• Tomas-kellys

    Zdarec, mám dotaz ohledně naprostýho univerzálu, chci jezdit v lese, chci jezdit z kopca, chci jezdit do kopca, chci jezdit krátký vzdálenosti a chci jezdit daleko, chci proste kolo který je prostě na všechno. Co by jste doporučili?

    0 0
    • Ter-exx  

      Ahoj, držel bych se základní poučky-všechno univerzální je na houno

      0 0
      • scalar  

        Nebo Author Ronin :-))))

        0 0
        • Martin  

          Ideálně Ronina na Eaglu. Ať to má výšku a je trendy.

          0 0
          • bezdratova.sprcha  

            Vy s tím Roninem pořád naděláte, přitom to nemá přípravu na teleskop, takže ve své kategorii úplně selhává.

            0 0
    • AussigBiker  

      Sterkolet / 29er HT / Enduroad / XC full / trailovej nebo vic AM full.

      Zalezi co a jak te bude bavit jezdit. Zacal bych HT, pak koupil fulla, pak sterkolet a pak endurko :).

      0 0
    • bezdratova.sprcha  

      Požadavky splňuje silnička i závodní endurko.

      Je potřeba si ujasnit jaké chceš odpružení, jaký chceš posed, a pak je to hlavně otázka plášťů.

      Jako univerzál se nabízí gravel. Ten ti pojede lesem, z kopce i do kopce, daleko předaleko, takřka všude a servis takového kola ti neutrhne peněženku. Blbý bude, až se ti zachce jet 50kmh dolů po hrubé šotolině.

      Pak se samozřejmě nabízí nějaké XC horské kolo. Pojede to lesem, z kopce i do kopce, dost daleko a úplně všude. Blbý bude až se ti zachce jet 100km převážně po silnici a lehkých stezkách, nebo dělat několik dlouhých švihů po sobě. Na to je to zbytečně těžké kolo.

      0 0
      • Smazaný účet  

        On 29er za 30.000,– může být klidně lehčí než gravel ve stejné cenové relaci…

        0 0
        • bezdratova.sprcha  

          Příklad? S přehlédnutím na to, že gravely v této ceně jsou k sehnání pod 10kg :)

          0 0
          • Smazaný účet  

            Příklad? Moc jich právě nebude…

            0 0
            • bezdratova.sprcha  

              Jak se to vezme. Když ty 29ery zvážíš bez vidlic, tak ty váhy budou vypadat hezky :)

              0 0
              • novas752  

                Proc kurna tu vahu tak resite? Na kolech to smysl ma, tam to hodne ovlivnuje hbitost kola ale jestli je cely kolo o kilo nebo dve tezsi nebo lehci je pro nezavodnika uplne jedno. Jaky vliv ma kilo a pul na soustave cca 10kg kolo, 70–90kg jezdec a 1–10kg vybava? Nejvic stejne udelaji plaste.

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Jaký vliv má 1,5kg v dlouhým kopcu?

                  0 0
                  • novas752  

                    No prave na to se ptam. 1,5kg ze soustavy rekneme 90kg je 1/60, takze bude na kopci o cca 1/60 rychleji. Coz je jedna sekunda na minute nebo 10 sekund na 10min kopci. To je fakt hrozne moc, zvlast na univerzalnim kole.

                    0 0
                    • Acanthophis  

                      Jenže to je zrovna to, co jsem nechtěl komentovat dále v předchozím vlákně (protože samotnému se mi to nechtělo zbytečně dál rozebírat a dopočítávat) – nicméně je rozdíl mezi „pohonem“ 100kg soustavy po dobu 15min a po dobu (dejme tomu) 1h → tzn. pokud bude udržitelný výkon opravdu nižší o těch pár watů (i díky ušetření min. množství váhy), tak to ve výsledku může pořád (i pro hobíka, který např. daný kopec vyjede opravdu stěží) znamenat výhru…

                      Nicméně je to opravdu na dlouhou diskuzi a zdlouhavé dopočítávání, navíc to ve výsledku bude vždy záležet na tolika dalších faktorech, že je to úplně zbytečné řešit…:)

                      0 0
                  • Martin  

                    Menší než 10 kilo sádla.

                    0 0
                  • nitraq  

                    Pro hobíka? Na úrovni marginal gains. Jestli potáhne nahoru 75 nebo 76 kilo třeba je rozdíl 1,5 %.

                    0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  Jenže řešíš nejen váhu jako takovou, ale taky rozdíl mezi pevnou a odpruženou vidlicí. A ať si kdokoliv tvrdí cokoliv, ani přetlakovaná XC vidle s lockoutem se nepřiblíží k tuhosti pevné vidlice (osobní zkušenost).

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    A jak se ten rozdíl projeví na rychlosti v praxi?

                    Já k tomu mám docela dost dat. Trasa 10km dlouhá, jetelná i na CX i když za mě by cca 2km byly na CX už pěkný opruz. Necelá polovina trasy je asfalt, zbytek od široké pěkné cesty, přes kus trochu horší polňačky, cca 1km úzká pěkná cestička, trošku rozbitá, kus hrubé panely (tam je znát i větší pohodlí na fullu oproti HT, ale samozřejmě lze projet i na CX). Je pravda, že není moc kopcovitá, ale zase úplná rovina to není. 200m nastoupáno za cestu tam i zpět (tedy za 20km).

                    Pro uvedenou trasu mám 300+ průjezdů (vše změřené). Je to už tolik průjezdů, že to eliminuje aktuální stav organismu (čekání při křížení silnice mi Edge 520 nezapočítá a autostop je s čidlem rychlosti okamžitý, takže je to opravdu jen o jízdě) a jak se mi zrovna chtělo jet rychle když srovnávám stejnou kategorii časů pro různé konfigurace kola (tedy třeba 5 nejrychlejších).

                    A z toho mám minimálně 100+ na pevné a zbytek na odpružené. Pak ještě tak cca 20 jízd na fullu (ty většinou jen směrem tam, je to cesta do práce a na fullu jsem jel jen proto, když jsem pak jel zpět z práce jinam do terénu).

                    A je to na pevné (kde mám reálný rozdíl 1,1kg hmotnosti oproti odpružené) rychlejší? Není. Reálně je rozdíl časů mezi pevná a odpružená v podstatě žádný.

                    Nejrychlejší 2 časy mám zajeté dokonce na odpružené, ale pak se to střídá a rozdíly jsou v řádu jednotek sekund.

                    Oproti tomu rozdíly časů dle aktuálního stavu organismu nebo jak jsem zrovna chtěl jet rychle jsou úplně někde jinde. Nejpomalejší vs nejrychlejší čas mám rozdíl skoro 25%.

                    Pevná vs odpružená je úplně o něčem jiném než o hmotnosti nebo ztrátách při šlapání (pokud nešlapeš jak do zelí, tak jsou ztráty v podstatě nulové). Je to o:

                    • pevná je především o pocitech odezvy kola, zejména ve chvíli kdy rychle přejdeš na jízdu ze sedla, reálný přínos na časech na jezdivé trase pro hobíka na univerzálním kole je ale zcela zanedbatelný
                    • pevná je o žádných změnách geometrie ve výjezdu (pro někoho nepodstatné a na odpružené to ani nevnímá, pro mě tohle byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem pevnou tolik vozil)
                    • hlavní nevýhodu pevné pro jezdivý univerzál pak vidím při brždění na nerovném povrchu, tam odpružená získá hrozně moc
                    • a další pak nutnost dávat na pevné mnohem větší pozor a někde to ani nejde, napadne trochu listý na podzim a jedeš širokou cestu, kde je jen sem tam pár děr, které ale pod listím nevydíš a pak je pěkný opruz když nějakou vezmeš ve větší rychlosti (je to jinak slušná cestě po rovině, tak jedeš rychleji)
                    • pak je tu samozřejmě terén, ale to si každý musí ujasnit sám kolik ho na daném kole odjezdí a jestli je pevná překážkou
                    0 0
                    • bezdratova.sprcha  

                      Resit jenom ciste z pohledu rychlosti nema cenu, zvlast pri cestach do prace :D Napsat, ze mas hodne dat a pak napsat velkou cinskou stenu textu bez jakychkoli konkretnich dat je trosku usmevne :)

                      Myslim ze uz se toho tady napsalo dost aby ti doslo, ze jedina moznost je spolu navzajem nesouhlasit.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        300+ průjezdů totožné trasy je docela dost dat, máš pro srovnání nějaká lepší data? A z pohledu rychlosti srovnávám dle dat v první části toho příspěvku, kde dokládám, že o rychlosti to není vůbec.

                        A právě proto v další části píšu, že pevná vs odpružená je úplně o něčem jiném než je rychlost a všechno to záleží od toho co komu vyhovuje a jaké ty vlastnosti z toho preferuje.

                        0 0
      • Martin  

        A co mlokuv celokarbonový celopevňák na podhuštěných Thunder Buřtech s mlikem?

        0 0
        • bezdratova.sprcha  

          Tomu bych se radši vyhnul, kdoví jestli vůbec vleze do výtahu. Docela bych se vsadil, že to musí tahat po schodech.

          0 0
        • MlokCZ  

          To není žádný můj celokarbonový celopevňák.

          Já bych pro tazatele vybral v tomhle vláknu něco jiného. I když z toho co popisuje není jasný typ terénu, tak univerzál by měl umět jet občas i opravdu terén a neměl by být opruzem v dlouhých sjezdech po trošku rozbitých cestách.

          Na to bych volil 29" HT s odpruženou vidlicí a klidně hliník, pokud není větší rozpočet na karbon. Bezdušáky určitě ano, ale vůbec to nemusí být TB. Zde zase záleží na celkové skladbě terénu. Tedy může dát klidně i rychlejší typu G-one když nebude téměř vůbec terén a nebo i případně o chlup terénější a dát třeba RaR/TB (nebo jinou podobně jezdivou alternativu).

          Zmiňovaná CX je samozřejmě také cesta, ale ta podle mě je vhodná pouze pro toho, kdo sám má přesnou představu co to ježdění na CX znamená a vyloženě chce CX.

          CX je obecně v podstatě minorita a skoro nikdo to nejezdí. To jen tady na BF je to trošku rozšířenější.

          0 0
      • honzzaq  

        Za mně teda spíše horské kolo. Z gravelu v lehkém terénu bude rozhodně víc rozbitej, než ze 100 km na bajku na silnici. Píšu to jako majitel cyklokrosky na 38C gumách, který má za sebou 10+ 300 km švihů na 26" HT, a to i čistě asfaltových…

        0 0
        • bezdratova.sprcha  

          Z jednodenního nájezdu takovouto zkušenost nemám (doposud jsem se nepřehoupl přes 162km), ale mám zkušenost s týdenními nájezdy 500+ km a kdybych měl hledět čistě a jenom na tu vlastní zkušenost, tak bych musel nesouhlasit.

          0 0
          • honzzaq  

            OK, já mám zkušenosti s 500 km nájezdy za dva dny, pouze tedy v rámci ČR a SR. Žádnou z těch akcí bych na gravelu nemohl odjet bez výrazného omezení nebo změny trasy. Na bajku projedeš opravdu skoro všude, krom nějakejch schodů do kopca nebo skal :)

            Pokud chceš skutečný univerzál, tak za mě gravelu chybí lehký převody (nejlehčí mám 36–32), a na rozbitých polňačkách to taky žádná výhra není, a to mám bezduše, takže můžu jezdit i nižší tlak. Na motání někde kolem Dunaje po cyklostezkách nebo vyloženě slušný cesty, proč ne. Já to mám jako zimáka a tréninkový kolo.

            0 0
            • nitraq  

              36–32 (pokud je jako obvykle myšleno kliky-kazeta) nejsou moc gravel převody. Na gravely se můžou dát i kliky 46/30 a kazeta při tiagře 34, takže potom nejlehčí převod 30–34, možná lze i zkusit kazetu 36, pak je převod ještě lehčí 30–36, to už musí stačit všem.

              0 0
              • honzzaq  

                OK, beru. Do Giant Revolt jdou údajně dát i 2,1" bajkový gumy, takže na nějaký voleje kolem Uherského Hradiště bych i byl ochoten uznat, že jakožto jediné kolo je univerzálnější ten gravel. Ale pokud chceš jezdit na výlety někam dál, tak dřív nebo později narazíš na nějaký kopce, a tam pak jsi nucen držet se ve sjezdech pěkných povrchů – na rozdíl od univerzálního MTB. Měl jsem teď několik let pouze MTB kola a po pořízení cyklokrosky jsem přirozeně zkoušel objevit její limity, což se mi celkem rychle podařilo, a kdybych musel mít jenom jedno kolo, tak určitě bajk. Sklony sjezdů a povrchy cest si ale musí vyhodnotit zakladatel sám, a podle toho zvolit.

                0 0
              • honzzaq  

                OK, beru. Do Giant Revolt jdou údajně dát i 2,1" bajkový gumy, takže na nějaký voleje kolem Uherského Hradiště bych i byl ochoten uznat, že jakožto jediné kolo je univerzálnější ten gravel. Ale pokud chceš jezdit na výlety někam dál, tak dřív nebo později narazíš na nějaký kopce, a tam pak jsi nucen držet se ve sjezdech pěkných povrchů – na rozdíl od univerzálního MTB. Měl jsem teď několik let pouze MTB kola a po pořízení cyklokrosky jsem přirozeně zkoušel objevit její limity, což se mi celkem rychle podařilo, a kdybych musel mít jenom jedno kolo, tak určitě bajk. Sklony sjezdů a povrchy cest si ale musí vyhodnotit zakladatel sám, a podle toho zvolit.

                0 0
    • novas752  

      Univerzální kolo je 29" xc hardtail, 3×9/10 nebo 2×11 převodů. Jde na tom vyjet a sjet terénem fakt hodně, po silnici to s vhodnym obutim nejede vůbec špatně a neni problém ujet 150+km za den. S nosičem na sedlovku s tim jde jet „na lehko“ i vícedenní vejlet úplně bezproblému.

      Rozpočet?

      0 0
      • Tomas-kellys  

        Rozpočet bych se chtěl pohybovat okolo 60000, silniční kolo nebo gravel mi přijde nepohodlny-nikdy jsem na něm nejel takže soudím jenom podle pocitu když vidím někoho jet.

        Terén myslím polní a lesní cesty na kterých se “podle mě” na silničním kole míč nedá, proto hledám ten neoblibenej kompromis.

        0 0
        • novas752  

          Gravelbike doporucuju vyzkouset, v mirnem terenu je to pekny svezeni ale samozrejme ma svuj limit.

          Za 60k mas uplne bezproblemovej hardtail na karbonovym ramu. Koukni treba na Canyony, Radony, Cube… Hlavne koukej po 2×11, 1×11 nebo 12 by ti na univerzalni pouziti sotva stacilo.

          Casem muzes dokoupit druhy zaplety a mit tak jedny obuty spis do terenu a druhy spis na silnici a podle nalady prohazovat.

          0 0
        • AussigBiker  

          Tak podle popisu 29er HT nebo nejakej asi chrti full, pokud te to netahne vic do terenu. Rozpocet mas slusnej na oboje.

          0 0
          • Tomas-kellys  

            Dá se na fullu odjet trasa cca 80km bez větší újmy oproti ht?

            0 0
            • novas752  

              Jo. Nejvetsi vliv ma obuti. Xc fully se pri jizde se zamknuzym tlumicem chovaji defacto jako hardtail. Ale 60k je pro celopero doat limitni hosnota, navic by bylo jen hlinikovy.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Co na to říká tlumič a ložiska, když bike bude dlouhodobě zamčený?

                0 0
                • novas752  

                  Nic moc ale o dlouhodobe nikdo nepsal. Staci zamknout jen do delsich prudsich kopcu. Xc fully jako treba Salpel jsou pretlumene i kdyz je tlumic otevreny.

                  0 0
            • Lanzinho  

              Na chrtim fullu určitě

              0 0
            • AussigBiker  

              Za mě dá. Na XC fullech jako Spešl Epic nebo Giant Anthem se jezděj maratony. Pak když bys chtěl víc zábavy, tak nějakej trailovej / am full, 120–150 zdvihy. Asi se dá obecně říct, že čim větší zdvihy, tim víc to má geometrii dělanou na ježdění víc z kopce a bude to i o něco těžší. Ale pokud to neni enduro, tak se na tom dá jezdit i normálně. Je tu spousta vláken o fullech, kde hodně lidí píše, že koupilo chrtího fulla a zanedlouho přešli na fulla s většíma zdvihama.

              Já dlouho nejezdil, koupil HT. Za asi 5 let se trochu vyjezdil a vloni koupil rovnou trailovýho / AM fulla no a teď vybírám štěrkolet :-).

              Přežiju bez štěrkoletu, ale u mě bude mít doufám opodstatnění. Holt každý kolo má svý.

              0 0
            • bezdratova.sprcha  

              Než se pustíš do fullu, tak si ověř, kolik stojí servis tlumiče a vidlice :)

              0 0
              • nomecz  

                v reálu marginální záležitost,

                vidlici má i HT a pokud nejezdíš vyloženě dolekopcom v marastu tak je to otázka pár tisícovek jednou za rok až 2 podle nájezdu

                0 0
                • MlokCZ  

                  K tomu vzduchovou část tlumiče si může každý servisovat sám. To je i pro méně zdatné, je to pořád o dost lehčí než servis jednoduchých vidlic a není potřeba žádné speciální nářadí a je to práce opravdu na pár minut.

                  A pak klidně střídat jednou jen servis vzduchové části doma, příště komplet vše v servisu.

                  0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  Ano, za servis vidle a tlumiče dáš hodně zhruba takových 3–5 tisíc. Problém je v tom, že tohle hromada lidí kupující fully neví a pak se hodně diví.

                  0 0
                  • novas752  

                    Zase z toho nedelej rocketscience. Spousta z toho se da udelat doma s naradim za par drobnejch.

                    0 0
                    • onuce  

                      A jak jednoduše dám olej do vzduchovky tlumiče ? Lze přes ventilek?

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        U tlumice je sundat vzduchovou komoru, vycistit, kapnout olej vcetne namazani tesneni a zpet vratit komoru prace na 5 minut (jen se rukou vysroubuje) a pritom to cele vycistis a vis kolik tam je oleje. U tlumice uz je znat i pomerne maly prebytek oleje na zmenseni komory. Lepsi tedy nedoplnovat pres ventilek.

                        Pri testovani prubehu tlumice jsem behem hodiny stihnul 4× prohotit velikost vlozky v komore a po kazdem prohozeni sjet s kolem vytahem pred barak a otestovat. A vzdy jsem v tom mel samozrejme i nastaveni tlaku.

                        Vymena vlozky odpovida slozitosti promazani.

                        0 0
                        • onuce  

                          Děkuji. Mám Rock Shock Monarch. Tedy se povolí … Ani vlastně nevím, zda lze tlumič sundat bez demontáže převodníku, viz foto

                          0 0
                          • novas752  

                            Jestli jde vysroubovat spodni cep na kterem tlumic v ramu drzi tak to pujde. Sverak doma asi nemas takze vysroubujes oba cepy abys ho vyndal, do vrchniho cepu ho zase nasroubujes a pouzijes ho misto sveraku, tlumic vypustis, ocistis zvenku a rukou odsroubujes vzduchovou komoru. Na strankach RockShoxu bys mel najit podrobnej navod. Nebo je spousta videi na youtube a tak. Muze nastat fuck-up v podobe prilis dlouhe vlozky nalisovane ve spodnim oku – komora pres ni nepujde stahnout dolu, tak to mam treba ja a tu vlozku v oku (nevim jak se tomu nadava :) ) jsem musel vylisovat pomovi zavitovy tyce, podlozek, matic a nekolika gola orisku.

                            Neni ceho se bat, uvnitr to vypada cca takhle.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Pokud pouzivas dobre montazni vlozky, tak to jde ven snadno, treba Heavy duty kit z TF tuned jde skoro jen rukou, maximalne staci pres neco zatlacit.

                              Na aktualnim kole mam kratsi vlozku, kteta projde, tedy o to jednodussi.

                              0 0
                              • novas752  

                                Ja tam mam jak to prislo z tovarny a musel jsem lisovat. Ale slo to snadno.

                                0 0
                          • MlokCZ  

                            Rozebiral jsem vzdy Fox tlumice. U RS to nejspis je podobne, nicmene urcite overit.

                            Na youtube jsou desitky instruktaznich videi.

                            Pri tom viceprohazovani vlozek jsem tlumic ani nesundaval z ramu. Pro vycisteni ho radeji sundavam, na mojem ramu je to hned (dobre dostupna obe oka tluice). Stejne se komora sroubuje ale zpet snaze pri nasazenem tlumici v ramu, protoze si pomoci prepakovani ramu pomuzes drzet tlumic stlaceny abys mohl komoru nasroubovat. Mimo ram je vetsi riziko, ze to neudrzis a mohl bys poskodit zavit nez se chyti aspon celou otocku.

                            0 0
                            • novas752  

                              Staci utahnout odskok co to jde a stlacit ho. Pak je na chyceni komory tak 5s casu.

                              0 0
                              • onuce  

                                Jste moc hodní, děkuji. Jak ale vidím tu fotku s rozebraným, jímá mě zádový mráz. Již živě zřím, jak se mi cos rozlétlo, či ztrhlo, jako kdys u vidlice RST Firstair. Mám na to talent. Opravdu by nešlo injektovat olej skrz vyšroubovaný ventilek? Mám dokonce olej do vzduchovky ve stříkačce injekční originál z TT k vidlici.

                                0 0
                                • novas752  

                                  Určitě by to šlo ale jde o to kolik. Kolik na tom kole máš zhruba najeto?

                                  Rockshox doporučuje 1ml pod pist a 1 nad pist, coz je jedno protoze se to stejne smicha skrz prepousteci kanalky.

                                  Kdyz tam striknes 1ml tak rozhodne nic nazkazis.

                                  0 0
                                  • onuce  

                                    Mám najeto cca 1500km. Zatím jen silikoním kluzáky. Stačí tedy vyšroubovat ventilek nějakou starou čepičkou, která měla svrchu klíček? Děkuji.

                                    0 0
                                    • novas752  

                                      Jo, stačí, lepší než nic. Vyfouknout, vyšroubovat, stříknout 1–2ml oleje, zašroubovat, nafouknout.

                                      0 0
                                      • onuce  

                                        Nikde jsem nesehnal čepičku ventilku s klíčkem, tak jsem si v Autokelly objednal profesionální klíč na autoventilky. Je z kvalitního materiálu a s ergonomickou rukojetí. Konečně to bude trochu kultura při vyšroubovávání ventilků!

                                        0 0
                                      • onuce  

                                        Nějak moc se mi nezadařilo. Když jsem vpravoval olej skrz otvor po ventilku, tak unikající vzuch vytlačil většinu oleje zpět kolem stříkačky. Vůbec tedy netuším, kolik oleje zůstalo v tlumiči a vidlici. Navíc ten olej od TT je podezřele hustý, skoro jako med. Nevím, zda se hodí i do tlumiče. A nevíte prosím někdo, jakým momentem se má dotahovat autoventilek? Děkuji.

                                        0 0
                                        • novas752  

                                          Mozna by bylo dobre tlumic si nejprve vyfouknout az na doraz. :)

                                          To je dobre ze je husty. Ridky olej se zaprve neudrzi na stenach a steka dolu a zadruhe miva mensi odolnost tlaku takze ho tesneni jenom setre a nedostane se pod nej.

                                          Ventilek dotahnout jen zlehka prstama tou cepickou/nastrojem.

                                          0 0
                                          • onuce  

                                            Vypuštěno jsem měl, ale sám vpravující olej přetlakem sebe vytlačuje. Moc děkuji za vysvětlení hustého oleje, uklidnilo mě to. A snad jsem závit nepřetáhl. Děkuji.

                                            0 0
                                  • MlokCZ  

                                    1ml prebytecneho jeste neni tolik (kdyby tam mel oleje dost a pridal). Pro predstavu sousedni velikosti vlozek u Foxe se lisi objemem jen o 3ml.

                                    0 0
                                    • onuce  

                                      Děkuji vám! Mám tedy vlastně najeto již spíše 2000km, jak jsem teď počítal. Je již čas na vpravení oleje skrz ten ventilek?

                                      0 0
                                      • novas752  

                                        jo

                                        0 0
                                      • MlokCZ  

                                        To ti nikdo nepovi. Bez sundani komory nikdo nemuze vyvestit jestli tam nejaky olej je a kolik. 1ml by se jeste pridat dal i bez zjisteni kolik ho tam je.

                                        Ale jak pisu, pokud bys mel o 3ml oleje navic, tak je to stejne jako bys vymenil vlozku v komore za o jedno vetsi.

                                        0 0
                                        • onuce  

                                          Tak přidám ten milík, v létě další a v zimě již to dám někam rozebrat. Vidlici jak by smet.

                                          0 0
                              • MlokCZ  

                                To zalezi na internim nastaveni tlumice kolik to tlumi na plne utazeni. Nekdy to staci, nekdy ne. Stejne to tam musis ale dorvat, nasazene na kole to jde samo.

                                0 0
        • Lanzinho  

          Giant trance, YT jeffsy, Canyon Spectral ale ten nevím jak ten nový jede

          0 0
          • AussigBiker  

            No a nebo trailovej full :D.

            0 0
            • Lanzinho  

              Ale záleží jak moc vážně bere ty dálky no

              0 0
              • AussigBiker  

                Jj a v jakym terenu. Jeslti dalky k baltu s brasnama, nebo klasicky vejleteni…Jinak i okolo tech 100 km se na tech kolech co jsi napsal da. Akorat s fullem zacne mozna vic jezdit dolu, takze i nahoru a to se pak clovek rychle unavi a je rad za 40–60 km :).

                0 0
          • Martin  

            No nevím, kamarád má Jeffsyho a říká, že v terénu super zábava, ale dojet k terénu kus po cestě je strašný opruz.

            0 0
            • novas752  

              Ja mam JeffsyNU 27 a neni to problem. Jasne hlavne kvuli plastum to nejede jak xc raketa ale neni to vubec strasne. Zadni stavba se ani pri silovem slapani s otevrenym tlumicem temer nehoupe. Na XC ht jedu po rovnym asfaltu tak 27–28. Na Jeffsy se stejnym usilim zhruba 25.

              0 0
              • AussigBiker  

                +1.

                0 0
              • Lanzinho  

                Co tam máš za gumy?

                0 0
                • novas752  

                  Ty co tam byli puvodni HighRoller II 2,4" EXO. Zatim jeste s dusema. Na jaro mam prichystanej dopredu HR II 2,4 3C MaxxTerra TR a chci vyzkouset to Finishline mliko. Ted foukam 1,5/1,6 baru.

                  Pocitove to po asfaltu moc nejede ale cisla mluvi jasne, zas tak hrozne to neni. Na podzim jsem jel 98km s 2×15km asfaltem za odpoledne a znicenej jsem z toho fakt nebyl. Rocne najedu jen 4k

                  0 0
                  • Lanzinho  

                    Já teda nevím jak rychle jedu, jelikož nemám tachometr, ale takhle se mi to zdá jako slušný číslo

                    0 0
            • bezdratova.sprcha  

              Jet po asfaltu k terénu je opruz a nuda na každém MTB :)

              0 0
              • AussigBiker  

                To jo, ale předpokládám, že zakladatel vlákna bude jezdit lesy, pole…

                0 0
                • Martin  

                  To jeho zadání je formulované pěkně blbě.

                  0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  No hele, ber to takhle – v tom lesu nebo na tom poli se jen tak neobjevíš. Musíš tam dojet. A zrovna tak tě časem omrzí jezdit pořád jedno a to samé pole a ten stejný les, takže začneš hledat další les a pole, tím pádem budeš muset zase jet o něco dál. A i kdyby ten nový les a pole byli hned za těmi starými, pořád musíš vyjet z baráku. Ať chceš nebo nechceš, pokud nejezdíš stylem lyžař nebo přímo nebydlíš v nějaké „horské“ lokalitě, jízda po asfaltu a zpevněné stezce bude vždycky faktorem, kterému se nevyhneš. A víš co, na horském kole, pokud nejezdíš moc velkým bordelem, nebude moc velký rozdíl v únavě komponent jestli jedeš tím terénem nebo po asfaltu. Řetěz se pořád vytahává, kazeta se opotřebovává, pláště se sjíždí obvykle dokonce ještě rychleji, a na konci roku servis a údržba zbytku. Mě pak třeba štve, že jízda stojí několik korun na kilometr, a já ty peníze cpu do naprosto nezáživné jízdy po asfaltu.

                  Aneb se dostáváme k tématu proč potřebuji mít dvě kola :)

                  0 0
                  • AussigBiker  

                    Mě to povídej. Sem si myslel, že příští tejden du řešit třetí kolo. Ale kámoš mi připomněl, že já už vlastně tři kola mám :-).

                    0 0
                • novas752  

                  Trailbike je na zminovane univerzalni pouziti hovadina. Jako univerzalni s velkym durahem na tezsi teren klidne, ale tak jak to popisoval to fakt nee. Imho max xc full a za 60 bes diskuze hardtail.

                  Bude nejlepsi kdyz na jare navstivi nejake testovani a par ruznych kol si vyzkousi a udela si vlastni nazor, tady mu jedni navrhuji gravelbike a druzi trailovy fully. :D Klasicke BF…

                  0 0
            • AussigBiker  

              Já nejsem moc zhejčkanej a drsnej biker, takže mi u nás nedělá problém návrat z terénu nebo naopak se tam dostat po cyklostezce nebo různejma asfaltkama / cestama na který stačí HT. Když je dobře vyřešený pružení, tak to nehoupe, tlumič nezamykám. Ale prostě každej to má jinak.

              0 0
            • Honza03  

              Je to tak, posed a pneu jsou dělané na terén a jezdit s tím asfaltu se dá, ale je to opruz, obecně na spectralu nemám problém odjet 100 km v terénu, ale na asfaltu bych neměl morál ani na 50…

              0 0
    • Al Stra  

      např. RB 675 by mohlo být dobrou pro takové zadání-)

      0 0
    • Tomas-kellys  

      Dobře, pokud není nic tak je varianta koupit kola dvě, moje vyjížďky jsou opravdu půl na půl, takže pokud kupovat kola 2 tak věřit v tomto případě řetězcům?

      https://www.decathlon.cz/…all-mountain

      0 0
      • AussigBiker  

        To zas bych tak nehrotil. Bejt tebou bych se rozhodoval mezi chrtím fullem a 29 HT. Koupil jedno pořádný kolo, budeš z něj mít pár let radost a pak uvidíš co a jak.

        0 0
      • novas752  

        Na celopero pod 45k zapomen a i tak to je s komlromisem. Bezkompromisni pod 50–55 jen tak.

        Nejlip by vysel proste ten hardtail. Bud karbonovy XC nebo trailovy se zdvihem okolo 120–130mm, 2×11 a dvema pary kol s ruznym obutim… to bych ve tvem pripade udelal ja. Sjedes na co si troufnes, pojede to taky pekne…

        0 0
      • MlokCZ  

        Více kol je sice vždy ideální varianta, ale je vhodná pouze za předpokladu, že je na to rozpočet.

        Jinak bych vždy šel raději cestou jednoho pořádného kola než si koupit 2 mrdky. Konkrétně s rozpočtem do 50tis. Kč bych vůbec o dvou kolech neuvažoval. I těsně nad 50tis. Kč je na pováženou a spíš bych šel jen do jednoho lepšího kola.

        U jednoho kola přitom vystačíš s daleko menším rozpočtem a už tak od 30tis. Kč pořídíš celkem slušné HTčko.

        0 0
        • theedge  

          U více kol taky člověk musí mít prostor na to kde je skladovat … pokud má člověk barák s garáží, velkou technickou místností tak to není problém. V bytě to už problém je – zvlášť pokud jsou děti.

          0 0
          • MlokCZ  

            Děti mám 2 a kola (aktuálně 4 dospělá, 2 dětská, 1 odrážedlo) v bytě mám a problém to není. Já si tedy už před mnoha lety pořizoval takový byt, kde to vyřešit půjde snadno (samostatná komora cca 4m2 hned za dveřmi).

            0 0
    • theedge  

      Pokud chces univerzalni kolo primarne do terenu ( pises polni a lesni cesty – i ty umi byt pekne rozbity ) a k tomu pohodny tak bych s tvym rozpoctem jednoznacne koupil nejakyho jezdivyho 29" fulla se zdvihy 100 az 120 mm. Kdyz to obujes do rychla a tlumic das na medium nebo zavres tak to pojede krasne. Kdyz tam das tereni gumy jako treba Nobby Nic tak to zvladne i dost tezkej teren a uzijes si i nejakou zabavu. Pohodli na fullu je proti HT nesrovnatelny.

      Koukal bych se na 29 kola jako Giant Anthem, Canyon Neuron, Cube Stereo 120 nebo Radon Slide.

      Co se tyce prevodu tak urcite nejaky 2×11 XT/SLX nebo Sram Eagle s kazetou 10–50, nic jinyho bych na univerzala nebral.

      0 0
      • Tomas-kellys  

        Jenže tady už se zase dostávám k tomu ze když už fula tak jestli ne většího, jestli je az takovej rozdíl mezi menšími nebo většími zdvihy na silnici.

        0 0
        • Honza03  

          Rozdíl bude v posedu a geometrii… (tlumiče se dají zamknout)

          0 0
          • novas752  

            Ne vzdy se daji zamknout a zdaleka ne vzdy je zamknuti opravdu zamknuti, vetsinou je to jen omezeni, ne uzamcebi natvrdo.

            0 0
            • Honza03  

              Pokud to není hra o nejtvrdší posed tak funkčně tlumiče (u uvažovaných kol) snad zamknout jdou vždy, že to není úplně je celkem jedno, u vidlice to stejnak není takový problém stačí utažení komprese, ale i bez toho se obejdeš. Největší problém je ten posed a pláště.

              0 0
              • theedge  

                Souhlas s Honzou03. Pokud se bavime o 29 fullech, tak kola s vyssimi zdvihy nez 120 jsou uz urcena do tezsiho terenu a diky tomu maji jinou geometrii ( mensi efektivita slapani ale lepsi jizda z kopce ), jsou tezsi a taky vetsinou drazsi.

                Bavili by jsme se o kolech typu YT Jeffsy nebo Trek Fuel Ex. To uz jsou Trail / All Mountain kola coz jsou uz pekny tereni tanky.

                Jak pise novas – vyzkousej a uvidis. Zameril bych se na kategorii XC / Tour fullu na kterych bude pohodlny ale jeste efektivni jezdeni.

                0 0
              • MlokCZ  

                Jenže zamykání pak vede k dalšímu zvýraznění negativních projevů geo a tedy vlivu na posed. Tedy jak čeho a jak kdy.

                S narůstajícím zdvihem se zvýrazňuje negativní vliv projevu odpružení na geo do výjezdu a sjezdu. Tedy ve výjezdu klesá sag na vidlici a narůstá na tlumiči, což ještě zhorší geo. Ve sjezdu zase naopak.

                Na vyšším zdvihu se to většinou řeší tak, že jsou sagy připravené pro sjezd, tedy na rovině máš třeba na vidlici 20% a na tlumiči 25–30% a do sjezdu je to pak vše odemčené ok.

                Do výjezdu je to pak o to horší.

                Pak má smysl do výjezdu omezit nebo zamknout tlumič, aby to pomohlo aspoň udržet sag bez navýšení. Zamčení/omezení vidlice do výjezdu celou situaci ještě zhoršuje. Naštěstí při jízdě v sedě není žádný důvod vidlici zamykat (při aspoň trochu slušném šlapání se stejně ani nehne).

                Čím nižší zdvih, tím jsou to vlivy menší. do 100mm to většina jezdců ani nevnímá. Já jsem na to citlivý a vnímám to trochu i na HT s odpruženou.

                O samotné pohupování jde v podstatě jen při jízdě ze sedla. Tam to pak hodně závisí na konkrétní zadní stavbě, která se může houpat jak opravdu hodně nebo nemusí skoro vůbec.

                V každém případě pro častější jízdu ze sedla je to na fullu vždy horší (i ta pozice pro jízdu ze sedla daná geo a změnou sagů ve výjezdu je horší).

                Takže je to zase zejména o preferencích jezdce, v jaké situaci preferuje lepší pocity a co si chce více užít. Výsledný vliv na průměr nemusí být moc velký.

                0 0
        • novas752  

          Na to obecne nejde spolehlive odpovedet. Vidlice se pri bezne „vytrvalostni“ jizde po asfaltu ani nehne. Zadni kolo zavisi na konkretni konstrukci zaveseni a na vnitrnim i vnejsim nastaveni tlumice. Nektera kola se skoro nehoupou a tudiz z pohledu opruzeni je pritezi jen hmotnost, jina se houpou vice. Na vysokozdvihovych fullech je ale taky vetsinou vzprimenejsi posed a mohutnejsi konstrukce, takze vetsi aero odpor, coz se projevuje nad 25km/h. No a nejvetsi vliv maji plaste. Je to sice nesmyslne, ale trailbike na xc plastich klidne pojede lip nez xc full na trail/enduro plastich.

          Jak uz jsem psal, zajed na test fest a vyzkousej par kategorii na vlastni pest. Klidne vsechno od silnicky po enduro at zjistis jake jsou moznosti.

          0 0
        • MlokCZ  

          S narůstajícími zdvihy se začne měnit geometrie a také narůstají pak negativní projevy změny geo při výjezdu sjezdu. A postupně se ten rozdíl začne už reálně zvětšovat pro silnici.

          Záleží pak hodně na profilu trati a zejména na použitých pláštích. Při stejných pláštích a jízdě po rovině po asfaltu jsou rozdíly minimální i pro mírně větší zdvih (myslím i extrém celopevňák vs třeba 140mm trail full). Jenže když už budeš mít vyšší zdvih, tak většinou nakonec nebudeš jezdit stejné pláště jako třeba na celopevňáku nebo HTčku a rozdíl se začne zvětšovat i na rovině.

          V kopcích už to pak začíná být znát. Něco málo začne už dělat hmotnost (už ten rozdíl pak může být i větší typu 3kg), přidá se vliv geo, něco malinko se ztratí v odpružení (zamykat nebudeš pořád).

          Jedna věc je rozdíl reálné rychlosti a druhá jsou pocity. Pocitově jsou ty rozdíly mnohem větší než reálný vliv na průměrnou rychlost. A to zejména v odezvě kola ve chvíli kdy do toho trochu více dupneš ze sedla.

          A pak jsou tu třeba věci jako negativní vliv na geo do výjezdu s narůstajícím zdvihem, což pro někoho může být velký opruz a někomu třeba vůbec nevadí. Zejména na pěkném povrchu, kde jen šlapeš se to vnímá nejvíce.

          Je třeba si ujasnit zejména to na jakém povrchu preferuješ lepší chování a lepší pocity z jízdy. Tím myslím to, že třeba na celopevňáku to bude na asfaltu pocitově úplně jinde než na fullu a terén přitom také nějak se dá projet, ale zase tam to bude na fullu úplně někde jinde.

          HTčko s odpruženou pak něco mezi tím.

          Sám jsem vždy měl více kol a vždy tedy měl fulla (kolem 120–150mm zdvihu, aktuálně 130mm 29" full) a ktomu HTčko nebo celopevňáka (na pevné najeto minimálně 15tis. km). A kolo volím dle trati.

          Velmi záleželo, jestli jsem zrovna měl na HT pevnou nebo odpruženou. Když pevnou, tak jsem po fullu sahal mnohem dříve (stačilo i méně terénu na trati, abych už bral fulla).

          S odpruženou volím fulla až znatelně později, až s výrazně více terénem na trati.

          Pokud dám na fulla hodně rychlé pláště (stejné jako na HT), tak na něm klidně odjedu i dlouho jezdivou trasu (takovou co by nebyl problém odjet i na CX) typu 100km+, ale už si takovou užiju na HTčku o dost více i když třeba výsledný průměr se neliší nijak výrazně.

          Na celopevňáku jsem pak absoloval celou řadu akcí s 95% asfaltem (typu Korsika, Sardinie, Chorvatsko se Sv. Jure) a užil jsem si je. Sám bych ani na takové akce nechtěl CX, ale rozumím tomu, že daný typ akce si někdo na CX užije více. Na uvedených akcích pak bylo tak půl na půl biky a krosová kola (vše bylo s cestovkou, takže vždy 30+ účastníků), silnička nebo CX tam byla jen jednou jedna jediná.

          0 0
          • MlokCZ  

            A kdybych byl nucený mít jediné kolo (až už z jakéhokoliv důvodu), tak pro sebe bych si nechal HTčko s odpruženou.

            Ale každý to má jinak a tazatel si hlavně musí ujasnit, jaký typ ježdění si chce nejvíce užívat a jaký typ případně na kratších úsecích trochu protrpět.

            0 0
          • theedge  

            Co máš za za 29 fulla na 130 mm ?

            0 0
            • MlokCZ  

              Radon Slide 130, kde jsem vyhodil původní 32 Foxku (s tou jsem byl zcela nespokojený i po úpravě) a nahradil upraveným Auronem (a nechal ho na 130mm, i tak je o cca 1cm delší než původní Foxka a nechtěl jsem více snižovat hlavový úhel). A pak tam mám vyměněna kola (mám tam Mavic XLka) a nějaké další věci.

              0 0
              •  

                Auron se zamykanim funguje skvele a dovedu si jej predstavit teoreticky i na HT ale ma dve kila coz trochu zazdiva myslenku sportovniho HT ovsem je mi vic nez jasne, ze neni kazdy jety zavody a na BF obzvlášť.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tak Auron už na většinu HT není. Jedině na trailové HTčka stavěná na vysokozdvihovém vidlice. Na rám, který je stavěný na 100mm XC vidlici to není vůbec. Snižovat Auron na 100mm už mi přijde jako úlet (to bych volil jinou vidlici) a i tak by byl pořád o trochu vyšší než XC vidlice na stejném zdvihu.

                  Já jsem také jen uváděl co mám na 29" 130mm fullu. Tam zase byla už trochu úlet ta 32mm Foxka osazená v originále. Teď nejde o to, že mi naprosto zklamala chodem (a úprava to zlepšila, ale nezachránila), ale jde mi o tuhost. 130mm 29" vidlice je už moc dlouhá na 32mm nohy a s tuhostí jsem byl hodně nespokojený i když nevážím moc (72kg) a nejezdím nijak extra agresivně.

                  Na 29" HTčku mám upravenou Rebu a upraveného Epixona (střídám). Rebu vozím jako alternativu k pevné (kterou jsem vozil dříve) cíleně trochu přefoukanou (na dual airu se to výborně ladí, lépe než u ocelové negativky u Epixonu, který mám s vhodnou poladěnou negativkou pro maximální funkci vidlice) a převážně ji vozím po chladnou část roku, kde jezdím převážně do práce. Epixona pak na teplou část roku, kdy je i trochu více terénu (upravený Epixon chodí daleko lépe než upravená Reba a to mám ještě dual air Rebu, ale je pravda už u všech svojich Suntourů mám ještě v úpravě navíc specifickou úpravu expanze, kterou asi Milan běžně nedělá).

                  0 0
                  •  

                    Jinak za sebe na HT pouze Fox Terralogic.

                    No a univerzal je za mne Ht v mem profilu …

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Já ale nic o HT a Auronu nepsal.

                      Na dotaz co mám za 29" fulla jsem odpovídal Radon Slide 130 s upraveným Auronem…

                      0 0
                      •  

                        Mas pravdu spatne jsem cetl. Pokapistoval jsem to tak, ze mas upraveneho Aurona na ht.

                        0 0
    • Smazaný účet  

      Já už hledám uiverzála asi 20 let.

      Nevím, proč se tady řeší fuly, za mě nesmysl. Mně osobně jako nejmenší zlo připadá chrtí HT 29er, gravel bude ztrácet v opravdovém terénu, HT na silnici zase tolik ne. A pak je tu ještě kategorie monstercross :)

      0 0
      • theedge  

        Tak jasne – zalezi na uhlu pohledu a na tom limitu 60k. Zalezi jestli se na univerzalnost clovek diva pohledu velkeho objemu asfaltu a k tomu nejaky teren a nebo spise hlavne teren ( ony polni a lesni cesty ). O silnicich se zatim moc nemluvilo – ten pomer by mel tazatel upresnit.

        60k uz je hodne penez. Za 60k koupis bud zavodni lehky karbonovy HT nebo slusny XC full ktery pojede taky dobre ale pohodlim bude nekde jinde. Zalezi jestli chce spis chrtit nebo turistovat.

        Kdyz si koupi HT jako Ghost Lector LC tak bude mit tvrdyho zavodaka ale rozhodne ne pohodlny kolo. Pokud nehoni vteriny tak mu ten full do budoucna prinasi moznost se posunout do tezsich terenu.

        Pokud bude mit ale prevahu asfalt tak asi to HT.

        100% univerzal samozrejme neexistuje.

        0 0
        • honzzaq  

          Univerzál = projede všude = bajk ;-)

          0 0
        • les  

          A nebo nějaký endurko. to by taky mohl být pohodlný univerzál. Pokud nehoni vteriny tak mu ten full do budoucna prinasi moznost se posunout do tezsich terenu. Neřešit pičoviny a raději jezdit. To je jedno na čem :)

          0 0
          • theedge  

            Neresit picoviny a jezdit je dobra rada, ale napred musi neco koupit aby mel na cem … a to je oc tu bezi :-)

            0 0
            • les  

              A to by měl nejlíp vědět on sám. A ne se ptat co si má koupit :) Když si tu čtu ty moudra, tak se ani nemusím dívat do profilu :)

              0 0
      •  

        Ja zase hledam dvacet let univerzální babu :).

        0 0
    • Tomas-kellys  

      Takže podle toho co tu čtu je asi nejlepší volba ht nebo full. Z myho pohledu využití bych se přiklonil k fullu ale tam nastává další otázka..

      když už Full tak na jakým zdvihu? Je fakt takovej velkej rozdíl při jízdě po silnici mezi menším a větším zdvihem?

      0 0
      • onuce  

        Zde tedy ideální příklad:

        https://www.bike-forum.cz/…l/50067-full

        0 0
      • AussigBiker  

        Otazka je, proc resit rozdil pri jizde po silnici. Budes jezdit hodne po silnici? Tak chrti full. Budes jezdit spis v lese / polnacky / nudny prejezdy jenom aby ses dostal tam a zpatky a budes jezdit traily (Trutnov Trails, Rychleby v Kokorinsku…), casem treba vic teren? Pak vyssi zdvih.

        Napred je potreba si ujasnit co asi tak budes a s kym. Pac to s kym je dulezity kde pak bude jezdit.

        0 0
      • novas752  

        Vyzkoušej si to na vlastní kůži a uvidíš.

        Každý z nás je schopný skousnout něco jiného. Pro jednoho není problém 100km po asfaltu na enduro celopéru, jiný by to nechtěl jet ani na xc hardtailu. Každý jezdí trochu jinak, jinde, jinak rychle, jinak daleko a byť dobře míněné rady ostatích nemusí být úplně trefné – vidíš sám, jedni ti doporučí gravelbike, druzí trail/am full. :)

        Jak už tu padlo, větší zdvih ssebou nese jinou geometrii a obvykle o dost jiné obutí, což minimálně pocitový rozdíl udělá dost velký. :) Měkké široké sjezdové pláště, které se osazují na většinu „těžších fullů“ prostě pocitově a i reálně jedou hůř než nějaké lehké xc obutí. A i to odpružení samotné určitý vliv má – na vyšších zdvizích nejsou zamykání z řídítek, v těhle cenových hladinách často ani zamykací páčky přímo na vidlici/tlumiči, zadní stavby většinou bývají o dost citlivěji naladěné, než na závodních xc fullech.

        Vidim že zatim nemáš moc přesný tušení, takže když doporučuju udělat si vlastní názor na věc, myslim to vážně – čim víc kategorií a kol vyzkoušíš, tim lepší budeš mít představu co jaká kategorie kol nabízí a co tě baví. Těžko si představíš jak to letí na silničce krajinou nebo na enduru lesem z kopce když si na tom ještě neseděl. Všechny kategorie mezi tím jsou svým způsobem různé kompromisy mezi rychlostí po asfaltu a prostupností těžkým terénem, jde o to vybrat si správný.

        Z toho, co si popisoval na začátku bych ti doporučil xc hardtail, mimo jiné proto, že za 60k můžeš mít super hardtail nebo akorát použitelný full. A i na hardtailu se toho dá sjet neskutečně moc, full s vyšším zdvihem ti dovolí jen o trošku víc a rychleji, ale z toho tvého popisu moc nevypadá že bys zatím chtěl viset na brzdách v prudkých technických sjezdech. :) Ale můžu se mýlit. Když full, tak nějaký xc/marathon 29" kola, zdvih 90–120mm. Například Canyon Neuron.

        Velo test festy budou už brzo, spousta větších cykloprodejen má svoje menší testovací akce, kde se také dají kola otestovat, zadarmo nebo velmi levně.

        0 0
        • MlokCZ  

          Převážně souhlas a sám si musí ujasnit jaký typ terénu je pro něj prirotiou a kde chce nejlepší vlastnosti kola.

          Jen bych k full vs HT dodal, že to vůbec není jenom o sjezdech (a souhlas, že o moc více nesjede, to je o jezdci a ne o kole). Na fullu bych vyzdvihnul výhodu na šlapavých rozbitých rovinkách a nutně ani nemusí být rozbitá až tak moc (to samozřejmě neznamená, že na HT to nejde projet, jen jde o to jak na pohodu).

          A pak velký rozdíl v celkové únavě, zábavě na delších trasách, kde je těch rozbitějších úseků hodně. Ale zase se vracíme k tomu, že si musí ujasnit čeho chce jezdit nejvíce a hlavně na čem si to chce nejvíce užít (což pro každého to učití vs povrch může být hodně posunuté). Nějak projede vše na všem.

          0 0
          • krabica  

            Třeba já to mám podle nálady, někdy tu samou trasu jedu na Gravelu a někdy na EN, když chci při tom trochu blbnout (schody… :-).

            0 0
            • MlokCZ  

              Klidně může být. Sám když beru full vs HTčko, tak někdy je také velká část trasy stejná i když skoro nikdy úplně stejná a na každém si více užiju jinou část té trasy.

              A pak jsem jeden čas měl full vs celopevňák, že jsem občas jel totožnou trasu, ale v opačném směru.

              Na fullu vždy ve směru jezdivá trasa směrem nahoru pro pošetření sil a dolu pořádný terén. Na celopevňáku pak jsem zkoušel ten stejný terén směrem nahoru (někdy celé ani nevyjel), to mi směrem nahoru bavilo zkoušet i bez odpružení. A směrem dolu zase to jezdivé bez pořádného terénu. Občas jsem dával i opravdu terén i dolu na celopevňáku, ale je to děsná vyklepávka, ta to bylo jen málokdy na spestření nebo test co dokážu sjet bez odpružení (u pevná vs odpružená mám už docela rozdíl co sjedu/nesjedu, mnohem větší než mezi HT s odpruženou vs full).

              0 0
      • honzzaq  

        Podle profilu jsi z Brna, takže není nic snazšího, než si obejít pár prodejen, kde půjčujou kola, a názor si za pár víkendů uděláš sám. Bude tě to stát nějaké peníze, ale budeš mít kolo přesně podle svých potřeb, a ne podle (dobře míněných) rad lidí, kteří tě neznají a tudíž ti nemohou dost dobře něco doporučit. Kór když možná sám ještě ani nemáš představu, co tě bude bavit.

        Půjčujou např. V Giantu na Veveří, v Cyklopointu, předpokládám že i u Svorady apod.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Možná by stálo za to, zeptat se místních radilů, kdy naposled dali smíšenou stovečku od baráku? Já hodně dávno :/

      0 0
      • AussigBiker  

        Ja max 93.5 na HT. To je trasa Praha – Usti, ale tu na fullu nejezdim a ani nebudu. Pak mam takovej okruh Usti – Decin – Hrensko, kde to je po cykostezce tam a zpet 40–50 km (nebo vlakem, ale nejsem srab). Pak smer Hrensko, respektive vzhuru do lesu a da se jak na HT, tak na fullu, pricemz na fullu je to v terenu o dost prijemnejsi a cyklostezka se da v pohode. Celkem to da 80–90 km, nevim presne. Za me je tahle trasa o dost lepsi na fully. A na cyklostezce kdyz je narvano nebo nekdo zdrzuje, roztahuje se uprostred, tak ho na fullu muzu objet po trave a pekne to zehli :D. S HT se nektery useky nedaji jet, na fullu uplne v pohode. Ale jeden usek, co jsem nikdy nesjel chci na fullu vyzkouset, od ty doby co ho mam tak nebylo pocasi (koupil jsem vloni na podzim). Tak to uvidim, jak si povedu.

        Prave na trasu Praha – UL chci zkusit sterkolet a asi prodam HT, i kdyz uznavam, ze na HT je to porad pohodlnejsi a na sterkoletu to nebude o tri hodiny rychlejsi.

        Zkracene: Takze ne, 100 km nedavam :).

        0 0
      • MlokCZ  

        Tak já třeba 100km+ mám najeto na celopevňáku, HTčku s odpruženou i fullu opravdu hodně. V podstatě téměř každá nedělní vyjížďka při teplé části roku. Na fullu občas o trochu kratší než 100km, ale i na něm často ta stovka+.

        Hodně z toho přejezdy brd Zadní Třebáň → Plzeň přes Míšov + Železná Ruda → Plzeň (v obou případech vždy na začátku vlakem), kde na celopevňáku/HTčku převážně jezdivější varianty (tzn. začátek bez Kuchyňky pro Brdy a pro ŽR také jiná varianta trasy, na fullu přes Pancíř, na HTčku jinudy) a na fullu naopak přes Kuchyňku (lze jet samozřejmě i na HTčku červenou přes Kuchyňku, ale to já beru raději už fulla).

        A na fullu dost kombinovaných tras, kde je část opravdu terén a část jezdivá, protože na 100km+ převážně jen opravdu terén už nemám fyzicky.

        A v horách na dovolené, kde byly trasy kolem 100km a v tom pěkný terén, tak tam vždy bylo i dost jezdivých přejezdů, zvlášť v Jizerkách.

        Tedy přesně ježdění, kde se hodí univerzál na všechno. Jenže jak jsem psal výše, já na to mám dvě různá kola a střídám dle nálady a trasy.

        0 0
        • MlokCZ  

          A pak trasy typu z Mariánek do Plzně podél Kosího potoka, z Žihle do Plzně (to je výraznou objížďkou přes Dědka a Bábu a pak Rabštejn a dále různé varianty prodloužení).

          A zase ve všech případech se to dá jezdit jak jezdivější variantou, tak více terénem, záleží kudy se to přesně vezme.

          Zase podpora vlaku směrem tam (využívám hodně pro větší dojezd od bydliště), nic z uvedeného bych nedal jako okruh z Plzně.

          A pak samozřejmě i trasy i čistě po okolí, kde je start i cíl v Plzni, tam se ale často už jezdí kratší trasy mimo víkend.

          0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Já zrovna poslední sobotu :)

        0 0
    • Rice  

      Pokud by bylo víc kratších vyjížďěk s blbnutim v lese, tak bych sáhnul po Koně Process 134 (krátkej zadek, dostatečnej zdvih, jen nevim co výbava). Pokud by převládalo spíš XC a delší vyjížďky, pak po nějakym 29" se 120mm vzadu. Hodně záleží jak to obuješ, i s těžkejma pláštěma jsou delší vyjížďky zvládnutelný, ale s lehčíma z nich budeš mít trošku lepší pocit, ale to se víc projeví až s lepší fyzičkou.

      0 0
    • Pohys  

      Čau. Já hledal něco jako ty a nakonec jsem skočil do All-mountainu. 150mm zdvihu, převody 2×10 a trailová geometrie. V pohodě zvládá celodenní vyjíždky, do kopce v poho, z kopce zábava a blbnutí na trailech, taky v poho.

      0 0
      • AussigBiker  

        +1.

        0 0
      • Mr.Dan  

        Tak trochu nápodobně. Nejdřív jsem si jako univerzála postavil lehký karbonový 27,5' celopevňák, abych následně zjistil, že 130mm 29' AM full s jezdivým obutím a lehkýma zápletama je ještě o dost univerzálnějším náčiním. :)

        0 0
        • Smazaný účet  

          No zjišťuju už delší dobu, že žiji na jiné planetě než 90% BF. Ve vlákně „univerzál“ řešit údržbu tlumiče a zdvihy 150/150!

          0 0
          • novas752  

            Tak on to univerzál je. :) Nenajde se moc terénů kudy bys na am/en neprojel a na vyšších zdvizích ano. Zároveň dlouhý vejlety se pořád dají celkem vklidu zvládat. Akorát to teda nejede tolik jak gravelbike no. :)

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.