• Kolista29

    Jaké jsou zásadní rozdíly (kromě váhy) v SPD pedálech? Ložiska, rozsah upínací síly, atd.? Dík

    • TREK6700  

      kromě váhy je zásadní rozdíl i v hmotnosti a s ní ruku v ruce i ceně :-) a taky v schopnosti nacvaknout zabahněnou botu, seřízení momentu vypnutí a použitém materiálu. Pro začátek jsou ideální Shimano 540

      • mpIII  

        A já myslím že 520 stačí taky.

      • Kolista29  

        Rozdíl mezi 540 a 520 (kromě 28g)? Dík

        • skvedo  

          Jinak provedená matice držící tělo na ose. 520 ji má plastovou s tisícihranem, na který je potřeba přípravek (pokud ho člověk nechce strhat/rozlámat kleštěmi) a 540 má matici (tuším kovovou) na stranová klíč.

          • vsn  

            jenže M520 nechytnou po chvíli vakl jako 540 – XTR takže je nemusíš tak často seřizovat …

            mám troje M520 a jedny XT a na 520 jsem zatím nemusel šahat, XTčka mi mechanik seřizoval asi 3 měsíce po koupi a u ostatním musel taky :) ale je fakt, že na těch 3 M520 mám zatím najeto málo ale dřív jsem měl M505 a ty byly OK i po 5 tisících. (na druhou stranu SL 105 mi taky dotahoval a ty mají stejnou matku jak M505 – M520 )

            • Tina  

              Mám XTR M980 najazdenú viac ako pol roka a ani náznak vôle. Najlepšie SPD aké som kedy jazdila.

              • mxv  

                Fčem najlepšie?

                • Tina  

                  najlepší pocit akým držia tretru. Väčšia plocha pre podrážku tretry. netlačia ani po dlhých hodinách jazdy na maratónoch. našlapávanie a vypínanie je tradične na jednotku.

                  • pitos  

                    To musí být úplně nejvíc super;

                    • Tina  

                      čo tým chcel autor asi povedať???

                      • mpIII  

                        Že není nad to mít nohu jako ve svěráku. Až s mallety jsem pochopil jak mají nášlapy vypadat :0)

                        • Kubiczech  

                          Když už tu každý zevšeobecňuje, tak se přidám – Cranky jsou ty nejhorší pedály na světě. (:

                        • Tina  

                          to je paráda :) odpovedám užívateľovi „mxv“, na moju odpoveď však reaguje „pitos“ hoci jemu som nič neadresovala a nakoniec to zaklincuje „mpIII“, s ktorým som sa taktiež nebavila.

                          Mne je jedno čo kto jazdí. Ja som iba napísala svoje pozitívne skúsenosti s M980 na margo „vsn1“, ktorý napísal, že XTR musíš „často seřizovat“. Nikomu som nič nevnucovala.

                          Taktiež nepíšem, že „kamarád kamáráda“ má také a onaké skúsenosti s tými a tými pedálmi. Píšem o pedáloch, ktoré som osobne a dostatočne dlho jazdila a nie iba počula o nich. SPD som mala na bajku skôr ako odpruženú vidlu v polovici 90. rokov. Model Shimano M737. Potom som mala M747, asi týždeň testovací bajk s M858 (asi najhoršie čo Shimano vyrobilo), aj M540, Exustar PM25 Ti. A teraz M980. Nikdy som nejazdila Crank Bros „šlahače“ ani ich deriváty a tak sa k ich funkcii nevyjadrujem. Ich skvelá funkčnosť v blate je všeobecne známa tak ako náchylnosť na rýchle opotrebovanie kufrov.

                          Videla som vytrhnúť nohu s rôznych pedálov v rôznych situáciách. Nikdy sa však nestalo, že by to bolo práve chybou systému. Vždy v tom boli buď opotrebované kufre, špatne zaklapnutý systém vinou blata alebo nečistôt, dokonca povolené alebo stratené šróbiky z kufrov. Veľa bajkerov pri skoku mimovoľne vytočí chodidlo a tak nechtiac uvolnia tretru z pedálu, …

                          • mxv  

                            tak ja za odpoved dekuju a ten zbytek bych tak neresil, holt mistni folklor..

                            tos to ja do tech 980 teda pujdu, akorat nevim, jak zvladnu prejit z tech nejhorsich pedalu na ty nejlepsi, ty 858 vozim od toho roku co je vydali dodnes.. Snad se z toho neposeru:))

                      • pitos  

                        Nic důležitého.

                        Kdybych nevěděl že systém SPD je ze všech upínacích systému nejhorší, tak bych si po přečtení tvé reakce klidně ty jedny super pedály pořídil…to je tak asi vše, co jsem tím chtěl říci.

                        • kubad  

                          dik za info, dobre vedet

                          • pitos  

                            Sice netuším za kterou informaci děkuješ, ale není zač.

                        • JSt  

                          kdyz shrnu vsechna pro a proti je spd naopak nejlepsi system ;-)

                          krenky po chvilce stahnes z osy, kufry u nich nevydrzi nic stejne jako u tajmu. u shiman si nejlip nastavis predpeti vypinaci pruziny, telo pedalu je imho nejodolnejsi, nepotrebujes zadny plechy pod kuframa, aby se ti pedal nezakousaval do podrazky, cena je radove jinde oproti jinym vyrobcum…

                          proste kol dokola mne shimano vychazi nejlip, hned za nema tajmy a pak dloooouho nic a nasleduji srotovy krenk bradrs. ty jsem teda nikdy nevozil, protoze mne stacilo videt, jak v nich praskla pruzina, pedal zustal nacvakly na bote stazeny z osy. verim, ze nekomu muze lip sedet projev tech pedalu, kdyz funguji jak maji, to je ale docasny stav. :-D

                          • mr.antik  

                            U SPD bych ještě osobně uvítal nějakou možnost pro nastavení úhlu vypínání, například výměnou kufru. Kdybych věděl jak, možná bych to zkusil poladit pilníkem…

                        • Kubiczech  

                          Piš tam slovíčko „u mě“ nebo „pro mě“ jinak budeš díky tomu zobecnění za kašpara. Zapomněl jsi napsat, že nejlepší jsou stejně platformy a že nášlapy nevozíš.

                          • pitos  

                            Copak,jsem ti sáhnul na oblíbený komponent?:)

                            Ano,je fakt že se tímto trošku bavím a prudím a slibuji že se budu příště snažit na nesmysly nereagovat.

                            • mr.antik  

                              v principu s tebou souhlasím, od 520 přes 540 jsem došel k 980 a funkce je naprosto stejná, používáním jsem žádné neoddělal, liší se jen hmotností a designem. Možná jsou v nich nějaké kosmické technologie, ale z hlediska uživatele není rozdíl. Osobně bych uvítal sériovou variantu s titanovou osu u 980, případně vychytanější AM model než je 985.

                              • pitos  

                                Obávám se že by museli vymyslet úplně jiný systém upnutí aby se něco změnilo.

                                SPD(985) vždy vystupuje oproti jiným ohrádkovým pedálům více nad platformu(klec) což osobně považuji za jeden z problémů.

                                • JSt  

                                  coz je logicke, protoze kufr je zapusten do podrazky, aby se po nem nechodilo.

                                  • pitos  

                                    A proto proti jiným pedálům zaostává právě v podržení boty při vypnutém zámku.To se týká zejména rozjezdů a chtěném či nechtěném vypnutí jedné boty při jízdě.

                                    • JSt  

                                      tezko rict, vozil jsem exustary s ohradkou (system je vpodstate shimano) a nenacvakla noha na nich drzela o rad lip nez na time z. nejake ty novejsi mallety vypadaji uz lepe, ale ty prvni byly to samy, co ty tajmy.

                                      • mpIII  

                                        U malletů hodně dělá bota – v pantoflích drží naprosto skvěle, v Lake MX165 si nepřipadám nenacvaknutý tak dobře. Boty s plochou podrážkou budou rozhodně lepší, jenže laky pořád slouží. Osobně si myslím, že ty shimana s ohrádkou budou na měkkých SPD botách s plochou podrážkou určených na platformy naprosto nepoužitelný – ten zámek prostě bude tlačit.

                                    • kubad  

                                      a s kterym systemem srovnavas?

                                      platformy jsou jina kategorie

                                      • pitos  

                                        Time Z jsem osobně nacvaklé neměl a mohu tedy vycházet pouze z konstrukce a toho co mi bylo řečeno od lidí kteří tyto pedály vozí a přešli z SPD.

                                        Vlastní zkušenost mám tedy s Mallety,kde bota dosedá celou plochou na platformu.Navíc zámek se po zatlačení boty spíše ještě více díky rozevření zatlačí do konstrukce a nepřekáží.

                                        • mr.antik  

                                          Kdyby udělali nějaký rozumný a kvalitní AM pedál vychezjící z Malletů, určitě bych je risknul koupit.

                                          • pitos  

                                            Pokud se někdy v budoucnu vrátím k používání nášlapů(což by ale bylo jen vrámci XC či EN ježdění,na sjezdování už nášlapy asi nikdy vozit nebudu)tak budu rád, když shimano udělá něco zajímavého, co bude mít funkční ohrádku(bez ni bych už pedál nebral),třeba nastavitelný systém vypnutí který ale musí pevně držet i při úplnén povolení a bude mít stejnou odolnost a výdrž jako doposud.

                                            Možná se jim to někdy povede,shimano umí, jen jim to někdy trošku trvá.

                                    • kubad  

                                      a s kterym systemem srovnavas?

                                      platformy jsou jina kategorie

                                • mr.antik  

                                  985 je postavený na placebo efektu, jedinej přínos to má, když máš špatný měký turistický boty. Možná.

                                  • pitos  

                                    Ano, ale to samé se týká i třeba těch PD m647.

                                    • mr.antik  

                                      jasně, proto vozim holé SPD, případně možná teď kvůli kotníku zkusim zase platformy.

                                    • mr.antik  

                                      akorát ty DX se aspoň náklápí takže trošku můžou botu podržet.

                  • MlokCZ  

                    Tlačení nohy je dané u bikových pedálů z 95% botou.

                    Vozím už spoustu let Timy XS, které mají také větší plochu (přijde mi, že pořád větší než ty Shimana) a s měkkou botou to stejně nepatrně větší plocha pedálu nezachrání.

                    A vypínání na jedničku, tím myslíš, že jdou jako ostatní Shimana vytrhnout i směrem nahoru?

                    • JakeF  

                      To s tím vytrháváním nahoru je trochu Urban Legend, ne? :) Asi podobně, jako že na 100mm není poznat HS expanze ;-). Jasný, pokud člověk při šlapání točí patou třeba kvůli špatnýmu pohybu kolen, tak se to asi v tý krajní pozici dá, ale přímo nahoru mi to přijde prakticky nemožný, zvlášť vzhledem k tomu, že pokud člověk umí šlapat, tak nahoru od pedálu působí jen v jednom bodě, kde nevyvine zrovna velkou sílu…

                      • Kubiczech  

                        Když máš na kaši sjeté vícesměrné kufry, tak se to povést může.

                        • JakeF  

                          To je jak kdyby si někdo stěžoval, že mu sjetý pláště nedrží stejně dobře, jako nový :).

                          • MlokCZ  

                            Tohle dělají jen Shimana, u Timů omylem nohu z pedálu nevytrhneš ani u hodně jetých kufrů, ani ve chvíli kdy směrem do strany už jdou nepříjemně lehce (pořád ale je třeba jasné výrazné vytočení nohy).

                            A nijak přehnaně extrémně jeté na pohled je nikdy nikdo v té situaci neměl.

                            • JSt  

                              neni pravda. oslapane kufry jdou smerem nahoru z tajmu vytrhnout pomerne snadno aji kdyz nemas nohu vubec vytocenou.

                              • MlokCZ  

                                Mně se to tedy nepovedlo nikdy ani při sebevětší snaze a to jsem si k tomu ještě navíc povolil nastavení pružiny na minimum (normálně vozím na střed a při sjetějších kufrech přitahuju do třetí maximální polohy).

                                U jakých Timů a jak moc sjetých kufůr se ti to povedlo?

                                • JSt  

                                  zetka, takze bez moznosti nastaveni predpeti. zacalo se mne to stavat hodne casto na festce pri skidech s petatricitkou zadni gumou. vzhledem k tomu, ze botky maji oslapanou podrazku, a kufry trci ven, jsou oslapany hodne. neosuchany drzely vpohode.

                                  presunul jsem ty pedaly na fulla a tam jsou v tomto ohledu bezproblemovy. asi pri zaberu nejsu schopnej vyvinout takovou silu jako pri brzdeni. :-))

                                  to vytrhavani noh je duvod, proc jsem na festkach presel na klipsny. ostatne proc si zichrujou nohy drahovi sprinteri v silnicnich naslapech, ktery drzi hafo lip oproti bajkovym, jeste reminkama? naslapny pedal je proste nespolehlivy. :-))

                            • Kubiczech  

                              Rozhodně to nedělají jen Shimana. Looky pouští jen kufrem kuchneš první kámen.

                          • Kubiczech  

                            To souhlas.

                      • MlokCZ  

                        Urband Legend? Tak to asi dost těžko. V partě vozí 520tky skoro všichni, přeci jen za ty prachy jsou to dobré pedály.

                        Co si tak rychle vybavuju, tak minimálně 10 případů vyškubnutí pedálu když někdo nechtěl. Pád z toho naštěstí jen jeden a ne vážný.

                        Všichni vozí upínací mechanismus hodně utažený. Je ale pravda, že všichni, kterých se to týká nejsou žádné muší váhy typu 70kg.

                        Samozřejmě, že se to nestane při šlapání v sedle. Vždy se to stalo buď v situaci kdy krátkodobě potřeboval někdo zabrat maximálně co to šlo (tedy maximální pomoc i směrem nahoru) když nestihl včas zařadit dost lehký převod a už to musel vyrvat. A pak některé případy byly v náročnějším terénu za různých situací.

                        Kufry sjeté různě, je možné, že vždy to byl případ když už byly sjeté trošku více (to jsem opravdu nekontroloval a jen vím, že nikdo neměl v tu chvíli nové).

                        U trošku více sjetých kufrů to třeba jeden z těžších a s větší silou předvede na požádání kdykoliv.

                        Jestli v těch situacích bylo mírně pohnuto patou nebo ne nelze nijak zjistit, v některých je možné, že ano. I kdyby ano, tak to při ježdění v náročnějším terénu se stává běžně a pedál vycvaknout nechtěně prostě nesmí.

                        U Timů by se nic takového nikdy nestalo.

                        Co se týká HS expanze na nižším zdvihu, tak k tomu mám ideální srovnání. Na stejném kole jsem najel na stejné vidlici (stejná dobrá citlivost, totožný průběh a k tomu ještě na tom stejném rámu, tedy i stejná geometrie) více tisíc kilometrů jednou ve variantě bez HS expanze a pak jsem měl na stejném rámu postaveno na novějším ročníku vidlice už s HS expanzí. A to ani nebylo 100mm, ale už 115mm a 120mm. Tam už ten rozdíl začínal být celkem znatelný.

                        Na 100mm zdvihu jsem to také testoval více.

                        K tomu mnohaleté srovnání na 140–150mm na mnoha vidlicích.

                        A pokud dokážeš na 100mm zdvihu odlišit vliv HS expanze pro různé vidlice, které nemají stejný průběh ani stejnou citlivost nebo třeba ještě i od vlivů komprese, tak to jsi tedy bůh v rozpoznávacích schopnostech ohledně chování vidlic.

                        Přitom všechny ty ostatní vlivy jako citlivost, průběh vidlic, tak mají na celkový chod vidlice mnohem větší vliv než přítomnost/absence HS expanze.

                        • MlokCZ  

                          Jen ještě doplním, že u všech těch případů nechtěně vytržené nohy z pedálu jsem byl osobně.

                        • JakeF  

                          Takže to můžeme uzavřít s tím, že pro lehčí jezdce jsou SPD dobrý pedály a těžší a silnější jezdci by měli radši po sezóně vyměnit kufry, v době životnosti plášťů 3k km a řetězů 1k km, mi to přijde celkem akceptovatelný…

                          Jinak s tou HS expanzí to nemá smysl řešit tady, to jsem si jen tak rejpnul :). Je jasný, že těch vlivů je to hromada a úplně stejnou vidli s a bez HS expanze těžko vyzkouším, ale u dvou různých vidlic poznám, se kterou mám větší jistotu.

                          • MlokCZ  

                            S tím těžším/lehčím jezdcem souhlas, výměna po roce ale rozhodně nestačí (některé ty případy byly během první sezóny na nových kufrech).

                            Jasně, že poznáš se kterou vidlicí máš větší jistotu. Ale těžko poznáš že by to bylo HS expanzí (u 100mm zdvihu).

                            Kromě toho jednoho případu na 115mm co jsem totožnou vidlici pořádně srovnával na stejném kole a to Talas R x Talas RLC (140mm verze).

                            Jak jsem psal v tom jiném vláknu, tak upravený Talas se i přes HS expanzi naprosto nechytá na DPC (také upravena vidlice, tedy citlivost exceletní) bez HS expanze.

                            Pružící část se přitom liší v ciltivosti (a jak jsem tam psal, tak na upraveném Talasu není ta citlivost zase tak katastrofická) a pak se liší průběhem prvních cca 3cm zdvihu. Dále až cca do 12cm zdvihu je průběh téměř totožný.

                        • Tina  

                          ale ja som nehovorila o turistických M520, ale o top závodných pedáloch XTR M980, ktoré sú dokonca aj inak riešené…

                    • Tina  

                      Inak keď sa bavíme o XTR pedáloch tak nepredpokladám, že niekto bude šetriť na botách a kúpi si turistické s mäkkou podrážkou za 1.200,–Kč. Poznám bajkerov, ktorí majú tretry s karbonovou podrážkou a SPD ich pri dlhšej jazde tlačia. A to nehovorím o šľahačoch. To bol aj hlavný dôvod prečo sa SPD nikdy nepresadilo u silničných pedálov. Malá plocha vždy začala po určitom čase tlačiť a nepomohli ani super-top-ultra tuhé karbonové podrážky.

                      Vytrhnúť dohora SPD kufor môžeš fakt iba v prípade, že máš opotrebované kufre,alebo máš striebornú „multirelease“ vezriu kufrov. Už som tiež počula také rozprávky, ale to sa vždy bajkeri divia keď im poviem, že kufre by si mohli aspoň raz za 2 roky vymeniť. Niekto jazdí SPD kufre aj 4roky a potom sa niet čomu diviť :)

                      • jIrI___  

                        Na Quartzech mám ty jejich ultraměkké kufry druhým rokem a noha už drží pomalu hůř než na takovém tom obyčejném plechovém pedálu :D

                      • mr.antik  

                        Mám 980ky, úplně povolené kufry a mohly by jít trošku volnějši. Snad se brzy omačkají. Přeci jen mám radši volnou nohu na pedálu a pak vím, kdy už rozrahuju zámek a hrozí vypnutí.

                        Jeden pedál má z výroby (resp. po měsíci ježdění) lehkou vůli, takže budu muset dovnitř. To mi nikdy ani 540 ani 520ky neudělaly.

                        Ty Multirelease kufry mají i větší stranový úhel? Nebo se liší jen tím, že jdou vytrhnout nahoru?

                      • JSt  

                        o kufrech to je u tajmu a krenku, spd system se ti rozevre, i kdyz zatahnes smerem nahoru. stalo se to mne, kamaradum kolem me, naposled jednomu pred cca 3ma hodinama. ;-)

                • jachymk  

                  F tom nápise voe!

              • Kubiczech  

                S tím bych i souhlasil. Pro mě nejlepší nášlapy, co můžeš dostat. I když každý výrobce má svoje mouchy a Shimano má hejno prozatím nejmenší.

            • JakeF  

              Mám na XTčkách 770 tak 20k km a teď je budu montovat na šestý rám. Za celou dobu bez jedinýho servisního zásahu :). Vůle prakticky neznatelná, schválně jsem to byl zkontrolovat.

            • jonti  

              mám na XTR M970 asi 15000km a vůle žádná

              • badys  

                mám XTR M980 (krátce)- zaměnil jsem je za TIME Atack, kde jsem měl problém s velkou bolestí kolen a všiml jsem si, že se bolest ještě zvyšovala při častějším vypínání (kufry byly na staveny na menší úhel 13°). Následně jsem dal na chvíli SH M520 a opravdu bolesti se zmírnily a při vypínání jsem již neměl tu prudkou bodavou bolest a myslím, že Shimano má na vypínání menší úhel.

                Takže po tomto jsem s velkým strachem koupil SH XTR M980 (Tina v jiném vlákně psala, že jsou takové pevnější – přitaženější) a byl jsem velice překvapen.

                520 jsem vozil nastavené na nejvolnější předpětí a XTR mám nastavené cca na 1/3 síly a stále jsou volnější a dovolují mne více pohybu než 520 a jaké bylo překvapení, kdy jsem zjistil, že na standardních kufrech mohu tretry vypínat pohybem opačným (tedy směrem dovnitř do rámu) což je na moje kolena úplně to nejlepší co může být) a to by na TIMECH asi ani nešlo.

                Takže v porovnání pro mne je XTR M980 asi to nejlepší co jsem měl a k TIME se už asi vracet nebudu, nebo bych musel upravit nějak kufry, aby mne vypínaly dříve.

                Nicméně kolena stále trpí, ale podstatně méně :)

                • jonti  

                  Mám stejný problém s crankbrothers, co někdo prezentuje jako výhodu, větší boční vůli a vetší uhel pro vypnutí, je pro mě prakticky jediný důvod, proč se znovu vracím na XTR. Víc krát se mi stalo, že jsem nevypnul nohu z pedálu, když jsem to potřeboval.

    • zderes  

      XLC PD S15. Pedály poměr cena, váha, výdrž výborné.

      http://www.bikeway.cz/…rne-stribrne

      Na stránkách XLC http://www.xlc-parts.com/index.php již v nabídce nejsou, jen jiné S12, které jsou ale těžší.

      Chci se zeptat zkušenějších, co to znamená, jestli se doprodají poslední kusy a tyto už nebudou? To bych neváhal a koupil asi něco do šuplíku, protože podobné za tyto peníze asi neexistují. Díky.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.