Trek domane sl5 nebo emonda sl5?

64 nepřečtených
  • Lukrecia

    Ahoj, rozhoduju se mezi těmahle dvěma krasavci. Jezdím cca 40–70 km 3* týdně a moje rekreační silnička mi už nestačí.. Převážně kopcovity terén.. Původně vyhlidly cannondale jsem zavrhla, když jsem ty treky viděla naživo

    • milmat  

      Těžká volba :-). V každém případě bych bral pouze Domane 2020 nebo Émonda 2021, protože mají střed T47 (místo časem problémového BB90) a také skryté vedení bowdenů (estetika!, možná náročnější servis, to neřeš). Pokud jezdíš jen silnici, tak jednoznačně Émonda, může jezdit bezduše, to zlepší pohodlí, ale SL je celkem pohodlná. Pokud chceš někdy dát i gravel, tak Domane. Ten umí až 38 mm pláště, má ISO tlumení, ale je těžší. Pak můžeš pořídit další kola a přehazovat je dle terénu. Dodávané záplety budou určitě první tip na upgrade.

      • ferlikster  

        Myslím že pokud budou dostupné předchozí verze ve slevách, tak to nebude špatný kup. Pořád to jsou schopná kola, Domane 2019 je o 0,5kg lehčí než verze 2020… otázka jestli šroubovací střed a jiné vedení bowedená za to stojí (výměna středu BB90 je stejně pro servis a co se týče možného poškození rámu při výměně tak je tam doživotní záruka…).

        Moje rada zní, vyzkoušet obě kola – protože mají jinou geometrii (čistokrevná silnice Emonda vs Endurance Domane). Ta jde sice u obou nějak přizpůsobit, ale rámy jsou jiné.

        Já jsem ze startu chtěl Domane kvůli pohodlí, a jezdím na něm aero kola s 25mm bezdušemi… Povrch českých silnic totiž není zrovna proslaven svou kvalitou. Isospeed svou funkcí neruší, spíš mi jakoby snižuje práh citlivosti.

        • milmat  

          BB90 je problém, Trek od něj upustil a nová kola mají Praxis T47. Reklamovat je opruz, stojí čas. Před tím ti budou cpát oversize ložiska. V čem je ten rozdíl hmotností u Domane 2019 .vs. 2020? Něco přidá ten T47, 100g? Záplety na 2020 mají dost těžké ráfky, co jsem dohledat. Ale nevím, co dávali na 2019. Ale mě se i tak líbí ta možnost z něj udělat gravel, úložný prostor v rámu, vedení bowdenů atd.

          Ještě jsem zapomněl, že na Domane se dají dát blatníky, na Émondu ne. Půjde tam i zadní nosič.

          Já plánuji k Émondě koupit právě Domane, na zimu s blatníky a v létě na mix asfalt a gravel. Původně jsem přemýšlel nad Checkpointem, ale Domane bude pro mne lepší.

          Takže pokud mohu mít jen jedno kolo a jezdím celý rok, chci i gravel, tak Domane je dobrá volba.

          Na léto a asfalt Émonda.

          Je potřeba si toto promyslet nebo koupit obě :-)

    • Lukrecia  

      No, určitě to bude 2021, se svojí výškou koukám po vel 50/52 a ty už jsou v těch starších beznadějně vyprodané.. A s vyzkousenim to nejspíš nebude o moc lepší.. V obchodech většinou mají větší kola a ne ty pro prcky :D moc se mi líbí Domane.. Finančně se na tom kole tak jako tak dost vykrvim, takže na nějakou obnovu kol to tak rychle nebude, ale říkala jsem si, že bych na něj hodila 28 pláště… Pro začátek..

      • milmat  

        To vyzkoušení se určitě vyplatí, ale věřím, že sehnat obchod kde mají obě v tvé velikosti bude problém. Zkusil bych větší trek obchody. Hezké jsou bohužel obě. Zvaž, co je pro tebe priorita: jestli hmotnost .vs. univerzálnost. Ty barvy je také lepší vidět naživo.

        28 mm na silnici začíná být standard. Jaké pláště, o tom se zde vedou také dlouhé diskuze…

        • ferlikster  

          Pro Domane jsem jel nakonec do Rakouska, kde ho v mé velikosti (62) měli a náhodou i v barvě a výbavě kterou jsem chtěl. Z jejich marketingu má člověk pocit, že všechno jde koupit… ale realita je bohužel jiná.

          • Maka123  

            Já na 62 čekal skoro půl roku :)) jinak ten střed BB30 je celkem bezproblémový, jenom to chce trochu údržby. Na původní ložiska jsem najel 20000km.

            • milmat  

              BB90 se časem otlačí a zvýší se vůle mezi otvorem v rámu a ložiskem. Trek standardně doporučí oversize ložiska, která jsou o tuším 0,1 mm větší. Pokud se vytlačí i tato, pak mění rám – pokud to spadá do podmínek celoživotní záruky – musí to být stále první majitel + doklad o koupi.

              Kdy se tento neduh projeví záleží na stylu jízdy (silová), prostředí (terén, CX) atd. Někdy to začne zlobit po 15 tis. km, někdy několik desítek tisíc km. Někomu se to neprojeví. Časem se uvidí, jestli bude T47 lepší.

              • jecnak  

                Plus je ještě třeba mít rám registrovaný v systému Treku. To ale majitelé vědí.

                U T47 vidím problém ve velmi malé ploše pro stahovák. Jak šroubovací miska zatuhne v rámu, bude problém ji dostat ven. Uvidíme.

    • mykovec  

      Asi by bylo dobré ukázat, jaká silnička Ti už nedostačuje a říct i proč…jinak vaříme tak nějak z vody…

      • Lukrecia  

        Teď mám tenhle rekreační stroj:

        https://www.kola-radotin.cz/…nister-black

        řazení sora…

        když jedu 60 km, bolí mě celej člověk teda hlavně záda, ruce… nohy by ještě šlapaly

        některý krpály na berounsku jsou vážně zážitek :(

        • matej1111  

          ja by som nechal stary bicykel len hodil tam z bazaru galuskove c24 dura a lahke kluky a bol by z toho iny stroj. Základ su lahke kolesa, lahke kluky a ešte riadna obuv a pedale.

          • ˘Ö˘ Krab  

            To je jedna z dobrých cest, podle mě. A případně řešit odstupňování kazety a nejlehčí převod. Vše ostatní až při poškození nebo opotřebení.

            • matej1111  

              kluky dajme tomu kompakt 50/34, Kazeta Shimano Ultegra CS-6500 9sp 14–25 14,15,16,17,1­8,19,21,23,25)

              • ˘Ö˘ Krab  

                Jestli má fakt kopce, tak kazetu do 28.

                • matej1111  

                  alebo trojprevodnik :) ja mam kopce 52/39/30 kazeta 12–23

                • Nydlak  

                  Dle specifikace tam již 28z má pokud ji nevyměnila.

                  Do kopců s menší výkonností klidně 11–30z a k tomu kompakty. Nová Sora hazka to pobere.

                • milmat  

                  Bazar kola jsou ruleta, investice do rafkových kol jsou vyhozené peníze. Ano, nové kolo jsou ještě víc vyhozené peníze, ale větší radost. Kazeta do kopců spíš ještě větší, záleží co tam má teď.

                  • Lukrecia  

                    Mám tam to, co je ve specifikaci, nic jsem na kole neměnila

                    • milmat  

                      A potřebuješ lehčí převody ? Teď máš 34×28 nejlehčí.

                      • matej1111  

                        alebo ked oplachnut peniaze tak poriadne a zobrat https://www.mtbiker.sk/…racing-.html :D

                      • Lukrecia  

                        Myslím, že bych snesla i lehčí

                        • Nydlak  

                          Pokud máš Shimano SORA, RD-3000, 9s tak můžeš mít i 32z vzadu. Tj převod 34/32 což už je dost lehký převod do kopců. Problém je s většími skoky mezi převody, pokud nevadí tyto skoky tak bych pro začátek raději vyměnil kazetu. Oba Treky mají stejný rozsah jako máš nyní. Takže tím si nepomůžeš.

                          Níže specifikace sora RD-3000

                          silniční měnič na 9 kolo

                          krátké vodítko – největší pastorek 32 zubů (pro 2×9)

                          střední vodítko – největší pastorek 34 zubů (možno 3×9 nebo 2×9 ale nesmí se překročit rozsah napínání)

                          rozsah napínání řetězu: 37 zubů – SS, 41 zubů – GS

                          rozteče kladek :

                          krátké 75mm

                          střední 95mm

                          • Lukrecia  

                            Copak není rozdíl, jestli mám 2×9 nebo 2×11 při stejném počtu zubů?

                            • DaD  

                              V rozsahu ano, ale nalezení optimální kadence je při menším počtu pastorků mnohem obtížnější a jízda není tak komfortní. Jsou tam prostě moc velké skoky mezi jednotlivými pastorky.

                              • Peslezedirou  

                                Tak. Vyměnil jsem kazetu 12–27 za 11–32 a přijde mi, že poměrně dost řadím a je pro mě težší najít ideální převod, mám 10s.

                        • mykovec  

                          Jaké kopce jezdíš, že Ti 34/28 přijde málo? Jezdit kopce na lehoučké převody není moc cesta, jak zvýšit výkonnost.

          • jecnak  

            Jo, to je super upgrade na pohled, ale funkcne vyhozeny penize. Vrazet penize navic do silnicky na rafkovych brzdach, pokud se nejdna o neco mimo konfekci, je uplne mimo.

    • gemini  

      Stál jsem před podobnou volbou: Domane SL6 2019, Domane SL6 2020 a Emonda SL6 2021…

      U mě to vyhrála po testu Domany právě Emonda: je lehčí, umožní sportovnější posed, ale s podložkama není problém i méně agresivní – u Domany bych bez použití představce se zásadně negativním sklonem nedal řidítka do dropu, který bych potřeboval. Komfort u Domany byl enormní, ale Emonda taktéž není žádný kostitřas a to ani na vysokých karbon kolech. A SL5 v šedavé je v reálu nádherná, jen bych časem dal karbon nástavec a nemělo by chybu…

      • ferlikster  

        Já mám ještě dvě podložky místa pod představcem ke snižování. Oproti endurance bikefitu při prodeji jsem časem šel o dvě půlpodložky dolů a hraju si s myšlenkou to dát ještě níž :).

        Někdy vyrazíme na spanilou jízdu :)

    • Pikador  

      Do kopcovitého terénu na švihy okolo 55 km bych volil Émondu, a to hlavně proto, že je asi o 3/4 kg lehčí než Domane. Pokud tedy silnice mají hladký povrch. V případě hrbolatého povrchu už to tak jednoznačně nevidím.

      Ještě pár postřehů. Mám Émondu SL5 2018, najeto asi 4 tis. km. Několik věcí mě u ní nenechává klidným:

      • přestože výškou postavy i rozkroku zapadám do první 1/3 velikosti M dle tabulky výrobce (tedy žádné lavírování na pomezí), nemohu se zbavit pocitu, že to kolo je dlouhé. Sedlo vs. pedály si nastavím snadno, ale dosáhnout na rodla do úchopů na brzdy už prostě vyžaduje flexi, kdy se často přistihnu, že už sedím v sedle moc vepředu a musím se nutit zpět a k většímu natažení. Řešením by mohlo být zkrácení představce, ale obávám se, že 2 cm to neřeší a vozit kratší jak 8 cm už mi nepřijde přirozený. Tedy dle mého názoru je u Émondy nutné počítat s tím, že je skutečně svou geometrií stavěná pro velmi sportovní posed. Model 2021 má dokonce ještě více sportovní geo, než 2018, když koukám do tabulek. To by pro mě bylo snad už nejezditelné,
      • i u tak proslulého výrobce, jako je Trek zjistíš, že bowdeny jsou v kontaktu s krkem, což způsobuje jednak rachocení při přejezdu nerovností a pak se pomalu ale jistě prodírá rám. Řešení se nabízí, buď zkusit na bowdeny navléci něco měkkého (např. gumovou průchodku, je to pakárna dělat a problém může být s fixací) anebo si na rám v dotyčném místě nalepit pásku (neodstraní klepání). Myslel jsem však, že doba, kdy bylo třeba si zakoupené výrobky doma dodělat, je výsadou východního bloku a navíc 30 let zpět. Nebavíme se o kole ze supermarketu,
      • osazené záplety, které mají označení jen „Bontrager Tubeless Ready“ jsou, snad by se dalo říct i, lowcost. Nejsou ani moc lehké, ani moc pevné, ani příkladně zpracované (hrana na spoji ráfku, odloupávající se nálepky),
      • z osazeného sedla Bontrager Montrose Comp se ozývá loupání, pokud např. kolo za něj nadzvednu, typicky při přenášení,
      • hlavové složení (myslím, že je použito něco základního od FSA, nemám u sebe přesnou specifikaci) mi začalo tuhnout. Zatím jsem vyřešil jen povolením tak, aby ještě nebyla vůle a nastalo mezi námi příměří. Ale něco se tam děje a to mi vadí, protože kolo nikdy ani nezmoklo, a jezdí po hladkých cestách, takže k tomu není důvod. Co jezdím jiná kola, ta dostávají zabrat, ale hlávko mi nikdy nestávkovalo,
      • řazení Shimano 105 r5800 nefunguje tak, abych si na něj za ty tisíce km zvykl a řadil bezchybně. Při řazení nahoru je třeba skutečně opatrně tlačit na páku, přičemž v průběhu tahu dojde k přeřazení, pak je třeba na páku tlačit dál, jinak řetěz spadne zpět a pak až se ozve kliknutí. Navíc na malé placce se to chová jinak, než když řadím z velké placky (nemluvím o přesmykači). To jsem třeba u 105 r7000 nezaznamenal a tam jsem byl spokojen bez výhrad,
      • už od nového kola je pohon na velké placce hlučný, zatímco na malé zůstává zticha. S tím, jak se převody opotřebovávají se to horší. Tedy když jedu na velkou placku (95% času), neustále poslouchám zvuk převodů. Je to takové chrčení, chrastění, které bohatě přeřve aerodynamický hluk. Pokud řetěz hodně namažu, trochu se to zlepší. Když porovnávám s kamarády, někomu to nedělá vůbec, někomu trochu, ale u mě je to nejhorší. Různé převody, různé stáří. Snažil jsem se přijít na důvod a patrně to způsobuje řetěz, jak nasedá na kladky. Při každém dosednutí se mírně pohne prstýnek kolem čepu a cvakne to. Tisíckrát za minutu cvaknutí = chrastění. Čím napnutější řetěz (velká placka), tím horší,
      • konečně střed BB90. Zatím mi nevrže, ale zato jde ztuha. Tedy ne nijak výrazně, ale když roztočím kliky na prázdno, ty udělají několik otáček a pak se najednou zastaví. U jiných kol se točí snad půl minuty a pak pomalu dobíhají a když se zastaví, potom snad ještě někdy i trochu couvnou. Na garanci mi řekli, že je to prostě vlastnost a nedělá to skutečně jenom mě, jak jsem mohl vidět třeba na YouTube. Nechápu!

      Na závěr se omlouvám, že jsem smotal pátý přes devátý, tedy vlastnosti, které ovlivňuje Trek a které jsou výhradně v kompetenci dodavatelů komponentů, ale hodnotím SL5ku jako celek, tak mi to snad prominete.

      Ještě podotýkám, že nejsem expert, ale hobík a píšu to tak, jak to cítím, tedy se mohu někdy i šeredně mýlit a třeba jenom neumím jezdit a servisovat :-)

      Pokud bych se dneska znova rozmýšlel, jakou silničku koupit, asi už bych Trek nevzal. Neuměl bych si vybrat: Émonda je na mě zdá se dlouhá, přičemž Domane mi vyhovuje o poznání více. Je kratší, vyšší a pěkně se mi na něm jelo, když jsem zkoušel model 2021. Jenže zase bych asi mentálně neunesl, že jezdím na silničce za 70 tis., co má přes 10 kg. Vím, že v praxi to jako hobík nepoznám, ale já jezdím pro dobrý pocit a tohle mi ho kazí.

      Jinak se mi Domane 2021 moc líbilo při hodinovém vyzkoušení: kromě té hmotnosti je to vychytané kolo, pohodlné, s úložným prostorem v rámu, integrovaným držákem zadní svítilny (která skvěle funguje i ve dne) v sedle apod. S plášti 35 mm je to navíc rychlé, pohodlné a velmi univerzální kolo, zvláště na české silnice. Neprotiřečím si trochu? :-)

      • jecnak  

        Kolo máš pocitově nejspíš dlouhé, protože máš originál řidítka od Treku, která mají obří reach, což může někomu vyhovovat a někomu to prostě nesedne. Stačí vyměnit za pro tebe vhodnější.

        Bowdeny u Treku jsou z tovární montáže vedené každý na svou stranu řazení, takže opravdu dochází ke kontaktu s hlavovkou. Možností je to přeházet na druhou stranu a řadící lanka ve spodní trubce se pak budou křížit, což ničemu nevadí. Předělával jsem si tak všechna kola, co jsem od Treku koupil.

        Velká část problémů, co popisuješ, je ale problém spíš prvních hydraulických sad od Shimana. Případně u středu se jedná o vlastnost owersize ložisek.

        Co se týče kol máš pravdu, tam Trek nepochopitelně dával dráty pochybné kvality a u zadních praskaly dráty, ráfky. Obratem to ale řešil výměnou (obvykle za lepší model) v reklamaci. Na druhou stranu v cenové relaci kola jsou osazená zapletená kola alespoň bezdušová a mají široký ráfek.

        Totéž hlavovka, kdy i na top model mtb fulla osazuje základní nezatěsněné FSA.

        Co se týče pocitů z Domane, tak by to chtělo hodit Domane a Emondu na stejná kola a pak porovnávat ideálně s wattmetrem. Mám ale pocit, že pak v reálu bude Domane rychlejší. (nerovná se zábavnější)

        • milmat  

          Domane rychlejší?

          Ta kola na Domane SL5 2020 budou hodně „základní“. To mě principiálně nevadí, mám za ně náhradu.

          • jecnak  

            Ano, myslím, že Domane bude rychlejší za podmínek, pakliže na ni dáš stejná kola jako na porovnávanou Emondu a nastavíš stejný posed = kola a jezdec budou stejně aero. Rámy jako takové jsou ± stejně aero. Pak už je to jen o tom, že Domane vyfiltruje velkou část nerovností a vibrací a umožní jezdci podávat kontinuálně stálejší výkon a sníží ztráty vibracemi. Je to ale jen moje domněnka a dokud to nezměřím, tak nemá příliš cenu, se o tom dohadovat.

            Jak jsem ale psal. Kolo možná bude rychlejší, ale nebude zábavnější – větší hmotnost, jiný úhel hlavy – 1,8° v 58, délka stopy atd..

      • Lukrecia  

        jo.. taky si říkám – kolo za 70a bude vážit jak to moje za 20 :D na druhou stranu.. ty vlastní kila, co tahám navíc by taky šly ubrat :D

        pokud bys nešel do Treka obecně, jaký kolo bys vybral?

        • Pikador  

          Jaké bych si koupil? Já jsem se nad tím podrobně nezamýšlel. Ta poznámka se týkala spíš situace, kdy jsem si splnil sen, koupil silničku od renomovaného výrobce za balík peněz a myslel si, že všechno bude pro mé hobby ježdění dokonalé. Jak ses mohla dočíst výše, o část iluzí jsem přišel.

          Myslím si, že když koupíš novou silničku za 70 tis., nemůžeš sáhnout vedle. Řešil bych to spíše podle pocitů, která se Ti bude víc líbit a chytne Tě za srdce, zároveň abys měla bezproblémovou záruku, tedy slušného prodejce a kvalitní dostupný servis. To by asi byla má kritéria. Pokud jsi amatér bez závodních ambicí (to zní hrozně, ale myslím to dobře  ), domnívám se, že nemůžeš poznat mezi stroji jednotlivých výrobců v této cenové kategorii rozdíl.

          S tím souvisí má další myšlenka: kupuješ si nové kolo proto, že Tě ze starého bolí ruce a záda. Za to ale podle mě Trek Lexa nemůže. Bude to způsobeno nastavením posedu. Ten buď na svém kole dokážeš vyladit, anebo zjistíš, že máš špatnou velikost (geometrii) a pak je třeba koupit jiné. Ale nevnímal bych to tak, že Lexa je kostitřas a s Émondou to bude lahoda. Stále se bavím o tom, že jezdíš hladké silnice, pokud ne, může nastat zlepšení díky karbonu obecně anebo tlumícím prvkům.

          Rovněž bych si dovolil polemizovat s níže uvedeným názorem, že na Lexe jezdíš 60 km, takže na Domane dáš 100 km hravě. Alespoň u mě platí, že pokud přesednu z laciné silničky na drahou, zlepším se třeba o 5 až 10 procent. Ne o 80%. Mám vyzkoušeno, že když jedu na Émondě 50 km průměrem 30, a pak tu samou trasu na Galaxy Orion cross, jsem asi stejně unavený a průměr mám zhruba o 2 km/h horší. A to jsou ta dvě kola svou konstrukcí a zaměřením nesrovnatelná.

          Nikomu nic nenutím, píšu to jen proto, abys neutratila úspory a pak nezjistila, že to jede jenom o trochu líp a záda Tě bolí stejně.

    • Lukrecia  

      Klasicky – chci za ty prachy to nejlepší, co můžu dostat :D aby mi byla jízda pohodlná, ale zároveň abych jela rychle, vyšlápla v pohodě všechny kopce (na Ještěd se teda nechystám..) a taky bych ráda výhledově začla jezdit větší nájezd než tech 60km za den.. Kupuju kolo ne na pár let, ale na hodně :D a nějakou dobu se ho nechystám upgradovat (nejsou prachy).. maximálně koupim užší pláště, ale na nový kola si rozhodně třeba 5 let počkám…

      teď s tou svou silnicí jezdím těch 40 km cca za 1:30 až 1:45 (záleží, jak fičí vítr :D).. předpokládám, že ani s Domane se nedostanu na horší čas?

      • gemini  

        Za mě a z mých zkušeností: na rychlosti víc než váha kola a kvalita osazení, udělá padnoucí geometria a dobrej posed…Takže jestli Emonda/Domane, pokud pominu věci jako větší univerzálnost Domany, ale nižší váha Emondy, bude v důsledku jedno, pokud Ti kolo bude sedět a nastavíš si na něm posed, na kterým vydržíš v tempu celej vejlet…

      • ferlikster  

        Rychlost nebude úplně primárním kritériem, ani Emonda ani Domane tě nebudou zásadně omezovat k dosažení průměrné rychlosti přes 30kmh. V dosažení tohoto tě posune správně nastavený posed a kondice.

        Když dneska na svém kole zvládneš jen 60km, tak na Domane dáš 100km hravě. Jak píše gemini ta Emonda není žádný kostitřas, ale netlumí tak moc.

      • mykovec  

        Pár postřehů ortodoxního silničáře…

        Mám trochu obavu, že mezi tím co máš teď a těmi dalšími Treky nepoznáš moc rozdíl a rychlostní průměry taky nijak propastně vyšší nebudou, vzhledem k proinvestovanýmu keši 60–70t to nebude žádný extra posun vpřed, jak by se za ty peníze slušelo.

        Atypický průřez sedlovky, „tlumící prvky“ nebo úložný prostor v rámu by mohly být zdrojem budoucích problémů – různé pazvuky a chybějící náhradní díly.

        Já staromilec bych šel do karbonu s klasickou geometrií nebo minimálním sloopingem, nebral bych kotouče, pláště 25mm max 28mm, tlustší prostě nejedou a kecy o tom, jak frčí 35mm pláště svědčí o tom, že toho dotyčný na silnici moc rychlých km nenajel.

        Na silnici je základ aerodynamika, silničář ví, k čemu je forbec s negativním sklonem a dolní úchop řídítek.

        Do kopce je znát každé kilo, dát 60T za silničku s 10kg je podle mě slušná hloupost

        Silniční posed je docela atypická poloha, ne každý je schopen mít řídítka třeba 5–10 cm pod úrovní sedla. Je třeba si na to zvykat, během jízdy měnit polohu, protahovat se … než odjedeš 5 hodin v kuse může trvat řadu měsíců…, zvlášť, když nejezdíš v zimě, protože na jaře začínáš vlastně znovu…

        • ˘Ö˘ Krab  

          Nejsem ani ortodoxní, ani silničář.

          S (ne)rozpoznatel­ností rozdílu víceméně souhlasím. S dalším bodem (atyp. sedlovka a podobně) také.

          S geometrií už to nemusí být tak žhavé, pokud má dlouhaté končetiny, tak spousta slopingových rámů jí může padnout víc. Pokud je na velikost 50/52, tak slopingy mohou být velmi zajímavou alternativou, která umožní snazší nastavení dobrého posedu. Hlavně nevybrat velký rám – dlouhý a s příliš vysokou hlavou. Na tom si o dobrém posedu a případné aerodynamice může nechat jenom zdát.

          Širší pláště ne, že by nejely, ale prostě kladou ve velkých rychlostech odpor vzduchu tím, že jsou širší. A roli bude hrát hmotnost pláště. A průchodnost pláště rámem/vidlicí – na 35 mm už musí být kolo s rámem CX ražení, tam určitě není vrcholná aerodynamika na pořadu dne.

          Šel bych možná do galusek – těžko je sjede za sezónu.

          Ne každá postava – zvlášť u menších lidí, je kompatibilní s velkým dropem řídítek proti sedlu. Naopak, u menších postav je celkem normální mít i na silnici rodla a sedlo takřka v rovině. Prostě to tak vychází. Jestli bude představec v pozitivu nebo negativu záleží na konkrétním rámu/výšce hlavové trubky a nastavovaném posedu.

          Do kopců bych předně volil co nejlehčí záplety. A hodně řešil jejich obutí. 10 kg sportovní silnička je opravdu nesmysl – to je tak na robustní silniční cestovní kolo s požadavkem na nezničitelnost.

          K posedu jsem se částečně vyjádřil výše, se zbytkem takřka souhlasím. Ono posed není jen o dropu (5cm je celkem nic, to je víceméně v rovině se sedlem), ale především o technice šlapání a zapojení svalových skupin. Není samoúčelný, vždycky je o kompromisu mezi dlouhodobě udržitelným (optimálním) výkonem a odporem kladeným vzduchu.

          Pokud jde o kopce, tak primárně výšku řídítek v tomto případě řešit tak, aby se jí dobře jelo ze sedla. Na zbytek má zmíněný dolní úchop. Pak už jen vybrat správný tvar a velikost oblouků …

        • Lukrecia  

          panejo.. to jsem úplně nechtěla slyšet, že za ty prachy ani nepoznám rozdíl…

          ale každopádně díky za všechny vaše postřehy a připomínky tady..

          s cannondalem na tom budu nejspíš podobně. https://www.cannondalebikes.cz/…o-carbon-105

          osobně bych preferovala kolo bez kotoučů, ale vybrat karbon s čelistma je teď nadlidskej výkon.. v podstatě jsem našla jen tenhle cannondale a pak pinarello.. a až si jednou (možná) budu chtít koupit lepší kola, seženu je vůbec jako bezkotoučáky?

          • mykovec  

            Napiš o sobě víc. Jak dlouho jezdíš na kole, kolik máš najeto a na čem a nějaké tělesné parametry.

            Kotouče mají podle mě smysl jen pro toho, kdo jezdí za jakéhokoliv počasí a nemůže si vybírat. Brzdy se chovají téměř stejně jako za sucha, samozřejmě adheze pneumatiky je někde jinde, což je problém, který ten výkon zase limituje.

            Jediný pozitivum je ten konstantní výkon, vše ostatní je spíš mínus – cena, hmotnost, údržba, problémy s různými pazvuky.

            Jezdím na silničce 25let, celkem sleduju vývoj a trendy a rozhodně ne všechno, co se nově objeví je změna k lepšímu.

            Silnička by měla mít nízkou hmotnost a tuhost rámu a kol, dobrou aerodynamiku a jemně poskládané převody. Do převodového poměru tak ± 3:1 (52/17) by mělo být odstupňování po zubu, u bab a „víkenďáků“ snad i míň.

            • ˘Ö˘ Krab  

              Tak hlavně: žena do kopců a bez výdrže asi raději kompakty nebo dokonce něco „sub“ pod 50z velkou, ne?

            • milmat  

              Já bych už ráfkové brzdy nechtěl, jedině kotouče. Ano, je to lehce těžší, ale pak jen samá pozitiva :-).

          • Gwaihir  

            Canyon se ti nelíbí?

    • ann69aa  

    • Lukrecia  

      Canyon si neposkladam a nechci na něj čekat půl roku :(

      Ale teda něco víc ke mně:

      Měřím 166 cm, postava normální (nějaký to kilo jde vždycky sundat, ale žádná hrůza..), o dlouhých končetinách si můžu nechat zdát :D, můj Trek Lexa v hliníku je velikost 50 (možná je to málo? V Radotíně mi tehdy tvrdili, že dobrý..).. donedávna jsem si pocitově myslela, že by mi bodlo posunout sedlo víc dozadu, ale když jsme ho posunuli naopak dopředu, evidentně sedím, jak mám a posed je pohodlnější.. což teda asi spíš svědčí o tom, že větší rám ne?

      Jezdím 3× týdně těch 40–60 km, průměrně 25km/hod, převážně kopcovitý terén. Jezdím 3. rokem a pokud je v zimě sucho a aspoň 5° snažím se vyrazit aspoň o víkendu..

      Od novýho kola si mimo jiné slibuju i to, že dík přechodu ze Sory na 105 se mi ty kopce vyjedou trochu snáz?

      Původně jsem zvažovala i to, že bych postupně začla svoji Lexu upgradovat – nový kola, nový řazení, ale bylo mi řečeno, že si mám radši koupit nový kolo v karbonu a pak případně pořídit lepší kola..

      • ˘Ö˘ Krab  

        Možná hloupá otázka: máš tam silniční pedály, máš dobré tretry?

        Kdybys pro začátek koupila nějaké super záplety, uděláš asi nejlépe.

        Samotná výměna Sory nebo rámu za karbon až tak moc nevyřeší.

      • mykovec  

        Geometrii Tvého rámu jsem neviděl, ale 50cm si myslím nebude malý, spíš naopak. Já mám 190cm a mám L-ko 56cm Meridu Scultura Team Evo a ještě jednu silničku v hliníku vel 58cm, oboje to má malinkatý slooping a délku horní rámové trubky horizontálně 57.5cm.

        Přechod ze Sory na 105 poznáš ve dvou převodech vzadu navíc, což je plus pro jemnější odstupňování kazety a bude tam trochu lepší ovládací komfort. Pokud je ta Sora v pořádku a lanka a bowdeny OK, tak ten rozdíl nebude nijak propastný. Ani váhově tam moc rozdíl nebude. Výrazněji lehčí je až Ultegra a o parník pak Dura.

        Nápad s upgradem mi naopak nepřijde mimo. Hliníkový rám nemusí být vůbec špatný, pokud je dost tuhý a není to žádné těžítko, což si myslím u Treku nebude Trek dával rámy vždycky lepší než komponenty, co se na ně věšely.

        Kolik to Tvoje kolo váží, bez různých brašniček a doplňků…možná není těžší než to, co se chystáš koupit… Ještě bych se zeptal, kolik váží samotná kola, tak jak jsou i s obutím a kazetou?

        • mykovec  

          Ještě k tomu výjezdu do kopce: jestli jedeš na Soře nebo 105 je úplně jedno…

          • zarkow  

            Kolegové ti radí velmi dobře a rozumně, investice do nového kola je opravdu na zvážení. Ano nová hračka

            ti přinese počáteční wou efekt, ale realita bude podobná současnému kolu. Ano, dobrý karbon dokáže pobrat nerovnosti lépe než hliník, ale na průměrné rychlosti to nepoznáš. Pokud ti vyhovuje současná geometrie, upgrade pohonu a kol může být smysluplnější investice.

            • Nydlak  

              +1

              Začal bych výměnou pláště.

              GP5000 je dobrá volba a pokud se dá v 28mm variantě tak je vcelku pohodlná.

          • UHU  

            kolik převodů má sora a 105?

            • mykovec  

              Tak Sora má o dva pastorky míň, chce to rozumě poskládanou kazetu. Ve specifikaci toho kola je

              50/34 a 11/28, to mi moc rozumný nepřijde. Já bych volil 48 nebo 46/34 a 12/3/4/5/6/7/9/2/5. Otázka je, jestli by bylo 34/25 pro ženu dost. Mě třeba stačí 39/23–25, ale já jsem starej mezek a těžší převody do kopce mi nevadí.

      • Gwaihir  

        Tak červený xs canyon a máš ho v půlce srpna, možná dřív. Poskládat je to malina, ale za pár korun ti to postaví I ve tvém oblíbeném servisu. Pro ně to bude chvilka.

        Ale silnici nejezdím, tak nevím, jak moc je to vhodné kolo. Jen mi přišlo, že zadání karbon + 105 + rafkove brzdy splňuje.

        Každopádně ti přeju, ať ti to jezdí, ať už vybereš cokoliv.

    • Lukrecia  

      Už jsem ho sem dávala o pár příspěvků výš.. https://www.kola-radotin.cz/…nister-black

      Nevážila jsem ho (a samotný kola už vůbec ne), ale podle specifikace by mělo mít bez pedálů cca 9,5 kg

      • mykovec  

        Specifikace je na papíře a ten snese všechno.

        Jestli máš nějakou slušnou digi váhu, zvaž se s kolem a bez něj. Kola se dobře váží na kuchyňské váze, předpokládám, že holky si tam dají jako podklad ubrousek :-)

        Velmi slušný treninkový kola budou mít do 2.5 Kg včetně obutí a kazety, když to bude i s upínákama tím líp.

    • DaD  

      Mezi Emondou a Domane bych volil určitě Domane. To kolo je univerzálnější a velkou výhodou je možnost instalace blatníků. Emonda je lehčí a zaměřená na sportovnější jízdu. V reálu bude o něco rychlejší a to zejména v kopcích. Domane je celkem těžítko, ale na jízdě to není více-méně poznat. Velké plus je IsoSpeed a s ním komfortní svezení. Další nemalé plus je úložný prostor v rámu. Vejde se tam toho opravdu dost. Jde tam nacpat i pláštěnka atd. a nemusíš to tahat po kapsách. Zapletená kola jsou tragédie a na kole za tyhle peníze nemají co dělat. Bohužel to tak dělají všichni a je potřeba s tím počítat. Můj názor tedy je, že na tvoje ježdění jednoznačně Domane a k tomu lepší kola.

      • miksteiner  

        Manželka jezdí Domane SL6 2019 v „továrním“ provedení a to co předvádí při každém výjezdu ze zatáček při akceleraci mi vždy vykouzlí ůsměv a vrásky najednou. A to za to prý nějak zvlášť nebere. Nevím zda v tom mají prsty tovární záplety nebo tuhost rámu. Nevím. Každopádně mám také dobré zkušenosti s koly Paradigm na Emondě SL6 a nemohu proti nim říci křivé slovo. Za 10 tis.km žádný problém. Zažily opravdu dost a nebyl žádný problém s rozcentrováním nebo snad praskáním drátů. Navíc je provozuji na bezduších a je to znát. Prostě bych ty kola ůplně nezatracoval.

        • DaD  

          Ty kola nejsou špatná co se jízdních vlastností týká, tuhost je dobrá. Jsou tedy těžší a náboje mají dost mizerné konusy, ale jezdit se na tom samozřejmě dá. Pokud se na to dají opravdu slušná kola, tak to jede ještě o level lépe.

    • milmat  

      Ještě k tomu BB středu. Teď mi začala lupat Émonda SL 2019, má najeto 12 tis. km za rok a kousek (v záruce). Pravé ložisko jde vyndat prstem.. Je pravda, že tam pošlu ve spurtu pěkné watty, ale to by měla snášet. Zase taková Gorila nejsem.

      • Maka123  

        Já tak třikrát do roka sundám kliky a ložiska vyčistím a namažu,ale že by šlo vyndat rukou? Jednou už jsem je měnil a musel jsem koupit stahovák na demontáž.

        • milmat  

          Princip spočívá v jejich nalisování do karbonového rámu, takže pokud jsou vyndat rukou nebo vypadnou samy, tak je to špatně. Problém je v tom karbonu, který se vymačká a ztratí se ten přesah, co tam drží ložiska.Celkem běžný problém u tohoto typu rámů a určitě důvod, proč Trek přešel na T47.

    • cioran-m  

      Těžká volba. Když to kolo mal být Trek.

    • ˘Ö˘ Krab  

      Převážně kopcovitý terén si máme představit jak? Máš nějaká exaktní výškoměrná data, nikoliv jen subjektivní pocity nebo odhady z mapy?

      Protože, pokud to máš třeba 800–1000 v.m na těch svých 40–70 km, tak je 25 km/hod slušné. Zvláště, jestli jsi (jako na spoustě míst u nás) limitovaná ve sjezdu nekvalitním povrchem, dopravou a nepřehledností zatáček.

      Prostě průměr nemáš kde nahnat – žádná tempová rovina, žádná sedmdesátka na tachometru ve sjezdu. Počítám, že umíš jezdit na kole i dolů a moc se nebojíš.

      Proto si myslím, že by možná bylo zajímavé zvážit alternativní způsob hodnocení výkonu a pokud kopce (?), tak se soustředit na ně a VAM, tj. rychlost výstupu ve výškových metrech za hodinu. Jestli jsi teď třeba na 500 (na alespoň kilometrovém kopci, aby se vymazal vliv nájezdové setrvačnosti), tak nepotřebuješ z principu lepší kolo, ale lepší kondici a max. ještě tak jiné převody.

      A jako druhou část tréninků, odděleně od kopců, si v okolí najdi rovinatý okruh/trasu, kde několik desítek minut pojedeš v monotónním tempu soukromou časovku čistě na rychlostní vytrvalostní výkon. Něco mi říká, že zásadní problém bude právě v této disciplíně.

      Spousta lidí má totiž problém se na rovině rozjet >30 a alespoň kousek to udržet. A nemenší spousta je schopná se sice do kopce zmáčknout, ale nahoře jsou tak vyždímaní, že už se nerozejdou.

      Bez relevantních tréninkových záznamů z poslední doby je ale vše jen ryzí teorie.

    • kubikula78  

      Se zajmem sleduji vlakno,protoze Treka mam v planu na pristi rok a svoje nechat jako zimaka.Ten vahovy rozdil mezi Emondou a Domane prece nemuze byt tak dramaticky,pokud budou mit stejne vybaveni.Kdyz srovnam Emondu,ktera ma pod 6 kilo,tak bude s Durou nebo Redem a lehkyma kolama.Kdyz to same dam na Domane,tak 10 kilo mit nebude.Opacne Emonda na 105 a zakladnima kolama pod 7 kilo taky mit nebude ani omylem.Na ceske silnice se osobne priklanim k Domane.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.