se hmotnost pro fatbike pláště pohybuje (https://www.singletracks.com/…-bike-tires/) už je opravdu extrém na jezdivé kolo.

                      • TheJD  

                        Velky rozdil bude v odporu vzduchu u bikovych plastu.

                        • MlokCZ  

                          Nějaký jistě bude. Ale pokud někomu jde o aerodynamiku a opravdu co nejrychlejší jízdu i po asfaltu (tam se nejvíce bude pohybovat ve větších rychlostech), tak největší nepřítel budou chybějící berany. Chybějící spodní úchop je mnohem větší ztráta než co udělají o něco širší pláště.

                          A když už to směřuje jinam než k beranům, tak aerodynamika pro něj není očividně prioritou.

                          Šířku plášťů vs aerodynamika bych řešil pro ježdění po silnicích s průměry aspoň 30km/h, tam to má pak opravdu význam. Na to požadované kolo ale stejně nebude.

                      • Alojs01  

                        Tak objemne plaste je vzdy potreba posuzovat k urcite kategorii kol. Na silnicku je napr. treba objemny plast 28–30, protoze se do nekterych ramu nevejde, pro bika se u 1.1 plaste o obemnem plasti samozrejme neda mluvit…

                        Proto jsem tam v nadsazce zminil ten fatbike.

                        Jinak ja muzu vychazet akorat ze svych zkusenosti, to co jsem si postavil na gravel ramu mi na lesni, polni, sterkove cesty prijde dobry. Je to obratny, rychly i v ramci moznosti pohodlny…

                        • MlokCZ  

                          Jistě. Když ale od začátku preferuje bike + se rozhoduje jestli nedat dokonce odpruženou vidlici, tak tím je dán kontext a co asi tak budou objemné pláště, které právě na té fitnessce nebudou.

                          U gravelu co se týká pohodlí tu hodně lidí jezdí opravdu dost nízké tlaky na bezduších se kterými je pohodlí velmi slušné (to by šlo i na fitnessce). Ale pak je to už hodně limitující na chybu a horší techniku jezdce, to jsi pak na ráfku hned. Já se teď i u celopevňáku a objemných plášťů z důvodu pohodlí posouvám ještě do nižších tlaků než jsem do teď jezdil (jezdíval jsem do teď někde kolem 20/25psi a teď testuji až někam k 15/20psi), ale už i tam se blížím k tomu, že to je o ráfky.

                          A přeci jen na jezdivý celopevňák na jen občasný opravdu terén nebudu dávat nějakou ochranou vložku ráfku.

                • Cen da H  

                  já mám na ježdění s dětma Meridu speeder fitness, obutý maxis overdrive 700×40C a vejdou se bez problému

            • pozemstan  

              Mám asi půlrok a už skoro 3000km zkušeností s fitness kolem Specialized Sirrus (viz moje kola). Na silnici je to plně konkurenceschopné – jezdím už občas ve skupině se silničáři. Jezdím i sólo dost rychlé rovinaté segmenty. Ale nedá se to doporučit každému. Zvolil jsem při výšce 179cm velikost XL, která mi kupodivu sedí (přitom u plánovaného Triban 500 s berany mi sedí M a Decathlon Ultra 900 AF je na mne ve velikosti M moc dlouhý) – ten posaz je prostě nutné vyzkoušet.

              Řidítka jsou dost vysoko, což mi vyhovuje. A taky mi pohodlně vychází aerodynamický úchop za prostředek řídítek – tak jezdím sólo rychlé úseky a „funguje“ to. Občas jsem s tím projel i horší cesty – šotolina v lese, polňačka, ale je to na hraně. Na určitém typu škaredého asfaltu to nepříjemně vibruje. Mám tam 700/30c, hladké. 40 s jemným vzorkem by asi ještě vešlo a budu to zkoušet – pořídím si náhradní kola a můžu zkusit testovat. Pak by to bylo univerzální, čekám zlepšení minimálně na tom škaredém asfaltu, kde to vibruje.

              • Svobodník čekatel  

                Já jsem již na podobném kolo seděl, jen jsem nevěděl, že se to jmenují fitness kola. Považoval jsem to za treková, ale zase jsem o něco chytřejší.

                Připadalo mi to velmi zvláštní, strašně vzpřímený, ne tak obratné, ani moc pohodlné na uježděné šterkové cestě. Hladký asfalt to ale valilo krásně, o tom žádná. Ale když ho porovnám s tou pevnou Orbeou Almou, na hladkých 2.2 se správným tlakem, to bylo jiný kafe. Ovšem cena 60k za kolo je pro mne tabu. Našetřil jsem si abstinencí a zaměněným 2 dovolených u moře za „lowcost travel“ po Česku, bylo to lepší jak přeplněnej Split, a mám za stípka našetřeno 45k s tím, že nemám hadry a jsou mi malé boty.

                RR900 je finalista, i když mě tady někdo ukamenuje, má dobrou geo při velikosti XL, výhodu servisu, záruky atd.. Jen bych ho musel nechat přestříkat, protože se mi nelíbí. Lakovna, co stříká Quinty by to sfoukla asi za 3k. Neřešit, jezdit je kravina, u kola, na které si škrtím očekávám, že se mi bude i líbit. To je jak s Dacii na autoforum :D

                Stavby se bojím, jednak kvůli záruce na komponenty, nemám s tím zkušenosti. Vím, že se vyplatí u kol okolo 20k.. Taky teď je sezóna v plném proudu.

                Canyon Exceed jsem dneska viděl na fotce u chlápka, který má podobně dlouhé nohy a sedlo je celkem trn v oku.

                Quint je „drahý“, za to, co nabízí, ale nejpohodlnější.

                A jestli koupit odprižené, prodat rebu a koupit karton? Když se najde kupce, který bude mít zájem a cena nespadne až příliš za nejetou vidlici, budíž. Kdyžtak to vidím jako budoucí upgrade.

    • MlokCZ  

      A také si rozmyslet převody. Když je to cílené jako hlavně více jezdivé kolo, tak to snese i trošku těžší převody do rychla, takže se hodí větší rozsah.

      S ošizeným NX Eaglem s 11–50 bych to určitě nepořizoval a ten máš skoro u všech těch kol ve výběru. Funkce nic moc, hodně malý rozsah.

      Plnohodnotný Eagle 10–50 už by stačit rozsahem mohl, ale i tam se ujisti, jestli tobě opravdu bude. Mně by třeba ani ten nestačil (proto mám 2×11 Sram s 10–42).

      S pevnou by se asi dalo i něco postavit.

      Třeba Jealous je teď za celkem už rozumnou cenu:

      https://www.bike-discount.de/…y-red-869004

      Ve 22" je ten rám poměrně vysoký (ze současné nabídky). Akorát je to tedy varianta rámu s přípravou na přesmykač, což pokud bys dával jednoplacku by se nemuselo vzhledově líbit, ale zase by zůstala pořád možnost tam dvouplacku dát i kdybys začal na jednoplacce.

      • Svobodník čekatel  

        Díky!

        • Janes  

          Takový jezdivý hybridy tady svého času dělával Scalar.

          • Svobodník čekatel  

            Vyloženě hybrida asi nechci, rychlé XC hardtail. :) Ten by byl super. Nejspíš jsem došel k závěru, že pro MNE univerzál bude 29 HT, až na tom pojedu do Itálie po asfaltu, tak si holt šlápnu a budu bojovat s větrem.

            • Janes  

              To já si jen tak pojmenoval, já tak říkám horákovi s pevnou vidlí :-)

      • gersa  

        Za 480GBP jsou na wiggle rámy Bianchi

        Pokud by ti sedla velikost a geometrie, tak by to mohl být dobrý základ pro stavbu

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.