• dca11

    Ahoj všem, chtěl bych požádat o radu. Nejsem závodník ani nemám žádné závodní ambice. Jsem sportovně rekreační hobík, který jezdí HT-čko, ale kvůli pohodlí a zádům bych rád přesedlal na celoodpružené kolo. Jezdím 50/50 silnici a lehčí terén. Mým problémem ale je, že jsem měl problémy již u HT najít kolo, resp. rám, který by mi geometrií sedl a umožnil nastavení posedu dle obecných pravidel. Měřím 192cm což by nebyl takový problém, ale asi mám dost dlouhé hohy (rozkrok 95cm), takže jsem měl dost problém nastavit polohu sedla, abych měl vrchol kolene nad osou pedálu i na Treku X-Calibre, který má úhel sedlové trubky 72°. Většina kol co jsem koukal měla úhel spíše větší.

    Mám proto otázku, zda jsou pravidla pro nastavení posedu u celopéra stejná? Většina fullů má sedlový úhel okolo 74°. Což by mi kolena posunulo, i při využití maximálního offsetu sedlovky (dnes 25mm), pře osu pedálu. Mám obavy z bolesti kolen po změně posedu. Pokud jsem mimo mísu, tak se omlouvám a rád se nechám poučit.

    0 0
    • blaf  

      u fulla musis pocitat se sagem, tim se ti sedlo posune o neco dozadu, potom by ti treba tech 25mm mohlo stacit, myslel jsem si, ze jsou i sedlovky s vetsim offsetem, ale nevim, nekdo snad doplni

      0 0
    • Georrge  

      jednak jak už tu padlo jsou ty úhly větší kvůli sagu (na HT se ti propadne předek a úhel sedlovky se zvětší), no a taky si nemyslím, že by centimetr před osou měl dělat problém, na to je to moc malý posun, zvlášť když jsi hodně vysoký, to se v té délce nohy ztratí. Některé výzkumy poslední doby dokonce tvrdí (aspoň jsem to někde četl) že trochu před osu je lepší. Pokud bys chtěl i nadále zůstat v ose, tak některé fully (třeba můj když se koukneš do profilu) mají sedlovou trubku zlomenou či jinak prohnutou, a tím sedlová trubka není rovná, horní část trubky má strmější úhel a celkový úhel je takzvaně virtuální, který je v tabulce geometrie. Jenže tenhle úhel se mění s délkou vytažené sedlovky, takže u hodně vytažené sedlovky se můžeš dostat na klidně na reálných 72 stupňů, přestože je psaný virtuální 74 stupňů.

      0 0
      • dca11  

        Díky za reakce. Upřímně u toho sagu moc nevím o čem je řeč. Jde o propad zadníh tlumiče, tak jak jsi popsal u propadu předku na HT? Můžeš mi to trochu vysvětlit?

        0 0
        • Georrge  

          u HT se ti po nasednutí zanoří vidlice, ale zadek je pevný takže tam žádná změna, takže se ti kolo nakloní dopředu, prostě si sedne na čumák, tím se změní všechny úhly. U fullu po nasednutí se zanoří předek ale i zadek, takže k žádné změně geometrie nedojde. Někdy se u fullu zanoří víc zadek (záleží na nastavení), takže dojde ke změně úhlů, ale na druhou stranu oproti HT, čímž se ty rozdíly ještě víc vyruší.

          0 0
          • Smazaný účet  

            U toho fula je to jeste trochu slozitejsi o fakt, ze kazdy si nastavi sagy jinak v zavislosti jak jezdi. Ja mam treba sagy nastavene pro jizdu ze sedla a tak kdyz sedim, mam vzadu nepatrne vyssi sag

            0 0
            • Georrge  

              jj proto pisu ze u nekterych fullu (a samo i u ruznych nastaveni) se vic zanori predek nez zadek, a je to tim padem zase o neco jinak ty uhly.

              0 0
              • dca11  

                Rozumím. Pánové díky.Měl bych ještě jeden dotaz. Mám představu o ozdvihu 120–130mm. Má výška zdvihu přední vidle vliv na vzpřímenost (délku) posedu? Dost fullů v této kategorii zdvihu má o dost kratší horizontální délku horní rámové trubky což si vysvtěluju právě vzpřímenějším posedem.

                0 0
                • Smazaný účet  

                  obecne moc mluvit nejde…kdybch se do toho ale pustil, tak bych rekl, ze s vetsim zdvihem prechzaji fully od chrtiho k pohodlnejsimu posezu…

                  ale namonec je to vzdy o tom, ze neni 18" ram jako 18" ram a ze si to musi kazdy vybrat k obrazu svemu…

                  0 0
            • MlokCZ  

              Tak to bývá taky většinou, že při jízdě v sedě na rovině je vzadu sag o trochu větší než vepředu.

              0 0
    • danis7  

      Obnovím vlákno. Měl bych dotaz k nastavení předozadní pozice sedla.

      Aktuálně mi vychází na novém kole (full 130/130) při sedlovce s přímým zámkem (sedlo úplně vzadu) předozadní poloha sedla tak, že mám cca 4 cm čéšku kolene a střed osy pedálu, t.j cca 2 cm před klikou.

      Zkoušel jsem i nastavení posedu na competitivecy­clist.com a když si vyberu road setup (u MTB setupu to není), ta dle jejich fit nastavení by měla být vzdálenost špička sedla a BB 5 – 5,4 cm. Já mám aktuálně na kole tuto vzdálenost 3 cm, ale při nasednutí na kolo (kvůli sagu) už mám 4,5 cm, což je jen o 0,5 cm méně než doporučuje cc. A přitom mám koleno 4 cm před osou.

      Jak moc je nutné dodržet klasickou poučku u předozadní polohy sedla: čéška – osa pedálu? U fullu je to problematické v tom, že dochází k propružování zadní stavby a tím se úhly mění.

      Jak to máte vy u fullu?

      řeším to hlavně proto, že si nechci oddělat kolena, s jedním už problém mám.

      0 0
      • mr.antik  

        mám tu čéšku taky kus před osou, ale nevim přesně kolik

        0 0
        • mirabike  

          myslím,. že není až tak podstatná osa pedálu, ale kloub palce (při použití SPD se často tato pozice shoduje) a ten je většinou u našlápnutí na platformy před osou pedálu

          0 0
          • biker jura  

            a palec má být kde?? Pod osou pedálu už taky dávno tak jednoznačně neplatí. To je taky dost idividuální, dneska už se pro jakýkoliv výkon doporučuje, více jak 1 cm před osou (tedy ke středu chodidla), ale taky bych řekl, že to bude o více věcech…

            0 0
          • mirabike  

            a další věc je úhel trupu vůči stehnu, jinak – čím níž ruce, tím víc dozadu nohy.. takže tyhle poučky jsou velmi individuální a pro stále modernější „enduro“ vzpřímenější posez musí dopředu nohy…

            0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Od Tebe bych teda posed mít nastavený nechtěl. :-)

            0 0
            • MlokCZ  

              Tak to ale v technických disciplínách funguje. Kloub palce se často posová hodně dopředu, dost před osu pedálu.

              Dokonce se už kvůli tomu u některých modelů treter prodlužuju možnost posunu kufrů více dozadu (a to i standardně používánaný rozsah umožňuje posun kufru už i tak poměrně dozadu).

              Např. u

              https://www.specialized.com/…shoes/117532

              Každá disciplína preferuje nastavení, které je nejlepší pro to nejdůležitější pro danou disciplínu, což je v tomto případě jízda v terénu z kopce.

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                To nerozporuji, jen mě zaráží formulace není až tak podstatná osa pedálu, ale kloub palce. U sjezdového lyžování se používá ball of the foot), u cyklistiky bude funkčně velmi podobně, u gravity disciplín tím spíše, takže mít kloub palce (jestli myslíme týž, tedy připojení k metatarsu) jinde, než před osou pedálu, je celkem hardcore.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Jen chtěl říct, že pokud se v technických disciplínách posunuje noha více dopředu na pedálu oproti XC disciplínám, tak současně i koleno by mohlo být také více vepředu oproti ose pedálu.

                  Nejsem expert na nastavení posedu pro technické disciplíny, ale přijde mi to tedy zcela logické.

                  0 0
                  • ˘Ö˘ Krab  

                    To, co jsi napsal je přece úplně logické. Stačí se zamyslet nad přepákováním při přenosu sil přes jednotlivé segmenty dolní končetiny a minimalizovat vliv nejslabšího článku.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      No ale to přesně napsal (jen jinými slovy) už on na začátku a na co jsi reagoval, že bys od něj nastavit posed nechtěl…

                      0 0
                    • biker jura  

                      a co je v tomto případě nejslabší článek?

                      0 0
                      • novas752  

                        kotník?

                        0 0
                        • danis7  

                          koleno?

                          0 0
                        • biker jura  

                          jo já si to myslím taky, resp stabilita hlezeního kloubu, ale to že se posune noha víc dopředu na pedálu a tím se více „odpojí“ aktivaita lýtkových svalů, se stabilita sníží, proto jsem reagoval…

                          0 0
      • Smazaný účet  

        Ladil jsme to pocitove…jednou mne bolelo kolenno, tak jsem to soupnul kousek dozadu…pak to preslo…jesti to bylo sedlem, ale nevim:)))

        0 0
        • libisenuj  

          Mel sem to podobne. Jeste sem si trosku posunul kufry asi o pul cisla. Vsechno razem prestalo.

          0 0
      • micinka  

        Názor mnoha odborníků a fitterů je ten ( a mé zkušenosti snimi souhlasí), že je to sekundární atribut fittingu.

        Bohužel se KOPS (knee over pedal spindle) všichni nesmyslně drží jako výchozího bodu, to je důvod častý důvod selhání výsledného fittingu.

        Předozadní pozice je velmi specifická záležitost, která především ovlivňuje rozložení váhy jezdce a stím související jizdní vlastnosti kola, držení těla, výsledný „balancing“ jezdce. Sekundárně poté postavení pánve a to jakým způsobem na kole šlapete.

        Stanovení přesné pozice je spiše otázkou typu kola, to jaký profil cyklista jezdí, jaký způsobem ohýbá páteř atp. To se exatně nedá vyjadřit a vyžaduje komunikaci s klientem, sérii balančních testů atp.

        To jestli výsledná pozice kolene je o 1cm před nebo za je opravdu jedno, marketing a poučky, které radí, že koleno má být nad osou pedálů nevýchází z žádných studií. Je to pouze obecný návod, který snad kdysi mohl vést občas k rozumnému nastavení.

        Nehledě na to, že technicky změřit přesnou polohu je často problém, musíte mít kolo uplně ve váze, olovnici zcela statickou.

        Dalším rozporem je kde vlastně měřit, lidé často měří od čéšky k ose, což je nesmysl. Andy Pruitt, otec metody, měří od češky k hraně kliky, nikoliv k ose – nad osou má být střed kloubu. Ale co to vlastně je ? Vzniká tam obrovský prostor pro chyby v rámci centimerů, což je někdy usměvné, když se řeší mm. A navíc v dynamickém pohybu je často pozice úplně jiná. Takže když někdo řeší mm kolena nad osou, tak zcela zbytečně.

        Proto si myslím, že spousta lidí má největší nedostatek v tomto atributu nastavení kola.

        Druhou věcí je, že poloha sedla ovlivnuje i zbylé komponenty. Když mám sedlo více v předu, balancing je spiše dopředu a tomu musí odpovídat i délka posedu, drop řidítek a nejdůležitější ROTACE PÁNVE. Triatlonisté májí sedla často o +5cm více v předu, ale jen díky dropu a rotaci pánve vlastně šlapou stále stejně.Opačný extrém je třeba Kulhavý, který má sedlo o dost cm více vzadu. Pravěpodobně u něj výraznou roli hraje úhel sedla, který to kompenzuje.

        Tak jako tak je to součást, ale je třeba ho vnímat v celém kontextu. A rozhodně na něm dogmaticky nelpět, v mém fit protokolu je to až poslední „kontrola“. Bohužel je jednoduší naměřit laserem nebo olovnicí hodnotu a nastavit. Proto hodně lidí bývá s některými fittingy nespokojeno.

        0 0
        • micinka  

          Nicméně platí, že sedlo více vzadu může více šetřit kolena, ale často je to tím, že se vráti do pozice, kde mají nastavené i ostatní komponenty.

          0 0
        • danis7  

          Jde o to, že teleskopické sedlovky jsou převážně s nulovým ofsetem. Celkově je trend sedlovek s přímým zámkem, tak mě zajímalo, jestli to je tím, že se posed směřuje více dopředu (koleno více vpředu oproti zažité poučce).

          0 0
      • MlokCZ  

        Na fullu (a čím větší zdvih, tím je to výraznější) může být sedlo více vepředu:

        • na rovině sedlo mírně více posunuté dopředu ničemu nevadí
        • ve výjezdu se díky změně geometrie (zvýšení sagu na tlumiči a snížení na vidlici) kola chová stejně jako kdybys měl sedlo posunuté více vzadu a může to udělat poměrně dost (bude se lišit dle konkrétního kola, jaký je průběh tlumiče/stavby/vi­dlice a pak dle toho jak moc jezdec využívá omezení kompresí na tlumiči, které pomáhá trochu sag tlumiče snížit)
        • ve výjezdu odšlapeš nejvíce času
        • takže mírný posun sedla dopředu pro nastavení na rovině pak kompenzuje výjezdy, kde nešlapeš přehnaně před sebe
        • ve sjezdu pak sice zase sedlo naopak příliš vepředu, ale ve sjezdech toho našlapeš úplně nejméně (nejen, že sjezdy jsou nejmenší doba z celé vyjížďky, ale navíc ještě v terénu ve sjezdu toho dost nastojíš bez šlapání)

        Jinak souhlasím s micinkou, že přesná předozadní poloha není žádné dogma. A také souhlasím s tím, že je to těžké opravdu správně změřit. A to zvlášť u fullu. Už jen to, že sagy při měření na místě často neodpovídají tomu, jaké jsou pak za jízdy (a tím myslím ani na rovině).

        A další věc je třeba poloha paty při měření. Stačí trochu patu zvednout nebo dát níže a už naměříš něco úplně jiného. A není vůbec snadné dát patu při měření do stejné polohy jako máš při šlapání. Dost jezdců ani přesně neví v jaké poloze při šlapání patu mají a při měření ji dají úplně jinak.

        Když to měříš sám, tak i jen mít kliky vodorovně je problém.

        Kromě samotné předozadní polohy sedla se zaměř na úhel mezi trupem a nohou. Tam pak platí, že čím sportovnější posed, tím je potřeba mít sedlo více vepředu a naopak pro více narovnaný posed zase více vzadu (oboje to směřuje k zachování rozumného úhlu mezi trupem a nohou).

        0 0
        • MlokCZ  

          Já už u sebe ani samotné měření s olovnicí ani nepoužívám. Dlouhodobě už mám vyzkoušené, jak pro daný posed, který jezdím potřebuju mít sedlo nastavené. A to mám změřené špička sedla vs střed pro žádné sagy, tedy na HT s pevnou vidlicí.

          A pak už jsem si namodeloval (a v praxi pro několik případů i přeměřil, že to modeluju správně) jak přesně potřebuju špičku sedla vůči středu posunout, aby to vyšlo pro kokrétní sagy (ať už na fullu pro oba sagy nebo na HTčku jen pro sag vidlice) a případně i pro jinou délku vidlice (když měním třeba pevnou a odpruženou, kde odpružená se sagem není přesně stejně dlouhá jako ta pevná).

          A sagy jaké vozím mám změřené reálně z jízdy.

          0 0
          • danis7  

            Ja jsem aktuálně na tom novém Radonu 4 cm koleno před osou pedálu. Pokud bych dal sedlovku s ofsetem, tak by to asi bylo lepší, jenže aspoň prozatím chci nechat původní teleskopickou sedlovku a ta má přímý zámek. Ještě zkusím upustit tlak z tlumiče a tím simulovat výjezd a proměřím to takhle.

            0 0
          • danis7  

            Jak máš nastaveného Radona? Jak máš koleno vs osa pedálu?

            0 0
            • MlokCZ  

              Vždyť píšu, že už měření s olovnicí nepoužívám. Jak jsem tu někde teď psal, tak na fullu to ani přesně změřit pořádně nejde i když si uvědomuješ všechny problémy.

              Jen sagy jsou při statickém nasednutí na místě a snaze změřit pozici koleno vs osa pedálu jiné než za jízdy. A dále přesná poloha paty, aby byla přesně jako při šlapání je problém. A bez asistence ani ta vodorovnost klik při měření není zrovna přesná (a stačí je mí trochu pootočené a hned naměříš něco úplně jiného).

              Na celopevňáku to mám cca koleno v ose. Při výrazně před osou mi vždy zlobila kolena. Na fullu odhadem lehce přes osou (do 1cm) na rovině za jízdy.

              0 0
        • danis7  

          Takže nemyslíš, že vzdálenost 4cm kolene od osy pedálu je moc?

          0 0
    • Smazaný účet  

      Toto je asi hodně individuální… Dlouho jsem jezdil s přímou sedlovkou – vyhovovalo mi to, šlapalo se mi tak lépe. Letos jsem trochu laboroval s výškou posedu, dal jsem sedlo trochu níž, čímž se současně posunulo vůči středu i trochu dopředu a začaly problémy s koleny. Vyjel jsem a nebyl jsem pro bolest na přední straně kolen schopen se v sedě opřít do pedálů. Druhý den jsem zkusil posunout sedlo o nějakých 1,5 cm dozadu a bolest zcela zmizela. Mě tato lekce naučila, že tělo je opravdu velmi citlivé na vzájemnou polohu sedlo – pedály – řidítka a když je něco špatně, ozve se. Člověk si s tím může hrát sám (i za cenu podobných problémů…), nebo si připlatit za BG Fit a jemu podobné… Dodám, že jsem určitě neměl čéšku až 4 cm před osou. Spíše to bylo tak 1 až 2 cm.

      0 0
      • micinka  

        Kolenu vadí především výška sedla, čím níže, tím menší úhel, vetší napětí svalů a tlak na čéšku, projevující se právě v přední straně. Posunutím sedla o pár cm zpět jsi si vzdálenost pedál – sedlo trochu prodloužil..

        0 0
        • MlokCZ  

          Tak pokud to nastavuje správně, tak s předozadním posunem vždy koriguje i výšku. A tedy nemělo by se stát, to co popisuješ.

          0 0
          • Smazaný účet  

            No, já jsem ve snaze řešit jeden problém provedl několik změn a je docela možné, že jednou z nich – samotným posunem sedla níž jsem si přivodil další… Naštěstí posledních několik měsíců ukazuje, že posun sedla níž a dozadu pro mě funguje. Učím se na vlastních chybách.

            0 0
      • Ondraj  

        Mám to podobně, zkoušel jsem dle měření vylepšit posed na HT s tím, že jsem posunul sedlo více vpřed, šlo mi to šetřit kolena. Při jízdě jsem pak zjistil, že si často ulevuji posedem na sedle víc vzadu, tedy jsem to zase vrátil. Posedem vpřed na sedle si někdy pomáhám do kratších prudších kopců, ale šlapání není komfortní, zřejmě tak člověk je schopen více zabrat.

        0 0
        • MlokCZ  

          Když se na sedle (které bylo správně výškově nastavené) posuneš dopředu, tak není šlapání komfortní proto, že tím rozhodíš správné výškové nastavení (sedíš moc nízko).

          0 0
          • Ondraj  

            Zkoušel jsem i sedlo výš a prostě byla po nějaké době bolest.

            Dnes už budu víc poslouchat tělo, myslel jsem, že posed vylepším a bude efektivnější šlapání.

            0 0
            • MlokCZ  

              To byla jen reakce na to posouvání během jízdy na špičku sedla (třeba v tom prudkém výjezdu), že to nikdy nemůže být dobré pro šlapání (pokud se tam posouváš ze správně nastavené pozice).

              0 0
    • onuce  

      Tedy, to je tak složité!!! Mně by stačilo vědět, jaká má být správná výška řidítek oproti sedlu. A jaká vzdálenost sedlo – řidítka, při mojí výšce 193cm. Tím by bylo dáno vše,

      0 0
      • LM  

        To je strašně inviduální. Já to řeším tak že s tím malinko hýbu tak dlouho, dokud nejsem spokojen. A doporučuju hýbat vždy jen s jednou věcí (např. pootočím řidítka ale sedlo nechám jak bylo), vyzkoušet a pak hýbat s něčím dalším :-)

        0 0
      • Georrge  

        To ale nejde říct, žádná poučka pro to není, jde jen o to, co preferuješ a co ti vyhovuje.

        Já jsem s tím teď dost laboroval a na nic jsem vlastně nepřišel. Vyšší posed je pohodlnější, ale pocitově se hůř šlape, prostě sportovní posed je s nižšími řidítky. S tím se sice líp šlape, ale na delší vyjížďce mám tendence se narovnávat, ne že by mě vyloženě bolely záda, ale celkově mi to není příjemné.

        Předozadně je to podobné, delší posed je sportovnější a lepší do kopce, člověk má pocit že se do toho lépe opře, ale z kopce je zase lepší kratší posed a po rovině mi dlouhý posed brzo přijde divný. A kvůli jízdě z kopce toho fulla mám. Taky mě překvapilo, jak obrovský rozdíl je o 2cm delší představec, fakt je to hodně, i cenťák je dost poznat.

        V posledních letech jsem jezdil rohy, abych mohl měnit úchop (občas mi brní ruce). Posed jsem měl trošku kratší a nastavený spíš na sjezd, když jsem se do toho chtěl opřít, chytl jsem se za rohy. Teď se snažím nastavit nějaký univerzální posed (koupil jsem i širší rodla), ale nevím no, možná zase skončím u rohů…

        0 0
        • onuce  

          Moc děkuji. Ano, tak nějak to také ze zkušeností vnímám. Perfektní shrnutí! A bez rohů si vůbec svůj cykloživot nedokáži představit. Jak můžu, tak se držím za ně. Mám je na všech čtyřech svých kolech, včetně skládačky.

          0 0
      • mr.antik  

        při takový výšce ti může lítat délka nohou/trupu/rukou třeba o 10cm v porovnání se stejně vysokými jedinci, takže nic takovýho se nedá říct

        0 0
    • onuce  

      Obavy jsou oprávněné. Za velice podobných podmínek, které uvádíte, se mi prvně v životě za jízdy hrozně rozbolelo koleno, druhé lehce přizvukuje.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.