Snížení váhy rotačních částí - ultralight duše ...zkušenosti?

76 nepřečtených
  • Smazaný účet

    Ahoj, v rámci „malého“ tuningu Ghosta Lectora 3.9 využívaného pro XC (v podobě kardio tréninků – z 80% po lesních, polních zpevněných cestách – hlína / asfalt / sem tam kameny a kořeny… většinou makačka na rychlost) zvažuji mimo jiné přejít na lehčí pláště a duše. Bezduše bych asi nevyužil, respektive především by se mi nechtělo řešit prosakující mlíko a ten servis kolem.

    Aktuálně jezdím klasické duše od Specialized (Specialized PV Tube 29×1.75–2.4 presta/ga­luskový ventilek 40mm), ale především pláště Specialized Ground Control Grid 2.3 – 810 gramů (přední) a Specialized Fast Track Grid 2.3 – 720 gramů (zadní). Je to skvělá kombinace co se spolehlivosti týče (Grid je odolnější verze proti procvaknutí / píchnutí – ještě jsem s tím nikdy nepíchl), nicméně mi přijde, že to je na ten lehčí XC terén trochu „overkill“. Pokud bych přešel na lehčí pláště a ultralight duše, tak jsem spočítal, že bych cca 500 gramů shodil. Dalších 500 bych shodil na karbonovém ráfku (už mám něco vyhlídnuté, ale to snad až v budoucnu).

    Teď ale otázka… NEBUDU KAŽDÝ TÝDEN PÍCHAT? :o)

    Respektive:

    Nemáte někdo zkušenost s touto ultralight duší?

    https://www.kolokram.cz/…6544281.html

    Nemáte někdo zkušenost s pláštěm Specialized Renegade CONTROL 2.3?

    https://www.specialized.com/…ady/p/173634?…

    Dle Specialized je verze CONTROL o chlup těžší, ale hlavně odolnější než ta závodní ultralight Renegade S-Works a na ultralight duši jsem spočítal ušetření váhy cca 60g na kus (oproti klasice)… nicméně když někde čtu, jak ty duše kde kdo píchá, tak mě to dost děsí. Aktuální Grid pláště jdou tak ztěžka sundávat / nadávat (fakt nejsem úplné jelito – nandával / sundával jsem toho už hodně – možná to je kombinací DT Swiss ráfku a Specialized Grid pláště), že si úplně nedovedu představit, jak toto přezouvám po píchnutí někde pozdě večer 50km od auta.

    Ještě jsem samozřejmě koukal po pláštích Rocket Ron na předek a Racing Ralph na zadek, ale především si nejsem jistý s tou ultralight duší. Nějaká zkušenost?

    Předem díky za info.

    0 0
    • oddie  

      A tu blbost s prosakujícím mlíkem a servisem kolem jsi sebral přesně kde? Bezduše jsem nahodil jednou a od té doby tam jsou, s dušemi byl problém o dost větší, vysloveně ultralight (XX light) duše jsem musel nakonec dokonce vyhodit. Na měšťáku a kole pro příležitostné použití mám (obyč) duše taky, ale na kolo co popisuješ bych s bezdušema neváhal ani vteřinu, na karbonové ráfky kór.

      0 0
      • plzakj  

        Co si budem povidat, je to trochu vic patlani, nez s dusi. Ale vetsinou to za to usili stoji. Ochranu proti defektu IMO vic udelaji plaste nez duse.

        0 0
        • Mr.Duck  

          Je to o zkušenostech. Já mnohem radši měním gumy bez duší než s nima. Je to to samý jen ti tam nepřekáží duše a jde to mnohem líp :) Nahodit to jde dneska na většinu ráfků jednoduše pumpou, a hlavně to nasadíš, a sundaváš to až to sjedeš, ne každej den jak s duší :)

          0 0
          • zdenek  

            Tak to jsi docela klikař, že nemusíš průběžně dolévat tmel nebo čistit ráfek při výměně pláště…

            0 0
            • allrose  

              Nevím co máš za problém,zrovna v pondělí jsem schazoval gumu po 1 1/2 roce,mléko staré 1/2 roku NT a gumu i ráfek opláchl vodou a utřel,jinak čisté,abych mohl podlepit utrženou boční figuru kterou prochcávalo mléko a drželo tlak jen 1bar,v klidu jsem na tom dojel bez divočin až k autu..

              Kdybych chtěl pokračovat,stačilo vrazit knot a dofouknout a jet dál..

              0 0
              • MlokCZ  

                Tak čištění je o použitém tmelu. Některé jdou dobře a některé opravdu hodně blbě.

                A co se týká dolévání tmelu. Tak tam je to o již mnohokrát řešeném přístupu. Pokud se jde cestou neřešit funkčnost tmelu a vozit rezervní v lahvičce, tak se na to nemusí sahat vůbec.

                Pokud ovšem někdo chce jít cestou funkční tmel v plášti, tak to musí řešit opravdu pravidelně a častěji. To, že tam po tak dlouhé době máš ještě tmel neznamená, že je funkční.

                Jak jsem tu psal, tak mnohokrát už jsem ověřil, že i po 14 dnech v plášti, kdy tmel na pohled vypadá jako nový už má výrazně sníženou funkci. Otestováno vždy na defektu (tmel v plášti trochu větší defekt nedal, ovšem po dolití stejného čerstvého tmelu z lahvičky už to ten dolitý dal).

                Hodně malé defekty typu trn dá tmel i v horším stavu, prostě se jen postupně snižuje velikost defektu, který to dá až to nakonec nedá ani ten trn.

                A když se dolévá jen přes ventilek, tak je lepší méně často, tedy až ve chvíli, kdy ten předchozí vyschne. Pak nový dolitý bez sundání pláště je zase chvíli plně funkční.

                Pokud se doleje nový přes ventilek ještě do většího množství starého nevyschlého tmelu, tak se funkčnost toho nového okamžitě degraduje.

                0 0
                • Libores  

                  Starý tmel je dobré, před dolitím novým tmelem, odsát stříkačkou.

                  0 0
                • allrose  

                  Jako souhlas s čištěním, to NT celkem překvapilo v tom,že šlo jen vypláchnout,ale musí se to udělat okamžitě,pak drží jak židovská víra..hadry,rá­fek,podlaha :))

                  Původně jsem měl v plánu to nechat vyschnout a vozit jen nouzovku v lahvičce,ale i po roce v plášti podstatná část mléka zbyla,jen bylo nefční,tak na jaře jsem ho odcucnul a nahradil novým a nyní na něj zase kašlu…stejně na větší defekty je potřeba knot a buď to pobere staré mléko,nebo doleji nové..

                  Pro mé užití a „bezdefektový“ provoz se mi toto zdá nejlepší..

                  0 0
                • Mr.Duck  

                  Já myslím že nad tím moc špekuluješ.

                  Tmel vozím více méně po dobu životnosti gumy, při nasazení používám asi 50ml na zatěsnění, jezdím, a když je potřeba po čase ještě doleju 50. Přední guma mi vydrží celkem dlouho a nemusím ji řešit, zadní vydrží max měsíc tak tam není co řešit. Nepozoroval jsem že by po dolití tmelu nějak nefungoval, jednou jsem měl díru co tmel nevzal s prvními 50ml,tak jsem ještě 50 dolil, díru to zatěsnilo docela velkou a od té doby o té gumě nevím.

                  Možná s těma vašema slupka pláštěma to funguje trochu hůř, ale i na exo mi to probere dost solidní řez v boku a nemusím měnit tmel, čistit pláště ráfky podle mě úplně zbytečně :)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak když máš zadní gumu měsíc, tak vlastně se tě to vůbec netýká a těžko můžeš vlastně tušit o čem píšu. Problém je vždy na zadní gumě, na přední jsem snad neměl defekty na bezduších (který bych zanznamenal) nikdy.

                    Až budeš mít zadní gumu na kole rok nebo i více, tak můžeš napsat, jak to s tím tmelem po delší době vlastně je.

                    Mně vydrží pláště opravdu nadprůměrně dlouho, tzn. zadní klidně 4 tis. km. A když mám tři kola, tak se ten nájezd rozloží a jeden zadní plášť tak běžně můžu mít i více než rok (pokud ho zrovna dřív nevyměním za jiný i když není ani ještě sjetý).

                    Ty jsi možná nic nepozroval. Ale já psal zcela jasný odstavec, tedy znovu:

                    Jak jsem tu psal, tak mnohokrát už jsem ověřil, že i po 14 dnech v plášti, kdy tmel na pohled vypadá jako nový už má výrazně sníženou funkci. Otestováno vždy na defektu (tmel v plášti trochu větší defekt nedal, ovšem po dolití stejného čerstvého tmelu z lahvičky už to ten dolitý dal).

                    U 14 dmí starého tmelu rozdíl není ještě moc velký, ale když je to hraniční větší díra, tak to tak už je. U staršího tmelu je pak rozdíl daleko větší.

                    Já také běžně nic nečistím, ty případy se 14 dní starým tmelem byl vždy nový plášť s novým tmelem. A jakým mám přístup (tedy naopak jdu cestou se o to starat co nejméně) jsem psal níže

                    https://www.bike-forum.cz/…e-zkusenosti#…

                    Jaký se používá plášť je ne trochu rozdíl, ale opravdu velký rozdíl. Čím tenčí stěna pláště, tím hůře funguje tmel. Také u mě bylo zrušení plnohodnotných UST plášťů (které byly i na u XC plášťů) výrazným zhoršením. UST XC pláště byl ideální kompromis. Trochu více materiálu, tedy tmel fungoval výrazně lépe, ale současně byla podajná kostra pláště, takže to mělo dobré vlastnosti. A to zase tak extrémně materiálu ještě ani UST XC plášť neměl (700g 26' 2,25" plášť).

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      Zadní gumu rok to by bylo krásný :) Ale zas třeba DH někdy celou zimu sedí když se nezadaří a na jaře nafoukám a tmel pořád probere co jsem zvyklej, ale nepochybuju o tom že to je hodně díky DH gumě. Nemůžeš brát co píšu moc vážně žejo, je mi jasný že moje zkušenosti se blbě aplikují na dost lidí tady :)

                      0 0
                  • zdenek  

                    Kolik za měsíc najedeš, že sjedeš gumu?

                    0 0
                    • wladeq  

                      Milión…u dh není problém zpráskat zadek za víkend

                      0 0
                    • Mr.Duck  

                      Tak 300km na EN. Možná 500 když je forma ale to už asi jen tak na jedný gumě nedám.

                      O DH nemluvím, tam stačí 3 dny když závodim :)

                      0 0
      • Smazaný účet  

        No všude to čtu… už třeba jen v recenzích na pláště „tento prosakuje hodně, tenhle jen občas“, plus si dost lidí stěžovalo na procvaknutí, když nepoužijí vložku. Řada lidí tvrdí, že když tam dám místo duše mlíko a ještě vložku, tak jsem váhově na tom samém jako s ultralight duší a lehkým pláštěm – viz třeba tady: https://www.youtube.com/watch?…

        Nikdy jsem bezduše nejezdil, takže jen přebírám info z internetu (prakticky vím o tom kulový)… a dle informací kolem to chápu tak, že hlavní výhodou je možnost jezdit nižší tlaky – což ale v tom lehčím XC terénu nevyužiju. Navíc nemám kompresor (sám si to nenahodím) a to „sra..“ s mlíkem / jeho kontrolou a doléváním / častým dofoukáváním mě úplně neláká… ale třeba na to jednou přijdu :o)

        0 0
        • oddie  

          Ono to je třeba filtrovat. Sra… s mlíkem, kontrolou, doléváním… no nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem se na to vyprd a dokud to drží, nese.u se do toho. Mlíko už je dávno vyschlé, jezdím na tom druhou sezónu a žádný problém. S sebou vozím místo duše náhradní lahvičku, kdybych píchl. Kompresor taky nemám, tohle nahodila obyč pumpa, a co se mi nepodařilo s ní (další kola), jsem vzal na benzínku.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Jo to jsem také někde četl… nalít jen poprvé, jezdit až to vyschne, nedolévat a když píchnu, doliju přes ventilek (pokud mám co a čím) nebo to sundám a dám na dojezd duši. Tuhle variantu jsem popravdě asi jedinou zvažoval.

            Zarazily mě až počty. Jezdím nejraději 2.3 pláště na 29tkách. Takže bych tam měl nalít cca 150ml, což je 150g, což je váha lehké duše. Kdybych k tomu ještě přidal vložku na ochranu ráfku / procvaknutí, tak jsme na dalších 90–260 gramech (dle typu) navíc oproti duši. Tedy váhově bych ušetřil, pouze pokud bych mlíko nechal opravdu vyschnout a vložku nedával. A to odhadem pouchých 50–150g (dle toho co by tam zbylo z mlíka).

            Když uvážím, že ty nižší tlaky moc nevyužiju (klasické traily nebo něco drsnějšího, kde jsou nižší tlaky potřeba nejezdím), tak se mi to mlíko pořád nějak váhově nerentuje… při tomto typu použití.

            0 0
            • Esi  

              Nízký tlak je potřeba na prvním mokrém kameni nebo kořeni který potkáš :-)

              0 0
              • Smazaný účet  

                Jako asi jo… nemám a tak nedokážu posoudit, na druhou stranu pokud budu mít 50% trasy po asfaltové lesní cestě, tak tam mi ten nízký tlak bude spíš vadit (valivý odpor). Aktuálně jezdím s dušemi a těmi Grid 2.3 plášti tlaky cca 1.5 bar vepředu a 1.7 bar vzadu… což už samo o sobě je podhuštěný (mám cca 90kg)… niž už bych snad ani jít nechtěl… tady výhodu nevidím.

                0 0
            • plzakj  

              Vyhoda mlika neni ve vaze. Vyjde to ± stejne. Ale komfort, tlaky, defekty.

              Tyvlozky na xc vetsinou nejsou potreba. To se vozi na enduro, kde tomu hodne nakladaj a maj tlaky fakt nizky.

              0 0
            • oddie  

              Pokud nejezdíš něco drsnějšího, tak jsou úvahy o nějakých vložkách naprosto mimo mísu. Procvaknutí? To se mi stalo jen a pouze s dušemi, bez nich nikdy.

              0 0
            • JachymP  

              Já ti nerozumím. Na co máš 2,3 pláště? To je do terénu. Pro tebe jsou vhodné 2,2 pláště a bezduše. Využiješ je na každém povrchu, kromě hladkého asfaltu. Nech si to pro začátek někde udělat a plášť už pak zvládneš vyměnit snadno. Jde to líp než s dušema. Kompresor nepotřebuješ.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Jo možná na to přijdu.

                Jinak 2.3 mi přijdou pro moje účely lepší… na těch cestách je občas něco jako vodou nanesený písek, někdy štěrk… prostě měkká sypká místa… a když o nich nevím a vletím na to při sjezdu v rychlosti, tak mi ty širší pláště přijdou stabilnější. Na starých MTB, kdysi před xx lety, jsem měl tenké pláště a pamatuji si pár bouraček, kdy mi přední na měkčím podkladu ujelo… Navíc je to HT, takže kombinuji širší pláště s odpruženou sedlovkou, aby to tolik nekopalo, když už tam je nějaký kořen, díra, šutr…

                0 0
                • JachymP  

                  Měl jsem to stejně jako ty. Na novým fullu byly 2,2 ikony z dušema. Připadalo mi to dobrý ale v terénu to málo drželo, tak jsem zkusil ikony 2,35. Pak na předek Ardent 2,4. Dobrý. Pak jsem pořídil nový záplety a připadalo mi trapný do nich dávat duše. Zkusil jsem ikony 2,2 bezduše a byl jsem šokovaný. Po vyladění tlaku to drží mnohem líp než ty 2,35 s dušema, komfort nesrovnatelnej a jede to rychleji (na tom mají teda lví podíl i ty nový záplety). Takže za mě bezduše kromě komfortu umožní vozit užší a lehčí pláště s jemnějším vzorkem při lepším gripu – ve finále to pojede rychleji a líp.

                  Laborování s hmotností duše mi proti tomu přijde o ničem (taky jsem zkoušel když jsem vozil duše, rozdíl minimální).

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    On rozdíl sousedních šířek stejného typu pláště je ohledně toho jak drží velmi malý. Myslím případy, kdy jsou obě šířky totožné (někdy má širší rozměr i třeba vyšší vzorek, pak se to liši samozřejmě mnohem víc).

                    Ty širší jsou potřeba spíše právě pro případnou možnost foukat je na dostatečně nízký tlak (pro případy, kdy na tom užším už ten nižší tlak není možné jezdit z důvodu ničení ráfků nebo cvakání plášťů když ještě nejsi stylem jízdy kandidát na inserty).

                    S menším tlakem je to přesně jak píšeš, ten pomůže o hodně více.

                    0 0
                  • allrose  

                    Jenom vyhozením duší kolo prokazatelně zrychlilo a nejvíce patrné to bylo na asfalt. přejezdech…o přil­navosti pláště ani není třeba hovořit

                    0 0
            • MlokCZ  

              150ml je také nesmysl. U funkčních tmelů (jako je Orange) používám u nového pláště 60ml. A pokud jdeš pak cestou nechat to vyschnout, tak za chvíli tam zůstane cca 5g zaschlých zbytků.

              Daleko více tmelu je potřeba pouze u nevhodných plášťů, které se špatně zatěsňují. Dnes většina dobře fungujících plášťů těsní i bez tmelu.

              0 0
          • čel.A  

            Přesně :-)

            0 0
        • MlokCZ  

          Ono je potřeba se při tom čtení také trochu nad tím zamyslet. Teď myslím konkrétně ohledně vložek. Plášť vydrží proti procvaknutí mnohonásobně více než duše. Tzn. pokud někdo jezdí už takové věci, kde hrozí procvaknutí pláště, tak při použití duší by cvakal jednu za druhou.

          A teď nějaké srovnání pro XC ježdění za 15 let na bezduších:

          • na RK a CK protection vozím tlaky 18–20/23–25psi a nikdy jsem plášť necvaknul ani neponičil ráfek
          • na TB/RaR/Ray vozím (nebo jsem vozil) 20–22/25–27psi a opět jsem nikdy plášť necvaknul ani neponičil ráfek
          • vozím tedy výhradně verze TLE u Schwalbe (předtím TLR a ještě předtím UST) a u Contíku protection, tedy nikdy to nebyl plášť s úplným šlupkabokem (typu racersport RK, kde boční stěna má do 0,5mm tloušťky)

          Oproti tomu předtím na duších jsem musel vozit mnohem vyšší tlaky. Vozil jsem 30/35psi (stejně objemné pláště a možná i odolnější, vozil jsem tenkrát double defense verze, abych neměl tolik defektů u duší) a i tak jsem duši občas cvaknul. A ráfek jsem také jeden zcela zničil (a to né prvotním cvaknutím, v místě cvaknutí se mu nic nestalo, ale následně než jsem v šutrech zastavil, tak jsem ho ohnul asi na 8 místech).

          Naopak lehký plášť s ultralight duší, to je na cvaknutí úplně ta nejhorší kombinace. A nejen na cvaknutí, i jiné defekty.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Chtel jsem se te Mloku zeptat, jestli by se mely pouzivane tlaky v pneu lisit i dle hmotnosti kolaře ?

            0 0
            • MlokCZ  

              Samozřejmě. Uvedené moje tlaky nejsou pro srovnání s jinými jezdci (kteří mohou mít jak jinou hmotnost, tak jiný styl jízdy), ale jsou pro ilustraci srovnání pro stejného jezdce duše vs bezduše.

              Jinak vážím aktuálně 73kg.

              0 0
              • Smazaný účet  

                To byla srandicka a za hmotnost palec hore i kdyz vlastne nevim kolik meris ;). Tipuji 178 cm ;).

                0 0
                • MlokCZ  

                  182cm

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    O to vetsi kloboucek. Jak dolevas pres galuskovy ventilek ? Bude to chtit sroubovadlo na ventilek /oboji v boruvci neztratit ;) / a strikacku ? Taky davat asi bacha neprevratit lahvicku bo co potom, ze ? Asi to chce to martyrium trochu trenovat.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Dolévání tmelu na vyjížďce není martírium, ale naopak naprostá pohoda. Je to nejrychlejší možný způsob opravy defektu, který existuje.

                      Vozím bombičky a oprava dolitím lahvičky trvá cca 30s + vyndání a uklizení.

                      Je to nesrovnatelně rychlejší a pohodlnější než výměna nebo lepení duše.

                      Aktuálně používám tuhle lahvičku (ne tmel samotný, tmel používám do rezervy Orange standard verzi)

                      https://www.kupkolo.cz/…anzova_z770/

                      a u ní je příjemné právě i to uchycení toho plastového bazmeku na povolení/utažení vložky ventilku. Takže ho ani jen tak neztratíš.

                      Lahvička je samozřejmě vhodná pro přímé dolití přes ventilek, tedy žádná stříkačka není potřeba.

                      I kdybys takovou lahvičku převrátil (nikdy se mi nestalo), tak nevyteče hned celá. Na opravdu jednoho defektu stačí i půl lahvičky. Když je díra moc velká na tmel, tak ani více tmelu nic neřeší. Nikdy tam neleju celou lahvičku (jednak zůstane na případný další defekt, i když to se mi ještě nestalo a pak kdyby to náhodou tmel nedal, tak na podpoření knotu – ale mám odhad co mnou používaný tmel dá, takže se mi ještě nestalo, že bych doléval zbytečně).

                      A pak máš také navíc knoty…

                      Rezervní duši už ani více let nevozím, nikdy jsem ji za 15 let nepotřeboval. Vozím dostatečně odolné pláště, abych běžně do nich nedělal díry jako vrata při mojem stylu ježdění. A kdyby se mi to nakonec třeba jednou za 20 let stalo, tak to přežiju.

                      0 0
        • MlokCZ  

          Co se týká prosakování. To se stát může, ale:

          • pokud půjdeš cestou tmel na začátku jen na zatěsnění a pak jen rezervní v lahvičce, tak prosakovat nebude vůbec nic (nemá co, protože tmel za chvíli vyschne)
          • i když půjdeš cestou pravidelného doplňování tmelu, kde se může stát, že u některých pláštů zejména po delší době ježdění začne někde mírně prosakovat (třeba u XC Schwalbe na běhounu), tak to nemá na funkci žádný vliv a v klidu to může prostě ignorovat

          Co se týká nahození. Tak nahodit i bez kompresoru jde téměř cokoliv, je to jen o zkušenostech a použité pomocné metodě. Dnes už je to výrazně lepší a mnoho vhodných kombinací ráfek vs plášť jde nahodit bez kompresoru i bez jakékoliv pomocné metody.

          Naposledy jsem např. nahodil 8 kusů protection Contíků zcela bez pomocné metody, tedy dokonce i bez vyšroubování vložky ventilku při foukání.

          0 0
          • unitak  

            A můžu Mloku dotaz, kterou metodu preferuješ ty a proč? Díky

            0 0
            • MlokCZ  

              Nemám to úplně vyhraněné a také záleží na jakém kole doma (mám doma 5 kol na bezduších).

              Více je to k té variantě doplňovat tmel co nejméně, tedy jen na začátku na zatěsnění. V lahvičce vozím tmel do rezervy vždy, protože jak už jsem jinde psal, tak i 14 dní starý tmel v plášti nefunguje tak dobře jako čerstvě dolitý z lahvičky.

              A hlavně do pláště používám jiný tmel než do rezervy do lahvičky. V plášti používám Orange endurance, který déle vydrží a lépe se meje (a i tak zaceluje i poměrně velké defekty). Do rezervy vozím Orange standard verzi, která dá ještě větší defekty, ale mnohem ryhleji v plášti vyschne (což je u lahvičky fuk). A míchat se mohou.

              Na svojich kolech dám většinou jen 60ml tmelu na začátku a pak doplňuji většinou pouze těsně před první dovolenou, abych na dovolené měl případně méně starostí s defekty. To mi vydrží v plášti vždy i na druhou dovolenou (jezdím na 2× 14 dní na bike a mezi mívám maximálně 4–5 týdnů, takže dohromady to dá cca 2 měsíce, což třeba ten Orange endurance v pohodě vydrží i když v ne tak perfektním stavu jako čerstvý tmel z lahvičky).

              A pak také záleží na pláštích. Třeba stará verze protection Contíků měla mizerné patky. Tam když tmel vyschnul, tak to pomalu a jistě přestalo těsnit a bez doplnění nového tmelu to pak rychle ztrácelo tlak. Přepracované současné patky už to nedělají a jsou ok.

              Pro jezdce, který nemá zrovna jeden defekt za druhým a nejezdí závody na bednu, tak je určitě metoda bez pravidelného dolévání vhodnější (a nebo aspoň jen s občasným dolitím až při vyschlém tmelu, abys nemusel řešit starý tmel v plášti, samotné dolití přes ventilek je rychlé). Ušetří se tím dost času a jsou pak bezduše zcela nenáročné na údržbu (pokud máš dobře nalepenou pásku nebo UST ráfky).

              Já tedy mám ještě na všech kolech doma UST ráfky, což je pak ještě daleko příjemnější na údržbu (pokud někdo pásku nalepit umí dobře, tak je to také v pohodě). Tady je ale už hodně malý výběr kol.

              0 0
    • pabe  

      Taky se mi nechtělo jít do bezduší, tak jsem jezdil light duše, ale od Mitasu, pláště Mitas Scylla, tlaky kolem 2baru, najel jsem na tom asi 2000km, jednou jsem si cvakl duši a jednou jsem píchnul, ale tak, že i bezduše by byla na knot. Takže za mě se to jezdit dá a je to spíš o odolnosti pláště než duše. No a když jsem Scylly sjel, koupil jsem nové pláště Vitoria Barzo a Mezcal, pásku, tmel a ventilky a dal to bez duší. Nahozeno obyčejnou dílenskou pumpou, tmel jsem dával jenom na začátku-vozím lahvičku s tmelem dle rad místního notubes specialisty Mloka, zatím jsem nepoužil. Jinak nikde nic neteče a tlak také drží, nějaké něco … navíc oproti duším zatím neřeším. Za mě byly obavy z bezduší zbytečné a měl jsem do toho jít už dávno.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Díky za info… možná na to taky jednou přejdu, ale když vezmu podíl lesních asfaltových cest (poměrně výrazný), kde mi je bezduše k ničemu, tak mě ten servis pořád odrazuje. Varianta nechat to vyschnout a vozit mlíko sebou je OK, nicméně jak sám píšeš, když to prorveš pořádně, tak jsi stejně v pr… Já když už na to mám čas a jedu, tak rovnou větší vzdálenosti…a ta představa, že jsem někde 30–50km od auta s lahvičkou mlíka v ruce a dírou jak vrata… stejně bych musel vozil náhradní duši, protože v těch tvrdých tretrách co jezdím bych to došel možná tak příští den… jestli vůbec.

        0 0
        • adam1  

          To chce prostě zkusit bo jinak jsi v rovině spekulací a tak:)

          Bezduše jsou fajn a pokud jsi trocha zručný (umíš zatlouct hřebík:)tak si to v poho uděláš sám .

          Pokud totál prorveš plášť tak je to chyba jezdce v 99%:)

          Přešel jsem na bezduše i na žiletce a fajne to je a to jsem byl odpůrce u silnice.

          “Nevyzkoušíš nevíš”:)

          0 0
      • ladias  

        Pod tohle se podepíšu. Taky jsem jezdil mitas light duše + ty nejlehčí Contíky (XKing race sport) a šlo to. Pár defektů bylo, ale nic hroznýho. A to jsem míval dost nad metrák. Paradoxně jsem měl defekt na knot hned při první vyjížďce na bezduších, tak mě to na chvilku znejistělo, ale od tý doby dva roky klid. Takže duše už ne. Je fakt, že u některých plášťů bylo třeba dohušťovat. Když srovnám pohodlí na lehkých pláštích s lighht dušema a bezduše tak ten rozdíl není zásadní, abys to musel brát v potaz. Na to ježdění co popisuješ je podle mě skoro jedno do jaký varianty půjdeš. Ale pár píchanců za sezonu s bezdušema bys řešit nemusel. Jo a pro případ většího prožíznutí pláště na kterej nestačí knot vozím duši. Tu bych měl asi ale po dvou letech v podsedlovce vyměnit, protože mám obavu, že už může bejt překlesaná ;-)

        0 0
        • MlokCZ  

          Pohodlí se ale naopak reálně liší opravdu o hodně. To co jsi napsal platí pro použitý stejný tlak. Tam se to opravdu nijak moc neliší. Jenže s duší ten stejný tlak nelze ani přiblížením vozit, pokud aspoň občas jezdíš i opravdu terén.

          Kdybych to co foukám bez duší (18–20/23–25psi) foukal s duší, tak budu peremanentně cvakat (občas jsem cvakal na duších i s 30/35psi). Ono na cvaknutí duše stačí opravdu jen lehké ťuknutí přes ráfek. Ke cvaknutí pláště nebo ohnutí ráfku je od toho ještě velmi daleko.

          0 0
          • ladias  

            Jo na stejnej tlak, pro ježdění co popisuje podle mě tlaky snižovat netřeba. Já duše jezdil kolem 2.4/2.6 a to sem byl celkem vyprasenej. Na bezduších 2/2.2. po karanténě ;-)

            0 0
      • Edwin  

        Souhlas. Taky jsem letos všechno nakoupil a předělal na bezduše a taky si říkám, proč jsem to neudělal už dávno. Není čeho se bát. Měl jsem problém s těsností ventilků. Kolem obou mi unikal vzduch, ale mlíko to zalepilo a od té doby v pohodě. Mlíko jsem koupil Schwalbe. Defekt jsem od té doby zatím neměl, ale pro sichr s sebou vozím lahvičku s mlíkem i duši, protože poslední defekt (ještě s duší) by mlíko určitě nedalo.

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      0 0
    • MlokCZ  

      Dnešní trend u XC pláštů směřuje zcela k opuštění duší. Pomalu a jistě ty pláště začínají být dost nevhodné pro použití s duší.

      Proč? Protože už dnes všichni výrobci ví, že aby plášť měl nízký valivý odpor, dobře držel a byl pohodlný, tak pro všechny ty vlastnosti je potřeba co nejméně tuhý plášť. Tzn. co nejméně málo tuhého materiálu.

      A i když to přináší všechny ty tři potřebné vlastnosti, tak to bohužel přináší jednu zásadní nevýhodu a tou je odolnost.

      Proto také se u těch lepších modelů XC plášť dnes nejspíš všech značek už nikdo nepoužívá žádnou ochranu běhounu a už zůstávají jen mírně odolnější boky (což je potřebné i pro dobrou funkci bez duší).

      A právě se dnes už v podstatě počítá s tím, že se nevozí duše, kde bezdušové řešení do jisté míry kompenzuje tu menší odolnost zejména běhounu.

      Samozřejmě ani bezduše nejsou všespásné, můžeš prorvat sem tam opravdu velkou díru, ale to se zase běžně nestává (pokud někomu ano, tak pro jeho styl ježdění prostě XC pláště vůbec nejsou).

      A nějaké srovnání, jak jsem to míval s defekty:

      • u duší s pláštěm bez ochrany běhounu: 10–15 defektů ročně, z toho nejvíce trnů a nějaké procvaknutí
      • u duší s pláštěm s ochranou běhounu (tenkrát double defense, což ale chránilo i běhoun, ale zase výrazně zhoršovalo jízdní vlastnosti): 3–5 defektů ročně, zejména trnů už mnohem méně
      • UST pláště (už se dnes nedělají): 7 let bez jediného defekteru, který bych na vyjížďce musel řešit (tzn. mohl jsem mít třeba malý defekt, který hned dal tmel, ale ani jsem nemusel dofukovat)
      • starší verze protection Contíků (ještě s ochranou na běhounu, což už dnes nemají ani ty Contíky, ani jiné XC pláště): opět ani jeden defekt během více let
      • TLR/TLE Schwalbe: již příliš málo odolný běhoun, který jsem už 6× prorval trochu větší dírou – jenže to pořád se drželo na pouze 1 případ za rok (a jednou 2× za rok), i když trochu větší díry, tak to vždy pobral čerstvý tmel z lahvičky a jednou jedinkrát jsem musel přidat knot
      • současně protection Contíky: zatím 1000km a 0 defektů, ale je to moc malý nájezd, běhoun ale i když už nemá ochranu (proteciton vrstva je jen na bokách), tak je znatelně odolnější než XC Schwalbe a očekávám defektů naprosté minimum (tedy méně než u Schwalbe)

      Duši jsem ani pro opravu defektu už nemusel použít 15 let…

      0 0
      • Smazaný účet  

        Díky moc za info… hele ukecali jste mě :D …já tu bezduši nakonec zkusím… když mě to moc vytočí (ta příprava), tak se v nejhorším vrátím k duším a zkusím tu ultralight. Nicméně koupím booster nebo pumpu se zásobníkem a snad to půjde.

        Jinak s těmi plášti Specialized Renegade Control 2.3 nebo ještě lehčí verzí S-Works zkušenosti někdo nemáte?

        …někde jsem četl, že Specialized všeobecně více prosakují / pouští vzduch, ale jinde psali to samé o Schwalbe… tak nevím :)

        0 0
        • MlokCZ  

          Pro bezproblémovst je zásadní jaké máš ráfky. Při vhodném ráfku bych duše určitě vyhodil. Pokud vhodné ráfky nemáš, tak bych zatím u duší zůstal a přešel až s vhodným ráfkem.

          Většina problémů, co se tu kdy řešila u bezduší je právě tím, že to spousta lidí bastlí i na zcela nevhodné ráfky. A dříve i se zcela nevhodnými plášti (dnes už lepší verze plášťů jsou vhodné na bezduše snad u všech značek).

          A pak ještě může být prvotní problém začátečníka lepení pásky. To si chce více nastudovat jak na to a ze začátku si s tím vyhrát klidně déle. Nebo to napoprvé dělat s nějakým, kdo už to dobře umí. Ono někomu to jde hned napoprvé úplně v pohodě a někomu ne.

          To je druhý zásadní problém u bezduší a to když je někdo opravdu hodně levej a současně si s tím nenechá pomoct.

          Booster není pak od věci si pořídit jako pojistku. Už jsem ho na dovolené párkrát použil na pláště někoho jiného. Ono sice si lze pomoct řadou pomocných metod a tak nahodit téměř cokoliv, ale booster (nebo kompresor) je v takové situace často mnohem rychlejší.

          Schwalbe drží vzduch dobře (použít rozhodně TLE verzi). Prosakovat trochu mohou po delší době na běhounu (je to pak dost individuální dle nájezdu, používaných tlaků, použitého tmelu, stylu jízdy).

          Spešl pláště netuším.

          0 0
      • zhuffa  

        Já bych se ještě chtěl k tomu zeptat – Freedriver píše, že na asfaltu mu budou bezduše „k ničemu“. Já žiju v tom, a subjektivně se mi to tak zdá, že dezduše snižují valivý odpor i na asfaltu (i kdyby byl stejný tlak jako s duší), protože odpadá tření mez pláštěm a duší. Je to pravda?

        0 0
        • allrose  

          Ano ,nejvíce jsem to pocítil na přejezdech na asfaltu mezi lokacema na sjezdových pláštích

          0 0
        • MlokCZ  

          Pravda to je. Ale zase ten rozdíl není nijak dramatický. Hodně také záleží oproti jaké duši.

          Ono by se to dalo srovnat praktickým příkladem. Pokud to je spíše nějaká těžší duše, tak vyhození duše zhruba odpovídá jako rozdílu sousedních plášťů. Tedy např. RK s duší pojede ± jako CK bez duše.

          Pokud někdo vozí latexovou duši, tak ta je téměř srovnatelná jako bez duše.

          Biková Tubolito je na tom pak v té těžší variantě nejhůře, ještě mírně horší než těžká butylka. Odlehčená verze bikové Tubolito je na tom už lépe, podobně jako trochu lehčí butylka.

          0 0
    • TK75  

      Zkoušel jsem ultralight a nepoznal jsem rozdíl proti normální duši.Pak jsem přešel na bezduše a musel jsem si vynadat, že jsem to neudělal už dávno.Ten rozdíl je dost znát.Jako tebe i mě odrazovalo jak člověk čte o těch věcech okolo bezduší.No k mému překvapení se nic z toho negativniho nekonalo.Nahodit to šlo dílenskou pumpou, nic neucházelo a po nalití mlíka jezdím a nic neřeším.Jednou za týden zkontroluju tlak a když tak trochu dofouknu.

      0 0
    • milan.v  

      Zkušeností s Renegadem je tu plné fórum ve vláknech k jezdivým plášťům…

      0 0
    • Hadato  

      Ultralight duše jezdím dlouho a na různých kolech a nikdy jsem s nimi neměl problém. Vozil jsem dokonce i ultralight 26" duše na 29" 2.6" plášti a taky úplně v pohodě. Defekty jsou více o plášti než duši. Ty duše, co jsi sem dal žádné super ultralight nejsou, jezdil jsem lehčí a taky nebyl problém. Akorát se musely jednou za čas fouknout – nedržely 100% vzduch. Pořád ale lepší než bezduš nebo latex duše.

      Na valivém odporu jsem to u jezdivých plášťů poznal. V terénu jsem výhodu nezaznemenal.

      Kde ty ultralight duše ztrácí je ocolnost proti cvaknutí při nízkém tlaku. Není to rozdíl propastný, ale rozdíl tam je. Tam jednoznačně bezduš vede.

      Ultralight duše vozí máti na MTB s Race Kingen – tak 50% asfalt, 40% šotolina/lestní cesta, 10% lehké singly a první defekt měla asi po 2500 km.

      Za mě duše úplně OK, pokud člověk nejezdí moc kořenů a volného a ostrého kamení.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Díky za info :) …už mě ostatní ukecali na ty bezduše, tak jsem objednal všechno nádobíčko a uvidíme u čeho zůstanu… vzhledem k tomu, že mě ty serepatičky stály cca 4 tisíce, tak už asi uhádnu u čeho to bude :D

        0 0
    • Smazaný účet  

      Díky všem za info… přišel jsem si pro radu na ultralight duše a nakonec jsem zase odešel s nákupem jako blázen na úplně něco jiného :o)

      1. tmel Stans No Tubes Race tmel 946ml
      2. iiSuper ventilek bezdušový Round Base 40 mm Alloy černý 2 ks (2×)
      3. páska Dt Swiss Tubeless ready 27mm/10m black (mám ráfky Dt Swiss 25mm vnitřek)
      4. booster SPECIALIZED Air Tool Blast Tubeless (na nahození)
      5. pumpa SKS Airkompressor 12.0 Black
      6. dávkovač tmelu BARBIERI
      7. Plášť Specialized Renegade Control 2BR Tire 29×2.3
      8. Tmel TUFO Extreme (na defekty v terénu)

      …jsem jak tetka v Tescu… přijdu pro rohlíky a odejdu s nákupem za 7 tisíc :o)

      0 0
      • plzakj  

        Hlavne si pred nahazovanim umjet ruce.

        0 0
      • zdenek  

        A přitom by pro vyzkoušení stačily jen ty ventilky. Pokud máš tedy slušná ráfek a pásku.

        0 0
      • jIrI___  

        Zrovna ta origo páska DT není žádná velká výhra, je strašně tenká. Pokud je to teda ta stejná, kterou jsem měl nalepenou v ráfcích od výroby :). Doporučuju ji namotat ve dvou vrstvách.

        0 0
        • TK75  

          Též lepší ventilek z jiného materiálu než hliník.A bustr nemam a jde to i bez něj

          0 0
    • RapMan  

      Ještě pár dotazů k bezduším:

      Když mám nalepenou pásku už od výrobce (z roku 2017) a používám duše, můžu jí důvěřovat, nebo doporučíte odlepit a nalepit novou?

      Ventilky s kulatou nebo hranatou patkou (pro ráfek 19mm)?

      Jak nejlépe zvolit délku ventilku?

      Nebo radši vzít celou sadu např. od Schwalbe?

      0 0
      • JachymP  

        Jestli se neodlepuje na krajích, tak bych důvěřoval. Duše ji naopak pěkně připlácne. Můžeš zkusit bez mlíka a uvidíš jestli nebo jak moc to bude ucházet (mlíko pak ještě trochu zatěsní).

        Kulatou nebo hranatou závisí na tvaru ráfku, můžeš zkusit obě co bude lepší. Délka aby prolezl ráfkem a koukalo ti něco – vem to podle duše jestli jsi na duši s délkou spokojen.

        Sadu bych nebral, ale je to na tobě.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Ahoj, tak dodatečně… díky za rady… jsem na bezduších, nahodit to šlo samo, jsem o 630g lehčí na rotačních částech (absence duší, lehčí pláště a minimum mlíka), jsem znatelně rychlejší a jezdí to parádně :) …takže duše už jsou i pro mě historie :o)

      0 0
      • Smazaný účet  

        Cemu rikas „znatelne rychlejší“ :)).

        0 0
        • Rychlej turista  

          Pere tam velkou :-) A jestli ji nemá, tak těžší převod, než obvykle.

          0 0
        • Smazaný účet  

          Porovnáno s přítelkyní, která jezdí x let a je docela trénovaná :) …takže žádné vědecké měření, ale prostě dost nadávala a nestíhala :)

          0 0
      • Smazaný účet  
        0 0
        • Smazaný účet  

          Pláště Renegade Control (680g ..bohužel o 80g těžší než uvádí Specialized) + mlíko 50g + ventilek 5g …plus počítám, že to mlíko ještě trochu vyschne, takže to bude lehčí. Na závody se nechystám, takže do extrému jít nepotřebuji, ale šlo by nahodit ještě o 100g nižší plášť.

          0 0
      • psbiker  

        630g? Zázrak, poklekněte a zřete Bezdušového Boha :)

        0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce