Silničku nebo Gravela? (upřesnění)

84 nepřečtených
  • Vaz

    Rád bych něco hodně rychlého, ideálně celokarbon silničku i s diskama. Jenže asi takovou, abych tam dokázal přezut gravelové kola s trošku širšíma pláštěma, stačí jen o něco širší, nemusí být ty hodně široké gravelácké. Nerozumím moc rozdílům v geometrii, ale chápu to tak, že když budu chtít jezdit na rychlost, gravel prostě na silnici hodně pokulhává.

    Nebo kdybych chtěl gravela, zase bych ho stavěl primárně na rychlost s karbon diskama a pak bych měl náhradní širší hliníkové.

    Cenově do 120K se to dá koupit?

    • koko0925  

      To jako myslíš disková kola, nebo kotouče?

    • Georrge  

      Gravelacke gumy jsou hodne siroke? :) mi to nikdy nejak zavratne sirsi nez silnicni neprislo. Navic o neco sirsi gumy nemusi nutne znamenat pomalejsi.

      • BikerM  

        Nez silnicni jsou skutecne zavratne sirsi, kdyz to uz takhle pojmenovavas. :) Je v nich sakra rozdil.

    • Tom-T45  

      Za 120 se toho dá koupit hodně. Třeba Trek Domane?

    • Velomiwookie  

      Canyon Ultimate ?

      • Pikaču  

        A z ultimejtanjde udelat gravel? Nejde. Do endurance jsem narval 35mm.

        • Velomiwookie  

          32 tam nacpe a to uz je celkem pouzitelny na sotoline

          • Pikaču  

            ano. ale je sotolina a sotolina. treba v Nemecku podel Dunaje je sotolina a tam jsem mel problem i s MTB plastema-ostre kameny ktere propichnou plast. pak je ta nase sotolina a tam to jede i na klasickem silnicnim (23,25,28…)

    • mantis  

      BMC Roadmachine – tam jdou 33 mm a je to pěkná střela :)

    • skaj  

      Popravde z tve otazky tezko hadat, co presne chces:) Ale to co si pod popisem predstavim ja, je neco jako aero gravel. Koncepcne takova kola delaji treba 3T

      https://www.3t.bike/en/175-bikes

      nebo Rondo (tam umi dokonce promenou geometrii)

      https://rondo.cc/

      Do obou kol uz das opravdu siroke gumy (v podstate bikove). Ale jestli jsou to co hledas bych si pro sichr zkusil. Neuraz se, ale podle toho jak se ptas, se mi trochu zda, ze jsi ani silnicku a ani gravel poradne neprojel a ted cerpas z neceho nacteneho na netu. Coz je pro zakladni orientaci dobre, ale zrovna tady trochu osemetne. Protoze co nekomu na silnici vadi, jiny uplne v pohode jezdi a vice versa. Proste „jezdit na rychlost“ je pro kazdeho neco uplne jineho.

      A pak takova obvykla mantra – projdi si poradne geometrii, at se na to kolo poskladas (na rozdil od MTB na tom fakt hoooodne zalezi, zvlast kdyz chces jezdit rychle). Pokud ti nebude sedet, tak te jakkoliv siroke gumy nespasi.

      • Pikaču  

        souhlasim s tim 3T (vlastne se vsim ale nalepim to na tebe). je to asi to nejlepsi v dane kategorii ale ne pro takoveho jako je tazatel ktery cituji: „abych tam dokázal přezut gravelové kola s trošku širšíma pláštěma, stačí jen o něco širší, nemusí být ty hodně široké gravelácké.“

        nevi co je trochu sirsi? jestli chce 28–32mm coz je trochu tak to neni gravel. jestli chce gravel s 40 mm tak to do endurance silnickek nenarve. nicmene i do klasicke silnicky lze narvat 28–32 mm. treba van der poel jezdil 32mm na aeroadu giro di italia.

        nejprve si musi ujasnit co je trochu sirsi. tech moznosti pak je. a vlastne co chce s tim trochu sirsi jezdit je druha otazka. i rozbytou silnici projedu s 23mm. ale jestli chce skutecnou sotolinu s 28mm jezdit tak se to da ale spis nouzove a modlit boha at nepichnes :)))

        • skaj  

          No prave, zamerenim kola se tazatel chysta vychytavat uplne „niche“ rozdilu mezi silnicnimi a gravel koly (nic proti tomu, sam Rondo jezdim). Ale podle dotazu to vypada, ze na silnicce ani gravelu poradne nejel. A tohle je tak subjektivni, ze mu nikdo s klidnym srdcem poradit nemuze.

          • Vaz  

            Vesměs máte pravdu, silničku jsem měl půjčenou na týden a dal na ní nějakých 300km, Gravela na 3 dny a 120km.

            Bude to moje první ne-MTB kolo a proto jsem ve fázi „nech si poradit od zkušených“, navíc se sám hledám co mě bude sedět a protože se nemůžu rozhodnout pro silnici nebo gravela, hledám jestli to jde nějak zkloubit.

            Na silničce se mě líbí jak je kolo lehké a jede skoro samo, takže váha kola pro mě hraje nějakou roli.

            Na honění segmentů Stravy, což mě baví (čísla mě všeobecně hodně motivují k jízdě na kole), bych rád rychlé kolo. Teď ty segmenty honím na MTB a snažím se dostat do první desítky, někde to jde, většinou ale ne :D

            No a když budu vědět že nejedu na rychlost a bude tam horší terén, přezul bych na gravelové kola s oněco širšími plášti.

            V takovém případě se mě líbí prvky jako IsoSpeed od Trek nebo jiné tlumící prvky. Což vím že už je problém se silničkou spojit, takže budu nakonec sahat po nějakém kompromisu.

              • Vaz  

                Řadím mezi favority.

                Jen nevím jak to mají různé kola s váhou a jak dobře to odpružení funguje na šotolině.

            • Fazzy  

              Je otazka, co znamena tezsi teren. Pokud opravdu gravelovy jezdeni, tak vem krosku a prehazuj zaplety. Ma to geometrii bliz ke klasicky silnici nez nejakej echt gravel. Jestli jde jen o prejeti horsi cesty pri jinak v podstate normalni vyjizdce, bohate staci neco z toho co ti tu hazi s pruchodnosti pro 32 mm i mensi.

              Osobne s tvym rozpoctem a zajmem o rychlost, bych vubec nedelal kompromisy a vzal nejaky plnohodnodny letadlo, pokud to s tim gravelovym nebo krosovym jezdenim nemyslis nejak vazne :)

            • skaj  

              Promin, to jsi najel na silnici i gravelu mnohem vic nez jsem cekal. Nedokazu ti poradit, kolik udelaji na Roubaix ty tlumici elementy, s tim zkusenost nemam. Ale muzu doplnit par postrehu:

              Lehke kolo – pocitove je to skvele, ale pokud nehces honit KOMy na tech nejvetsich kopcich, tak mnohem vice hraje roli aero, tim padem hlavne posed. Ten navic bude rozhodujici i na rovinatejsich KOMech, kde pokud se poradne neposkladas – a rozumne dlouho v posedu nevydrzis – nemas sanci. A tim padem hledej primarne podle geometrie.

              Prezouvani kol – teorie dobra, ale dost lidi odradi nutnost treba stelovat pokazde kotoucovou brzdu apod. Nekomu se vse sejde, nekomu ne, nekdo netrpi kdyz si kotouc obcas skrtne, nekdo maximalne – je to subjektivni. Nerikam, ze to nejde, ale ze znam spoustu lidi, co se na to vyprdli a jezdi jen jednu sadu.

              • teffe  

                Vlastní zkušenost nemám, ale známý mi tvrdí že dvoje kola občas střídá a došel k tomu, že obě sady musí být na stejných nábojích se stejnými kotouči. Potom prý není žádný problém. Na obou sadách má DT 240 centerlock.

              • Vaz  

                díky za rady, každá takováto rada je pro mě zlato

            • th74  

              Můžeš se podívat na moji Salsu do profilu, to je gravel kolo s geometrií endurance silničky. Ceny byla taky těch cca 120.

              Já jsme začínal na 35C pláštích a to bylo na nic jak na silnici tak v terénu. Tak jsem koupil další kola a mám gravel s 43C a silnici s 25C plášti. Co se týče rozdílu mezi gravel plášti 35C a 43C, tak mají skoro srovnatelný valivý odpor, ale v lese snesou 43C výrazně víc a za mě je to přesně napůl mezi silničkou a bajkem. Takže pro mě mít dvoje kola 25C a řekněme 33C vůbec nedává smysl, na to ti stačí Continental Grand Prix 5000 TL v 28C nebo 32C a bude to skoro jedno. Já třeba na těch Continental Grand Prix 5000 TL 25C jezdím taky po šotolinách/pa­nelkách a dá se to přejet.

              Proto bych radil klidně silničku, kam se vejdou 32C a jedny kola univerzál, nebo gravela kde budeš střídat dvoje kola ale s opravdu významnou změnou šířky plášťů, ať to má smysl.

              • Vaz  

                Díky za rady, zase přesně to co potřebuju slyšet.

                • th74  

                  Mě zatím mrzí, že jsem si nestihl půjčit nějakou pořádnou silničku, třeba Tarmac SL7, abych věděl, o kolik bude rychlejší na silnici proti Salse se silničními koly. Ta Salsa je hodně pohodlná a měkká, když jsme měl půjčený gravel Pivot Vault tak ten byl jak kámen a po rovině jel pocitově lépe. Ale v lese na nerovnostech to bylo proti Salse peklo. Bohužel jsem ho měl krátce a neměl jsem šanci změřit nějaké segmenty pro přesné porovnání. Proto bych čekal, že ten Tarmac SL7 bude na silnici rychlejší neb bude tužší a zajímalo by mě o kolik. To se ale dozvím až někdy v dubnu.

                  • TK75  

                    Tak to se dá čekat že Warbird je dělanej spíš aby to s ním šlo mimo silnice, je to parádní echt gravel a navíc Salsa se těmahle kolama fakt zabejvá dlouho:-)

                  • vt  

                    U mne jsou rozdily mezi silnici se Zondama + 25 pneu a CX + 40 Tufama minimalni skoro az zadny. Je to proste v nohach.

                    • th74  

                      U mě to je v gumách + kolech. DT PRC 1400 + Conti 5000 TL 25 jsou zhruba o 1.5 – 2.0 km/h na asfaltu rychlejší než DT ER 1400 + Gravel king 43C. Nohy kontrolovány wattmetrem.

                      • jIrI___  

                        Zkus ty širší pláště ufouknout. Na B-F jsem už několikrát četl, že pokud na gravelu nejedeš po úplně hladkém koberci, ale jen po běžném asfaltu, tak je vždy rychlejší širší měkký plášť než úzký nahuštěný.

                    • TK75  

                      Jo, já měl 38 mm pneumatiky a teď mám 50 mm.. Rozdíl jsem zaregistroval pouze když mám pneumatiky hladký, nebo se vzorkem.Hladká bezdušová 47 mm mi jela lépe než 38 mm se vzorkem

                      Je to zvláštní :-)

          • Vaz  

            Já aktuálně ani nevím jak se u těchto kol řeší defekt. Na MTB vyměním duši nebo zalepím, dofouknu pumpičkou. Hádám u silničky/gravela to bude problém, jak se to tam řeší?

            • Pikaču  

              Stejně, resp vymenis duši

            • TK75  

              Na gravel bezduše, jinak to je o ničem

              • Romancero  

                jo ještě to párkrát zopakuj a taky mě nahlodáš!:-)

                • jeniiiik  

                  Souhlas, duše vůbec. Jen to chce dobrou kombinaci gumy a ráfku. Jinak je s tím voser a furt dofukujes.

                  • Romancero  

                    mně prostě děsí ta představa, že někde na štrece přes 100 km řeším proražený plášť a ještě jsem při tom zasviněnej od nějakýho mlíka! škoda, že to nefunguje tak ideálně jako u auta-tam na bezdušákách žádné mlíko není

                    • jeniiiik  

                      Od té doby co mám bezduše tak jsem měl asi dva defekty za čtyři roky. Na duších bych cvakal furt, beru gravela i do terénu co není úplně pro něj…

                    • jIrI___  

                      Jo, větší defekt na bezduších je super – zalepené od mlíka úplně vše, od tebe samotného, přes rám až po komplet zacinatný plášť a ráfek. Do toho nervy se sundáním bezdušáku a nedejbože když dáš na rady B-F a přestaneš u bezdušáků vozit náhradní duší… :D. Ale na malé běžné malé defekty, kde při nejhorším stačí knot, jsou bezduše fajn.

    • gemini  

      Doporučil bych Ti cyklokrosku s kompakt převodníkama…jezdím Stevens Supeprestige ( v profilu ) a když na to kolo mrsknu karbony ze silnice, tak to kolo za silnicí nezaostává ( krom převodů – na krosce vozím 46–34 zubů ) – a dokonce je lehčí než moje ryze silniční Emonda SL6…

    • Vaz  

      Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Aero Di2 – 7,64kg za 118K – vypadá minimálně na jednoho z favoritů, co se s ním dá v mém případě poměřovat?

      https://www.canyon.com/…i2/2397.html?…

      • Pikaču  

        Narves na nej 33–34mm kola třeba schwalbe g one. Jinak 28 mm a projedes stim *vsechno ale gravel to není.

      • skaj  

        Kolo pekne, ale je to cistokrevna silnice. Gravel z nej neudelas. V tomhle segmentu je podobne kolo treba Giant Defy.

        Fakt zalezi na definici terenu kam s nim chces jet a jak pohodlne. Kolo to zvladne (koukni jak vypada trat Paris Roubaix, Strade Bianche a tam se jezdi bezne 25–28 plaste), otazka je spis, zda to na nem zvladnes ty (a to zvlast, pokud tam budes honit KOM) a jestli se ti to pak bude libit:) Osobne bych to na nem jet nechtel.

    • Blunderbuss  

      Bianchi Infinito pobere s rezervou pláště Conti Cyclocross Speed 700×35c

      • dydy  

        Můžu doporučit. Vozím Continental grand Prix 5000 32mm. Sotolina, kostky snad lepsi pocit než na fullu, jak to chytá vibrace a menší nerovnosti, který ještě nebere vidlice a tlumič. Jediný co mě trochu štve je toe overlap nebo jak se tomu říká.

    • Vaz  

      Pohrávám si s myšlenkou jezdit na silničce jako na gravelu, tedy v terénu, ale na rychlost. Stačí mi sjízdnost gravel cest / šotolinových. Žádný velký terén. Do terénu vemu jiné kolo. Já chci na šotolině závodit. Být rychlejší, co to jen dá. Nepotřebuju široký plášť, potřebuju jen nepíchnout? Nebo když jo, tak jednoduše zalepit a jede se dál. Odpružující prvky asi hrají roli.

      • TK75  

        Na šotolině ti pojede rychleji širší pneumatika

      • roupik  

        To si nemyslím že je správná cesta, silničky mají svoje limity a už ani na asfaltu neplatí že čím užší plášť tím rychlejší

      • vt  

        IMHO ses zacyklil v teoriich :-) … vem kol, projed si to a uvidis hnedka. Internetem nezrychlis.

        • Vaz  

          nemám zas takové možnosti, abych si dokázal všechna zvažovaná kola projet, jsem z Hodonína

      • nooski  

        To chce širokou gumu (od 32 mm nahoru) a ideální tlak. Já něco takového jezdím a mám na kole svoje semisliky v šířce 35 mm. Cca těch 80 – 90 % po asfaltu (ne vždy ideální kvality) a zbytek polňačky/šotoliny. Se silničním obutím by ses vůbec nechytal. Pro mé použití by byla právě nějaká Endurance silnice s větší průchodností. Domane například. Když se zadaří, tak mám už nástupce své krosky v hlavě :-)

    • jeniiiik  

      Šel bych opačnou cestou. Vzal bych gravela kam vejdou širší gumy a dával na to silnični kola. 32 mm na sterkovkach a rozbitém asfaltu není nic moc. Vyzkoušeno hodnekrat.

    • Vaz  

      Co kdybych si koupil Specialized Roubaix a jezdil s tím často po gravel/šotolině cestách plných nerovností a kamínků? Je něco takového jakože ten rám na to není dělaný a časem mě něco odejde? Je přecejen primárně silnička. Můj odhad jízd je 80% po silnici, 20% po šotolině.

      • JFtryall  

        To je v pohode, otazka ale jestli fakt neni lepsi brat neco pro 40mm obuti. Protoze pokud nelitas zalehnutej ve ctyricitkach v protivetru, tak je gravel hodne rychly kolo, pokud je to smysluplne poskladane.

        • jeniiiik  

          Sláva, konečně to tady někdo napsal. Místo vymýšlení jak do silničky návrat co nejširší gumu, tak tohle je daleko lepší varianta.

      • Foose  

        rámu je to skoro jedno..

        záleží na tlaku/kolech/pláš­tích – můžeš to rozcentrovat, procvaknout a komfort také nebude moc OK.

        Ale podle mne tam není nic co by mělo nějak zásadně odejít. Spíš jestli ti budou stačit převody, ruce a také jak to bude fungovat obalené blátem!

      • Fazzy  

        Jak se tu omílá pořád dokola, je to jen o pláštích. Jestli chceš šotolinou jen v klidu projet, Roubaix na nějakých 33 mm (nevím kolik se tam max. vejde) pláštích stačí. Na rychlost nebo „komfort“ po rozbitým ale zapomeň. Jestli chceš na šotolině normálně jezdit a nečumět furt pod sebe na každej kamen, chce to 40 mm a víc, což do Roubaix nedáš. A ideálně bez duše.

        Rám Roubaix snese tvrdší zacházení v pohodě, ale nesnesou to pláště, potom ráfky a potom ty.

      • detoxy  

        Pokud chceš opravdu jezdit rychle po šotolině, tak je 32mm minimum, spíš 35. A to ještě s rozumnou váhou jezdce. A velmi pravděpodobně časem zkusíš i silnější. Proto to chce mít rezervu v rámu a to i na případné bláto, nechceš si poškrábat karbonový rám. Šířku plášťů je potřeba si rozmyslet nejdříve, je to to co nejvíce ovlivňuje, jestli daný rám nebo kategorie splní co potřebuješ, nebo ne.

        Edit: souhlas s fazzy. A chce to bezduše.

    • Vaz  

      Díky díky díky, už se blížím k finálnímu výběru, pomalu ustupuji od silničnější verze a víc názorově přecházím do té gravelové.

      • TK75  

        V terénu, ale na rychlost… píšeš

        To přece je jasný, že to chce gravel:-)

        • Vaz  

          Jenže 80% té mojí poptávané rychlosti bude probíhat na čistém afaltu a tam mám obavu, že bude gravel ztrácet docela výrazně na segmentech Stravy za silničkářema. Takže to chce rychlý a lehký gravel, který můžu občas nafouknout na větší tlak, jindy zase upustit, dle plánovaného povrchu.

          • JFtryall  

            Podle toho, jakou mas vykonnost. Gravel na rovinarsky KOMy moc neni a nebude. Pokud je to ale na horsim asfaltu, technictejsi, tvoje sance rapidne stoupaji. Na svem testovacim kopci jsem na gravelu zajel cas 9:50 vs 9:38 na Canyon Aeroad, coz je myslim uplna pohoda, rozdil tam je nejakych 15W cca na top asfaltu a mirnejsim sklonu. Pneu 43 predek a 40 zadek. Do poradnych hor na horsim asfaltu jsem na gravelu rychlejsi, treba Medvedin jsem dal o nejakych 8 vterin rychleji na gravelu, nez na silnicce, dokonce o 3W mene cca. Lawi tour jsem taky dokazal drzet prvni skupinu 70km s Borym atd. Takze to kolo je rychle dost, ztraci hlavne v akceleracich a hodne vysokych rychlostech. Ale bohate to vyvazi univerzalitou, odolnosti a radosti z jizdy.

          • th74  

            Nemůžeš čekat, že dostaneš jednoznačné doporučení, protože tvoje požadavky si každý představí trochu jinak a každý jezdí za v jiných podmínkách, kopcích či rovinách.

            Na gravelu budeš úspěšný na šotolinových segmentech, kde se jezdí na MTB, tam tě gravel zrychlí a celkem snadno můžeš KOMovat.

            Pokud chceš jezdit na asfaltu rovnocenně se silničáři tak budeš mít s gravelem vždycky handicap. Pokud bys chtěl KOMovat na rovinatých silničních segmentech, tak můžeš použít časovkářské kolo a získáš výhodu (nebo si počkat na pořádný vítr, nechat se vyvézt za Tatrou, udělat s kámošema vláček, ..).

            To hlavní doporučení zde, jak ho chápu já, je – mít v rámu dostatek místa na pláště přes 40 mm. Pláště nestojí majlant, ozkoušíš co ti bude vyhovovat a to budeš jezdit, případně dle potřeby pláště střídat.

            • jIrI___  

              Tak nějak. Nikdy nebude problém přejí z 45 mm pláště na 28 mm, naopak už to problém být může. Nicméně je nutno si uvědomit, že ani ty 28 mm pláště neudělají z gravelu silničku.

              • TK75  

                Nakonec stejně zjistí, že frčet mimo hladký silnice na gravelu je o dost větší zábava.

                Jiří: no tak ono je to taky a kór teď, už daleko mohutnější kolo.Ale nemusí být, určitě je dost gravel biků co jsou dál celkem subtilní.Ale je fakt, že třeba novej Diverge je vedle starýho dobrá „bestie“ jen ta přední vidlice je jak dvě ty starý :-D

            • Fazzy  

              Jednoznacny doporuceni prave neni problem :) Kolo, ktery bude rychly vsude (z pohledu uspesnosti na segmentech) neexistuje.

              Takze si staci uvedomit, jestli chci zavodit se ziletkama na cistym asfaltu, nebo chci spis rychle litat po sotoline.

              Dalsi moznost je cyklokros a dvoje zaplety, a to uplne nejidealnejsi je mit dve kola. Jednoduchy :)

          • skaj  

            Pokud jsi dospel ve vyberu sem, tak odpoved v tomhle vlakne uz mas (a neskromne reknu, ze ode mne:). Aero/silnice/ro­adplus/gravely, co poberou sirokou gumu existuji – treba 3T Exploro nebo Rondo HVRT. Ostatne nejsi prvni, kdo tohle resi. Tahle kola poberu sirokou gumu tak, abys zvladnul brutalni palbu na sotoline, a jsou i dostatecne aero (lidi na to davaji i casovkarske nastavce) abys na tom dal fakt rychlou vyjizdku na silnici. Ale – budes potrebovat zmenit setup podle toho jaky KOM budes honit – nejsou univerzalni nekompromisni plaste/kola.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.