• Zdravím. Zvažuju nákup brzd na jedno z kol a po pročtění recenzí a uživatelských zkušeností z posledních let jsem poněkud v rozpacích. Kdysi platilo, že jedním z optimálních řešení pro běžného Frantu uživatele byly Shimano brzdy, zejména kvůli snadnému servisu, odvzdušnění i dostupnosti náhradních dílů, Stačilo jen vybrat model dle rozpočtu a plánovaného použití. Jenže v posledních letech to tak nějak vypadá, že se v Shimanu rozhodli svých zákazníků asi kompletně zbavit, jinak to jejich počínání moc smysl nedává.

    Nejproblematičtější komponentou byly v případě Shimano brzd vždycky kotouče. Ty levnější z kategorie odpad byly s nerovným povrchem lisovány matricí někde v Číně, ty dražší minimálně od SLX výše byly řezané laserem, broušené a vyráběly se převážně v Japonsku. Jejich jediným problémem byla IceTech sendvičová konstrukce, která se i vzhledem k malé šířce 1.8mm po zahřátí dost kroutí, na což si stěžují uživatelé ROAD i MTB variant. Minimálně části zákazníků to ale fungovalo a zpracování bylo solidní.

    Jenže konkurence je dneska už dávno jinde. Magura nasadila tužší a mnohem odolnější 2.0mm kotouče jako standard pro prakticky všechny řady již před lety, nedávno tento trend následoval SRAM, TRP vyrábí 2.3mm kotouče jako standard, o menších a dražších výrobcích typu HOPE ani nemluvě. Naprostá většina z nich jsou kvalitně zpracované, laserem řezané a broušené. A to platí dokonce i pro levné Promax brzdy na dětském kole! A přesně v této situaci na trhu se v Shimanu rozhodli, že kompletní výrobu kotoučů až po XT přesunou do Číny, kde i dříve kvalitnější laserem řezané kotouče budou pod stejným modelovým označením lisovat v očekávání, že tím nikoho s prominutím nenaserou. Krom toho vydali i novou přepracovanou řadu XT/XTR brzd využívající nový LV olej, který by sice údajně měl řešit nerovnoměrný chod páky (wandering bite point), ale stále využívající ty samé tenké 1.8mm kotouče, což mj. znamená, že se v tomto rozměru rozhodli zabetonovat na následující dlouhé roky. Jasně, nabídka aftermarket kotoučů i destiček je široká, ale ne každému budou 2.0+mm kotouče v úzkých Shimano třmenech fungovat. A tak uživatelé na svá kola stále častěji instalují aftermarket kotouče nebo kotouče konkurence až je to jednoho dne přestane bavit a jednoduše přejdou jinam. Zvlášť když i nabídka brzd na bází minerálního oleje je dnes opravdu široká (TRP, Magura, SRAM DB, Formula, Promax).

    Skoro to vypadá, jako by se v Shimanu rozhodli následovat Japonské technologické firmy z let 1990–2010, které tak dlouho ignorovaly konkurenci i preference zákazníků, až se propadly do bezvýznamnosti. Nechápu.

    0 12
    • MatS  

      Nic proti, ale bereš to moc vážně. Na to, že si se zaregistroval dnes, tak z tebe nevypadlo co chceš, jen román kritik na Shimano. A ani nevíme, na jaké kolo to chceš a jaký pekla jezdíš. Vše je o prioritách a ceně. Já nemám s Shimano problém a to jsem používal kotouče Shimano XT a i Sram Centerline.

      10 0
      •  

        Vozil jsem SLX M7100 včetně IceTech kotoučů. Brzdilo to slušně, servis a údržba super, odvzdušnit potřebovaly jednou za 2–3 roky. Ovšem ty kotouče byly fakt debilní, po každém delším sjezdu ze zkroutily a drhnuly. Nové kolo letos přišlo se 4 pístkovým TRP, rozhodně se nedá říct, že by ty brzdy byly bez výhrad, zejména u odvzdušnění nemá Shimano konkurenci, celkově mi pocitově Shimano možná vyhovovalo víc. Ale ty brzdy se nedají utavit, a ten 2.3mm kotouč se prostě nekroutí. Kdybych chtěl přejít zpět k M6120/M7120 absolutně netuším, jaký kotouč tam dát, aby to fungovalo normálně bez pazvuků po delším brždění. A to rozhodně nejsem sám, co jsem zaregistroval, tak na silnici uživatelé řeší podobné problémy cestou výměny road > xtr > konkurence z oceli.

        Další kolo přišlo z výroby s MT200 a 160mm kotouči RT10. Prakticky vůbec to nebrzdilo, ale protože MT200 nenáročnému uživateli mohou stačit, objednali jsme za pár korun ve výprodeji 180mm kotouče Deore RT54 s větším průměrem. Brzdí to sice lépe, ale ta brzdná plocha je po vystřihnutí tak křivá, že ani po pár měsících ji destičky neobrušují rovnoměrně, což logicky znamená nižší brzdný účinek. Naprostá ostuda co dneska Shimano prodává za kotouče.

        Spíš mě zajímá, jestli je to jen můj dojem, nebo jde Shimano fakt pomalu s prominutím pomalu do hajzlu.

        0 0
    • Slavik  

      Tak jsi nám rozkopal figurky, posraI šachovnici, ale nezaregistroval jsi, že s tebou šachy nehrajem.

      1 0
    • goofy  

      Jedna stará kočičí moudrost, která se sem teď moc hezky hodí, říká:

      Co to sakra meleš ty vořechu?

      7 0
    • kubad  

      nejhorší je smrt z vyděšení,

      4 0
    • wilda81  

      Na základě tohoto vysoce detaillního rozboru jsem se rozhodl objednat nové XTR.

      6 0
      • mirorek2  

        :-))))

        1 0
      •  

        To je skvělá volba, pokud vám konkrétně fungují. Řadě uživatel se tyhle sendvičové kotouče kroutí a alternativu Shimano už nemá. Snad jedině aftermarket Galfer, ale ten se třeba u modelu Shark ve 1.8mm šiřce vůbec nedělá.

        0 2
        • MatS  

          Jak alternativu nemá? Na trhu je hafo 1,8mm kotoučů. Já třeba dlouhou dobu používám Sram Centerline a jsem spokojen.

          1 0
        • kOmE  

          Nacpat tam 2mm kotouč není vůbec problém. Já jsem asi divnej, ale mě všechny Shimana normálně brzdi :-O

          3 0
          • Lister  

            Mně taky. Ale já jsem divnej stoprocentně.

            Kotouče taky poctivě macate a nemam problém. V čem by taky mohl byt…

            2 0
        • J1RKA  

          dela!

          0 0
        • kubad  

          2,0mm kotouče do Shimano brzd jsou naprosto bez problémů

          2 0
    • couffy  

      Asi sundám XT co jsem namontoval a počkám na tvoje řešení..

      2 0
    • TK75  

      No ja jsem ted po cca dvou letech na 2 mm Magurach vzal zase Shimano xt kotouc.Protoze ten 2mm mi nicil skrtanim mozek.Ale mam sjezdy kratky, 1.8 Shimano je zvladne

      A to ticho

      1 0
    • tigermoth  

      TLDR

      0 0
    • va-bo  

      U třmenu Shimano Cues BR-U8020 a nových destiček N03A při úplném rozevření pístků je mezera mezi destičkami 2,9 mm.

      0 0
    • miki  

      Tak jsi si hezky počet a co takhle osobní zkušenost to nemáš?. Vozím na kole shimano brzdy od začátku co se začali prodávat cca rok 2000,(čtyřpístek xt) a kotouče také od shimano a nikdy jsem s ní a neměl problém. Vozil jsem že začátku 6 šroub a později CL a vždy v pohodě. Pak přišli kotouče ice tech. Začátky byly zlé, nikdo neuměl zkracovat hadičky a shimano olej se prodával jen po litrech,nikde žádnej návod ale dali jsme to. Vozil jsem na kolech postupně všechny od deore až po xtr. Dnes mám stále brzdy+kotouče shimano a neuvažuji že bych vozil jiné. Chce to zkoušet a jezdit, jezdit, jezdit a pak si vytvoříš vlastní názor který Ti nikdo nevezme. Osobní zkušenost je k nezaplacení.

      1 0
    • Model  

      Zrovna se mi naskytla příležitost vzít nové kotouče shimano xtr za pěknou cenu a váham zda je vzít a zkusit, nebo dát 2mm Galfery které mám odzkoušené a vím že jsou super až na slabší životnost (žlábek) Ještě jsou chválené sram HS2 ale ty jsou 200mm a ne 203mm. https://www.cyklodiskont.cz/…-lock-178411?…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
VIP CZ Promo

Extra slevy jen pro bikeforisty

Jěšte větší slevy až o 15 % na kola i vybavení. Jen do konce října na mtbiker.cz