Kolo pro rekreační jízdu (ne trail) (horni limit 50k)

185 nepřečtených
  • romek123

    Ahoj,

    chtěl bych po 20ti letech inovovat kolo, jdu z trekového kola ACStar, velikost L, vybava tam byla relativne slusna, na to ze to byl brak, Shimano Deore/Altus, klasicke brzdy a 3 placky vpředu…

    Hledám něco do max 50 tisíc (horní limit). Asi by se našlo kolo i levnější, ale něco jsem na to našetřil a chci jezdit s pohodlím,

    Jezdím 65% silnice a stezky, 25% nezpevnene cesty a cca 10% vyloženě terén. Kolo budu používát í výhledově takto, žádný trail, spíš jen max lesní cesty.

    K mému problému – jsem celý život zvyklý na treková kola, horské (širší pláště) jsem neměl a tak bych chtěl kolo s plášti vhodnějšími pro jízdu v mírném terénu a na stezce, než pro drsný terén…

    Navíc mám obavu z přehazovačky 1×11 (1×10), jestli mi pokryje hlavně nejlehčí převody, aby mě to pustilo i do větších kopců, aktuálně mám deore 3×8, asi bych raději bral něco s větším rozsahem, např. 2×10?

    Už jsem byl skoro rozhodnutý pro Trek Procaliber 9.6, ale zase mě odradilo řazení 1×10, jestli to není až moc závodní.

    Moc díky za tipy…

    0 0
    • jaluvkap  

      Procaliber 9.6 ma 1×12 ;-) viz. napr. https://www.cykloerben.cz/…smoke-vel-l/ … kazdopadne na cyklostezky pocitej s vymenou 30z → 34z

      1 0
    • novas752  

      Na převodove poměry jsou tu kalkulátory – stačí zjistit jak velký převody využiváš teď (kolik zubů) a porovnat. Tim bych začal.

      1 0
    • oddie  

      Co tam je teď za zuby? 3×8 bude max. 11–32 kazeta, trojtác je 22–32–42? Nebo trekový 28–38–48?

      Už i s 11sp 11–51 se dá nejlehčí převod v pohodě zachovat či udělat ještě lehčí než je na stávajícím, aniž by utrpěl rozsah do rychla – tam bude na tom 3×8 podle mě několik nejtěžších převodů v podstatě zbytečných.

      2×10 je dneska zajímavé prakticky už jen cenou, když má někdo zbytky. Na jednom kole to taky mám, jezdí se 1×10 z velkého a když nestačí, hodí se malý jako vyprošťovák. Nové bych to asi nekupoval…

      0 0
      • cyklista86  

        2×10 urcite lepsi kdyz dotycny jezdi krome terenu i hodne silnice, cyklostezek, sotolin.. Krasne vyuzivas celou kazetu a ne hoblovat furt jen posledni pastorky s jednim pidi prevodnikem. Hlavne jsou tam prijemnejsi rozestupy mezi tema prevodama. Proste velka placka na silnici a mala do terenu. 32z jednoplacka je fakt dobrej pohon jen kdyz jezdis vylozene fakt mimo silnice max s kratsima presunama. Coz jezdi malo ktery majitel MTB…

        2 0
        • oddie  

          Já jsem doteď jezdil hlavně 3×10, na kole na tuhle sezónu je 2×10 s 38–24, což je na 29" naprd, těch 22z menší nutně potřebuju, zvlášť když jsem je měl na 27,5". Takže to zkusím prehazet na 36–22 a uvidím. Ženská si na nové kolo vysloveně vyžádala zase 3×10, ale třeba ji to taky časem přesvědčí.

          1 1
          • cyklista86  

            Ja mam na 29mtb 36/26 prevodniky a kazetu 11–36. Jezdim hodne po silnici a vyhovuji me ty prevody. U jednoplacky s velkou kazetou by me proste sraly ty velke skoky mezi prevodama..

            0 0
            • oddie  

              Na větší než 22z nemám nohy, spíš zvažuji zkusit 21z…

              0 0
              • cyklista86  

                Ja zarazuju ten 26 prevodnik fakt jen kdyz jedu mimo lesni cesty nejake prudsi stojky mezi korenama. Co nevyjedu na tom nejlehcim prevodu 26/36 uz je snadnejsi jit pesky..

                0 0
                • oddie  

                  Abych šel pěšky půlku Ponale, to by mi hrdost nedovolila :D

                  0 0
    • mr.nikdo  

      Pro Cal ma 1*12.

      Vem klidne starsi model.se 30 zuby. Kdyz to bude moc lehke, das tezsi.

      Lepsi jezdit spodek kazety, ktery je ocel nez vrsek z hliniku.

      0 0
    • tonda1111  

      Přecházel jsem z 3×10 na 1×12 a vůbec mi nechybí žádný převod o proti tomu co jsem měl. Teď mám 30/10–51. Při frekvenci šlapání 90 ot/min je rychlost na nejtěžším převodu cca 38km/h. To si myslím, že je úplně dostatečné pro jezdce na MTB po přesuny po šotolinach nebo cyklostezkách. Takže se spíš přimlouvám na placku s 30ti zuby. Bude mít jak do rychlo tak do kopců dostatek převodů.

      0 0
      • cyklista86  

        A jezdis jako on hlavne po silnici a vylozene teren minimalne? Ja to zastoupeni ruznych povrchu mam defakto stejne jako on a predstava ze jedu treba na Praded 150km a pulku cesty nejsem schopny si najit kvuli jednoplacce idealni prevod nic moc teda.. Je to furt dokola.. Jasne ze mas dostatecny rozsah prevodu, ale proste kdo nejezdi ciste mimo silnici jsou ty velke skoky na kazete docela pruda. Jinak argument tak si kup silnici a nejezdi na MTB po silnici se neda aplikovat v momente, kdy chces v jedne jizde ty ruzne povrchy kombinovat. Proste treba 100km po asfaltu, pak useky lesem a klidne i nejake divocejsi stezky… Na to nic lepsiho jak MTB s dvouplackou proste neni a ze se kolo s temahle prevodama neda sehnat je trestuhodne.

        3 0
        • mais  

          Pak si na mtb nepořizuj systém 1×něco a dej dvojplacku. Já taky považuju systém s více plackama za lepší na dlouhé přesuny…jenže defacto bych to užil tak 400 –500 km/ročně na dovolené, zbytek roku jsem se propracoval z jednopřevodníku 34 zubů na 30 a i tak když se hrabu nějakej kopec navíc s croozerem, tak si říkám, že 32/22 by bylo hodně fajn..

          1 0
          • Tomcat  

            Jenže u lepších kol 2× prakticky není. One ring vede… Jeden prsten vládne všem,

            jeden jim všem káže, jeden všechny přivede, do temnoty sváže.

            1 0
            • mais  

              Njn, pak holt musíš jít proti proudu nevyměnit brzdy, ale vyměnit kliky a nasadit přesmykač.

              taky jsem si na jednopřevodník zvykal – byť jsem přirozeně frekvenční tvor, ale za 4000 km si to sedlo…

              0 0
              • Tomcat  

                Proti proudu nevim ale ne s proudem určitě .

                Hlavně říkám , že moc lepších kol na 2× není. Přesmykač si můžeš leda do … … myšleno nových kol. Napadá mě pár rámu CrMo ,nebo Ti za cca 2000,– € který by docela šly .

                Frekvence? Tak ta některý profily (tratě) to jde . Někdy ve stoupání vzpomíná člověk na 22×34 , jindy z kopce hledá větší tác.

                Mám jak 3×9, tak1×12 i 1×1. ;-).

                0 0
                • mais  

                  Záleží, co je pak pro tebe lepší kolo ;) já mám tak nějak psychologickej limit podle místních uživatelů, co to žerou hooodně nízko, takže pro mě je lepší kolo někde 50kKč a vejš…

                  0 0
                  • cyklista86  

                    Kellys nabidka horaku je dobry priklad. https://kellysbike.com/cs/xc-c973/

                    Za me to „lepsi kolo“ zacina u toho gate 30 a tam to taky zacina s jednoprevodnikem. Proste XCcko s pevnyma osama, hydrama, pouzitelnou vidlou a dvouprevodnikem uz dnes sezenes tezko.

                    3 0
                    • mais  

                      V tom odkazu, pokud to vidím správně konci dvouplacka u kola za dvacet, hledat to nebudu Pac je mi to fuk, nicméně to vypadá, že Kellys jde směrem jednoplacky a musel by si hledat jinde…

                      0 0
                      • Tomcat  

                        To neni jen Kelišová , dvou placku spustí velcí výrobci a zbude právě jen v dost okrajovým segmentu kde bude rám za 50000,– a poskladej si to sám . Jen lowend až na Deore nebo SLX to nezachrání .

                        Má něco 2×XX trek v kategorií 50+? GT? Scott? Spešl?

                        0 0
                      • cyklista86  

                        Cube to same https://www.cube-store.cz/…tb/strana-4/

                        defakto vsechny znacky to takhle maji. Ukaz novej model MTB XC pevne osy, hydry, pouzitelna vidle a dvouplacka…

                        0 0
                  • Tomcat  

                    za pade tak rám..... Ritchey, Salsa, Moots, Surly atd…

                    0 2
                • oddie  

                  Přesmykač jsem dodělával na karbonový rám ženské na přání, je to ani ne měsíc zpátky. Zajímavé je, že tam sice už nebyl úchyt, ale příprava na vnitřní vedení lanek ano. Přesmyk je holt objímkový, kvůli nestandardnímu průměru s vyrobenou vložkou. Žádný velký problém, když to někdo chce…

                  0 0
                  • Tomcat  

                    Dobastlit jde ledacos , například místo z350 někdo tůní Š130 :-)

                    0 0
                    • mais  

                      Ale zrovna tohle chápu z350 může mít každý udělanou ostrou s130 jen někdo…

                      1 0
                      • Tomcat  

                        :-D tak jistě jenže z350 aspoň bylo i nový pořádný

                        0 0
                        • mais  

                          no o tom by se dalo polemizovat, ale jo pro cílovku běžný konzument chtějící „rychlé“ auto

                          0 1
                  • cyklista86  

                    Presmykac je jedna vec. Misto na vetsi prevodnik druha..

                    1 0
                    • Tomcat  

                      dobrej point , střed nemusí mit prostor.

                      0 0
                    • oddie  

                      Větší převodník u dvoj nebo trojtácu je dál od zadní stavby než jednopřevodník, takže není důvod, aby se nevešel.

                      0 0
        • ceo  

          hlavne po silnici a vylozene teren minimalne

          Proste treba 100km po asfaltu, pak useky lesem a klidne i nejake divocejsi stezky…

          Až na ty divočejší stezky, je co píšeš definice gravelu… A dělají se pořád i 2×…

          1 0
          • Tomcat  

            pro konzervativní to není gravel ale cross nebo trekový kolo.

            0 0
      • Tomcat  

        A je to tu zase…

        Nejde jen těžký převod , ale také ten lehký. Pokud někdo měl 3×9 a třeba 42,32,22 × 11–34 tak pokud je ladič pian pozná, že tam prostě není stejný převodový poměr a chybí lehký i ten těžký. Z kalkulátoru to je znát taky. Neplést s procenty rozsahu

        30z do kopců jo , na rovince a z kopce to schází obzvlášť na dobrý povrchu.

        https://www.gear-calculator.com/?…

        Prostě ideál na okruhový tratě.

        1 0
        • mais  

          jojo není nad to vozi s sebou převod, kterej zařadíš hodobožově :D zejména u kola na pohodové výletování…

          0 1
        • tonda1111  

          Ještě mi nescházel převod po rovině. Já teda alespoň nejezdím na cyklosteskách víc jak 38km/h na MTB a z kopce nějak nemám potřebu přišlapovat. To raději dám na chvilku pohov nohám. Terén většinou střídám. Nastoupam tak kolem 800m za 40–60km a z toho se vracím po cyklostezce v rovině cc15km. Nechybí mi ani nejlehčí ani nejtěžší převodový poměr. Samozřejmě že někdy je ten skok v prevodech trochu větší, ale je to jen o zvyku. Stojí mi to za to že mám výhodu jednoduché údržby a očisty o proti presmykovači. Navíc řetez je daleko tišší a to jsem měl na starém kole hazku s napinakem. Samozřejmě pokud člověk točí 60 ot/min tak jednoznačně je jednoplacka dost s cesty. Vždy budou chybět převodové poměry buď nahoru nebo dolů. To se musi naucit šlapat frekvenčne než silově. I kolena a šlachy poděkují.

          0 0
        • Cyklofanatic  

          Já třeba přecházel na 1×12 (32,10–52) ze 3×9 s kazetou i převodníky jak píšeš a narozdíl od předchozích varování, že mi budou chybět převody do těžka, tak bych čas od času snesl ještě o něco lehčí převod, takže přemýšlím o 30z převodníku, jak psal mais.

          Vůbec mi naopak třeba nevadí ty “skoky” co píše Cyklista86, a to ani na silnici či cyklostezce.

          0 0
          • oddie  

            Mně teda vadil i skok 17–20 u 3×9 s kazetou 11–34. Prakticky jen kvůli němu jsem to přehazoval na 10sp.

            0 0
          • tonda1111  

            Já měl 3×10 a prakticky velkou placku jsem nepoužíval vůbec. Jen prostřední a vzadu jsem nejmenší použil jen výjimečně. Takže pro mě přechod na 1×12 byl taky úplně bez problémů. Je to měsíc co mám 1×12. Mám na něm zatím najeto necelých 1000km a ještě se mi nestalo že bych potřeboval zařadit vzadu 10sitku. Na skoky jsem si rychle zvykl. Není to nic hrozného co by nešlo překlenout. Pro mě samá pozitiva.

            1 0
      • XNeo  

        Mě nevyhovovala ani 32 a skončil jsem na 34. 30 je fakt pomalá, vhodná spíš na strmé stoupání. Ale jezdím fakt spíš na pohodu rekreačně. Frekvenci tak moc neřeším.

        0 0
    • rimuln  

      Zakladatele vlakna chapu. Pred 5 lety jsem resil podobne dilema. No tenkrat jsem jako nastupce treka Olpran Spiritu 3×7 s mega range koupil opet treka Kellyse Phanatic 70/2019. Holt bylo to v dobe, kdy jsem toho moc nenajezdil. Obava byla stejna budou mi chybet rychle prevody atd. Jak jsem se vic rozjezdil a obcas zkusil i Bike Celadnou, zjistil jsem, ze holt na BARS to chce regulerniho horaka.

      No podzim 2022 tak pribyl Sup 979 na 1×12. Takze ted stridam 3×10 vs 1×12. Muj osobni pocit je, ze se mi lepe slape na stejnem useku 48×13 prip 15 nez na 34×12. Rychlostne je to +/- stejne, kadence stejna, ale na Kellys mam pocit, ze min „kreckuji“. Na asfaltu nicmene ted pres zimu jsem v podstate tocil 48 a 36 vepredu. Na 26 temer neprislo. A v hlave tak nekde hluboko panuji uvahy nad silnickou 2×12 50/34 × 11–36. Tim bych teoreticky mohl pokryt asfalt a snad vetsinu silnicnich kopcu stale utahl.

      Kellys je ted takovy „hybrid flatbar gravel“ mam na nem 45mm G One RS bezduse na dojizdeni do prace a zimu staci.

      1 0
    • ceo  

      Moc nerozumím, proč se díváš po MTB.

      Tvoje požadavky jsou přesně na gravel… Flatbar gravel je pak dnes trekové kolo dřív

      0 0
      • cyklista86  

        Protoze treba cokoliv co neni fakt hladka sotolina, pesinka lesni nebo polni cesta, tak je na celopevnem kole s beranama a gravel gumama utrpeni? Uz vubec nemluve o tom, ze ikdyz malo kdy, tak sem tam si dat nejaky single track at uz stojku nahoru nebo sjezd kde jsou koreny, sutry je super, ale kdo se tam pusti na gravelu? Prumerny clovek urcite ne.. MTB XC stale urcite nejuniverzalnejsi kolo. Nema defakto zadne omezeni. S gravelem narazi bezny clovek na omezeni hodne rychle.

        3 1
        • theedge  

          Přesně tak. Výjimečně s tebou souhlasím :-D Tuhle zdejší gravel masírku nechápu. Gravel je nesmyl kolo primárně pro silničáře a lidi se „silničářským“ myšlením. Lidi postižení výkonem a efektivitou z neustálého poměřování se. Ti kvůli svému aero posedu na beranech a pár wattům navíc jsou ochotní snášet výrazné nepohodlí už na hrubším štěrku. Pár chudáků na to naletí a pak tu jsou dlouhá vlákna o tom jak tam cpou MTB gumy, řeší průchodnost staveb a i odpružené vidlice … blázinec.

          Gravel je speciální kolo pro lidi kteří přesně vědí co chtějí a proč to chtějí.

          3 1
          • Markony  

            Souhlas prostě módní vlna co naděláš ,všichni ti budou tvrdit jak je to super ruce z toho nebolí však tam dáš širší gumy nižší tlak a bude to ok.

            0 0
          • Tomcat  

            Nejvtipnější jak to má i zpoždění.

            Pokud vím tak v novinách Cykloservis se psalo o tom jak v USA objevovali gravel a CX v době kdy se tu teprve začínali rozšiřovat 29" .

            Ona ta móda je i logický výběr tím kde kdo jezdí. Je rozdíl jestli někdo má stovky mil gravelových cest , případně bydlí někde v nížině ( Polabí , Ostravská pánev, Horno nebo Dolnomoravský úval) , nebo naopak nemá v okolí ani 5km po rovince.

            Ale i v zemi pro gravel zaslíbené jako USA , tak český pár který dal Triplecrown trail v rozhovoru uvedl, že nejen TCT fakt to na gravel a jiné traily nejsou a XC pevnák je jistota.

            0 0
            • cyklista86  

              Bencik a jeho Colnago. „Date s tim uplne vsechno. Nepotrebujete horaka..“ a pod. :))) Uz ho vidim jak s timhle jede do kopce po korenech. :D Myslim, ze by mu stacila sotolina s vetsima sutrama a nebo polnacka s vyjetyma kolejema od traktor gum a byl by vyleceny. Dal by na to 32mm slicky a jezdil na tom jenom po silnici. :))

              https://www.youtube.com/watch?…

              1 0
              • Tomcat  

                Tyvo… par sekund a vypnul sem to. Tenhle marketing provinčního autosalonu\au­tobazaru někde v Iowě nemusím.

                Ale pravda že v Rakousku bylo par štěrkových cest v lepším stavu než některý asfaltky tady.

                Když to po traktoru chytí frekvenci, nepomůže ani full.

                1 0
                • theedge  

                  Stačí lesní cesty třeba na Vysočině – velká část lesních cest tam je zpevněna velmi hrubým štěrkem až do velikosti pěsti. A i když to tam je už hodně let a je to už zasypaná jehličím, hlínou a prorostlý trávoy tak furt jsem teda hodně rád že tam jedu na 2.4" MTB gumách s odpruženou vidlicí – a to většinou ještě na fullu.

                  Ty uchylný promo videa na gravel typu Fikejz to je úplně mimo. Ale třicátníci z Prahy se na to chytí a kupujou :-)

                  1 1
                  • xtonda  

                    Přesně tak lesní cesty kde vedou cykloturistické trasy jsou buď rozježděné od těžby, nebo „vyspravené“ volně nasypaným kamenivem velikosti mužské pěsti a nebo jsou to historické kamenné cesty v špatném stavu, cesty různě vymleté vodou. MTB HT XC je minimum na takové cesty.

                    1 1
          • mais  

            Gravel je následek doby asfaltové, kdy kdejakou krásnou cestu má nějakej moula potřebu polejt asfaltem…a ono když jedeš 50 km okruh, kde před deseti lety bylo 40 km ujeto bez další úpravy (šotolina atd) a deset km šotolina a dneska je tam šotolina přleitá asfaltem (ta původní) a dalších 20 km nově vysfaltováno a ze zbytku deset km nové šotolitny… tak je logické, že někdo o Gravelu začne uvažovat – neb objem tech krásných ujetých cest tak nějak mizí

            1 0
          • ceo  

            Můžu se zeptat, jesi jsi na nějakém gravelu jel, nebo jen teoretizuješ?

            0 0
            • theedge  

              Hele nevím kolik ti je let, ale já jezdím na kole celej život a myslím že to bude dýl než ty. Začal jsem už na komunistickým Favoritu a pak přes hodně MTB HT ( první jsem měl někdy v r. 90 ) až po současné enduro. Celej ten život jezdím lesy, lesní cesty, pěšiny a poslední roky k tomu i enduro.

              Na gravelu jsem seděl. Ohnutý záda do beranů v aero posedu, zalomená krční páteř a s tím se kodrcáš bez odpružení po kamenitých cestách . Krásný vyžehlený šotoliny jak z reklamy pro gravel jsem viděl asi jen v těch trendy reklamách. Možná tak v Rakousku. Na většině českých lesních a polních cest jsem rád že jedu na fullu. Co mi tu chceš vykládádat o pohodnosti gravelu ? Co to žerete za fet ?

              Gravel není nic víc než pohodlná silnička. Je to kolo pro silničáře a lidi co vyjížďce říkají „švih“.

              Jeden takovej mi nedávno vysvětloval že ke konci vyjíždky vylívá zbytek vody z bidonu aby byl lehčí a líp to jelo. Každej kopec musí závodit, nemůže si pomoct. Od půlky sezóny pak už nejezdí protože ho to psycho co si z toho dělá nebaví a nemá už motivaci. Pro tyhle lidi je gravel.

              3 2
              • mais  

                Teda to musíš bejt fakt velkej kluk, že jsi začínal jezdit už na komunistickým favoritu

                A to si představ ten komfort, kdyby jsi vyzkoušel odpruženou sedačku starýho brus kola :D

                Gravel je prostě normální kolo – pár trubek nebo slepenec, dvě kola a hazka… tobě nevyhovuje někomu jo,někdo to má jako hlavní kolo, jinej jako doplněk…někdo má pocit, že s tím nahoní fyzičku, další to má na kochačku…

                Stejně tak je na tom každý jízdní kolo

                1 0
              • ceo  

                Stačilo napsat, že nejel.

                A změň dealera, evidentně ti to něčím řeže.

                0 0
                • theedge  

                  Ty jsi dobrej troll. Chytat za slovíčka seděl = jel by ti šlo :-)

                  Dokonce jsem na tom i jel, spokojenej ? :-D Čekám další sodu, zatím je to slabý …

                  Čekám od tebe nějaký argumenty o pohodlnosti gravelu a ne tahání za slovíčka.

                  0 0
                  • ceo  

                    Neměl a nemám v plánu se s tebou bavit o tom jaký a pro koho je gravel. Chtěl jsem vědět, jestli tvůj vyhrazený názor je podložený zkušeností a má tedy nějakou relevanci. Evidentně žádnou relevanci nemá, takže nemá smysl s tebou o tom debatovat.

                    1 0
                    • theedge  

                      Jasně když ty argumenty nejsou, tak nejdou použít. A tím pádem jaksi ani není chuť debatovat že ? :-)

                      0 0
                      • ceo  

                        Jak chceš debatovat o zkušenostech, které nemáš?

                        Na teoretické debaty mám jiná, zajímavější témata. U cyklistiky jde o výměnu zkušeností a poznatků. Ty žádné zkušenosti s gravelem nemáš, takže není o čem debatovat.

                        1 0
                        • theedge  

                          Co to furt meleš za nesmysly? Jaky zkusenosti nemam ? Co z toho co jsem napsal neni pravda ? Na to abych zjistil ze gravel na sterku drnca mi na tom stacilo ujet par km ( pripadne reci o nastaveni tlaku v gumach si strc … )

                          A proc se furt tocis na irelevantnim argumentu jestli a kolik jsem toho na gravelu najel ? To ze tam trpim na MTB HT a full je akorat, tak nejednou gravel bude super ? A ze dokud ho tam neprojedu tak to nezjistim ? A nemam tam vyzkozset rovnou i aero ziletku ? Treba me to prekvapi ze :-)

                          Nemas co rict a jen furt dokola pises nesmysly odbihajici od tematu.

                          0 0
                          • ceo  

                            Téma me debaty s tebou je, jestli máš relevantní zkušenosti s gravelem. Nemáš. Vyřešeno.

                            2 1
                            • theedge  

                              Ty jsi normalně mlžič – mistr mlha kterej neni stavu napsat jedinej argument :-)

                              0 3
                              • ceo  

                                Fakt musím explicitně napsat, že tě nepovažuji za partnera do debaty a nechci s tebou o tomto debatovat? Nestačily ti ty nápovědy před tím?

                                S fanatiakama nevedu debaty. Nemají smysl. Zkušenosti nemáš a z tvého popisu gravelistu, je naprosto jasné, že jsi velmi silně zaujatý, až fanatický. Proto se s tebou nehodlám o tom bavit. Můžeš brečet jak chceš…

                                1 0
                            • Tomcat  

                              Pokud tvrdí , že cesta byla nepříjemná na XC HT. Tvrdit, že musí mít zkušenosti aby mohl říct, že ta cesta na gravelu byla taky nepohodlná je logická je stupidita .

                              Pokud Pokud tvrdí, že na gravelu už x – xx km jel a nepřišel mu pohodlný. Opět tvrdit, že musí míst delší zkušenosti, aby mohl říct gravel je nepohodlný. Je zrovna tak logická je stupidita .

                              Mechanické vlastnosti gravelu jsou měřitelné, to není že se někomu libí barva rámu.

                              Americký filosof D. Walton k použití Ad Hominem ,

                              argument, že „X je lhář, chybí mu potřebné schopnosti nebo morální vlastnosti“, nemusí znamenat logickou chybu a je-li toto tvrzení pravdivé, může argumenty X skutečně zpochybnit;

                              0 1
                              • theedge  

                                To že je kolo kostitřas přece poznáš po 100m v daném terénu. Už z podstaty je Gravel do terénu nesmysl – berany nikdy nebyly zamýšleny jako řidítka do terénu. Je to jen pro silničky aby jezdec měl maximálně aero posed na úkor pohodlí. Člověk je na tom hodně ohnutej a musí mít víz zalomený krk. V této pozici snášet otřesy a vibrace je velmi nepohodlné i kdyby to kolo bylo MTB HT s 2,4 gumama a funkční odpruženou vidlicí, natož na pseudo silničce typu gravel.

                                Ať si na tom silničáři jezdí ( a možná jim to proti žiletce fakt příjde jako pohodlný kolo ), ale doporučovat někomu takovej peklostroj na rekreační jízdu je mimo.

                                3 2
                                • skaj  

                                  Mimo je nechapat, ze kazdy ma predstavu o rekreacni jizde a pohodlnem posedu jinou. Muzes mit (a velmi casto mas) vzprimenejsi posed s berany nez na MTB. Sorry, ale predvadis tu stejne tupej fanatismus jako ti, co kazdemu naopak doporucuji gravel bez ohledu na to, kde jezdi. Pro nekoho je gravel vhodnej, pro nekoho ne, a dokonce si ho nekteri uzijou, i kdyz by byli zrovna rychlejsi na MTB #sestimsmir. Ne kazdej to vidi jako ty a ty to rozhodne nevidis objektivne spravne pro vsechny ostatni.

                                  P.S.: Ani gravel, ani HT MTB uz davno nejezdim…

                                  4 0
                                  • theedge  

                                    Jo tak chápu že pro silničáře co v tom aero posedu jezdí ohnutí celej život že už se pak ani nemůžou narovnat, tak jim silnička na silnějších gumách příjde hrozně pohodlná a rekreační :-)

                                    1 4
                                    • skaj  

                                      Ty se opravdu nekomu snazis vysmat protoze je silnicar? Mas v hlave fakt dobre duto:)

                                      Jezdim tak 30% casu silnice (protoze kdyz to ma jet, tak at uz to jede poradne) a 70% enduro (protoze kdyz to ma byt zabava, tak poradna). Nic mezi me moc nebavi (pokud nejedu s detma). Nicmene nejsem zabednenej tupec, abych nevidel, ze nekdo si upne stejne rozbitou cesticku vic uzije na gravelu a jinej na XC fullu. a zadny jedno objektivni reseni k tomu neni. Zadna spravna variatna neni, jen fanaticti kriklouni, co dokola zamenujou svoji preferenci s obecnou pravdou.

                                      5 0
                                      • theedge  

                                        Jo trosku jsem si do elastaku rypnul … ale jenom trosku :-)

                                        0 0
                                      • Tomcat  

                                        Upřímně pokud někteří k tomu nedávali příležitost, tak by se vysmát nešlo.

                                        Úvaha že pokud někdo znal za svůj život jen „pohodlnou“ silničku s 28 plaštěma, ideálně ještě ráfkové brzdy. Může si na gravelu připadat jak na fullu, bych nezatracoval. Do jaký míry to je objektivní pohled je jiná.

                                        Podobnou selektivní paměť a psychologickou racionalizaci jde najít i v jiných oblastech.

                                        0 1
                                        • skaj  

                                          Ono se neda vysmat ani tak, staci to mit v hlave elementarne v poradku. Na silnicareni neni nic spatneho, stejne jako na endurovani nebo jezdeni ne ebiku. At si kazdy jezdi podle svych subjektivnich potreb a pozorovani, zadne obejktivni pravda v tomhle neni. Ale to fanatici vykrikujici o tom, jek je gravel k nicemu zrejme nepochopi.

                                          3 0
                                          • J1RKA  

                                            tahle debata mi neco pripomina, dobu, kdy se zacalo tvrdit, ze 27,5 velikost kol ma vyhody jak ze 26 tak z 29er a kde je dneska 27,5?

                                            0 2
                                            • oddie  

                                              U mě doma jsou 27,5 třeba zrovna tři… :)

                                              0 0
                                            • Tomcat  

                                              AM, EN, DH, DJ… někdy i v MX variantě

                                              0 0
                                              • J1RKA  

                                                dobre dobre, napsal jsem to trochu spatne, jezdi natom nekdo svetak XC, kdyz jeto papirove nejlepsi

                                                0 0
                                                • Tomcat  

                                                  kde je to papírově největší?

                                                  Jo nějakou prý ženskou z portugansla\špa­nělska , nebo podobnou cikánku , sem myslím na XS viděl.

                                                  0 0
                                                  • J1RKA  

                                                    no vsak to byla reklama < 27,5 > vyhody z obou velikosti, si nepamatujes

                                                    0 0
                                                  • Tomcat  

                                                    Nepamatuju, 27,5 sem v XC vynechal a z 26 přešel rovnou na 29

                                                    0 0
                                            • xtonda  

                                              Tam, kam patří, na juniorských kolech a kolech pro malé postavy cca do 170 cm.

                                              0 0
              • Smazaný účet  

                Hmmm… možná by ti pomohla meditace vic než kolo :)

                0 0
                • theedge  

                  Jako ze po meditaci bude gravel konecne pohodlny kolo na rekreacni jizdu po ceskych lesnich cestach ? :-D

                  1 2
          • Smazaný účet  

            To je zajímavá úvaha ale je jasné že jsi ještě na gravelu nejel. Ještě jsem neviděl nikoho postižení výkonem a efektivitou na bikepacking kole. Prodej gravel kol se on roku 2020 každý rok zvyšuje o 96% a není to náhona. Univerzální kolo.

            0 2
          • Lišák  

            Gravel je speciální kolo pro lidi kteří přesně vědí co chtějí a proč to chtějí.

            Tohle můžu podepsat. Poskládal jsem si pseudogravela na trek rámu s horskými převody a silničními řídítky a řazením. Jako kolo do srraček při dojíždění do práce. Dlouhé blatníky, komponenty, které postupně reznou od solanky. Gumy 35 mm. Do práce jezdím celou jízdu po silnici, zpět polovinu po špatném asfaltu a lesní cestě. Protože se mně to docela líbilo, poskládal jsem si ještě jednoho, na 40mm gumách, s příjemnějším posedem, výbavou v lepším stavu a na tom jezdím do práce, když neprší, a není sníh.

            Díky tomuhle kolu jsem si uvědomil, jak je důležité dobře naplánovat trasu, pokud člověk nejede na MTB.

            Jel jsem dva dny po sobě. První den 70 km, více méně po asfaltu různé kvality, nějaká zpevněná lesní cesta. Naprostá pohoda. Druhý den 62 km. První polovina horší až špatný asfalt, šotolina, lesní cesty a pěšiny (některé písečné). V polovině jsem vzdal původní úmysl vyhýbat se silnicím a dojel dom po asfaltu. Nadával jsem si do debilů, že jsem si nevzal HT, protože to by se z vyjížďky k nassrání stala vyjížďka velmi příjemná.

            Tímto se stavím na stranu cyklisty86 a theedge a taktéž tvrdím, že HT je univerzálnější, než gravel. Do práce budu dál s úsměvem na rtu používat oba „gravely“, protože je to lepší, než HT. :-)

            P.S. Ještě jedna zkušenost – když jsem odjezdil jarní prázdniny v Jeseníkách na HT, tak jsem přehodnotil svoji myšlenku, že pokud bych si měl nechat jediné kolo, bylo by to HT. Ne, nebylo. Byl by to full a k němu dvoje záplety. :-)

            5 0
            • theedge  

              Jojo Full a druhý záplety je best :-)

              2 0
            • Smazaný účet  

              Nikdo tu nikdy nemluví o tlaku a kvalitě gum u gravel kol. 45 mm nebo 50 mm kvalitní gumy se správným tlakem a vzorkem na gravelu jedou v terénu jako po asfaltu. Všichni to mluví o kodrcání .. to neznám a gravel kolo používám 7 let výhradně v terénu. Mám tlak nastaven na 18/21 PSI na mojí váhu. Gumy na gravelu jsou stejně důležitý jako odpružení u MTB. Vzduch je vzduch at je ve tlumiči nebo v gumách. 35–40 mm gumy jsou dobrý na silnici nebo hodně lehký terén.

              0 0
              • cyklista86  

                Ano ale cim vic to budes nastavovat do terenu tim mene efektivni to bude na silnici..

                2 0
            • mais  

              Jo v čr, nebo to, co dost lidí tady jezdí je full dobrá volba (taky jsem velký zastánce fullů 130/120 mm jako hlavního a jediného kola – neb je neskutečně univerzální a mimo bikeparky a nějaké šílenosti nenacházíš limitu a přitom to ještě to jde za pedálem). Na druhou stranu, pokud chtějí lidi turističit, kochat se, případně nejvíc km ročně najedou na dovolených, někde na placce u moře atd, tak je pro ně full a často i celé MTB nesmysl a byla pro ně super crossová kola (to ani nevím, jestli se dělá), nebo je pro ně na to zajímavej gravel – ať s berany, nebo s rovnými řidítky.

              Je třeba si uvědomit, že řadu lidí motivuje na kolo faktoy chci to a líbí se mi, takže racionalita volby je až druhořadá a někdo se na gravelu drncá, zatímco jiný se na fullu trápí, když jede na nějaký 50 km výlet…

              Sice se to dá obejít knížecí radou „kup si oboje“, ale reálně, ne každý do toho ty prachy chce dát a ne každý na to to místo má (či ho tomu chce věnovat)

              2 0
            • oddie  

              Mám to podobně. Pokud bych fakt musel takhle redukovat, mám pocit, že na konci by zůstal doma starý karbonový Epic, což je z dnešního pohledu stejně spíš celoodpružený cross :) Nevím, teď mám po pár letech na fullu jako „novinku“ staršího HT Canyona, tak uvidíme, jak velký rozdíl to na výletech bude, ženská dtto, už teda kvitovala znatelný váhový rozdíl proti fullu (asi 2kg, pozná se to hlavně když se to někam tahá, že…), ale už taky komentovala na nějaké rozbitější cestě, že to teda proti tomu fullu drncá víc výrazně. A to jezdíme fakt jen výletně, nicméně i pár km rozbité cesty nebo kořenů udělá na dojmu z výletu víc než to, že je full o 1km/h na už tak loudacím průměru pomalejší a 50km výlet tak trvá třeba o půlhodinku dýl… Odhaduju, že běžní výletníci to mají podobně a proto volí spíš ty MTB místo krosů, treků, gravelů.

              0 0
              • Lišák  

                A to jezdíme fakt jen výletně, nicméně i pár km rozbité cesty nebo kořenů udělá na dojmu z výletu víc než to, že je full o 1km/h na už tak loudacím průměru pomalejší a 50km výlet tak trvá třeba o půlhodinku dýl… Odhaduju, že běžní výletníci to mají podobně a proto volí spíš ty MTB místo krosů, treků, gravelů.

                Jo, jo. Gravel tady radí ti, co ke spokojenosti potřebují rychlost a jsou ochotni obětovat pohodlí. Naopak MTB ti, co jim je nějaká rychlost a trénink u zadele a jsou „zevlouni lesní“.

                Tazatel si musí sám vybrat, do které kategorie patří.

                2 1
                • ceo  

                  Já jsem třeba zevloun lesní. A rychlost nemám rád.

                  Jenže terén v okolí už mám projetý a dál se nevyhnu asfaltovým přesunům. A taky jsem začal jezdit do práce na kole. Po zpevněných cestách. A přesně v ten moment mi přestala kombinace enduro+HT dávat smysl. Na HT jsem snižoval vidlicí, obutí RacingRay+Thun­derBurt, zpátky na SPD. Z kopce na sotoline HT ztratilo velkou část potenciálu. A stejně nepřišlo co jsem potřeboval – aby mi při každém asfaltovém přesunu nenaskakovala jediná myšlenka – ať už skončí, zábava je mimo asfalt… Zamknutí vidlice nic neřešilo. Nejsou tam převody, díky 1× jsou v převodech skoky, kdy je člověk mezi, ale hlavně, hlavně je to strašně tupé, odtažité a špatně se roztáčí a reaguje na zrychlení. Zábava 0.

                  Nechci tím, říct že na HT nejde jezdit asfalt. Rozhodně jde. Ale pokud je asfaltu v nájezdu hodně, minimálně je dobré se zamyslet a vyzkoušet i jiný typ kola než jen MTB HT.

                  A pro úplnost – na HT se mi nikdy nepodařilo jet zónu jak jsem měl v plánu. Mohl jsem plánovat jak chtěl, ale stejně jsem to první příležitosti poslal do terénu, do prudké stojky, nebo sjezdu a tam si zónu určuje terén, ne jezdec.

                  1 0
                  • oddie  

                    My na výlety popojedem autem. Je to nehezké, nesportovní, neekologické, leč v okolí už máme taky vše projeté a z Prahy se vyjíždí docela blbě. Těch pár směrů, co šly vlakem jsme vzali samozřejmě tak.

                    K dojíždění do práce, když jsem se dokopal, jsem si postavil takový městský trekking. Pokud se k tomu dokopu v budoucnu, postavím si jej zas… holt koncept jednoho kola není pro mě, i když vlastně najezdím prd.

                    0 1
                    • ceo  

                      Enduro samozřejmě zůstalo. Tam se taky vozí autem :).

                      0 0
                  • Lišák  

                    Však píšu, že se tazatel musí rozmyslet a zařadit kam patří.

                    Ty seš z brněnska. Když jedu z Kuříma po té nové asfaltové cykloweg do V.B. a pak dál na Šmelcovnu po modré, tak si beru „gravel“. Ale sjezdy těch brdků na té modré pro mě rozhodně komfortní nejsou. Na HT je to úplně o něčem jiným. A vlastně i celý ten rozdrbaný asfalt je lepší na HT.

                    0 0
            • XNeo  

              Nakonec jsem taky skončil na fullu, nejsem žádnej extra jezdec, ale jezdím pro radost mimo silnice. Full je nepohodlnější.

              2 0
        • ceo  

          Ale on píše, ze nic takového nejezdí. Žádné kořeny, šutry. Navíc teď má trekové kolo…

          1 0
          • Tomcat  

            Přece gravel k snídani obědu . Každá dobrá máma kupuje gravel. S Gravelem můžete drcat i na čtyřicet. Zářivé a svěží barvy jen s gravelem… to je jedno že bude shánět třeba DH , prostě chceš gravel!

            Gravel, gravel… ..cipe kupiš gravel? Mám za levno, super matroš, jak to Savo..

            1 3
            • ceo  

              Pominu formu a otočil bych to

              Proč mtb na ježdění po silnici, lesních cestách a občas polňačce?

              Proč dnes jsou na cyklostezkách z 80% MTB a nikam jinam se drtivá většina těch kol nepodívá? Žádný přínos nemají…

              S tou módou bych byl opatrný. Móda MTB je tady od 90. let. Spíš bych řekl, že gravel je reakce právě na to.

              1 2
              • Tomcat  

                I základního horáka ježděním po silnici nezničí, vždy může zamknout vidlici . Pro větší úpravy dát užší pláště, nebo užší řídítka. Opačně základního gravela v terénu pěkně zrube, pláště moc širší nedá a pevnou vidlici „neodemkne“.

                K tomu si připočteme, že základní gravely nebývají zásadně levnější než XC horáci, spíš opačně. A hmotností to není v základu taky v základu velký rozdíl. 1,5–2,5kg

                Jediné pozitivum gravelu je nižší aerodynamický odpor. Není levnější, není pohodlnější, není odolnější.

                Většina bonusů má gravel proti běžné silničce , né proti horáku. Protože na pohodlný jezdění chybí mnohdy v základu lehké převody. Je sice super že těžký konči na 90ot/m u 50km/h, jenže v kopci ? Muže chybět i +0,1 převodového poměru proti horáku.

                1 1
                • ceo  

                  Ty to ale hrozně otáčíš a zkresluješ. Samozřejmě, že MTB má daleko větší potenciál a rozsah použitelnosti. Samozřejmě, že můžeš na MTB dát slicky a úzké řídítka, čímž ale rozsah použitelnosti snížíš.

                  Cílem ale snad není vybrat všeuměla, ale optimální kolo na dané použití a pokud možno, aby bavilo. A s tím, jak se MTB posouvají, tak asfalt a šotolina na nich zábava není. 2 roky jsem do práce jezdil na HT a jasně, že to jde naprosto v pohodě, ale fun factor 0. Zábava s tím kolem je úplně někde jinde než na cyklostezce. Honit MTB po cyklostezce je promarněný potenciál.

                  2 0
                  • Tomcat  

                    Ano lidi chtějí univerzál a chtějí za to dát málo peněz. Solidní nižší třídu o který jde uvažovat za 25–35 , gravel startuje na 40? Obyc horák 12,5–13,5kg s širokejma \težkejma gumama základní gravel 11,5 ?

                    Mě kola neživí, já nemám potřebu aby šly gravely na odbyt. A katalogy kde je cena a hmotnost je normálně veřejnej údaj.

                    Klidně aď si lidi jezdí na stezkách na horákovi. Lepší svět tím, že lidi budou mít jedno kolo do lesa , druhý gravela, třetí silničku a hlavně city bajk… …fakt nebude.

                    0 1
          • xtonda  

            Píše „10% vyloženě terén“, kolo by se snad mělo vybrat tak, aby se na tom dalo jezdit i to nejhorší co jezdí, na MTB budou relativně pohodlné i horší cesty, takže nebude mít důvod se jim vyhýbat.

            1 2
            • ceo  

              Celé to zní

              Jezdím 65% silnice a stezky, 25% nezpevnene cesty a cca 10% vyloženě terén. Kolo budu používát í výhledově takto, žádný trail, spíš jen max lesní cesty.

              A kontext je, že jezdí na trekovém kole.

              Takže je otázka, co ten „vyloženě terén“ je. Ale vzhledem k ježdění na trekingovém kole to nebude žádná technika.

              2 0
              • cyklista86  

                Jak velky rozdil je kdyz jede prumerny clovek treba 20km/h prumer po silnici 29 MTB XC s moznosti zamknout vidlu a rychlejma gumama typu Mezcal, Race king, Thunder Burt oproti gravelu? Rekl bych ze nula nula nic. Na druhou stranu jak velky rozdil je srovnavat tyhle kola treba na te sotoline s vetsima sutrama nebo rozbite lesni asfaltce natoz fakt teren? MTB jednozacne vede ve vsech ohledech. Tady mas i odpoved na to proc stale drtiva vetsina lidi ktera chce/ma jen jedno kolo na kterem nechce absolutne resit kde se na nem jeste da jezdit a kde uz ne(vzhledem k jejich zdravotnimu stavu a/nebo technickym dovednostem) ma stale MTB a ne gravela.. Argument ze ted jezdi trekove kolo, tak nepotrebuje MTB a muze s klidem presedlat na kostitras s beranama je taky mimo. Kdyz totiz sedne na to MTB a zjisti jak to kolo dokaze prekonavat prekazky a pri dobrem obuti jak to vyzobava nerovnosti, tak si dovedu predstavit, ze ten pomer silnice vs vic prirody mimo silnici se dost zmeni.. Naopak s gravelem si dovedu predstavit, ze by se to otocilo spis na 80–90% silnice, pak nejaka sotolina lesni cesta a teren vubec zadny.. Jinak tim terenem urcite myslel trail/single track. Proste cesticka nekde v prirode/ lese, kde je to tu a tam nejaka vetev, koren, sutr, nerovny povrch.. To si podle me prave na 29 MTB zamiluje..

                5 1
                • ceo  

                  Většina lidí rozlišuje jen MTB a silničku

                  Hodně lidí neumí ani sjet z obrubníku

                  Pocit z jízdy na MTB a gravelu na stejném úseku cyklostezky je diametrálně jiný.

                  Ukončím debatu tím, že tazatel jezdil na treku a z dotazu mám spíš pocit, že se na MTB podíval protože treková kola téměř vymřely. A řeší 1×…

                  Pak mi příjde v pořádku – mu říct, že dnešní treková kola jsou (flatbar) gravel a dělají se 2× a může dál jezdit tak jak doposud. Pokud se chce víc přesunout do terénu, pak je MTB na místě.

                  Ale reakce potřebuju nové kolo – kup si MTB je jen nedostatek mentálního rozhledu a snaha projektovat vlastní pohled na jiné.

                  3 0
                  • cyklista86  

                    Pokud by nechtel berany, tak uz tuplem nevidim duvod proc kupovat nejakeho gravelo/fitness prasopsa misto MTB. Kazdopadne tak jako tak si urcite polepsi oproti staremu treku. Jen jak jsem psal podle toho jaky typ kola poridi, tak to bude s nejvetsi pravdepodobnosti jezdit. Na MTB bude vyhledavat ruzne traily ktere klidne vedou podel silnice a naopak s celopevnym kolem a beranama po te silnici.. Treba to skonci tak, ze nakonec poridi jedno a pak i to druhe..

                    0 4
            • Smazaný účet  

              Slyšel jsi někdy výraz „underbike a overbike“ ? Tady není idealní kolo na všechno. 10% terén není důvod na MTB. Je třeba rozumět co kolo dokáže a na co je kolo určeno a promyslet kde budu jezdit. Hodně záleží na schopnosti a kondici jezce a na výbavě kola jako gumy a podobně. Gravel je někde v prostředku MTB a silnice a podle výbavy je bud víc k MTB nebo silnici. Tedy idealní pro 90% co pán a většina lidi jezní. Na rozdíl od vás (jedině MTB na všechno) pro mě je MTB výborný kolo do terénu ale nevhodný na silnice.

              Tady je video gravelu v akci.

              1 0
              • Azmir  

                Nechcu se vám do vaší plodné diskuze radši moc míchat, ale na videu vidím kolo s tlustýma pláštěma a odpruženou vidlou, vlastně typické MTBčko. Jenom místo oldschool rohů vozí cool berany.

                1 1
              • cyklista86  

                A proc by se mel teda vzdat te jizdy v terenu kvuli efektivnejsi jizde po silnici na gravelu, kdyz mu je treba sumak jestli pojede o par km/h rychlejsi prumer na te silnici? Treba ani nechce berany. Coz mohl napsat jestli jo nebo ne. To pak je cele tohle dohadovani zbytecne.. Jinak zrovna Vegan cyclist ktereho jsi sem dal video jezdi nejcasteji predni odpruzenou vidlicu na tom canyonu. Taky uz zjistil, ze ty razy od pevne vidle v terenu do zapesti jsou nic moc. Ostatne vubec bych se nedivil, kdyby zacal ty dlouhe streky jezdit na MTB s beranama.. Jinak stale jsi nenapsal co je teda spatneho na tom jezdit na „overbike“ u nekoho kdo nehoni casy a navic kdyz to znamena mnohem vetsi pohodli? Kazdeho proste nebavi v kazdem rozbitem sjezdu mit smrt v ocich a cekat jakou diru na tom gravelu vymete a jeste si pritom hrbit hrbet, protoze se musis drzet dole v obloukach, aby ti nerovnost nevyrvala riditka z ruk.. O tom jaky dostava telo zahul na tom celopevnem kole oproti MTB na spatnem povrchu se snad asi nemusime dohadovat.. Proste pochop, ze vetsina lidi ma to kolo jako relax, kteri nejsou polo profi sportovci se 100% zdravim..

                0 0
                • theedge  

                  To je ta silniční nemoc maximální efektivity na úkor všeho okolo. Noční můra těchto lidí je že bude o 1w míň efektivní a „kámoši“ na švihu mu v rámci samčího soupeření ujedou a on bude naprosto znemožněn a zostuzen :-D Bude vyloučen z elitářského klubu. Peklo na zemi.

                  Ale když se nemocnýmu snažíš vysvětlit že je nemocnej tak to samozřejmě nechce slyšet :-)

                  Vegan cylist na Gravelu :-D :-D To mluví za vše – to nevymyslíš. Asi mu to ježdění na kole doporučil jeho psychiatr jako terapii po ztrátě směru v životě.

                  0 3
                • Smazaný účet  

                  Jasně. MTB je na všechno a kdo na něm nejezdí je debil. Ale pozor eMTB to je taky špatně to jsou taky debilové. Já se divím že vůbec vyrábí jiný druhy kol.

                  1 0
                  • cyklista86  

                    Uvedomujes si, ze jmeno pro horske kolo XC doslova znamena krizem krazem krajinou tzn. po vsech typech povrchu od asfaltove silnice po rock gardeny..Zatim co Gravel je od slova štěrk/štěrková cesta..??? Uz jen z toho nazvu tech kol by ti melo byt jasne co je vic univerzalni kolo.. To jestli nekdo pojede radsi po silnici pomaleji, aby si uzil na pohodu teren a nebo radsi chce jet rychleji po silnici a bude trpet mimo ni si uz musi kazdy rozmyslet sam..

                    0 1
                    • Smazaný účet  

                      Ne, jméno pro horské kolo je MTB Mountain Bike v překladu doslova Horské Kolo. Tedy kolo do HOR Jestli nevíš co jsou hory tak si to najdi na Googlu.

                      XC je závodni Olympijská disciplina na MTB tedy hoském kole ve smíšeném terénu.

                      1 1
                    • ceo  

                      Obyčejný cyklista ti na nějaký rockgarden nevjede ani za nic. Nesjede skoro ani obrubník a na trail se odváží ti odvážnější pokud to je vyhlazený flow trail. K čemu je jim taková univerzalita?

                      Proč by vůbec takový výletník měl řešit nějakou univerzalitu? 90% času stráví na cyklostezkách a silnicích. Po turistických značkách běžný cyklista nejezdí.

                      Pokud někdo jezdí 90% času na asfaltu a šotolině, což jsi sám označil za gravel, a těch 10% taky vypadá na terén, kde je gravel taky v pohodě, nevidím žádný problém mu nabídnout jako další kolo (zase) i gravel. On už ví kde jezdí a kam by se chtěl nebo nechtěl posunout a vyhodnotí si to sám.

                      Spíš to na mě působí, že tady existuje skupinka lidí, podle kterých je jediné správné ježdění na trailech v lese a kdo to nedělá, nebo nechce dělat, tak není cyklista. Což je tedy závěr hodný člověka s IQ voliče SPD nebo Trikolory.

                      Cílem výběru kola není vybrat švýcarský nůž na všechno, který nevyužije, ale vybrat optimální kolo na jeho potřeby. Proto jsou různá kola.

                      Problém overbajkingu je, že pro pokročilejšího je to nuda a běžnému cyklistovi přidává práci a snižuje akční rádius. Běžný cyklista si nebude měnit MTB pláště za semislicky i když do terénu nepáchne.

                      3 1
                    • ceo  

                      Jo a když se tak oháníš pohodlím odpružené vidlice, tak se nejakého obyčejného cyklisty na cyklostezce zeptej, jestli mu odpružená vidlice stojí za ty cca 2–3000kc, co by měl ročně utratit za servis vidlice…

                      1 1
                      • cyklista86  

                        Obycejny cyklista(ktery nejezdi 20 000km rocne za kazdeho pocasi v bahne a nasolene brecce)pokud po kazde jizde ocisti, strikne silikonovym sprejem na kluzaky vidle, propruzi a zase ocisti hadrou do sucha, tak tam neni co servisovat. Co se toho snizovani akcniho radiusu tyce tak trochu prehanis. Je tu rec o jezdivem XC ve srovnani s gravelem a ne nejakou enduro obludou s drapakama, ktere huci pri jizde na asfaltu jako kombajn. Rozdil uplne minimalni. Tuplem u nekoho kdo ma prumernou rychlost i pod 20km/h…

                        0 3
                        • ceo  

                          U kola za 50 000 Kč bude vzduchová vidlice. Servisní interval je dán hodinama spodní nohy se dělají 100hod. velkej servis bývá po 250 hod.

                          U MTB za 50 000 Kč bude něco jako IKON, RaR, Rekon apod. a to jsou v porovnání s Thunderem apod. drapáky. Druhou věcí je, že posed na MTB je daleko méně aero vhodný, takže na asfaltu,kde jsou vyšší rychlosti to už hraje roli. Na cyklostezkách na gravelu dojedeš se stejnou vydanou energíí dál. Můžeš se rozčilovat, můžeš s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno co s tím uděláš. Na cyklostezkách má gravel v efektivitě jednoznačně objektivně navrch.

                          btw zajímavé vyjadřování – gravel je kostitřas, enduro je obluda… MTB HT asi na všechno a do každé rodiny, což?

                          1 0
                          • cyklista86  

                            Mezcal, Race king, Thunder burt a pod. ma do drapaku opravdu daleko. Poleti to uplne stejne. Co se vidle tyce tak mam nejakou zakladni SR Suntour XCR32 RLR Air (29) Boost a po trech letech cca 15000km bez servisu jako nova… Po kazde jizde jak jsem rikal hadra, silikonovej sprej. Ty cistici krouzky jako nove. Zadnej vakl nic. V servisu se na to typek po 2 letech podival, propruzil a dival se na me jak na blbeho, ze co tam chci servisovat… Jen teda chudera nevydrzela celni naraz do prekazky, takze se cela trochu zohla a uz tak moc nepruzi. Tak je s ni ted takovy mrzak polopevna vidle.. :D

                            0 0
                            • ceo  

                              Evidentně víš houby.

                              Takže taky končíme

                              1 0
                              • cyklista86  

                                Chtelo by to otestovat. Trasa 100km. 80km silnice a 20km lesni traily. Myslim, ze to malo casu co by jsi nahnal na gravelu na silnici by jsi hodne rychle provaril v terenu… :))) Jestli by jsi teda vubec dojel.. :)))

                                0 1
                                • ladys  

                                  Gravel a lesní traily :D Pokud na tom pojedeš Ty tak to stejně povlečeš i z kopce. Jestli by jsi vůbec dojel, poslední gravelista nevydržel tempo na XC a v zatčce jel rovně…

                                  0 0
                                • skaj  

                                  To ses nam ovsem trochu nechal unest:) Chapes ze na 1km bys musel v terenu najet 4× vic casu nez on na tebe na 1km na silnici? Pokud to nebude vyrazne kopcovity profil, tak by tech 20km mozna dobehl, nez ty bys dojel. Vyhoda aero posedu, kterou na 80km na horaku proste nedas, by byla fakt vyrazna.

                                  1 0
                                  • cyklista86  

                                    Heh a kde beres tu jistotu, ze gravel = „aero posed“ a naopak posed na MTB = ruce metr od sebe a narovnany jako na zachode?

                                    0 1
                                    • Smazaný účet  

                                      Rád bych dodal že na MTB musí být tlumiče protože sedíš narovnaný a ty šoky do páteře od sedla by tě odělali záda.

                                      0 0
                                      • cyklista86  

                                        Ja mam na MTB defakto totozny posed jako jsem mel na silnici. Jen sirka riditek je jina. Skoro jednou takova,takze pocitove jsem na MTB natazeny jeste vic. Prave protoze co pises. Sedet narovnany a to na jakemkoliv kole me odrovnava zada. Je pro me lepsi prenest nejakou vahu i na ruce..

                                        1 1
                                    • skaj  

                                      Tak nabidl si zavod, takze beru jistotu, ze se na nej vezmes odpovidajici kolo, ne? To bych se mohl ptat, kde bereas tu jistotu ze MTB neni opravdove MTB (kolo do horskeho terenu s odpovidajicimi plasti) . Proste jsi placnul kravinu, v tomhle pomeru bys nemel nejmensi sanci #sestimsmir

                                      Rad bych jedte dodal, ze je to jako kriterium a argument pro vyber kola stejne uplna hovadina…

                                      1 0
                                • Smazaný účet  

                                  Podle čeho soudíš že gravel je pomalejší v terénu? Protože MTB ma odpruženou vidlu? To je nesmysl.

                                  1 0
                            • ladys  

                              Do toho servisu již nechoď. Poletí to úplně stejně, jednou jsem jel po větru za Bitnerem :D

                              0 0
                          • theedge  

                            Lidi maji auta za miliony aby to meli pohodlnejsi a ty tu delas drama ze servisu vidlice :-)

                            O tom ze pri rekreacnim stylu jezdeni a malych najezdech ta vidle vydrzi bez servisu i nekolik let je ti zbytecny psat. Stejne to tak naprostá vetsina lidi provozuje …

                            Furt lrpsi neservisivana vidle nez pevna.

                            Ty si vzdycky vyberes nejakej nesmyslnej argument a na tom se tocis furt dokola :-)

                            0 2
                            • cyklista86  

                              Vetsina lidi ani nemeni retez.. On ten pohon pak vydrzi docela dlouho. Kdyz se opotrebovava vsechno stejne zaroven. :))) Na mem prvnim horaku po x letech pri jizde do kopce se protocil retez na prevodniku. Nechapal jsem co se deje.. :)))

                              Jinak jak rikas. Urcite budu davat vidlu ktera stoji do 5000kc na servis ktery stoji 2000kc. :))) Servisovat vidlu se vyplati az kdyz mas neco solidniho za 15–20 a vic tisic..

                              0 0
                        • mais  

                          podle toho, co potkávám, tak obyčejnej cyklista jezdí s rozhašenou hazkou a nenamazaným řetězem, fakt nedoufej v údržbu vidlice. Měl jsem kolo v prosinci/lednu na servisu k ukončení záruky a libovali si tam, že měli po dlouhé době na servisu kolo, kde je jasné, že někdo promazal sedlovku vidlici i tlumič, že to min devět z deseti kol, co přijdou na servis nemá

                          0 0
                          • ceo  

                            Mně to je jasný, ale pokud něco porovnávám, vycházím i z nákladů na provoz. Lobotomu co si pořídí něco drahého a pak nemají peníze ani IQ na údržbu jsem viděl dost. Taková věc dřív umře fakticky a ještě dřív funkčně. Buď pak budou prodávat nefunkční věc, což se odráží na ceně, nebo budou muset peníze natlačit jednorázově, takže je to dožene…

                            1 0
                            • cyklista86  

                              Jak ti tu uz nekdo psal i hur chodici vidle nebo nejaka levnejsi vzduchova je lepsi(mimo asfalt) nez pevna. Ta vidle co mam ktera stoji kolem 5 tisic je pro bezne jezdeni naprosto dostacujici a pokud se o ni staras(vrazis penize do spreje za par stovek ktery ti vydrzi rok) tak nemusis nic servisovat a i ted kdyz je naborena a chodi o 50% hur je to furt lepsi nez pevna. Kdyz vletim do diry, tak proste zapruzi a nedostavam rany do ruk. Naopak byl by to uplny nerozum dat 50% ceny te vidle za servis. Je lepsi ji jezdit a za 5 let ji nechat na nejake plecce na dojizdeni pro rohliky a nebo ji vyhodit a poridit neco noveho.. Jasne jak uz mas vidlu za 20t, tak uz se jeji udrzba vyplati..

                              0 1
                              • mais  

                                Jenže tím sprejem jí ten servis dáváš a když schodíš nohy vyčistíš to tam a mázneš to vazelínou na vidle, tak jí máš naprosto běžně oservisovanou – ty šílenosti, že musíš měnit všechny o kroužky, stírací gufera atd po 250 hodinách provozu… to je tak pro super závodní použití, kdy po každém závodě/sezoně děláš kompletní rozborku a obměnu stroje – a i u těch závodníků bych po každém závodě moc nevěřil, pokud už nemají na to lidi

                                1 0
                                • ceo  

                                  To se odvíjí od potřeb. Enduristi se starají dost a často. Požadavky na funkci jsou tam vysoké. Degradace je postupná a plíživá. Měl jsem teď EN podvozek na servisu u uživatele Concorde (dava sem fotky jeho práce. Super borec btw) a nestačím se divit o kolik líp se to teď chová.

                                  Chápu, že na xc na asfaltu, kde tu vidlici nepotřebuje, mu to je jedno, že funkce tam už není, ale to je podle mě znak špatného, neoptimalniho výběru.

                                  Bohužel v ČR je tohle ojebávačství dost zakořeněné. Byl jsem teď na servisu s Volvem (v autorizáku) a na příjmu mi technik říká „olej v převodovce se má dělat v 60 000km, máte 70 000km, tak ho uděláme příště s malým servisem?“ Tak jsem vykulil oči a zeptal se jako proč? Ono to ještě vydrží. Jako při příštím servisu to auto bude mít cca 95 000km, takže bych přejel interval o 50%… Takže jsem ho dotlačil udělat výměnu hned. Jako potřebuju auto 100% spolehlivé a ne si dělat problémy s odtahem z nějaké pr.ele, že to tam zrovna hodí chybu a jednotka switchne do nouzáku..

                                  Tady ta ojebávací mentalita je pro mě úplně neochopitelná. I když auta posílám pryč dřív než mají 200 000km, takže většina tady z těch problémů z ojebávání by reálně dopadla až na dalšího majitele, tak prostě ne. Kultura člověka a společnosti se nepozná podle toho, co si může koupit, ale jak věci udržuje.

                                  V kontextu diskuze – pokud nehodlám vidlici servisovat, tak si vyberu kolo bez odpružené vidlice. To je můj non-negotiable postoj.

                                  Taky se tomu říká – když chci opici, musím mít na banány

                                  0 0
                                  • mais  

                                    To sice máš pravdu, že enduristi to potřebují víc a že degradace je plíživá. Ale ono – jak sám píšeš o kus níže kvalita servisů je též nevalná. Kolo jsem měl teď v servisu (konec záruky a vlastně v ceně kola) poprvé v životě, jinak jsem si na kole vždy vše odservisoval sám až na nějaké výplety, které jsem se nakonec taky naučil dělat (nikdo mi nebyl schopen vyplést někdy 2006/2007 kolo na motorku). Servis aut radši rozepisovat nebudu, bych se mohl naštvat…

                                    Ojebávání je základní vlastnost kotlinářů hned po navšeprávařství bez povinností.

                                    „Kultura člověka a společnosti se nepozná podle toho, co si může koupit, ale jak věci udržuje.“ plus 1000000000000

                                    ano přesně tak, mimo jiné se tak pozná, jak je schopen si vážit majetku.

                                    V kotnextu diskuse – byť jezdím prakticky všude na fullu – chápu proč mají lidi Gravely – v době asfaltové mi to dává čím dál tím větší smysl. A v zásadě nic proti pevným vidlicím nemám – např moje děti je mají: 1) najezdí prd (kolo je nebaví) 2) jsou ta kola lehčí – pod deset kg 27,5 a nestály čerta 3) terén je pro ně štěrková cesta,

                                    Když bych se dostal k pro mě zajímavému gravelu za zajímavou cenu, tak bych si ho taky pořídil, protože rodinné dovolené ala Dánsko atd…jako jasně člověk to objede i na fullu, ale ty tři týdny v roce je prostě gravel lepší a je to jinej zážitek než full na kterém jezdím běžně a ještě jinej zážitek než ten starej cross, co mám s véčkama, nějakou pérovidlicí vybavenej elektromotorem a použítám to jako zimní kolo na tahání croozera do kopců atd – a i tenhle strarej šrot mě v terénu umí zabavit, byť jinak než full

                                    0 0
                  • theedge  

                    EMTB nejsou cyklisti ale motorkari. Vzdyt to ma motor. Co je na tom nejasnyho ?

                    0 0
    • Smazaný účet  

      65% silnice a 25% nezpevněné cesty. To je 90% na cestách sjízdných s většnou kolo která se vyrábí. Proč horský kolo? Převody jsou problem. 1× na horském kole má šílené odstupnovani mezi převody nevhodný na silnici. Já bych zvolil gravel 2× s 45 mm minimum pláště. Canyon by byl můj výběr tady je příklad do 50 tisíc. Kvalitní kolo za celkem přijatelnou cenu.

      1 1
      • Markony  

        No ja vidím předraženou hlínu na 45 gumách.

        1 2
        • Tomcat  

          a nepohodlnou :)

          1 2
          • Smazaný účet  

            To záleží na tom na co seš zvyklí. S pivním pupkem je to určitě na horský kolo :) Jo Canyon má agresivní geo ale byl to jen příklad kola vhodný na 90% co pán jezdí. Tedy gravel kolo.

            0 0
        • Smazaný účet  

          Předražená? Full Shimano GRX 610 s hydro brzdami je předražený? Ukaž mi kolo se stejnými komponenty za míň. Mimochodem 50 mm je max plně dostačující na jakýkoliv terén.

          0 0
          • Tomcat  

            1,96 palce plně dostačující ROFL .

            Zvlášť za v akci za to slo sehnat MTB XC dural na XT s SIDem. ale to odstupňování ROFL silničáři se poznají.

            1 1
          • mais  

            Jo tenhle canyon se mi líbí velmi :) – akorát jsem si udělal vyjížďku s tím, že schválně pojedu jen trasy na gravel, jeslti by to mělo smysl…3,5 km a už jsem mastil v lese rozsekanou cestou přes popadané stromky – ano šlo to objet, ale neodolal jsem, takže jsem do gravelu stále nedospěl a užil bych si ho jen v létě na dovolené, kde se tak nějak častějš plácám po cyklostezkách a na to mi to přijde jako fakt luxus

            0 0
      • Tomcat  

        Jo jo odstupňování , tak jistě to vyloženě zachraňuje proti MTB cross a trek kolům , když do končí 30×36 , místo třeba 30×51 Ale hlavně silničářska kukuřice odstupňovaná pokud možno po jednom zubu. Škoda za nejde půl zubu co ? :-D .

        1 2
        • skaj  

          Tobe nejakej silnicar hobluje zenu, to se pozna:) Co se treba smirit s tim, ze nekomu vic vyhovuje A a jinemu B. A ze je nemala skupina, co radsi gravel nez mtb. Tlacis porad jen svuj pohled na vec bez schopnosti se zkusit podivat jinyma ocima. Tahle ztrata mentalni flexibilty s presvedcenim o jedine sve pravde se mozna ke stari stane kazdemu, kazdopadne v tvem pripade je desiva. Tak negativnena na jakekoliv tema sem snad nepise nikdo jiny.

          Jinak podle me muze byt tazatel spokojeny s obojim (zvlast jako byvaly jezdec na trekovem kole). Chce to zkusit, kazdemu sedi neco jineho a zaslepenci kricici jedine mtb jsou jen opakem zaslepncu kricicich jedine gravel.

          0 0
          • Tomcat  

            Pokud jde něco změřit, spočítat není to úhel pohledu, nebo názor ;-)

            0 2
        • Smazaný účet  

          Jo pořád čekám až začnou dělat CVT předovku pro kola :) LOL

          0 0
        • mais  

          a po plamenné diskusi o odstupňování převodů tazatel odjede na kole na dovolenou do Třeboně, bude tam jezdit okruh kolem Staré řeky, zajede si k Destinovej a k Sumečkovi na Kapříka, se zastávku na česnečku v Koskách a celé to odjezdí na jeden převod a celé dny se tam bude kochat…

          ovšem někteří lidé na B-F budou ještě měsíce po plamenné diskusi vypouštět páru…

          0 0
          • bara2  

            A příští rok to vyveze do Lednicko-Valtického areálu a projede si oboru Soutok :-D

            0 0
            • mais  

              Noo možná objede i Nové Mlýny a za Věstonicema .....ooo přeřadí…jednou

              0 0
          • hawrda  

            A od Sumečka to vezme na Českou Kanadu, a tam už se hodí MTB :)

            0 0
            • bara2  

              Tak kousek potlačí, stejně už bude mít otlačenej zadek a bude za to jenom rád, že se může projít. A tam ocení lehké kolo nejvíc!

              0 0
            • mais  

              česká kanada? to myslíš to území, kde jsem po 70 km slibovaných štěrků a místo toho asfalt konečně sjel z asfaltu, jel 500m a za zatáčkou…válec a asfaltování… zrovna Česká Kanada je první místo, kde mě v roce 2009 napadlo, jeslti by vlastně to MTB nechtělo doplnil nějaký kolem na hodně zpevněné cesty…pro mě byla Česká Kanada obrovské cyklozklamání ale jako jo, dal jsem si tam svoji první stovečku na MTB v kuse

              0 0
              • oddie  

                Zase pro děti je to tam super. Čtyřleťák mi tam za den střihl na 16" Belteru 35km jako by se nechumelilo, na 20" tam později jezdili přes 50 v klidu…

                0 0
                • mais  

                  jo na to jsme jezdili do Třeboně . na to to bylo fajn a kolem rybníků jsem si čistil hlavu , ale musí se tam jet mimo sezonu

                  0 0
                  • oddie  

                    My tam máme vždycky v srpnu tábor, mezi Staňkovem a N. Bystřicí v lese. Jo, na hlavních cestách je lidí hodně, ale i tak se v pohodě výlety dělat daly. Aktuální stav ale nevím, už tam nejezdím, tohle bylo tak 6–8 let zpátky, je možné, že po covidu lidí přibylo, jako všude…

                    0 0
                    • mais  

                      2004 – 2005 – nikdo – z pohledu následujících let

                      2006 – 2007 – kola se dostala do módy – lidí násobně přibylo

                      2008 – 2009 – 2010 – krize – davy

                      2011 – 2016 – lidí postupně ubývalo – zase měli víc peněz

                      akorát, když se zamyslím, tak si úplně nejsem jist, jeslti jsem tam pár dnů ještě potom nebyl – ale to jsem mohl být na kole tak den dva…takže to člověk pozná prd

                      0 0
                      • oddie  

                        Já tam jezdil tuším 2012–2019, teď tam jezdím na jeden víkend v květnu, v létě už ne.

                        0 0
                        • mais  

                          to je rozumný, mně se tam strašně líbilo až na ty lidi

                          0 0
              • hawrda  

                Problém asi bude, že jsi nevybral vhodnou trasu pro MTB.

                Chce to vypadnout z hlavních značených cyklotras. Jet max po turistických, nebo úplně vedle.

                Já osobně si tam beru každý rok fulla a vyblbnu se dostatečně.

                Např i taková Gaselova stezka je dost fajn.

                0 0
                • mais  

                  Byl jsem tam tenkrát týden a můj dojem z České Kanady je, že už jsem tam byl a není třeba se tam vracet.

                  0 0
                  • hawrda  

                    Když myslíš.

                    Třeba kolem Třeboně vybírám takovéto stezky. A máš o zábavu postaráno.

                    0 0
                    • mais  

                      já jsem v třeboni nebyl asi od 2016, ale jezdili jsme tam celá parta napříč generacema – rozuměj od croozeru do 70 let, tak nějak od 2004, takže jsem to tam měl proježděný. Dneska když už jezdit po placce, tak něco takového, pokud si dobře pamatuju je to ze Skagenu do Frederikshavnu a super bylo, že na cestě tam ani zpět – což bylo nějakých 80 – 90 km potakovéhle cestičce s občasným viděním moře atd…jsem nepotkal ani jednoho dalšího člověka a byl so srpen.. parádní relax

                      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.