• dzudan

    Ahoj všem,

    rozhoduji se mezi Fuel ex 8 https://www.trekbikes.com/…-29/p/17017/ a Stumpjumper comp https://cyklo69.cz/…n-blackclean, tedy značka Trek a Specialized. Oba na hliníku. Stumpjumper má vyšší zdvihy a má tlumič pod rámovou trubkou, což je asi lepší na údržbu. Můžete mi doporučit, jaké jsou pro a proti ? Moc díky

    Trek má nespornou výhodu, že se dá sehnat ve velikosti xxl 23, mám dva metry. Stumpjumper je na tento rok údajně v této velikosti vyprodaný. Nechci ale, aby toto bylo hlavní kritérium.

    0 0
    • Sunshine 29  

      Zkus co ti sedne. Tězko říct.

      0 0
    • novas752  

      Specialized:

      • vidlice má jen 32mm nohy, což je na tak velký zdvih a předpokládám hmotnost úměrnou výšce celkem slabina, navíc má jen Motion Control tlumení a ne Charger. Tam by to chtělo aspoň Pike RC.
      • Z popisu neni jasná velikost kotoučů, ale asi tam bude 200/180 – ok.
      • Je to 1×11 – nemusí stačit převody.
      • Zdvih sedlovky nic extra.

      Trek:

      • Lepší vidlice, ale nižší zdvih a spolu s tlumičem se na servis musí posílat ke Švecovi do Písku, kde je jedinej autorizák Foxu u nás.
      • 2×11 by pro mě bylo +, ale radši bych SRAM, na Shimanech mi nesedí odezva řazení.
      • Pro 2m chlapa možná úzký řídítka.
      • O trochu slabší brzdy, horší kotouče
      • Zdvih sedlovky nepíšou ale asi bude 100/125, a delší tam kvůli ohnutý sedlový trubce nejspíš nepůjde.

      Katalogový ceny nic extra. Doporučuju kouknout ještě na YT Jeffsy 29; nebo Giant Trance a Canyon Spectral, ale ty jsou na 27,5" kolech.

      0 0
    • honzarb  

      Pokud mas dva metry, tak XL ti bude imho maly.

      0 0
      • Dorsiflex  

        Nebude mu malý – mám taky dva metry, staršího SJ FSR v XL a 2× jsem zkracoval délku predstavce.

        Bral bych to spíš tak – XL lepší na trailovani, XXL spíš Xc posed.

        0 0
        • honzarb  

          Tak si tak jak kazdymu vyhovuje…mam 190 a na Fuel EX bych se na L v zadnym pripade neposkladal… ale je fakt, ze na SJ sem nesedel (sry, mel sem prve napsat, ze pisu o EX).

          0 0
    • nomecz  

      Predpokladam ze pri 2 metrech nevazis 75 kilo takze na rebu na 130mm zapomen. Z techto 2 Treka

      0 0
    • ceo  

      Na papíře jsou si mnohem podobnější než v reálu. Stačí sednout a budeš mít jasno. Pokud sedne jedno, druhé sedět nebude.

      S je krátké vysoké, Trek dlouhý a nízký – stačí porovnat reach a stack 477 vs 507 a 686 vs 644 Rozvor 1232 vs 1247

      Komponenty jsou důležité, ale geo je základ.

      0 0
      • MlokCZ  

        Jenže to není tak jednoduché s tím srovnáním délek těch rámů. Reach lze srovnávat pouze pro stejnou hodnotu stack. Pokud se liší stack, tak je nutné o to korigovat reach, abys dostal opravdu reálné srovnání pro vliv na délku posedu. Jinak z toho vyleze nesmysl.

        Korekce vychází na přibližně 1/3 rozdílu stacku, kterou je nutné přičíst k reach (nebo odečíst dle toho jak vychází stack). Přesně to určí hlavový úhel, ale není už potřeba to počítat přesněji, to už je pak jen o rozdílu typu 1mm, což je zanedbatelné (ale samozřejmě kdo chce, může si to spočítat úplně přesně).

        686–644 je 42mm rozdílu na stack. Pro vyšší stack se vždy musí ta korekce přičít k reach, tzn. k 477mm reach přičíst 14mm korece a jsme na

        491mm vs 507mm. Tedy reaálně ten Trek je opravdu delší, ale jen o reálných 16mm.

        Rozdíl u hodnot stack a jeho vlivu na výšku řídítek (na délku rámu započteno tou koreckí), tak tam to není problém dohnat podložkami, otočením představce do negativu nebo jiným zdvihem řídítek, takže řídítka není problém dostat do stejné výšky na obou kolech a pak zůstane jen ten rozdíl délky 16mm.

        0 0
        • ceo  

          Prakticky

          Na obou kolech jsem seděl (v jiné velikosti) a na S se sedí „na kole“, u Treku „v kole“. Osobně jsem z S utíkal okamžitě, protože to bylo kolo s pro mě (subjektivně) nejhorším posedem vůbec.

          Ano, mohu si koupit něco, co nevyhovuje a pak do řešit představci, řidítky, offsetem apod. Jen mi uniká smysl, když je na trhu takový výběr..

          Chtěl jsem jen upozornit, že ta kola jsou pro mě den a noc. Jezdi jde na obou, bez debat, ale nemyslím, že po reálném vyzkoušení se bude kdokoliv mezi nimi nějak více rozhodovat. Jedině, že by zapomněl. Já je zkoušel s odstupem 5min.

          Teoreticky

          Nerozumím tomu jako ty, ale nechápu logice ovlivnění reache stackem. Reach není automaticky ukazatel délky posedu. Při stejném reachi bude délka posedu rozdílná i díky úhlu sedlovky.

          Reach, jak ho chápu já, je horizontální vzdálenost středu a hlavové trubky. Jestli to je měřeno o cm výš, níž, nic nemění. Je to údaj o délce rámu, napovídající, nikoliv automaticky určující o délku posedu. Můžu mít dlouhý reach, ale krátký představec a kolmou sedlovku a posed může být kratší než u kratšího reache, položené sedlovky a delšího představce…

          Nicméně pořád nerozumím tomu přepočtu se stackem. Což je zase výška hlavové trubky, ne řidítek…

          Reach i stack beru jako určité ukazatele potenciálu rámu a jeho charakteristik.

          Konkrétní uživatel dostane nejlepší představu, když si změří sedlo – zem, řidítka -zem a sedlo – řidítka, při jeho nastavení. Nicméně výrobci tyto údaje ze zjevných příčin používat nemohou.

          A už vůbec nerozumím, proč se korekce přičitá. S kratší rám a výš řidítka = (s výhradou výše) kratší posed (řidítka budou blíž sedlu horizontálně i vertikálně). Kdyby mělo S menší reach a níž řidítka, pak bych rozuměl tomu přičtení, Ale pokud je kratší a zároveň vyšší, pak bych rozdíl spíš odečítal (snížila by se hodnota reache S a zvětšil rozdíl od Treku), což by víc odpovídalo mým poznatkům.

          0 0
          • MlokCZ  

            Pokud je stejný reach i stack, tak hlavový úhel neovlivní posed vůbec.

            Posed je vždy nutné srovnávat pro řídítka stejně vysoko a to zajistí ta korekce. Je pak jedno, jestli se to měří přímo od řídítek nebo od konce hlavy s korekcí (pro dosažení stejné výšky řídítek to pro korigovanou hlavu už znamená v obou případě, že budou řídítka nad tímto bodem stejně vysoko).

            Řídítka budou vždy tak vysoko, jak jezdec potřebuje. Pokud je větší stack, tak se použije méně podložek, představec do negativku, nižší zdvih řídítek. S menším stack opačně.

            Vždy se ale řídítka nastaví do stejné polohy. To, že v originále to tak nastavené není nic neznamená.

            A jak pošleš řídítka níže u většího stacku, tak tím je pošleš současně i dopředu a natáhneš posed.

            A pro tu stejnou polohu řídítek pak má smysl měřit reach vždy ze stejného bodu.

            Kdyby mělo S menší reach a současně níže řídítka (tedy i nižší stack), tak:

            • buď bys poslal na S řídítka výše, aby byla stejně a tím posed ještě více zkrátil
            • nebo bys je na druhém kole (kde je větší stack) poslal níže (aby byla stejně) a tím na druhém posed prodloužil

            A to, že jsi na obou kolech seděl v originál nastavení neznamená vůbec nic. Jako první je nutné nastavit výšku řídítek do požadované polohy jezdcem, která bude vždy stejná na obou kolech. Dokud to neuděláš, tak srovnáváš úplně zbytečně.

            Reach s korekcí dle stack srovná reálnou délku rámů naprosto přesně.

            0 0
            • ceo  

              Psal jsem o úhlu sedlovky, ne hlavovém.

              Už sice rozumím, ale pořád smysl postupu nechápu. Resp. mi přijde akademický. Přijdu do obchodu, nastavím sedlo a vidím. U Treka dostanu řidítka vždy níž než u S. Což je pro mě podstatné, protože je vždy chci co nejníže.

              Jak jsem psal – já tyto „aftermarket“ úpravy neuznávám. Vyměnit po koupi celý kokpit, představec do negativu, nebo vlajdy mi prostě připadá, že si člověk vybral špatný rám. Nepopírám, že je to dané tím, že se mi ani jedno nelíbí. Stačilo by zajít k jiné značce a nic z toho by (většinou) nemusel dělat.

              0 0
              • MlokCZ  

                Úhel sedlovky nemá na posed také žádný vliv, to jsem blbě přečetl, protože mi ani nenapadlo, že by to tu ještě někdo psal (když se to tu píše pořád dokola, že vliv nemá).

                Sedlo bude vždy nastavené na všech kolech stejně vůči středu (pokud si posed opravdu poladím a teď vůbec neřeším, jaká metodika nastavení sedla je správná, jen, že ideální poloha pro jezdce bude na stejném typu kola stejná při dodržení i jinak stejného posedu).

                Maximálně v extrému to může být problém když se sejde nějaká blbá kombinace typu dlouhé stehenní kosti a k tomu extra velký sedlový úhel (nebo opačně) a pak nepůjde nastavit posed vůbec a není to kolo pro daného jezdce vhodné.

                Jestli chceš řídítka co nejníže, tak to jsi opravdu ojedinělá vyjímka a dle toho bych nikomu opravdu neradil. Neznám nikoho (z mnoha desítek kol), kdo by měl nastavená řídítka co nejníže by to na jeho kole šlo (tzn. rovná řídítka, představec s větším úhlem v negativu a žádné podložky + nízké hlávko. A to v tom jsou i někteří s nižší postavou jezdící na 29", tzn. případ, kdy je potřeba nejčastěji dostávat řídítka níže.

                A pokud vyloučíš aftermarket úpravy, tak to znamená, že se ve výběru kol ochudíš o 90% kol, protože rovnou to sedne opravdu málokdy.

                A většinou vůbec nejde o výměnu celého kokpitu. Nejčastěji stačí úpravy bez výměny ničeho, tzn. jen si pohrát s počtem podložek pod představcem + případně otočením originál představce do negativu. A když to nestačí, tak se jako první mění jen představec, což není žádný velký zásah. Na řídítka dojde spíše z důvodu, že nesedí jejich úhly (což se stává také dost často).

                Samotný rám výslednou výšku řídítek neovlivní až tak moc, mohem méně než ty ostatní vlivy (jako použitá řídítka, kolik nechá výrobce podložek pod představcem a výška hlávka, tedy délka krku vidlice). U rámu je to zejména výška hlavy, ale ta se dnes už zase až tak neliší pro rámy stejné kategorie. Pak něco málo ještě udělá výška středu a hlavový úhel.

                Dost udělá výška vidlice s jakou je to osazené, ale ta už by měla korespondovat s tím, co chci a jak jezdit a tím je to dané.

                U rámu je rozhodující jak je dlouhý pro stejnou požadovanou výšku rámu (a je potřeba to správně srovnat právě pro stejnou výšku řídítek). To se liší u různých rámů dost a už to nijak pořešit doladěním posedu nejde. Představec by měl mít vhodnou délku dle typu kola a styly jízdy a ladit posed s tím jde jen velmi omezeně.

                V podstatě všechna kola co jsem jezdil a co mi vždy seděla opravdu perfektně, tak v originál stavu bych na tom nemohl jezdit v podstatě vůbec. V originál stavu bych na trhu nenašel žádné kolo, co by mi perfektně sedělo. Uznávám, že mám dost specifické požadavky a u méně specifických požadavků se nějaké kolo třeba i najde, ale i tak to zcela zbytečně zmenší výběr.

                0 0
                • ceo  

                  Myslel jsem to jinak.

                  Nicméně tato debata naše nebude nikomu už dále přínosná.

                  0 0
    • Gronholm  

      Co si pamatuju, tak Fuel Ex byl podstatně rychlejší a tvrdší. Stump se rád zhoupnul, takový tank. SJ MY2018 má novou 150 mm Rebu. Tu tady zřejmě ještě nikdo nevyzkoušel a předpokládám, že RS nejsou šílenci.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.