• Tom New

    Mam na kole Toru 302 (prej je to U-Turn – nebot jsem na off. webu nevidel jinou a take mi to tu kdosi napsal…) a vazim asi 73 kg. Neni to malo pro zehlici funkci vidle? Nechtelo by to sehnat do toho jinou pruzinu? Na www.tuning-test.cz/ pise Milan: „Pocit, že jedete po hladkém asfaltu dosáhnete pouze vyjímečně s velmi dobře reagující vidlicí.“ Tak to asi nedosáhnu :( A to mažu silikonovym olejem věrně. Panelová cesta je šílená … Mám tam na pravé noze takové kolečko „Preload“ – vytocene doleva nadoraz. No a kdyz jsem to hodil doprava asi o 5 otocek, zdalo se mi, ze se jako nic nezmenilo. Mam shánět novou pružinu nějak? Nebo co s tím. Najel jsem 1100 km.

    Anketa: Jak se chova vase odpruž. vidle na panelovce?

    0 0
    • Hnoj  

      Na panelovce nikdy nebudeš mít pocit hladkýho asfaltu, to je nesmysl.

      0 0
    • Pavel  

      No já původně četl „tora 302 v plamenech“… :-DD Mám ji totiž na kole, tak jsem byl zvědavý, kde a za jakých podmínek mi to pufne…

      0 0
      • Tom New  

        :DDD Zdravím z konkurenčního webu, že prej ti dnes byla zima :))

        0 0
        • Pavel  

          No, aspoň bych se třeba trochu ohřál… :-)) Ale zima mi dnes nebyla; krom těch prstů na ruce… Však jsem to psal i tady v jiném příspěvku. A byl jsem dnes na silničce, takže i kdyby ta tora v plamenech byla, tak by mi moc nepomohla (ve významu tepla)

          0 0
    • mosquito  

      v 302 by mela byt standardne pruzina 63–70kg, takze by jsi mel teoreticky mit nejvetsi pohodli kdyz jsi lehce za idealni hranici – menit pero za mekkci by byla uplna kravina a na tvrdsi jeste vetsi,

      zkus si pohrat s tim kolekckem preload a pripadne na te prave noze dole mozna najdes dalsi kolecko rebound, no kazdopadne panelovka je panelovka a hladkej asfalt je hladkej asfalt

      0 0
      • Tom New  

        psal jsem v zakladajicim textu, ze to kolecko Preload mam v extremni poloze. Kdosi tu taky psal, v jinem threadu, ze je ta pruzina na 80kg, tuším…Ale dik za uklidneni!

        0 0
      • Tom New  

        Rebound mam asi uprostřed …

        0 0
    • goofy  

      A proc vozis tu pruzinovou Toru na 80mm? nemas tam U-turn? Kdyby jsi to zvednul na 100mm, tak by byl urcite i narust pohodli. Osobne si myslim, ze pokud clovek neni ultra chrt, tak nema cenu kupovat vidli pod 100mm

      Na prave noze nahore mas nejake preloud kolecko? Tam by mel byt lumic. A co dole na prave noze. Tam by mela byt zelva a zajic…

      0 0
      • Tom New  

        Ta 80 mm tam byla defaultne (Schwinn Moab) – to se dá nejak prodloužit??

        Ten preload mam max. povolenej. Se zajicem a želvou jsem si také hrál, ale moc mi to nezměklo :(

        0 0
        • goofy  

          No jelikoz to mas asi nejakou OEM vidli, tak tezko rict co v tom je za pruzinu…

          0 0
        • prozac  

          Já bych řekl, že nemáš U-Turn verzi. Tora 302 se dělá v různých provedení a U-Turn je jen jedna z nich. Schwinn má ve specifikaci uvedeno pouze Tora 302, což nic neříká, ale třeba na www.bike-eshop.cz/…nn-moab-2007 má jasně řečeno, že jde o 80mm verzi.

          0 0
          • Tom New  

            Jo, asi to U-Turn neni, kdosi mi rikal, ze je to tim Preload kolečkem. Take jsem meril ten rozmer a vyslo to spise 85, tak nevim :(

            0 0
    • milan1  

      Tohle je dobrý, přečteš na jednom webu a jdeš se poradit tam, kde o tom mají jenom mlhavé tušení :-) Protože mám v poslední době plno omylů točících se kolem tohoto testu a přitom nikdo neřeší v dotazech u mě přímo, ale spíš mailem a nakonec i takhle jak vidím, tak rozvedu zde a do více detailů.

      Tetst jako takový musí být stanoven jako náročná zkouška, kdyby jím prošla již vidlice se 100 mm zdvihu bez ztráty květinky, tak k čemu by asi byl? Vidlice 100 mm je první se kterou je možné začít testovat, mám to uvedeno jasně. Test je třeba vždy vnímat jako nástroj, který slouží k posuzování a porovnávání navzájem. Test samotný je k tomu aby sjednotil kritéria a aby kdekdo jenom nevykládal že jeho vidlice bere i mravence. Tady najednou je vidět zděšení lidí, že přeci touhle zkouškou je strašně těžké projít. Zajímavé co?

      Tak tedy vezměme citlivost. Opravdu si myslíte, že XC 100 mm vidlice bude i na té panelce zcela stejná a to na svých XC gumách jako teřba 180 mm vidlice s FR pneu? I když se snažíme eliminovat pneu vyšším tlakem, ( popsáno v postupu) tak každý jistě uzná již na první dojem, že se asi dosáhne odlišného dojmu. Test by měl prostě porovnávat srovnatelné vidlice a je třeba říct, že žádná vidlice nemůže překročit výrazně hranice své třídy o několik řádů. Proto je test stanoven jako celkový a jeho součástí jsou i další překážky.

      A teď k dalšímu tématu hodnocení a to je verze, že málokdo ze začátečníků odliší jaký vliv má i na té panelce zadní odpružení. Komfort stejné vidlice na fullu totiž je a musí být výrazně lepší, než na hardtailu. Všiml si někdo, zda jezdci odlišují na čem a jakém rámu, případně jaké geometrii byla vidlice někým zhodnocena? Kdo by chtěl na hardtailu má slova ověřit a vyzkoušet, může podhustit, zadní pneu, případně nasadit odpruženou sedlovku a jistě poznají obrovský rozdíl, jak ta „jejich vidlice“ najednou lépe žehlí.

      Dalším tématem by mohla být geometrie o keteré se vedou stálé spory, jestli má na funkci nějaký vliv a nebo nemá. tady by se jsitě podivili všichni majitelé choperových geometrií a tedy pořádně podkopnutých a položených vidlic. Při přímém srovnání by se asi divilí, jak více postavená vidlice bude žehlit lépe a to dokonce i s nižším zdvihem. Vliv geometrie na komfort je jistě málo známý a když naznačím, že extra drahá vidlice osazená takovýmto nevhodným způsobem je znehodnocena. Je jisté že případná záměna za levnější funkční vidlice a současně i rámu s vhodnou geometrií by možná za stejné peníze řešilo situaci komfortu a také ovládání daleko lépe. Toto je ale věc, která vyžaduje dostatečné znalosti jezdce, tyto znalosti bez patřičných podkladů a vlastního případného testování málokdo pozná.Právě na objevování takovýchto souvislostí by mohlo sloužit testování. Měřák na ověření geometrie úhlu hlavové trubky je mimochodem u mě na stránkách k dispozici. je to součást, která může sloužit každému, kdo opravdu chce něco řešit a objevovat pro sebe.

      Dovede si někdo představit, kolik informací se skrývá k opravdovému jízdnímu testování s takovýmto potenciálem? Shrnu – jaký vlivna komfort má geometrie, jaký konkrétní rozdíl je u fulla a hardtaila, jak mnoho se může propadnot špatná vysoko zdvihová vidlice a případně zase o kolik příček vzhůru dokáže postoupit kvalitní nízkozdvihová vidlice? Stále probíraný rozdíl ocel verzus vzduch a podobné další výsledky.

      Tohle vyžaduje opravdu přesnost a rozlišování, které nějaké jednoduché projetí terénem nemůže nahradit. Právě tohle by mohly řešit opravdové a poctivé testy a recenze. Takhle by mohly vypovídat výsledky, kdyby si jen odborné časopisy plnily opravdu svou odbornost a nebo kdyby se do toho dokázalo zapojit dostatek aktivních lidí. Práce pro jednoho člověka a zvláště shánění všech dostupných vidlic a geometrií to rozhodně není. Existují samozřejmě zákonitosti, které není třeba zkušeným objevovat ale těch opravdu zkušených mnoho není a tady je to vidět opravdu markantně. Přesto i pro zkušené se mnohdy objeví informace, které mohou překvapit.

      0 0
      • delfyn  

        stručně a jasně:) už jsem si vytiskl papírovej sklonoměr jsem zvědavej na kolik přijdu u mýho starýho hardtaila kde byla původně pevná vidlice. Jinak aby to bylo optimum tak by to chtělo měřit úhel při sagu, ne?

        0 0
        • milan1  

          Až se propracujeme k takovýmhle detailům, tak budeme opravdu daleko. Zatím by stačilo hledat samotné nejjednodušší využití. Sag je součást osazení vidlice a narazil jsi vlastně na další možné využití, to je různé pružiny v jedné vidlici a copak nám to udělá se sagem? Geometrií? A vlastně celkovými výsledky v testu a to pro různé váhy? Není toho dost, co by se dalo objevovat pro všechny zkušenější a hravější?

          0 0
          • delfyn  

            No tak bez Sagu mám cca 70stupňů vzadu a vpředu jen 68 a se sagem se to posune skoro o 2 stupně. Podle mě to mám jen tak tak. Protože větší sklon vidlice dle mě nezmenší výrazně pohupování ve stoje, ale dost zmenší citlivost na menší nerovnosti při malých rychlostech. Při větších nerovnostech a rychlostech to beru zase jako výhodu, protože náraz jde víc zepředu

            0 0
      • Tom New  

        Já chtěl, Milane, jen názor více lidí, hlavně těch, co případně s Torou jezdí. No a výsledek vidíme oba: není tu jasné ani to, zdali existuje Tora 302 U-Turn a je-li rozdíl oproti 302 a jaký … Hlavně že rád jezdím a vidím, že nejsem sám, kdo by chtěl lepší pružení.

        0 0
        • milan1  

          Samozřejmě by to bylo zajímavé ale to by chtělo spíš nějaké společné testování. Využij proto radši test prakticky pro sebe a zkoušej porovnávat přímo dvě vidlice proti sobě. Získáš zkušenosti, které tě naučí rozlišovat víc, než jenom samotnou jízdou v terénu.Ukáže ti o kolik je vlastně která vidlice asi lepší. Tohle v terénu těžko pojmenuješ a jak poznáš, tak se v tomhle testu nedá klamat, jak supercitlivá a mravence beroucí ta která vidlice je. Test ti ukáže, zda má vidlice slabiny v drobných a nebo větších nerovnostech a to, co zjistíš v testu to v terénu neztratíš. Test slouží hlavně k upřesnění vlastních dojmů a ne k tomu aby jím prošla vidlice bez ztráty květinky a nebo aby se podle toho testu něco nastavovalo.

          0 0
          • Tom New  

            Asi nerozumím :( Mám jen jednu vidlici, nemám to s čím srovnat. Také mi nějak nejdou přehrát videa na tom tuningtest webu. Dříve myslím šla OK. Jde mi jen to první hned na hl. stránce.

            0 0
            • milan1  

              A to není kolem ani jeden kamarád?

              0 0
              • Tom New  

                Tak to jo, já četl „zkus si test sám“ a k tomu ty dvě vidlice. Jak říkám, fakt začínám :(

                0 0
                • milan1  

                  Rozhodně ber test jako pomocníka ale začínáš se na něj upínat nějak brzo. Jezdi, užívej si v terénu a zvykej si. Na počátku je zbytečné se zabývat rozlišováním vidlic, které tady naznačuju. Ty si prostě zvykni na to, co teď máš a snaž se využít v terénu, co ti nabízí. Porovnávání přijde na řadu později.

                  0 0
                  • Tom New  

                    To asi bude nejlepší! Jen se mi zdálo, že na různých místech skáču s celým kolem jakoby ta vidle moc nefungovala. Ale třeba se ochodí trochu. Je to možné? Zatím má najeto 60 hodin (a z těch 1100 km bylo dost i na asfaltu) Hlavní teď je ten silikon. olej, ten nám voní :)

                    0 0
          • Tom New  

            Asi bych rad měl jistotu, že měkčí pružinu v té olejové Toře nepotřebuji a nějak se s tím srovnal. A pochopil funkci kolečka Preload. Zajíc želva teoreticky chápu, ale prakticky mi to přijde skoro neznatelné. Ještě v červnu jsem měl vidli pevnou, jsem asi po těch tisících km na silnici zkaženej …

            0 0
            • goofy  

              No v tvem pripade dej preloud na minimum. Nevim jaka je v tom pruzine, jelikoz to vypada na OEM verzi, takze kdo vi, co tam dali.

              Ted k SAG-u s kterym jsi se trapil predtim. SAG by mel byt na XC takovych 20–25% z celkoveho zdvihu vidlice. Cili u vidlice se zdvihem 80mm je to 16–20mm.

              SAG – je to hodnota, o kterou vidlice zajade po nasednuti na kolo.

              Pokud mas SAG v tomto rozmezi, tak bohuzel si budes muset zvyknout. Je to holt vidlice o zdvihu 80mm a nemuzes cekat citlivost a prubeh vidle s 150mm. To proste nejde…

              0 0
              • Tom New  

                Já se Sagem netrápím … jen ho mám menší – jak ho zvýšít? Je to možné?

                Preload mám opravdu zcela povolený, to jo.

                0 0
                • goofy  

                  Jedine mekci pruzinou…

                  0 0
                  • Tom New  

                    Zkusím zajít do obchodu a koupit,nechat nasadit měkčí pružinu. Snad to udělají rychle …

                    0 0
                    • goofy  

                      No nevim, zda-li di ni sezenes pruzinu a pokud jo, tak ude urcite dost draha. Spis bych posetril penize, a pak koupil nejakou s vyzsim zdvihem a tu tvoji se snazil prodat

                      0 0
                • milan1  

                  Ve tvém případě to začíná být stále jasnější. Zdvih 80 mm a tvrdá pružina, co bys mohl od tohohle chtít za komfort? Objevit tvrdou pružinu je zcela jednoduché a není na to třeba příliš testovat. Poznáš to podle malého sagu a taky tím, že nedosahuješ dostatečného zdvihu při jízdě, je to ostatně i jedna z částí laického testu. Nějakým omylem jsi se upnul právě na tu panelovou cestu a opomínáš zcela základní záležitosti.

                  0 0
                  • Tom New  

                    Nebyl to omyl, ta panelka mi přišla zajímavá. Takže já to nechám pár měsíců a pak si mohu třeba koupit jinou vidlici, třeba 130 … a nakonec skončím s Fullem.

                    0 0
    • onuce  

      Předem upozorňuji, že píši z čistého nadšení, prost jízlivosti a vůbec špatnosti. Konečně! Konečně je mi paneka hladkým asfaltem! Velice jsem v to doufal již při pořízení vidlice z TT… No, nepodařilo se. Zřejmě jsem zmeškal období ikonických Epiconů. A po telefonickém dotazu mi bylo sděleno, že test „panelka“ je velmi náročný na vidlici. A jinak souhlasím s p. Milanem1, že úhel vidlice je důležitý. No a teď mám vidli RST FirstAir, najeto cca tisíc kilometrů, nedávno promazáno, Redrum vzduch, Sram máslo futra, a světe div se, panelku to bere! Skvěle bere! Opravdu, co mezera, to kmit vidlice. Jsem nadšen! Jsem opravdu nadšen!!! A to vše za hrobového ticha, bez cvakání, syčení. Tomu říkám lahodná jízda na fullu. Velice pěkně tomu přispívá absolutně bezproblémový nejjednodušší tlumič Monarch.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Uz jsi poslal zivotopis do RST? :D

        0 0
        • onuce  

          Myslíte, jako že bych pro ně… To ne, pokud vím, RST je firma primárně o motocyklech, a motocykly nemám rád. Ale možná proto mají tak dobré vidlice na kolo, protože v tom nemusí dělat módní politiku a drží se osvědčeného. To je jinak nesplnitelný sen, každý by chtěl třeba Rebu dual air, nebo Epicona…

          0 0
          • Vilém  

            Na spojitost RST s motocykly jsi dosel jak?

            0 0
            • onuce  

              No kdys jsem to hodil do google. Vyskočily mi komponenty pro motocykly

              0 0
              • onuce  

                Hned první odkaz teď…

                https://www.rstmoto.cz/

                0 0
                • Auditor  

                  A hned pod fotkou mas napsano:

                  Anglická značka moto oblečení RST – vybavení pro každou příležitost!

                  Myslis ze jsi fakt na strankach vyrobce vidlic? ;)

                  Tady jsou ty správný stránky.

                  0 0
                  • onuce  

                    Děkuji. Ano, to je také RST. Ale když první vyskočí při zadání RST motocykly, myslel jsem, že primárně dělají do motocyklů a v kolech jen příštipkaří

                    0 0
                  • Smazaný účet  

                    Ale divim se ze spolu tak nejak koexistujou a nevedou spory o minimalne to oznaceni rst :) nebo vedou?

                    0 0
                • Vilém  

                  Ale to nema s vyrobcem vidlic pranic spolecneho. To je fakt fobie toto, stejne tak jako s tou vazelinou, u ktere jsi usoudil, ze je taky pro motocykly a to je padny duvod ji nekoupit.

                  0 0
                  • onuce  

                    Vida. Aha. Tak to mám stejně jako s hady, také fobie. Děkuji.

                    0 0
          • Smazaný účet  

            No ja jen, ze porad neco zkousis a stejne nakonec skoncis u RST, ze se na to nevyseres a proste s ni umres a mas po starostech. :)

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.