• atala

    Ahojte potřebuji dobrou radu, řetěz( Sram 971 se spojkou) měním pravidelně dle měrky a toto se mi ještě nestalo a nevím jak z toho elegantně ven, situace: měrka ukázala opotřebení nasadím nový řetěz a vzadu ok, ALE vpředu mi to na prostředním převodníku(jinde ne) děsně sukuje řetěz(jakoby ho nepustí ze zubů a jde do rámu)…pouze při záberu,  jinak ne  a netuším co s tím. Obvykle když jsem vyměnil řetěz pozdě prdělo to vzadu, někdy sedlo jindy šla na odpis kazeta ale vpředu nikdy problém, navíc převodníky nejsou nijak staré. Díky za všechny typy, Vašek

    0 0
    • Howgh  

      koukni, jestli zuby nejsou vymačkané do šířky.

      0 0
    • kafac  

      Musis opilovat na zubech ten „grot“

      0 0
    • atala  

      Kluci díky ,jde dál pilovat, případně shánět e-shop, moc jsem toho zatím nenašel

      0 0
    • Chaingang  

      Pořádně si s tím pilováním pohraj.Loni na jaře mi začal lepit prostřední převodník na xtrkách,ale nějak se mi ho nechtělo objednávat.Tak jsem ho opiloval a v pohodě na něm dojel celou sezonu.

      0 0
    • lodyh  

      Tady máš ten letitej obrázek co se tu kdysi objevil.

      Prodloužilo mi to životnost Stronglight převodníku, udělal sem to odhadem o tolik jak je na obrázku. Na brusce otázka 2 minut…

      0 0
      • ememem  

        z bruskou by som bol opatrny, ak tak iba nizkootackova s brusnym kamenom, kedysi pred 15 rokmi som to robil - stalo to nepo­merne viac ako dnes a es­te tobol aj pro­blem zohnat, dnes by­ch sa uz na t­o vykaslal.

        0 0
    • Tukos  

      Tak jak to popisuješ se mi projevoval opotřebovaný převodník, ten se mimo jiné pouná tak že zuby vypadají jako „žraločí ploutev“. Víceméně jsou snahy o záchranu zbytečné, já tak různým pilováním protahoval agónii asi týden a nebylo cesty ven. Než dodrbat rám, radši vyměň převodník. Jde to i bez sundání klik, ale určitě doporučuji sundat i nejmenší placku, jinak je to dost záludný „ježek v kleci“.

      Jo a ještě jednu věc jsem v oblasti převodů pozoroval. Ačkoliv si to nedokážu vědecky zdůvodnit tak řetězy schimano snášejí dříve opotřebené zuby lépe než sram (proto používam řetěz deore).

      0 0
      • Rychlej turista  

        jj, sundat nejmenší placku, nejlépe tak, že ji přetáhneš přes velkou :-D

        0 0
      • MlokCZ  

        Nějak mi uniká význam sundavání malého převodníku, co tu všichni doporučují. Vždyť sundání klik je mnohem rychlejší než sundání toho malého převodníku a pak se navíc ke všemu může mnohem lépe. Tedy nevidím jediný důvod proč nesundavat kliky.

        0 0
    • Martinson  

      U novýho Sramu jsem nesmyl původní konzervační sliz a časem domazal Finish line. Přidřel se mi článek  a stalo se mi to už na druhém řetězu. Nechtěl jsem teorii o nutném vymytí nového řetězu věřit ale musel jsem dát kámošovi za pravdu. Chce to smýt konzervační sliz a pak teprve mazat.

      0 0
      • ememem  

        to snad nemyslis vazne, zmyt povodny sliz? sorry ale to ste aj s kamosom pekne mimo, to je jedine prve a posledne poriadne pomazanie co retaz ma. a domazes az ked s­a ojazdi, naco skor?

        0 0
        • kubad  

          záleží jak který řetěz – výrobci občas používají jen konzervační sračku která opravdu nemaže a navíc lepí jak prase – takže já taky nový řetěz umyju :-) a namažu znovu

           
          0 0
          • iX.tlan  

            jak píše kubad, nejdřív bych umyl a znovu promazal novej řetěz. Vloni se mi sukoval novej PC 991 na novejch LX klikach /na prostředním převodníku/ a výše uvedeným postupem to bylo OK :)

            0 0
        • Rychlej turista  

          Ale jen, než vjedeš do písku nebo bahna, takže raději hned, protože se na to lepí i prach a místo mazání máš skvělou brusnou pastu. Nejlépe je řetězu, když je namazaný jen tolik, aby si nezpíval.

          0 0
          • ememem  

            to kubad & rychlej turista

            no ja som to este nezmyval nikdy, praveze sa mi zda ze to na rozdiel od oleja & comp. lepi pomerne malo, ten sajrajt je zrejme na baze nejakeho vosku. no a tom k­olko je treba ma­zat retaz sa tu uz b­avilo, ja som s­kor zastanca te­orie ze retaz mu­si byt namaza­na

            stale, akonah­le nie je tak to m­a na nu pomer­ne nicivy uci­nok. este raz – mastna, nie zagebrena.a treba ju mazat niecim co vydrzi vysoke tlaky, (nieco ako prevodovkovy o­lej)no a stym bor­delom bych to t­iez az tak tr­agicky nevidel,

            je tam vzdy a es­te furt je le­sie ked je re­taz mastna s bor­delom ako sucha s b­ordelom. ta mas­tnota totizto

            mozno sopsobu­je iste zvysene nelepo­vanie bordelu a­le vyrazne znizu­je trenie.  (zo­ber si smirgel namoc do oleja a skus smirglovat – co smirgluje lepsie mokry alebo suchy?)

            0 0
          • chodec  

            Pokud je brusná pasta navrch na řetězu, tak to může mít vliv tak maximálně na pastorky – a to ještě minimální, neb po nich se čepy řetězu s válečky víc kutálí než šoupou a z míst, kde se potkávají pastorky a řetěz se bordel včetně vosku stejně velmi rychle uklidí. Takže dopad na opotřebení bordelem vně řětězu je IMHO mizivý. Kde abrazivo vadí naopak hodně jsou útroby čepů řetězu. Tam se ale bordel může dostat jedině díky „tekutému“ médiu, které jej tam dopraví. Tak funguje olej – rozhejbe špínu, a ta nateče dovnitř řetězu, kde pak brousí a brousí a řetěz se protahuje a protahuje.

            Vosk z fabriky ale tekutý není (alespoň nikdy nebyl na mých řetězech). Takže se nestane, že by dopravil cokoliv dovnitř do řetězu. Proto pokud řetěz nevrže (což by byla známka docházejícího lubrikačního účinku), tak nemá smysl fabrický vosk odstraňovat a nahrazovat něčím, co se dovnitř buď dostane jen blbě, nebo to bude natolik tekuté, že to tam bude zanášet bordel.

            0 0
            • Svět videa  

              konečně někdo pochopil smysl mazání řetězu…

              …a s umývaním  je to něco podobného: buď to chce pořádně umýt nebo se na to raději vykašlat, tady takové ty různé myčky co se nasadí na řetěz udělají víc škody než užitku, z venku vám sice řetěz pěkně vyleští, ale pomocí těch rozpouštědel vám ten jemný bordel zanesou na čepy, kde pak brousí a brousí a …

              0 0
            • bohyn  

              Asi sem ten konec nejak nepochopil, ale zni to jako ze retez nemazat a jezdit s vrzajicim :-/

              0 0
            • Rychlej turista  

              Pokud si to dovedeš vědecky zdůvodnit, tak je to v pohodě. Já jsem ale teoretický ignorant a jako takový nemám důvod si vozit vrstvu černého hnusu na všem, co s řetězem přijde do styku. Takže mažu jen tolik aby řetěz byl zticha.

              0 0
              • kubad  

                přesně tak, dělám si to po svém řeťez mě drží 1600–200km jak se podaří a hlavně nevozím černou zalepenou mrchu :-)

                 
                0 0
              • Blade  

                l

                0 0
      • TheIF  

        Cožeee ? To chce mazat častěji než jednou za 1000km… Ten vosk na něm vydrží ze 100–200km aniž bys musel mazat, určitě více než ten Finish line olej ten je v trapu po 40km :-(

        0 0
        • bohyn  

          Ja poprve mazal po necelych 500km a to jeste retez nevrzal, ale jen si tak povidal (HG 53)

          0 0
        • Martinson  

          Jakej druh Finish linu myslíš? Wet vydrží určitě dýl než 40 km. Moc to nezkoumám, mažu když začne řetěz chrastit, Motorex wet  ale měl větší výdrž.

          Popisuju jev který mě u devítek překvapil, se zadíráním řetězu jsem u osmičkovejch řetězů problém neměl. Někdo holt věří víc konzervačnímu slizu, jinej maže WD 40, já utrácím za maziva na řetěz.

          0 0
          • TheIF  

            Ten obyč Finish Line TeflonChainstarem se to nedá vubec srovnat…

            0 0
            • Martinson  

              Finish line teflon na řetěz nepoužívám, smyl se po 5  brodech. To je pro slečny do parku nebo žiletkáře. Chainstar je něco podobnýho. Řetěz musí vydržet 100 km v dešti.

              0 0
              • TheIF  

                Zase ty mazadla do deště strašně lepí, mám Chainstar extrem a ten by možná těch 100km v dešti zvlád, ale já jezdím raději za sucha :-)

                0 0
      • chodec  

        http://sheldonbrown.com/chains.html

        doporučuji část „Factory Lube“

        0 0
        • chodec  

          výhoda fabrického namazání je, že:

          1. není tekuté a tedy nepodporuje přísun bordelu do útrob řetězu.
          2. je uvnitř řetězu, kam se následné mazání dostává o poznání méně spolehlivě.

          Pokud se po nandání nového řetězu otřou vnější přebytky vosku, ani není do čeho by se mohlo lepit větší množství bordelu. Pokud se to neotře, tak ať se bordel lepí – díky vlastnosti ad a) to zas tak funkčně nevadí a konečně většinou se do toho lepí nepoměrně méně než do jakýchkoliv „wet“ přípravků a „dry“ zase nevydrží. Takže suma dobře využitým fabrickým mazáním se dá jen získat.

          0 0
          • chodec  

            Na posledních dvou kolech jsem měl za poslední dvě sezóny „roztočených“ už asi 8 řetězů (část šla pryč se starým kolem, ale všechny byly jeté minimálně na 1/2. Všechny byly SRAM, u všech jsem nechával na začátku fabrické mazivo, které vydrželo bez vrzání a domazávání podle okolností nějakých 300 i víc km. Pak teprve šly do pračky a přešly na režim průběžného mazání. Přidření se nekonalo ani u jednoho.

            0 0
          • skier  

            Po x vlastních zkouškách a testování se mi tento způsob osvědčil jako nejlepší ze všech. Dávat nový řetěz do pet-ky nebo pračky je si myslím nesmysl. Otírat z venku jak jen to nejdýl jde a až potom klasiku. Jezdím HG53 až XTR a platí to pro všechny. Jiné řetězy nejezdím.

            0 0
            • MlokCZ  

              Souhlas, přesně tak to taky dělám, navíc je to i nejméně práce a ne hned nějaký ****** se s praním nového řetězu.

              0 0
              • Martinson  

                Psal jsem o přidírání řetězu ze kterého jsem nevymyl původní mazivo, a domazal ho když byl potřeba domazat. To znamená, že už nebyl namazaný. Pro šťoury – řetěz už byl hlučný a suchý.   Po domazání se přidřel článek. Dle mojeho názoru je vhodnější  řetěz vymýt před aplikací jiného mazání. 

                Na zázračnost původního namazání moc nevěřím, maziva do mokra mi připadají odolnější. Preferuju tichý chod před občasným zaprasením se od řetězu.

                0 0
          • skier  

            A to, že by se řetěz lepil na pilu díky fabrickému mazaní jak se tu někde píše, to je úplně zcestné…

            0 0
    • fíha  

      Okrem spominanych opilovani zubov sa pripadne mrkni, ci to nerobi jeden vychyleny zub do strany. Potom klieste a je to hned hotove bez pilovania.

      0 0
    • atala  

      Díky za slušnou debatu, nejdřív jsem piloval ale mezitím jsem sehnal novej převodník, a je to asi nejlepší řešení, kazeta je nová a řetěz taky, škoda to zrasit převodníkem, ale klidně bych pár gramů vyměnil za ocelovej, mám pocit že ty hliníkové odejdou nějak brzy a to měřím, peru, mažu, nevím, dřív mi 8ka vydržela mnohem déle

      0 0
      • Vilém  

        …a proto si drzim 8ky na vsech kolech co mam:)

        0 0
        • ajfel  

          Souhlas na 100%. Na krosu mám 9 kolo, 73 nebo 53 řetěz končí 800–900km a nejlíp co jsem ho sehnal, bylo za 220,– asi. O ceně ozubenejch kol, když je náhodou sežvejkám ani nemluvě. Na biku mám 8 kolo (pro někoho jen „blbý Alivio“) a řetěz Sram 38 (teď 830) stojí 160,– a končí i přes bahno a spol. na nějakých 1200–1600km. Ozubený kola cca 800,– + 300,– komplet – kliky Acera(Alivko), kazeta 830 Sram. Honění gramů není můj šálek, mezi 8 a 9 není rozdíl, buďto to mám v nohách nebo ne a jak říkám, hliníkovej převodník je pí…ina na kvadrát. Takže co je lepší-ekonomičtější?

          0 0
    • Jara P  

      Ahoj,

      já mám stený problém. Pouze mě zaráží, že se to děje na klikách XT po jednom roce provozu a asi 5000km. Na starém kole jsem měl Deore a ty vydržely asi 20000km. Když se dívám na obrázek opotřebení zubů, který je výše, tak to opotřebení na zubu nevidím. Používám řetěz HG 93, který jsem při výměně poprvé (v životě) namazal voskem Pedrosa nebo tak nějak (prodává Pells). Nemůže být také problém v tom vosku.

      Jinak jsem při výměně řetězu dal také novou kazetu XT. Na staré jsem ojel čtyři řetězy.

      Poslední řetěz jsem vyhodil, když byl na posledním zubu měrky a měl 132,9mm. Předešlé byly podobné.

      Ještě k tomu vosku. Nový řetěz jsem umyl v benzinu, na stole z obou stran poctivě namazal voskem. Nasadil a při první vyjížďce (95km) příšerně vrzal. V návodu píší, že po prvním vyjetí namazat znovu, ale ten zvuk byl příšerný. Podotýkám, že s vosky nemám žádné zkušenosti.

      Protože jsem měl oprevanou nohu tak jsem za rok odjel pouze tři závody (Drtič, Author Šela a Chřibskou 50). To zmiňuji ohledně opotřebení klik. Kadenci si taká snažím hlídat, jezdím většinou mezi 80–90ot/min.

      0 0
      • jonti  

        Deore kluky mali prevodniky z ocele, XT z hliniku, a model 760, teda ten od roku 2004 do 2007 ich mal relativne rychlo opotrebovatelne.

        0 0
    • ropman  

      je jasný že prostřední placka se nejvíc používá a nejvíc opotřebovává, proto když to jen trochu jde, hned hodím radši velkou placku a větší pastorek tak aby se to ještě moc nekřížilo a prostřední šetřím (nehledě na menší namáhání řetězu a zubů), páč na ni stejně zas brzo dojde. A v terénu zas často dám malou a menší pastorek, jezdím spíš frekvenčně takže řetězu a zubům tolik neublížím.

      Jeden kámoš malou placku vůbec nejezdil, myslím mu přišlo pod úroveň že by něco nevyjel na prostřední, takže šel vždy ze sedla a dřel. Podle toho mu taky vydržela, ale hlavně že malou má funglovku :-)

      Taky bych hlasoval pro prostřední plech i přes pár gramů navíc, ale chápu, že závodník kterej spotřebu neřeší dá přednost těm gramům.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.