řetěz střílí - ale jenom na malém talíři...

31 nepřečtených
  • Vlady

    Vyměnil jsem řetěz… a teď střílí na 3 pastorcích – nejčastěji používaných, zhruba uprostřed kazety. To chápu. Ale: střílí, jenom když mám vpředu malý talíř. Na velkém ne. Se sílou tahu řetězu to zcela jistě nemá co dělat. Na velkém talíři řetěz sedí i při sebevětším tlaku na pedál, na malém přeskakuje i za vcelku minimálního tlaku… Máte pro to někdo vysvětlení?

    0 0
    • albion66  

      Máš tzv. nataženou kazetu. Nezbývá ti nic jiného než koupit novou.

      0 0
      • Vlady  

        to je mi jasný – i když ze zkučenosti vím, někdy stačí počkat 500 km a řetěz si „sedne“. Zaleží na tom, jak moc je pastorek načatej. Nejde mi o řešení problému, ale o to, že nemám logické vysvětlení pro to, proč přeskakuje pouze na malém talíři…

        0 0
        • pepek  

          proč přeskakuje pouze na malém talíři – žeby přeskakoval (i) na malém talíři?

          0 0
        • worlusho  

          protože tam je největší tahová síla

          0 0
          • Vilém  

            Ale to odporuje jeho prohlaseni „Se sílou tahu řetězu to zcela jistě nemá co dělat“.

            I kdyz nevim z ceho tak usuzuje:)

            0 0
            • Vlady  

              usuzuju z toho, že když mám řetěz na velkém talíři, tak můžu v pedálech stát a tlačit maximální silou – nic nepřeskočí, když přeřadím na malý talíř, řetěz přeskakuje i když je tlak na pedál mnohem menší, ten samý kopec nejde vyšlapat…

              0 0
              • Vilém  

                Protoze na male pile je mnohem vetsi tah v retezu, pusobi na nej delsi paka.

                0 0
                • notobi  

                  snad si to přečte a hlavně to bude chtít pochopit ;-)

                  0 0
                • vsn  

                  počkej až si to přečte JdS :D pak nechá oběsit celý stádo koz :D

                  0 0
          • zichis  

            Máš pravdu, ale jen částečně.

            Jak moc řetěz střílí, to totiž ještě záleží podle toho, jak moc ho šponuje ramínko přehazky.

            S velkou pilou je přehazka víc našponovaná jak s malou. (pastorek stejný)

            Našponovaný řetěz při nabíhání na pastorek je víc drženej v mezeře mezi zuby, kdežto povolený řetěz má snahu se vyhoupnout na hlavu zubu.

            0 0
            • zichis  

              tak mě ještě napadá… máš na tom novým řetězu stejný počet článků, jako jsi měl na původním?

              Obvykle je novej se 114 nebo dokonce 116 články a má se zkrátit na potřebnou dýlku, podle individuálníhch potřeb.

              0 0
            • worlusho  

              máš pravdu s tím ramínkem co dopíná řetěz, ale ještě doplním svůj názor, když vezmu (nemám tu převodník abych to změřil), že rameno kliky má délku 100% potom velká pila má poloměr na 50% délky kliky střední cca 33% a malá 25%. Potom když se do pedálu postaví 100kg , tak velká pila vytvoří tah 200kg střední 300kg a malá 400kg. I když se jezdci může zdát, že se do pedálu tolik neopřel, může vyvinout akcelerační tah (tahové zrychlení – škubnutí), které postačuje na to aby řetěz na vytahané kazetě přeskočil

              0 0
              • Vlady  

                nejsem fyzik, jenom selským rozumem – počítám, že když jedu do kopce stejnou rachlostí, se stejným pastorkem, je ja něj vyvíjená stejná sila, bez ohledu na to, jestli mám vpředu malej, nebo velkej talíř, nebo se pletu? A k tomu při malém talíři vpředu přeskakuje řetěz při mnohem menší rychlosti – pedály jsem prakticky jenom opatrně šmrdlal, o nějaké dynamice nemohla být řeč… S tím ramínkem nevím, řetěz rozhodně prověšenej není, na menších pastorcích řadí bezproblémově…

                Jen pro zajímavost, narazil jsem kdysi na tuhle stránku k určení délky řetězu: http://www.rst.mp-all.de/kette.htm Podle nich délka ramínka nehraje roli – což, myslím, taky trochu ovlivňuje našponování…

                Těch 500 km na sednutí řetězu beru zpět. Prostě se to srovnalo po pár vyjíždkách…

                0 0
                • pepek  

                  A proč furt předpokládáš, že ten řetěz nepřeskakuje vpředu?

                  0 0
                  • Vlady  

                    protože vidím na vlastní oči, kde přeskakuje… – jsem neuvedl, je to na silničce, tak jde jet do kopce a čumět těch pár vteřin dolů…

                    0 0
                • worlusho  

                  Tohle je fyzika 8 třída ZŠ nic složitého, ale podle dalších informací co tu uvádíš jsem pochopil, že po x najetých kilometrech si to sedlo. Kolega měl podobný problém a také říkal, že střílí řetěz po výměně v tahu, ale nestřílel řetěz ale spíš to jakoby samo přeřazovalo, jako by byla špatně seřízená přehazka. Ale ta byla seřízená dobře, příčina byl nový řetěz, který byl tak tvrdý, že se mu nechtěl se lámat do stran a směrem proti péru přehazky jí sám posouval. Po cca 20km se řetěz uvolnil a bylo po problému. Možná že je to i tvůj případ.

                  0 0
                  • Ricci  

                    20 km je pohoda,ale niekto tu riesil 500km :-)

                    0 0
                    • worlusho  

                      některé řetězy mi také sedly po 500km, některé až po 800km – na měrku :)

                      0 0
        • Ricci  

          akurat niekto po tych 500km uz musi zase vymenit retaz :-)

          0 0
          • Lister  

            No vidíš a u něj teprve začíná fungovat – holt kdo šetří, jezdí za tři :-)

            0 0
    • bagr  

      Je mozny ze jak si retez vymenil hodne pozde tak je vytahana jak kazeta tak i malej prevodnik.Chce to vysledovat jestli to tak opravdu je.

      0 0
      • Mig_all  

        O vymenach retezů, merkách, pastorcích, kazetách, prevodnících uz se tady namluvilo opravdu mnoho, ale nikdy jsem nepochopil jak se retez muze fyzicky „vytahat“? To se jako nejak protahují jeho čepy??? Není to spíš tak, že se obrušují jeho válečky? ;-)

        0 0
        • notobi  

          obojí hlavně obroušení, a podle kvality materiálu i vytahání

          0 0
        • Ricci  

          kov sa neda natiahnut? to je mi novinka…

          0 0
          • Mig_all  

            To víš že jo, za určitých teplot a tlaků určitě ale čep v řetězu? :-) Spíš si myslím, že se hlavně válečky ale i ty čepy které jsou navolno obrušují v otvorech v článcích. No a ty vzniklé vybroušené mezírky dají setinku po setince milimetru v součtu na vsech článcích ten rozdíl, který si měříte na měrkách, takže se řetěz muze prodlouzit, urcite se ale materiál „nevytahá“ „nenatáhne“! To je prostě cypovina.

            0 0
            • xshreck  

              Mě jde z nového vs z hooodně jetého řetězu např vynýtovat čep hůř/líp.

              Nezapomeň že řetěz je namáhaný i do boku, takže tam působí hodně síly na každý článek (hlavně ty, kde je upevněný čep…) a podle mě se teda za nějakou delší dobu natáhne nějaký ten článek v místě, kde je čep zanýtovaný.

              Ale to co se měří máš pravdu, je to hlavně obrošení. Ale taky rolničky se omačkajý a různě roztáhnou.

              Jestl ise ti nelíbí pojem „natáhlý řetěz“ tak vymysli něco jiného.

              Možná by stálo za to mít řetěz s např 112 články, jezdit s ním 10000km a porovnat ho s novým který jsme koupili zároveň a má stejně článků .-)

              0 0
    • mpdu  

      Dej tam velkou! :-)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.