• Dzordano_Bruno1

    Pánové, jaké máte zkušenosti s titanovými rámy? Vyplatí se investice např.  25 000,– do takového kousku. Neřešme jezdce, kilometry ročně atd. Prostě poměr výkon/cena:) pohodlí..

    Například mě zaujaly i netitanové rámy. RB, atd.. Ale pokud porovnám RB za 10 000 a Van Nicholase za 25 000, tak je to neskutečný rozdíl v detailech, prostě ve všem. RB mi přijde od pohledu na VN prostě odfláknutý paskvil.

    Jinak, jaké znáte značky, výrobce titanových rámu? zatím jsem našel a prohlíd jen malou hrst:

    Van Nicholas

    Kent Eriksen

    Lynskey

    Titus

    Litespeed

     

    Víc jsem jich bohužel nenašel. Což je i škoda, rád bych si zvětšil okruh..

     
    • michal xtr  

      ještě koukni na Marin , taky mají titanovej rám.

    • přejetá_veverka  

      ten Van Nicholas – Tuareg to je mňamka 8-P~

      • Dzordano_Bruno1  

        Je nádhernej, ale mně ještě víc zaujal Zion. Dát si na něj Véčka, tak je to špička bike:)

        799 EU – s dnešním kurzem 21 000 je to opravdu nádherná cena. Pokud se podívám třeba na cenu Duratecu 16 000, tak není co řešit:)

         
        • patman  

          pokud budes chtit ten ram chtit koupit primo od VN , prover si jestli ta cena obsahuje DPH , podle me ne

          • juice  

            All goods delivered within the European Community are subject to 19% VAT which will Van Nicholas will apply. No further duties or taxes will have to be paid. Goods sent outside the European Community are not subject to VAT. They may however be subject to local taxes and customs duties, payable by the buyer.

             

            viz goods delivered within the European Community are subject to 19% VAT which will Van Nicholas will apply. No further duties or taxes will have to be paid. Goods sent outside the European Community are not subject to VAT. They may however be subject to local taxes and customs duties, payable by the buyer.

    • Sgt Pepper  

      Morati (už nevyrábí ale dá se ještě koupit po webu), Merlin, Javelin, Airborne, Dean, Moots, Xian (http://xacd.en.alibaba.com/), 4t, Eriksen, Ibis, Lynskey, Temple Cycles…a pak ti, co už tu byli uvedení

    • Sinty  

      Třeba Paduano dělá nádherné rámy, spojení carbonu a titanu vypadá perfektně a má to i svůj účel.

      • Indian  

        a co ten karbon? Titanovej rám je titanovej rám karbon tam nemá co dělat

        • Sgt Pepper  

          přesně tak…já mám karbon jen na silničce a i tam bych se ho rád zbavil…ale kde vzít kvalitní silniční titanovou vidli, že?

    • Indian  

      Titanovej rám za 25tkč??? to mě připadne jak Nounejm Wisky z Pennymarketu

      • patman  

        cena nemusi byt primoumerna kvalite, pokud v cine v jedne fabrice delaji tech ramu radove nekolikrat vice nez treba v dilne male firmy ve statetech nebo evrope tak se jim podri snizit i nakupni cenu vstupu, vzhledem k tomu, ze odebiraji mnohem vice materialu. priplatek za znacku bude u cinskeho ramu  daleko mensi nez u znacek ze statu. zustava otazka vlastniho kontrukcniho provedeni a ceny za know how, ktere by melo ovlivnit vysledne vlastnosti vyrobku. tady vsak odpoved neni vubec jednoznacna a musleli by se provest objektivni a subjektivni mereni vlastnosti, aby se zjistilo jestli platis odpovidajici penize. kvalituvyroby cinskych ramu z titanu bych nerozporoval – pri vetsich seriich se dokaze vychytat vic veci ve vyrobe a pro zachovani businessu si cinane nemohou dovolit produkovat zmetky, zvlaste kdyz se to prodava i pod jinou nez jejich znackou.  Tech fabrik tam zase tolik nebude, coz podle neplati o karbonu, protoze ten pece kde-kdo a konstrukci know-how se bude do vyslednych vlastnosti produktu promitat podle me vice nez u titanu

        • brouk  

          Souhlasím s tebou, a co se mě týká, tak jsem nadmíru spokojen: jak s kvalitou, vlastnostma, tak s tím že nemusím mít na kole nějaké nápisy nebo barvu, která za rok vyjde z mody.

        • karliner  

          nerad bych tu s tebou rozpoutal nějaký flame war, ale věta pro zachovani businessu si cinane nemohou dovolit produkovat zmetky mě fakt rozesmála :-)))

        • drtyc  

          v cine bude tech lidi na kole jezdit do prace vic nez autem, takze o konstrukcni zkusenosti bych se nebal.

          • wartburg  

            To se sesli dva rozumbradove.

            • drtyc  

              no pokud tam ty konstruktery po prvnim blbe udelanym ramu nestrili pro vlastizradu, tak chybama se clovek uci, ale cinani se uci jeste rychleji… kopirovanim…

    • Nimrod  

      black sheep

      • Sgt Pepper  

        tyhle jsem neznal, jsou nádherný!

        • Nimrod  

          ještě tu chybí seven, jestli dobře vidím :-) ale black sheep jsou úža :-) hlavně ten 29" softail… asi jediný 29", který bych snesl :-)

      • Nimrod  

        když jeff, tak i triton… dělají na zakázku trialové rámy

      • patman  

        neco z ruska

        sibex

        rapid

        neco z taiwanu

        hasa

        neco z ameriky

        titanium sports – vyrobce trubek a ramu pro radu americkych znacek

        • Sgt Pepper  

          se nám to tady pěkně poscházelo :-)

        • patman  

          jeste bych doplnil prevazne evropa (znacky)

          enigma

          burls

          pipedream

          charge

          on one

          corratec

          • juice  

            doplnil bch

            nevi

            hilset

             

            z usa carver

             
            • Dzordano_Bruno1  

              Sešlo se mi opravdu slušná řádka výrobců!!! Možná to bude přes 30určitě.

              Jenže hodně si to prohlížím a žádný není tak krásný jako VN, popř. je krásný, ale cena je někde totálně jinde.

              Nejlepší rámy má Kent Eriksem s Van Nichlosanem, popř. Litespeed. Ostatní výrobci jsou opravdu divnou záležitostí a jejich stránky ve mě nevzbudily moc přijemný pocity, že to je zrovna rám, co musím mít…

              • patman  

                vzdyt to nedavame dohromady jen kvuli tobe :-)

              • patman  

                největší pecka je imho tenhle, ale to je spíše do retra :-(

                • Snowball  

                  no len neviem ci je zrovna ta zadna stavba triple triangle od GT prinos pri titanovom rame, lebo zadna stavba je vdaka tomu sice extra tvrda, ale to na HT asi nie je uplne to co najviac tuzis mat ked na tom mas obsediet cely den povedzme… lepsie ked ten titan „ma priestor“ pracovat. Inac ram samozrejme uzasny. Este sa da kupit novy, ci to je stare foto z 1.polovice 90s?

                  • patman  

                    no ten uz nekoupis , jedina z druhe ruky , ebayi se obcas objevi v cenack 800–1000USD , jinak k te stavbe, krome biku v profilu mam jeste GT AVALANCHE a zcela subjektivne musim rict, ze jsem nejel na pohodlnejsim kole z hliny

                    • Snowball  

                      fiha, musim popozerat co to mas v tom profile, to som si ani nevsimol :o) Avalanche by mal byt skor brutal tvrdy ram, nie?

                      Mas titanovy ram, takze si priamy ucastnik :o) Rad by som sa spytal: je pravda, ze titanove ramy su pohodlne, ale take skor maksie?

                      • patman  

                        pokud jde o to jestli se vyplati investovat do titanu jenom kvuli pohodli tak to urcite ne, protoze za stejne penize se da urcite sehnat pohodlnejsi ram, tim myslim full, nebo peclive vybrany pevny ram z karbonu ( nebo mixu materialu). co se tyka mekosti tak tam to nedokazu posoudit, jestli je ten ram mekej tak mi to vubec nevadi. titan je o tom, ze si chces postavit zajimavy kolo, ktere vybocuje z rady. pokud tam budes hledat extremni pohodli tak to nema smysl. jinak ja v posledni dobe podleham pohodli ramu slingshot , ale to do tohoto dredu nepatri :-)

                        • Sgt Pepper  

                          háček je v tom, že titan bude stejnej i za 20 let, zatímco u karbonu ti odejde pryskyřice…

                          • JSt  

                            tohle bych videl jako stek. titan ti za dvacet let muze popraskat a karbon muze byt po dvaceti letech uplne ok. je ale fakt, ze cit rika, ze titan bude trvanlivejsi z hlediska mechanickyho poskozeni.

                            • pepek  

                              Ti nemůže…popraskat

                              • JSt  

                                praveze jo. mikrotrhliny a najednou se to cely rozsype.

                                • pepek  

                                  Jo to řikal Stihač Testarossa Medvídek .

                                  • JSt  

                                    ono na tom neco bude, kdyz ti zkrachovali morati nechavali svy ramy co pet let jit pod rtg ;-).

                                    • pepek  

                                      Seržant sice po Tobě vyžaduje dvě nezávislé brzdy, ale quli tomu tady nemusíš soudruhům blbnout hlavu. Kromě toho budeš taky postiženej, když se ti to Ti kolo samovolně rozsype.

                                      • JSt  

                                        to jo, ale ja mam v ohrozeni jen jedno kolo. serza celej vozovej park :-)).

                              • drtyc  

                                titan obroucky bryli praskly po osmi letech. ale teda taky sem v nich mel jedno nouzovy sklo, ktery bylo docela tezky a velky a tlusty, tak dostavaly zabrat, protoze jsem to nejak neresil a nechal to byt s tim, ze az spadne a rozbije se, tak bude prava chvile na zmenu akorat bylo tak tlusty ze porad ne a ne prasknout.

                          • patman  

                            ja jsem se nechtel poustet do porovnani s karbonem ze vsech moznych uhlu a pohledu

                          • Snowball  

                            hacek je v tom ze silne pochybujem ze niekto chce jazdit 20 rokov ten isty ram…

                            • kankrlicek  

                              Prosím, prosím, hlásím se – klidně i dýl :)

                              • Snowball  

                                tak to si svetla vynimka :o))

                                btw ty mas tiez titanoveho ore :o) Ake je to jazdenie? Bol som v tom, ze pri titanovom rame je primarny argument okrem nizkej hmotnosti pohodlie, no dnes ma tu niekto vyvadza z omylu… Chapem ze full to nie je, ale oproti inym HT, mas nejake porovnanie?

                                • patman  

                                  nejde udelat jednoduche zobecneni a porovnani, Ti ramy jsou pohodlne, ale je otazka miry pohodli, kterou ocekavas. pokud budes posuzovat pohodli ramu pri prejizdeni vetsich prekazek tak subjektivne nemusis ziskat pozitivni dojem, protoze to co ti ten ram neutlumi bude vetsinou pocitove silnejsi, nez to co ten ram absorboval. pokud treba vezmes povrch typu dlazebni kostky tak tady muzes pocitit to, ze ten ram funguje a tlumi lepe nez nejaky jiny, ale pro velmi presne porovnani bys musel mit obe kola vybaveny uplne totozne, mozna s vyjimkou razeni, a takove porovnani nedelaji ani v casopisech, natoz, aby to udela nejaky hobik.

                                  • JSt  

                                    praveze u hobika to nemusi byt az takovy problem. mel jsem ti ram, ale chybely mi novy komponenty, tak jsem provizorne vsecko prehazel ze starsi hliny. pohodli – v tom nevidim zasadni problem ani u hliniku. pevnak z principu pohodlny byt ani nemuze ;-). ale prinos tlumeni razu titanu je evidentni v rychlych lehce rozbitych sjezdech. tam jsem trosku ziskal na jistote, pac zadni kolo zdaleka tolik neodskakuje jako u predchoziho hliniku (jeste jednou podotykam, ze se stejnymi koly, stejnymi plasti, stejnou vidli). naopak se mi ze zacatku prvniho vyletu zdalo, ze dopredu kolo moc nejede, furt jsem se dival na zadni kolo a hledal defekt :-)). po chvilce mi to uz neprislo. zpetne ten pocit pricitam spis nezvyku na novou vec. na me jezdeni urcite dobra volba ;-).

                                  • Snowball  

                                    jasne, aby bola porovnatelnost mozna, musia byt vytvorene rovnake podmienky a idealne aj priame bezprostredne porovnanie.

                                    Pomozem si prikladom z cesty: vymenil som lacnu tazku hlinikovu sedlovku za karbonovu, jasne ze je ovela lahsia, ale mozno este viac ma tesi, ze (aspon sa mi zda ze) citim, ze sa cez nu menej prenasaju otrasy, nie velke, len take tie mini zo zleho asfaltu, rozne tie spoje zaplat a tak.

                                    Na mtb nie je pre mna napriklad najvacsie utrpenie zjazd a otrasy pri nom, to nie je taky problem, postavim sa do pedalov a je vybavene. Ale problem je strme stupanie napriklad s kamienkami, ktore aj ked v malej rychlosti, ale schytavam ked sa nepodaria obist priamo sediac v sedle, lebo musim pedalovat. Jasne ze pomozu vhodne plaste, sedlo, sedlovka. Ale keby toto pomahal pochytat aj ram, to by bol velky prinos.

                                    Uz som tak platonicky zacinal poskulovat po tom titanovom marine, tam by som sa nebal ze si nedaju zalezat aby bol ten ram ok. Ale pozeram ze az take nevyhnutne to nebude… :o)

                                    • Sgt Pepper  

                                      tassajara  (12.06.2009 13:04:12) 212.5.200.xxx 2×> Morati (^ odpověď na 1× ^)

                                      „dnes v dobe fullov resp dostupneho karbonu neviem ci az tak treba na tom titane trvat… mozno nostalgia, alebo ked sa sce volado moc ukazat a povytahuvat jak sopel.“

                                    • patman  

                                      v malych rychlostech ti imho nic jineho nez plne aktivni citlive odpruzeni s tlumicem nepomuze

                                      • Snowball  

                                        no to som nechcel pocut, len mi nehovor ze epikonek od milanka! :o)))))

                                        Dozadu to dufam aj tak este nevie dat ;)No nic, vyskusam aspon tu karbonovu sedlovku, len mam obavy ci to nezlomim… uvidime.

                                        • patman  

                                          no jednou Te musela potkat tady nejaka horsi vec nez bezny ban :-))

                                          pokud nevazis hodne, videl bych to tak do 80 kg , tak zkus Ti sedlo. problem u vetsi vahy je, ze  sedlo muze snadno odejit (prestipnuti trubicek), a  ze Ti pruziny v sedle pruzi dobre, ale nejsou vubec utlumeny, tak to sedlo potom dost  kope zpet,

                                          • Snowball  

                                            :o)

                                            Dik za tip, prave mam na ceste megapohodlne sedlo s titnovymi lyzinami, no som velmi zvedavy co to spravi… Na moj vkus som vyhadzal za tieto veci dost penazi, ale to len v hroze pred nutnostou nakupu fulla :o) A to ma od jedinej pravej viery (HT, v idealnom pripade low-end :o)) primalo odklonit sa len jedine – vystrasili ma problemy s krizami, a MTB na to nie je prilis vhodna cinnost…

                                • kankrlicek  

                                  Mohu srovnávat s ocelovým KHS Team a HC 1.4

                                  Na KHS jsem na asfaltu upadl takto: Kámoš jel ve sjezdu první, vyběhl na něj pes, nestíhal ho. Abych ho netrefil (psa), začal jsem prudce brzdit. Zadní kolo šlo do smyku a prostě jsem to neuklidnil a raději si lehl.

                                  Na 1.4 v podobné situaci stačilo povolit brzdu, rám se okamžitě sklidnil a lehce jsem dobrzdil. Ocel (v daném případě) to prostě neutlumila.

                                  Rozdíl mezi těmi dvěma rámy není v pohodlí (HC x full) ale v tlumení jemných rázů. Ideální testovací terén je zaschlá stopa na polňačce po traktoru. 1.4 to zvládá výrazně lépe. Pořád to není ale full. :)

                                  Víc ti asi neřeknu.

                                • drtyc  

                                  chces po papuli ty rasisto? se svetlou vyjimkou bez nekam. ja chci taky ram co nemusim menit treba i 50 let. pokud bude jednorazove sedet a bude mit vsechno co potrebuju a vlezou do nej porad vsechny komponenty co budou i za tech 50 let…

                                  • Snowball  

                                    prepac, ale neverim ze by si bol ochotny jazdit na kole zdedenom po dedkovi. Takze ani tvoji vnuci nebudu :o)))

                                    • Sgt Pepper  

                                      proč ne? já na kole z 1.republiky jezdil i závody…

                                      • karliner  

                                        a které kolo z Tvého profilu to bylo? :-)))

                                      • kankrlicek  

                                        Po dědovi jsem měl starou dámenku – Saver měla napsáno v převodníku, nádherný zelený lak, úžasné chromované doplňky, jelo to úplně samo. Falcáky. V roce cca 1990 odešel rám do věčných lovišť: praskly obě spodní trubky asi 15 cm od sedlové trubky.

                                        Závodku jsem měl od pana Krátkého ze Sezemic, trubky Reynolds, galusky. Rok výroby 1943, máma dostala svatebním darem a pak jsem ji podědil. Byl jsem s tátou na pár 3nedělních výletech na ,,těžko". Dnešní natěžko a to staré se liší :). Vezli jsme max. 10–12 kilo a spali jsme pouze venku. Z kola jsem vyrostl a i když jsem dal dlouhý představec, jinou sedlovku, tak mi bylo malé. Kde skončilo ani nevím, asi jsem ho někomu daroval. A kdyby mi bylo velikostně, tak na něm jezdím doteď.

                                        • Snowball  

                                          Tak potom ked je niekto ochotny uvazovat s pouzivanim ramu desiatky rokov, nie su tie titanove ramy za 2500 euro v podstate vobec nejak extra drahe… :o)

                                          Kazdy by sme asi doma niekde nasli bicykle roky stare, ale nie som si isty, ci by som ho bol schopny brat ako „prve“ kolo cize to najpouzivanejsie na kazdodenne pouzivanie, na sport, trening. Predsa len, mtb nech aj extratriedy spred 15 rokov je dost inde nez sucasna produkcia, aj ked teda najviac zdvihom odpruzenia.

                                          • Sgt Pepper  

                                            a proto jsem si postavil Ti hardtaila s pevnou vidlí ;-)

                                            • Snowball  

                                              no len z toho neviem ci po 5 rokoch nebudes mat s prominutim v prdeli plotynky, tak to ani radne neuzijes… :o)

                                              • Sgt Pepper  

                                                tak si nechám udělat titanový…

                                                • Snowball  

                                                  nesranduj – zial technika este zdaleka (zdaleka!) nedokaze nahradit original co si dostal od prirody. Su s tym stale vacsie alebo mensie patalie.

                                                  Ja som trochu taky odporca aj fullov, aj neklasickych materialov typu karbon, aj drahych bicyklov, aj extremnych sportovych vykonov lebo si myslim ze sport nema boliet ale robit radost, a ked boliet tak len trochu. Ale ked zial MTB je na pohybovy aparat cloveka v dlhodobom posobeni tak velmi nepriaznivy faktor, som ochotny / prinuteny zvazovat aj full, aj karbon, aj vacsie vydavky na velohardver nez by som si prial… Kvoli zdraviu to zmysel ma. Sebaprezentacia, manekynstvo je bohapusty hriech :o)) ale ked je nieco drahe a pekne aj funkcne(jsie), to sa ospravedlnit nejak da.

                                              • Pebe  

                                                plotýnky z pevné vidlice? :-)

                    • Vilém  

                      Tak se svez nekdy na Mrazkovi, zmenis nazor:)

              • juice  

                krása je příliš subjektivní a každý bude mít jiný názor. pro mě krásný např. moots… :-) v každém případě vn jsou hezké kola (rámy) a mezi zde presentovanými výrobci rámů (kol) budou mít asi neljepší poměr cena/užitná hodnota.

                sám uvažuji o koupi zionu rohloff. jen ten excentr se mi moc nezamlouvá, raději bych tam viděl posuvné patky. ale asi mě přesvědčí cena, byť někteří us výrobci jsou relativně levnější (při přepočtu kurzu). ale když k tomu připočítáš 19% dph, clo 8% (zjištěno u kamaráda celníka), dražší dopravu, tak ten vn je v podstatě nejlevnější. navíc si ho můžeš objednat přes bicy a jakékoliv problémy řešíš přes prodejce.

            • patman  

              doplneni

              whyte

              habanero

              ritchey

          • karliner  

            je neuvěřitelné, kolika různými způsoby se dá svařit 8 ruských trubek a za jaké ceny jsou někteří lidé vzniklý výrobek koupit :-)))

            • karliner  

              oops…

              ochotní koupit…

            • Foose  

              proč furt to rusko? Opravdu je titan z tama? Slyšel jsem snad něco o výprodejích materiálu z kosmického programu nebo tak něco

              • pepek  

                Protože i SR71 byl z ruskýho titanu. Snad 90% titanu se těží v Rusku.

              • Snowball  

                titan z ruska nie je ziadne minus, raleigh ho niekedy v 90. rokoch pouzival na ramy a udajne mal po nejakom spracovani lepsie vlastnosti nez zapadna alternativa. Jedinu chybu mal mozno v tom, ze tie trubky z armadnych prebytkov nemali povodne urcenie na cyklistiku, tak problem bol s rozmermi (napr. pre stredove zlozenie) a tiez ze neboli zoslabovane, co vsak pri titane az take extraa minus nie je, kedze titan je lahky a ramy su skor maksie…

                • Sgt Pepper  

                  „ramy su skor maksie“

                  titan je měkčí než hliník? kde jsou prosím oba prvky v tabulkách tvrdosti?

                  • Snowball  

                    no neni vse jenom v tabulkach, vis… To by asi tazko boli hlinikove ramy tvrdsie a nepohodlnejsie ako ocelove, zeano. Ty v tom mas teda dost zasadne medzery.

                    • Sgt Pepper  

                      tak jinak:

                      titan = tvrdé a pružné rámy hliník = tvrdé a nepružné rámy ocel = měkké a pružné rámy

                      přičemž tvrdost Ti slitin (měřeno kuličkovou metodou) je vyšší, než tvrdost Al slitin

                      • Snowball  

                        :DD Tento prispevok vse ohledne tebe vysvetluje! No dik, teraz byt tebou si urobim radsej novy nick. Najma to o ocelovych ramoch, to je PERLA („mekke a pruzne“) Sedel si niekedy na nejakom ocelovom rame? Asi tak na detskej trojkolke, nie?

                        A prosim ta, z metod kde chces merat fyzikalne vlastnosti pouzivajuc svoje kulicky radsej nevyvodzuj ziadne zavery pre pouzitie v cyklistike! :D

                      • Nimrod  

                        heleď, nemáš tam chybku? hliník je měkký, ocel tvrdá, ne?

                        • Sgt Pepper  

                          jako čistej prvek jo, ale ty slitiny v rámech to mají opačně…tedy, na 100% si tím jistej nejsem :-)

                          • Nimrod  

                            co jsem opracovával dural a ocel… no nevím :-)

                            • Sgt Pepper  

                              těžko říct…fakt by to chtělo nějaký přesný výsledky podle Brinella :-)

                              • t29  

                                stačí prostudovat a porovnat tažnost materiálu..

                                  • t29  

                                    Tvrdost řeší jenom povrchovou vrstvu – odolnost proti vrypu, odolnost proti otěru, odření, poškrábání.

                                    Tažnost a meze pevnosti řeší pro nás důležitější vlastnosti uvnitř materiálu – viz zkouška tahem (nenašel jsem lepší příklad, pro letmé vysvětlení by měl první odstavec stašit)

                                    http://www.quido.cz/mereni/tah.htm

                                    Materiálový list duralu 6061, tepelně zpracovaného metodou T6

                                    http://asm.matweb.com/…Material.asp?…

                                    Materiálový list cr-mo oceli AISI 4130

                                    http://asm.matweb.com/…Material.asp?…

                                    Při porovnání materiálových listů vidím:

                                    Ultimate tensile strength = mez pevnosti v tahu. Dural se přetrhne dvakrát dřív než ocel (při stejně tlustém zkušebním vzorku).

                                    Modulus of elasticity = modul pružnosti. Dural pruží třikrát míň než ocel (nezávisle na tloušťce vzorku).

                                    Density = hustota materiálu. Dural je 3× lehčí než ocel.

                                    Z čehož mi plyne, že duralový rám při stejné váze a konstrukci je o polovinu pevnější, protože je v něm víc materiálu, ale třikrát míň pruží. Nárazy, které by ocel odpružila, dural pohltí a zdeformuje se. Něco může ovlivnit konstrukce rámu, ale potenciál každého materiálu je prostě jiný.

                                    Pokud je někdo ve strojařině zběhlejší, ať mě doplní.

                                    • Snowball  

                                      ides na to zo zleho konca, na rame nehra rolu iba povaha materialu, pretoze ked z toho narobis rozne trubky, vysledok sa bude lisit. Z tych vychodiskovych fyzikalnych vlastnosti sa pri vyrobe trubiek vychadza, a podla hrubky steny a priemeru trubky sa tie vlastnosti daju potlacit / podporit, cize nakoniec 2 trubky z roznych materialov roznych rozmerov mozu mat velmi podobne vlastnosti – lebo od ramu chces zhruba to iste aj ked ma byt z roznych materialov.

                                      Z tych tabuliek sa neda vycitat, aky ram bude.

                                      • t29  

                                        Tak mi řekni, proč jsou duralové trubky větší než ocelové, když to ještě dál zhorší už tak malou pružnost rámu.

                                        • soc  

                                          V prvé řadě je potřeba sledovat hmotnost a pevnost (životnost). V ten okamžik, aby ses s rámem z hliníkové slitiny dostal na nějakou rozumnou mez, musíš jít cestou tlustších trubek a tenčích stěn. V ten okamžik jde pohodlí do určité míry stranou, pokud si s tím rámem nepohraješ tvarověm jako třeba Mrázek.

                                        • Snowball  

                                          dural je menej pevny, ale lahsi, cize aby bola trubka aspon rovnako pevna ako ocelova, mas moznost urobit hrubsiu stenu a zvacsit jej priemer (velmi vyhodna cesta), pricom stale nemusis prekrocit hmotnost povodnej ocelovej. V praxi sa kombinuje oboje.

                                          • t29  

                                            t29 (22.07.2009 20:32:43) 85.70.10.xxx

                                            „duralový rám při stejné váze a konstrukci je o polovinu pevnější, protože je v něm víc materiálu, ale třikrát míň pruží“

                                            Snowball (23.07.2009 07:24:54) 212.5.206.xxx

                                            „podla hrubky steny a priemeru trubky sa tie vlastnosti daju potlacit / podporit, cize nakoniec 2 trubky z roznych materialov roznych rozmerov mozu mat velmi podobne vlastnosti“

                                             

                                            Pevnost duralu mě netrápí, ale kde u duralové trubky získám pružnost oceli?

                                            • Snowball  

                                              Treba si uvedomit, ze od bicykloveho ramu sa prvotne nevyzadovala nejaka pruznost, ked ram vznikal do podoby aku ma tak prve snad bolo aby nebol neprijatelne tazky. Kedze sa pouzivala ocel, pevnost bola dostatocna. Sportove pouzitie prislo az neskor, ked sa zacalo ist s odlahcovanim na limit. A to stale este v nejakych 60.-70. rokoch nikto nejak zasadnejsie neuvazoval, ze sa s tym bude jazdit sportovo v terene (hoci predvojnove cesty do toho terenu daleko nemali, ale pouzivali sa siroke plaste a sedla s pruzinami, nebolo ulohou ramu zabezpecovat pohodlie). Ked sa na cestnych bicykloch rozsirili uzke galusky s vysokymi tlakmi a jazdilo sa po kvalitnom asfalte a dlhe trasy, a ked sa zacali rozsirovat duralove ramy a oversize trubky, asi az vtedy si cyklisti uvedomili „pohodlnost“ oceloveho ramu v porovnani s hlinikovym. A v terene este viac…

                                              Neviem, ci je najstastnejsie ziadat od ramu, aby bol pruzny. Este upresni ci uvazujes o ceste alebo terene, ak teren tak HT? Lebo ze nie je ram pruzny asi vadi len na ceste, tam mas uzke plaste / galusky s vysokym tlakom, nemas odpruzenie, s nepohodlim moze obmedzene bojovat len sedlovka sedlo, vpredu povedzme karbonova vidlica je uz bezna, a omotavka rukavice nejake tie gelove vankusiky. Pozitivom tuheho ramu je ze prenos energie vlozenej do pedalovania je takmer bez strat, pri sporte je priorita to. Ked si prajes viac pohodlia, prave tu myslim je celkom rozumne vybrat ram z ineho materialu nez hlinik… napriklad karbonovy ram na ceste nie je tak ohrozeny pri hobikovi padmi ako v terene, cize drahy ram na ceste bude sluzit roky.

                                              Na mtb HT mas moznosti co do pohodlia ovela viac, pribuda predna odpruzena vidlica, plaste, bezdusovky s nizkym tlakom, alebo potom teda zadne odpruzenie.

                                              A odpoved na tu otazku: u duralovej trubky pruznost ocele asi neziskas nikde, ale vlastne naco? Ked chces pruznost ocele, kup si ocelovy ram ;)

                                              • soc  

                                                Aj ta pružnost by do určité míry šla získat, ale co potom s životností? A tady právě nastupují slitiny Titanu a kompozity, které právě nabízejí pružnost a dostatečnou životnost.

                                                • soc  

                                                  A teď mi ještě někdo vysvětlete, proč jsem napsal titanu s velkým T… asi přepracování…

                                                  • Snowball  

                                                    alebo ze po nom v podvedomi tak velmi tuzis :o))

                                                  • soc  

                                                    jj, ten Marin by stál za to…

                                                  • Snowball  

                                                    je fajn, len jedno nechapem: preco na HT je niekto schopny urobit spodny tah lanka k prehadzovacke! Toto je jeden z cca 3 dovodov preco teraz aktualne nemam marin :(

                                                  • soc  

                                                    Tradice za každou cenu… nejlepší tah je zespoda horní rámové trubky, všechno je pěkně schované…

                                                  • karliner  

                                                    a můžeš vozit kočky na štangli…

                                                  • Vilém  

                                                    Ten zase tlaci, kdyz neses kolo na rameni.

                                                  • soc  

                                                    Kua to je furt něco… aby si člověk koupil singla :)

                                                  • Pebe  

                                                    to se tu už řešilo tolikrát, protože je to lehčí, lepší a hezčí ;-)

                                                  • kubad  

                                                    v čem je problém spodního tahu?

                                                  • Snowball  

                                                    ze sa spini ovela viac ako horny. To je snad bez diskusie.

                                                  • kubad  

                                                    co se špiní lánko? čemu to vadí?

                                                    naopak bovden u přehazky se špiní mnohem míň bordel tam po lánkui nezatéká :-)

                                                    a pokud není zasraný bovden řadí se pořád v pohodě

                                                     
                                                  • Pebe  

                                                    špinavé lanko je hrozný faux paux, s tím se do terénu nesmí :-)

                                                  • Dzin_CZ  

                                                    pardon, ale píše se faux pas :)

                                                  • drtyc  

                                                    pais?

                                                  • Pebe  

                                                    se omlouvat nemusíš že to narozdíl ode mne umíš i napsat :-)

                                                  • Snowball  

                                                    jasne ze nevadi spinave lanko, ale svinstvo co sa dostane do bovdenu, a to mi nehovor ze sa tam zrovna z toho spinaveho lanka nedostane – mam aj bicykel so spodnym tahom, nastastie len cestny. Pri hornom tahu mi tam nezateka, existuju vselijake „zraloky“ ci ako sa tomu vravi, co sa nasadia pred bovden. Okrem toho pri spodnom tahu ide lanko pod stredovym zlozenim cez nejake voditko, ktore je snad najspinavsie miesto na celom bicykli, ide nan priamo svinstvo od predneho kolesa… prosto horny tah povazujem za ovela ovela stastnejsie riesenie, a spodny beriem ako odovodnene riesenie iba pri fuloch, kde by bol s hornym tahom problem.

                                                  • Darius  

                                                    njn, neda se nic delat, holt si titanoveho Marina nekoupis…

                                                  • Snowball  

                                                    no hej, aspon mam zamienku si ho nekupit :o) Rozmyslam, mozno to tak urobili v tom marine naschval :o))

                                                  • kubad  

                                                    nezatéká nemá kudy :-) pod středem to běhá jen v plastovém vodítku tam si lánko vždy cestu udělá ať je tam třeba tuna bláta.

                                                    a u přehazky když mrkneš na bokorys kola je to mírně do kopce takže ani ty bazmeky na zatěsnění nepotřebuješ, ale pokud je dáš je to mnohem lepší :-)

                                                    nechci se pouštět do debat který tah je lepší, osobně jě mě to fuk co je na kole, mám ověřeno že funguje spolehlivě obojí,a určitě by mě to přo výběru rámu neomezovalo

                                                  • Pebe  

                                                    nechtěl bych mít spodní vedení(ne tah) lanka(ne bovdenu) na fulu, aby mi to řadilo při propružení :-)

                                                  • Vilém  

                                                    Az si to nekde vyzkousis, tak hodnot, ne podle nejakych predsudku. Nedela to zadne problemy.

                                    • drtyc  

                                      proc je u hliniku uvedena hodnota „fatigue“ a u oceli neni? dyt i ocel prece musi trpet unavou materialu? to je tak odolna, ze driv zrezivi nez by praskla unavou?

                                      • t29  

                                        Ocel má mez únavy taky, akorát když je vyšší než mez kluzu, tak se těžko měří.

                      • StuntJ  

                        Jen bych trošku poupravil nepožíval bych výraz hliník, z toho by asi nikdo kolo nechtěl. Hliník není tvrdý, ale zato pružný . Spíše bych volil výraz dural – to jsou tvrdé slitiny ( až 5×), víceméně pružné, ale díky specificeké stavbě slitiny nepohlcuje vibrace a nárazy – proto lidi mají pocit že je nepružný. :o). Přeci jen hliník a dural je něco jiného .

                        • pepek  

                          Hliník je pružný jaxviňa.

                          • StuntJ  

                            V porovnáním s duralem ano … Jen jsem chtěl poukázat na rozdíl mezi těmito dvěma ter­minusi. Jinek, nevám jestli jste někdy držel něco v ruce z hliníku, třeba příbor – zkuste ho ohnout, chvilu bude materiál pružit než se ohne. A pak zkuste ohnout něco z duralu … 

                            • kubad  

                              dural je válcovaný hliník :-) tož tak takže pořád hliník

                              i když hehe v žádném případě se nejedná o čistý materiál, ale o slitiny

                              • pepek  

                                čistý Al (99,5%) je pružný jak hadra

                              • StuntJ  

                                Dural ( zkratka DuralAluminium neboli tvrdý či trvandlivý hliník) je všeobecné označení pro slitiny hliníku a mědi, hořčíku, manganu a jiných prvů sloužících k jeho zušlechtění. Válcovaný hliník je, pokud vím, alobal :o)

                                • Zdyn  

                                  Dural (duraluminium) znamena tvrdy hlinik. Je to jen jedna z mnoha Al slitin. Duraly jsou slitiny z rady 2000. napr 2024(asi nejznamejsi). Z Duralu se ramy kol bezne nedelaji, pac veskere duraly jsou nesvaritelne a nebo velice obtizne. Ramy kol se delaji nejcasteji ze slitin z rady 6 a 7000.

                                  P.s.: Valcovani nema s vlastnim materialem v podstate nic spolecneho. Je to jen technologicka operace, ktera jde provadet prakticky u jakehokoli materialu.

                                  • StuntJ  

                                    Ano, ale i řada 6 xxx a 7 xxx je brána jako DURAL, DURAL je jednoduše řečeno slitina hliníku a skupiny 2 xxx, 3 xxx, 5 xxx, 6 xxx a 7 xxx jen určují s čím a v jakém poměruje hliník zmixován :o)

                                    • Zdyn  

                                      Sorry, ale nemas pravdu. Duraly jsou opravdu jen v rade 2000. Dulezita charakteristika je to, ze obsahuju med Cu napr. AlCu4Mg – typicky Dural.

                                      • t29  

                                        Slovíčkaříme. AlCu4Mg není „typický“ Dural, ale „jediný“ Dural :)

                                        http://www.absoluteastronomy.com/…cs/Duralumin

                                        Druhá věc je, že název „dural“ už dneska zobecněl pro většinu slitin hliníku.

                                        • soc  

                                          Ale notak, přečti si pořádně to co je v tom odkazu…

                                          Jinak název dural zevšobecněl tak akorát v cyklistice, prakticky každá třída slitin hliníku má své označení (obchodní název). Když se řekne silumin, tak je hned jasné, co to je. A přitom je to slitina hliníku s výrazně jinými vlastnostmi…

                                          Ale to už je hádka o ničem :)

                                           
                            • pepek  

                              Nee – viz Černoch......

                              • StuntJ  

                                No co já vím tak dráty z čistého hliníku byly pružné až až, a občas bylo potřeba pár lidí, aby se podařilo zkrotit silové kabely a narvat je to rozváděčů :o). Brrr dodnes mi při slově hliník naskakuje husina, protože isi vzpomenu na staré domy a jejic rozvody z hliníku. Ideální místo na požár …

                                • Zdyn  

                                  No cisty Al moc pruzny neni. Al ma nizkou pevnost, vysokou taznost a modul pruznosti E je take velice nizky (oproti napr. duralu) Vem si, jak snadno ohnes al dratek do zasuvky pod sroubek ve starejch rozvodech. Vubez neodpruzuje.

                                • JSt  

                                  zalezi, co si predstavujes pod pojmem pruzny. jestli to, ze drat ohnes doprava, on tak zustane, ohnes doleva, on tak zustane. stejny postup zopakujes trikrat a drat se zlomi, pak s tebou, co se tyce vlastnosti hlinikovyho dratu souhlasim. s pruznosti to ovsem nema nic spolecnyho. ;-)

                                  • StuntJ  

                                    No pružnost je jednoduše řečeno, jak se dokáže ohnout materiál, aniž by se ohnul a vrátil se do původní pozice … Ale je to sporadické, záleží to na deném hliníku, jak je čistý a co má v sobě :o)

                                    • pepek  

                                      ehm…

                                    • Zdyn  

                                      Hlinik je Chem prvek a ma pevne dane vlastnosti. Myslim, ze se tu resi cisty Al (jde produkovat ve vysoke cistote) a ne Al slitiny , ktere mohou mit diametralne odlisne vlastnosti.

                                      • StuntJ  

                                        Dá se produkovat čistý, ale dřív za komančů se dělali dráty z pěknýho bahna :( a k čistému hliníku to mělo daleko …

                                  • Zdyn  

                                    Tak co je pruznost? Je plastelina pruzna? velice malo a Al se chova podobne, ale v jinych silach samozrejme. Pod pojmem pruznost si predstavuji schopnost navratu do puvodniho stavu po tom, co prestane pusobit sila.

                                    • JSt  

                                      presne tak si pruznost predstavuju taky. material napr. ohnu a on se bez deformace vrati zpet. jen jsem vyse psal, ze hlinik rozhodne za pruzny nepovazuju, spis naopak.

                                • DaSnail  

                                  jj, čistý hliník je pružný jaxviňa. preto sú tak rozšírené hliníkové pružiny

                                  ad silové káble- treba papat maso a ne furt jogurty 8o) jak elektrikár určite vieš prečo sa s meďou robí lepšie a prečo sa používa hliník…

                                  dneska si ma pobavil, dík 8o)

                      • Kohout  

                        Jen doplním následující:

                        Tvrdost je odpor materiálu, proti vnikání ciziho tělesa.

                        Tuhost je odpor konstrukce proti deformaci.

                        Běžně se ale slangově o tuhosti mluví jako o tvrdosti („tento rám je tvrdý=je tuhý“).

                        Tuhost konstrukce závisí na modul pružnosti materiálu a na charakteristice daného průřezu konstrukce. Závislost tuhosti na průřezu je se čtvrtou mocninou. Proto je rámy z Al slitin dělají z „masivních“ trubek (mám proti oceli lehký materiál s menším modulem pružnosti, ale zvětším průřez atd.).

                        Dural (AlCuMg) je speciální slitina hliníku vyvinutá kdysi pro použití v letectví. Slangově se Dural říká všem slitinám hliníku, ale je to chybně. Pokud se nepletu, tak Dural se obtížně svařuje. Pokud mluvíme o materiálu Al rámů, tak se jedná o „slitinu hliníku“, nikoliv o Dural.- 2000 – nesvařitelné, vytvrditelné za tepla, dobrá pevnost; použití na komponenty; duralové slitiny (AlCuMg),

                        • 3000 – slitiny AlMn,
                        • 5000 – svařitelné, nevytvrditelné,
                        • 6000 – svařitelné (musí se ještě ale tepelně upravit), vytvrditelné za tepla. Slitiny AlMgSi,
                        • 7000 – svařitelné, vytvrditelné za tepla; slitiny AlZnMg,
                        • 7075 – nejpevnější hliníková slitina.

                        CTRL+C z Wikipedia

                          
    • Nimrod  

      také se tu ještě nezmínilo voodoo

    • Snowball  

      tusim www.dekerf.com nikto zatial nespomenul…

      Mimochodom, na ich stranke najdete drobnu zmienku o tom, ci je tuhsi mensi ram (ako sa zvycajne veri a je to mytus) alebo vacsi ram:

      „Smaller frames are lighter, Bigger frames are stronger“

      • Snowball  

        a este aj ibis ma na stranke titanovy ram, ale robil to pre nich niekto externe, a su uz asi rozchytane

      • DaSnail  

        to nieje mýtus, ale fyzika 8o)

      • kubad  

        citace z rozhovoru s R.Štěrbou

        V dnešní době se u silničních kol stále více setkáváme s velkými slopingy, v čem hlavně spočívá jejich výhoda? Zmenšení rámového trojúhelníku je obrovské přidání na pevnosti. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že když jsme dělali dva rámy ze stejného materiálu, tak o centimetr vyšší rám byl při rovnání znatelně měkčí.

        tak ti nevím no ale ty nám to určitě vysvětlíš

         
        • Snowball  

          ano vysvetlim: je to omyl. Aj keby to bola pravda, v ziadnom pripade o centimeter vacsi ram nebude „znatelne mekci“. A preco je to omyl som uz vysvetloval, neviem ci nie 2×, tak si to laskavo najdi.

          • Sgt Pepper  

            nějaká čísla, výpočty které to dokazují? nebo tomu máme věřit prostě proto, že to řekl božský anonym?

            • Snowball  

              len pochoduj dalej na tie jatky. Ked by si nahodou bol navstevoval a dokoncil zakladnu skolu, tie zakonitosti by si poznal aj sam. Ja ich poznam a aj som to tu opisal. Hledej smudlo :D

              • Sgt Pepper  

                můžeš mi prosím dát na ty výpočty odkaz? děkuji!

                • Snowball  

                  samozrejme: fyzika cca 2. stupen ZS, a skus pouzit mozog. Nie vsetko je na nete, aj ked sa to mohlo sprvu zdat :D

                  • Sgt Pepper  

                    ale tohle na netu mělo být, protože jsi sám psal že „Ja ich poznam a aj som to tu opisal. Hledej smudlo :D“

                    hledám a nenacházím ;-)

                    • Snowball  

                      co som tu napisal je logicke zdovodnenie, nie vypocty ktore si si pytal. Tak hladas teda slabo a mozes hladat dalej.

                      Je dekerf dobra znacka? Alebo aspon priemerna? No podla mna asi je, ked mozu za ram pytat 2–3000 CAD alebo kolko… Takze mas 2 moznosti: prosto prijmi ako axiomu ze je to tak ako tvrdim ja a ako maju na stranke napisane. Ako pravdu, ktorej principu fungovania nedokazes svojimi rozumovymi (ne)schopnostami porozumiet, ale ktora plati. Alebo ver dalej tomu o com si bol presvedceny doteraz. Ale v zasade, tebe to aj tak moze byt jedno. :D

                      Pre ostatnych: ako aj Sterba v clanku spomina, ta tuhost ramu nie je okrem par specialnych pripadov (tazky jazdec, alebo sprinterske discipliny, cize nic tykajuce sa amatersko-rekreacneho hoc i sportoveho vyuzitia) az taka klucova…

                       A uz neotravuj.

                       
                      • kubad  

                        Ano DeKerf má na stránkách tohle: Cycles Smaller frames are lighter Bigger frames are stronger

                        otázka je co to přesně znaméná :-) a pak mě nejde do hlavy tvůj boj na jedné starně tvrdíš že větší rám je tužší – což může být pravda pokud je použito víc materiálu aby byl opravdu tužší -  rám je tedy těžší. na druhé straně píšeš že tuhost rámu na amaterské úrovni je v podstatě fuk :-) a nikam mě neposílej :-) stačí slušně odpovědět a vysvětlit

                         
                        • Snowball  

                          dekerf to tam ma ako sucast nejakeho reklamneho textiku, pricom nenadvazuje ziadne vysvetlenie – pretoze ich o tom pravdepodobne vobec nenapadlo pochybovat, a ani uvazovat o tom, ze niekto by vysvetlenie chcel pocut, kedze to povazuju za jasnu a samozrejmu vec.

                          OK, takze dufal zom ze ma osud usetri nasledujuceho vysvetlovania, lebo to bude nadlhsie, ale som dnes napriek vsetkemu v dobrom rozmare, tak sa pokusim, len majte strpenie a milosrdnost so mnou, lebo su to pomerne jemne, trochu komplikovane a nie ciernobiele zavislosti.

                          Tuhost nie je prvorada – aj Sterba v tom clanku spomina ze tuhy, tvrdy ram nie je prave optimum, ze by bolo utrpenie ist na nom dlhsiu trasu. Vynimka su mozno drahari, tam chyba kazdy strateny watt. Pre beznu rekreacno-sportovu jazdu a nie extra tazkeho jazdca je bezny ram dostatocne tuhy. Problem nastava, ked sa zacne ist po hmotnosti. A ze uz pred 20 rokmi sa robili aj ocelove ramy s trubkou tensou nez 0.4 mm (!) cize tam prestalo platit, ze ocelovy ram nezmakne. Zivotnost 1 sezona, ale to boli ramy tak na casovku na olympiade a podobne. Pri beznych ramoch hra rolu to pohodlie, cize nejaky kompromis medzi vsetkymi charakteristi­kami ramu.

                          Mytus mensi ram je tuhsi – ako to vzniklo: je priznacne, ze toto spomina vyrobca ramov, pre neho je to kazdodenna samozrejmost, pretoze sa s tym stretava z ineho pohladu. On uvazuje ci este moze odlahceny (ocelovy) material este pouzit na urcitu vysku jazdca. Pretoze vyssi jazdec viac namaha ram – ma vyssiu hmotnost a ram ohyba vacsou pakou (rozmery jeho tela aj vacsie rozmery ramu) Kym bola doba ocele, spickove trubky s tenkou stenou este postacovali do urcitej velkosti ramu, ale pre vysokeho jazdca uz bol ram malo tuhy. Tak vznikol mytus, ze mensi ram je tuhsi. Preco mytus? Pretoze pri konkretnom jazdcovi Janovi Novakovi sa vec ma inak! Povedzme ze sa JN rozhoduje medzi vacsim a mensim ramom. Ale on nema moznost zmenit svoju telesnu vysku, oba tie ramy budu pouzite pri jednom a tom istom posede, najma teda vzdialenosti sedla od stredoveho zlozenia a vzdialenosti sedla od riadidiel, aj ich sirke. Pri mensom rame bude dlhsi predstavec a dlhsia (viac vysunuta) sedlovka, pri vacsom naopak. A tu je rozhodujuci moment:

                          1. bezna sedlovka bude vzdy menej vyhodna co do tuhosti ako struktura ramu, podobne predstavec. Cize ten rozdiel medzi rozmermi ramov je bud v prospech tuhsej alebo menej tuhej struktury.
                          2. okrem 1) este posobi dalsi moment: mensi ram je namahany vacsou pakou, kedze obe vzdialenosti zostali konstantne (netreba dufam dalej vysvetlit, ak ano, napiste)

                          Cize preto je vacsi ram tuhsi – ide o volbu mensieho alebo vacsieho ramu konkretnym jazdcom, nie pre 2 rozne osoby a z toho vyplyvaju dane suvislosti.

                          Sterba spomina v tom clanku sloping – ten sposobi

                          1. ze ram je nizsi, ale sedlovka je viac vysunuta → plati to co som napisal v 1) Ale v MTB je to vlastne plus, na HT je fajn ked sedlovka cosi prispeje k pohodliu, to pozname.
                          2. Sloping tiez sposobi, ze ram sa vzdiali tvaru rovnoramenneho trojuholnika. Aj ked namahanie ramu pri pedalovani nie je uplne jednoduche popisat, je asi jasne, ze tvar (zhruba) trojuholnika co do odolnosti mechanickemu namahaniu je najvyhodnejsi ked je rovnoramenny. Slopingovy ram je priblizne pravouhly, ale riesenie je v mohutnej spodnej ramovej trubke (prax potvrdila).

                          Dolezite je vsak, ze sloping nevznikol kvoli zvyseniu tuhosti ramu (to by ani nemohol :o) ale kvoli tomu aby si priekopnik mtb nenarusil integritu genitalii o hornu ramovu rúlu :o))

                          A este posledne: tvrdenie p. Sterbu ze na extra tvrdom rame je jazda maximalne nepohodlna, je uz dnes relativne. Sterbove clanky vcitane mnoheho z toho linku povodne vychadzali v Pelotone v rokoch 1991 az 93, autor je povodne cestny cyklista a drahar, cize sa da velmi dobre chapat, ze toto tvrdi. No dnes su bezne karbonove sedlovky alebo aj dalsie prostriedky na zvysenie pohodlia aj na tvrdom rame (dnes napriklad cestne hlinikove authory, a tusim aj tie karbonove) – pasky na riadidla, cosi pod ne na tlmenie otrasov, karbonove predstavce a riadidla, gelove rukavice. Ale predovsetkym, oproti zaciatku 90. rokov sa vela zmenilo v MTB: predna odpruzena vidlica je standard, pouzivaju sa sirsie plaste, nizke tlaky v pneu, karbonove sedlovky predstavce a podobne, cize v terene tvrdy ram dnes uz znamena nieco ine nez pred 15 rokmi. Ked pridame trend fullov, ani nehovorim. To len na ilustraciu, ze niektore tvrdenia ked sa neupresni kontext, tak vedu k mylnym zaverom…

                          Cize vsetko je relativne! :o))

                          Inac p.Sterba ma u mna velky respekt, len nechapem ked citam o niektorych zlych dojmoch co si odnasaju zakaznici z jeho predajne, to si nedokazem vysvetlit ze take cosi dopusti.

                          no a teraz cakam ze sa zlietnu supi :D

                          • kubad  

                            no je rozdíl posuzovat tuhost celku, rám + představec + sedlovka a samotný rám

                            ale stejně nesouhlasím s tím co píšeš, podle mě  je menší rám s o něco delším představcem a víc vysunotou sedlovkou jako celke tužší, samozřejmě nemyslím extrémy typu 130–140mm představec a 400mm sedovka, ale to si těžko vysvětlíme bez čísel které nemá nikdo z nás k dispozici a jejich hledání by bylo asi dost složité.

                             
                            • Snowball  

                              tak podla mna ma cenu uvazovat iba o celku, kedze na samotnom rame moc nepojazdis… :o)

                              Spolahni sa, ze trubka (co je sedlovka aj predstavec) NIKDY nebude pevnostne pri porovnatelnom materiali tuhsia ako priestorova struktura typu ram resp hlavny trojuholnik ramu… ziadne vypocty netreba. Ked to nechces uznat, ok, viac uz urobit neviem. Ale tesi ma, ze okrem mna k rovnakemu zaveru dosiel este aj nieko iny a to celkom renomovany (dekref, resp ked nie oni tak neviem odkial to vzali)

                              Este som napisal vysvetlenie k tomuto:

                              mě nejde do hlavy tvůj boj na jedné starně tvrdíš že větší rám je tužší (…) na druhé straně píšeš že tuhost rámu na amaterské úrovni je v podstatě fuk :-)

                              ale bohuzial sa to nepostlo. Tak v skratke: vdaka tomu pomylenemu chapaniu tuhosti mensi vs vacsi ram su ludia v stave si vybrat nie ze mensi ale vyslovene maly ram, potom maju sedlovku „rozhlednu“, co sa im zda ako esteticky ideal (dost divne, prvorada je snad funkcnost), dalej maly ram → mala hlava ramu, riadidla su nizko (co tiez niektori maju ako esteticke kriterium, co je nie ze pomylene ale je to aj nefunkcne a nebezpecne), cize jazdne vlastnosti takeho kola su naprd lebo europske ramy kedze su kratke tak ked je maly sa na tom takmer neda jazdit, len to neuzna niekto kto nemal nikdy ram ako treba… A najhorsie je, ze ten blud o malom rame a riadidlach proklate nizko su este schopni velmi ucinne sirit dalej… Tak musel niekto prist a povedat ako sa veci maju! :o))

                              • JSt  

                                nene. tuhost celku je uplne neco jineho. tuhy ram muzes zabit klikama, vidlou, predstavcem apod., ze celek bude vetsi zvejkacka nez mekkej ramec s tuhyma komponentama. a tady mas tolik prostoru pro volbu komponent, ze by ses nikam nedobral. proto se srovnava tuhost samotnych ramu.

                                a jestli si myslis, ze uplne stejna trubka bude v delce 60cm tuzsi nez v delce 52cm, nemas pravdu ;-).

                                • Snowball  

                                  nepochopil si vyssie napisane. Ked budem ohybat pakou dlhou 80 cm na ohyb trubku 52 cm a trubku 60 cm, ktora sa ohne viac?

                                  Vcera som kubadovi tvrdil, ze viac uz urobit neviem pri ilustracii namahania, ale napadol ma este jeden priklad:

                                  Mame konkretneho cyklistu s konkretnym posedom, a mame 2 ramy, vacsi a mensi. Ak chceme dosiahnut rovnaky posed, na mensom rame bude dlhsi predstavec a viac vysunuta sedlovka, alebo na vacsom rame bude kratsi predstavec a menej vysunuta sedlovka.

                                  Cyklista pri jazde namaha celu sustavu ram + komponenty dost komplikovanym sposobom, pre zjednodusenie berme, ze predstavec (resp. ram v pozdlznej ose) predovsetkym na krut, vo zvislej ose je ram a sedlovka namahana prevazne na ohyb. Ale to je v zasade jedno. Pre nas je v tomto momente podstatne, ze tomu namahaniu, ktorym jazda cyklistu na ram posobi, odolava v usek ktory je pri mensom rame predstavovany dlhsim predstavcom a viac vysunutou sedlovkou, a pri vacsom rame castou dlhsich trubiek hlavneho trojuholnika ramu.

                                  A teraz: Co lepsie odolava namahaniu na krut alebo ohyb, jednoducha trubka (to je pri mensom rame cast predstavca alebo cast sedlovky, o ktore je predstavec dlhsi alebo sedlovka viac vysunuta, aby bol dosiahnuty ziadany posed), alebo 2 trubky (pri vacsom rame namiesto predstavca ten usek „rozdielu“ tvori cast hornej a spodnej ramovej trubky, a tie su este od seba pomerne vzdialene, cize o to lepsie namahaniu mozu odolavat, a namiesto sedlovky namahanej na ohyb zase horna a spodna ramova trubka, do istej miery zase aj sedlova – hlavny ramovy trojuholnik je namahany ako celok, ked 2 trubky su namahane prevazne na krut, tretia je na ohyb, preto je ta struktura pevnejsia nez jednoducha trubka).

                                  Ak toto este nie je jasne ako facka, potom uz nepomoze nic…

                                  • kubad  

                                    mě osobně na kole vadí nejvíc kroucení u středu – a to bude vždy na menším rámu lepší,

                                    pak kroucení u hlavy, ale tam většinou není problém, nebo sem se s tím nesetkal, ale tím nezpochybňuji to cos napsal, prostě máme jen jiný pohled na věc

                                    • Snowball  

                                      myslim, ze to krutenie sa vyskytuje len u tazkych jazdcov, alebo potom (skor tvoj pripad) pri velmi odlahcenych ramoch / komponentoch. Keby si jazdil nieco „bezne“, neverim ze by si to vobec pozoroval. Alebo neviem ci si zvyknuty jazdit nejake extra takze prevody (myslim teraz cestu, nie mtb)

                                      U nas mame teraz taky novy bikersky casopis, Cyklomag, akoze urovni do Vela este straaasne vela chyba, ale tak chalanom drzim palce :o) no o to nejde. Vysiel tam clanok napisany majitelom fulla ellseworth ci ako sa to pise, ktory je sileny gramar a napisal to tak pravdivo ako sa veci mali. Ten full ma nejak 9.3 kg ak sa dobre pamatam, a napisal tam aj o skusenostiach s tymi ultraultra light komponentami, ako sa mu napriklad zlomili na maratone karbonove riadidla, a este cosi ako sa krutilo az to nakoniec vymenil, sedlo tusim tiez klaklo… To je podla mna do neba volajuci nezmysel, ist po hmotnosti za drahe peniaze a este vec nefunguje alebo len obmedzene a este aj ma kratku zivotnost… Teda keby som siel na olympiadu, tak jasne ze treba spickovy material a aj co najlahsi, ale pre hoby jazdenie je to podla mna uplne vyhadzovanie penazi, lebo ked je bicykel lahky ale malo tuhy, tak je velmi otazne, ci energiu ktoru usetrim jazdenim na lahsom bicykli nestratim tym, ze neprenasa energiu z pedalov na zadne koleso dostatocne efektivne. A na MTB ani nehovorim, tam ked zapocitam pravdepodobnost lahsich padov, namahanie silovejsou povahou jazdy + otrasmi a potrebu pohodlia, tam tie ultralahke veci nemaju co robit. Sice zas prevysenie hra rolu, ale stale davam do pohybu sustavu cca 85 kg jazdec + kolo, a ci to je 85 alebo 83.5, ako hobika ma to nespasi ci budem na kopci nech aj o 10 minut skor alebo neskor.

                                      • kubad  

                                        aktuálně sem těžký, a je fakt že i když sem jezdil závody sem měl kolem 90kg, jezdím hodně těžké převody a mám hodně sílu v nohou. takže osobně tu tuhost středu hodně poznám.

                                        Tu gramařinu nemá cenu řešit to je zábava a je potřeba počítat že občas něco odejde :-(

                                        no a k tomu Ellswortu :-) toho sem Markovy skládal já, ale teda komponenty si volil on sám a nenechal si moc poradit hlavně ty řídítka. jiný problém je že vše co mu odešlo bylo vždy při pádu, a on padá dost :-)

                                         
                                        • Snowball  

                                          naahodicka – svet je maly! :o))) To bude on.

                                          Taka indiskretna otazka, kolko ta stavba preboha vysla?

                                          Na ceste som nauceny snazit sa drzat frekvenciu 90 ot/min, takze ziadna silova jazda, som aj podstatne lahsi… preto problem s krutenim ramu nepoznam. Prosto jazdit ako ty tak vyberam cosi pevne mozno aj robustnejsie, ale tebe radit netreba :o)

                                          Ludi co nehladia na bezpecnost na MTB absolutne nechapem, zlomene riadidla to moze byt aj na koleckove kreslo.

                                          • kubad  

                                            nemám problém s kroucením u svých kol :-) jen píšu že to poznám

                                            • Snowball  

                                              napriklad ta ultralahka kuota kredo, to sa nekruti? Sa mi pri pohlade na tu hmotnost ani verit nechce.

                                              • kubad  

                                                rám Kuota má 1190g v L ku a je tak mohutný v oblasti středu že se fakt nehne :-)

                                                kola mají 24/28 drátů tuhost průměrná a kromě představce tam nic co by se kroutilo není

                                                představec sem už vyměnil za tužsí :-) ten Rotor byl fakt problém, hlavně ale s dotažením, tuhost až tak tragická nebyla

                                                • Snowball  

                                                  tak to je parada, ta hmotnost je fakt uzas… A co to sedlo? Na pohlad to vyzera nejak divne, zadna cast tak zdvihnuta… ako sa na tom sedi? Prilis vabivo to na pohlad nevyzera :o)

                      • mates555  

                        nejsem žádnej angličtinář ale neni tam jednoduše napsáno,že větší rámy jsou těžší a měnší lehčí??? což by tu tvoji fyziku zas tak nepopíralo??

                        • Sgt Pepper  

                          podle www.slovnik.cz :

                          stronger – silnější) (2.st.)

                          tedy ne tužší, pevnější atd…

                          silnější může být i tlustší :-)

                          • mates555  

                            já do tý angličniny nevidím… google to přeložil tak že menší rámy jsou lehčí a vetší silnější…podle lehčí sem si domyslel na konec těžší…:-)

                          • radek910  

                            Obávám se, že stronger opravdu nemůže znamenat „tlustší“, ale ty to asi víš a jen popichuješ, že.

                            V tomto případě bych si tipnul, že to opravdu znamená, že víc vydrží, je odolnější, pevnější.

                            • juice  

                              máš pravdu. jinak stronger je 2. stupeň přídavného jména (komparativ). stačí si najít význam slova strong

          • kubad  

            Dík za odpověd která vše jasné vysvětluje :-)

            • Snowball  

              a vyhlaseni v tom clanku ktorych platnost je relativna je viac, aj ked p. Sterbu si maximalne vazim…

    • Dzordano_Bruno1  

      osobně mám největší strach z nějakého cla, daní atd. takže koupím rám za dvacku a než se ke mně dostane, tak nachytá další peníze a vyjde mi na 30 a to opravdu nechci..

      Máte s tím někdo větši zkušenosti?:)

    • dedasurovec  

      cube

    • MITY  

      bianchi + scapin

    • radek910  

      Radon

    • cicmunda  

      ještě KISH ,PASSONI,NEVI,RE­WEL,KOCMO

    • Veeteck  

      Kdyz na to tak koukam, tak nejhezci titanovej ram byl stejne HC 1.4 od Morati…

      • Sgt Pepper  

        a pod to se podepíšu :-)

        přijde mi, že 95% těch firem prodává Alu rámy jen svařený z Ti trubek, vůbec v konstrukci nevyužívají vlastností materiálu…

        • Snowball  

          mas dojem ze titanova trubka nerobi to co treba A co by si si predstavoval? A ktore firmy su tych 5%?

          • Sgt Pepper  

            nemám čas teď procházet těch cca 50 firem co tu je a připravovat ti porovnání obrázků…najdi si to sám

            • Snowball  

              :D No som vedel ze v tom bude nejaky hacik! :D

              Ty budes asi priaznivec gravirovanych gycovych rustikalnych motivov, hydroformingu a kozenych strapcov, ze? :D

                • Snowball  

                  ano vieme, ze si nejak podivne zatazeny na nejaku skrachovanu znacku, ale to nie je odpoved na otazku, preco by nemali vyuzivat vlastnosti materialu ostatni (existujuci) vyrobcovia…

                  • Nimrod  

                    vybírej pečlivěji slova, prosím :-)

                  • Sgt Pepper  

                    hele, Tassajaro či jak se jmenuješ, neser…tohle se už probíralo v jiném threadu, tak se obtěžuj si to najít a nepruď…nebo, chceš li prudit, vylez ze zbabělé anonymity a dej na sebe reálný kontakt ;-)

                    • Snowball  

                      aby si mohol normalne zodpovedat beznu otazku, ku ktorej si svojim tvrdenim sam dalo podnet, uplne staci ked budes pracovat s mojim nickom snowball (ces. Snehulka ak by si nevedel a chcel to radsej v rodnej reci)

                      • Sgt Pepper  

                        Neodpovídám člověku, který lže – Morati bylo zrušeno manažerským rozhodnutím, pokud tvrdíš něco jiného lžeš…a kdo lže, ten krade! A kdo krade, může i zabít…A takovým lidem na otázky neodpovídám.

                        • Snowball  

                          :D skvela ukazka vadneho nezmyselneho „uvazovania“. Dobre ze si sa nepokusal odpovedat, jednak taka odpoved by namohla mat hlavu a patu, jednak si ukazal ze si vlastne nemal co povedat. Zvast ukrivdeneho vetesnika – priznivce krachleho vyrobce jeho srdce jedineho mileho :DDD

                          • Sgt Pepper  

                            dobře, tak jinak – rád ti odpovím na otázku, až ty uspokojivě odpovíš na mou (já se ptal dřív):

                            tassajara (19.06.2009 14:37:44) 212.5.200.xxx 28×> Morati (^ odpověď na 27× ^)

                            Obsah tohoto příspěvku byl blokován zakladatelem vlákna

                            neboj sa, viem dobre. Len zvaranie ramu bicykla ma svoje specifika.

                            OdpovědětOdpo­vědět na zakládající příspěvekZpět na obsah

                            Sgt Pepper (21.06.2009 17:36:23) 89.24.6.xxx 29×> Morati (^ odpověď na 28× ^)

                            Obsah tohoto příspěvku byl blokován zakladatelem vlákna

                            a jaká to jsou specifika oproti výrobě leteckých dílů (turbín)? ó pouč nás, nevědomé, mocný a vševědoucí tassajaro!

                            • radek910  

                              DNFTT

                            • Snowball  

                              ja ze to vies aj bezo mna, som to pokladal za vyriesene. Jednou vetou (teda 2 dlhymi, ako na to teraz pozeram;): pozvarat ram bicykla z trubiek (bez ohladu na material) predpoklada iste znalosti a skusenosti, ktore su specificke bez ohladu na predosle strojarske skusenosti. Aby potom vlastnosti bicykla boli nejake urcite (ake to uz zavisi od vela roznych veci).

                              Ked do toho este vstupi titan a jeho naroky na technologiu, je to pre firmu dost komplikovane. V more predtym o vyrobe bicyklov ani netusili, cize velmi vyhodna startovacia pozicia to nebola a tak nejak sa ucili aj za pochodu.

                              Nechcel som tu vnasat nieco offtopic, ale Pepper (mimochodom k tej hodnosti si dosiel ako, si si ju vymyslel? :D) si to vyslovene prial, tak by som to nerad dalej rozmazaval.

                              Ale ako som uz vyssie pisal, nenamahaj sa, na tu tvoju odpoved nie som nejak zvedavy, lebo ako si tam dal tie linky, pochopil som ze pre teba je len jedina spravna znacka, vsetci ostatni su spiknuti lumpi co tvoje drahe morati pochovali… a titanove ramy samozrejme vobec robit nevedia :D

                              • Sgt Pepper  

                                to není konkrétní odpověď, ale kopa zájmen nahrazujících neznalost konkrétní informace – zkus to znova bez slov jako „iste znalosti a skusenosti, ktore su specificke“. „nejake urcite (ake to uz zavisi od vela roznych veci).“

                                BTW k tomu nicku – kulturně sečtělí znají názvy LP jisté hudební skupiny…Mimo to si na dva kliky můžeš zjistit moje skutečné jméno – já nemám potřebu se zbaběle schovávat za anonym…

                                • Snowball  

                                  uz prvykrat som si hovoril ze ti mozem kaslat na hlavu, ale tak uz som to mal napisane…

                                  nemaj obavy beatles pozname aj na slovensku, akurat ze to je take ranne stadium poznavania pop-music ze vybrat si nick prvoplanovo hned podla tohto… no neviem, to si sa zasekol dost zavcasu v tom studiu hudby :D

                                  Som dufal ze za tym nickom je cosi viac. A neni. Rovnako ako s tym tvojim vyrokom o 95% neschopnych sucasnych vyrobcov titanovych ramov. Tiez len rypanie, a ziaden argument. Ty bude cely taky len prazdna skrupina, mam dojem.

                                  • Sgt Pepper  

                                    takže nic? žádná konkrétní čísla, hodnoty, technologické postupy, vzorce?

                                    • Snowball  

                                      nie, ty to nepotrebujes. A hlavne, neviem ci si nepostrehol, ale uz si ma prestal nejak bavit.

                                      • Sgt Pepper  

                                        chápu…neumíš odpovědět, tak hledáš výmluvy…a nebylo by snažší prostě chlapsky přiznat, že nevíš? Ale to bychom od anonymního zbabělce asi chtěli moc…

                                        • karliner  

                                          hele, seržo, nebylo by chlapštějští vysrat se na něj, mlčet a nemít poslední slovo :-)?

    • brble  

      hele chlapi a co takle zas něco o titanových rámech…? nějaké praktické zkušenosti  a porovnání s hlínou,karbo­nem,ocelí? tuhost,chování v terénu,výdrž­..atd.? sem materialista a vlastnosti matrošů celkem jednoduše vyčteš, ale nejsem strojař tak jak je to se správným posklá­dáním trubek, a hlavně  – co na to praxe? tak se pochlubte majitelé skvostů…a předchozí majitelé atd:-)

      • Snowball  

        ja len doplnujuca otazka: materialista si filozofickym presvedcenim? :o)

        Necakaj ze sa dozvies nieco extra, lebo takmer nikto nema skusenost so spickovym aj karbonovym aj ocelovym aj hlinikovym aj titanovym ramom, a tym padom tazko to niekto dokaze porovnat. A dalsie uskalie: karbonove ramy su velmi rozne co do vlastnosti, lebo tento material ma jedinecnu tu vlastnost ze dokaze byt chameleom, ram moze byt aj tvrdy aj makky, aj pohodlny aj kostitras. A najvacsi problem: keby si tu aj mal jazdca ktory to vsetko jazdil, na to treba extra talent vediet rozoznat a popisat vlastnosti ramu, a este o to viac, ze ten je sucastou bicykla a teda nezanedbatelny vplyv na vlastnosti kola ma ostatne osadenie.

        Davno, pred vyse 15 rokmi jeden clovek povedal, ze je jedno z coho ram je, spickovy ram (vtedy sa jednalo o cestu) bude vazit cca 1 kilo. Zvysok su nuansy, ktore sa vzdy nejak daju doladit na obraz jazdcov :o)

        Problem titanu je, ze dnes sa z karbonu da urobit ram s rovnakymi vlastnostami lacnejsie. Naklady pri karbone totiz sli za poslednych 20 rokov vyrazne dole, pri titane su stale tie iste. Cize ak chces spickove kolo s nejakymi vlastnostami ktore hladas, najdes taky karbonovy ram za nizsiu cenu.

        Ak ti ide mat nieco exkluzivne a na cene nezalezi, potom titan ano a na vyber mas kopu moznosti ako vidis.

        Velmi pekne je to vidiet vo Vele par cisel nazad, je tam test titanoveho marina a spickoveho karbonoveho torpada (co som si teda myslel ze su tesco bicykle za 120 euro :o))) Stoji to za precitanie.

        No nechcel som rusit… ;)

        • nakata  

          Prosim o vysvetlenie toho chameleona.. Ako moze byt jeden karbonvy ram zaroven pohodlny aj kostitras, resp tvrdy a zaroven makky..

          • kubad  

            to sou klasické kecy vyčtené z časopisu světového formátu Velo – to bych vůbec neřešil :-)

            takovéhle informace o ničem a k ničemu

          • Snowball  

            omg ved nie ten isty ram…

            • nakata  

              Tak v tom pripade poprosim o vysvetlenie, preco by tento vyrok nemal platit aj pre hlinik, ocel alebo titan..

              • Snowball  

                tak popros

                • nakata  

                  Mas aj nejaky argument, alebo len klasicky blabolis?

                  • přišlapávač  

                    druhá možnost je správná

                  • Snowball  

                    ked mas dojem ze mam vo zvyku blabolit, preco sa pytas mna? A ked nieco chces, tak hadam je primerane o to slusne poziadat. Prosto chod sa liecit k niekomu inemu :D

                    • nakata  

                      Slusne som ta poprosil o vysvetlenie. No problem je len v tom, ze ty kecas a vsadzas na to, ze priemerne skuseny clovek ti uveri.. Ja si myslim, ze kecas blbosti, ale mozno sa mylim, preto som od teba chcel vysvetlenie. Ale tvoja reakcia iba dokazuje, ze si obycajny chudak..

                      • Snowball  

                        skor bude problem tam ze netusis co znamena „slusne“

                        • nakata  

                          „Tak v tom pripade poprosim o vysvetlenie, preco by tento vyrok nemal platit aj pre hlinik, ocel alebo titan..“

                          Mily Snowball, ktora cast horeuvedenej vety sa ti zda byt malo slusna? Ale skus radsej odpovedat na otazku, preco by to nemalo platit pre hlinik, ocel alebo titan.

                          • Snowball  

                            zdvorilost nie je len jedna veta, ktorou zakryjes ten zvysok fekalii co z teba vysiel…

                            • nakata  

                              A pritom by stacilo povedat „mas pravdu, zmylil som sa..“.. Je to tak jednoduche..

                              • Snowball  

                                no lenze ja som sa nezmylil, vies?

                                • nakata  

                                  bla blaa blaaaa, mas aj nejaky argument?

                                  • Snowball  

                                    no hlavne ten, ze ja som nikde netvrdil, ze z ostatnych materialov sa tiez neda urobit ram aky chces :D Nabuduce citaj poriadne.

                                    Keby si nebol chumaj aj sa s tebou pobavim preco to je tak ako to je a preco si to zle pochopil… lenze ty chumaj si, tak sa s tebou nebudem zaoberat. Umri blby.

                                    • nakata  

                                      Citujem ta: „karbonove ramy su velmi rozne co do vlastnosti, lebo tento material ma jedinecnu tu vlastnost ze dokaze byt chameleom, ram moze byt aj tvrdy aj makky, aj pohodlny aj kostitras.“

                                      Prosim nastuduj si vyznam slova „jedinecny“.. Trochu si series do huby, nie?

      • karliner  

        tak třeba sem něco napíše některý z redaktorů Vela, kteří jsou ti nejlepší v česku, co se týče posuzování jednotlivých kol (psal kdysi šéfredator v úvodníku…) a jejich sestoupení mezi bikerský lid jim dovolí alespoň jednou napsat o testovaných kolech pravdu a ne to, co si přejí inzerenti, případně jejich kamarádi prodejci, kteří jim kola na testování půjčují a kteří po kritice jejich produktů nejenže neposlali rukavici, ale ani by příště kolo nepůjčili…

        • Sgt Pepper  

          no, ono to funguje oboustranně – nepůjčí kolo = nebude se o něm psát = nebude reklama :-)

    • Krys  

      Mládenci, to je pre vás fakt také dôležité, aby mal stihac rovnaký názor na titan ako vy? Serte už na to.

      • Dzordano_Bruno1  

        Když se pořádně podívám na rámy z titanu tak opravdu musím říct, že jsou stejný jako z hlíny. MOžná bych si přád rám, který bude mít trubky jako páratka a bude to špičková kvalita. Myslím, že titan přesně tohle umožňuje, ale je výrobci to dělají přesně naopak. Hrozně mi vadí široké trubky a buřtí vzhled. Rocky Moutain se svým ocelákem mě zaujal neskutečným způsobem. Cena stejná, ale jen ten nástřik mi vadí. Člověk nikdy nenajde to, co chce:(

        • Sgt Pepper  

          je to jak píšeš – třeba většina pevných rámů má v Ti verzi trubky zadní stavby přímé (jako u Al), místo aby tvarováním pomohli titanu pomohli aby pracoval…

          • poiko  

            jj, jsem taky pro mírné prohnutí zadní stavby.

            ale pokud v tom článku, cos sem dával, štěrba říká, že vývoj trvá třeba pět let, tak by to asi už udělali, ne?

            • Sgt Pepper  

              to je právě ten rozdíl mezi ZNAČKOU a „značkou“ :-) Skutečný velký a seriozní výrobce tomu ten vývoj dá, ale pak si ho musí nechat zaplatit v ceně rámu…Levný výrobce si to nechá udělat v Číně, kde to udělají šup šup podle hliníkový geometrie protože vědí, že s titanem to vydrží a bude to o pár gramů lehčí…Ale bohužel na takovém rámu (kromě životnosti – únavová křivka titanu je nejplošší ze všech v cyklistice používaných materiálů) postrádá titan smysl.

              • Sgt Pepper  

                BTW navíc tvarování Ti trubek zadní stavby rám pochopitelně taky prodraží…

      • t29  

        Je mi celkem jedno, jaký má názor, pokud s ním nezasírá diskusi. Tohle už je druhé vlákno o titanu, co se kvůli němu zvrhlo.

    • Tinker  

      pro insipraci:

      http://bike-forum.cz/…il-4578.html

       
    • přejetá_veverka  

      nehádejte se 8) … ať si každej koupí rám z matroše kterej je podle něho nejlepší no a je to 8-D … máme tu snad 40 výrobců titanovejch rámů – pár jich bude určitě špičkovejch, to samé karbon, hlíny je jak nasráno a oceláků bude aspoň tolik co Ti výrobců = všeho je dostatek, je z čeho vybírat, nakupovat a jezdit jezdit… né se hádat 8-P

    • Pilot  

      muzu doplnit schmolke, ibis (maji retro ti ram)…vyplati se investice – co to je za otazku, chces do toho dat prachy jako do obrazu a cekat ze za 10 let to prodas za 200%?? nebo chces pohodli?? pokud a a b je spravne, tak nepatrej dal. pokud chces mit neco jinyho, tak jdi dal…trochu trapne jsou ale ramy, ktere se tvari jako velke imidzovky a vari se nekde v asii. jsou kecy ze ti je na cely zivot, minuly rok me praskla ti sedlovka a letos ti vidlice, oboji morati… 

      • Snowball  

        fiha… co si robil ze to prasklo, ci pri standardnej jazde z nicoho nic? A ako sa jazdilo s tou sedlovkou, to by ma zaujimalo? Bola pruzna a pohodlna, ci len lahka?

      • Foose  

        hm moratky prej dost praskali…

        • Sgt Pepper  

          to je zavádějící informace.

          ano, bylo dost prasklých Moratek na území ČR. Ale bylo ve stejné záteži stejné množství jiných Ti rámů/komponent, abys měl s čím srovnávat? A pokud by bylo, bylo by procento prasklých Moratek vyšší nebo nižší, než u té jiné značky?

          • Snowball  

            tak s tymto sa neda suhlasit – on je povazlivy uz fakt, ze praskali vobec v nejakom zaznamenaniahodnom meritku. Ram bicykla na XC nie je nieco co ma praskat.

          • JSt  

            to je az dojemny, jak moru obhajujes :-)).

            • Snowball  

              to nie je len o more. Kedysi byvala Univega jedna z tych lepsich znaciek, Grundig cup v polovici 90s; kola tej znacky som kdesi v casopise nasiel aj teraz, tak neviem, mozno stale funguju, ale v jednom preteku v zjazde sa tam pod pretekarom ram rozpadol na 2 casti. Pritom ziaden extra naraz to nesposobil. Odvtedy by som si prosto univegu asi nekupil. Viem, ze to nebol seriovy ram, viem ze isto si potom na to zacali davat pozor, ale prosto mal by som vzdy zly pocit ked to meno Univega vidim. Nie je to racionalne, ale zakaznici sa nespravaju racionalne.

              A pri morati to bolo v takych rozmeroch, ze uz sa da skutocne polemizovat, ci tam nebola nejaka systemova chyba – material, technologia, konstrukcia, niekde nieco asi nepasovalo.

              Nechcem ti silou mocou hanit oblubenu znacku, len ked si k nej az nekriticky…

    • VanVren  

      Titan? No nevim, ale já z něj mám na kole pouze všechny šrouby, rám, hlavu, sedlovku, pera u sedla, řidítka, rohy, podsedlovou objímku a upínáky a jsem celkem spokojenej :-))

    • Sgt Pepper  

      nechci tady vzbuzovat plané naděje a šířit fámy, ale…

      čirou náhodou jsem zaslechl, že je rozpracovaný (ve formě několika prototypů) projekt českého titanového MTB rámu (29er), teď by snad měly odjíždět někam do Itálie na testování. A co jsem slyšel, tak do konstrukce měl co říct i p.Zatloukal.

      o konstrukci/výrobě dalších komponent se uvažuje, zatím je jen ten rám

      Jsem na to fakt dost zvědavej :-)

    • Sgt Pepper  

      objeveno:

      http://www.rikulau.com/

    • look_as1  

      Mate nekdo zkusenosti s http://www.vannicholas.com/…on/bike.aspx?

      Porad vybiram a vybiram novej commuter bike.

      Jeden z mala ramu, na ktery dam nosic, blatniky a zaroven silnicni rafky s plastema az do 37 mm.

      Jenom se mi teda moc nelibi, ze ram v 60cm vazi 2.05 kg…

      Proc jenom Simplon prestal delat Nanolight :-(

    • Cavendish  

      Zdravím, je tu někdo, kdo vozí titan od Tritona? Jen tak jsem koukl na cenu a moc mě to nepotěšilo. Silniční rám od 2400USD a CX od 2500USD. K tomu 100USD doprava a 5% clo a 21% DPH. Takže ve finále cca 3200USD. To jest 72 tisíc. Stojí ty rámy za to?

    • Krma  

      Aktuální seznam výrobců titanových rámů. https://www.roadbikerider.com/…-brand-list/

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.