• pjv

    Cau lidi jen by me zajimalo jaky kdo preferujete cisteni,prani a mazani retezu.Ja osobne sem pro ryclo spojky retaz celej sundam vycistim clanek po clanku pak ho vysusim na noc ho dam do oleje a pak necham den okapat trosku utru a je jako novej .A pri jizde neni vubec sliset jen si to krazne seveli.Jo nez se zase do me pustite ze mi tam mekde chybi nejaky pismenko nebo prebejva jo sem dizlektik zatim cus :-)

    • Starda91  

      jsem taky Dis:-D a každy mě tu za to stírá…ale ja se nenechám, na kole vám to všem natřu:-D:-D:-D

      mimochodem řetěz neřeším je to spotřeba semtam za čas ho vyčistím namažu a když už je na něm vůle tak vyvařím ve vazelíně a něco se s nim ujet dá… za rok jsem už 2× měnil a převodniky a pastorky jsou pořád v klidečku…

      určitě mě za tuto odpověd spousta bajkeru zase setře, ale nevadí

    • Saint  

      Máš to ňáký složitý a strašně na dlouho… vyprat v pračce, utřít, namazat, utřít a frčím.

      • v POHODÌ klokan  

        To si děláš srandu, že v pračce??:-D To ostatní oblečení získá asi hezkou barvu a aroma :-) Já řetěz čistím tak, že celý kolo včetně řetězu občas osprchuju, nechám oschnout a pak namažu. Myčku na řetěz nemám, řetěz nesundávám.

    • kafac  

      Utru hadrem od spiny, namazu, necham 10min a pak zas utru…

      Driv jsem retez taky pral v pracce a staral se o nej, ale casem jem zjistil ze na zivotnost to prakticky nema vliv.....

      • Zdenda CUBE  

        Vzhledem k tvému věku mě tato odpověď  nepřekvapuje :-). Ale vážně, dovolím si s tebou nesouhlasit, protože jedině častou, pravidelnou péčí o řetěz můžeš jeho životnost prodloužit. A další nezanedbatelný důvod ničení řetězů je bezohledné řazení a časté ježdění tzv. španěla. Když tady čtu některé příspěvky, kde lidi píšou, že mění řetěz po 800 km, tak mi to hlava nebere. Nejsem žádný drobeček, používám řetězy Dura 10sp a najíždím na něm kolem 5000km. Je fakt, že ho minimálně po dvou vyjížďkách vyčistím, promažu a je to v pohodě. Další věc je, že jakmile chytnu déšť, tak po návratu dříve než sebe, ošetřím kolo a to hlavně aspoň do druhého dne prostříknu řetěz a druhý den dostane plnou údržbu.

        • Wickey  

          co je to ten španěl? :)

          • Rychlej turista  

            Velký převodník a velký pastorek, vcelku běžný převod v některých situacích. Na Valašské 24 to byl posledních 9 hodin můj nejlehčí převod.

            • zichis  

              ale jdi :-) tím řetěz zatěžuješ docela nepodstatně. Mnohem horší je když si zařadíš do kříže „na mongola“ – malý tác kontra malý pastorek. U blondýnek vidím tuto kombinaci docela často, ptž podle jejich logiky se na malým tácu šlape snadno a na malej pastorek jede rychle.

              • Rychlej turista  

                Co jsem napsal špatně?

                • obda  

                  Nic, jen autor zřejmě neumí řadit příspěvky, jako odpověď na Zdenda CUBE to dává jakž takž smysl

                • zichis  

                  ocituji ti tvoje tvrzení, ze kterého se spustilo tohle vlákno:

                  … nezanedbatelný důvod ničení řetězů je … časté ježdění tzv. španěla.

                  Já ti na to říkám, že se pleteš. Když totiž motáš klikama stejným kroutícím momentem, bude malá placka napínat řetěz silou téměř dvojnásobnou jako velká. Když se k tomu přidá větší úhel natočení článku na čepu při nabíhání na malý pastorek, máš řetěz strhanej čtyřikrát rychlejc.

                  Ke Kubovi přede mnou se nemá cenu vyjadřovat.

                  • Rychlej turista  

                    Napsal jsem pouze toto: „Velký převodník a velký pastorek, vcelku běžný převod v některých situacích. Na Valašské 24 to byl posledních 9 hodin můj nejlehčí převod.“

                    Takže než se zase do mě pustíš, přečti si komu odpovídáš, zvlášť, když už tě na to upozornili i jiní.

              • Zdenda CUBE  

                V podstatě je to „téměř“ jedno, jestli namáháš a roztahuješ články z prava do leva, a nebo obráceně, mor na řetěz je hlavně to extrémní křížení a tím nadměrné zatížení nežádoucím směrem a rychlejší opotřebení. Jsem přesvědčený, že to je hlavní důvod rychlejšího odcházení řetězů na biku, oproti silnici, kde se tak často takové prasárny neřadí.

                • pepek  

                  Soudruh má pravdu, když dáš malou pilu, tak tah v řetězu je 2× větší , než naopak

                • obda  

                  Dost podstatné je, že řetěz se „natahuje“ obrušováním čepů bordelem který se k ním dostane. Vzhledem k tomu, že na silnici se v blátě a prachu tolik nejezdí, brousí se i ty čepy míň. Křížení řetězu mu ale taky určitě přidá.

                • pelhrimov  

                  Na silničním kole je španěl můj oblíbený převod již asi 25 let :) používám ho, když chci vyjet rachle krátký nebo delší mírný kopec a jdu ze sedla. Na biku ze sedla moc nechodím. 

        • kafac  

          Ono na silnici je to neco jinyho jak MTB. Kdyz jsem se o retez staral najel jsem na nem 1500–2000km dle podminek k jezdeni. Ted ho jen utiram a mazu a najedu uplne stejne.

          Navic pri dnesni cene retezu, nema vubec smyls nejaka prehnana pece.....

    • Nimrod  

      když meju kolo, tak ho nastříkám cyklostarem a osprchuju. no a kdy chce namazat si řekne sám

    • Rychlej turista  

      Otřít hadrem a něčím máznout, všechno ostaní je ztráta času.

    • vladaza  

      natáhnu igelitovou rukavici od aralky na levou ruku, na uchopený hadr nastříkám olej/ WD, Brunox, atd./, takto vybaven sevřu řetěz do připraveného hadru. pravou rukou poháním kliku stroje. točím, čístím, mažu – vše v jedné operaci. takto postupuji před každou jízdou, časová náročnost nepřekročí 1 minutu. žádná pračka, žádné nýtování a žádné husté oleje !

      • pepek  

        Lze z Tvých zkušeností odvodit, kolik brodů a kolik km (nebo m?) jízdy po mokré trávě tento WD zázrak v řetězu vydrží? :-)

        • vladaza  

          v okolí Olomouce brody neřeším a speciálně je nevyhledávám, takže přesnou odpověď ze mě nedostaneš, protože ji nevím. pro ostatní účely mi tento způsob mazání vyhovuje, t.j. zajistí mi bezproblémovou funkci řetězu pro jednu vyjížďku, která v terénu většinou nepřesáhne 60 km, na lehokole /kde je řetěz v trubkách/ není problém ani pro  150 km /víc za jeden den nejezdím/. / samozřejmě jsem v minulosti vyzkoušel  Chain Star, Pedros i jiná spec. maziva, rád si vyzkouším i nějakou novinku, když se objeví nebo ji někdo doporučí/

          • pepek  

            Tak to musíš správně napsat: WD je ideální „mazadlo“ pro hanácké roviny za sucha, a trasy do 60 km :-)

        • MARIN  

          Troufam si rict, ze mozna jeden brod (kdyz k nemu teda dojede:) a tak 100m v mokre trave pak je „mazadlo“ WD v … sude jen ne na retezu

           

          Jinak k zakladajiimu prispevku:

          retez tak po cca kazde 2–3 vyjizdce ocistim, namazu (YAROW) a pak jeste otru.

          Driv jsem taky praktikoval slozite cisteni v PETce nebo zavarovacce v nejakem odmastovadle, nasledne cisteni kazdeho clanku zubnim kartackem a konecne mazani a otreni prebytecneho maziva, casem jsem se dostal az k pracce retezu (pouzil jsem ji 2× a sla z baraku ale na celkovou zivotnost to nemelo zadny vliv

    • McBlacky  

      Pračka – hadr – WD – hadr – Yarroline/Moto­rex/Pedros (podle toho co mi padne pod ruku)- hadr

      ne že by se nějak výrazně prodlužovala životnost, ale alespon to jde hladce a nedělá bordel.

       
      • Ludweek  

        Je velký rozdíl v čištění řetězu na horáku a silničce. Na silničce opravdu hodně dlouho stačí otírat po vyjížďce hadrem a pak máznout, ale na horáku je potřeba opravdu ten řetěz pravidelně vyčistit. Já řetěz, převodníky a pastorky postříkám cyklostarem, pak vezmu kýbl s vodou a jarem a jemným kartáčem to všechno umývám dokud z toho neteče jen čistá voda, pak přes noc nechám uschout a ráno mažu. Pračku řetězu jsem taky koupil, ale teď jí má kamarád, já ji opravdu nepotřebuju.

        Jinak takovou generální hygienu dělám tak po 100–200km, záleží na podmínkách. Rozhodně by ale nestačilo po každé vyjížďce jen otřít řetěz hadrem, pak už je tam toho bordelu tolik, že i když to člověk otře a namaže, tak to stejně nechce moc dobře chodit. První vyjížďka po takovém umytí opravdu stojí za to.

        • Rychlej turista  

          Vždycky, když něco takového čtu, tak si uvědomím, jak šťastný člověk jsem, že můj cyklistický svět se bez dokonale čistého řetězu pohodlně obejde :-D

          • Ludweek  

            Můj kamarád si taky klepal na čelo, co jsem to za magora. No a pak mu na fungl novém Supu XC 840 několikrát spadnul řetěz, kvůli tomu jak byl zasraný a hned se o hygienu kola začal zajímat více. Já mám prostě rád, když věci fungují na 100% a nedokážu si představit, že bych třeba na maratonu ztratil několik minut proto, že nasazuju špinavej řetěz, který mi při řazení spadnul.

            • Rychlej turista  

              Já dávám přednost řádnému seřízení, pak mi špinavý řetěz nevadí, protože na něj nemusím sahat.

            • jecnak  

              omg

              • JSt  

                tobe nikdy nespadl retez, ze byl spinavej? zajimavy… :-)))

                • jecnak  

                  Jednou protoze byl moc namazanej. Jen si nepamatuju jestli to byl retez a nebo jezdec.

                  • Vhalasta  

                    Tos spletl příčinu a důsledek. Špinavej byl protože spadl a ne naopak.:))

                • Vhalasta  

                  Možná začne přeskakovat řetěz, když se dostane do kazety bordel (ale to už musí být něco tužšího, ne jen špína) ale aby přímo spadl…

                  • JSt  

                    ono to padani retezu bude spis o serizeni, ze ;-). ja si delal legraci…

                    • Vhalasta  

                      A já si říkal proč tam máš tolik závorek.

                    • pepek  

                      Nemáš pravdu, soudruhu. Mladá fronta dnes našla konečné řešení této na BF často diskutované otázky :-)

          • hribik A1  

            nieco taketo mozno velmi jednoducho vytvorit sposobom, ze vyrazis den po kvalitnom snezeni na dobre posolene, mokre cesty, spravis takych cojaaaaviem 180 km a potom to nechas 4 dni tak :-)

          • tomaschek  

            ty vole, to je krásnej zlatej SACHS, to už se dneska nevidí…:-)

    • jIrI___  

      Před vyjížďkou namažu a jedu, žádná věda :-)

    • mosquito  

      kaslu na to .. kdyz je to moc zasrany, umeju to WAPkou, jinak otru hadrem, namazu a jedu

    • pelhrimov  

      Sundavat řetěz je ztráta času a i riziko následného špatného spojení, důležité je jezdit a jezdit a jezdit a jezdit, když řetěž šustí a píská tak se stříkne nějakým mazivem a zase se jezdí. Jednou za rok se vyhodí a za 200 Kč se koupí nový. Generální hygiena řetězu a kola po 100–200 km, to ji děláte od den?

      • pepek  

        Jezdit, jezdit, jezdit…to znamená 1300 km za rok? (Nebo Ti řetěz vydrží 6000 – 10000 km, což bych považoval já za: „jezdit, jezdit, jezdit“ ?

        • pelhrimov  

          Teď jsem ho měnil asi po 5000 a něco (HG53), pořád byl dobrý, pak jsem byl dva měsíce líný a teď byl již milimetr za maximem, už to huře řadilo.  

          • pepek  

            5000 na biku – to je rekord BF

            milimetr za maximem? a co bude teď ?

            • hribik A1  

              ja som mal 53ku minule leto 7000, kto da viac? :-)

              • pepek  

                Ale ne na biku v terénu, to je o co tady běží

              • pelhrimov  

                dobře opisuji si kilometry z computeru a zkusím těch 7000 km, ale na 134 mm jít nehodlám :) to už bych se o kazetu bál a asi by již nadskakoval. V led­nu to vlákno oživíme :) 

                • hribik A1  

                  no ale hento bolo od aprila do septembra, cize len v lete, nijake zimne podmienky (vtedy bola zivotnost menej nez polovicna) a na 133 rovnych

            • MlokCZ  

              5000 také není určitě nemožné, jen je jasné, že to bude hodně ojedinělé. To do mojich 3,5tis. km (větší počet 9tkových řetězů, tedy žádná náhoda; 8čkové byly 5–5,5tis. km), manželky 4tis. km (také větší počet řetězů, 9tkových) není tak daleko. Vše samozřejmě pro včasnou výměnu řetězu (132,8–132,9mm) a následné sednutí nového na kazetu okamžitě (tedy žádné střílení třeba 100km).

              A ten jeden řetěz na sezónu u mě platí 100%. Sice dám více km než jeden řetěz, ale na více kolech, takže to akorát vychází 1 řetěz na jednom kole za sezónu.

              • lidumil  

                No ono podle mě dost zálěží na hmotnosti jezdce a na tom, jaký jezdí převody. Předloni jsem měl skoro 120 kg a řetěz mi vydržel tak 1500 km, dneska mám pod metrák a ejhle, řetěz mi vydržel skoro 3kkm, byl na hranici, ale páč jedu na dovolenou, vyměnil jsem ho (asi brzo, něco by dal).

                • MlokCZ  

                  Záleží na spoustě faktorů, tedy samozřejmě včetně hmotnosti. To se tu už ale probíralo x krát, tak to nebudu opakovat.

                  A proto ten rozptyl výdrže řetězů je velky. Od extrémů někde pod 1000km až právě klidně po těch 5000km.

                  • zskal  

                    No kua chlapi jak to tady čtu, tak si připadám jako bych spadl z jiné planety…Teď jsem měnil řetěz HG53 na kterém mi totálně propadla měrka po 800 km! A to jsem se o něj celkem dost staral a neřadil jsem žádné prasárny. Takže fakt nechápu jak jezdíte, že najedete na jeden řetěz tolik km…Teď tam mám Sram PC971 na původní kazetě a zatím semtam střelí na 7a8 pastorku, tak chvilku počkám jestli sedne.

              • Fak  

                ted jsem menil retez, HG53 mel najeto 1700 km, nesetril jsem ho, dost vyjizdek v bahne a v desti. Ted mam HG93, uvidime co vydrzi :)

                • Běžec  

                  HG53 výměna po 2800 km (ale ne moc v bahně a dešti), očekávám, že C9 tam teď vydrží věčně :-)

                  • pepek  

                    Anorektici se nepočítají  :-) Přepočti to na normální váhu: 80 kg – 2800×50/80=1750 km..to už jde

                    • Běžec  

                      50? Tos přehnal :-D Ale taky jezdím lehký převody s vyšší kadencí (aspoň mi to tak přijde, když s někým jedu), to má taky vliv.

              • pelhrimov  

                Ten fígl spočívá v tom, že řetěz neměříš a jezdíš ono těch 132,7 8 9 se klidně nechá přešvihnout a projde to.

            • pelhrimov  

              nebude nic bude se jezdit s novým řetězem, jenže to je pro některé lidi málo akční :) Je třeba nádherné jak silní samci trhají řetězy a skoro nikdo ho neroznýtuje při špatném žazení a snýtování :)

          • Tomahomo  

            1mm, nebo 0,1mm? :o)

      • Ludweek  

        Ono je to ovlivněno mnoha faktory. Já jezdím spíš kratší trasy, většinou 20–50km a většinou naplno. Používám nějaký obyčejný olej a na řetěz se v lese lepí prach a bordel. To pak poměrně brzy začně ovlivňovat řazení. Pak ještě několik vyjížděk vždy před jízdou řetěz otřu, namažu a otřu, ale to řazení je prostě horší a horší. Když to pak umeju, to je rozdíl a vzhledem k tomu, že rád jezdím naplno a rychle, tak mě nepřesné řazení brzdí.

         

        Ale taky záleží na tom, čím mažeš, jak a kde jezdíš a možná jaké máš řazení.

        • Lukulin  

          Údržba veškerá žádná, hlavně mazat a mazat. Sem tam otřít nebo umýt. Vzhledem k cenám řetězů není co řešit:-) Asi jsem zlenivěl!

        • jonti  

          Nebolo by rozumnejsie pouzivat kvaitnejsi olej na ktory sa nelepi bordel? Skus si spocitat kolko dostanes penazi za hodinu prace v praci, a kolko stravis pri tej retazi. To sa mi viac oplati kupovat novu retaz kazdy mesiac nez s tym stravit dve hodiny mesacne.

          • pelhrimov  

            Ještě se jednou se „zesměšním“ k mazání jedině zatočit klikama s stříknout Konkor ve spreji na zadní kazetu:) Raději venku stříká to daleko :) 5 sekund  a jede se

            • vladaza  

              pokud to nedostříkne až na ráfek nebo kotouč , tak se až tak moc neděje. konkor používám občas v zimě na zasolené cesty , v létě je to celkem lapač prachu. ovšem , co je dobré pro armádu ČR, navíc je to cenová bomba!

              • hribik A1  

                raf sa vacsinou ostrieka par malo kvapkami, tie utrem handrou

                • mathasek  

                  hmm sakra :D se mi povedlo stříknout na kotouč :D tak sem si robil držku z kopce, pak odmastil, ted sem asi 3km brzdil v kuse aby si to sedlo :D už to teda brzdí ae zase mi  těd vrže kolo :D a sundavánim kola sem si rozhasil přehazku :D fakt tohle je řetězová rekakce :D

                  • hribik A1  

                    proste nevyhoda kotucovych brzd :-) keby si mal obycajne, tak ten raf v pohode utres, a pokial sa ti tam dostane len par kvapiek, je to na brzdeni poznat iba malo aj keby si ho utret zabudol

                    ale mam jednoho znameho, ten zodral obycajne spalky, a to tak, ze totalne, takze mu to piskalo a nebrzdilo. v krcme mu potom zo srandy povedali, ze nech ich namaze…a on ich namazal! :-D

                    • kafac  

                      Pokud se ti dostane olej na V-cka, nalepta to spalky, zasere rafek a desne to kvili…

                      • hribik A1  

                        tak isteze to neni optimalne, ale urcite to nenarobi tolkej skody. ten olej z rafu lahko poutieram, rafy poriadnejsie cistim raz za cas a aj tak zo zbytkoveho oleja a viacej z bordelu to zacalo trochu kvilit vtedy ked som tam (predne) spalky mal uz rok a stvrt, a to som ich stejne zahodil a vymenil lebo uz boli ojazdene

    • Volf  

      Spojku používám jen proto, že jsem líný řetěz býtovat. Kdysi sjem si na radu fóra koupil pračku a použil ji asi dvakrát. Řetěz před vyjířďkou otřu hadrem aby se lesknul a mažu nějakým olejem na řetěz / zasychá / po cca 200 km ve chvíli kdy začne šustit. Jediný co dodržuji je to, že když dávám nový řetěz / levný Shimano / NIKDY nevymývám to původní mazivo, protože jsou tím zatěsnné čepy a nedostává se do nich bordel. pokud není mokro tak na tom původním mazivu najedu kolem 600 km. Řetěty měřím šuplerou a vyhazuji je ve chvíli kdy neměřím 132,8 mm. Já tak dávám na řetězu kolem  1 800 km, ale třeba moje žena tak najede o 1 000 víc. Ono asi těch 20 kilo o které váží míň než já je někde poznat. Čili mazat jen když je to nezbytně nutné.

    • m4rkus  

      Nechci zakládata nové vlákno tak to dám sem.

      Mám řetěz HG53 a na prostředním převodníku a snad libovolném pastorku při jízdě např. polňačka, terén atd, mi řetěz v místě, kde se začíná oddělovat od převodníku a jde k ramínku, tak mi v terénu mlátí do velkého převodníku. Dost mě to štve, prostě mi řetěž líce a naráží. Převodníky jsou alivio. Díky za odpověď

      • lidumil  

        Máš nejspíš sjetej prostřední převodník. Koukni na něj, určitě tam budou hranky, je potřeba je srazit pilníkem, nebo dát novej převodník :-(

      • kyjosek  

        Zdarec. Chtěl jsem se zeptat, zda nevadí vzájemná záměna řetězů hg53,  hg73 a hg93. Nebude to dělat neplechu po opotřebení kazety eventuelně převodníků.

        • kyjosek  

          opotřebením kazety myslím to, že na nový kazetě najedu třeba 1500 km na 53 a pak dám 73 nebo 93

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse