• Dubys

    Vozim inverzni LX a je to neustaly boj (pri posledni vyjizdce jsem ve slabe chvili dokonce kolo hodil vzteky do prikopu:)). Kdyz uz se mi ji podari jakztakz vyladit po 100–200 km se zase rozesere. Nejcastejsi projev je ten, ze pri prerazeni na lehci prevod si retez nesedne, musim preradit jeste o jeden stupen a pak se zase o jeden vratit, aby se retez usadil. Netusite cim  by to mohlo byt?

    • jIrI___  

      Vyměnit bowdeny a lanko. Inverzni LX je na to strašně náchylné, sám jsem ho vozil v kombinaci s DC.

      • Dubys  

        OK a proc? resp. co s nimi neni v poradku? pak me jeste napadlo, jestli to nemuze byt ohnutou patkou.

        • jIrI___  

          Stačí když se trochu uvnitř zaserou od bahna a podobneého marastu a s přehazkou je konec… Na bowdeny bych koupil zárověň nějaké těsnící koncovky, popř. vést bowden od řazení po přehazku vcelku. Jestli nepomůže výměna bowdenů, pak je třeba chybu hledat někde jinde.

          • Dubys  

            Diky – zkusim.

          • roud  

            nasaď an bowdeny koncovky s brčkem mělo by to aspoň částečně chránit před nečistotama nebo veď bovden k šaltru vcelku(aspoň na zadní stavbě kde je nachylnej na zasrání)

            • pižmoň  

              Cim to muze byt nevim,ale obecne je inverzo na p*cu.Kup si SRAM a nic neres:-)Ne vazne ja bych si koupil prehazku s klasickym tahem a je po problemech(snad),k­dyby to nepomahalo komplet nova kabelaz.

              • pižmoň  

                jak pise round o tom brcku,tak to snad neni mozne aby prehazka byla nachylna takto na necistoty ja jezdim sram i v desti a dobrych srackach,bovden sice cistim i mazu,ale i kdybych to nedelal tak je funkce porad skvela podle me to bude tim ze mas invezni pruzinu

              • maxtor  

                „Nic o tom nevím, ale je to nahovno…“ Možná, že kdybys o inverzních šaltrech něco věděl – třeba o tom, proč potřebují co nejlépe chodící bowdemy a o tom co je díky jejich konstrukci jejich výhodou, nepsal bys sem tyhle sračky.

                • roud  

                  roud (jinak když se to dobře udělá na začátku roku se daj new bovdeny a celou sezonu se vesele jezdí)

                  • maxtor  

                    Asi tak… Jinak bych doporučoval XTR bowdemy SIS-SP41 s poteflonovanými lanky. Jsou fakt supr zatěsněné, na Rassovi je vozím druhou sezónu a voda se do nich nedostala ani po těch průtržích na Sockakempu a to už je co říct:-)

                    Jestli se dá koupit srovnatelný set třeba od Jackwiru (nebo jak se to píše) nevím, ale ty XTR jsou jistota.

                    • roud  

                      já vozím DURA-ACE což je podle mě uplně to samý :O) a lanka jagwire :O)

                      • maxtor  

                        Právě že není:-) Teda pokud se něco nezměnilo za poslední měsíc. Bovdemy D-A a XTR jsou stejné, ale XTR má lépe zatěsněné koncovky s trubičkami a gumovými nádstavci. Taky kvůli tomu je dražší.

                        • roud  

                          trubičky mam z koncovek jagwire :O) tunning made in doma ;O)

                • kubad  

                  máš recht předsedo

                  inverz je citlivější na zasrané nebo špatně udělané bovdeny – pokud jsou OK šlape jak hodinky

                   
                  • Rychlej turista  

                    Trošku se tady přiživím, protože ty to určitě budeš vědět a svým stupidním dotazem nemusím být zbytečně moc na očích :-D :

                    Na Valašské 24 jsem u šaltru X.9 sjel dohola spodní kladku a na horní mi zůstaly jen takové malé jehličky. O vůli v ložiskách raději ani mluvit nebudu. Šaltr sice řadí v pohodě dál, ale kdo má na to koukat, že. Protože jsem tyto kladky nemohl nikde najít, koupil jsem jakési Shaman racing jedenáctizubé kód DO17R, DO17S, DO17B.

                    Spodní jsem vyměnil v pohodě, ale horní má jen jednu dírku na rozdíl od té SRAMové, která má dvě. To by tak nevadilo, ale na ramínku je na každé straně výstupek, který zapadne do té jedné dírky. Protože u té nové kladky ty výstupky o ní dřely, nejdřív jsem zkusil dát podložky, co jsem k nim dostal. Ne že by to nefachčilo, ale ty ramínka díky těm podložkám byly moc daleko od sebe a když jsem z kladky zkusmo shodil žetěz, tak do té mezery zapadl a vůbec neměl snahu se na kladku dostat zpět. Takže tudy cesta nevede. Vzal jsem tedy do ruky pilník a ty výstupky zpiloval dohladka a úplně odstranil. Kladku jsem nasadil a vypadá to, že je to v pohodě. Když řetěz z kladky shodím, ať na jednu nebo druhou stranu bez problému na ni po otočení klikama dopředu nebo dozadu sám skočí. Takže to vypadá, že by to mohlo fungovat i naostro v terénu. Jsem šikulka nebo si mám v kapse raději vézt i nový šaltr, který jsem pro jistotu taky koupil?

                    • kubad  

                      horní je na X9 originál umístěná excentricky takže pokud s to nějak zbastlil a chodí to tak snad OK

                      ale nejjednoduší je dát originál, tys vlastně celou tu kladku posunul jinak než patří, ale snad to bude šlapat uvidíš

    • pavlik6022  

      mam stejnou přehazku – lx inverzní- a stejný problém. Je to slabina inverzních šaltrů? Neinverzní mi takový problémy nedělala.....

      • jIrI___  

        Ano, je to slabina inverzních přehazek.

        • Dubys  

          Stalo me to kilo a asi 3 hodiny casu, abych zjistil, ze lanka ani bovdeny to taky nejsou…  pude to z domu a o inverzni lx uz nechci slyset. Na kazdy prerazeni retez preskoci o 0,9 vzdalenosti mezi pastorkama. Na tri podrzeni si retez jeste necha rict, ale na 4 pastorku uz zacne preskakovat…fakt uz me nenapada nic nez ta vymena prehazky. 

          • jIrI___  

            Tak to netuším čím to může být. Mně to vždycky pomohlo… Ale už jsem taky přešel z iverzni LX na SRAM :-))

          • Lister  

            A pakta je rovná?? Ne že by se na rovné patce inverz projevoval nějak moc vychovaně, ale třeba přece :-)

            • Dubys  

              Obavam se ze neni resp. par padu uz ma kolo za sebou (dokonce jsem uz menil raminko). Asi by to chtelo nechat to nekde skouknout …

              • Krys  

                Na približnú kontrolu a opravu skús fintu, ktorú som odkukal na BF. Postaviš bajk hore kolesami, odmontuješ prehazku, odmontuješ predné koleso (fakt predné), namontuješ predné koleso miesto prehadzovačky. Ak je pätka moc krivá, uvidíš to hneď a dá sa opatrnými pohybmi predného kolesa pätka narovnať. Mne to pomohlo.

                • JSt  

                  a ted mi rekni, jak tam to kolo chces namontovat (resp. jaky mas naboj)? dt – nema zavit na ose, formula – nema zavit na ose, lx – nema zavit na ose, deore – ma zavit, ale mensiho prumeru. takze jaka osa tam jde kua :-) nasroubovat?

                • v POHODÌ klokan  

                  Tohle taky nechápu :) Jak se má to přední kolo přidělat k tý patce?

                  • TheIF  

                    Nezkoušel jsem, ale tipuju, že šroub přehazky je uplně stejnej jako na ose rychloupínaku..

                    • JSt  

                      to jsem taky typoval, ale jak pisu vys, tak naboj, ktery by takovou osu mel, doma nemam.

                • Vilém  

                  Kdybys rekl zadni, tak to jo, tam je 10mm osa, ktera ma stoupani 1mm, coz je stejne jak sroub prehazky. Predni kolo ma osu 9mm.

                • Krys  

                  Tak ešte raz. Zadné koleso ostáva na svojom mieste. Predné koleso (náboj Alivio) opatrne napasujem do otvoru v pätke, určenom pre upevnenie prehadzovačky. Opatrne nájdem to miesto keď sú tie dva závity zarovno a natočím to tam. Keď je to na konci, tak to drží. Celé sa to musí robiť opatrne. Keby som to koleso nedal presne, alebo použil hrubú silu, zrejme by som zničil závit v pätke.

                  A je celkom možné, že sa mi to celé len snívalo. Hlavné je, že keď som sa zobudil, prehadzovačka radila opäť ako nová. :)

          • v POHODÌ klokan  

            Přesně to samý mi dělá LX inverz s dualama Deore na HT. Skáče to o necelý 1 pastorek nahoru i dolů a za boha to nejde seřídit. Bowdeny, lanko i kladky jsou vyměněný a pořád to samý. Už toho mám dost. Asi půjdu do XT…

            • TheIF  

              Máš určitě ohlou patku. Jinak jestli se stím necheš štvát tak jdi do sramu tem snese mnohem více, ja jezdil s ohlou patkou a řadilo to furt normálně :-)

              • wraith  

                Stejná zkušenost :)

                • kubad  

                  no lepší to je, ale pokud tu patku trefíš víc tak ani Sram to nevyřeší

                   
                  • MlokCZ  

                    Tak tak, ideální je Sram + mít doma rovnák na patku :-)

                    Ale když už je ten rovnák, tak klidně může být i Shimano.

              • v POHODÌ klokan  

                Ok, zkusím nějak podomácku patku zanalyzovat a snad i narovnat. Nastuduju thready a půjdu na to :-)

    • Lister  

      muhehe :-D

      sorry, ale nic lepšího mě fakt už nenapadlo :-P

    • pajan  

      Jen maly dotaz. V kolech se celkem vyznam ale jakej je rozdil mezi inverznim a neinverznim saltrem???

      • kubad  

        Jen maly dotaz. V kolech se celkem vyznam ale jakej je rozdil mezi inverznim a neinverznim saltrem???

        to myslíš vážně?  inverzní přehazku dělá Shimano už někdy od roku 2000 :-)

        a z názvu je jasné že funguje obráceně pružina ji netáhne k nejmenšímu, ale naopak k největšímu pastorku.

        • pajan  

          Mno mimochodem mi v roce 2000 bylo 7 tak jako… :-) Mno jasne sry uz mlcim… :-)

          • kubad  

            :-)

          • Krocan  

            Hele pajane mě bylo v roce 2000 taky 7, ale co je to inverz vím už hodně dlouho…a teď dokonce inverzku XT vozím (ale s Rapid Fire a ne DC). Ikdyž je pravda že kolo je teď v servise po tom co sem ulomil patku v jeseníkách a není jistý že je hazka v pořádku takže tam možná místo inverzky poletí XT08:-)

      • Dubys  

        V kolech se zase tolik nevyznam, ale uz dva roky ten inverzni bohuzel vozim…

      • jezevec2  

        taky se pridam s dotazem na inverzni a neinverzni prehazku. Mam taky problem s razenim – koupil jsem XT prehazku a saltr, dneska jsem byl na druhym svihu. Na prvnim – v patek – mi 3 x spadnul novy SRAM retez pri razeni presmyku na nejvetsi pilu a zamotal se do prave kliky, kterou poskrabal. Ted vydava vysoky skripavy zvuk behem slapani. Dnes pro zmenu me dela problemy prehazka - prehazuje tak na 0,9 pastorku. Servisak co to kompletoval rikal ze problem je ve starych packach Deore – 6 let stare, cca 7000 km. Nevite jestli mi staci LX packy nebo musim do XT. 

        • Dubys  

          … taky mi to radi na 0,9 pastorky a packy i prehazku mam z roku 2006,  na druhou stranu mi to pride jako prijatelnejsi duvod nez ohla patka…

          • jezevec2  

            Mam tuhle prehazku

            http://www.kupkolo.cz/…GS_1864.html

            presmyk mam FD-M510

            nevite nekdo co s tim bude co nejlip fungovat -ta prehazka je dnes uzstary typ – 2007. Diky

          • jezevec2  

            to Dubys: dnes mi mechanik rek ze razeni prehazovacky o 0,9 ma casto na svedomi lanko – bud je vytahany nebo nebo se postupne uvolnuje jeho uchyceni na prehazce.

            • Dubys  

              to jsem menil o vikendu a problem zustal, ale verim, ze v nekterych pripadech to pomuze…

              • jezevec2  

                no mozna tam je zakopany pes. Krome pacek mam novy vse vcetne lanek. Po cca 60km mi blbne hlavne prehazka – nove lanko si udajne ,,seda,, tzn. natahuje se – mam teflonovy Jagwire. Zkusim ho prisponovat stavecim krouzkem na konci posledniho bowdenu. Jestli mas nove lanko, mozna to je stejny pripad.

    • dancing dog  

      Je to prblém všech inverzů nebo jsou na to nějaké více náchylný? třeba to LX?

      • maxtor  

        Je třeba si uvědomit následující:

        Každá přehazovačka má 2 základní pružiny – tu, která napíná ramínko a tu, která je v těle přehazovačky a urdžuje ji v určité poloze na příslušném pastorku.

        Když odřazuješ u klasické přehazovačky (na menší pastorky), uvolňuje se jak pružina v ramínku, tak ta v těle přehazovačky. Když odřazuješ u inverzní přehazovačky (na větší pastorky) uvolňuje se sice pružina v těle přehazovačky, ale naopak se napíná ta v ramínku.

        Z toho vyplývá, že klasická přehazovačka u uvolňování líp „táhne“ (uvolňují se 2 pružiny) a není tak náchylná na přidrhávacící bowdem. Naproti tomu inverzní, pokud lanko přidrhává, tak se prostě při odřazení nepohne, protože na to jednoduše pružina v těle přehazovačky, která je vyrušena silou pružiny v ramínku nemá sílu. 

        Východa inverzu je tak nasnadě – protože síly dvou pružin se do jisté míry vyrovnávají, řadí prostě snadněji. Inverz ale potřebuje pořádné zatěsněné bowdemy, jinak prostě nechodí dobře a je jedno jestli je to Deore nebo XTR.

        Osobně dávám přednost inverzu, pokud je vše v pořádku (vozím bowdemy XTR) chodí suprově. Teď přestavuji i druhého bika na inverz s duály Deore (pro jistotu s bowdemy XTR).

        • JSt  

          prvni inverz jsem poridil ekrovej. trosku jsem se toho bal, ze skoro vsichni na ty inverzni saltry nadavaji. ja na to od zacatku sezony nesahl (kdyz nepocitam, ze jsem parkrat zatocil sroubem u razeni) a chodi to furt jak hodinky. rozhodne nemyslim, ze bych to nejak setril spis naopak ;-). takze kdyz to porovnam s normal prehazovackama nizsich trid, tak inverz je lepsi. muj subjektivni pohled.

      • MaPa  

        Maxtor to napsal celkem hezky, za sebe teda dodám:

        Za nepřesnosti v řazení inverzních hazek může většinou bordel v bowdenech nebo vůle v nich. Tedy zejména nezabroušené konce a špatně namáčklé koncovky (na bowdenech i v rámu). U komplikovaných vedení může taky hrát roli použití brzdových bowdenů.

        Inverz je taky citlivější na sedání lanka, tedy to, že nové lanko má svou pružnost, kterou ztrácí tím jak se vytahuje. Proto je třeba zpočátku dolaďovat krok hazky na řazení častěji než u klasiky.

        Z vlastních zkušeností můžu říct, že je podstatný rozdíl mezi LX a XT.

        Inverz má ještě jednu výhodu spojenou s tím co naznačoval Maxtor. Tím že nahoru řadí pružina, lépe používá náběhy a tudíž se s ním tolik neprasí, jde částečně řadit v tahu.

        Osobně vozím inverz, dokonce se Sramovýma Attack páčkama. Prostě MI víc vyhovuje.

    • kali222  

      ja jsem cerstyv sramista,chapu,ze to nikoho nezajima :D,ale pokud budu moci tak shimano uz ne-na zimaku teda bude,to ano. ma zksuenost: Xgen smyk+X.0 prehazka + grip X.0 je to hlucny a tvrdy, ale fakt fajn.na giantu to neni,neb tam nechci gripshift:) a na X.0 paky nemam .)

      je velky rozdil v pacce X.7 a X.9 ? myslim co se tyce chodu, ja ze bych klidne usetril :( a nebo

      • Dubys  

        … uz o nem uvazuju delsi dobu a stejne jako ty chci ze soucasnyho kola udelat zimak. jinak jeste se vratim k vymene lanka a bovdenu: zda se, ze ikdyz vymena ihned nezafungovala, tak po case (cca 200 km) se mi zda, ze si to sedlo (vsechno si clovek pro sebe musi nejak zduvodnit) a problemi se zmirnily.

    • mr.nobody  

      jestli to nebude tím systémem, strejcovi se takhle furt rozesírala na introvertovi inverzní přehazka XTR, bral to celkem stoicky, že je to daň za inovace :-)))

    • jecnak  

      Vymen bowdeny, dej tam zatesnene koncovky a Avid Rollamajig.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.