Prosím o výběr z těchto rekreačních kol. Muž 60+rekreačně

71 nepřečtených
  • caile

    Dobrý den, vím, že kola „do 20000 tisíc nemá cenu kupovat“ jak říkají zkušení. V mém pokročilejším věku na občasné projíždky mi však stačí kolo zcela obyčejné.

    Zatím jsem vybral tato, zcela obyčejná kola, a prosím o doporučení/výběr cena /kvalita pro téměř neznalého muže 60+ k občasné projíždce z níže uvedeného odkazu, popř. doporučení jiného, v podobné cenové relaci k projíždkách v mírném terénu/obci/lesní pěšiny.

    https://jizdni-kola.heureka.cz/…ompact-2017/?…

    Předem děkuji za ochotu a vstřícnost. Prosím jen seriozní rady bez posměšků. Děkuji a hezký večer.

    • novas752  

      Oprava, kola do 14–15 000 nemá cenu kupovat. Nad to už se dá na zakázku postavit funkční stroj pro rekreační ježdění.

      Rčení „nejsem tak bohatý abych kupoval levné věci“ znáte? Kola z odkazu: naprosto nefunkční odpružení, mizerné výplety a náboje (povolují se, náboje se zadřou), řazení z měkého plechu a plastu… a taky to nejsou horská kola aby se s tim vůbec dalo pohodlně brázdit lesy.

      Je to sice dost peněz ale kdo chce opici musí mít banány, tak to bohužel je.

      • Prazak0  

        Tak já bych to neviděl tak tragicky, otázka je, kolik chce a bude jezdit. Pokud to bude třeba 1500 km za rok, tak levné kolo v zásadě postačí.

        K odst. 2 – mě třeba by odpružení nezajímalo vůbec, já bych radši pevnou vidlici. Určité odpružení dají i široké pláště nahuštěné na menší tlak. I levný výplet může být dobře vycentrovaný a dráty dostatečně vypnuté. Náboje, ano, to může být největší slabina, ale kolo lze nechat přeplést. Nebo ten náboj hlídat, i levný při dobré údržbě může posloužit, asi ne každý levný náboj. Nebo náboj se zapouzdřenými ložisky, taky nemusí být drahý. Řazení bych se nebál vůbec.

        • caile  

          K mým 60 narozeninám se vybralo 5000,– kč za které jsem si přál kolo. 3000,– jsem jako sváteční jezdec ochoten doinvestovat. Dosud jsem vlastnil starý Author Horizon z r. 1997, který už samozřejmě dosluhuje. Jezdím především o víkendu, cca 30–40 km týdně, někdy více, někdy méně. V životě jsem na kole ročně našlapal 1100km max, v průměru tak 700–800km. Když jsem byl mladší. Odpružení/neod­pružení vidlice neřeším, žádné jsem nikdy neměl. Výběr kol výše uvedených byl dán především sumou, využitím rekreačního jezdce a spokojeností s předešlým modelem kola Author Horizon, který mi plně dostačoval.Jen se prostě nevyznám v tom, zda je lepší mít kolo osazeno např. SHIMANO ACERA 7/8 SPEED nebo Shimano Altus a nebo je to v této kategorii úplně jedno.

          Ještě jednou předem děkuji za Vaše cenné rady a tipy. Hezký večer.

          • novas752  

            Víc rychlostí se hodí takže 3×8. Acera je lepší řada než Altus ale záleží na verzi a který komponent to je, třeba přesmykač stačí Altus.

          • Prazak0  

            Acera je o stupínek vyšší než Altus, ale rozdíl tu nebude tak zásadní. Je otázka, kolik chcete mít převodů na pastorcích, jestli 7, 8 nebo 9. Pak záleží i na nábojích kol, ty u kol Author jsou Quando, u Leader Fox asi taky nějaké vlastní, bez uvedení značky. Vše budou levnější náboje, které moc nevydrží. Nebo budou chtít častější servis. Důležitá je i geometrie, rámy budou trochu jiné, jelikož dnes se všude dává ta odpružená vidlice. Já bych asi zkusil zas kolo Author, pokud jste s ním spokojený. U jiného výrobce by se třeba nesedělo tak pohodlně, Přehazovačky budou řadit všechny a nemyslím, že by neměly vydržet.

            Spíš bych kolo doporučil dobře vyzkoušet, posadit se na ně, zkusmo se projet, třeba jen pár metrů po prodejně. Abyste vybral správnou velikost, číslování může být malinko jiné než před lety, kdy tam nedávali odpruženou vidlici.

            Jinak myslím, že pro menší rekreační ježdění ta kola poslouží, samozřejmě kola s lepším vybavením by poskytla víc komfortu, menší nutnost častého seřizování. Ale pamatuji, jak jsem před dosti lety jezdíval na libertě s třemi převody, najezdil jsem toho dost a oproti tomu jsou tato kola značný luxus. Konkrétněji asi neporadím, já bych vybíral ta dvě kola ze seznamu v pravé polovině, mají kazetu a jedno 8 a druhé 9 pastorků. Kola vlevo jsou se šroubovacím vícekolečkem. jedno z nich určitě, druhé nejspíš.

            • Petr L2  

              Alivio je výš než Acera

              Aktuální sada Acera M3000 i Alivio M4000 je 9speed, a sada má i hydraulické brzdy, na pohled vypadá velmi slušně, obávám se, že propad technologií přinesl kvalitu i do těchto pater, proto dnes bych se již jejich nasazení na rekreační kolo nebál.

              • Petr L2  

                pardon pardon ujelo mi to, M4000 je Alivio, tady se řeší Acera / Altus omlouvám se za zmatek :-)

                Nicméně Altus M2000 je také již 9 speed rapid fire s hydrama ….

                • Prazak0  

                  Asi to chce zohlednit celé kolo. Přehazovačka zas tolik nestojí, ty nejlevnější bývaly za stovku, nějakých 120Kč a taky to řadilo. Já třeba moc nevnímám rozdíl mezi přehazovačkou Alivio a Deore, kterou mám nyní. Deore jsem dal kvůli možnosti mít vzadu až 36z pastorek. Tyhle přehazovačky budou stát tak 600–900Kč. Já bych prvně koukal na náboje, ale tam se ta kola moc neliší. Jestli využije 9 pastorků je otázka, záleží, kde bydlí a co bude jezdit. Devítkový řetěz je dražší, ale při uváděném nájezdu ho bude kupovat jeden za pár let, KMC vydrží dlouho, pokud je nenechá zreznout.

              • xtonda  

                Shadow v 9sp provedení propadl v MTB segmentu už i do Altusu – M2000.

                Ale na tom Classicu i Horizonu model 2017 je v obou případech Altus ještě předchozí generace M310 a M370.

                EDIT: koukám pozdní reakce.

            • caile  

              Moc Vám všem děkuji za rady, ve kterých jste mi vše vysvětlili velice rozumně a polopaticky, přesně tak, jak jsem to vysvětlit potřeboval. Všem přeji ještě mnoho našlapaných kilometrů bez ve zdraví a bez nehod. Krásný den a ještě jednou dík. :-)

      • slampik  

        jezdím na trekovém kole za 11t každý den 22km a kromě vrzajícího sedla mě nic netrápí (občas nechám přecentrovat špice), aktuální nájezd á 5500km…posuzování kol dle ceny mi připadá na hlavu postavené…

        • Prazak0  

          Asi záleží, kdy to kolo bylo kupované. Před lety to nemuselo být kolo z kategorie těch nejlevnějších. Jinak mně dobře vycentrované kolo vydrží více let bez nutnosti docentrovávat. Což neplatilo v době jednostěnných ráf­ků.

        • novas752  

          To neni o vůbec posuzování dle ceny, to kolo by bylo mizerné i kdyby stálo desetinásobek.

          Například ty odpružené vidlice na levných kolech – je to těžké, má to zoufalou citlivost, má to vakl do všech stran, vůbec tam neni tlumení = vidlice jen osciluje jak vyžvejkaný tlumiče v autě, a je to mizerně zatěsněné = zatéká tam a tahá se tam bordel = brzo se to zasekne úplně. Sériová kola trochu lepší okolo těch 10–15 000 (značková i okolo 20) už mají vidlice trochu lepší, dobře zatěsněné, bývá tam i tlumení, ale stále to není moc citlivé a díky celoplastovým kluznym pouzdrum se brzo objeví vůle.

          • slampik  

            to je jediné, co nedokáži posoudit – kvalita vidlice. Je pernamentně vypnutá, jelikož na asfaltu ji nevyužiji…v bu­doucnu bude nahrazena za vidlici z materiálu uhlíkového…

            • novas752  

              Právě.

              Cyklističtí nováčci a laikové vidí slovo odpružená vidlice a automaticky po to jdou. Ale přitom to je ejn 1,5kg váhy navíc a kdyby tam byla pevná vidlice, mohly by tam být třeba lepší náboje, brzdy, řazení…

              Trh si ale žádá odpružené vidlice tak tam jsou no.

            • Petr L2  

              To je taky vtipné, karbonová vidle místo odpružené. Opravdu dobrá karbon vidle, co dokáže nabidnout nějaké rozeznatelné tlumení rázů a ne být pouze lehčím držákem předního kola, bude stát víc, než slušná vzduchová vidlice :-)

              • roman II  

                odpružený představec ke karbonce https://gravelbike.cz/…ft-shockstop

                • scalar  

                  Ještě odpruženou sedlovku a máš fulla :-)

                • Petr L2  

                  To je ale na odfiltrování vibrací na gravelu. Mám to na Diverge, zdvih je cca 10mm, elastomer se tam cpe podle váhy jezdce. Stojí 4 litry + k tomu karbon vidli a jsi na ceně za slušnou vidli od Rock Shox. Jaký to bude mít smysl?

                  • roman II  

                    Je to lehčí, dovedu si to klidně představit i na mtb pro zvýšení pohodlí kdo nemá potřebu čím více zdvihu tím lépe

                    • Petr L2  

                      Promiň, ale tuhle fázi vývoje jsme si odtrpěli už v devadesátkách…

                      • roman II  

                        dle bezduší a sraním se s tím (dolejvání,vy­lejvání, srážení, ježci, mravenci, knoty, lahvičky, ventilky, pásky, míchání atd). jsme dokonce v sedumdesátkách…

                        • Petr L2  

                          To už taky máme za sebou, tohle už řeší jenom ti, co se ještě nerozhodli s těmi co se ujišťují, že dobře udělali, že zůstali u duší :-)

              • slampik  

                To věřím. Jsem zatím ve fázi úvah. Pak si rad necham poradit.....

    • atty  

      Jde o to, zda je ten rozpočet nepřestoupitelný, protože to prostě nejde (to jde prostě chápat), nebo zda sis ho takto nastavil, že je to maximum, protože občasné ježdění a potenciál „lepšího“ kola nevyužiješ…

      Pokud a) pak je to celkem jedno co vybereš, spíše bych to bral tak, aby sis to mohl alespoň někde v krámě „osedlat“ a vyzkoušet, zda se Ti na tom bude alespoň pohodlně sedět a šlapat.

      Pokud b) pak opravdu jen trošicku navyš rozpočet na 15–20 tisíc – tam už se dají kola pro rekrační jízdu vymyslet daleko lépe.

      Ta počáteční nízká investice do „supermarketového“ kola se během pár stovek kilometrů obvykle vymstí – budeš servisovat/nechat servisovat skoro všechno, protože ty nejnižší a základní součástky toho moc nevydrží a v rámci nájezdu více stovek kilometrů to je pak jen prodělečné. Slušně a vyváženě osazené kolo kolem 20 tisíc už lecos vydrží a servis bude potřeba jen průběžný a udržovací – je to léty ověřené a vyzkoušené, že to takhle funguje.

      To platí samozřejmě v tom smyslu, že na kole míníš opravdu alespoň občasně jezdit a několikrát do měsíce ho vytáhneš.

      • caile  

        K mým 60 narozeninám se vybralo 5000,– kč za které jsem si přál kolo. 3000,– jsem jako sváteční jezdec ochoten doinvestovat. Dosud jsem vlastnil starý Author Horizon z r. 1997, který už samozřejmě dosluhuje. Jezdím především o víkendu, cca 30–40 km týdně, někdy více, někdy méně. Odpružení/neod­pružení vidlice neřeším, žádné jsem nikdy neměl. Výběr kol výše uvedených byl dán především sumou, využitím rekreačního jezdce a spokojeností s předešlým modelem kola Author Horizon, který mi plně dostačoval.Jen se prostě nevyznám v tom, zda je lepší mít kolo osazeno např. SHIMANO ACERA 7/8 SPEED nebo Shimano Altus a nebo je to v této kategorii úplně jedno.

        Ještě jednou předem děkuji za Vaše cenné rady a tipy. Hezký večer.

    • oddie  

      Ty poslední dvě mají aspoň kazetu a ne šroubovací sedmikolo, jinak je to spíš en-ten-tý-ky… Z těch 4 bych osobně vzal to poslední – Horizon. Když už to má být takovéhle levné kolo.

      • Prazak0  

        Tak kazeta nemusí být vůbec lepší. V levné verzi bych naopak doporučil spíš šroubovací vícekolečko než levný zadní kazetový náboj. Zadní šroubovací náboj dělají i RU a zapouzdřenými tj. výměnnými ložisky. Takový je určitě lepší než kónusový náboj z těch levných verzí. Navíc vícekolečko začíná na 13, 14 zubech, ale kazeta obvykle na 11,12 z. Což pro méně výkonné jezdce je moc těžký převod.

        Jinak zadní kolo si jde celé vyměnit a není to zas takový výdaj. I v poměrně kvalitní verzi, náboj Deore cca 500Kč, ráfek Remerx Dragon 220Kč, ani s dráty a vypletením to není zas tolik. Krom toho takováto kola se prodávají už jako hotové výplety, zadní pak vyjde třeba na 1200Kč.

        • novas752  

          Jenže náboje na vícekolečko maj pravej konus skoro uprostřed osy a ty levné osy jsou dost měkké = ohýbají se. Kazetový náboje mají pravej konus až pod kazetou = ohýbají se méně. Ale tomu se na levnym kole moc nedá vyhnout, těžko se v tom nizoučkym rozpočtu najde prostor na kvalitní náboje.

          • Prazak0  

            Tak kónusové náboje na vícekolečko pamatuji z dřívějších dob. Samozřejmě bych koupil jedině náboj se zapouzdřenými ložisky. To ohýbání osy z dřívější doby (25 let zpátky a víc), to pamatuji

            • scalar  

              Přesně, na kolech jsou technologie nábojů, středových os z doby před 25 a více lety. Jenomže tehdy to byla slušná kvalita, kdežto dnes jsou to podřadné díly v nejnižší kvalitě.

        • scalar  

          Kazeta začínající pastorkem 11 z. umožňuje použítí menších převodníků při zachování stejného nejtěžšího převodu a tím naopak navíc další nejlehčí převody.

          Šroubovací náboje na průmyslech v této cenové relaci jsou krámy, mají neseřiditelnou vůli už z výroby, procházel jsem je v jednom velkoobchodě, v pořádku nebyl žádný.

          Jaký smysl má kupovat kolo za 8 tis. a obratem k němu dokupovat kola za 2– 3 tisíce?

          • Prazak0  

            Beru to, že převodník u kola je nějak pevně daný. krosového kola s 48 z bude vzadu stejná kazeta, jak kdyby převodník měl největší 44 nebo dokonce 42 z.

            Šroubovací náboje i v levné verzi mi nepřijdou nekvalitní. Netvrdím váhově, ale není tam ani vůle, ani ložiska nedrhnou. Zkušenost mám s náboji Rodi (hotová vypletená kola) a Force (viz např. https://www.kupkolo.cz/…kem_z101316/ ). Naopak mi před lety odešly náboje u kola Author Stratos, s pevnou vidlicí. Moc jsem neodjezdil a oba náboje zničené. Kolo kupované kolem r. 2000.

            Jinak jistě, lepší si koupit kolo dražší, kde nebudu muset něco měnit. Já mluvil spíš o výměně, kdy se něco relativně rychle pokazí. Pak je možné se zeptat, proč kupovat kolo za 12 tisíc, když za 15–16 bude lepší. A podobně se takto zeptat u kola za 16 tisíc. Beru to, že lidi si nějak postaví finanční limit. Pokud někdo bude jezdit minimálně, tak z mého pohledu proč kupovat kolo za 25 tisíc. Stejně to je spíš tak, někdo si pořídí kolo a teprve poté zjistí, jestli na něm bude jezdit a kolik. Po prvním nadšení se pak ukáže. Další věc, je otázka, jestli když si nechá kolo postavit, tak od jakého cenového limitu stavitel staví. Nevěřím moc, že bude někdo stavět kolo za 12 tisíc nebo levnější.

            • scalar  

              Není ani tak důležité, kolik kolo stojí, ale jakými komponenty je osazené.

              • Prazak0  

                Ano, bohužel někdy i mizerně osazená kola jsou dosti drahá, jindy kolo ne tak drahé je vybavené slušně. Mnohdy se za platí za značku, při stejné ceně tam pak jsou komponenty o řadu nižší. Pokud někdo někomu postaví kolo ze slušných komponent, bude to vyvážené, tj. neošizené na něčem, po čem tolik lidi nekoukají, tak to je nejlepší řešení. U hotových kol je zas možnost i na kolo sednout, jednak velikostně, potom i pocitově. Nechat si kolo stavět, tak bych chtěl předtím si zkusit na něco podobného, např. rám stejné geometrie a velikosti. Potom si nechat postavit vlastní kolo s ozkoušenou velikostí, jen jinak osazené. Jinak u hotových kol je dosti běžné, že lidi si nechají něco vyměnit, pak se to objevuje v inzerci jako „sundáno z nového kola“.

                • scalar  

                  Takový požadavek na výměnu nábojů u kola za 8 tisíc s radostí uvítá každý prodejce :-)

                  • Prazak0  

                    Tak u kola za 8 nebo i 12 tisíc náboj Deore asi nebude. Bude to spíš otázka, za jak dlouho hlavně zadní náboj odejde. Mám i náboj od Shimano Paralax, vydržel hodně, stále hladký chod, i když zatěsnění jak Deore asi nemá, kupováno někdy před 15 lety. Pokud je náboj pod značkou výrobce, tak to je jak sázka do loterie.

        • oddie  

          Teoretizovat o tom, že se někde dělají nějaké hypotetické náby se šroubovacím vícekolečkem, když na tom kole nejsou, je totálně mimo mísu, a měnit na nově koupeném kole za cca 9tis hned kola za další dvojku ještě víc.

          • Prazak0  

            Psal jsem o tom, že u těch velmi levných nábojů mi přijdou lepší ty se zapouzdřenými ložisky. Tam se vymění jen ložisko, kdežto levný náboj odejde celý. A měl jsem na mysli spíš to, že mu náboj odejde za dva, tři roky. Navíc ne nutně oba náboje, ale nejdřív zadní a časem i přední. V té nejlevnější kategorii mi přijdou ty varianty se šroubovacím vícekolečkem a zapouzdřenými ložisky jako lepší než konusy a kazeta. Vlastně kdyby koupil hotový výplet, tak s Remerx Dragon a náboj Force to sežene za 400–500Kč.

    • Guxx  

      A nebylo by zajimave treba i takoveto kolo?

      http://www.mojekolo.cz/…isc-29-grey/

      Cena velmi podobna, provedeni myslim vyrazne lepsi…

      • novas752  

        Podobná, akorát o polovinu vyšší. :)

        • Guxx  

          No mel tam i slapadla za 10, „jen“ 20 procent na vic za snad funkcni stroj by se mohlo vyplatit;-)

          • novas752  

            Jo to jo, ale porad to funkcni moc nebude. Hlavne ta vidlice ne, zejmena vidlice a kvalita naboju

    • Rychlej turista  

      Za ten peníz bych rozhodně šel do bazarovky. Protože jsi ale neználek, sežeň si někoho, kdo to vybere a koupí s tebou (podle tvých peněz a požadavků).

    • scalar  

      Čím je daný tento výběr/cenové relace? Nedostatkem znalostí nebo limitovanými financemi?

      • caile  

        Dobrý večer. Výběr kol výše uvedených byl dán především sumou, využitím rekreačního jezdce a spokojeností s předešlým modelem kola Author Horizon, který mi plně dostačoval.Jen se prostě nevyznám v tom, zda je lepší mít kolo osazeno např. SHIMANO ACERA 7/8 SPEED nebo Shimano Altus/apod./ a nebo je to v této kategorii úplně jedno.

        • Petr L2  

          Vám poslouží obě stejně a pokud nebudete kupovat starší model, tak obě sady jsou dnes již 9 speed.

    • palo7  

      Pokud je strop 10tis. tak zánovní bazar

    • xtonda  

      Když vidím to v mírném terénu a lesní pěšiny, tak si říkám, jestli by nebylo lepší horské. A to i kvůli převodům, kola ve výběru mají nejlehčí převod v rozmezí 28/28 až 28/34, na horském by to bylo lepší.

      • Prazak0  

        Tak lehčí převody by byly lepší určitě, zvláště v 60, když teprv začíná jezdit, nebo chce začít. Asi by měl nejlepší nějaké levnější bazarové kolo, bude lépe vybavené, ovšem chce to mít někoho, kdo mu trochu poradí. Je tu ovšem riziko, jako např. rám, co bude s prasklinou, co vidět není, ale v sobě to má. A po pár letech, buď ho ježdění přestane bavit a kolo bule ležet ve sklepě, nebo naopak chytne ho to, uvidí že ho to baví trvale a pořídí si něco lepší. A klidně dá na to víc peněz, protože ten limit, co si nastavil, ten je hodně nízký. S tím zázraky nikdo neudělá.

        Opak je, když někde v rodině mají mladého zájemce o cyklistiku, první rok jezdí na nějaké plečce, přiměje rodiče, aby zainvestovali. Koupí kolo za 50 tisíc, jenže ježdění ho přestane hodně rychle bavit. Vlastně je i plno dospělých, co si pořídí docela drahý stroj a najezdí na tom třeba 1200 km za rok.

        • Petr L2  

          I těch 1200 km na pořádném kole stojí za to. Zaměstnaný člověk s rodinou, co má kolo na relaxaci ne jako diagnózu, kolikrát ani víc nenajede, ale i tak není důvod aby jezdil na plečce. Mám okolo sebe hromadu takových co jezdí kola za 50 i více. Tihle lidi živí výrobce, ne těch pár závodníků :-)

          • Prazak0  

            neřeším výrobce drahých komponentů, to není můj problém. Samozřejmě, klidně si někdo může pořídit kolo za 80 tisíc a najezdit na tom za rok 500 km, nebo ani, může se na kolo chodit pěkně dívat, dávat do servisu a starat se o ně. Vyrůstal jsem v době totality, o prázdninách na venkově, vím, na čem tam lidi tehdy jezdili. A najezdili daleko víc než 500 km, i když to bylo třeba užitkové ježdění, jako do práce, na nákup nebo k vodě ap. Kdo najezdí naprosté minimum, tak požitek z jízdy mít nebude, jelikož bude slabý a sebelepší kolo nenahradí trénované tělo. Já si budu kolo řídit dle toho, kolik na tom najezdím. Opravdu nemám důvod si řídit stroj za 300 tisíc, i když ty peníze pochopitelně mám.

            • novas752  

              ?

              Ano, není nad dobrou kondici, ale rozhodně neplatí že i netrénovaný člověk nebude mít lepší požitek z jízdy na lepšim kole. Jsou vlastnosti, a je jich celkem dost, které na fyzičce přímo a nebo vůbec nezávisí.

              Například dobré brzdy, kvalitní citlivé a dobře nastavitelné odpružení, spolehlivá kola a náboje, přesné a tiché řazení atd. Člověk s mizernou kondicí možná neocení větší tuhost komponentů a kvalitnější ložiska nebo rychlejší pláště, ale to je tak vše.

              A kolik tak najede průměrný aktivní cyklista ročně, nějakých 2–6000km? A to mají někteří na ten nájezd třeba i 3 nebo víc kol, jak si to můžou dovolit, jak si to jako představují?

              • Prazak0  

                píšeš dokola, já jsem jen ocitoval i to, co přiznávají i sami prodejci a výrobci. Pro větší ježdění kvalitnější kolo. Samozřejmě nikomu nic nezakazuju, klidně si kup kolo za 300 tisíc a nemusíš na něm ani jezdit, třeba ti bude stačit pocit, že máš něco pořádnýho.

                Samozřejmě znám lidi, co jezdí dost a dle mýho názoru na plečce. Dotyčný ovšem na tom finančně není moc dobře a přijde mi to celkově lepší než snobi, co si koupí drahý stroj a na něm téměř nejezdí. To bude nějak vždycky, že kolo, co mám, bude pro někoho plečka a pro jinýho zas moc drahý. Řídím se tím, jak to vidím já, a je mi ukradený, co si myslí někdo jinej.

                Respektuju, že zakladatel diskuze to má nějak nastavený a jen kretén to bude nějak nemístně komentovat. Jaký máš kolo ty? Jestli ti někdo koupil drahý stroj, tak si toho važ. Ale i u hodně drahýho kola není těžký ukázat na nějaký dražší a lepší stroj, co má něco navíc. Nějak odmítám, že než nemít co nejdražší – nemusí být jen kolo, ale třeba auto, nebo cokoli, tak si nepořídám radši nic. Aby to nějací blbečci nekomentovali.

                • atty  

                  Ale tady nikdo nezpochybňuje, že jezdit se dá prakticky na všem (od nuly po milion) pořizovací ceny.

                  Taky jsem nějak nepostřehl, že by někdo tazateli podsouval kola za mnoho desítek tisíc (ty asi opravdu nevyužije).

                  Jen se tady celkem rozumně konstatuje, že kola v cenovce do cca 10k (nové) opravdu nejsou optimální pro nějaké aktivnější a pravidelnější (i když třeba minimální) ježdění a s postupným nájezdem se ten jejich provoz v podstatě stává dost nerentabilním, protože se stejně (dost nekvalitní) původní součástky musí buď nahradit stejnými, nebo raději trochu kvalitnějšími.

                  Pokud na to peníze opravdu v rozpočtu nejsou a není je kde vzít, pak se musí vybírat dle ceny a nikdo za to nikoho přece neuráží.

                  Já to chápu tak, že pokud je zamýšleno na kole alespoň trochu aktivně jezdit a mít co nejméně starostí se servisem a provozem a rozpočet dovolí bez nějakého zruinování jít o kategorii či dvě výše (kolem těch 15–20 tisíc), je to vcelku rozumnější i ekonomičtější volba, protože se to prostě za rok, dva vrátí na daleko menší nutnosti servisu a nucené výměně součástek. A funkčnost, váha i pocit z ježdění bude také o mnoho lepší.

                  To, že má někdo kolo za +100k a najede pár kiláků za rok, nebo naopak někdo najede 15k ročně na nějakém kostitřasu z hypermaketu je v tomhle irelevantní – prostě teprve od těch cca. 15–20k při správném výběru začínají kola, na kterých se dá vcelku aktivně „turisticky“ jezdit a jejich provoz se vyplatí a rentuje při nějakém nájezdu, oproti těm supermarketovým.

            • Petr L2  

              Tak pochopitelně, máš na to, ale jsi lepší, tebe uspokojují smysluplnější věci, dokonce si uvědomuješ nouzi v dětství. Slza mě ukápla…

        • novas752  

          A kolik by na tom měl najet aby to směl používat? Aspoň 10 000 ročně, nebo spíš 15?

          • Prazak0  

            Tak prodejci kol nebo i výrobci doporučují kola dle nájezdu, nejlevnější pro krátké jízdy, kdo jezdí víc, tomu doporučují dražší kola, závodníkům zas lepší. Toto je v zásadě normální přístup.

    • caile  

      Zakladatel tématu Caile: Dobrý večer všem. Děkuji Vám za názory, byt některé byli pro mne, jako pro laika trochu moc odborné. Vše jsem pozorně pročetl. Pro upřesnění k některým názorům/dotazům.

      K mým 60 narozeninám se vybralo 5000,– kč za které jsem si přál kolo. 3000,– jsem jako sváteční jezdec ochoten doinvestovat. Dosud jsem vlastnil starý Author Horizon z r. 1997, který už samozřejmě dosluhuje. Jezdím především o víkendu, cca 30–40 km týdně, někdy více, někdy méně. Odpružení/neod­pružení vidlice neřeším, žádné jsem nikdy neměl. Výběr kol výše uvedených byl dán především sumou, využitím rekreačního jezdce a spokojeností s předešlým modelem kola Author Horizon, který mi plně dostačoval.Jen se prostě nevyznám v tom, zda je lepší mít kolo osazeno např. SHIMANO ACERA 7/8 SPEED nebo Shimano Altus a nebo je to v této kategorii úplně jedno.

      Ještě jednou předem děkuji za Vaše cenné rady a tipy. Hezký večer.

      • atty  

        Jak jsme asi pochopili, tak rozpočet je nepřestupitelný (pokud z důvodu „nejsou prachy“, chápu a mlčím, pokud z důvodu „mám, ale víc do toho prostě nedám, protože jsem si to tak nastavil…“, tak to není úplně nejchytřejší a jak píšu vejš ani dlouhodobě nejekonomičtější řešení, ale to pak za rok za dva poznáš sám. 30–40km týdně není zas tak úplně málo, aby se malinko lepší kolo nevyplatilo dlouhodobě po všech směrech (předpokládám, že chceš, aby Ti to kolo zase pár let vydrželo v kondici).

        Řešit zda řazení Acera nebo Altus moc smyslu nemá (jsou to řady nad sebou, Acera teoreticky vejš, ale je to prakticky to samé) a i tyhle nejzákladnější řady dnes už celkem fungujou. Podstatnější jsou věci jako zapletená kola, jejich ráfky a náboje, celkem nefunkční vidlice atd. A tyhle věci se nedají moc řešit, pokud do toho zase nebudeš chtít investovat v řádu tisíců korun. A to chtít nebudeš.

        Z těch na srovnání bych vzal Horizont nebo Classic – jsou nejlehčí, mají 3×8 (3×9), převody na kazetě (s tím i mírně lepší náboj). Kola jsou to hodně podobná, vybíral bych z nich asi podle ceny, nebo podle toho, jak se Ti líbí (jestli 3×8 nebo 3×9 je vcelku buřt k Tvému použití). A opravdu nejlepší je si i takovéto kolo jít na živo prohlédnout, případně se na něj alespoň posadit – můžeš tím vcelku eliminovat to, že si vybereš nevhodnou velikost (na které se Ti bude blbě sedět a šlapat).

      • Rychlej turista  

        Pokud jsi jezdil na 20 let starém modelu Horizonu a byl s ním spokojený, tak v podstatě není co řešit. Akorát si při koupi ověř, jestli se od té doby výrazně nezměnila geometrie rámu, kvůli výběru velikosti. Ale to pochybuji.

        • scalar  

          Nechal bych si toho Authora, aspoň na něm neobtěžuje tříkilová nefunkční vidlice.

          • Tencovozikmin  

            No tchán od šváry 60+ si taky vystačil se starým střepem,ale co si koupil nového horáka asi za 30k tak s ním není k vydržení a jezdí jak mladík. Ikdyž teda on byl akčni vždycky až moc.

            Takže nové solidní kolo by panu tazateli třeba hodně pomohlo vyhecovat se k lepším výkonům. Ale jestli koupit zgarba za 6k tak to si radši nechat to staré poservisovat a jezdit dál.

          • Prazak0  

            Tak já mám celkem podobný názor. Pokud si chce udělat radost, tak by mohl do kola zainvestovat. Nechat přelakovat, pořídil výplety s kvalitnějšími náboji, třeba Deore nebo zapouzdřené, třeba i devítkové řazení.

    • caile  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
    • caile  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
    • caile  

      Moc Vám všem děkuji za rady, ve kterých jste mi vše vysvětlili velice rozumně a polopaticky, přesně tak, jak jsem to vysvětlit potřeboval. Všem přeji ještě mnoho našlapaných kilometrů bez ve zdraví a bez nehod. Krásný den a ještě jednou dík. :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse