RB CRR 290 - jakou konfiguraci zvolit

125 nepřečtených
  • Reprobate

    Ahoj,

    po prostudování tohoto fóra jsem se rozhodl pro koupi RB CRR 290 a rád bych vás poprosil o váš názor/radu.

    Nabízejí se mi tři varianty a nemohu se rozhodnout, jakou zvolit:

    • Koupit verzi osázenou Shimano Deore za cca 27.000,– RB CRR 290 BASE
    • Připlatit si a koupit verzi se Shimano SLX za cca 32.000,– RB CRR 290 TEAM
    • Koupit levnější verzi RB CRR 290 BASE a vyměnit jen některé z komponentů.

    Třeba při výměně plášťů u varianty BASE za WTB Ranger by váhový rozdíl oproti verzi TEAM byl jen 300g a kolo by bylo o 4.000,– levnější.

    Jinak ročně najedu asi dva tisíce kilometrů, z toho 2/3 po asfaltu, zbytek polní a lesní cesty, baví mě jezdit svižně. Důležitý je pro mě poměr cena/výkon. Každá ušetřená koruna je dobrá, na druhou stranu bych nerad šetřil na špatném místě :-)

    Děkuji za názory

    • DoomHammer  

      Jestli za každou cenu netoužíš po cool nápisech na dílech, tak Deore + úprava sestavy :)

      • Reprobate  

        A co by stálo za výměnu? Pláště? Díky

        • DoomHammer  

          Pláště podle plánovaného terénu, na převahu asfaltu nějaké rychlé šlupky s minimálním vzorkem, zbytek dílů měnit podle toho, co se pokazí nebo co omrzí.

        • abel  

          kdybys vzal ty wtb ranger, tak bych nechal přední a zadní vyměnil za něco jezdivějšího (když 2/3 asfalt). zadní ranger si nech do rezervy, určitě se bude hodit.

          • Reprobate  

            Zkusím to nějak promyslet, jestli změnit pláště na WTB Ranger nebo se porozhlédnout po jiných. Každopádně by to asi chtělo ty Mitas Ocelot vyměnit. Díky

            • ˘Ö˘ Krab  

              Domluvil bych si rovnou obutí na Mitas Scylla, pokud nejezdíš moc bahnem, tak by Ti mohly vyhovovat. A rovnou předělal na bezduše.

              Možná, že (podle toho, kolik vážíš) bych zkusil individuálně vyjednat jiné (lehčí) záplety, ale to střílím od boku.

              • Reprobate  

                Na Mitas Scylla kouknu, o bezduších přemýšlím, ale nemám s nimi žádnou zkušenost a trochu se jich bojím (jejich údržby) :-) Nějaké levnější ráfky pro bezduše by se měly v RB objevit asi za 3 týdny, momentálně nejsou.

                Jinak výška 190, váha 93.

                • ˘Ö˘ Krab  

                  Bojíš se bezúdržby bezduší? Není se čeho bát.

                  S 93 kg (mám cca také tolik) ani nemusíš nijak hrotit hmotnosti komponent, spíš bych si možná prošel, co kdo píše o klikách a jejich tuhosti, jestli bys nenašel rozdíl tam. Při nenáročné švihové jízdě Tě po silnici udrží i spousta lehčích zápletů, zvl. ve spojení s bezdušemi na nízkém tlaku, které samy o sobě poberou nečekané, a to bez negativního vlivu na rychlost jízdy.

                  (Vlastním CRR 275 Base s klikami XT a ráfky WTB Freq. I-19, obuty bezdušové Scylly kolem 2 bar podle potřeby, bahnem nejezdím, spíš šotky, štěrk, rozbité asfaltky, panelky, polňačky a sem-tam lesem. Podle mého pro daný účel ideální kombinace.)

                  • DoomHammer  

                    Na takovou volbu povrchů by bylo lepší RX :)

                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Ještě pořád se staví, ale už se blíží finále. Chybí právě obutí a bezduš.

                  • Reprobate  

                    Dobře, ty bezduše budou asi rozumná volba a investice správným směrem, na kliky se ještě kouknu večer a uvidím.

                    Jezdím stejný typ terénu, takže zkušenosti s konkrétním obutím jen vítám :-)

                    • String  

                      Bezduše bych dal určitě, Scylla plášťě jsem okomentoval níž, těch bych se taky na danej účel nebál. Kliky mám SLX (bral jsem předváděčku taky CRR290 a ty kliky tam už byly, tak jsem to riskl), i když zbytek všechno XT a stačí mi to. Předtím jsem měl na kole XT i kliky a nepoznám rozdíl. Kotouče, tu původní hrůzu RT56 (křivily se mizely před očima), jsem vyměnil po sjetí za SLX SM-RT66 a je to daleko lepší.

                      Ráfky mám stejný jak Krab a krom občasnýho docentrování jsou ok, včetně bezdušovýho použití.

                      Bezduše (včetně nalepení pásky) a komplet nahození dělám taky v předsíni.

                      • jonti  

                        Kliky jsou stejne, lisi se jen prevodniky, i to jen minimalne.

    • palo7  

      Kolik max. jsi ochoten dát? Ač to není psáno, tak jestli se nic nezměnilo, tak se některé dily daly použít i starší (z předváděcích kol) a některé si dodat sám. Zrovna ty pláště bych dal úplně jiny

      • Reprobate  

        No, maximum se rovná ceně RB TEAM, takže 33.000,– bych nerad překročil…

        • palo7  

          Base:

          kotouče 66 (malý příplatek a mně přijdou o dost lepší).

          pláště určitě jiné (dodat si)

          kola asi nejlépe něco dobrého z bazaru a na bezduše

          To svoje dodání (neobsazení dílů) už nově konfigurátor nenabízí, takže asi osobní dohoda s PH

    • vpa007  

      Souhlas, vzal bych Base a případně poladil některý komponenty (pláště, sedlo, pedály) podle osobních preferencí. Na popisovaný styl jízdy bych taky vzal Mitas Scylla, případně na horší počasí (podzim/jaro) dopředu nahodil Mitas Kratos. Bezušák bych se nebál, chce to trochu odvahy a půjde to (taky jsem ten odvážnej krok udělal), údržba je téměř žádná, stačí pravidelně dofukovat a jednou za 1/4r dolít mlíko… zvládám to i v paneláku ;-)

      • Hroch Peťas  

        Přesně tak to mám, Scylla/Scylla a Ktatos/Scyla na bezduši a spokojenost velká.

        S tím že mám identická 2 přední kola Kratos/Scylla a přehodím kdykoli.

    • roman II  

      Mitas nejedou, nedrží, špatný gumy napříč modelama

      • String  

        Mám po dvou sezónách úplně jinou zkušenost.

        Na většinu po asfaltu + polní i lesní cesty a jen občasný bahno (až překvapivě) a občas složitější terén zvládají s přehledem, pokud to nebude na enduro závod v bahně, což podle dotazu nevypadá.

        Jako bezdušáky jsou bez chyby. Jednoduchý nahození (používám Tire Booster, dřív benzínka) a mlíko neprolíná přes boky (používám už jen verzi textra, ta starší verze po prvním nahození trochu prolínala), patky drží výborně. Defekty za 2 roky 2×. Jednou kus železa a díra asi 1 cm a podruhé prořízlá díra ostrým kamínkem z posypu, jak jsem s ním jel, nechtělo se to zatáhnout, později podlepeno záplatou a dojeto do konce.

        Nesmí se moc přefukovat, pak se rychle sjíždí nízký figury uprostřed a plášť ztratí přilnavost na horším povrchu.

        Podle mě výborný univerzály, pokud člověk nejezdí na limitu nebo totální oranisko.

    • team_daddy  

      Tak tohle vlakno si ulozim. Rad bych za rok, dva, resil stejnej „problem“.

    • Reprobate  

      Děkuji všem za rady, potřeboval bych ještě pomoct s výběrem ráfku pro bezduše: mám na výběr mezi WTB KOM i23 nebo RX 2027. WTB jsou asi o 2.000,– dražší…

      • vpa007  

        Mno… já volil KOMy, jsou o fous lehčí než WER.. ten je zase levnější a trochu možná víc vydrží (ale nemám jej)… ale pokud nebudeš je „prasit“ sjezdama v někde v kamenolomu, tak KOM jsou parádní… a jak tu už zaznělo v kombinaci s plášti Mitas Scylla je to lehkonohej (teda lehkokolej) univerzál, kterej sjem byl schopnej nahodit do patek v bytě velkou stojací pumpou a překvapivě dobře fungoval až do prvních větších podzimních blatíček.

        Já mám teď KOMy jako druhej pár osazenej gumama do horších podmínek ;-)

    • beranek666  

      Nevozíte někdo na CRR290 vidlici s 51mm offsetem (Reba, G2 geometrie)? Jiné Reby teď celkem nejsou k sehnání a nevím, jak se bude G2 vidle na kole chovat, oproti Axonce, u které ani offset neznám – předpokládám cca 40–45mm. Zdvih 100mm.

      Celkem je teď potíž sehnat slušnou vidli, Reby nejsou skladem, nové Suntoury nejsou skladem, ani na tuning testu nic není.

      • Sinpa  

        Mám Maruš 320 LR s 51mm, dřív Raidona.

        Těžko tě ale popíšu změnu offsetu, neb Maruš je lepší úplně ve všem :-)

        Každopádně mi zatáčení přijde živější, což mi vyhovuje.

        • beranek666  

          Tak u HT by to mohla být výhoda, udělá to cca 0,5 stupně na úhlu hlavy.

      • beranek666  

        Zná někdo offset u suntour vidlic?

    • Zdendyš  

      To uz jsou lidi dnes tak zdecimovany kdyz to napisu slusne, ze kupuji kolo podle internetoveho fora ? :)).

      To je des tohleto … ;). Nova doba v tom negativnim svetle …

      Edit : To byla prima reakce na zakladetele vlakna.

    • Namtos  

      Mám dotaz, když by jsi člověk nechal postavit totožnou konfiguraci jako je BASE -( možná jen s Raidonem nebo Rebou). Vyjde ho to u stavitele levněji? Nebo to vyjde +/- stejně. To osazení RB base mi přijde slušné – oproti tomu bych tam radši hladší pláště spíš na asfalt a šotoliny, ikdyž co jsem teď jel starý cesty po zimě , tak už se dá říct i terén :)

      • beranek666  

        vychází to celkem dobře cenově, níž se podle mě moc nedostaneš

      • palo7  

        níž se asi nedostaneš, leda by ti někdo dal lepší ceny a stavěl zadara. Stavba mimo RB má význam jedině v případě, že chceš jiné komponenty než nabízí oni. Pláště a pár maličkostí se změnit určitě po dohodě s Petrem Hejníkem dá. Jen si jiné komponenty dodáš sám

        • Namtos  

          Dík. Kdyby tam dal stavitel místo Axona jen Raidona, tak je to cca 3000. Jinak by jsem tam na případnou stavbu chtěl nejspíš stejně sadu M6000 a ta kombinace co má RB 38/28 s 11–42 je vlastně totéž co 38/24 s 11/36 u jiných výrobců. V kolech se nevyznám co bych tam mohl zlepšit nebo zda tam se vůbec šetřit dá (gramy neřeším) a co určitě nějaké rychlé pláště spíš na šotolinu. Tam co dřív bývaly lesní cesty se dnes už hodně dává kvalitní asfalt, aby se lesákům dobře tahalo dříví…

          Sedlo bych taky asi viděl jiné, ale při odečtu sedla ti konfigurátor odečte 79czk, tak za tu cenu jiné takové nekoupíš… Samozřejmě pokud ti nesedne toto musíš zkoušet nové…

          Rám RB je za 7000czk a to Scud nebo na čem se staví bude na podobné ceně …

          Spíš mi v konfigurátoru chybí vetší možnost výběru třeba už v těch pneumatikách..

          S vlastními dodanými díly se zase nedostaneš na ceny komponentů co má stavitel nebo přímo výrobce…

          • palo7  

            Scud, Force jsou rámy co kupují stavitelé cca za 2.-3.000,– Tak si to lehce dopočítáš. Pokud by stavitel použil stejné věci co používá RB, tak se na jejich cenu celého kola nedostane.

            • Namtos  

              Moc si nedopočítám, když nevím za kolik mají nákupku na ostatní věci. To kdybych věděl, tak si to dopočítám odhadem za prácí cca. +/-3000 a vyjde suma. Zase bych nechtěl tlačit cenu dolů přes stavitele osazením třeba force místo shimana.

              Asi nejideálnější bude poprosit Scalara, jestli by nedal nějaký hrubý „návrh“ na něčem osazeném Deore M6000 se stejným pohonem …

              • palo7  

                spousta návrhů staveb i s cenami je zde na foru k dohledání. Pak stačí přidat cca 4–5.000,– co vyjde více rám RB a už cca víš. Za 27.000 jako je cena RB to žádný stavitel neudělá.

              • team_daddy  

                Pro tchána jsem od Scalara bral Grannus, Raidon, pohon Deore 2*10, kliky něco levnějšího, brzdy Deore 5×x, rafky, riditka apod. Force za 18.500,–.

      • palo7  

        mezi Raidon a Reba je rozdíl dost tisícovek

        • Namtos  

          JJ to jsem zblbnul z toho konfigurátoru samozřejmě levnější RS tk 30 solo Air

    • berk  

      Zdravím,

      s očekávaným příchodem nové sezóny bych si dovolil oživit toto vlákno. Po prostudování fóra a vzhledem k mým osobním preferencím (tuzemský výrobce rámů, robustnost, odolnost, nenápadné barevné zpracování) jsem dospěl k názoru, že dosluhující Apache Hawk 05 bude nahrazen právě RB CRR 290 ve verzi BASE. Vzhledem k tomu, že nedisponuji prakticky žádnými aktuálními znalostmi techniky ve světě mtb, neb jsem se o to prakticky 10 let nezajímal, nemám vyšší ambice do sestavy výrazně zasahovat. Přesto bych poprosil znalejší o názor z hlediska smyslu následujících úpravy výchozí konfigurace, co se týká poměru cena/výkon/spo­lehlivost:

      1. Kola REMERX RX 2027 s náboji Deore za XT (za WTB KOM i23 je příplatek již 3500,–)
      2. Pneu Mitas Ocelot 29×2.1 za WTB Ranger 29×2.25
      3. bezduše snad, ještě doladím – nyní při defektu prostě vyměním a jedu dál, zde moc netuším co čekat, každopádně rozhodnou menší nároky na údržbu i finance
      4. Kliky Shimano Deore 2×10, 38/28z za 36/26z – preferuji kopcovitou krajinu, ale s ohledem na poškozená kolena jezdím zejména frekvenčně a výhradně v sedě, ve stoje pouze sjezdy

      Osobní dodávání komponent pro stavbu, jak se zde uvádí, je pro mě jako mimopražského poněkud problematičtější, proto vybírám především z nabízených předvoleb. Každopádně na prodejně plánuji jednu návštěvu za účelem stanovení velikosti rámu (výška 183 cm, rozkrok 86 cm – snad L).

      Ještě dodám, že najedu max. 1500 km/rok, z toho polovina silnice, zpevněné cesty a zbytek nezpevněné lesní a polní cesty, šotolina, výjimečně nějaký přejezd lesem, ale skákání po kořenech rozhodně nevyhledávám.

      Jde mi primárně o to, aby v sestavě nebylo vyloženě něco špatně. Cenově bych se nechtěl od zamýšlených 30 000,– příliš odchýlit, nicméně raději smysluplně připlatím na začátku s výhledem, že kolo budu spokojeně využívat při pravidelném servisu dalších 10 let.

      Předem díky za vaše cenné připomínky a názory.

      • Pikaču  

        Pláště co dostaneš prodáš a koupíš si conti race king 29×2.2. Pichat nebudeš, jsou rychle a nemusíš řešit bezduse na tvoje ježdění.

        • berk  

          Vnímám to dost podobně, v čase který mám na kolo vyhrazený chci spíš jezdit, než řešit jestli mi to těsní nebo kolik do toho nalít mlíka. Chápu to správně, že WTB Ranger 29×2.25 je krok mimo? Nejrozumnější bude se domluvit na možné výměně pláště přímo s prodejcem, ověřím.

          • Pikaču  

            Ranger je dost do terenu. Zkousel jsem ruzne a a conti je top. Pokud nejezdis bahno a pod. Jsou spis do sucha. Rychle, pohodlne, universalni ( lehkej teren, silnice, sotolina, polnacky).

            Vem Ranger od RB a prodej. Jinak ti odectou míň nez za kolik je prodáš. Uvidíš podle dohody.

            • berk  

              Díky za reakci, bahnu se vyhýbám, jezdím hlavně za sucha. A co další standardně nabízená varianta WTB Nano 29×2.1, TCS za doplatek 900,–? Beru to tak, že jimi nabízené varianty budou oproti vlastní finančně nejvýhodnější. Každopádně plášť mě drží na cestě, takže si nechám rád poradit.

              • Pikaču  

                Jj. U nich to vyjde levnější. Ty wtb nano mám ve sklepě. Jsou dobré a dost rychle. Klidně si je vem. Odlehčíš kolo a pro tebe ideal.

              • scota  

                Wtb Nano jsou jinde než na suchu dost tragické. Zvolil bych spíš Continental Cross king / Raceking.

                • vpa007  

                  Říkal, že hlavně jezdí na suchu, takže to Nano splňuje, ne? A za 450/kus žádnej Kontík v kloudný TL verzi nesežene, byť kombo Cross+Race King je mý oblíbený, kolego ;-)

      • vpa007  

        Za sebe bych to shrnul tahle: pochopil jsem, že rozpočet je 30kKč, což je úplně super a k tomu co píšeš, že jezdíš, naprosto ideální poměr cena/výkon. Také bych vzal verzi Base a k těm dotazovaným bodům:

        1. záplety Remerx LITE za příplatek 15kil je dobrá volba, ráfky jsou široký, vypadají odolně. Jsou v tom lepší náby (XT je ověřená konstrukce), tenčí dráty (otázka kolik sám vážíš) a –200gr na kolech není od věci. Dražší WTB Kom asi při běžným provozu neoceníš.
        2. pneu Mitas Ocelot 29×2.1 bych nebral… jsou to dráťáky těžký jak potvora 890gr. Raději bych přidal těch 780,– za WTB Ranger 29×2.25 a máš na kole –500gr, což bude teda hodně znát. Jo, na ježdění silnice, polňačky je to asi zbytečně ostrej vzorek, takže v tom případě dává smysl volba B) a to WTB Nano 29×2.1, ale ta je zase za +900,–. Pak je tu varianta C)… ta si myslím by byla super kompromis a super kombo… napíšeš panu Heiníkovi, jestli by ti mohl dát dopředu Rangera a dozadu Nano. Bude to pěkně odvalovat a vpředu budeš mít v terénu jistotu super vedení. S P.Heiníkem je super domluva a třeba ti udělá i kompromisní cenu ;-)
        3. bezduše… to je otázka… oceníš hlavně v terénu, kde gumy fakt o dost líp drží. Ve výrobním balíčku stejně ale budou duše, takže bych to teď neřešil. Navíc, pokud to kolo necháš postavit na gumách WTB, tak zamlíkování se dá pořešit následně, dodatečně, až před hlavní sezónou. Klidně pak napiš, zkušenosti jsou ;-)
        4. převody… 28/38 bych se rozhodně nebál… sám jsem na svým RB IQ vozil 2×10 v kombinaci 28/40 s kazetou o stejným rozsahu 11–42 a bylo to úplně v poho. A to nejsem žádnej vrchař, spíš takovej víkendovej popojížděč ;-). Naopak větší převodníky vpředu ti pomohou na rovině držet nějakou rozumnou rychlost ;-). Srovnání jsem ti naklikal tady do tabulky , se kterou si můžeš pohrát a plus přiložil na i obr.

        .

        Když to jak sečtu, těmi změnami jsem na slušný váze 12.38kg (z 13.08) u velikosti L a ceně 30,5kKč. A to si myslím, že je veliká paráda ;-)

        • berk  

          Díky za zevrubný rozbor, mám tedy prakticky vybráno. Kola vezmu Remerx LITE (moje váha 85 kg nemůže být problém), pláště WTB Nano, případně doporučovanou kombinaci, uvidím na čem se dohodneme. Duše zatím ponechám, třeba časem, to bych se určitě s důvěrou ozval.

          Ponechám 2×10, snad i s ohledem na životnost/odolnost a finanční náročnost případné výměny v budoucnu.

          Tabulka rozhodně zajímavá, o víkendu jestě srovnám se současným kolem až se k němu dostanu. Tak ještě doladit na prodejně velikost rámu apod…

          Ještě jednou děkuji všem za velmi přínosné podněty!

      • michomin  

        Jako ryzí pragmatik bych doporučil pláště Mitas. Jsou v ceně sestavy BEZ PŘÍPLATKU, až je ojedeš, tak si budeš moci koupit JAKÝKOLI plášť, budeš mít čas si to pořádně rozmyslet.

        To ostatní je rozumná volba, také bych to tak viděl.

        • petrun  

          Vidím to stejně. Pláště jsou spotřebka a měnit je má smysl až po spotřebování těch původních.

    • Markony  

      1XT

      2 žádné koupíš dle aktuální potřeby

      3 Velka otázka musíš rozhodnout sám ja vozí duše

      4 spíše bych šel do 2×11 měl sem 2×10 a nebylo to ono ale na 1500 Km stačí 2×10

      • berk  

        ad 1 – jasně, rozhodnuto

        ad 2 – doladím, ale upřímně měnit podle aktuálních podmínek moc nechci, takže zvolím spíš něco do sucha

        ad 3 – zůstanu u duší

        ad 4 – volba 2×11 je už pouze u verze TEAM a celá sada v místo Deore v SLX, u BASE nabízejí bez doplatku ještě 3×10. Pokud by to mělo mít opravdu zásadní význam, tak bych snad ještě připlatil.

        • Pikaču  

          Nemusíš menit vse z base na team. Muzes si pohrát s konfiguraci a jen neco upgradovat. Nevim jak to tam ted je. 2×11 je ideal. Pokud je moc velky skok finančně tak 2×10 bude taky dobrý. Ale záleží na tobe.

        • vpa007  

          Hele, bych se držel rozpočtu. Deore 2×10 je super, jedenáctka má jen jemnější stupňování, to bys musel být tempař nebo maratonec, abys to ocenil.

          • abel  

            ještě má 11s o trochu lepší možnosti při přechodu na 1-převodník (třeba někdy v budoucnu)

        • Markony  

          Vozím tohle : 29" Plášť MTB Schwalbe Hurricane – drát

        • vt  

          Deore je uplne v pohode, mam ho tretim rokem a uplne ok, za tu cenu super.

          ad 4) pokud jezdis kopcema + spatna kolena + jen v sedle, zvazil bych 3 prevodniky … vim, ze to neni moderni, ale na trasach typu Brdy, Sudety atd sem vzdy rad, ze je mam.

          • berk  

            Trochu si mi do mého závěru hodil vidle (myšleno pozitivně!), ale přesně tohle byl ten důvod proč jsem uvažoval i nad 2×10 ve variantě 26/36, případně i 3×10. Přikládám doplněnou tabulku od kolegy (viz výše) na 3×10 a moje 3×9

            Nyní využívám prakticky celou škálu, nejlehčí/nejtěžší převod opravdu výjimečně a jsem ochoten oba oželet, což – jestli to interpretuji správně – se při přechodu na 2×10 v obou variantách i stane. U 3×10 je perfektní variabilita, ale mám s ohledem na široký rozsah pohybu řetězu trochu obavu, že to bude i po seřízení za chvíli rozhrkané, někde něco dřít apod., prakticky jako mám teď a to je o nervy. Ale možná jen neumím řadit.

            • vpa007  

              Hele 3×10 je blbost, většinu převodů máš pokrytou, kašpar-převod 22/42 ti ulomí nohy, to je jak redukce na traktoru, to už je lepší slízt a jít tou rychlostí 4 km/h pěšo ;-).

              Druhej faktor je, že si nejsem jistej, že to má RB v nabídce a musel by sis sehnat kliky bokem. Ale to zas teda na rovinu není problém, seženeš kliky + smyk (pokud je SideSwing ve verzi 3×10?) a řazení se jen přepne z 2× na 3×, pokud to hejblo Deore má (nevím)

              Ale je to fakt blbost. Jsem konzerva, začínal na 3×8, měl pak 3×9 a 2×10. Teď mám 1×11 a byla to ta nejlepší změna, co jsem udělal.. až skoro lituji, že jsem to kvůli své opatrnosti neudělal dřív ;-)

              • Markony  

                Ma v nabídce 3×10 Kliky Shimano Deore FC-M6000 3×10, 40/30/22z kolega si minuly rok kupoval tuhle sestavu a letos ji mají taky. .

              • berk  

                Právě že 3×10 nabízejí, jinak by mě to asi ani nenapadlo. Že to není dostatečně trendy to fakt neřeším… Ale když tak znova koukám do té tabulky, tak těch převodů je tam opravdu hodně a prostě některé nikdy nepoužiji, to je fakt. Redukce 2×10 asi davá smysl, použitelná škála – jak uvádíš – bude prakticky zachována a odstupňování možná hrubší, ale proti 3×10 snad i použitelnější a neztratím se v tom.

                Spíš jen pro zajímavost – máte někdo s 3×10 praktickou zkušenost? Co mě od toho odrazuje je ten předimenzovaný počet převodů a obava z plynulosti provozu, neustálé přeskakování v kopcích apod.

                • team_daddy  

                  Mam 3×10 na biku co jsem koupil na bazaru. Razeni Deore, hazka XT. Zkusenosti: funguje to bez problemu. Zatim jen pouzivam, servisni zkusenost nemam.

                • vpa007  

                  Hele, jako jasně, je to jen jeden názor, ale za mě je 3×10 už „overkill“.. něco jako bazuka na komára. Tolik převodů má benefit jen jemnějšího stoupání mezi převody – pokud se nasadí s „utaženou“ kazetou typu 11–32. To ale využije snad jen maratonec, kterej potřebuje udržovat kadenci, né výletník s 1500km ročně. Ten naopak ocení jednoduchost řazení.

                  Takže jasně že bych ti doporučil 1×12(11), což je ale s tvým rozpočtem sci-fi. Takže 2×10 je pro tvé použití super. Věř mi. Taky jsem začínal na 1.5tkm/r (loni 3.5, letos mám v plánu 4 ;-)). U 2×10 to máš jak na traktoru – redukce želva/zajíc. Stejně ale musíš při potřazení synchronně přehodit o 2 dolů na kazetě. U 3×10 to budeš mít víckrát, neustálý dumání, co mám zařazený, jestli se to moc nekříží a při podřazení do protipohybu na menší deklíky. To u jednopřevodníku odpadá a přicházi neskutečná svoboda, nekoukáš na displej, jen přidáváváš a ubíráš „plyn“… ale to je teď brzo, to je i pro tebe další evoluční krok (měl jsem to stejně ;-)).

                  Asi nelíp uděláš, když si zajdeš do RB a půjčíš si kolo na víkend na test (pokud jsi pražák). Třeba ztratíš obavy z dvoupřevodníku. Pokud pražák nejsi, tak v nejbližším městě najdi nějakej velkej kšef a tam si puč třeba nějakýho Spešla, Gianta nebo cokoliv s alespoň trochu podobnou výbavou na test ;-)

                  • TJK  

                    1 bych 1×11 urcite nedoorucil a 1×12 v pripade ze opravdu clovek vi co a jak kde jezdi.. jinak 2×10 bude levnejsi a mnohem lepsi varianta (na deore napr)

                    • vpa007  

                      Právě… naprostej souhlas… to uvádím jen jako další evoluční krok ;-)

                      • vt  

                        No v tomhle se proste da poradit, ale kazdej si musi vybrat sam … ale zrovna tady, kdyz zakladajici kolega psal „kopce + kolena + v sedle“, tak urcite 1*cokoli je evoluce prinejmensim podivna :-)

                        • TJK  

                          nutne ne ale uz je to imho na eagla a opravdu pocitat prevody.

              • Zdendyš  

                Ahoj 007 ! ;). 3×10 blbost s kazetou 11–42 urcite muze byt ale urcite neni blbosti 11–32/34. Jemny odstupnovani = max efektivni vyuziti tak male sily jako je lidska, ze jo ? ;)

                • vt  

                  A co teprve 11–28 nebo 26 ;-)

                • vpa007  

                  Já nevím, mě prostě použití wide-range kazety v kombinaci s 3×10 přijde nesmyslný… tím, že k široké kazetě přidá pidi placku 22z vpředu, má benefit pidirychlosti pomalejší, než chůze. Což pro někoho ano může být cíl či účel, ale na to si berk musí odpovědět sám, co v kopcích potřebuje, nebo jestli při nájezdu 1500km není lepší z kola slízt nebo trochu víc potrénovat ;-)

                  3×10 by za mě mělo smysl použít s kazetou 11–36, pak by berk zůstal na převodech ze svýho Apache s 3×9. Zůstaly by mu převody do kopců, ale měl by to víc do rychla. To samý ale má víceméně ve verzi 2×10 s kazetou 11–42 a převodníky 36–26.

                  Odkaz na tabulku zde.

                  • hawrda  

                    To právě RB nabízí ne?3×10 s kazetou 11–36 a převodníky 22,30,40.

                    Já to od nich takto bral na 3 roky starém IQ 27,5.

                    Tahle sestava převodů mi maximálně vyhovuje.

                    K tomu mám jednu 29 2×11 s kazetou 11–42 a převodníky 26,36.Tady je myslím ten lehký o malinko těžší než u 3×10 viz výše.

                    Oba tyhle systémy jsou z mého pohledu perfektní co se rozsahu týká.

                    2×10 bych nechtěl,ale jezdit se s tím dá určitě také:).

                  • Paja  

                    Pokud se k 29 osazuje 3pila, tak spis 40–30–22.

                  • vpa007  

                    Jo, pardon… moje chyba… fakt tam má RB kliky Deore s převodníky 22–30–40 a ty poměry vychází lehce jinak. Moje chyba, že jsem se nedíval, ale tím, jak jsem koncepci 3× něco opustil, tak už nesleduju trendy v téhle oblasti ;-).

                    Každopádně furt si stojím za tím, že odpadá jedno přehazování na úkor trošku jemnějšího stupňování nebo převodů více do rychla. Což je otázka, jestli berk chce a hlavně potřebuje. Rozhodnout se stejně musí sám a následky si ponese taky sám… pozitivní i případne negativní ;-)

                    • berk  

                      Těch 1500 km/rok je opravdu strop a nejvíce se pohybuju v oblasti Nízkého Jeseníku, takže lehkých převodů se vzdát nechci, což mě vede při 2×10 spíš na převodník 36/26. Raději oželím rychlost. Ale pořád je to z mé strany jen teorie, chce to opravdu vyzkoušet. Navíc si myslím, že už jen přechod z 26 na 29 bude pro mě dost změna.

                      V současné nabíce pro BASE mají pouze kazetu CS-HG500–10, rozsah 11–42z, 11–36z nenabízejí.

                      V pátek se chystám zajet do pobočky v Jezdkovicích, tak třeba pak budu chytřejší i co se týče různých úprav sestavy. Každopádně jsem načerpal spoustu informací.

                      • vpa007  

                        Jo, přechod na větší kola bude změna, ale změna z 3×9 na 2×10, když bude v tom, tak to zase tak hrozný nebude. Vyrazit do Jezdkovic je dobrý nápad, pokec s p. Bartoszem určitě lecos vyjasní, taky bych zkusil, jestli nemají něco na zapůjčení na víkend… což by pode netu měli mít. Sice to stojí nějaký dukáty, ale když si pak u nich kolo koupíš, cenu zápůjčky ti odečtou… a to je super nabídka ;-)

                        • abel  

                          uff ještě před časem (měsíc-rok?) to měli grátis.

                          • vpa007  

                            No to asi jo, ale osobně s tím nemám problém… nejspíš si z toho lidi dělali půjčovnu zadax a ona s tím překvapivě bude nejspíš i nějaká práce a drobná rizika, takže chápu, že to něco stojí. Zas jestli to kolo chceš a jen si potřebuješ finálně ověřit velikost či pocity, tak ti to pak odečtou, což mi přijde fér dobrá nabídka.

                            No a pak je šance si RB testnout na nějakým tom Velo Test Festu, kam pravidelně jezdí a je to víceméně za ty prachy zadara ;-)

                            • abel  

                              já jsem si u rb už 4× vyzkoušel a pak koupil rám (kolo), takže za mě v poho.

                              zase ty půjčovaný byly docela ojetý werky:-) (půjčoval jsem vždycky po sezoně na podzim, objednal a stavěl přes zimu)

                        • berk  

                          Tak jsem si kolo osobně prohlédl a v rámci možností i trochu vyzkoušel – ve velikosti L mají aktuálně k dispozici kombinaci 28/38 s kazetou 11–36 a nezaznamenal jsem na přilehlých stoupáních problém. Takže pro moje potřeby s aktuálně nabízenou 11–42 by mělo být vše OK. Pokud ne, tak prostě převodník časem vyměním. Nebo si dám titanové kolena…

                          Ještě vybrat barvu a hurá na objednávku!

                          • vpa007  

                            Super! Jinak na kolena je kolo právě super… teda pokud jsi na tom jako já, že ti na kolena vadí rotační pohyby kolem vertikální osy a běh ;-).

                            Každopádně hodně zábavy při výběru barvy!

                            • berk  

                              Spíš mám dodělané chrupavky, takže je potřeba kolenem točit, aby se mazalo a zároveň na ně natlačilo. Inu jedním sportem jsem si je zničil a druhým napravuji.

                              Projel jsem si fotky ostatních a nakonec jsem vybral titan fox v matném a černou vidlici. Brutal finish je určitě zajímavá volba, ale jak uvádí kolega níže, ten příplatek není zanedbatelný a raději budu investovat jinde. Takže jsem šel do bezpříplatkové varianty, která dle mého subjektivního pocitu není vůbec špatná.

                              Ještě jednou díky za podněty, kolo mám objednáno a jak bude tak se podělím.

                              • vpa007  

                                Titan Fox s černou vidlí bude paráda… vlastně to bude vypadat naprosto super! Přesně tak, jak to teď má TJK ;-)

                                • berk  

                                  Tohle je přesně jedno z těch, které rozhodlo. Žádné zbytečné kudrlinky. Akorát jsem měl limit posunutý o deset níže. Byl jsem ještě ochotný připlatit za verzi TEAM pokud by to mělo zásadní význam, ale technik z RB mi volbu Deore s ohledem na moje ježdění příliš nerozmlouval …

                                  • vpa007  

                                    Souhlas, Deore je hodně solidní nářadí. A jen tak bokem, jestli jsi byl v Jezdkovicích, tak jsi pravděpodobně mluvil se samotnou hlavou konstrukce a výroby, panem Bartoszem (link ;-))

                                    • berk  

                                      Ten nebyl přítomen, jednalo se o člověka přímo z výroby/montáže, takže taky zajímavá přidaná hodnota. Každopádně se s ním dalo rozumně hovořit.

                              • Zdendyš  

                                Hlavne frekvence, hlavne frekvence … aby druhy sport neoddelal kolinka finalne ;).

                                • berk  

                                  Přesně tak, to je pro moje ježdění základ, proto jsem to tak urputně – a pro někoho možná zbytečně -, řešil. V nejhorším vyměním převodník.

                                  • Zdendyš  

                                    Moje rada je bud 2×11 nebo 3×8–9–10.

                                    Jednopila je jasna pro xc závodníky a nektere maratonce bud profi nebo elite amater nebo pro … nebudu rikat cyklisty – dole kopcom a pro baby kochacky i kdyz znam i ty vyjimky ;).

                                    Skoky na jednopile i 1 × 12 drtej nohy zbytecne i elite ale tam jde uz o jine vazby, bohuzel…

                                    • String  

                                      Bohatě stačí 2×10, při správně zvolených převodnících,, a pokud nechce připlácet za 11.

                                      • Zdendyš  

                                        Skok mezi prevodniky je optimalni cca 10–8z u HK. 12z je hranicni, 14z a vice se sedna o vyrazne neoptimum. O silnici nemluve.

                                        • berk  

                                          Nedá mi to a tedy se hloupě zeptám – kazeta 2×11 má oproti 2×10 mezi pastorky 15–21 jeden navíc. Jinak jsou poměry převodů, resp. rozsah, totožné. Pořád nechápu jaký to má dopad do lehkých převodů, o které mi primárně jde. Stavím se k tomu tak, že v rámci silnějších převodů, pokud mi daný nebude vyhovovat, tak prostě zvolím lehčí a eventuelně přidám na kadenci. A 15-(18)21 stejně budu volit jen v větším převodníkem ne? Ale zřejmě mi pořád něco uniká…nu večer si s těma tabulkama převodů ještě pořádně zašpásuju.

                                          Ještě tedy podotýkám, že se na to dívám optikou mého ježdění, prostě rekreační vyjížďky. Je mi jasné, že někdo, kdo kolem vyloženě žije, to má nastavené jinak.

                                          • Zdendyš  

                                            Jde o to, ze clovek je velmi slaby moturek a proto je zadouci pro co nejefektivnejsi prenos sily zaroven co nejlplynulejsi pomer prevodu. 18–21 je v nohach nezadouci citelny skok.

                                            Prirovnam ti to prehnane ke slabemu motoru v aute kde zaradis ze ctyrky sestku. Bud musis ctverku vytocit aby se prijatelne chytla sestka a pokud nevytocis, motor zaupi a mozna se ani nechytne…

                                            • berk  

                                              Jasné, zaměřoval jsem se celou dobu spíše na opačnou stranu, tj. do lehkých převodů – těžké jsem neřešil, bral jsem to tak, že odlehčit se dá vždycky, i když to možná nebude ideální. Jestli se v těch tabulkách orientuji dobře, tak volba 3×10 (22–30–40) má spíš význam s kazetou 11–36, s 11–42 ten skok zůstává…

                                          • onuce  

                                            Myslel jsem, že standardní desítková kazeta je 11z – 36z. Tak to mám i já.

                                            • berk  

                                              v konfigurátoru mají uvedeno „Model CS-HG500–10, rozsah 11–42z, ocelové pastorky, 11–13–15–18–21–24–28–32–37–42“

                                              …ted se dívám, že mám v té tabulce chybu, jsem se u druhé uklik'

                                            • Zdendyš  

                                              Standardni kazety 10sp byly 11–32–34. 36 byla zamer pro komercni nadstavbu.

                          • vt  

                            Ja bych vzal brutal finish :-)

                            • String  

                              Šetřit na výbavě a pak to hodit za barvu, no nevím. Rozdíl v ceně za příplatkovou barvu je rozdíl Base a Team.

                            • vpa007  

                              Brutal Finish je brutal… ale většině populace plně vyhoví poměrně slušná paleta základní nabídky… i tak jsem měl problém se rozhodnout s dostupnýma barvama :D… ale jo, brutal finish je top, pro velký fanoušky, při ekonomické stavbě ale tak nějak overkill :D

                              • vt  

                                JJ to je bohuzel pravda. Ale vypada pradne!

                              • TJK  

                                brutal by byl super.. ale proste kdyz mas utazeny rozpocet tak obetujes priplatek ktery ti zbyde na top kompoenenty

                            • Markony  

                              Nebrat kde jaka šmouha je na něm vidět

                          • onuce  

                            Kombinace 28 – 36 je zabiják kolen. Mám převodník 26z a hrozné. Budu teď dávat 22z.

                            • Pikaču  

                              U tebe na kolene nebude prevodnik zabijak. :)

                              Ale váha.

                              • onuce  

                                Jaká váha? 105kg je vzhledem k výšce a věku naprosto optimální. 48/193

                                • vt  

                                  Na kolo mozna ok, na chozeni je to moc.

                                  • onuce  

                                    Dobře, ale ještě nutno odečíst hmotnost všeho pod koleny a to je velká neznámá. Zkuste se zvážit jen od kolen nahoru…

                                    • vt  

                                      Pomer bude furt stejne, pochybuju ze mas lytka jako Arnold a dal jsou hubenej :-) … neber to osobne, taky bych potreboval neco odriznout ;-)

                                • Pikaču  

                                  105kg je optimalni pokud jsi namakanej pivot v basketu. Jinak 10 kg miň.

                                • Zdendyš  

                                  Mozna jo ale vzhledem k tomu, ze nikdo z pindajicich netusi tvuj somatotyp, tezko relevantne usoudit a posleze zvednout palec nahoru nebo proste dolu :))

                                  No, a pokud jdes stredem somatotypu, tak 20kg dolu a vek s tim souvisi nijak, snad jen, ze treba tlacit vic na vuli. A mas to zadara, dnes jsem dobre naladeny… ;)

                            • makimaki  

                              Vzal bych raději 34/24–11/36, 22 bude asi dost lehká.

                              • onuce  

                                Děkuji, ale nechám 36 a k tomu dám 22. Nikdy se mi nemůže jet dost lehce, zvláště kombinace kopec a bahno, či sníh.

                                • rapo  

                                  Mám převodníky 36/22 a kazetu 11/36. Rozsah i odstupňování mi přijde ideální. Akorát skok při přehození převodníku se mi zdá velký, odpovídá přehození o nějaké 3–4 kolečka vzadu…

                                • abel  

                                  tak zrovna bahno a sníh si žádá mít zařazenej těžší převod kvůli prokluzu. s 22×36 je to na kluzkým jak bez řetězu.

                                  • String  

                                    To je zrovna pěkná blbost. Když motáš lehkej bez silnějšího záběru, pak nemáš problém jet i na ledu a sněhu. Těžší převod zabereš, podklouzne to v záběru a už se nerozjedeš.

                  • MlokCZ  

                    Každý si to musí vyhodnotit sám, to je jasné.

                    Nicméně ti to nějak nevychází.

                    22/42 při 70ot./min (někdo může chtít točit i klidně 80ot./min) je na 29" rychlost 5km/h. Tedy je to naopak znatelně rychlejší než výše zmiňuješ 4km/h chůzi.

                    • MlokCZ  

                      A jinak moc dobře vím, jak to pak vypadá v reálu u nijak extra výkoných jezdců v prudkých výjezdech.

                      Vozím 24/42 nejlehčí, což je při 70–80ot./min. na 29" 5,5–6,3km/h. Já si tedy ve výjezdu většinou točím optimální kadenci. Píšu většinou, protože sem tam nějaké extra prudké kopce nedám ani těch 5,5km/h a tak i při takhle lehkém převodu jdu do nižších ne už optimálních kadencí. Někam těsně pod 60ot./min. se to ale ještě dá.

                      V partě ostatní nemají tak lehký nejlehčí převod a ten rozdíl je různý (každý má trochu jiné převody). A pak jedeme většinou v těch prudkých výjezdech všichni podobně rychle nebo často i dohromady úplně stejně rychle a jen oni musí drtit nižší až extra nízké kadence na těch těžších převodech. A to až i pod 40ot./min.

            • vpa007  

              Hele super, že jsi doplnil tabulku o svý původní kolo. Když na to tak kouknu, tak abych doplnil to, co jsem psal dříve, 3×10 je zbytečný, pokud se bojíš, že ti budou chybět převody do kopců, tak vem ty kliky 2×10 s převodníky 26/36. Podle tabulky je to de fakto identický s tím, co doma máš, viz obrázek. Ten rozdíl 4.9(0.65) a 5.1(0.68) na nohách vůbec nepoznáš.

              Jinak v tabulce je šipkama demonstrováno to „podřazování“ – skok o 2 převody, aby točení klik bylo plynulý ;-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.