Zdravím. Zvažuju nákup brzd na jedno z kol a po pročtění recenzí a uživatelských zkušeností z posledních let jsem poněkud v rozpacích. Kdysi platilo, že jedním z optimálních řešení pro běžného Frantu uživatele byly Shimano brzdy, zejména kvůli snadnému servisu, odvzdušnění i dostupnosti náhradních dílů, Stačilo jen vybrat model dle rozpočtu a plánovaného použití. Jenže v posledních letech to tak nějak vypadá, že se v Shimanu rozhodli svých zákazníků asi kompletně zbavit, jinak to jejich počínání moc smysl nedává.
Nejproblematičtější komponentou byly v případě Shimano brzd vždycky kotouče. Ty levnější z kategorie odpad byly s nerovným povrchem lisovány matricí někde v Číně, ty dražší minimálně od SLX výše byly řezané laserem, broušené a vyráběly se převážně v Japonsku. Jejich jediným problémem byla IceTech sendvičová konstrukce, která se i vzhledem k malé šířce 1.8mm po zahřátí dost kroutí, na což si stěžují uživatelé ROAD i MTB variant. Minimálně části zákazníků to ale fungovalo a zpracování bylo solidní.
Jenže konkurence je dneska už dávno jinde. Magura nasadila tužší a mnohem odolnější 2.0mm kotouče jako standard pro prakticky všechny řady již před lety, nedávno tento trend následoval SRAM, TRP vyrábí 2.3mm kotouče jako standard, o menších a dražších výrobcích typu HOPE ani nemluvě. Naprostá většina z nich jsou kvalitně zpracované, laserem řezané a broušené. A to platí dokonce i pro levné Promax brzdy na dětském kole! A přesně v této situaci na trhu se v Shimanu rozhodli, že kompletní výrobu kotoučů až po XT přesunou do Číny, kde i dříve kvalitnější laserem řezané kotouče budou pod stejným modelovým označením lisovat v očekávání, že tím nikoho s prominutím nenaserou. Krom toho vydali i novou přepracovanou řadu XT/XTR brzd využívající nový LV olej, který by sice údajně měl řešit nerovnoměrný chod páky (wandering bite point), ale stále využívající ty samé tenké 1.8mm kotouče, což mj. znamená, že se v tomto rozměru rozhodli zabetonovat na následující dlouhé roky. Jasně, nabídka aftermarket kotoučů i destiček je široká, ale ne každému budou 2.0+mm kotouče v úzkých Shimano třmenech fungovat. A tak uživatelé na svá kola stále častěji instalují aftermarket kotouče nebo kotouče konkurence až je to jednoho dne přestane bavit a jednoduše přejdou jinam. Zvlášť když i nabídka brzd na bází minerálního oleje je dnes opravdu široká (TRP, Magura, SRAM DB, Formula, Promax).
Skoro to vypadá, jako by se v Shimanu rozhodli následovat Japonské technologické firmy z let 1990–2010, které tak dlouho ignorovaly konkurenci i preference zákazníků, až se propadly do bezvýznamnosti. Nechápu.
